شهرها

شهر سامان کجاست |مقر پل‌های تاریخی ایران

جای جای ایران دارای زیبایی‌های خاص خود است که بسیاری از آن‌ها ناشناخته مانده‌اند و افراد برای دیدن این زیبایی‌ها چاره‌ای جز سفر ندارند. شهر سامان یکی از شهرهای گردشگری ایران است که باید گفت اگر این شهر را از نزدیک ندیده‌اید باید به همین زودی بار و بندیل سفر خود را برای رفتن به این شهر زیبا ببندید.

شهرستان سامان در اغلب روزهای سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است که اگر شما نیز قصد دارید در سفر بعدی جزء این گردشگران باشید، حتما ادامه مطلب را تا پایان دنبال کنید.

سامان کجاست؟

شهر سامان کجاست

شهر سامان به استان چهار محال و بختیاری تعلق دارد خود این استان دارای جاهای دیدنی بسیار جذابی است. سامان در نزدیکی شهرکرد قرار دارد و مسافت آن با مرکز استان چهارمحال و بختیاری در حدود 22 کیلومتر است.

سامان از شهر گردشگرپذیر و زیبای اصفهان نیز 85 کیلومتر فاصله دارد. سامان به لحاظ جغرافیایی به دو بخش شهری و دهستانی تقسیم شده و تعداد بخش‌های دهستانی سامان 4 تا است.

آب و هوای سامان

آب و هوای سامان

رودخانه زاینده‌رود از کنار سامان عبور می‌کند و همین امر باعث شده هوای شهر به نسبت معتدل‌تر باشد. به طور کلی سامان در منطقه کوهستانی قرار دارد و زمستان‌های سرد و برفی دارد. در مقابل تابستان‌ها و بهار این شهر بسیار خنک و مطبوع است.

به طورکلی می‌توان گفت که در زمستان‌ها سردی هوا به حدی است که دما تا نزدیکی منفی ده درجه می‌رسد و در مقابل تابستان‌ها دما تا سی درجه سانتی گراد افزایش پیدا می‌کند. داشتن چنین آب و هوایی این شهر را سرسبز و مملوء از باغ‌های میوه کرده که گویی تکه از بهشت جا مانده است.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/saman” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در سامان کلیک کنید[/button]

 

بهترین فصل سفر به سامان

بهترین فصل سفر سامان

هر کدام از فصل‌ها دارای زیبایی‌های خاص خود هستند و هر کدام علاقه‌مندان خاص خود را دارند. برای شهر سامان که طبیعتی بکر دارد، هر فصل می‌تواند زیبایی‌های آن را به طور خاص‌تری نشان دهد. به این حال، بهترین فصل‌ها سفر برای رفتن به این شهر زیبا می‌تواند بهار، تابستان و پاییز باشد.

البته در فصل زمستان نیز طبیعت آن به گونه‌ای دیگر خود را نشان می‌دهد. اگر سفر کردن در سرما را دوست دارید و به دنبال یک محل مناسب برای گردشگری هستید، حتما شهر سامان را نیز در ذهن داشته باشید.

با تمامی این اوصاف ازدحام گردشگران در شهر سامان در فروردین ماه بیشتر از تمام روزهای سال به چشم می‌خورد که می‌توان سرسبز شدن باغ‌ها و طبیعت آن را دلیل این ازدحام و شلوغی دانست. شما نیز می‌توانید برنامه سفر خود را برای چنین ایامی تنظیم کنید.

راه‌های دسترسی به سامان

شهر سامان در استان چهار محال و بختیاری و در نزدیکی شهرکرد قرار دارد. همچنین شهر سامان با استان اصفهان که خود در داشتن جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر است، فاصله چندانی ندارد. بنابراین اگر قصد سفر با خودرو شخصی به شهر سامان را دارید، با مسیر سخت و پیچیده‌ای رو به رو نخواهید بود. همچنین اگر سفر هوایی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از خطوط پرواز فرودگاه شهرکرد استفاده کنید و سپس از آنجا به شهر سامان بروید.

به دلیل نزدیکی این شهر به اصفهان می‌توانید از پرواز‌های اصفهان نیز استفاده کنید. بعد از رسیدن به اصفهان با اتوبوس یا تاکسی خود را به شهر سامان برسانید. اگر در شهرها و استان‌های نزدیک به شهر سامان زندگی می‌کنید، با تهیه بلیط اتوبوس و یا تاکسی می‌توانید در کمتر از چند ساعت به این شهر سفر کنید.

جاهای دیدنی سامان

با رفتن به شهر سامان در چهارمحال و بختیاری بهترین فرصت به خود می‌دهید تا از طبیعت زیبای این شهر لذت ببرید. علاوه بر طبیعت زیبای شهر سامان، آثار تاریخی و فرهنگی متعددی در سامان وجود دارد که گردشگران می‌توانند به ‌آن‌ها نیز سر بزنند. در ادامه برترین جاهای دیدنی‌ سامان را معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

مسجد جامع سامان

مسجد جامع سامان

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی شهر سامان، مسجد جامع شهر است. معماری این مسجد به دوره قاجار بازمی‌گردد. در طراحی این مسجد ورودی‌های به شکل هشتی‌های زیبا هستند و یک سقف گنبدی عرقچین روی آن‌ها ساخته شده است. رسمی‌بندی‌های آجری به زیباتر شدن مسجد کمک بسیاری کرده است. شبستان مسجد از دیگر بخش‌های زیبای مسجد به حساب می‌آید.

پل هوره سامان

پل هوره سامان

یکی از زیباترین پل‌های ایران در شهر سامان و در روستای هوره قرار دارد. این پل در مسیر زاینده رود است که به ثبت ملی نیز رسیده است و زمان ساخت آن به سال ۱۳۳۷ بر می‌گردد. پایه‌های پل متعلق به دوران صفوی است و پل در دوران مختلف مرمت و بازسازی شده است.

شما با دیدن پل هوره و رفتن به روی آن یک آثار تمام سنگی را مشاهده خواهید کرد. تمام سنگ بودن پل از مهم‌ترین ویژگی‌ها پل محسوب می‌شود. ایستادن بر روی چنین پلی که در میان طبیعتی بی‌نظیر قرار دارد و بر روی رودخانه‌ای خروشان بنا شده، تنها با رفتن به شهر سامان امکان‌پذیر است.

پل زمان‌خان

پل زمانخان سامان

اما مهم‌ترین دیدنی سامان، پل زمان‌خان است. این پل نیز روی زاینده‌رود ساخته شده است. پل زمان‌خان متعلق به دوران صفوی بوده و یک شاهکار معماری محسوب می‌شود. پل زمان‌خان روی تخته سنگ بنا شده است. پل ۳۰ متر طول و ۱۳ متر عرض دارد. پل زمان‌خان دارای دو دهنه است که اندازه‌های آن با یکدیگر متفاوت هستند. در زمان ساخت پل زمانخان برای هدایت آب از مسیر فعلی خود سنگ‌ها را تراش داده‌اند که همین امر سبب حفظ استحکام و ماندگاری پل در زمان افزایش حجم آب رودخانه می‌شود.

روستای یاسه چای

روستای یاسه چای

یکی از روستاهای قدیمی شهر سامان، روستای یاسه چای است. نام روستا یک کلمه ترکی بوده و به عریض بودن روستا اشاره دارد. روستا بافت قدیمی و تاریخی خود را حفظ کرده است و هنور معماری قدیم روستا را در کوچه‌های کاه گلی می‌توان مشاهده کرد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای یاسه‌چای می‌توان به آب‌وهوای معتدل و مطبوع آن اشاره داشت. زاینده‌رود نیز در قسمت شرق روستا جاری است.

روستای سواد جان

اگر قصد رفتن به شهر سامان را دارید، باید بدانید که یک روستای تاریخی با قدمت ۶۰۰ در انتظار شماست. در روستای سوادجان دالان‌های قدیمی با بافتی تاریخی را خواهید دید. این دالان‌های تاریخی سرپوشیده هستند و رنگ و بوی قدیم را با خود همراه دارند. دیدن روستا تنها به وجود یک بافت قدیمی و دالان‌های آن محدود نمی‌شود بلکه شما با طبیعتی بکر در کنار رودخانه زاینده رود روبه‌رو خواهید شد.

باغ‌های اطراف زاینده رود

باغ‌های شهر سامان

برای رهایی از زندگی‌های روزمره، قدم زدن در دل باغ‌های سرسبز می‌تواند روح تازه‌ای به آدمی ببخشد. جاری بودن زاینده‌رود در حاشیه شهر سامان باعث شده تا باغ‌های میوه بسیار در اطراف آن دیده شود. باغ‌های پر ثمر در محدوده رودخانه همراه با محصولات و میوه‌های تازه و ارگانیک این منطقه را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.

مقبره دهقان سامانی

مقبره دهقان سامان

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر سامان، مقبره عارف دهقان سامانی است. زمان فوت وی به سال ۱۳۲۶ برمی‌گردد. عارف دهقان در بین ایل‌های بختیاری زندگی پر رمز و رازی را داشته است. مقبره دهقان در عین سادگی بسیار معماری زیبایی دارد و به زندگی بدون تجملات وی اشاره می‌کند.

قنات‌های شهر سامان

قنات‌های سامان

سامان جزو آن شهرهای ایران محسوب می‌شود که تعداد قنات‌های آن بیش از ۸۸۰ دهنه است. بسیاری از این قنات‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود و در توابع سامان قرار دارند. یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های سامان، قنات لغدنبه است که حتما در زمان سفر به استان چهارمحال و بختیاری باید از آن دیدن کنید.

سوغات و صنایع دستی شهر سامان

سوغات شهر سامان

شهر سامان باغ‌های میوه بسیاری دارد و همین باعث شده تا سوغات این شهر نیز به این باغ‌های سبز مربوط باشد. گردو و بادام از مهم‌ترین محصولات باغ‌های شهر سامان محسوب می‌شود. همچنین میوه‌های مانند سیب، آلوچه و هلو نیز می‌تواند در این شهر به عنوان سوغات تهیه کرد. علاوه بر میوه‌های خوشمزه به محصولات جانبی باغ‌ها نیز می‌تواند اشاره داشت. از مهم‌ترین سوغات‌های سامان می‌توان آبغوره و کشمش را نام برد.

در کنار سوغاتی‌های خوشمزه، صنایع دستی سامان نیز رونق بسیاری دارد. از مهم‌ترین صنایع دستی سامان می‌توان به قالیچه‌، گلیم و محصولات چوبی اشاره کرد.

مراکز خرید سامان

خرید در سفرها بهترین قسمت ماجرا محسوب می‌شود. با سفر به شهر سامان و رفتن به مراکز خرید آن می‌توانید خریدهای خوبی داشته باشید. در این شهر مراکز خرید متعددی وجود دارد که می‌توان به بازار روز سامان و مجتمع خرید عابدی اشاره کرد. در بیشتر مراکز خرید، صنایع دستی شهر سامان نیز به فروش می‌رسد که می‌تواند دسترسی شما به سوغاتی‌ها و صنایع دستی این شهر را راحت‌تر کند.

غذاهای محلی سامان

غذاهای محلی سامان

هر منطقه و شهری غذاهای محلی خاص خود را دارد که شهر سامان از این امر مستثنی نیست. همان طور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد، گردو یکی از سوغات‌های این شهر است و سوغات آن نیز به حساب می‌آید. به همین دلیل، گردو پلو را به یک غذا محلی برای این شهر تبدیل کرده است. این غذا از ترکیب گردو، گوشت، زرشک، زعفران و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود. همچنین آش دوغ سامان نیز به عنوان یکی دیگر از آش‌های خوشمزه و پرطرفدار در این شهر به حساب می‌آید. اگر به این شهر سفر کردید، حتما غذاهای محلی آن‌ها را امتحان کنید زیرا هم مقوی و هم خوشمزه است.

رستوران‌های سامان

خوردن غذاهای لذیذ در زمان سفر یکی از جنبه‌های مثبت و لذت بخش مسافرت به حساب می‌آید. شناخت رستوران‌های مقصد می‌تواند دغدغه تهیه و خوردن غذا را در طول اقامت در شهر سامان را برطرف کند. بدون شک بهداشت و نوع پخت غذا در رستوران‌ها از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. یکی از بهترین رستوران‌های شهر سامان رستوران قصر سامان محسوب می‌شود که علاوه بر کیفیت غذاها، موارد بهداشتی نیز به بهترین شکل در این رستوران رعایت می‌گردد. البته اگر به غذاهای فست فودی، پیتزا و… علاقه دارید، یکی از بهترین گزینه‌های شما فست فود پینو پینو است.

معرفی شهر سامان

اقامت در سامان

شهر سامان یکی از شهرهای زیبا برای گردشگران محسوب می‌شود. به‌دلیل گردشگرپذیر بودن شهر سامان، اقامتگاه‌های متعددی در شهر وجود دارد. اما با توجه به کوچک بودن شهر و محدود بودن اقامتگاه‌ها، ویلاها و سوئیت‌های متعددی نیز در سامان اجازه داده می‌شود. برای اجاره ویلا در سامان و یا رزرو سوئیت و آپارتمان مبله در سامان می‌تواند از پلتفرم‌های رزرو آنلاین اقامتگاه مانند اتاقک استفاده کنید. با اتاقک به راحتی می‌توانید هر نوع اقامتگاهی  در شهر سامان رزرو کنید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.5/5 - (38 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *