شهرها

شیرود کجاست؟ | شهری معتدل و ملایم

شهرهای شمالی ایران یکی از بهترین و پرطرف‌دارترین مکان‌ها در بین مردم است؛ به همین دلیل در روزهای تعطیل جاده‌های منتهی به شمال، شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند. شیرود یکی از شهرهای سرسبز شمالی در استان مازندران است.که هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

شیرود کجاست؟

شیرود از توابع دهستان گلیجان، بخش مرکزی تنکابن است که از سمت شرق به تنکابن و از سمت غرب به شهرهای رامسر، ساداتشهر و کتالم نزدیک است.

نوشته های مشابه

تاریخچه و نحوه شکل گیری شیرود

همانطور که می‌دانید، تقسیمات کشوری  کوچک مانند روستاها و محله‌ها با اتصال به یکدیگر بخش‌های بزرگتری را ایجاد می‌کنند. از این رو شیرود نیز در سال 1386 از تجمیع بیش از 15 روستا در بخش مرکزی تنکابن تشکیل شده است. از جمله این روستاها می‌توان به واچک، خزر کنار، تمی جانک، مجتمع فرهنگیان، همت آباد، کاسه گر محله، محمد آباد، شریف آباد، رشیدیه، زوج محله، لشتو و روستای شیرود اشاره کرد.

فرهنگ و آداب و رسوم شیرود

گویش مردمان شیرود گیلکی، مازندرانی و همچنین گویش تنکابن مرکزی (مانند گلیجانی، دوهزاری، سه هزاری و خرم آبادی) است. جالب است بدانید که مردمان این شهر ترکیبی از دو فرهنگ گیلانی و مازندرانی و دارای دو گویش زبانی هستند.

بهترین زمان سفر به شیرود

شهر شیرود که در بخش مرکزی تنکابن قرار دارد، از آب و هوای مطبوع و ملایمی برخوردار است، اما در تابستان به دلیل وجود رطوبت و شرجی بودن هوا و همچنین در فصل زمستان به دلیل برفی بودن جاده‌ها و سرد بودن هوا می‌توان گفت که فصول تابستان و زمستان زمان خوبی برای سفر به شیرود به حساب نمی‌آیند. بنابراین بهترین زمان برای سفر فصل‌های بهار و پاییز است. در این ماه‌های سال هوا بسیار مطبوع و ملایم بوده و خبری از هوای شرجی و گرما و سرمای شدید نخواهد بود.

جاهای دیدنی شهر شیرود

از جمله جاهای دیدنی شیرود می‌توان به آبشار تودارک، پل قدیمی شیرود، رودخانه شیرود، ساحل آرام شیرود، امامزاده آقا سید حسین شیرود و … اشاره کرد. آبشار تودارک از زیباترین جاذبه شیرود به حساب می‌آید و به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای استان مازندران نیز شناخته می‌شود. شیرود به دلیل برخورداری از این جاذبه‌های بکر و زیبا منطقه‌ای گردشگری و توریستی به شمار می‌آید. در ادامه به توصیف برخی از جاذبه‌های دیدنی شیرود پرداختیم.

امامزاده سید حسین شیرود

بقعه امامزاده سید حسین شیرود با مناره ها و گنبد طلایییکی از بزرگترین امامزاده‌های شمال کشور در شیرود قرار دارد که آرامگاه آقا سید حسین شیرودی است. علاوه بر آن نیز شهدای جنگ تحمیلی در این آرامگاه آرمیده‌اند.

آبشار تودارک

آبشار تودارک که از بین صخره های بسیار بلند به زمین میریزدآبشار تودارک با ارتفاعی نزدیک به 45 متر یکی از بلندترین آبشارهای استان مازندران است. علاوه بر آن آبشار کوچک‎تری به نام لیمرا در این منطقه وجود دارد که ظاهری حوضچه مانند را ایجاد کرده است.

پل تاریخی شیرود

پل تاریخی سفیدرنگ مربوط به دوران صفویپلی تاریخی شیرود از جاذبه‌های تاریخی این منطقه بوده که پیشینه آن متعلق به دوران صفوی است. همچنین این پل تاریخی در سال 1386 به عنوان یک اثر ملی در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ساحل آزاد شیرود

ساحل آزاد دریای خزر در شهر شیرودساحل آزاد دریای خزر در شیرود از دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهر زیبا است. با گذر از مسیر همت آباد و بلوار شریف دینی، ساحل آزاد دریای شیرود در دسترس خواهد بود.

آستان مقدس سید محمد و سید ابراهیم

آستان مقدس سید محمد و سید ابراهیم و قبرستان کنار آناز دیگر اماکن و جاذبه‌های مذهبی شیرود، آستان مقدس سید محمد و سید ابراهیم است که در بلوار شیرودی بخش مرکزی شهر تنکابن قرار دارد.

رودخانه شیرود

رودخانه خروشان پهن در میان جنگلرودخانه شیرود، جزو دیگر جاذبه‌های این شهر بوده که پهنای آن بین 20 الی 50 متر متغیر است. قایقرانی موتوری و پارویی کوچک از جمله تفریحات این رودخانه به شمار می‌آیند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی شیرود را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغات شیرود

شیرود نیز مانند دیگر شهرهای شمال مردمان هنرمندی دارد که با تولید محصولاتی زیبا همواره هنر خود را به نمایش می‌گذارند. هرساله نیز نمایشگاه‌های صنایع دستی در این شهر برگزار می‌شوند که شامل محصولات غذایی، لباس، ظروف، تنقلات، عرقیات، سفال، پیکر تراشی، منبت کاری، انواع شیرینی و ترشی و دیگر موارد هستند. سفالگری، پیکر تراشی، منبت کاری و قلاب‌بافی از جمله صنایع دستی است که در این شهر تولید می‌شود و در دسترس مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد.

رستوران های شیرود

كافه رستوران ماسا در نزدیکی شهرک فرهنگیان، پلو کبابی خاله شهربانو در بلوار شیرودی و رستوران و کافه شب خاطره‌ها جنب نمايندگی هيوندای از جمله بهترین رستوران های شیرود هستند.

اقامت در شهر شیرود

در شهر زیبای شیرود هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و ویلاهای بسیاری وجود دارند که فضای راحت و پرامکاناتی را در دسترس مسافران و گردشگران می‌گذراند. مسافران و گردشگران می‌توانند با اجاره ویلا و خانه روزانه در شیرود لحظات خوشی را در سفر خود تجربه و به راحتی و با آسایش کامل از جاذبه‌های دیدنی و زیبای شهر شیرود بازدید کنند. از سایت اتاقک نیز می‌توانید محل اقامت مناسبی را برای خود پیدا کنید.

راه های دسترسی به شیرود

نمای کلی از بالای شهر شیرود افرادی که تهران را به مقصد شیرود ترک می‌کنند می‌توانند از طریق دو مسیر به شهر شیرود برسند. مسیر اول که سریع‌ترین راه است از تهران 251 کیلومتر با شیرود فاصله دارد. در این مسیر باید با وارد شدن به آزاد راه تهران-شمال از شهرهای کرج، آسارا، مرزن آباد و سپس شهرهای نشتارود، ولی آباد، تنکابل گذر کنند تا به مقصد خود یعنی شیرود زیبا برسند. اما مسیر دوم کمی طولانی‌تر از مسیر اول است و باید 443 کیلومتر را طی کنند تا به مقصد برسند. در این مسیر باید از آزاد راه کرج-قزوین بگذرند و در نهایت با گذر از شهرهای کرج، قزوین، رودبار، لنگرود، رودسر، چابکسر، رامسر و در نهایت تنکابن به مقصد خواهند رسید.

سخن نهایی

شهر شیرود یکی از شهرهای شمالی است که در استان مازندران و در بخش مرکزی تنکابن قرار دارد. این شهر به دلیل برخورداری از ساحل آزاد دریای خزر، آب و هوای معتدل و جاذبه‌های زیبا میزبان گردشگران و مسافران بسیاری است که برای استراحت و تفریح به این منطقه دیدنی سفر می‌کنند. فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به شیرود است. شهر شیرود با ادغام بیش از 15 روستا تشکیل شد و گویش مردمان شیرود گیلکی و مازندرانی است. در معرفی شیرود می‌توان جاذبه‌های دیدنی و زیبای آن را مانند آبشار تودارک، پل قدیمی شیرود، رودخانه شیرود، ساحل آرام شیرود، امامزاده آقا سید حسین شیرود و … نام برد. حتما به این شهر زیبا سفر کنید.

3.5/5 - (101 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *