شهرها

معرفی طبس | شگفتی در کویر شرقی ایران

شاید به نظر خیلی از ما، کویر نمی‌تواند درون خود یک جاذبه‌ی گردشگری را بپروراند. اما وجود شهرهایی چون طبس که با عنوان عروس کویر شناخته می‌شود، روی این پیش‌فرض خط بطلان می‌کشند. با وجود قرار گیری این شهر در اقلیمی بیابانی، بین گردشگران به منطقه‌ای محبوب تبدیل شده است. خیال نکنید اهمیت طبس تنها به تاریخ و آثار باستانی این منطقه محدود می‌شود. در آن‌جا فرصت بازدید از دیدنی‌هایی چون باغ گلشن هم فراهم شده است. دین و مذهب در تاریخ ایران همواره نقش بسیار پررنگی داشته و دارد. از این نظر طبس با داشتن زیارتگاه‌های مختلف، برای گردشگران مذهبی نیز می‌تواند جالب توجه باشد. پس اگر قصد آشنایی بیشتر با این شهر را دارید، معرفی طبس در وبلاگ اتاقک را از دست ندهید.

طبس کجاست؟

طبس کجاست

منطقه‌ی خراسان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایران به حساب می‌آید. البته اکنون به خاطر تقسیمات کشوری، این ناحیه به سه استان تقسیم شده است. استان خراسان جنوبی درون خود پهناورترین شهرستان ایران را جای داده است. طبس در کنار شهرستان‌های فردوس، بشرویه، بردسکن و شاهرود قرار دارد. همچنین فاصله‌ی ۵۴۰ کیلومتری این شهر با مشهد باعث شده در مسیر برخی از زائران قرار بگیرد. پس اگر حتی ناخواسته مسیرتان به این شهرستان منتهی می‌شد، ساده‌انگارانه از کنار آن نگذرید.

درون مساحت ۵۵٬۴۱۲ کیلومتر مربعی طبس بیش از ۷۲٬۰۰۰ نفر در حال سکونت هستند و اکثر آن‌ها، به مذهب تشیع باور دارند. این منطقه از تاریخ قدیمی نیز برخوردار است و از آن در سفرنامه‌ی ناصرخسرو یاد شده است. طبق اسناد موجود، این خطه یکی از عالم پرورترین سرزمین‌های ایران زمین محسوب می‌شود. برای مثال نیز می‌توان به سلطان محمود بن غلام علی الطبسی، محمد باقر طبسی و نام‌های بسیاری اشاره کرد. هرکس بداند طبس کجاست، از اهمیت معدنی این شهر نیز خبر دارد. وجود معادن زعال سنگ در این اقلیم باعث شده مردمان زیادی امکان اشتغال را داشته باشند.

آب و هوای طبس

آب و هوای طبس

در ادامه‌ی معرفی طبس، نوبت به آشنایی با آب‌وهوای این منطقه می‌رسد. همان‌طور که قبلاً گفتیم، این شهرستان در اقلیمی کویری قرار دارد. در نتیجه در تابستان شاهد گرمای فراوان و در زمستان نیز سرمای استخوان‌سوز خواهید بود. معمولاً در فصل سرما دمای هوا بین ۱۵ تا ۹- درجه قرار دارد. پس اگر به شرایط آب‌وهوایی سخت حساسیت دارید، قبل از شروع سفر به بررسی دمای طبس بپردازید. از نظر بارندگی نیز این شهر بسیار کم‌باران است. عموما در اکثر ماهای سال خبری از نزول بارندگی‌ها نیست و زمین‌ها خشکند. همچنین عموما بارش‌ها در طبس از نظم خاصی پیروی نمی‌کنند و پراکنده هستند.

بهترین فصل سفر به طبس

بهترین فصل سفر به طبس

برای پاسخ به بهترین فصل سفر به طبس باید ابتدا به هدف شما از سفر دقت کرد. به طور کلی دو فصل پاییز و زمستان را برای سفر به این شهر پیشنهاد می‌دهند. اما اگر هدف شما از سفر وابستگی زیادی به آب‌وهوا ندارد، بهتر است عوامل مهم دیگر را نیز بررسی کنید. برای مثال در ایام نوروز این منطقه میزبان گردشگران فراوانی خواهد بود. در نتیجه برای افراد علاقه‌مند به محیط‌های خلوت، این بازه مناسب نیست.

در آن سو برای علاقه‌مندان به فرهنگ‌های بومی، ایام نوروز گزینه‌ی مطلوبی محسوب می‌شود. در ایام عید روستای گلشن، میزبان جشنواره‌های بومی و محلی است. پس اگر به مشاهده‌ی سنت‌های طبسی از جمله کشتی سنتی این شهر علاقه‌دارید، نوروز دقیقاً همان زمانی است که می‌خواهید. با این اوصاف اگر چه در معرفی طبس به‌عنوان مقصدی گردشگری شکی نیست، اما زمان این اتفاق تنها و تنها وابسته به شما خواهد بود.

دیدنی‌های طبس

حالا که می‌دانید طبس کجاست، حیف است پیش از عزیزمت یک سفر مجازی را تجربه نکنید. در ادامه‌ی این مطلب از اتاقک نوبت به معرفی جاهای گردشگری و دیدنی طبس می‌رسد.

باغ گلشن

باغ گلشن دیدنی طبس

خیال نکنید چون عازم شهری کویری هستید، از سرسبزی و طراوتِ طبیعت خبری نیست! یکی از جاهای دیدنی طبس باغ گلشن است و هرکس نام این را شنیده، با سرزندگی آن‌جا آشنایی دارد. این بنا متعلق به دوران زندیه و قاجاریه است و در مساحتی هفت هکتاری بنا شده. به غیر از درختان خرما و گل‌های سفید و زرد این باغ، وجود یک حوض در میانه‌ی آن صفای خاصی به باغ گلشن بخشیده است.

کال جنی

کال جنی طبس

«کال» در گویش محلی به معنی دره است. مردم محلی معتقدند در هنگام شب صداهایی به مانند رفت‌وآمد ارواح و جن شنیده می‌شود. به همین دلیل به این دره، کال جنی می‌گویند. کال جنی در ۳۵ کیلومتری طبس و در نزدیکی روستای ازمیغان قرار دارد. این جاذبه گردشگری طبس یکی از محبوب‌ترین و البته مهم‌ترین دیدنی‌ها در میان گردشگران طبس به حساب می‌آید. درب رخی قسمت‌ها دیواره‌های سنگی دره ارتفاع بسیار زیادی دارند و همین باعث می‌شود، آسمان در این قسمت‌ها دیده نشود. در قسمتی از کال‌جنی دخمه‌ها و تونل‌های روی دیواره‌های دره دیده می‌شود که به گفته کارشناسان، دخمه‌های زرتشتیان است. قدمت این دخمه به دوران ساسانی‌ها بازمی‌گردد.

چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی طبس

یکی از شگفتی‌های طبس، چشمه آب‌گرم مرتضی علی است. وجود یک چشمه جوشان به دو نوع آب سرد و گرم در کنار هم و در میان کویر ایران یکی از زیباترین و عجیب‌ترین بخش‌ها دیدنی طبس به حساب می‌آید. در مسیر رسیدن به چشمه اصلی، چشمه‌های متعددی وجود دارد و بزرگ‌ترین آن‌ها از درون حفره‌ای می‌جوشد که به حمام مترضی علی معروف است.

طاق شاه عباسی

طاق شاه عباسی طبس

از دیگر دیدنی‌های طبس باید به طاق شاه عباسی اشاره کرد.طاق شاه عباسی در نزدیکی روستای خرو قرار دارد. روستای خرو در ۲۵ کیلومتری طبس واقع شده است. این طاق ۶۰ متر ارتفاع و عرضی در حدود یک متر دارد. طاق شاه عباسی در مسیر چشمه آب‌گرم مرتضی علی قرار گرفته و یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد‌های قوسی جهان به حساب می‌آید. قدمت این سازه در حدود ۷۰۰ سال است و برخی از کارشناسان طاق شاه عباسی را نازک‌ترین سد جهان می‌دانند.

کاروانسرای خان

کاروانسرای خان طبس

اگر از سمت جاده‌ی یزد به طرف طبس حرکت و از کاروانسرای کلمرود عبور کنید، به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طبس خواهید رسید. کارونسرای خان که در روستای رباط خان قرار گرفته، متعلق به دوران صفویه است. اگر قدری در صحن آن گردش کنید، چشم‌تان به بادگیرهای این کارونسرا خواهد افتاد. این بادگیرها بسیار چشم‌نوازند و تصویری همیشگی در ذهنتان می‌سازند.

روستای اصفهک

روستای اصفهک طبس

یکی از دیدنی‌های طبس روستای اصفهک است که برای دیدن آن باید از شهر فاصله بگیرید. این روستا شاهد روزهای تلخ زلزله سال ۱۳۵۷ بود، اما در مقابل آن تاب آورد. روستای اصفهک تنها این رویداد را از سر نگذرانده و در طول چهار قرن شاهد رخداد‌های فراوانی بوده است. هنگام بازدید از این جاذبه گردشگری طبس اولین چیزی که شما را محو خود می‌کند، معماری روستا خواهد بود. ترکیب خشت و گل با معماری سنتی و تصویر درخت‌های نخل در افق، منظره‌ی شگفت‌انگیزی ساخته که در کم‌تر جایی خواهید دید.

امامزاده حسین طبس

امامزاده حسین طبس

در ادامه‌ی معرفی طبس، نوبت به چشم و چراغ این شهر می‌رسد. مردم ایران همیشه به بزرگان دینی احترام خاصی داشتند و آنان را تکریم می‌کردند. امامزاده حسین طبس نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شخص بزرگوار برادر امام رضا (ع) بودند و در این شهر در گذشتند. از آن زمان نیز مردم دین‌دار طبس بقعه‌ی ایشان را به عنوان پناهگاه خود یافتند. البته بنای حاضر امامزاده، پس از زلزله‌ی سال ۱۳۵۷ بازسازی شده. زیرا متأسفانه تمام ساختمان امامزاده در آن زلزله تخریب شد.

دیگر دیدنی‌های طبس

جاهای دیدنی طبس به موارد بالا محدود نمی‌شود و نام‌های بسیاری را می‌توان گفت که در حوصله‌ی این متن نمی‌گنجد. اما حیف است بدون هیچ‌اشاره‌ای از کنار این موارد رد شویم. از دیگر جاذبه‌‌های گردشگری طبس می‌توان به طاق شاه عباسی، برج هادرباش، قلعه طبس، قلعه اسماعیلیان، دره کال سردر، روستای نایبند (ماسوله کویر) و… اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به طبس

راه های دسترسی به طبس

برای رسیدن به طبس خوشبختانه دست شما باز است. اگر قصد دارید سریع و فوری به مقصد برسید، هواپیمای تهران طبس این کار را برای شما انجام خواهد داد. اگر هم دوست دارید در کوپه‌ی قطار بنشینید و با صدای قطار در ذهن‌تان زمزمه کنید، خطوط مشهد به کرمان، مشهد به یزد، مشهد به بندر عباس و تهران به طبس در این ایستگاه توقف می‌کنند. برای سفر با اتوبوس یا خودروی شخصی هم مسیرهای فراوانی وجود دارد. ساده‌ترین مسیر برای پایتخت‌نشینان مسیر گرمسار است. پس از این شهر خود را به دامغان، شاهرود و میامی برسانید. بعد از این توقف‌گاه راه را به سمت جنوب کج کنید و از طریق بیارجمند وارد طبس شوید.

سوغات طبس

سوغات طبس

هر کس که می‌داند طبس کجاست، بعید است از خرید سوغات این شهر صرف‌نظر کند. از صنایع دستی طبس می‌توان به فرش دستباف، گلیم و صنایع مس اشاره کرد. سایر سوغات طبس شامل گیاهان دارویی، پسته، صیفی‌جات، پرتقال، خرمالو، زعفران و کلی سوغاتی خوشمزه دیگر می‌شود.

مراکز خرید طبس

بعد از یک گردش لذت‌بخش، نوبت به خرید سوغات می‌رسد. در این بخش از معرفی طبس سراغ مکان‌هایی رفتیم که می‌توانید سوغات این شهر را از آن‌ها تهیه کنید. اولین محلی که می‌توانید انتخاب کنید بازار مسگرهای طبس است. علاوه‌بر خرید انواع صنایع دستی طبس و سوغات این شهر، با رفتن به این محل می‌توانید خرید را به یک گردش فرهنگی تبدیل کنید. مورد دوم در بین مراکز خرید طبس مجتمع تجاری رضوی است که در آن فروشگاه‌های مدرن قرار دارند. اگر قصد خرید پوشاک و سایر وسایل مورد نیاز را داشتید، به این مرکز خرید سر بزنید.

غذاهای محلی طبس

غذاهای محلی طبس

با سفر به طبس فرصت امتحان غذاهایی را خواهید داشت که نه تنها نامشان برای‌تان تازه خواهد بود، بلکه جای دیگری هم پیدا نمی‌شوند. چشیدن مزه‌ی محرابادمجان، گرماست، خورشت زردک، رشته پلو و تگی بعید است ‌به راحتی از ذهن‌تان پاک شود. در کنار غذاهای بالا می‌توانید باقلوا، قطاب، نان چایی و انواع مرباهای محلی از جمله مربای بالنگ را نیز نوش جان کنید.

رستوران‌های طبس

رستوران‌های طبس

حالا که دانستید طبس کجاست و غذاهای خوشمزه آن چیست، باید جایی برای میل این غذاها پیدا کرد. در طبس رستوران‌های باکیفیتی چون خاتم و باغ مجنون وجود دارد که بین ساکنان محلی نیز معروفند. از دیگر رستوران‌های این شهر می‌توان به تک پخت، هزار و یکشب، مهر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

اقامت در طبس

اقامت در طبس

در این مطلب مختصرا به معرفی طبس پرداختیم و با جنبه‌های مختلف این ناحیه آشنا شدیم. شاید حالا که می‌دانید طبس کجاست، قصد سفر به این شهر را داشته باشید. هر سفر بخش‌های مهمی دارد که غفلت از هرکدام می‌تواند خاطره‌ی تلخی برای شما بسازد. اگر قصد اقامت در طبس را دارید و دنبال یک اقامتگاه مناسب می‌گردید، اتاقک کنار شما است. با کمک اتاقک می‌توانید انواع اقامتگاه در طبس (هتل، سوییت و…) را مقایسه کرده و با خیال راحت انتخاب کنید. تنها فاصله‌ی شما با بستن چمدان یک کلیک است. سفرتان خوش.

4.6/5 - (113 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *