شهرها

معرفی طرقبه | آرامشی از جنس طبیعت در مشهد

تا به حال برای زیارت به مشهد رفته‌اید؟ شهری پر از آرامش و فضایی عرفانی که برای استخوان سبک کردن، حرف ندارد. اما در معرفی طرقبه مشهد باید گفت که این شهر کوچک سرسبز از نظر گردشگران و زائران دور مانده و خیلی‌ها اصلا نمی‌دانند که در مشهد هم ییلاق سرسبز پیدا می‌شود! شما که این نوشتار را می‌خوانید این بار که به زیارت امام رضا (ع) رفتید به ریه‌های این شهر نیز سر بزنید. جایی که در خارج از شهر مشهد قرار گرفته و یکی از شهرهای خراسان رضوی است. در طرقبه‌ی زیبا می‌توانید در کنار رودخانه پرآب اتراق کنید یا به دیدن چشمه‌ای جوشان بروید. جایی که باغ‌های فراوان، پارک‌های جنگلی زیبا و جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیری دارد. این بار در مجله‌ی گردشگری اتاقک می‌خواهیم دستتان را بگیریم و بُعد دیگری از مشهد را نشان‌تان دهیم. با ما همراه باشید تا به معرفی طرقبه بپردازیم

طرقبه کجاست؟

طرقبه کجاست

نوشته های مشابه

طرقبه شهری بسیار زیبا در خراسان رضوی است که از سمت غرب به رشته کوه‌های بینالود و از سمت شرق به کوه تخته رستم می‌رسد. این شهر در دره‌ای سرسبز و خوش آب و هوا میان کوهستان قرار دارد و به همین خاطر برای سفرهای بهاری و تابستانی بی‌نظیر است. جایی که چندین روستا دارد و هر کدام از آن‌ها دارای رودهای پرآب و باغ و بستان‌های باصفایی هستند. از جمله روستاها و محله‌های طرقبه می‌توان به کنگ، نغندر، ازغد، جاغرق، زشک، حصار گلستان، عنبران، طرقدر، طرق و دریاچه شگفت‌انگیز چالیدره اشاره کرد. برای رسیدن به طرقبه از سمت مشهد کافی است به خیابان وکیل‌آباد بروید تا تابلوهای ورود به طرقبه را ببینید. در ادامه معرفی طرقبه از آب‌ و هوای این شهر و دیدنی‌های آن برایتان می‌گوییم.

آب و هوای طرقبه

اب و هوای طرقبه

طرقبه منطقه‌ای ییلاقی است. جایی در دامنه کوه که جان می‌دهد برای نفس تازه کردن. در بهار و تابستان این شهر هوایی خنک و مطبوع دارد. در این موقع از سال در طرقبه هیچ خبری از گرمای سوزان تابستان نیست و همه جا سرسبز و با طراوت است. اما در پاییز و زمستان به واسطه ارتفاع زیاد منطقه، میزان بارش‌ها به صورت برف و باران، زیاد خواهد بود و شاهد هوایی کاملا سرد هستیم!

بهترین فصل سفر به طرقبه

بهترین فصل سفر به طرقبه

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

در بهار و پاییز طرقبه دیدنی است! در این موقع از سال این شهر سرسبز و تازه می‌شود و رودخانه‌ها به خاطر بارش‌های زیاد زمستانی پرآب و خروشان هستند. اما اگر حال و هوای زیارت در فصل پاییز و زمستان به سرتان زد و دلتان هوای مشهد را کرد، باز هم به سمت طرقبه بیایید. چراکه فصل پاییز این شهر نیز بی‌نظیر و رنگارنگ است‌. در این موقع از سال می‌توانید در کنار درختان قدم بزنید و خش خش برگ‌ها را زیر پای خود احساس کنید. اما زمستان طرقبه برفی است و برای سفر به این منطقه باید حسابی لباس گرم بپوشید و در رانندگی هم احتیاط کنید!

دیدنی‌های طرقبه

طرقبه شهری برای رسیدن به آرامش است. جایی که طبیعت و عرفان دست به دست هم می‌دهند تا گردشگران استخوان سبک کنند و برای بازگشت به زندگی شهری آماده شوند. این شهر دارای روستاها، رودخانه‌‌ها و مساجدی است که بسیار زیبا و دیدنی هستند. در ادامه معرفی این شهر، به جاذبه‌های گردشگری طرقبه می‌پردازیم. همراه ما باشید.

تفریحات هیجان‌انگیز طرقبه

مجموعه‌های تفریحی طرقبه از جاهای دیدنی بی‌نظیر این منطقه به شمار می‌روند. ویلاشهر که فاصله‌ای ۱۰ دقیقه‌ای با طرقبه دارد، امکانات تفریحی متنوعی را برای گردشگران تدارک دیده است. در مجموعه‌های تفریحی ویلاشهر می‌توانید اسب‌سواری کنید، با همسفرتان مسابقه اتومبیلرانی بدهید و لذت اسکی در یک روز برفی را به خودتان هدیه دهید.

از طرفی در نزدیکی دریاچه چالیدره طرقبه نیز تفریحاتی مثل ماهی گیری، قایق‌سواری، بانجی جامپینگ، زیپ‌لاین و تله‌کابین سواری انتظارتان را می‌کشند!

چنار‌های کهنسال مسجد پاچنار

تا به حال درختی دیده‌اید که بیش از ۷۰۰ سال سن داشته باشد؟ در طرقبه دو تا از آن‌ها را خواهید دید! دو چناری که سال‌ها روزگار مردمان روستای ازغد را تماشا کرده‌اند و به دلیل همجورای با مسجد حکم مناره‌های این مکان مقدس را دارند. قطر تنه هر کدام از این چنارها به ۳ متر می‌رسد و یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های طرقبه به شمار می‌روند. مسجد محل نیز به دلیل همسایگی با این دو چنار پیر و تنومند، به نام مسجد پاچناری شناخته می‌شود.

رود طرقبه

رود طرقبه

اهل نشستن کنار رودخانه هستید؟ طرقبه برای عاشقان طبیعت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. رودی پرخروش که از رشته کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد و چندین روستا و باغ‌های این شهر را سرزنده می‌کند. این رودخانه به دلیل گذر از منطقه ییلاقی پنج‌دره با این نام شناخته می‌شود. جاری شدن این رود از دره‌ای زیبا طبیعت سرسبز و بکری را به وجود آورده که ییلاق مشهدی‌ها را تشکیل داده است. در این قسمت از شهر بسیاری از مردم ویلا دارند و در روزهای گرم سال به خنکای این منطقه پناه می‌آورند!

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل‌آباد

پارک جنگلی وکیل آباد پلی از طرقبه به خیابان وکیل آباد مشهد است. منطقه بزرگ و سرسبزی که جان می‌دهد برای اتراق کردن و نفس تازه کردن. در این پارک جنگلی انواع و اقسام امکانات مثل رستوران، آلاچیق و بوفه برای فراهم کردن اسباب راحتی مسافران وجود دارد.

پارک کمر مقبولا

پارک کمرمقبولا

اهل ماجراجویی هستید؟ به پارک کمر مقبولا بروید. جایی که مانند نامش عجیب بوده و به جای منطقه‌ای سرسبز، سنگ‌های آتشفشانی شگفت‌انگیزی در آن قرار گرفته‌اند. برای رسیدن به این پارک منحصربه‌فرد کشور باید به سمت شمال طرقبه حرکت کنید.

پارک جنگلی بهمن

پارک جنگلی بهمن طرقبه

یکی دیگر از پارک‌های جنگلی طرقبه، بهمن نام دارد. جایی که وسعت آن به بیش از ۸ هزار مترمربع می‌رسد و درختان سر به فلک کشیده آن سرزندگی را به گوشت و پوست و استخوانتان وارد می‌کنند! ناگفته نماند که در این پارک امکانات بسیار مناسبی برای تفریح کودکان دلبندتان فراهم شده است.

پارک پونه

در پارک پونه علاوه بر طبیعت زیبا می‌‌توانید از بودن در کنار رودخانه نیز لذت ببرید. این پارک نیز دارای امکاناتی مثل رستوران، آلاچیق و محوطه بازی کودکان است تا یک روز خوب و راحت را برای مسافران رقم بزند.

روستای کنگ

روستای کنگ طرقبه

اگر یک روستا در طرقبه باشد که حتما باید آن را ببینید، کنگ است. دهکده‌ای با طبیعت سرسبز و بی‌نظیر که شما را به یاد ماسوله گیلان میندازد. روستایی که معماری پلکانی آن بسیار چشم‌نواز است و حیاط هر خانه‌ای، سقف خانه‌ی دیگری را تشکیل می‌دهد. کنگ رودخانه هم دارد و به همین علت دارای باغ و بستان بسیاری است. در جوار رودخانه آن قدم بزنید و اجازه بدهید ریه‌های‌تان از هوای پاک طرقبه سرشار شود!

از طرفی اگر اهل تماشای آثار تاریخی هستید، در روستای کنگ به مقصودتان خواهید رسید. در این روستا می‌توانید از حمام گبر، قلعه فلسکه، چشمه مقدس، قلعه حصار، رباط شاه عباسی، بی بی آمنه و تکیه و حسینیه جذاب آن هم بازدید کنید. همچنین نرسیده به این روستا، دهی دیگر با نام نغندر وجود دارد که در آن می‌توانید از قلعه قدیمی نغندر دیدن کنید. درب رستوران‌ها و کافه‌های دنج این روستا نیز به روی‌تان باز است.

روستای جاغرق

روستای جاغرق طرقبه

یکی از بهترین نقاط کشور برای فرار از گرمای تابستان روستای جاغرق طرقبه است. روستایی که سراسر بهار سبز و پر طراوت می‌شود و پاییز هزاررنگش حسابی دلبری می‌کند. جاغرق در ۷ کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد و هوای مطبوعش زبانزد خاص و عام است. در این روستا می‌توانید کنار رودخانه اتراق کنید یا در دل کوه به پیاده‌روی بپردازید.

روستای دهبار

روستای دهبار طرقبه

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، مسیرتان را به سمت دامنه کوه بینالود پیش بگیرید تا به روستای تماشایی دهبار برسید. روستایی که دارای رودی پرآب و باغ‌های فراوان است و مقصدی عالی برای اقامت در دل طبیعت خواهد بود.

روستای مایان

یکی دیگر از روستاهای پلکانی طرقبه، مایان نام دارد که خانه‌های آن با سقف‌های شیروانی رنگارنگ جلوه خاصی به طبیعت منطقه بخشیده‌اند. در طبیعت بکر این روستا نیز رودخانه‌ای جاری است که این روستا را به بهترین منطقه برای اقامت در روزهای بهار و تابستان تبدیل می‌کند.

روستای ازغد و حصار

روستای مایان طرقبه

زیبایی‌های طرقبه تمامی ندارند. ازغد یکی دیگر از روستاهای این منطقه است که پیوند میان تاریخ و طبیعت را نشانمان می‌دهد. جایی که طبیعت سرسبز آن در کنار جاذبه‌های تاریخی مثل مقبره‌های چند هزار ساله و مسجدی با معماری تیموری قرار گرفته است. یکی دیگر از روستاهای خوش آب و هوای طرقبه، حصار است. روستای ییلاقی که در میان کوه‌ها قرار دارد و به داشتن باغ‌های فراوان و هوای بی‌نظیر مشهور است!

روستای کلاته آهن

روستای ازغد طرقبه

از دیگر روستاهای طرقبه که حتما باید از آن دیدن کنید، کلاته آهن نام دارد. روستایی با طبیعت شگفت‌انگیز که با بوی درختان تمشک، سماق و زرشک شما را سرمست خود می‌کند. این روستا هوای خنک کوهستان را به شما هدیه می‌دهد و مردمان مهربان آن بساط اقامت شما را در این روستا فراهم می‌کنند.

راه‌های دسترسی به طرقبه

راه های دسترسی به طرقبه

اگر مسافر مشهد هستید، حیف است بدون دیدار طرقبه این شهر را ترک کنید. برای رسیدن به طرقبه کافی است به انتهای بلوار وکیل‌آباد مشهد بروید. برای رسیدن به این منطقه نیز می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی، اتوبوس و مترو کمک بگیرید. از مشهد تا طرقبه چیزی حدود ۱۸ کیلومتر راه است و نیم ساعته به مقصد خواهید رسید. در بخش بعد معرفی طرقبه به سوغات این شهر سرسبز و دوست داشتنی می‌پردازیم.

سوغات و صنایع دستی طرقبه

طرقبه با آن طبیعت منحصر به فردش، روستاهای پلکانی و رستوران‌های متعددش به اندازه کافی شما را شگفت‌زده می‌کند. اما یکی از بهترین بخش‌های سفرتان به سوغات طرقبه اختصاص دارد. دست‌سازه‌های هنری و خوراکی‌های خوشمزه‌ی این شهر اجازه نمی‌دهند که گردشگران دست خالی برگردند. اول از همه سراغ آلوچه و لواشک طرقبه را در این شهر بگیرید. خوراکی‌هایی شبیه دربند تهران با همان حال و هوا و کیفیتی درجه یک. از دیگر سوغات خوراکی این شهر می‌توان به خشکبار، زعفران، زرشک و خرمای محلی اشاره کرد. اما سوغاتی که فقط خوراکی نیست. این شهر هنرمندان بسیاری دارد که آثار بی‌نظیرشان را به گردشگران عرضه می‌کنند. وسایل حصیری، کیف و کفش‌های چرمی، گلیم، نقره، کریستال، آثار نفیس خاتم کاری و قلم زنی از جمله صنایع دستی طرقبه هستند که در سفر به این شهر می‌توانید برای عزیزانتان تهیه کنید.

مراکز خرید طرقبه

حس خوب خرید سوغاتی را در خیابان امام رضا طرقبه تجربه کنید. خیابانی که پر از فروشگاه‌های سوغاتی‌فروشی است و حتی سوغات شهرهای دیگر را هم عرضه می‌کند. پس از آن به بازار بعثت بروید و در سوغاتی‌فروشی‌های آن گردش کنید. بعثت سینما و رستوران و پارکینگ هم دارد تا اسباب راحتی مسافران مهیا باشد.

غذاهای محلی طرقبه

اگر به شکم مبارکتان اهمیت زیادی می‌دهید، به جای خوبی آمده‌اید. طرقبه بهشت رستوران‌ها و کبابی‌های خوشمزه است. حتی اهالی بومی مشهد هم اگر بخواهند یک وعده غذای خوشمزه بخورند راهی طرقبه می‌شوند. شما هم اگر مسافر این شهر شدید از شیشلیک شاندیز، ساطری پلو، دیگچه مشهدی، شله و کوکوشیرین به راحتی نگذرید!

رستوران‌های طرقبه

غذاهای محلی و کباب‌های تازه گوسفندی طرقبه را باید در همان آب و هوا امتحان کنید تا مزه‌ی سفر به جانتان بنشیند. در ادامه این بخش از معرفی طرقبه به بهترین رستوران‌های این شهر می‌پردازیم.

رستوران تشریفات

بهترین شیشلیک عمرتان را در رستوران تشریفات طرقبه نوش جان کنید. این رستوران در فضایی سرسبز با آلاچیق‌های جذاب قرار دارد. ۵۰۰ متر مانده به روستای جاغرق رستوران تشریفات را پیدا خواهید کرد.

رستوران سران

مجموعه سه طبقه سران شامل کافه، رستوران و تالار پذیرایی است. در این رستوران ۵ ستاره می‌توانید انواع غذاهای ایرانی مثل کباب سلطانی، شیشلیک و حتی غذاهای فست‌فودی مثل برگر و پیتزا سفارش دهید. رستوران سران در ابتدای جاده طرقبه بین خیابان اول و سوم امام رضا قرار دارد.

رستوران گنجعلی خان

گنجعلی خان رستورانی کاملا سنتی است که پرسنل آن روی تخت‌هایی فرش شده از مشتریان پذیرایی می‌کنند. در این رستوران سنتی پلو زعفرانی با جوجه کباب و ماست موسیر را فراموش نکنید! نبش پل طرقدار می‌توانید گنجعلی خان را بیابید.

اقامت در طرقبه

رسیدیم به مهم‌ترین بخش معرفی طرقبه. جایی برای ماندن. با سفر به طرقبه و اقامت در آن از زندگی روزمره فاصله خواهید گرفت و تمام چیزی که گوش‌تان می‌شنود صدای آب زلال رودخانه و آوای خوش پرندگان در میان درختان است. برای اقامت در این منطقه خوش آب‌ و ‌هوا از اقامتگاه‌های بومگردی گرفته تا سوئیت‌های ارزان و ویلاهای استخردار و مستقل در اختیارتان قرار دارند. همچنین می‌توانید از انواع اقامتگاه‌های طرقبه در سایت اتاقک استفاده کرده و پیش از سفر جایی برای ماندن در این شهر زیبا پیدا کنید.

 

Rate this post

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *