شهرها

ساری کجاست؟ | سفر به سرزمین جنگل، کوه و دریا

با شروع فصل بهار بسیاری از گردشگران استان مازندران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. در بین شهرهای این استان، ساری جزو شهرهای پررفت‌وآمدت است. زیرا علاوه‌ بر داشتن آب‌وهوای عالی، دارای طبیعتی شگفت‌انگیز و تماشایی است. اگر بخواهیم برایتان بگوییم، ساری کجاست؟ بی‌شک باید از جنگل، کوه، دریا، بناهای تاریخی، غذاهای محلی خوشمزه و بوی سرمست کننده بهارنارنج آن حرف بزنیم.

دیدنی‌های ساری و غذاهای خوشمزه آن، این مقصد را به یکی از پرگردشگرترین شهرهای شمالی کشور تبدیل کرده‌است. این قطب گردشگری بیش از 5000 سال قدمت دارد و در زمان حکومت آقامحمدخان قاجار پایتخت ایران بوده است.

طبیعت سرسبز و زبانزد شهر ساری هیچ‌گاه برای گردشگران تکراری نمی‌شود و هربار سفر به این خطه خوش آب‌وهوا همراه با خاطره‌ای مثال‌زدنی است. آگاهی از موقعیت جغرافیایی، جاذبه‌های دیدنی، راه‌های دسترسی، آب‌وهوا، سوغات و صنایع دستی، مراکز خرید و اقامتگاه‌های ساری پیش از سفر به آن برای هر گردشگری ضروری است. برای کسب اطلاعات مفید درباره شهر ساری تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ساری کجاست؟

زمین کشاورزش سرسبز منتهی شده به کوه پر از درخت بین کوه و زمین چند ویلا قرار دارد

شهرستان ساری مرکز استان مازندران با مساحت حدود 54 کیلومترمربع یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور است. این شهر در ارتفاع 40 متری از سطح دریا قرار گرفته و آب‌وهوای معتدل و ملایمی دارد. ساری برخلاف بسیاری از شهرهای شمالی، جمعیت زیادی دارد.

ساری از دو بخش دشت و کوهستان تشکیل شده و به همین خاطر طبیعت آن در تمام فصول زیبا و دیدنی است.  این شهرستان از سمت شمال با دریای مازندران، از سمت جنوب با استان سمنان، از سمت شرق با دو شهرستان نکا و میاندرود و از سمت غرب با شهرستان جویبار، قائمشهر و سوادکوه همسایه است.

 مردم این خطه سرسبز و همیشه خرم از طریق مشاغل مختلفی مانند صنایع چوب و کاغذ، پرورش ماهی، کاشت محصولات زراعی، گردشگری و تولید صنایع دستی کسب درآمد می‌کنند. جالب است بدانید که زنان این ناحیه از کشور، پای‌به‌پای مردان کار می‌کنند تا جایی که تلاش و پشتکار زنان شمالی زبانزد خاص و عام است.

تاریخچه شهرستان ساری

شهر ساری یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای استان مازندران است. درباره تاریخ به وجود آمدن این شهر اطلاعاتی در دست نیست و تنها در چند افسانه‌ پیشینه این شهر را به هزاران سال قبل نسبت داده‌اند؛ اما کشف آثار باستانی از دوران مختلف حاکی از صحت این افسانه‌ها دارد. با توجه به آثار باستانی استخراج شده‌ قدمت ساری به 6 هزار سال پیش برمی‌گردد.

شهر ساری در ادوار مختلف بسیار مورد توجه پادشاهان بوده حتی در زمان قاجار نیز آقامحمدخان قاجار ساری را به عنوان پایتخت حکومتش برگزیده بود. باوجود توجهی که به ساری در دوره قاجار می‌شد اما پس از آن، این شهر تاریخ پرفرازو‌نشیبی را گذرانده طوریکه در پایان دوره قاجار و در پی جنگ روس‌ها، از آن ویرانه‌ای بر جای مانده بود؛ اما زمان پهلوی دوره‌ای بود که بر ویرانه‌های این شهر جانی دوباره بخشید. راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن سراسری، احداث فرودگاه دشت ناز، احداث پل تجن و جاده کمربندی تنها بخشی از اقداماتی بود که در این شهر در دوره پهلوی انجام گرفته است. بعد از انقلاب نیز بناهای مهمی از جمله بازار نرگسیه، بازار شهید رجایی، مصلی امام خمینی و غیره در شهر ساری احداث شده است.

فرهنگ و آداب و رسوم شهرستان ساری

مردم ساری بیشتر به زبان طبری (مازندرانی) سخن می‌گویند، البته زبان فارسی هم در بین آنها رواج دارد. شهر ساری نیز به واسطه تاریخ شش‌هزارساله‌اش، دارای فرهنگ و رسوم بسیار غنی است. برخی از مراسماتی که در این شهر برگزار می‌شود، ازجمله عید نوروز، شب یلدا، مراسم عزاداری ایام محرم و غیره جزء آداب و رسوم ملی است و در سطح عمومی رواج دارد؛ اما برخی از آداب و رسوم ساری، محلی است و مختص شهر ساری است.

ازجمله می‌توان به آیین سنتی 26 عَيدِماه یا جشن مردگان اشاره کرد. در این مراسم که هر ساله در 28 تیرماه برگزار می‌شود، اهالی منطقه به سمت امام‌زاده‌حسن می‌روند و علاوه بر زیارت اهل قبور، روشن‌کردن شمع و دادن خیرات و نذری به تماشای مسابقات کشتی نیز می‌پردازند. یکی دیگر از آیین‌های جالب و سنتی مردم شهر ساری، مراسم نورگون است. در این مراسم مردم منطقه هرساله در روز 20 تیرماه در محلی به نام قلاییش جمع می‌شوند و با آتش‌زدن گون‌های خشک و چرخاندن دور سرشان جشنی را برپا می‌کنند.

شهرها و روستاهای ساری

شهرستان ساری دارای شش بخش، مرکزی، کلیجان رستاق، دودانگه، چهاردانگه، رودپی و رودپی شمالی است. این شهرستان از شش شهر فرح آباد، آکند، کیاسر، فریم، پایین هولار و ساری (مرکز شهرستان) و پانزده دهستان تشکیل شده است. ازجمله دهستان‌های این شهر عبارت‌اند از:

  • دهستان اسفیورد شوراب
  • دهستان کلیجان رستاق سفلی
  • دهستان مذکوره
  • دهستان میان‌دورود کوچک
  • دهستان فرح‌آباد شمالی
  • دهستان فرح‌آباد جنوبی
  • دهستان رودپی شرقی
  • دهستان رودپی غربی
  • دهستان پشتکوه
  • دهستان چهاردانگه
  • دهستان گرماب
  • دهستان بنافت
  • دهستان فریم
  • دهستان تنگه سلیمان
  • دهستان کلیجان رستاق علیا

شهرستان ساری که در شمال استان مازندران واقع شده است، همچنین دارای 390 روستا و آبادی است که در جای‌جای این شهرستان قرار گرفته‌اند. هر یک از این روستاها دارای فضایی ساده و صمیمی، آب‌وهوایی دل‌نشین، جاذبه‌های دیدنی و اماکن گردشگری بسیاری هستند و برای دور شدن از شلوغی شهری و تجربه سفری لذت بخش گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

اقتصاد ساری

شهرستان ساری به دلیل داشتن زمین‌های کشاورزی حاصلخیز و آب‌وهوای مساعد، سالانه بیش از 200 تن محصولات کشاورزی تولید و به دیگر مناطق کشور صادر می‌کند. در زمینه دامداری نیز این شهر با دارا بودن بیش از 7 هزار واحد دامی سالانه بیش از شش هزار گوشت قرمز وارد بازار می‌کند. علاوه بر کشاورزی و دامداری، ساخت صنایع دستی و وجود کارخانه‌های متعدد از قبیل کارخانه تولید روغن و کارخانه کاغذسازی نیز بخشی دیگر از اساس اقتصاد این شهر را پوشش می‌دهند و مردم این شهرستان با آن کسب درآمد می‌کنند.

 آب‌وهوای ساری

دیدنی های ساری

با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتفاع ساری از سطح دریا، این بخش از شمال کشور دارای آب‌وهوای معتدل و ملایمی است. در فصل بهار هوای آن خنک و مطبوع بوده و به همین خاطر در دو ماه فروردین و اردیبهشت پر از مسافر است. فصل تابستان در ساری هوا گرم و شرجی می‌شود، البته در مقایسه با بسیاری از شهرهای شمالی آب‌وهوای بهتری دارد. در فصل پاییز به خاطر بارندگی، آب‌وهوای ساری خنک و معتدل می‌شود. آب‌وهوای فوق‌العاده و طبیعت متفاوت ساری در این فصل گردشگران زیادی را از جای‌جای ایران به سوی استان مازندران فرا می‌خواند. زمستان در ساری سرد و خشک است. هر چند که به خاطر بارش برف و سردی هوا کمتر کسی در این فصل به ساری سفر می‌کند، اما طبیعت آن همچنان دلربا و تماشایی است.

 بهترین زمان سفر به ساری

جاده با دختان پاییزی و ماشین هایی در حال عبور از آن

یکی از معیارهای مهم برای گردشگران قبل از سفر، توجه به وضعیت آب‌وهوای مقصد است. سفر به ساری در زمان مناسب، لذت گشت‌وگذار در طبیعت بکر و بازدید از جاذبه‌های تماشایی آن را چند برابر می‌کند. با توجه به اطلاعات داده شده بهار و پاییز، بهترین فصل سفر به ساری هستند.

در فصل بهار، آب‌وهوای عالی در کنار بوی مرکبات و طبیعت سرزنده و با طراوت؛ تمام آن چیزی است که علاقه‌مندان به طبیعت در سفر به شمال انتظار آن را می‌کشند. در فصل پاییز ساری مانند تکه‌ای از بهشت است که هوای لطیف و طبیعت هزار رنگ آن، دل کندن از این دیار خوش‌منظره را برای مسافران بسیار سخت می‌کند.

در فصول پر گردشگر پیدا کردن محل اقامت مناسب در ساری کمی مشکل است. البته با وجود اتاقک و گزینه‌های متعدد برای اجاره ویلا در ساری دیگر این دغدغه را نخواهید داشت. کافی است پیش از سفر به ساری یا هر مقصد دیگری با مراجعه به سایت اتاقک سامانه هوشمند اجاره ویلا و سوئیت، متناسب با بودجه و سطح انتظارات خود بهترین اقامتگاه را انتخاب کرده و با خیال آسوده راهی سفری به یادماندنی شوید.

اجاره ویلا ساری با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیدنی‌های ساری

اگر می‌خواهید بدانید بهترین دیدنی‌های ساری کجاست؟ این بخش راهنمای شما پیش از سفر به مرکز استان مازندران خواهد بود. قرار گرفتن ساری در دامنه کوه‌های البرز، فاصله نزدیک آن با دریای خزر و بارش باران‌های مداوم همگی سبب شده‌اند که هر گوشه و کنار طبیعت این شهر همیشه سرسبز و خرم برای تفریح و خوش‌گذرانی از هر نظر عالی باشد. مکان‌های تفریحی ساری شامل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است که هر بار دیدن آن برای هر بیننده‌ای تازگی و لذت خاصی دارد. مشهورترین دیدنی‌های ساری شامل موارد زیر هستند.

میدان ساعت

میدان ساعت ساری

این جاذبه دیدنی به عنوان نماد شهر ساری شناخته می‌شود. قدمت این اثر به دوران پهلوی بر می‌گردد و به صورت یک برج ساعتی بزرگ با ارتفاع 25 متر ساخته شده است. عقربه بزرگ میدان ساعت در هنگام تغییر ساعت، به صدا در می‌آید. در واقع به تعداد عدد ساعت، از زنگ ناقوس آن صدا شنیده می‌شود. برای تماشای این مکان دیدنی می‌توانید به مرکز شهر ساری بروید.

عمارت فاضلی

خانه فاضلی دارای یک حیاط بزرگ منتهی به عمارت دو طبقه با سنگ های قرمز

خانه فاضلی اثری تاریخی با معماری خاص و زیبا است. این جاذبه، هنر معماری پهلوی و قاجار را به رخ می‌کشد. این بنا که گویا متعلق به خاندان فاضلی‌ها بوده، در سه طبقه احداث شده است. علاوه‌بر این عمارت فاضلی سه محوطه متفاوت دارد. در عمارت فاضلی در کنار تماشای معماری بنا و تزئینات زیبای آن می‌توانید از حوض چند ضلعی، طاق‌های آجری دیوارهای محوطه، آشپزخانه، اتاق‌های مسکونی و حمام مجموعه دیدن کنید.

پارک ملل

پارک ملل در حاشیه رودخانه تجن

یکی از جاذبه‌های دیدنی ساری که محبوبیت خاصی بین مردم ساری و گردشگران این شهر دارد، پارک ملل ساری است. پارک ملل در حاشیه غربی رود تجن قرار دارد. این مجموعه تفریحی در زمینی به مساحت 35 هکتار ایجاد شده است. پارک ملل دارای محیطی پاکیزه و با امکانات عالی همچون جزیره مصنوعی، وسایل ورزشی، قایق موتوری، خانه سنتی، پل کابلی معلق، پیست دوچرخه‌سواری و پارکینگ است. خیلی از مردم محلی فضای سرسبز و آرام پارک ملل را برای پیاده‌روی و پیک‌نیک خانوادگی انتخاب می‌کنند.

چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های رنگی باداب سورت که حالت پلکانی دارند

اگر می‌خواهید بدانید یکی از بهترین جاهای دیدنی ساری کجاست؟ باید به باداب سورت اشاره کنیم. این جاذبه طبیعی که برخی از افراد آن را با نام چشمه‌های رنگی نیز می‌شناسند، دومین اثر طبیعی ملی ایران محسوب می‌شود. یکی از شگفتی‌های باداب سورت؛ طعم، بو، مزه و رنگ متفاوت آب چشمه‌های آن است. حالت پلکانی این اثر طبیعی دیدنی که در بخش چهاردانگه ساری قرار دارد، منظره‌ای تحسین برانگیز ایجاد کرده است.

پارک جنگلی شهید زارع

این پارک جنگلی سرسبز با وسعت حدود 70 هکتار مکان مناسبی برای تفریح خانوادگی است. پارک جنگلی زارع در جاده ساری به بهشهر واقع شده و به دلیل همجواری نزدیک با دامنه‌های کوه البرز، از طبیعت چشم‌نواز و دیدنی بهره می‌برد. این مکان تفریحی از امکانات مطلوب مانند کافه، آلاچیق،زمین ورزشی، شهربازی کودکان، نمازخانه و سرویس بهداشتی جهت رفاه حال گردشگران برخوردار است.

سد شهید رجایی

سد شهید رجایی

 سد شهید رجایی یا همان سد سلیمان تنگه همان جایی است که می‌توانید نهایت تفریح و لذت را تجربه کنید. این جاذبه دیدنی در فصل بهار و پاییز طبیعت زیبا و آب‌وهوای عالی دارد. با اقامت در سد شهید رجایی فرصت مناسبی برای تفریح‌های آبی، غواصی، ماهیگیری و جنگل‌نوردی خواهید داشت. از این سد می‌توانید در 45 کیلومتری جنوب‌غربی ساری و در بخش دودانگه دیدن کنید.

دریاچه الندان

قایقی با دو سر نشین روی دریاچه الندان با نمای کوهستان جنگلی

دریاچه الندان ساری کجاست؟ دریاچه‌ای رویایی و آرامش‌بخش در نزدیکی روستای ازنی که در چهار فصل سال باشکوه و دیدنی است. آب این دریاچه از بارش آسمان تامین می‌شود. در روزهای کم آب حدود 17 هکتار و در فصل پر بارش مساحت آن به 30 هکتار می‌رسد. دورتادور این الماس درخشان با درختان متنوع از جمله بلوط، ازگیل، تلکا، ولیک و نمدار احاطه شده است که تصویر خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده‌اند. از دیگر شگفتی‌های این پدیده طبیعی، خاک غنی و بخشنده آن است که باعث رویش انواع گیاهان معطر و شفابخش است.

برج یا قلعه رسکت

برج رسکت با ارتفاع 18 متر برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی، بسیار زیبا و جذاب خواهد بود. این برج آجری با نمای مدور در قرن پنجم هجری قمری بنا شده است. از شگفتی‌های این قلعه تاریخی اعجاز هندسی و معماری منحصربه‌فرد آن است که شبیه آن در جایی دیده نمی‌شود. علاوه‌بر این دو کتیبه‌ با خط کوفی و پهلوی ارزش ویژه‌ای نیز به این اثر تاریخی افزوده‌اند.

در این بخش تنها به برخی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ساری اشاره کردیم. از دیگر دیدنی‌های آن می‌توان به برج سلطان زین العابدین، مسجد جامع عباسی، امام‌زاده یحیی ساری، خانه کلبادی، بنای تاریخی فرح‌آباد، شاطر گنبد، خانه رمدانی، تالاب حمیدآباد، دشت ناز و پناهگاه حیات‌وحش میانکاله اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی ساری را مطالعه کنید.

 سوغات و صنایع دستی ساری

سبدهای حصیری و ظروف حصیری رنگارنگ

در سفر به ساری حواستان باشد که جیب‌‌تان پرپول باشد، زیرا محال است با دیدن خوراکی‌ها و صنایع دستی ساری برای خرید سوغات وسوسه نشوید. این شهر قدیمی دارای فرهنگ غنی و مردمانی متمدن است. در هر گوشه و کنار آن، صنایع دستی رنگارنگ و زیبا توجه مسافران را به خود جلب می‌کند که ریشه در فرهنگ اصیل مردمان هنرمند خطه شمال دارد. از معروف‌ترین صنایع دستی ساری، می‌توان به سفالگری، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، قالی‌بافی، موج‌بافی، حصیر‌بافی، نمد‌مالی‌، جوراب‌بافی، طراحی سنتی، سرامیک سازی و عروسک‌سازی اشاره کرد.

بخشی از سوغات ساری خوراکی‌های این شهر هستند. خوراکی‌های خوشمزه و هوس‌برانگیزی که خاطره سفر به ساری را برای گردشگران به یادماندنی‌تر می‌کنند. خوشمزه‌ترین سوغات ساری که در بین مسافران بسیار پرطرفدار هستند؛ شامل مرکبات، انواع ترشی، رب انار ترش، برنج، چای،زیتون، تمشک، مربا، ازگیل، کلوچه، زردکیجای، عسل، عرقیجات و لواشک ساری می‌شود.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی ساری را مطالعه کنید.

 مراکز خرید ساری

مراکز خرید ساری

مراکز خرید ساری کجاست؟ بی‌شک بخشی از لذت سفر در گشت‌وگذار در مراکز و بازارهای خرید مقصد خلاصه می‌شود. به همین خاطر هر گردشگری قبل از سفر به ساری به دنبال پاسخ این سوال است. ساری با داشتن طبیعت سرسبز و جاذبه‌های دیدنی متنوع هر ساله میزبان سیل عظیمی از مسافران است، بنابراین دور از انتظار نیست که مراکز خرید متعددی داشته باشد.

بازار ترکمن‌های ساری، بازار ماهی فروشان، بازار روز راه‌آهن و کشاورز، بازار نرگسیه، مرکز خرید خوان خان، مجتمع تجاری مهر، مجتمع تجاری انقلاب و بازار بزرگ امام رضا برخی از معروف‌ترین مراکز خرید ساری هستند. از مهم‌ترین پاساژهای آن هم می‌توان پاساژ چهل‌ستون، پاساژ سعدی، پاساژ الهیه، پاساژ پرشیا، مجتمع تجاری پردیس، مجتمع تجاری انقلاب، پاساژ گل و پاساژ تقوی را نام برد.

لازم است بدانید که پرسه‌زنی در مراکز خرید و بازارهای سنتی ساری فرصت مناسبی برای آشنایی با آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم خونگرم و شاد ساری است. پس اگر قصد خرید سوغات را هم ندارید، باز هم برای رفتن به بازارهای خرید معروف آن برنامه‌ریزی کنید. مطمئن باشید با گشت‌وگذار در آنها لحظات خوشی در انتظارتان خواهد بود.

 غذاهای محلی ساری

غذاهای محلی ساری

ساری کجاست؟ خطه‌ای سرسبز و دیدنی در شمال کشور که خیلی از گردشگران به خاطر غذاهای محلی و خوشمزه، این مقصد را برای خوشگذرانی و شکم‌گردی انتخاب می‌کنند. مردم ساری علاقه زیادی به غذاهای رنگی و خوش‌عطر دارند که نظیر آن در استان‌های دیگر کمتر وجود دارد و به همین خاطر برای مسافران بسیار جذاب است.

غذاها و خوراکی‌های سنتی ساری متنوع هستند تا جایی که همه افراد با هر ذائقه‌ای می‌توانند حسابی از خود پذیرایی کنند. معروف‌ترین غذاهای محلی ساری در بین گردشگران عبارتند از: شیشه ناز، اسپناساک، خورشت ترش سماق، خورشت آلو، کدو مسما، ته‌چین گوشت، کدوبره، مالابیج، آش بشته واش، کئی انار و نازخاتون.

ممکن است اسم اکثر این غذاها برایتان ناآشنا باشد و پیش خود فکر کنید که از مواد اولیه عجیب و غریب تهیه شده‌اند و شاید مزه آنها با مزاجتان جور درنیاید. لازم است بدانید که در تهیه تمام این خوراکی‌های خوشمزه از مواد اولیه مرسوم مانند سبزیجات، گوشت، ماهی، حبوبات و ادویه‌های تازه استفاده می‌شود. و هر کدام از آنها سرشار از خواص مفیدی برای سلامتی هستند. پس در سفر به ساری حتماً غذاهای سنتی آن را امتحان کنید. به شما این اطمینان را می‌دهیم که طعم خاص و لذیذ آنها برای همیشه در ذهنتان باقی بماند.

رستوران‌های ساری

رستوران‌گردی و چشیدن طعم غذاهای محلی در سفر لذت خاصی دارد؛ از این رو پیدا کردن رستورانی که بتواند علاوه بر داشتن غذاهای خوشمزه و باکیفیت، لحظات به‌یادماندنی و خوشی را برای شما به ارمغان بیاورد، اهمیت فراوانی دارد.

پا به شهرستان ساری که یکی از شهرهای دیدنی ایران است، می‌گذاریم قدم‌به‌قدم با رستوران‌های متعددی روبه‌رو می‌شویم که هر یک از آن‌ها در محیطی متفاوت، منوها، غذاهای محلی و خدمات متفاوتی را به مسافران و گردشگران ارائه می‌دهند؛ بنابراین هنگام سفرتان به این شهرستان آشنایی با برخی از رستوران‌های معروف ساری، انتخاب را برایتان سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند. ازجمله رستوران‌های معروف این شهر می‌توان به رستوران‌های زیر اشاره کرد:

رستوران اکبر جوجه

رستوران اکبر جوجه ازجمله رستوران‌های معروف استان مازندران است که شعبه اصلی آن در شهرستان ساری واقع شده است. این رستوران که در بزرگراه شهید سلیمانی واقع شده دارای فضایی بزرگ و بسیار مدرن است. اکبر جوجه از غذاهای اصلی این رستوران است که به همراه زیتون پرورده، رب انار و ماست محلی سرو می‌شود.

آدرس رستوران اکبر جوجه: استان مازندران، ساری، کمربند غربی، جنب پمپ بنزین.

رستوران مارشو

رستوران مارشو یکی از بهترین رستوران‌های شمال و شهرستان ساری است که در خیابان پیام نور واقع شده است. در این رستوران انواع غذاهای خوشمزه ایرانی با طعم غذاهای خانگی و انواع نوشیدنی‌ها در یک محیط بسیار دلنشین و ساده سرو می‌شود. قیمت غذاهای این رستوران به دلیل طعم عالی غذاها و کیفیت خوبی که ارائه می‌دهند بالا است.

آدرس رستوران مارشو: استان مازندران، ساری، خیابان پیام نور، بهمن غربی

رستوران سالار دره

اگر به دنبال یک رستوران لوکس‌ و مدرن‌ در ساری هستید اولین گزینه پیشنهادی ما به شما رستوران سالاردره است. این رستوران که در هتل سالاردره قرار دارد یک رستوران زیبا با فضای بسته و باز است و انواع غذاهای ایرانی، محلی و فرنگی در آن سرو می‌شود. علاوه بر محیط زیبا و دنج داخل رستوران، فضای باز این رستوران نیز چشم‌اندازی زیبا و حیرت‌انگیز را دارد.

آدرس رستوران سالار دره: استان مازندران، ساری، 12 کیلومتری جنوب ساری، جاده ساری به سمنان

رستوران گیلاکو

غذاهای محلی مازندران بسیار خوشمزه و خوش طعم هستند. اگر در سفرتان به ساری هوس غذاهای لذیذ گیلکی کردید پیشنهاد ما به شما رستوران گیلاکو است. فضای این رستوران بسیار گرم و دنج بوده و دارای یک حیاط زیبا به همراه حوضی در وسط آن است. در لیست غذاهای این رستوران انواع غذاهای محلی رشتی و گیلانی ازجمله گمج کباب، کشک بادمجان و کباب ترش به چشم می‌خورد.

آدرس رستوران گیلاکو: استان مازندران، ساری، خیابان پیروزی، نبش پیروزی 10.

 اقامت در ساری

برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ساری و استشمام هوای لطیف و بی‌نظیر آن پیش از هر چیزی باید به فکر محل اقامت خود باشید. خوشبختانه در این شهر توریستی، مسافران از میان گزینه‌های مختلف نظیر هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، ویلا، سوئیت و اقامتگاه‌های بومگردی می‌توانند محل سکونت مناسب را برای طول سفرشان انتخاب کنند.

رزرو محل اقامت به صورت آنلاین بهترین و آسان‌ترین راه برای هر گردشگری است و فرقی نمی‌کند چه زمانی قصد سفر دارید. ما در اتاقک گزینه‌های متعددی برای اجاره ویلا و سوئیت در ساری فراهم آورده‌ایم. بعد از مشاهده امکانات و قیمت آنها می‌توانید فقط با چند کلیک ساده اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به ساری

برای رفتن به ساری براساس شرایط و سلیقه خود می‌توانید از طریق هوایی، ریلی یا زمینی به این شهرستان سفر کنید.

سفر هوایی به ساری

فرودگاه ساری

از سمت تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، کیش و تبریز در طول هفته به فرودگاه دشت‌ناز ساری پرواز وجود دارد. اگر زمان اندکی برای سفر دارید و پرداخت هزینه بلیط هواپیما برایتان مقدور است، سفر هوایی به ساری گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.

سفر ریلی به ساری

سفر ریلی به ساری

سفر با قطار به ساری با هیجان و لذت وصف‌ناشدنی به همراه دارد. در مسیر ریلی ساری، تماشای منظره‌های دیدنی، بخشی از لذت سفر محسوب می‌شود. به عنوان مثال در مسیر ریلی تهران تا ساری صحنه‌های جذابی در انتظار مسافران است. بی‌شک تونل گدوک با طول 2887 متر یکی از قشنگی‌های سفر به شمال با قطار است که خاطره خوش آن را به هیچ‌وجه فراموش نخواهید کرد.

سفر جاده‌ای به ساری

طبیعت زیبای ساری

سفر با اتوبوس یا ماشین شخصی، پرطرفدارترین نحوه سفر به شهر ساری است. دیدن جاده‌های سرسبز و منظره‌های بکر که شبیه به آن را تا به حال در رویا‌های ذهنی خود تجسم کرده‌اید، از طریق سفر زمینی به این شهر تجربه خواهید کرد. با تماشای این صحنه‌های دل‌انگیز، خستگی سفر دیگر معنایی نخواهد داشت. تا جایی که آرزو می‌کنید، ای کاش این مسیر باشکوه و زیبا هرگز به انتهای خود نرسد.

برای پیمودن مسیر تهران تا ساری از طریق ماشین شخصی می‌توانید یکی از مسیرهای جاده فیروزکوه، جاده هراز یا جاده چالوس را انتخاب کنید. در مسیر هر یک از این جاده‌های زیبا شاهد تماشای برخی از شهرهای سرسبز و روستاهای بکر شمال خواهید بود که توقف و استراحت و تفریح در هر نقطه از آن، لحظات تکرارنشدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

فاصله ساری از شهرهای مهم چند کیلومتر است؟

  •       فاصله ساری تا تهران 277 کیلومتر
  •       فاصله ساری تا مشهد 735 کیلومتر
  •       فاصله ساری تا اصفهان 811 کیلومتر
  •       فاصله ساری تا شیراز 1189 کیلومتر
  •       فاصله ساری تا یزد 736 کیلومتر
  •       فاصله ساری تا بجنورد 447 کیلومتر
  •       فاصله ساری تا سمنان 137 کیلومتر
  •       فاصله ساری تا بابل 39.9 کیلومتر
  •       فاصله ساری تا قزوین 323 کیلومتر

نکاتی که در سفر به ساری لازم است بدانید.

  • قبل از رفتن به ساری بهتر است برای هزینه‌های مهم سفر ازجمله هزینه اقامت، هزینه خرید و هزینه گشت‌وگذار به طور کامل برنامه‌ریزی کنید و مطابق با بودجه‌ای که برای هریک در نظر گرفته‌اید پیش برید.
  • شهرستان ساری جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. امکان ندارد در سفرتان بتوانید از همه این جاذبه‌ها دیدن کنید بنابراین بهتر است قبل از سفر به ساری لیستی از جاذبه‌های دیدنی این شهر را که دوست دارید از آن‌ها بازدید کنید را تهیه کنید.
  • با توجه به اینکه ساری شهر پر گردشگری است، بنابراین بهتر است قبل از سفر محل اقامتتان را رزرو کنید چون بعد از رسیدن به این شهر علاوه بر اینکه خسته راه خواهید شد، اقامتگاه‌ها نیز ممکن است پر شده باشند، در آن صورت در پیدا کردن اقامت دچار مشکل خواهید شد.
  • شهرستان ساری دارای جاهای دیدنی متنوعی از پارک‌های جنگلی گرفته تا دریاچه‌ها و سدهای مختلف است، بنابراین در هنگام بازدید از هر یک از این جاذبه‌ها وسایل و تجهیزات مناسب را همراه خود بردارید.

سوالات متداول درباره ساری

ساری کجاست؟

شهرستان ساری مرکز استان مازندران با مساحت حدود ۵۴ کیلومترمربع یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور است.

بهترین زمان سفر به ساری کی است؟

بهار و پاییز، بهترین فصل سفر به ساری هستند.

معروف‌ترین جاهای دیدنی ساری کدام‌اند؟

میدان ساعت، عمارت فاضلی، چشمه‌های باداب سورت، دریاچه الندان

معروف‌ترین رستوران های ساری کدام‌اند؟

رستوران اکبر جوجه، رستوران مارشو، رستوران سالار دره

چطور به ساری برویم؟

برای پیمودن فاصله تهران تا ساری از طریق ماشین شخصی می‌توانید یکی از مسیرهای جاده فیروزکوه، جاده هراز یا جاده چالوس را انتخاب کنید، سفر هوایی و سفر با قطار به ساری نیز امکان‌پذیر است.

4.3/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *