شهرها

شمشک کجاست؟ | بهشت برفی ایران

شمشک آلپ ایران است، شهری با کلبه‌های چوبی و پیست اسکی که در دامنه کوه‌های اطراف تهران ساخته شده است. تماشای کوه‌های پر‌برف، تفریح‌های‌ برفی و رستوران‌گردی در پیچ‌و‌خم جاده، علاقه‌مندان را از همه جای ایران راهی شمشک می‌کند.

اگر طرفدار اسکی باشید پیست بین‌المللی اسکی شمشک و پیست اسکی دربندسر می‌تواند بهترین انتخاب برای داشتن روزی پر از هیجان باشد. اگر هم به دنبال استراحت و لذت بردن از حرارت آتش شومینه باشید، تماشای برف از پشت پنجره هتل و شله‌های شمشک مناسب شما است. تفاوتی ندارد چند ساعت در شمشک، سپید‌ترین گوشه ایران، برف‌بازی و اسکی کنید یا چند روز در آنجا اقامت کنید، وقت رفتن دلتان برای شمشک تنگ خواهد شد.

شمشک کجاست؟

معرفی شهر شمشک

شمشک یکی از شهرهای بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران است. شهر شمشک شامل شمشک بالا ، شمشک پایین ، دربندسر، مزارع و روستاهای سفیدستان،‌ درود و جیرود است.. هرچند که پیست اسکی شمشک و پیست اسکی دربندسر مهم‌ترین جاهای دیدنی شمشک هستند اما قله دال نشین،‌ چشمه آفتاب ندیده و صخره بزرگ بندبن هم از مکان‌های دیدنی و مناسب برای گذشت‌وگذار در شمشک اند. شمشک علاوه‌بر پیست اسکی، هتل‌های لوکس، ویلاهایی با معماری متفاوت و شله‌های چوبی با منظره‌های چشم نواز دارد که آن را به ییلاق تهرانی‌ها و مقصد سفر مسافران تبدیل کرده است.

شمشک | مقصد سفر زمستانی

شمشک

با فرا رسیدن پاییز اسکی‌بازها چشمشان به آسمان است و گوششان به اخبار تا با بارش اولین برف و آماده‌ شدن پیست‌های اسکی، راهی کوه‌های اطراف تهران شوند. ورزش، تفریح، عکاسی، شرکت در جشن، لذت بردن از طعم نوشیدنی‌های گرم و غذاهای خوش‌طعم ایرانی و فرنگی با منظره برفی اطراف، پیر و جوان را به اینجا می‌آورد. شمشک فقط در لباس سپید دیدنی نیست؛ در پاییز شبیه به تابلوی هنری زنده هزار رنگ است، در بهار سرسبز و ‌در تابستان هوایی مطبوع و دلچسب دارد. در واقع می‌توان شهر شمشک را یکی از مناطق توریستی اطراف تهران دانست.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/shemshak” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در شمشک کلیک کنید.[/button]

 

تاریخچه اسکی و احداث پیست اسکی در ایران

پیست بین‌المللی اسکی و اسکی بازان در آن

در روزگاری نه چندان دور برف کوه‌های شمشک را تا بهار و پیوستنشان به رودخانه دست‌نخورده نگه ‌می‌داشتند.اسکی ورزشی شناخته شده نبود و امکانات تفریحی در ارتفاعات وجود نداشت. مرحوم «بابا جانعلی ساوه شمشکی» در خاطراتش درباره مهندس‌های آلمانی که در معدن‌های زغال‌سنگ شمشک کار می‌کردند نوشته است: «مهندس آلمانی، رئیس موتور‌خانه معدن زغال‌سنگ، در روزهای تعطیل چوب‌های بلند به پا می‌بست و بر روی برف سُر می‌خورد. گاهی از روی یک گودال عمیق می‌پرید. من و چند نفر از بچه‌های شمشک علاقه‌مند شدیم. تخته‌ها را با بوم غلتان به‌ صورت چوب‌های او درست کردیم و برای خودمان اسکی ساختیم و مشغول شدیم. پس از مدتی بعضی از بچه‌ها چنان ماهر شدند که از روی گودال می‌پریدند.» به این صورت اهالی این منطقه به اسکی علاقه‌مند شدند و اولین پیست اسکی در تپه‌های تلو و بعد از آن شمشک ساخته شد. به مرور زمان با اضافه شدن امکاناتی مانند دستگاه بالابر، تله اسکی چکشی، تله سیژ و تله کابین،‌ ورزش اسکی در شمشک رونق گرفت. این روزها حذف شهر شمشک با داشتن پیست بین‌المللی اسکی شمشک و پیست اسکی دربندسر به یکی از مهم‌ترین مقصدهای سفرهای زمستانی و مورد علاقه دوستداران اسکی تبدیل شده است.

پیست بین‌المللی اسکی شمشک

پیست بین‌المللی اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک بعد از دیزین، بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران است. این پیست بین‌المللی در شمال شرق تهران با فاصله کمی از شهر شمشک قرار گرفته است. از امکانات این پیست می‌توان به دو دستگاه تله‌ سیژ، دو دستگاه تله‌ اسکی بشقابی، دو دستگاه تله‌ اسکی چکشی و نورافکن زرد رنگ اشاره کرد. قرار داشتن ۲ هتل و ۴ رستوران  پیست را برای اقامت چند روزه مناسب کرده است. یکی از جذاب‌ترین نکات پیست اسکی شمشک نورپردازی با نورافکن زرد است که امکان اسکی در نیمه‌شب را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. ارتفاع پیست اسکی شمشک در بالاترین نقطه به ۳۰۵۰ متر و در پست‌ترین نقطه آن ۲۵۵۰ متر از سطح دریا می‌رسد.

پیست اسکی دربندسر

نقطه شروع پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر با داشتن ۳۰۵۰ متر ارتفاع در بلندترین نقطه و ۲۶۰۰ متر ارتفاع در پایین‌ترین نقطه در سال ۱۳۶۱افتتاح شد. این پست دارای سه تله‌ سیژ، دو تله‌ اسکی چکشی، یک دستگاه تله‌ اسکی بشقابی، دستگاه برف‌ساز، تله کابین و دو رستوران است. مدرسه اسکی دربندسر نیز یکی از بهترین و مجهزترین مدرسه‌های اسکی ایران است. جذاب‌ترین قسمت پیست اسکی دربندسر را می‌توان رستوران چوبی آن به مساحت ۴۰۰ متر‌مربع در یک و نیم طبقه دانست. رستورانی با معماری متفاوت که تمام آن از چوب نراد فنلاندی ساخته شده است و دکوراسیون داخلی دیدنی‌ای دارد. برای رسیدن به این پیست اسکی باید به ۶۰ کیلومتری شمال‌ شرقی تهران در روستای دربندسر بروید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی شمشک را مطالعه کنید.

نکات سفر

جاده برفی میان کوه

برخلاف باور عمومی در فصل‌های سرد سال هم می‌شود سفر کرد. علاقه‌مندان به طبیعت، تفریح‌های برفی و کوهنوردی این را خوب می‌دانند که زیبایی‌های پاییز و زمستان کم از بهار و تابستان ندارد. بااین‌حال رعایت کردن نکاتی مهم و اساسی برای داشتن سفری خاطره‌انگیز و بی‌خطر ضروری است. نکاتی مانند چکاپ فنی خودرو قبل از سفر، همراه داشتن زنجیر چرخ و لوازم یدکی، لباس و کفش گرم و مناسب و آب و غذای کافی.

مسیرهای دسترسی به شمشک

مسیرهای دسترسی به شمشک

برای رسیدن به شمشک شش مسیر وجود دارد که بسته به موقعیت خودتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

۱) تهرانپارس، استخر، لشکرک، رودک،‌ اوشان، فشم، میگون، شمشک

۲) تجریش، نیاوران، مینی سیتی، گردنه قوچک، لشکرک، رودک،‌ اوشان، فشم، میگون، شمشک

۳) لشکرک، لواسان کوچک، راحت آباد، اَمامه، فشم، میگون، شمشک

۴) سه‌راهی تهرانپارس، آزمایش، تلو، گردنه هزار دره، لشکرک، رودک،‌ اوشان، فشم، میگون، شمشک

۵) تهرانپارس، خاک سفید، گردنه قوچک، لشکرک، رودک،‌ اوشان، فشم، میگون، شمشک

۶) سه‌راهی تهرانپارس، جاجرود، سد لتیان، لواسان بزرگ، لواسان کوچک، لشکرک، رودک، اوشان، فشم، میگون، شمشک

سوغات و صنایع دستی شمشک

دو عدد جاجیم رنگی

قالی و جاجیم در اغلب روستاهای ایران رایج است و یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های شمشک نیز به حساب می‌آید. ورنی یکی دیگر از صنایع دستی شمشک است ، زیراندازهای خاص و زیبایی که توسط روستاییان شمشک بافته می‌شود.

آلوچه و لواشک‌، عسل، لبنیات محلی، نان محلی،سبزیجات کوهی و گیاهان دارویی از معروفترین خوراکی‌ها و سوغات شمشک محسوب می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی شمشک را مطالعه کنید.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر شمشک

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر شمشکاجاره ویلا اطراف تهران و اقامت در هتل، ویلا و شله‌های شمشک مخصوصاً در فصل سرما و بارش برف، تصویری رویایی و فراموش‌نشدنی را در ذهنتان ثبت می کند.

سوالات متداول درباره شمشک

شمشک کجاست؟

شمشک یکی از شهرهای بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران است.

بهترین زمان سفر به شمشک کی است؟

شمشک در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان جذابیت‌های خاص خودش را دارد، فصل بهار و تابستان به دلیل آب و هوای خنک برای بازدید از مناطق دیدنی شمشک بسیار مناسب است، اگر هم اهل اسکی باشید زمستان و پاییز بهترین گزینه است.

معروفترین جاهای دیدنی  شمشک کدامند؟

پیست بین‌المللی اسکی شمشک، قله سرکچال، آبشار دربندسر

معروف ترین رستوران های شمشک کدامند؟

رستوران ورجین، رستوران سفیر، رستوران لوچین

چطور به شمشک برویم؟

برای رسیدن به شمشک شش مسیر وجود دارد که یکی از آنها این است: تهرانپارس، استخر، لشکرک، رودک،‌ اوشان، فشم، میگون، شمشک، سایر مسیرها را در مقاله مطالعه کنید.

4/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *