شهرها

شاهین‌ شهر کجاست | اولین شهر نوبنیاد ایران

شهرستان شاهین ‌شهر با نام کامل شاهین ‌شهر و میمه به دلیل موقعیت جغرافیایی‌ و شرایط اقلیمی‌ خود، هر ساله شمار زیادی از مسافران و گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. بافت این شهرستان را می‌توان به بافت‌ قدیمی و مدرن تقسیم‌بندی کرد و  همین امر باعث شده تا شهرستان شاهین‌شهر برای هر سبک و سلیقه‌ای جذابیت داشته باشد. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک تصمیم گرفتیم تا با هم سفری به دل تاریخ و تمدن داشته باشیم و از جای‌جای این شهرستان زیبا دیدن کنیم، تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی شاهین شهر

شهرستان شاهین ‌شهر و میمه، از توابع استان اصفهان و به مرکزیت شهر شاهین‌ شهر است. این شهر از نظر موقعیت جغرافیایی در ۱۷ کیلومتری شمال شهر اصفهان، حد فاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد و میان دو اتوبان معلم و آزادگان واقع شده که از هر دو طرف به جاده اصفهان-تهران متصل می‌شود.

در شاهین ‌شهر مناطق مسکونی متعددی وجود دارند که از بهترین آن‌ها می‌توان به مناطقی نظیر عطار، فردوسی، دهخدا و میلاد اشاره کرد، اما در میان مناطق ذکر شده، تنها سرگرمی شهر، خیابان فردوسی شاهین‌‌شهر است که بسیار پر تردد و تعدادی از رستوران‌های شاهین‌شهر نیز در آن واقع شده‌اند. خانه‌های شرقی فردوسی هم بسیار گران‌قیمت هستند، چرا که از ویژگی‌هایی چون متراژ بسیار زیاد، نزدیکی به مرکز شهر، نوساز بودن و نزدیکی به پارک‌های فردوسی و سیلابی برخوردارند.

قرار است در آینده‌ای نزدیک، شهرک میلاد شاهین‌شهر برای سکونت کارکنان دولت شهرستان شاهین‌شهر و میمه احداث شود. این پروژه که متعلق به اراضی ۴۲ هکتاری کشاورزی است، شامل مجموعه بزرگ خدماتی، هتل، مراکز تجاری، مراکز تفریحی و فضای سبز و سالن‌های نمایشگاهی با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد است.

تاریخچه شاهین‌ شهر

هسته اولیه شهرستان شاهین‌شهر، روستایی به نام امیر آباد است که البته قبل از شهر شدن زیر نظر مالکیت محمدخان برومند از خوانین منطقه گز برخوار، کاربری کشاورزی داشته است. (روستای امیرآباد از روستاهای استان اصفهان است که مابین بختیاردشت و مورچه‌خورت قرار گرفته است.) سرانجام در سال ۱۳۵۰، توسط آمریکایی‌ها تصمیم بر انبوه‌سازی آن گرفته شد تا مهاجرین و اتباع بیگانه‌ای که در صنایع نظامی و هلیکوپترسازی و پالایشگاه اصفهان مشغول به کار بودند، سرپناهی برای زندگی داشته باشند. در پی این تصمیم شاهین شهر را با وسعت 1073 هکتار و برای برای زندگی جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر، در اراضی کشاورزی فاقد سکنه و  چندین روستای کوچک اطراف آن، مطابق با نمونه‌ شهرهای مدرن ایران و جهان نقشه‌برداری کردند. جالب است بدانید شاهین ‌شهر اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران به‌شمار می‌آید و از آن‌جایی‌که نقشه این شهر نوبنیاد به شکل پرنده شاهین بود، نام شاهین ‌شهر بر روی آن گذاشته شد.

بعد از تقسیمات کشوری در سال 1368 و جدایی بخش‌های برخوار و میمه از شهرستان اصفهان، شاهین‌شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی، جمعیت و اهمیت ویژه‌اش، به عنوان مرکز این شهرستان انتخاب شد و بعد از جدا شدن بخش برخوار در سال 1386، نام شاهین‌شهر و میمه بر روی این شهرستان گذاشته شد.

فرهنگ و آداب رسوم شاهین‌ شهر

به‌طور کلی شاهین ‌شهر تنوع قومیتی بسیار زیادی دارد و بنای اصلی شهر بر مهاجرت از اقصی نقاط کشور گذاشته شده است، زیرا زمان انقلاب اسلامی ایران و خروج اتباع بیگانه و آغاز جنگ تحمیلی، شمار زیادی از افراد که در مناطق جنگی سکونت داشتند، این منطقه را برای مهاجرت خود انتخاب کردند. بختیاری‌های خوزستان (بازنشستگان شرکت نفت و یا کارمند) نیز، اکثریت جمعیت شاهین‌ شهر را تشکیل دادند و مابقی هم از سایر مناطق ایران به این شهر مهاجرت کردند.

طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از مردم شاهین ‌شهر، لر هستند و جمعیتی از فارس‌ها و ارامنه و آشوری‌ها هم در آن زندگی می‌کنند. در‌واقع با توجه به اکثریت نژاد لر، بیشتر مردم این شهر به گویش لری بختیار مسلط هستند. اقوام لر، عرب، کرد، ترک، بلوچ و ترکمن نیز در شاهین‌شهر سکونت دارند.

شاهین ‌شهر به دلیل نوساز بودن و مهاجرپذیر بودن، از آداب و رسوم خاصی برخوردار نیست و بیشتر جزو شهرهای بازنشسته ایران به‌شمار می‌آید، اما اگر بخواهیم نگاهی بر آداب و رسوم شهرستان شاهین‌شهر و میمه بیندازیم باید گفت که شهر تاریخی گزبرخوار با پیشینه تاریخی چندین هزار ساله پیش از اسلام، به‌عنوان کهن‌ترین و تاریخی‌ترین شهر این شهرستان،  شناخته شده است. مردم این شهر با گویش گزی، سخن می‌گویند. (این گویش از شاخه‌های اصلی زبان پهلوی مربوط به ایران باستان است.)

بخش میمه هم از دیگر بخش‌های تاریخی این شهرستان است. اهالی میمه هم‌چنان آداب رسوم زیبای خود را که حاکی از هم‌بستگی و هماهنگی میان مردم این شهر است، حفظ کرده‌اند و به اجرای مراسمی چون خرمن‌کوبی در حین پختن نان، مراسم تیر‌بندی در امر ساختن خانه و مراسم بجار در زمان ازدواج پایبند هستند.

شهر و روستاهای شاهین‌ شهر

بنایی اجری بزرگ که زیبایی آن در زیر نور پردازی در شب بیشتر شده

شهرستان شاهین‌شهر و میمه دارای ۲ بخش، ۴ دهستان و ۶ شهر است. این شهرستان به دو بخش مرکزی و میمه تقسیم‌بندی شده است که از شهرهای بخش مرکزی آن می‌توان به شاهین ‌شهر، گزبرخوار و گرگاب اشاره کرد و در بخش میمه هم شهرهایی چون، میمه، وزوان و لایبید قرار گرفته‌اند.

دهستان مورچه خورت با مرکزیت روستای مورچه خورت و دهستان برخوار غربی به مرکزیت روستای جهادآباد در بخش مرکزی و دهستان ونداده با مرکزیت روستای ونداده و دهستان زرکان با مرکزیت روستای حسن رباط در بخش میمه واقع شده اند.

شاهین‌شهر دارای ۱۹ روستا به نام‌های اذان، زیادآباد، حسن رباط، لوشاب، موته، ونداده، خسرواباد، سعیدآباد، مرآوند، قاسم‌آباد، چغاده، رباط آغاکمال، باغمیران، سُه، کلهرود، دهلر، بیدشک، مورچه خورت و جهادآباد است.

اقتصاد شاهین ‌شهر

شاهین شهر بعد از شهر اصفهان دومین شهر صنعتی این استان محسوب می‌شود. شاهین‌شهر به دلیل داشتن صنایع مختلفی چون پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان، نیروگاه شهید منتظری، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و هواپیماسازی (هسا)، گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب و اسنوا و گیتی پسند، شهرک صنعتی محمود آباد، شهرک صنعتی مورچه خورت و تعداد زیادی از مجتمع‌های صنعتی بزرگ، به یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور تبدیل شده است و سالانه بخش عظمیمی از صنایع مورد نیاز کشور و حتی دیگر کشورها را تامین می‌کند. زمین‌های اطراف شاهین ‌شهر و حوالی گزبرخوار از خاک رس مرغوب پوشیده شده و همین امر منجر به احداث کوره‌های آجرپزی در آن شده است.

از محصولات کشاورزی شاهین‌شهر، می‌توان به گل‌آفتابگردان و گیاهان دارویی خودرو اشاره کرد و اگر نگاهی به مزارع و باغات اطراف آن بیندازیم، با باغ‌های پسته و انگور و مزارع غلات، چغندر قند و خربزه مواجه می‌شویم. محصولات دیگری چون شیره‌انگور، کشمش، بادام و گردو در این شهرستان تولید می‌شوند.

به‌طور کلی مجاورت با شهر اصفهان، خدمات مختلف و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی (مرکز استان به تهران) موجب رشد و توسعه سریع اقتصادی شاهین‌ شهر شده است.

آب و هوای شاهین ‌شهر

شاهین ‌شهر در ارتفاع 1595 متری از سطح دریا قرار گرفته است و در بیشتر روزهای سال آب و هوایی خشک دارد. با این که این شهر در مجاورت نیروگاه شهید منتظری، پالایشگاه و پتروشیمی و دیگر کارخانه‌های صنعتی واقع شده، از هوای به نسبت تمیز و عاری از آلودگی برخوردار است که البته این هوای پاکیزه‌اش را مدیون 113 بوستان ساخته شده و 360 هکتار فضای سبزش است.

بهترین زمان سفر به شاهین ‌شهر

شاهین ‌شهر به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌ خود، منطقه‌ای چهار فصل است، اما اگر می‌خواهید از هوای خشک این شهر در زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم در امان بمانید، بهتر است ماه‌های اول فصل بهار و پاییز را برای سفر انتخاب کنید تا با قدم زدن در این شهر مدرن و نوبنیاد از نسیم خنک بهاری و طبیعت هزار رنگ پاییز لذت ببرید.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی شاهین ‌شهر

شهرستان شاهین‌شهر و میمه دارای دو بافت قدیمی و جدید است. در بافت جدید آن، شهر شاهین‌ شهر واقع شده و در آن بیشتر پارک‌های بزرگ و زیبا و مکان‌های تفریحی مدرن بنا شده است. شهر میمه هم بافت سنتی این شهرستان را تشکیل می‌دهد و جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی استان، بیشتر در این بخش بنا شده است، بنابراین می‌خواهیم در این بخش از مقاله شما را با تعدادی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه آشنا کنیم.

قلعه مورچه ‌خورت

آثار باقی مانده از قلعه ای به نام مورچه خورت

قلعه خشتی مورچه ‌خورت با قدمتی مربوط به قرن نهم هجری از بناهای تاریخی شهرستان شاهین‌شهر و میمه به‌شمار می‌آید. این بنای خشتی بزرگ با دو دروازه و 8 برج تدافعی، به شکل حصاری مرتفع است. درب‌های ورودی با ضخامت 25 سانتی‌متر، ترکیبی از چوب و فلز هستند. قوس‌‌ها و طاق‌‌های خشتی و تزیینات آجری که بر سر دیوارهای قلعه به کار رفته ‌است، زیبایی این قلعه تاریخی را دو‌چندان کرده.

کاروانسرای عباسی

ساختمانی دو طبقه و آجر نما با سر دری طاقی مانند به نام کاروان سرای عباسی

کاروانسرای عباسی، متعلق به دوران صفویه است. این بنای تاریخی به سبک چهار ایوانی ساخته شده و در چهار گوشه  آن چهار برج مدور قرار گرفته‌اند. بنای اصلی کاروان‌سرا در قسمت میانی قرار گرفته و سر در ده متری آن، با کاشی‌کاری مزین شده است. کاروان‌سرای عباسی دارای 36 اتاق و چهار فضای سه اتاقی است و هم‌چنین راهروهایی برای نگهداری چهارپایان در این بنا تعبیه شده است.

روستای کلهرود

کوچه باغی با دیوار های گلی در روستای کلهرود که درختان سبز رنگ از انها بیرون زده اند

روستای کلهرود در دل کوه‌های کرکس و در دره‌ای زیبا بنا شده است. از جاهای دیدنی آن می‌توان به غار کلهرود به‌عنوان طولانی‌ترین غار گِلی ایران، خانه‌های تاریخی برومند و مظاهری، مسجد حاجی و مسجد سربیشه اشاره کرد. این روستای زیبا به‌دلیل آب‌وهوای مطبوعش، از دوران صفویان تا کنون محل تفریح و استراحت تابستانه خاندان برومند بوده است.

روستای سُه

درختان تنومند روستای سه در کنار هم

روستای تاریخی سُه با قدمتی 2000 ساله، از زیباترین روستاهای گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه است. در این روستا آثار تاریخی جذابی مانند امامزاده یوسف و چشمه زیر امام‌زاده، کاروانسرای عباسی سُه و حمام قدیمی و خانه‌های تاریخی قرار گرفته است. البته به‌علت قرار گرفتن روستا در دامنه رشته کوه‌های کرکس، راه‌های دستیابی به روستا محدود است.

حمام میمه

مجسمه ای در مکان قدیمی و دیدنی حمام میمه با کاشی های آبی

حمام میمه از دیگر بناهای تاریخی شهرستان شاهین‌شهر و میمه است. این بنا با مساحت بیشتر از 500 مترمربع، از سه بخش سربینه (رختکن)، میان‌دری و گرمینه تشکیل شده است. حمام تاریخی میمه، در اواخر قاجار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و هم اکنون بعد از بازسازی و مرمت آن، توسط میراث فرهنگی، به موزه و کلاس‌های آموزش صنایع دستی و هنرهای سنتی تبدیل شده است.

موزه مردم ‌شناسی گز و بُرخوار

یازه ای سنگی و حوض مانند در حیاط موزه مردم شناسی گز و برخوار

موزه خصوصی مردم‌شناسی گز و بُرخوار، در سال 1383، توسط یکی از اهالی شهرستان با همکاری میراث فرهنگی، در فرهنگسرای ادیب برومند تاسیس شد. در این موزه اشیای قدیمی و تاریخی از لوازم کشاورزی و توزین و نجاری، لوازم حمام، وسایل و چرخ سفالگری، پوشاک و لباس محلی، لوازم ریسندگی، کتاب‌ها، اسناد خطی، عکس‌های قدیمی و دیگر وسایل قدیمی نگهداری و به نمایش گذاشته می‌شود. در این موزه دو خمره سفالی مکشوف از تخریب تپه باستانی در هنرستان شیخ بهایی هم موقتا نگهداری می‌شود.

فرهنگسرای ادیب برومند

ساختمانی بزرگ سفید و نارنجی در میان یک حیاط سر سبز به نام فرهنگسرای ادیب برومند

این فرهنگسرا یکی از خانه های تاریخی زمان قاجار با قدمتی ۱۳۰ ساله و به مساحت ۳۴۰۰ متر مربع است که از خاندان برومند در شهر گز برخوار به یادگار مانده است.

در قسمت شمالی زمین یک تالار گچ‌بری شده و شاه‌نشینی با دو پستو وجود دارد. در دو سوی آن دو طاق همقواره و پیوسته به هم وجود دارد. در قسمت شرقی یک حوض‌خانه بزرگ و یک آبدارخانه کوچک و در قسمت غربی یک اتاق بزرگ با دو اتاق کوچک‌تر واقع شده است. این خانه تاریخی توسط نوه مرحوم حاج حیدر‌علی‌خان برومند یعنی آقای همایون برومند، به‌عنوان فرهنگسرا و کتابخانه در اختیار مردم، هنرمندان، انجمن‌های ادبی و فرهنگی این منطقه قرار گرفته است.

امامزاده سیده الصالحه خاتون

مقبره ای با گنبد مخروطی کاشی کاری شده به نام امامزاده سیده الصالحه خاتون

مقبره سیده صالحه خاتون از فرزندان امام موسی‌بن‌جعفر (ع)، در جنوب روستای اذان قرار دارد. این امامزاده از دیگر بناهای تاریخی است که به علت گنبد مخروطی شکل و کاشی‌کاری شده خود و بهره بردن از معماری و هنر اصیل ایرانی در ساختارش، توانسته نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند.

مسجد جامع و تاریخی میمه

سر در مسجد جامع میمه زیادی با کاشی کاری ظریف و زیبا

مسجد جامع میمه به دوران زندیه تعلق دارد و به سبک مساجد چهار ایوانی بنا شده است. این مسجد متشکل از شبستان چهارگوش، با طراحی منحصر‌به‌فردی است که گنبد شیوای آجری بر فراز آن قرار گرفته و درجلوی شبستان، ایوان بزرگی وجود دارد. در دو طرف شبستان بزرگ، شبستان‏‌های کوچک‌تر با رواق‌‏های کوچک‌تر دیده می‌شود. گلدسته‌ها، درهای زیبا،‌ کاشی‌های فیروزه‌ای و نقاشی‌های داخل محراب مسجد تصویری چشم‌نواز را آفریده‌اند.

تخت محمد جعفر و دره دوزخی

صخره هایی طوسی رنگ در میان یک منطقه بیابانی خشک

تخت محمد جعفر یا تپه ملاجعفر، صخره‌ای زیبا به رنگ خاکستری و سیاه است که در حیات وحش موته، در بخش میمه واقع شده و به‌دلیل جلوه پر ابهت و وحشتناکش، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. کمی بالاتر از تخت محمد جعفر، «دره دوزخی» دیده می‏شود.

کمپ توریستی و گردشگری شرق

محوطه ای با الاچیق های هایی که سقف شیروانی مانند نارنجی دارند و جلوی آنها مکانی برای پارک ماشین و اقامت مسافران است

مجموعه تفریحی و گردشگری شاهین ‌شهر که باعنوان کمپ توریستی و گردشگری شرق هم شناخته شده است، از مکان‌های تفریحی شهرستان شاهین ‌شهر و میمه در استان اصفهان است. در این مکان گردشگری امکاناتی چون، سیاه چادر عشایر، محل سوارکاری اسب، درشکه، شتر و ایستگاه دوچرخه‌سواری به صورت رایگان در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود و هم‌چنین غذاهای خوشمزه‌ای نظیر آش و دوغ محلی، پخت نان محلی، لبنیات محلی، سبزیجات کوهی و لباس‌های سنتی را می‌توان از این مکان گردشگری تهیه کرد.

منطقه فسیلی سپاهان

دو عدد شی دایره ای قهوه ای رنگ که فسیل هایی قدیمی هستند

منطقه فسیلی سپاهان با وسعت ۶.۳ هکتار، از دیگر جاذبه‌های گردشگری شاهین ‌شهر به‌شمار می‌آید و به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ملی استان اصفهان شناخته شده است. در این منطقه فسیل‌هایی با قدمت ۲۰۰ میلیون ساله نظیر فسیل‌های بی‌مهره اعم از جلبک، اسفنج، روزنه‌دار، مرجان و هم‌چنین بیشترین و زیباترین فسیل‌های دوره زمین‌شناسی تریاس دیده می‌شوند. منطقه فسیلی سپاهان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی شاهین شهر را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی شاهین‌ شهر

ظروف و مجسمه هایی دست ساز که که با لعاب های رنگی

در شاهین ‌شهر هم مانند دیگر نقاط اصفهان، صنایع دستی بسیار زیبا و ارزشمندی تولید می‌شود که نشان از هنر‌دوستی و هنرمندی مردمان این خطه است.  قالی‌بافی در طرح‌ها و ابعاد مختلف از هنرهای رایج بین دختران و زنان شاهین ‌شهر است. از دیگر صنایع دستی این شهرستان می‌توان به مواردی نظیر قلم‌زنی، منبت‌کاری و معرق‌کاری اشاره کرد.

هم‌چنین خاک رس مرغوبی که زمین‌های این شهرستان را پوشانده است، منجر به پیدایش هنر سفالگری در این منطقه شده و با سفر به این شهر می‌توانید ظروف سفالی بسیار زیبا و رنگارنگی را با خود به یادگار ببرید. با سفر به شاهین‌شهر، علاوه بر صنایع دستی می‌توانید خوراکی‌هایی نظیر گردو، کشمش، بادام، شیره‌ انگور و تخمه آفتابگردان را هم به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات شاهین شهر را مطالعه کنید

غذاهای محلی شاهین‌ شهر

سه عدد کوفته در یک ظرف سفید و کمی سبزی که برای تزیین گذاشته شده

خوشمزه‌ترین بخش سفر، خوردن غذاهای محلی آن منطقه است و با سفر به شاهین ‌شهر هم مانند دیگر شهرهای ایران از فرهنگ غذایی و هنر آشپزی ایرانیان بهره‌مند می‌شوید. در این شهر علاوه بر غذاهای سنتی اصفهان مانند بریانی، خورشت ماست، دلمه برگ مو و حلیم بادمجان، غذاهای سنتی دیگری نظیر گوشت لوبیا، یخمه ترش، کباب مشتی، حلیم گوشت عدس، باقالی ذرت (خوراسگان)، آش سماق، کله جوش، سرگنجشکی، کوکو قندی، قیمه ریزه، آش ماش و قمری، یخنه ترش، ماش و زردک، اوماج سرکه و چغندر، نخود آب ، کوفته برنجی و اشکنه هم طبخ می شوند.

با توجه به مهاجر‌پذیری شاهین‌شهر، بخشی از غذاهای محلی این منطقه برگرفته از فرهنگ غذایی ساکنین مختلف آن و به‌ویژه غذاهای محلی مربوط به جنوب کشور است.

رستوران‌های شاهین ‌شهر

رستورانی که صندلی هایی نارنجی رنگ و کف و دیوار های چوبی

شاهین ‌شهر در مسیر تردد اصفهان و تهران قرار گرفته و یکی از شهرهای صنعتی و اصلی استان اصفهان به‌شمار می‌آید. در این شهر رستوران‌های مجلل، زیبا و با کیفیت غذایی بالا احداث شده‌اند که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

رستوران اطلس

رستوران هتل اطلس شاهین شهر با طراحی داخلی شیک و استفاده از رنگ‌‌های گرم و دلپذیرش به عنوان یکی از بهترین رستوران‌های شاهین شهر انتخاب شده است.‏ از معروف‌ترین غذاهای این رستوران می‌توان به ماهی قزال‌آلا، استیک، لقمه مخصوص، کباب قفقازی و میگو دو پیازه اشاره کرد.

آدرس: شاهين شهر، بلوار امام خميني (ره)، خيابان جمهوری اسلامی، روبروی پارک بانک استان

رستوران سنتی بی‌نظیر

رستوران بی‌نظیر با منو غذایی متنوع از جمله رستوران‌های محبوب شاهین‌شهر است. این رستوران غذاهای اصیل ایرانی را با عطر و طعم فوق‌العاده در فضایی مدرن و آرامش‌بخش ارائه می‌دهد.

آدرس: خیابان عطار، نبش خیابان فرعی ۶، مجتمع امیر، طبقه پایین

رستوران مجلل

رستوران مجلل با معماری خاص از دیگر رستوران‌های شاهین شهر است. وجه تمایز این رستوران، استفاده از تخت در فضایی مدرن و فضایی سربسته است و همین امر باعث می‌شود تا افراد به راحتی غذای خود را سرو و لحظاتی شاد را سپری کنند.

آدرس: شاهین شهر خیابان شریعتی (ژاندار مری ) روبروی پزشکی قانونی

مراکز خرید شاهین ‌شهر

خرید در سفر و بازدید از مراکز خرید شهری که به آن سفر کرده‌اید، جزئی جدا‌ناپذیر و دوست‌داشتنی از سفر شما به آن منطقه است. سفر به شاهین شهر هم از این قاعده مستثنی نیست، چرا که در این شهرستان مراکز خرید و تجاری بسیار بزرگ و مدرنی تاسیس شده‌اند.

مراکز خریدی نظیر شاهین‌مال، پاساژ تخت‌جمشید، سیتی‌سنتر نور شاهین شهر، بازار بزرگ میلاد، مجتمع تجاری مدلند و مجتمع تجاری مریم در این شهر بسیاری از نیازهای اهالی و مسافران مانند البسه، صنایع دستی، کیف، کفش و غیره را تامین خواهند کرد.

اقامت در شاهین ‌شهر

شاهین ‌شهر به‌عنوان دومین شهر صنعتی اصفهان و قرار گرفتن در کنار شاهراه اصلی از شمال به جنوب کشور، باعث شده تا سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب نماید. در این شهر هتل‌ها، مهمانسراها و مهمان‌پذیرهای متعددی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است. البته برای سفر به این شهر و اقامت چند روزه در آن بهتر است از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. در همین راستا توصیه می‌شود تا قبل از سفر به سایت اتاقک مراجعه کنید و پس از مشاهده عکس و بررسی مشخصات اقامتگاه‌های مختلف، مکان مورد نظرتان را با توجه به بودجه و شرایط خود انتخاب کنید.

راه‌های دسترسی به شاهین ‌شهر

این شهر یک پایانه مسافربری، بیرون شهر دارد و برای افرادی مناسب است که تمایل دارند از اقصی نقاط کشور با اتوبوس به شاهین ‌شهر سفر کنند. قطار شهری شاهین ‌شهر به اصفهان با همکاری شرکت چینی نورینکو انجام می‌شود و به متروی اصفهان وصل خواهد شد.

این شهرستان از دو جهت استان تهران را به اصفهان متصل می‌کند و برای تردد در این مسیر باید مسافتی معادل با 423 کیلومتر طی کرد. شهر اصفهان هم با فاصله 28 کیلومتر، در بخش شمالی شاهین ‌شهر واقع شده است.

نکاتی که در سفر به شاهین شهر باید بدانید.

سفر به شاهین ‌شهر، بسیار خاطره‌انگیز است، زیرا هم‌زمان با دنیایی مدرن شهری و بافتی تاریخی مواجه می‌شوید، بنابراین خود را برای سفری هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی آماده کنید و ملزوماتی چون کفش پیاده‌روی مناسب، لوازم کمک‌های اولیه، کرم ضد‌آفتاب، شارژر، لباس مناسب فصل و لوازم شخصی به‌همراه داشته باشید. داشتن یک دوربین عکاسی در زمان بازدید از مکان‌های تاریخی و گشت‌وگذار در طبیعت شگفت‌انگیز شاهین‌شهر برای ثبت لحظات به یاد ماندنی، بخشی جداناپذیر از سفر به این شهر است.

سوالات متداول درباره شاهین‌ شهر

شهر شاهین ‌شهر کجاست؟

شاهین‌ شهر مرکز شهرستان شاهین‌ شهر و میمه و از توایع استان اصفهان است.

بهترین زمان سفر به شاهین ‌شهر چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به این شهر اوایل فصل‌های بهار و پاییز است.

معروف‌ترین جاذبه‌های شاهین ‌شهر چیست؟

در شاهین ‌شهر جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی نظیر حمام میمه، مسجد جامع میمه، منطقه فسیلی سپاهان، کمپ توریستی و گردشگری شرق و غیره وجود دارد.

 معروف‌ترین رستوران‌های شاهین ‌شهر کدام‌اند؟

در شاهین‌شهر رستوران‌های متعددی وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به رستوران اطلس، رستوران بی‌نظیر و رستوران مجلل اشاره کرد.

چگونه می‌توان به شاهین ‌شهر سفر کرد؟

این منطقه مسیرهای دسترسی بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور دارد، به‌همین دلیل به‌راحتی می‌توانید برای سفر به شاهین ‌شهر با خودروی شخصی، اتوبوس، هواپیما یا قطار برنامه‌ریزی کنید.

4.8/5 - (75 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام .در مورد خورشید خانم کسی اطلاعاتی داره یا از کجا میتونم پیدا کنم ممنون

  2. ضمن احترام به مردم این منطقه
    اصلا شهر مناسبی برای سکونت نیست. آب و هوای آلوده به دلیل همجواری با صنایع آلاینده ؛ جرایم بسیار بالا؛ تضاد فرهنگی که بعضاً مشکلاتی را به وجود آورده؛ بی بند و باری و فساد جنسی بالا؛ آمار بالای اعتیاد و… تنها نمونه ای از این مشکلات هست.

    1. جناب داريوش
      طبق امار رسمي اين حرفارو ميزنيد يا بر اساس شنيده ها ؟؟؟
      من ساكن هستم و اصلا ازين خبرها نيست
      اتفاقا خيلي شهر امني هست.

    2. احتمالا شما جناب داریوش خان مناطق پرت شهر که در حواشی و حومه قرار گرفته اند فک و فامیل دارید,بهتر بود یه سری به محله های گران قیمت و مرکز شهر مثل مخابرات و عطار سر بزنید تا متوجه بشید چقدر مردم خونگرم و اصیل و باسواد و متمدنی هستند خب؟

  3. اطلاعات خیلی صحیح و کامل نبود ، مخصوصا در مورد ترکیب جمعیتی شاهین شهر که گفته شده ۹۰درصد لر زبان هستن که کاملا اشتباهه بخش بزرگی از جمعیت شاهین شهر از اصفهان به این شهر مهاجرت کرده اند و فارس زبان هستن ، در مورد مراکز خریدهم ، اصلی ترین و قدیمی ترین بازار شاهین شهر یعنی بازار خرازی با معماری زیبا که یادگار ساکنان اولیه شاهین شهر (آمریکاییهای شاغل در صنایع هلی کوپتر سازی بل) در متن ذکر نشده

    1. باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. اول از همه تشکر می‌کنم بابت این‌که وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید. طبق تحقیقاتی که در مورد اهالی شاهین شهر انجام دادم به این نتیجه رسیدم که تقریبا اولین سکنه‌هاش، اهوازی ها و لر زبان های عزیزی بودند که به خاطر جنگ تحمیلی، برای زندگی این جا را انتخاب کردند و همین دلیلی شد تا یه زندگی جدید را در شاهین شهر شروع کنند. از اون جایی که از زمان جنگ تا حالا 40 سال بیشتر می گذره، به طبع در بین اهالی شاهین شهر با اصفهانی‌ها ازدواج رخ داد و همین امر منجر به خویشاوندی میان اقوام لر و اصفهان شد. البته ناگفته نمونه که این چند سال هم خیلی از ساکنین اصفهان به خاطر آرامش و زیبایی شاهین شهر ترجیح دادند تا محل زندگی خود را اینجا انتخاب کنند.
      متاسفانه در مورد بازار خرازی هم اطلاعات چندانی داخل وب نیست و فقط به عنوان یک مرکز خرید معرفی شده. اما خوشحال میشم، اگه شما در مورد این بازار اطلاعات دقیقی دارید بفرمایید تا در مقاله اضافه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *