شهرها

تکاب کجاست | گشتی کوتاه در شهر مرموز و طلایی ایران

شهر تکاب یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان غربی است که 1765 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. شهر تکاب در جنوب شرقی استان واقع شده و از سمت شمال با استان آذربایجان شرقی، از سمت جنوب با استان کردستان، از سمت غرب با شهرستان شاهین‌دژ و از سمت شرق با استان زنجان همسایه است. زبان اغلب مردم این شهر ترکی، کردی سورانی، کردی کرمانجی و فارسی می‌باشد.

شهرستان تکاب دو بخش تخت سلیمان و مرکزی دارد. این شهرستان به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی و معادن طلا یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید.

اغلب مردم در تکاب مشغول به دامداری یا کشاورزی هستند. وجود معادن طلای زره شوران (بزرگترین معدن طلای ایران) و معدن طلای آقدره (دومین معدن طلای ایران) تکاب را به شهرستان طلایی ایران تبدیل کرده است. پرورش زنبور عسل و بافت فرش‌های اعلا از مهم‌ترین شناسه‌های این شهرستان در سطح ملی و بین المللی هستند.

شهر تکاب کجاست؟

آب‌‌و‌هوای تکاب

تکاب به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای آب‌وهوای کوهستانی است. تابستان‌های این شهر زیبا خنک و زمستان‌های تکاب سرد و پربرف می‌باشد. اغلب روزهای نیمه دوم سال هوای تکاب ابری یا بارانی می‌شود. در روزهای کوتاه زمستان، تکاب شاهد بارش برف می‌باشد. اما بهار در تکاب هوای مطبوع و عالی دارد و تابستان‌های این شهر بهترین زمان برای سفر و گردش می‌شود.

فصل سفر به شهر تکاب

مکان‌های دیدنی تکاب

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر تکاب بسیار زیبا و چشم‌نواز بوده و باعث ورود هزاران گردشگر در طول سال به این منطقه می‌شود. از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی معروف تکاب می‌توان به دریاچه تخت سلیمان، تخت سلیمان، بقعه ایوب انصاری، زندان برنجه، آبشار قینرجه، روستای تاریخی یولقون آغاج، پل ساروق، غار چاه زندان سلیمان، مسجد جامع روستای آغولبیک، قلعه بلقیس، مسجد جامع تکاب، چمن متحرک (چملیگول)، زندان سلیمان و آتشکده آذرگشنسب اشاره کرد.

یخچال اوغول بیگ

یکی از این آثار تاریخی و زیبا یخچال اوغول بیگ است که در کنار یک قلعه و مسجد قدیمی در روستایی به همین نام در شمال شرق تکاب واقع شده است. این مجموعه تاریخی از یک رشته نهر سنتی تشکیل شده است که از رودخانه ساروق سرچشمه می‌گیرند. این یخچال طبیعی تاریخی برای تولید یخ در فصل زمستان و ذخیره آن برای فصل تابستان طراحی شده است.

مجموعه فرهنگی-تاریخی تخت سلیمان

یکی از مشهورترین دیدنی‌های شهر تکاب، مجموعه فرهنگی تاریخی تخت سلیمان می‌باشد. این مجموعه به عنوان مرکز آموزشی، مذهبی و عبادتگاه ایرانیان قبل از اسلام مورد استفاده مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان بوده است. قدمت این بنا 3000 ساله تخمین زده شده و چهارمین اثر ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید.

منطقه تخت سلیمان در واقع بخشی از آتشکده آذرگشنسب می‌باشد که در حصاری بیضی مانند قرار گرفته است. در نزدیکی این منطقه یک دریاچه سحرانگیز و همیشه جوشان دیده می‌شود، درجه آب آن در تابستان و زمستان یکسان است. در نزدیکی این محوطه تاریخی آثار طبیعی مانند کوه زندان سلیمان، چشمه‌های آب گرم، چمن متحرک، دریاچه‌های مختلف، معادن، قلعه بلقیس و بقایای معبد آناهیتا نیز وجود دارد.

زندان برنجه

یکی دیگر از دیدنی‌های تکاب، زندان برنجه است. زندان برنجه یک دهانه آهک‌ساز داشته که در جنوب روستای برنجه و در نزدیکی رودخانه واقع شده است. این دهانه که اکنون خشک شده، در گذشته دهانه بیضی شکل داشته و شیب زیادی در حدود ۷۰ متر دارا بوده است. پایین رفتن از این زندان آهکی بدون طناب و تجهیزات ممکن نیست و در داخل آن دریاچه‌ای با آب سرد گازکربنیک وجود دارد.

سوغات و صنایع دستی تکاب

همان طور که گفته شد اغلب مردم تکاب به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و این شهرستان زیبا سوغات و صنایع دستی متنوعی دارد. معروف‌ترین سوغات و صنایع‌دستی تکاب، فرش این منطقه است. فرش تکاب، یکی از زیباترین فرش‌های ایران به حساب می‌آید که حاصل دست‌رنج زنان هنرمند تکاب می‌باشد. نقشه و طرح‌های فرش تکاب برگرفته از فرهنگ و طبیعت این شهرستان است. از دیگر صنایع دستی تکاب می‌توان به گلیم، جاجیم، صنایع چوبی و پشمی اشاره کرد.

مهم‌ترین محصولات باغی و دامی تکاب

اما مهم‌ترین فراورده تکاب که به عنوان سوغات نیز گردشگران تهیه می‌کنند، عسل تکاب است. عسل تکاب بسیار مرغوب بوده و انواع مختلف دارد. سیب، گردو، زردآلو، انگور و کشمش از دیگر محصولات باغات تکاب است که به عنوان سوغات تکاب در میان گردشگران محبوب می‌باشد. انواع محصولات لبنی مانند شیر، خامه، پنیر محلی، کره محلی و سرشیر در روستاهای این شهرستان تولید شده و در اختیار گردشگران و توریست‌ها در اقامتگاه توریستی قرار داده می‌شود.

میوه محلی، مهم‌ترین سوغات تکاب

میوه گرکه یکی از میوه‌های بومی تکاب به حساب می‌آید. این میوه محلی کمی ترش‌مزه بوده و در فصل تابستان در بوستان‌های تکاب کشت شده و به عنوان سوغات تکاب در میان گردشگران شناخته می‌شود.

مراکز خرید تکاب

شهر تکاب چندین مرکز خرید مدرن و سنتی دارد که گردشگران زیادی برای خرید سوغاتی و دیگر مایحتاج خود به آنها مراجعه می‌کنند. پاساژ انصار واقع در خیابان انقلاب، مجتمع تجاری نور واقع در چهارراه مرکزی و پاساژ امیر واقع در خیابان انقلاب از جمله مهم‌ترین مراکز خرید در تکاب هستند.

یکی از بازارهای سنتی و قدیمی شهر تکاب که جاذبه تاریخی نیز به حساب می‌آید بازار روباز تکاب است. این بازار تنها بازار سنتی در سطح کشور است که به صورت روباز فعال می‌باشد. بازار روباز در چهارراه مرکزی شهر تکاب واقع شده و به عنوان بزرگترین بازار سنتی روباز ایران نیز شناخته می‌شود.

غذاهای سنتی تکاب

شهر تکاب به علت نزدیکی به کردستان و ساکنان کرد‌زبان، ذائقه غذایی بسیار نزدیک به مردم کردستان دارند. غذای اصلی مردم این شهر غذاهای گوشتی است که اغلب با ترشی خورده می‌شود. یکی از غذاهای معروف این شهر آبگوشت تکاب است که در تنور طبخ می‌گردد. کله جوش یا ماوکا نیز از دیگر غذاهای محلی تکاب به حساب می‌اید که بسیار خوشمزه و لذیذ است.

بهترین فصل سفر به تکاب

با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی تکاب به نظر می‌رسد، بهترین فصل سفر به تکاب، فصل بهار و تابستان است. در فصل بهار هوای تکاب بسیار مطبوع و معتدل می‌گردد و دیگر خبری از بارش‌های سنگین برف نیست. در برخی از روزهای بهار به ویژه‌ ماه‌های اولیه، روزها هوا بارانی یا ابری است. اما فصل تابستان هوا بسیار مطبوع و خنک می‌گردد. اگر قصد سفر به مکانی خنک در فصل تابستان دارید، تکاب می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

اقامت در تکاب

با توجه به اینکه تکاب یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری به حساب می‌آید، اقامتگاه‌های متعددی در این شهر برای گردشگران ساخته شده است. هر گردشگر براساس نیاز و بودجه خود می‌تواند اقامتگاهی انتخاب و رزرو کند. بسیاری از گردشگران علاقمند به اقامت در هتل‌های تکاب دارند. اغلب هتل‌های تکاب دو یا سه ستاره هستند که امکاناتی مانند پارکینگ، اینترنت، رستوران، کافه و اتاق‌های مرتب دارند.

تکاب دارای اقامتگاه‌های بومگردی متعددی نیز می‌باشد که اگر قصد اقامت در این اقامتگاه‌های بومی و سنتی را دارید، می‌توانید به سراغ وب‌سایت یا اپلیکیشن اتاقک بروید و براساس بودجه و سلیقه اقامتگاه خود را انتخاب کنید. همچنین در تکاب امکان رزرو خانه یا سویئت مبله نیز وجود دارد.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر تکاب

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برایاجاره سوئیت در تکاب و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.7/5 - (26 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام شهر تکاب تو بهار وااااقعا عالیه بخصوص طبیعت بکر و اب و هوای عالی اون
    سفر به این شهر تو خرداد عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *