شهرها

شهر شهریار کجاست؟ | نگینی سبز در غرب تهران

شهریار یکی از ییلاق‌های تهران است. این شهر در ۴۰ کیلومتری تهران قرار دارد و به دلیل باغ‌های میوه و آب‌وهوای خوب در میان گردشگران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. امروز در این مطلب از اتاقک به معرفی این شهر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

شهر شهریار کجاست؟

عکس هوایی از شهر شهریار که در ان خیابان ها و ساختمان ها پیداستشهریار در فاصله ۴۰ کیلومتری از غرب تهران قرار دارد. این شهرستان با وجود باغ‌های متعدد و فراوان، آب‌و‌هوایی تمیز به عنوان نگین سبز غرب استان تهران نام گرفته است. ساکنان شهریار را بیشتر ترک‌ها و همچنین مردم لر و کرد تشکیل می‌دهند. شهریار به لحاظ جمعیتی یکی از شهرستان‌های پرجمعیت اطراف تهران محسوب می شود.

برای اجاره ویلا اطراف تهران کلیک کنید.

نام شهریار

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، شهریار به معنی یاردهنده شهر است. اما این کلمه در دستور زبان پهلوی، به معنی دارنده و مالک کشور یعنی فرمانروا معنی می‌شود. در فرهنگ‌نامه‌های بزرگ زبان فارسی نیز برای کلمه شهریار معنی کلان‌شهر یا فرمانروای شهر قرار داده‌اند. به صورت کلی، شهریار در کتاب‌های مختلف تاریخی به عنوان روستایی حاصلخیز و خوش آب‌وهوا در مسیر رودخانه‌های غرب تهران و در حوزه ری نام برده شده است.

آب‌ و هوای شهر شهریار

دامنه کوه دارای گل های قرمز و کوه هایی که از دور دست ها پیدا هستندشهریار در کوهپایه‌های البرز مرکزی قرار دارد و آب‌وهوای آن تا حدودی نیمه کوهستانی است. در روزهای بهاری شهریار، روزها اغلب بارانی یا ابری می‌باشد و همین امر بر کشاورزی منطقه تاثیر زیادی دارد. در تابستان هوا آفتابی و خنک است و به یکی از بهترین ییلاق‌های اطراف تهران تبدیل می‌شود. اما پاییز شهریار به دلیل تغییر رنگ برگ درختان و همچنین هوای بارانی و ابری، شهریار به زیباترین حالت خود درمی‌آید. زمستان‌ها شهریار اما سرد و گاهی همراه با بارش برف است.

بهترین فصل سفر به شهریار

محوطه ای سر سبز با یک آب نمای زیبابهترین فصل سفر به شهریار براساس سلیقه و نظر گردشگران انتخاب می‌شود. شهریار حتی در روزهای برفی و سفیدپوش هم زیبا است. اما شاید بتوان بهترین فصل سفر به لحاظ خنکی هوا و آفتابی بودن روزها، به تابستان و بهار نسبت داد. بسیاری از گردشگران دوست دارند در روزهای آفتابی به سفر بروند. اما پاییز در شهریار به رنگ دیگری در می‌آید. کوچه‌باغ‌های شهریار در پاییز گویی با رنگ نارنجی پر شده و زیبایی وصف‌ناپذیری ایجاد می‌شود. بسیاری از گردشگران برای دیدن این کوچه‌باغ‌ها اقدام به اجاره باغ و ویلا در شهریار می‌کنند و از مناظر زیبای شهریار نهایت استفاده را می‌برند.

اجاره ویلا باغ شهریار کاملا دنج
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

دیدنی‌های شهریار 

در شهریار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در کنار هم قرار گرفته است. بسیاری از گردشگران به منظور دیدن طبیعت شهریار راهی این شهر می‌شوند اما در میان طبیعت‌گردی می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی شهریار نیز بازدید کنید. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های شهریار می‌پردازیم.

آتشکده تخت رستم

شته کوه‌های باریک و کم ارتفاع تخت رستم قسمت‌های جنوبی تا غرب شهریار را احاطه کرده‌اند و شهریار را از ساوه جدا می‌کنند. قدمت آتشکده کوه مخروطی تخت رستم به دوران ساسانیان نسبت داده می‌شود. برخی از مورخان عقیده دارند که آتشکده تخت رستم، مکانی برای زرتشتیان بوده و در آنجا مراسم مذهبی برگزار می‌کردند. همچنین این کوه، طبیعت سرسبز و زیبایی دارد که محل اقامت خانواده‌هایی است که برای پیک‌نیک به آنجا می‌روند. ماه‌های فروردین و اردیبهشت زمان مناسبی برای استفاده از طبیعت این منطقه است.

تخت کیکاووس

تخت کیکاووس یکی دیگر از  جاذبه‌های گردشگری شهریار است که در ۱۶ کیلومتری غرب شهریار قرار دارد. می‌توانید با عبور از بزرگراه بوئین زهرا به دیدن تخت کیکاووس بروید. ایرانیان باستان در زمان‌های قدیم آیین‌های مذهبی خود را در تخت کیکاووس برگزار می‌کردند و مورخان تخمین می‌زنند که قدمت این مکان به چهارهزار ساله می‌رسد.

قلعه دلشاد شهریار

دیوار ها های گلی یک قلعه قدیمیشهریار بناهای تاریخی متعددی دارد و یکی از سازه‌های تاریخی آن قلعه دلشاد است. این قلعه، تنها قلعه روستایی است که در شهریار قرار دارد و هنوز افرادی در آن ساکن هستند. قدمت این قلعه دقیق مشخص نیست اما احتمال می‌رود که مربوط به اوایل حکومت قاجاریان باشد.

پل دختر بادامک

یکی از پل‌های قدیمی و تاریخی در حاشیه تهران، پل دختر بادامک است. این پل از جنس آجر است و البته علاوه بر آجر از مصالحی مانند ساروج، قلوه سنگ و گل هم در ساخت آن استفاده کرده‌اند.

 مقبره بابا محمود شهریار

ساختمان قدیمی گلی در میان درختان سبز تنومند به نام آرامگاه بابامحمود شهریاراگر به فرهنگ و هنر علاقمند هستید، حتما از برج بابا محمود دیدن کنید. مقبره بابا محمود یکی از ساختمان‌های آرامگاهی در نزدیکی تهران است. قطر خارجی این مقبره به ده متر و نیم می‌رسد و هرچه بالاتر بروید از قطر برج کم می‌شود.

تپه جوقین

تپه هایی خاکی و قدیمی به نام تپه جوقین یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین دیدنی‌های شهریار آثار برجای مانده در تپه جوقین است. این تپه جزو آثار ثبت شده در لیست اثار ملی ایران می‌باشد. این تپه شبیه به یک قلعه ساخته شده اما به مرور زمان فرسایش یافته است. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، قلعه موجود در تپه جوقین متعلق به دوره ساسانیان است و بومیان آن را به نام قلعه یزدگرد سوم می‌شناسند.

کوچه‌ باغ‌های شهریار

کوچه باغ های شهریاریکی از مهم‌ترین دیدنی‌های شهریار، کوچه‌باغ‌های شهریار است. در فصل‌های مختلف برگ درختان میوه در شهریار به رنگ‌های مختلف در می‌آید و زیبایی خاصی به فضل می‌دهد. اگر در فصل بهار یا پاییز به شهریار سفر کنید احتمالا با زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی مواجه خواهید شد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی شهریار را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی شهریار

زرد آلو هایی تازه روی درختدر شهریار باغ‌های حاصلخیز و سرسبز وجود دارد که در آن‌ها انواع و اقسام میوه‌ها برداشت می‌شود. از مهم‌ترین میوه‌های باغ‌های شهریار می‌توان به انگور، هلو، گوجه سبز، شلیل، زرد‌آلو، آلبالو، و آلو اشاره کرد. گردشگران در سفر به شهریار، میوه‌های فصل شهر را به عنوان سوغات تهیه می‌کنند.

علاوه بر میوه‌های این شهر، صنایع دستی شهریار نیز برای گردشگران جذاب می‌باشد. صنایع چوبی شهریار از مهم‌ترین صنایع دستی شهریار محسوب می‌شود. همچنین بافته‌های مانند قالی، جاجیم و گلیم را بازارهای سنتی شهریار می‌تواند به عنوان صنایع دستی و سوغات شهریار مشاهده و خرید کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات شهریار را مطالعه کنید.

مراکز خرید شهر شهریار

برای تهیه صنایع دستی می‌توانید به بازار‌های سنتی شهریار مراجعه کنید. یکی از مهم‌ترین بازارهای شهریار برای خرید صنایع دستی، بازارچه بی‌بی سکینه است. این بازارچه همواره شلوغ بوده و انواع صنایع دستی از جمله سفال‌گری، سرامیک، شیشه تراشی، احجام چوبی و غیره را می‌توانید در آنجا مشاهده کنید. از دیگر مراکز خرید مهم شهریار می‌توان به مرکز تجاری شهریار اشاره کرد. این مرکز خرید، بزرگ‌ترین مرکز خرید شهریار محسوب می‌شود و اکثر گردشگران برای تهیه سوغات به این مرکز خرید مراجعه می‌کنند.

غذاهای سنتی شهریار

مردم بومی در شهریار برای روزهای سرد زمستان، آش‌های گرم و مقوی میل می‌کنند. یکی از مهم‌ترین آش‌های که در روزهای سرد نیمه دوم سال می‌توانید در شهریار میل کنید، آش سماق است. آش سماق یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های بومی شهریار است. از دیگر غذاهای محلی شهریار می‌توان به کوفته و دلمه سماق اشاره کرد.

اقامت در شهریار

شهریار به دلیل آب‌وهوا و سرسبز بودن، همواره مورد استقبال گردشگران متعددی بوده است. با توجه به کوچک بودن شهر، امکان ساخت اقامتگاه‌های متنوع صرفه اقتصادی ندارد. به همین منظور بهترین نوع اقامتگاه‌های شهریار مربوط به ویلاهای و خانه‌باغ‌های مردم محلی است. مردم محلی در زمان سفر، ویلا و باغ‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند. برای رزرو اقامتگاه، ویلا یا باغ می‌توانید از وب‌سایت‌های آنلاین کمک بگیرید. در این وب‌سایت‌ها نوع اقامتگاه، امکانات و قیمت مشخص است و به راحتی می‌توانید انتخاب خود را داشته باشید.

سوالات متداول درباره شهریار

شهریار کجاست؟

شهریار یکی از ییلاقات تهران است که در 40 کیلومتری غرب تهران قرار دارد.

بهترین زمان سفر به شهریار کی است؟

بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به شهریار هستند، اما اگر روزهای برفی و سفیدپوش را دوست دارید، می‌توانید در زمستان نیز به این شهر سفر کنید. در فصل پاییز می‌توان مناظر رنگارنگ را در این شهر مشاهده کرد.

معروف‌ترین جاهای دیدنی شهریار کدام‌اند؟

آتشکده تخت رستم، تخت کیکاووس، قلعه دلشاد شهریار، پل دختر بادامک،  مقبره بابا محمود شهریار، تپه جوقین.

معروف‌ترین رستوران‌های شهریار کدام‌اند؟

رستوران ارکیده شهریار، رستوران ولیعصر شهریار، باغ رستوران کوثر شهریار، رستوران عمارت کلاه فرنگی.

چطور به شهریار برویم؟

برای رفتن به شهریار با مترو به ایستگاه آزادی بروید. در ایستگاه آزادی اتوبوس‌ها با مقصد شهریار وجود دارند. در صورت سفر با خودروی شخصی، خود را به غرب تهران برسانید و به سمت آزادراه تهران-کرج حرکت کنید و سپس به جاده شهریار برسید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *