شهرها

شیراز کجاست | پایتخت فرهنگ و تمدن

شیراز، مرکز استان فارس، شهر عشق و ترانه و تاریخِ با شکوه ایران است. این شکرانه آفرینش در دِل استان فارس قرار دارد و پر از یادمان‌های باستانی است که به عطر بهار نارنج آغشته شده‌اند. شیراز مهد شعر و پایتخت فرهنگی کشور است که حافظ در وصف آن گفته؛ خوشا شیراز و وضع بی مثالش! قصد سفر به شهر شعر و ادب پارسی را دارید؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی شیراز، این شهر توریستی زیبا بپردازیم.

شیراز کجاست؟

نمایی از محوطه حیاط، حوض و درختان و نمای سک عمارت زیبا

شیراز شهری پر آوازه در جنوب غربی کشور است. این شهر، پر جمعیت‌ترین شهر جنوب ایران و مرکز استان فارس به حساب می‌آید. شهر لسان‌الغیب از شمال در پناه کوه‌های زاگرس قرار دارد و در همسایگی شهرهای مختلف استان فارس شامل کازرون، فیروز آباد، جهرم، فسا، استهبان، ارسنجان، مرودشت، سپندان و ممسنی واقع شده است. اگر از تهران به شیراز سفر می‌کنید، در راه می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی اصفهان نیز بازدید کنید و دو شهر بزرگ فرهنگی کشور را از نزدیک ببینید.

تاریخچه شیراز

شیراز شهر شعر و ادب و هنر است و در هر گوشه از شهر، آثاری از گذشته را می‌بینیم که قدمت دیرینه و تاریخی آن را به رخ می‌کشد. طبق اطلاعات به‌دست آمده از کتب تاریخی، قدمت شیراز به دوره ساسانیان و حتی قبل از آن بر‌می‌گردد و آثار تاریخی به‌جای‌مانده در شیراز، قدمت ۶۵۰۰ ساله آن را نشان می‌دهد.

نام قدیمی این شهر سراسر زیبایی در گذشته تیرازیس بوده است و در واقع این نام برگرفته از نام پسر سومین شاه جهان تهمورث بوده که بعدها، بر اثر تغییر منظم صداها در زبان فارسی مدرن به شیراز تغییر نام داده‌ است. جالب است بدانید، شهر شیراز در طول تاریخ چندین بار پایتخت سلسله‌های مختلف بوده است، اما دوره شکوفایی شیراز متعلق به دوره آل بویه است، زیرا در آن زمان شیراز به پایتختی انتخاب شد و مساجد، قصرها، کتابخانه و کانال آبرسانی از رودخانه کر در آن احداث شد. در دو دوره اتابکان و صفویان هم شیراز همواره کانون توجه پادشاهان قرار گرفته بود و  پس از جنگ جهانی دوم هم این شهر پیشرفت چشمگیری داشت.

فرهنگ و آداب و رسوم شیراز

مردم شیراز آداب و رسوم کهن و بسیار جالبی دارند و این نشان از فرهنگ غنی و دیرین آن است. لباس محلی، بازی محلی، آهنگ‌ محلی، زبان مردم شیراز و مراسمات مختلف مانند عروسی‌ها، عید نوروز و دیگر رسم و رسومات و آیین‌های شیراز، گواه بر این موضوع است. مردم شیراز مردمانی بسیار خونگرم و مهربان هستند و فارغ از دغدغه‌های زندگی بسیار شاد زندگی می‌کنند. مردمان این شهر با زبان فارسی و لهجه شیرین شیرازی صحبت می‌کنند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

لباس محلی شیراز، لباس عشایر است. پوشش زنان عشایر از طبیعت الهام گرفته است و شامل کلاهک، آرخالق، تنبان، پاپوش، روسری، پیراهن و دامن(قر) است. لباس مردان عشایر هم شامل کلاه، پیراهن، آرخالق، شال کمر، چقه و کپنک است.

مردم شیراز در مناسبت‌های مختلف آداب و رسوم مختلفی دارند، در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

آب چله‌زنی

آب چله‌زنی یکی از مراسم عروسی در شیراز است. برای اجرای این مراسم باید مقداری آب، اسپند و شانه، در یک شیردان ریخته شود. سپس عروس را روی یک صندلی می‌نشانند و دختران روی سر او یک مجمع می‌گیرند. یکی از بزرگان فامیل چهل و یک مشت آب از داخل شیردان برمیدارد وهم‌زمان با خواندن چهار قل، روی مجمع بالای سر عروس می‌ریزد و نام پریزاد ها را بر زبان می‌آورد. بعد از اتمام مراسم هم شعر می‌خوانند و کل می‌کشند و خود را برای رفتن به عروسی آماده می‌کنند‌.

عروسی درخت بهارنارنج

این مراسم ریشه در باورهای مردم شیراز و اهمیت درخت بهارنارنج دارد. مراسم درخت بهارنارنج در فصل بهار انجام می‌شود و مخصوص درخت‌های کم محصول است. برگزاری مراسم هم به‌این‌گونه است که خانم خانه در حضور زنان همسایه که برای مراسم دعوت شده‌اند، اره ای برای بریدن شاخه‌های درخت به‌دست می‌گیرد، اما زنان همسایه ضامن درخت و مانع این کار می‌شوند. سپس روی درخت را تور سفید می‌کشند و شکر پنیر روی آن می‌پاشند، کل می‌کشند و شعر می‌خوانند.

شهرها یا روستاهای شیراز

شهرستان شیراز، یکی از شهرستان‌های استان فارس، به مرکزیت کلان‌شهر شیراز است. شهرستان شیراز شامل ۳ بخش، ۱۰ دهستان و ۴ شهر است.

شهرستان شیراز دارای سه بخش به ‌نام‌های مرکزی، ارژن و بخش سیاخ دارنگون است و 4 شهر آن، شیراز، داریون، خان زنیان و صدرا هستند.

  • بخش مرکزی دارای 3 شهر( شیراز، داریان و صدرا)  و 5 دهستان به ‌نام‌های بیدزرد، داریان، دراک، قره باغ و کفترک است.
  • بخش ارژن دارای 1 شهر به نام خانه زنیان و 3 دهستان به ‌نام‌های دشت ارژن، قره چمن و کوهمره سرخی است.
  • بخش سیاخ دارنگون هم دارای سه دهستان به نام‌های باباایور، حسین آباد و کدنج است.

اقتصاد شیراز

شیراز در منطقه‌ای حاصل‌خیز واقع شده و همین امر منجر به رونق کشاورزی و دامپروری در آن شهر شده است و محصولاتی نظیر انگور، نارنج، خرمالو، ازگیل، شلیل، انار و گندم را برای خود و دیگر نقاط کشور پرورش می‌دهند. هم‌چنین قرار گرفتن این شهر در مسیر راه‌های تجاری داخل ایران به بنادر جنوبی مانند بوشهر، از دیگر عوامل مهم در اقتصاد شهر شیراز است. در دهه‌های اخیر هم صنعت گردشگری به رونق این شهر افزوده‌ است. صنایع دستی متعدد و عرقیجات گیاهی که زبان‌زد عام و خاص است، از جمله محصولاتی هستند که در اقتصاد شیراز نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند.

صنایع فناوری اطلاعات از بزرگ‌ترین صنایع این شهر به‌شمار می‌آیند و شهرک صنعتی بزرگ شیراز، کارخانجات الکترونیکی متعددی نظیر صنایع مخابراتی و الکترونیک ایران (صا ایران)، زیمنس، ITMC  و تکصا را در خود جای داده است.  پالایشگاه نفت، مجتمع پتروشیمی، کارخانه سیمان، صنایع لاستیک‌سازی، صنایع لبنیات و صنایع نساجی هم از دیگر مواردی است که بخش صنعتی شیراز را شامل می شوند.

آب و هوای شیراز

عکس یک خیابان در یک روز برفی

فصل بهار در شهر گل و بلبلِ شیراز بسیار خنک و مطبوع است. در این موقع از سال بار‌ش‌های پراکنده و نسیم ملایم روح را جلا می‌دهد. در اردیبهشت ماه، شکوفه‌های بهارنارنج سبز می‌شوند و از عطر و بوی آن‌ها کل شهر سرمست می‌شود! از سوی دیگر اما با شروع فصل تابستان هوا رو به گرمی و خشکی می‌رود. پاییز و زمستان شیراز نیز سرد است و گاه گاهی شاهد بارش برف خواهیم بود.

بهترین فصل سفر به شیراز

نمای بالای شهر شیراز در یک روز ابری

در هر فصل از سال، شیراز شگفتی‌هایی برای عرضه به گردشگران دارد. در بهار، عطر بهار نارنج در شهر می‌پیچد و حال و هوای شهر را دگرگون می‌کند. در پاییز، می‌توانید لحظات به‌یاد‌ماندنی را با قدم زدن روی برگ‌های زرد و نارنجی درختان که در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورند، تجربه کنید. عطر و بوی گل نرگس در زمستان نیز بسیار لذت‌بخش است و هنگامی که با بارش باران همراه می‌شود، دیگر کلمه‌ای برای توصیف آن باقی نمی‌گذارد. همانطور که اشاره کردیم هر چهار فصل شیراز ویژگی‌های خاص خود را دارند اما اگر تحمل گرما را ندارید، اوایل بهار و پاییز به این شهر زیبا سفر کنید. گردشگران به راحتی می‌توانند با اجاره سوئیت در شیراز در فصل دلخواه خود سفر کرده و دیدنی های آن نهایت لذت را ببرند.

دیدنی‌های شیراز

نمای روبه رویی ساختمان باغ ارم شیراز

شیراز شهر گل و بلبل و بهار نارنج، همواره مقصد اصلی گردشگران برای سفر بوده و آرامگاه ابدی لسان‌الغیب در هر موقع از سال مملو از مسافرانی است که تفال به دیوان حافظ را بر سر مزار او ارجح می‌دانند. از سوی دیگر بناهای با‌شکوه تاریخی آن که اغلب مربوط به دوران زندیه هستند نیز گردشگران بسیاری را نه فقط از کشور خودمان بلکه از جای جایِ جهان به شهر شعر و ادب پارسی جذب می‌کنند. علاوه بر این، در نزدیکی شیراز می‌توانید از پایتخت با‌شکوه امپراطوری هخامنشی نیز دیدن کنید. از مجموعه میراث جهانی پاسارگاد و تخت جمشید بی‌همتا بازدید کنید تا چشم‌تان به شگفتی و شکوه تاریخ ایران گره بخورد. در این بخش از معرفی شیراز، از بی‌شمار جاذبه گردشگری این شهر چند مورد از مهم‌ترین‌های آن را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آرامگاه حافظ شیرازی | Tomb of Hafez

ساختمان آرامگاه حافظ به نام حافظیه، شش ضلعی و با سقفی گنبدی مانند

آرامگاه حافظ یا حافظیه اولین جایی است که در لیست جاهای گردشگری شیراز به چشم میخورد و اکثر گردشگران گشت‌و‌گذار خود در شیراز را از آن شروع میکنند. طرح حافظیه برای معمار و باستان شناس فرانسوی، آندره گدار است و به سبک دوران کریم خان زند ساخته و پرداخته شده است. برای رسیدن به حافظیه به خیابان گلستان شیراز در جنوب دروازه قرآن بروید. حافظیه دو بخش شمالی و جنوبی دارد که توسط تالاری به طول ۵۶ متر از هم جدا شده‌اند.

آرامگاه سعدی شیرازی | Tomb of Saadi

ساختمان سعدیه، ارامگاه سعدی با گنبد آبی رنگ در میان باغی سر سبز

آرامگاه سعدی که به نام سعدیه نیز شناخته می‌شود، به دست محسن فروغی، معمار شهیر ایرانی طراحی شده است. برای رسیدن به سعدیه باید به خیابان بوستان شیراز بروید و در کنار باغ دلگشا آن را پیدا کنید. این مقبره یک گنبد فیروزه‌ای رنگ زیبا دارد که بر روی ۸ ستون قرار گرفته است. سفر به شیراز بدون دیدار از آرامگاه این شاعر پر آوازه و محبوب کشورمان تکمیل نخواهد شد.

مسجد صورتی یا مسجد نصیر الملک | Nasir al-Mulk Mosque

نمایی از سقف کاشی کاری رنگی و پنجره هایی با شیشه های رنگی در داخل مسجد نصیر الممالک

مسجد صورتی شیراز در سال ۱۲۹۴ ساخته شده است و از ارزنده‌ترین مساجد کشور محسوب می‌شود‌. برای رسیدن به این مسجد باید به جنوب خیابان لطفعلی خان زند بروید و در نزدیکی شاه چراغ این بنای زیبا را پیدا کنید. این مسجد با شکوه در دوران قاجاریه ساخته شده و شیشه‌های رنگی و کاشی‌کاری‌های آن بسیار چشم‌گیر است. به طوری که وقتی نور از شیشه‌های رنگی آن عبور می‌کند، شبستان مسجد صورتی رنگ و رویایی می‌شود.

ارگ کریمخانی | Arg Karimkhani

نمایی از دو دیوار دژ قدیمی به نام ارگ کریمخان و محوطه اطراف آن

ارگ کریم خانی در مرکز شهر زیبا و تاریخی شیراز قرار دارد. در دوره زندیه پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت کشور برگزید، این ارگ را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرد. اما با روی کار آمدن حکومت پهلوی، این ارگ تاریخی به زندان تبدیل شد. امروزه می‌توانید از ارگ کریمخانی در میدان شهرداری شیراز بازدید کنید.

نارنجستان قوام | Narenjestan Qavam

خانه‌ی قوام محل اسکان حاکم شیراز در دوره‌ی قاجاریه بود. در باغ و محوطه‌ی این عمارت باشکوه، درختان نارنج فراوانی وجود دارد و به همین علت به نام باغ نارنجستان نیز شناخته می‌شود. در حال حاضر این عمارت به موزه تبدیل شده است و همه روزه امکان بازدید از آن وجود دارد. عالی‌ترین نمونه‌های کاشی‌کاری، آینه‌کاری، نقاشی، حجاری، منبت کاری و گچ‌بری را در این عمارت می‌توانید تماشا کنید!

باغ عفیف آباد | Afif Abad Garden

ایوان زیبا با 8 ستون و پلکان ورودی باغ عفیف آباد در یک روز پاییزی

در محله‌ی عفیف‌ آباد شیراز و در بلوار ستارخان، باغ عفیف آباد یا باغ گلشن که از جاذبه‌های تاریخی شهر، قرار دارد. این مجموعه شامل باغ ایرانی، موزه سلاح‌های ارتشی و کاخ سلطنتی می‌شود و در دوران صفویه محلی برای گردش و تفریح پادشاهان صفوی بوده است.

بازار وکیل | Vakil Bazaar

دو مرد داخل یک مغازه صنایع دستی سنتی

وکیل‌الرعایا یا بازار وکیل یکی از بهترین بازارهای تاریخی ایران است که در شهر شیراز قرار دارد. این بازار در شرق میدان شهرداری قرار گرفته و یکی دیگر از آثار ارزشمند به جا مانده از کریم خان زند است. در این بازار می‌توانید تاریخ و تجارت را یکجا به تماشا بنشینید. برای خریدن سوغاتی و یادگاری نیز می‌توانید این بازار را انتخاب کنید.

شاهچراغ | Ahmad-enb-Mousa (Shahcheragh) Shrine

نمایی از صحن ورودی، گنبد آبی رنگ و دو گل دسته و ستون های چوبی مسجد شاهچراغ

بارگاه ملکوتی شاهچراغ از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی ایران است که در سفر به شیراز بازدید و زیارت از آن را نباید از دست بدهید. این مقبره متعلق به برادران امام رضا (ع) است و به همین خاطر در مناسبت‌های مذهبی زائران بسیاری دارد. در شاهچراغ می‌توانید اوج هنر معماری ایرانی و اسلامی را تماشا کنید. این بنا با آن رنگ و لعاب و کاشی کاری‌های فیروزه‌ای و طلایی چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند!

دروازه قرآن | Quran Gate

درواز ای در شهر شیراز به اسم دوازه قرآن

در بخش شمالی شیراز دروازه‌ای با نام دروازه قرآن وجود دارد که اثر تاریخی ارزشمندی برای این شهر محسوب می‌شود. صدها سال پیش دو قرآن دستنویس در بالای این دروازه وجود داشته تا مسافران به سلامت از زیر آن عبور کنند. اما در سال ۱۳۱۶ این دو نسخه قرآن را به موزه پارس می‌برند و هم‌اکنون نیز در آن‌جا نگهداری می‌شود. این دروازه بارها توسط پادشاهان مختلف از جمله کریم خان زند بازسازی شده است. در حوالی دروازه قرآن می‌توانید از آرامگاه خواجوی کرمانی، شاعر گرانقدر کشورمان نیز دیدن کنید.

حمام تاریخی وکیل | Vakil Historical Bath

سقف زیبا و طراحی شده حمام قدیمی به نام حمام وکیل

حمام وکیل یکی از بهترین بناهای تاریخی است که می‌توانید در شیراز پیدا کنید. این حمام به دستور کریم خان زند در دوران زندیه ساخته شده است و در همسایگی بازار وکیل و مسجد وکیل قرار دارد. ساخت این حمام به گونه‌ای است که گرم خانه آن با سنگفرش پوشیده شده و در زیر این سنگفرش‌ها دالان‌های باریکی ساخته شده‌اند که بخار و آب گرم در آن جریان داشته باشد. به این ترتیب کف حمام همیشه گرم نگه داشته می‌شد. حوض مرمرین، نقوش آهکی، بخش شاه نشین و… را می‌توانید در بازدید از حمام وکیل شیراز تماشا کنید.

باغ جهان نما | Jahan Nama Garden

محوطه، انواع درختان کوچک و بزرگ، انواع گلهای رنگی در باغی به باغ جهانما

باغ جهان نما در شمال شیراز واقع شده است و پس از عبور از دروازه قرآن می‌توانید آن را ببینید. در وسط این باغ زیبا عمارتی ۸ ضلعی قرار دارد و چهار باغ که به وسیله جوی آب از هم جدا شده‌اند، دور تا دور این عمارت را گرفته‌اند. قدمت باغ‌ها به قرن هشتم هجری می‌رسد اما خودِ عمارت به دستور کریم خان زند ساخته شده است. با قدم زدن در باغ جهان نما عطر گل‌های بنفشه، اطلسی، داوودی و رز هفت رنگ به مشامتان می‌رسد و حسابی هوش را از سرتان می‌پراند.

باغ ارم | Eram Garden

حوض آبی رنگ، گل کاری های رنگی، درختان نخل محوطه باغ ارم و نمای جلویی عمارت ارم

باغ ارم یکی از دیدنی‌های شیراز است که از هر نظر مایه فخر و مباهات ایرانی‌ها محسوب می‌شود. در توصیف کمالات باغ ارم شیراز شاید همین بس باشد که این باغ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. عمارت اصلی باغ ارم یکی از شاهکارهای معماری جهان به شمار می‌رود که با نمای هفت رنگ و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه دل هر گردشگری را می‌رباید.

باغ دلگشا | Delgosha Garden

اگر می‌خواهید از زندگی شهری فرار کنید، به شیراز بروید و در باغ دلگشا به آرامشی ژرف برسید. در این باغ زیبا نهری روان است که از سمت سعدیه به درخت‌های سرسبز این باغ می‌رسد و عطر درختان نارنج و پرتقال را در فضا پراکنده می‌کند. عمارت درون باغ نیز که شامل سه طبقه و یک ایوان است، نخستین عمارت کلاه فرنگی ایران به حساب می‌آید‌. رو به روی این عمارت حوض بزرگی قرار دارد که نمای باغ دلگشا را همانند یک تابلوی نقاشی زیبا تکمیل می‌کند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی شیراز را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی شیراز

یک مرد میانسال در حال انجام کار هنری روی یک تابلو در مغازه ای پر از تابلو های دست ساز

پس از بازدید از مزار شاعران نامدار کشور و باغ‌های تاریخی و سرسبز نوبت به خرید سوغات و صنایع دستی شیراز می‌رسد. همانطور که همه می‌دانیم فالوده شیرازی و عرقیات شهر زبانزد هستند، پس در اولین فرصت سری به فالوده فروشی‌های شهر بزنید و پس از آن عرقیات اصل  بهارنارنج، بیدمشک، نسترن، گلاب و… را خریداری کنید. چراکه در هیچ کجای دنیا همچین عرقیات باکیفیتی پیدا نخواهید کرد.

اما سوغاتی‌های خوشمزه شیراز به این دو مورد محدود نمی‌شود. شیرینی یوخه، مسقطی، حلوا کاسه‌ای، رنگینک و نان سنتی فسا نیز از دیگر خوراکی‌های خوشمزه‌ای هستند که می‌توانید در این شهر نوش‌جان کنید و مقداری از آن را به شهر و دیار خود ببرید. در ادامه این بخش از معرفی شیراز، صنایع دستی پایتخت فرهنگی کشور  را مرور خواهیم کرد.

صنایع دستی شیراز

هنر دست اهالی شیراز، نماد زندگی در شهری فرهنگی و هنری است. این هنرمندان از طرح و رنگ باغ و بستان‌ها تا کاشی‌کاری‌های بناهای تاریخی شهر الهام می‌گیرند تا محصولی را خلق کنند که در تار و پود آن شگفتی‌های شیراز هویدا است. از قالی‌، گبه، ظروف خاتم کاری شده، ظروف نقره تا قلم‌زنی، معرق‌کاری، منبت و میناکاری را می‌توان در بازار وکیل شیراز پیدا کرد. ظرافت دست استادکاران در بافت یا ساخت، این آثار ارزشمند را از دیگر محصولات بازار متمایز می‌کند.

مراکز خرید شیراز

یک بازار دالانی سنتی و مغازه هایی که اجناسی مانند فرش، تابلو،کیف هایی را جلوی درب هایشان چیده اند

گل سرسبد بازارهای شیراز، بازار تاریخی وکیل است. بازارگردی در وکیل تجربه‌ای ناب و لذت‌بخش خواهد بود. چراکه با وجود قدمت بسیار، هنوز هم فعال و پر رونق است. در حجره‌های بازار می‌توانید انواع و اقسام عرقیجات، فرش دستباف و مسقطی و دیگر خوراکی‌های خوشمزه شیرازی را پیدا کنید و در عین حال از قدم زدن در یک بازار تاریخی سرپوشیده با معماری جذاب لذت ببرید.

همچنین می‌توانید در ضلع جنوبی بازار وکیل، از سرای مشیر دیدن کنید. درست در مرکز این سرا یک حوض بزرگ ۸ ضلعی وجود دارد و دور تا دور آن حجره‌هایی متعلق به استادکاران خاتم‌کاری، معرق، حکاکی، قلم‌زنی و… وجود دارد که صنایع دستی ارزشمندی را به مشتریان عرضه می‌کنند.

علاوه بر این، اگر به دنبال مراکز خرید مدرن با امکانات مطلوب هستید نیز می‌توانید به مجتمع تجاری خلیج فارس، ستاره فارس، زیتون، آفتاب فارس، نگین فارس، هامون، سینا، حافظ، الهیه و سلطانیه بروید. در این مراکز هر چه بخواهید پیدا می‌کنید، از عطر و لباس گرفته تا رستوران‌های بین‌المللی و شهربازی در اختیارتان قرار دارند.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات شیراز را مطالعه کنید.

غذاهای محلی شیراز

یک دیس کلم پلو و یک کاسه یالاد شیرازی به مراه یک ظرف کوچک ترشی آلبالو
عکس از کجارو

اگر دوست و آشنای شیرازی داشته باشید، حتما از خوشمزگی غذاهای آن‌ها به وجد آمده‌اید. این غذاها در کنار سالاد شیرازی اشتها را چندین برابر می‌کند. اصیل‌ترین غذای این شهر، شیرازی پلو است که از مرغ، زعفران، بادمجان و ماست و پلو درست می‌شود.

کلم‌پلو شیرازی، شکر پلو، قورمه به، هویج پلو و آش سبزی نیز از دیگر غذاهای محلی خوش عطر و بوی شیرازی‌ها است.  در این بخش از معرفی شیراز توصیه می‌کنیم در سفر به این شهر لذت امتحان کردن مزه‌ی غذایی جدید و سنتی را از خودتان دریغ نکنید، مطمئن باشید غذاهای شیرازی آن قدر خوشمزه هستند که پس از بازگشت از سفر خودتان نیز این غذاها را درست می‌کنید.

رستوران‌های شیراز

در این شهر شعر و ادب و هنر، رستوران‌های بسیار خوب و ارزنده‌ای دایر شده است که در ادامه چند نمونه از آن‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

رستوران هفت‌خوان

این رستوران از هفت رستوران مختلف تشکیل شده که هرکدام سبک خاصی از غذا را سرو می‌کند. برای نام‌گذاری رستوران‌ها از شاهنامه فردوسی استفاده شده است و هرکدام با طراحی خاص خود غذاهای مختلف از سنتی گرفته تا فست‌فود و غذاهای فرنگی را به مشتریان ارائه می‌دهند.

  • رستوران فرود که در طبقه زیر همکف واقع شده غذاهای سنتی مانند دیزی، خوراک جوجه‌کباب ملس، ته‌چین مرغ، ته‌چین گوشت و بادمجان، چلو دمی با مرغ یا گوشت و حلیم بادمجان سرو می‌شود.
  • رستوران نوفل واقع در طبقه دوم، غذاهای مختلف ایرانی و بین‌المللی نظیر کباب، ماهی، پیتزا، پاستا، پنه و ساندویچ سرو می‌شود.
  • رستوران سیندخت در طبقه همکف واقع شده است و در منوی آن غذاهای مختلفی مانند شوید باقالی با گوشت بره، شنسل مرغ، شنسل ماهی، سبزی پلو با ماهی شیر، جوجه‌کباب با استخوان، چلوکباب کوبیده، باقالی‌پلو و کباب کوبیده گوسفندی وجود دارد.
  • در رستوران گرسیوز واقع در پشت بام، انواع کباب‌، شاورما لبنانی، مرغ و برگرهای مخصوص سرو می‌شود.
  • فست‌فود بلیان در طبقه اول و کافی‌شاپ گیسیا در طبقه دوم، انواع پیتزا، پاستا، سالاد و نان‌ها را در منوی خود دارند.
  • کافی‌شاپ زریر هم در طبقه اول، انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، بستنی، کیک و دسر برای مهمانان سرو می‌کند.

آدرس: شیراز، بلوار قرآن، مجموعه رستوران‌های هفت‌خوان

رستوران خانه سنتی پرهامی

رستوران خانه سنتی پرهامی یکی از بهترین رستوران‌های شیراز است که به سبک و سیاق خانه‌های قدیمی تزیین شده است.  تخت‌های داخل حیاط، حوض آب و ماهی قرمز آن حس و حال خانه‌های قدیمی را به افراد منتقل می‌کند. هر روز چهار مدل غذای سنتی در این رستوران سرو می‌شود که کلم‌پلوی آن یکی از معروف‌ترین‌هاست.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، بعد از سه‌راه احمدی، گود عربان، ضلع مقابل مسجد نصیرالملک

رستوران خوشا شیراز

این رستوران از دو بخش سرپوشیده و فضای باز تشکیل شده است و در منوی آن انواع غذاهای ایرانی و سنتی یافت می‌شود. فضای زیبا و دنج، موسیقی گوش‌نواز، غذای با‌کیفیت، سرویس‌دهی منظم از دیگر ویژگی‌های رستوران خوشا شیراز است.

آدرس: بلوار صنایع، روبه‌روی گلدشت حافظ

مراکز خرید شیراز

گل سرسبد بازارهای شیراز، بازار تاریخی وکیل است. بازارگردی در وکیل تجربه‌ای ناب و لذت‌بخش خواهد بود. چراکه با وجود قدمت بسیار، هنوز هم فعال و پر رونق است. در حجره‌های بازار می‌توانید انواع و اقسام عرقیجات، فرش دستباف و مسقطی و دیگر خوراکی‌های خوشمزه شیرازی را پیدا کنید و در عین حال از قدم زدن در یک بازار تاریخی سرپوشیده با معماری جذاب لذت ببرید.

همچنین می‌توانید در ضلع جنوبی بازار وکیل، از سرای مشیر دیدن کنید. درست در مرکز این سرا یک حوض بزرگ ۸ ضلعی وجود دارد و دور تا دور آن حجره‌هایی متعلق به استادکاران خاتم‌کاری، معرق، حکاکی، قلم‌زنی و… وجود دارد که صنایع دستی ارزشمندی را به مشتریان عرضه می‌کنند.

علاوه بر این، اگر به دنبال مراکز خرید مدرن با امکانات مطلوب هستید نیز می‌توانید به مجتمع تجاری خلیج فارس، ستاره فارس، زیتون، آفتاب فارس، نگین فارس، هامون، سینا، حافظ، الهیه و سلطانیه بروید. در این مراکز هر چه بخواهید پیدا می‌کنید، از عطر و لباس گرفته تا رستوران‌های بین‌المللی و شهربازی در اختیارتان قرار دارند.

راه‌های دسترسی به شیراز

فضای داخلی مسجد وکیل و سقف هایی که با کاشی کاری ایرانی تزیین شده اند
Vakil mosque panorama

برای رسیدن به شهر شیراز، می‌توانید ماشین‌تان را بردارید و دل به جاده بزنید یا اینکه با پروازی مستقیم راهی دیار فارس شوید. همچنین اگر از رانندگی طولانی فراری هستید، گزینه‌های دیگری مثل قطار و اتوبوس نیز پیش روی‌تان قرار دارند. همانطور که اشاره شد، چند روش برای رسیدن به این شهر وجود دارد که در این بخش از معرفی شیراز‌ به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خودروی شخصی

اگر امکان استفاده از خودروی شخصی را دارید، بر فرض اینکه از تهران حرکت می‌کنید، ۹۲۴ کیلومتر باید رانندگی کنید. در مسیرتان چند شهر جذاب دیگر از جمله قم، کاشان، اصفهان، شهرضا و مرودشت نیز وجود دارد که با عبور از آن‌ها با بخش اعظمی از شهرهای توریستی کشور آشنا خواهید شد. از طریق این روش ۱۰ ساعته به شیراز می‌رسید.

هواپیما

یک هواپیما روی باند فرودگاه

اگر رانندگی طولانی خسته‌تان می‌کند، با هواپیما آسان و سریع به شیراز برسید. از تهران تا فرودگاه شهید دستغیب شیراز حدود یک ساعت راه است. به طبع این روش هزینه‌های سفرتان را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

قطار

محوطه راه آهن رو به روی ورودی ترمینال سوار شدن مسافران به قطار

اگر از طرفداران سفر با قطار هستید، لذت مسیر رسیدن به شهر شیراز را از خودتان دریغ نکنید. اگر از تهران راه بیفتید، ۱۵ ساعت در راه خواهید بود.

اتوبوس

یک بزرگراه دو طرفه که در اطراف آن چمن کاری شده و چند ماشین که در حال حرکت هستند

اتوبوس از ارزان‌ترین روش‌های رسیدن به شیراز است و شما را از یک رانندگی طولانی رها می‌کند. از ترمینال‌های تهران می‌توانید سوار اتوبوس‌های شیراز شده و پس از ۱۲ ساعت به مقصد برسید.

اقامت در شیراز

یکی از خیالان های شیراز در یک روز برفی و نمای بیرونی یک ساختمان بلند و نسبتا مدن یکی از هتل های شیراز

برای اینکه لذت سفر به جانتان بنشیند، چند روزی را در شیراز اقامت کنید. شیراز مملو از جاذبه‌های گردشگری است، به همین دلیل هر چه برای دیدن این جاذبه‌ها زمان بگذارید کم است. در نتیجه پیش از سفر برنامه دقیقی برای مدت زمان اقامت خود بریزید تا سر فرصت به گشت و گذار در این شهر زیبا بپردازید.

اقامتگاه‌های متنوعی در این شهر وجود دارد، فقط کافی است بدانید چه جور جایی می‌خواهید. برای مدیریت هزینه‌های سفرتان می‌توانید از سوئیت‌های فراوان در سطح شهر استفاده کنید. اقامت در خانه‌ی حیاط‌دار، ویلا و آپارتمان مبله نیز امکان‌پذیر است. برای صرفه‌جویی در زمان می‌توانید به گزینه اجاره روزانه ویلا و سوئیت در شیراز به صورت آنلاین نیز فکر کنید. به این ترتیب به محض رسیدن به مقصد خیالتان از بابت جا راحت خواهد بود و زمان‌تان را صرف گشت و گذار می‌کنید.

نکاتی که در سفر به شیراز لازم است بدانید:

برای سفر به شیراز باید حتما برنامه ریزی دقیقی داشته باشید، چرا که این شهر تاریخی و پر از رمز و راز مکان‌های دیدنی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. بنابراین اگر می خواهید در اقامت چند روزه خود، نهایت استفاده را ببرید، بهتر است از قبل با مکان‌های گردشگری شیراز آشنا شوید و آن ها را بر اساس آدرس و مسیر دستیابی دسته بندی کنید.

از سویی دیگر در سفر به شیراز نیاز به لوازمی نظیر البسه مناسب فصل، شارژر تلفن همراه، کرم ضد‌آفتاب و غیره خواهیم داشت و دیگر تجهیزات مورد نیاز سفر هم باید بر اساس محل اقامت و نحوه سفری که پیش رو دارید، انتخاب شوند. به یاد داشته باشید که برای قدم زدن در شهر غزل‌های عاشقانه، از کفش پیاده روی مناسب استفاده کنید. ثبت تصاویر به‌یاد ماندنی هم در جای جای شیراز، خالی از لطف نیست و برای این کار نیاز به یک دوربین عکاسی خواهیم داشت.

*توجه: تمامی تصاویر استفاده شده در این مطلب از ویکی‌پدیای فارسی معرفی شهر شیراز گرفته شده است. نام برخی عکاسان این مجموعه در ویکی‌پدیا فارسی درج شده است و برای اطمینان به منبع اصلی عکس مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره شیراز

 شهر شیراز کجاست؟

شهر شیراز مرکز شهرستان فارس بوده و در جنوب غربی کشور واقع شده است.

بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است؟

با توجه به شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی شیراز، بهترین زمان سفر از نظر آب و هوایی، اوایل بهار و پاییز است.

معروف‌ترین جاذبه‌های شهر شیراز کدام‌اند؟

در شیراز جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی نظیر آرامگاه سعدی، حافظیه، دروازه قرآن، باغ ارم، خانه‌های سنتی و غیره وجود دارد.

 معروف‌ترین رستوران‌های شیراز کدام‌اند؟

در شیراز رستوران‌های متعددی وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به رستوران هفت‌خوان، رستوران خانه سنتی پرهامی و رستوران خوشا شیراز اشاره کرد.

چگونه می‌توان به شیراز سفر کرد؟

این منطقه مسیرهای دسترسی بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور دارد، به‌همین دلیل به‌راحتی می‌توانید برای سفر به شیراز با ماشین، هواپیما یا قطار برنامه‌ریزی کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *