شهرها

طرق رود کجاست | گنجینه تاریخی اصفهان

استان اصفهان سرشار از آثار تاریخی و باستانی است، به طوری که یک مکان مناسب برای سفر گردشگرانی به‌شمار می‌رود که به آثار تاریخی و باستانی و همچنین ماجراجویی علاقه زیادی دارند. شهرهای ناشناخته زیادی در استان اصفهان وجود دارند که هنوز توسط مسافران زیادی کشف نشده‌اند، اما پر از آثار تاریخی و نشان دهنده‌ی زندگی مردم ایران باستان هستند. در این مطلب قصد داریم یکی از این شهرهای ماجراجویانه را به شما معرفی کنیم تا اگر گذرتان به این استان افتاد سری به آن بزنید. نام این شهر طرق رود است، برای آشنایی بیشتر با طرق رود، این مطلب را از دست ندهید.

درباره طرق رود

همانطور که گفتیم طرق رود در استان اصفهان و تقریبا مرکز ایران قرار گرفته است. فاصله طرق رود تا تهران 335 کیلومتر، تا اصفهان 90 کیلومتر و تا نطنز 35 کیلومتر است. طرق رود نزدیک قله کرکس قرار گرفته و شهری کوهپایه‌ای به حساب می‌آید. طرق رود شهری است سرشار از آثار تاریخی و باستانی و به همین دلیل مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

نوشته های مشابه

تاریخچه طرق رود

طرق رود شهری تاریخی است که در آن معادن سنگ متعددی وجود دارند. گویش دیار این منطقه، «طرقی» است که شاخه‌ای از زبان راجی به شمار می‌رود. این گویش از زمان ایران باستان تا کنون باقی مانده است. بزرگان زیادی در طول تاریخ متعلق به خاک طرق رود هستند؛ مانند فقیه، نویسنده و خطاط بزرگ به نام احمدبن ثابت بن محمد طرقی، عالم، ادیب و شاعر بزرگ به نام شیخ تاج‌الدین طرقی، و سلطان بابا احمد طرقی که عارف بزرگی بوده است. در کتاب « آثارالبلاد واخبار العباد »، علامه ذکریای قزوینی درباره طرق رود نوشته است: «طرق رود شهری نزدیك اصفهان است و اهالی آن دستی فراخ در ساخت ظروفی از عاج و آبنوس دارند كه مردم شهرهای دیگر ،توانایی ساخت آن‌ها را ندارند.»

فرهنگ و آداب و رسوم طرق رود

آداب و رسومی به نام «زیارت اهل قبور» در طرق رود وجود دارد. طبق این آداب، اهالی این شهر در صبح روز پانزدهم، یعنی نیمه شعبان به یکدیگر تبریک و تهنیت می‌گویند و سپس از خداوند می‌خواهند که گناهان اموات‌شان را بیامرزد. بعد از ظهر همان روز مردم با حلوا، روغن جوشی، برنج و شیرینی عازم زیارت اموات خود می‌شوند و خوراکی‌ها را بین مردم حاضر پخش می‌کنند. آداب دیگری در نیمه شعبان طرق رود وجود دارد که طبق آن اعضای خانواده به حمام می‌روند و لباس‌های نو بر تن می‌کنند. آن‌ها در صبح این روز منزل خود را تمیز و اسپند دود می‌کنند. در این روز مانند عید نوروز به ملاقات بزرگان فامیل می‌روند و گاهی مولودی‌خوانی نیز برگزار می‌کنند.

شهرها و روستاهای طرق رود

شهر طرق رود از توابع نطنز اصفهان است که روستاها و شهرهای زیادی در اطراف خود دارد. باغستان بالا، باغستان پایین، یحیی آباد و آبکشه از روستاهای طرق بوده‌اند که حالا تبدیل به شهرهای آن شده‌اند. برخی دیگر از روستاهای این شهر به شرح زیر هستند:

  • نیه
  • طار
  • مزدع
  • کشه
  • ورگوران
  • یحیی آباد

اقتصاد طرق رود

شغل بسیاری از مردانی که در شهر طرق رود سکونت دارند، زراعت و گله‌داری است. به دلیل کمبود اشتغال‌زایی در این شهر، برخی افراد برای کار به تهران و اصفهان می‌روند و برمی‌گردند. برخی دیگر از زنان و مردان این منطقه به ساخت صنایع دستی مانند گیوه‌چینی و تخت‌کشی می‌پردازند. اهالی طرق رود در ساخت وسایلی مانند عاج و آبنوس نیز مهارت بسیار بالایی دارند.

آب و هوای طرق رود

دریاچه ای آرام که در کنار ان درختان دیده می شوند و کوه هایی در دور دست زیر آسمان آبی

آب و هوای طرق رود، یکی از مهم‌ترین امتیازات این شهر محسوب می‌شود. هوای پاکیزه و مطبوع طرق رود باعث شده این شهر مانند مرواریدی در کویر بدرخشد، زیرا در بین کوهستان‌ها پوشش گیاهی سرسبزی در کنار چشمه‌سارها و بیشه‌ها به وجود آمده است. به طور کلی طرق رود دارای شرایط اقلیمی مدیترانه‌ای سرد و خشک است.

بهترین زمان سفر به طرق رود

همانطور که گفتیم طرق رود شهری کوهپایه‌ای با آب‌وهوای سرد و خشک است. تابستان‌های خنک و معتدل این منطقه باعث شده مسافران زیادی در این فصل به طرق رود سفر کنند. فصل بهار نیز یکی از فصل‌های خوش آب‌‌وهوا در این منطقه به شمار می‌رود. پاییز و زمستان‌های این منطقه معمولا سرد و با بارش برف همراه است، بنابراین ممکن است هنگام سفر در این فصول، سردی و خشکی هوا شما را اذیت کند.

اجاره اقامتگاه در نطنز بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی طرق رود

در این شهر کوهپایه‌ای، در کنار جاهای دیدنی طبیعی، آثار تاریخی و باستانی نیز وجود دارند که سالانه باعث جذب گردشگران و مسافران زیادی به این منطقه می‌شوند. با ما همراه باشید تا با یکدیگر سری به جاهای دیدنی طرق رود بزنیم.

دریاچه طرق رود

درایچه ای آرامو آبی در طبیعت سر سبز با آسمان صاف

یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی طرق رود، دریاچه طرق رود است که اولویت بازدید مسافران و گردشگران این منطقه به شمار می‌رود. این دریاچه زیبا محل زندگی اردک‌ها و مرغ‌های دریایی است. در اطراف این دریاچه منطقه‌ای برای پیاده‌روی ساخته شده که بسیاری از اهالی این شهر شب‌ها برای قدم زدن به این منطقه می‌روند. اگر به طرق رود سفر می‌کنید بازدید از این دریاچه‌ی زیبا را در اولویت خود قرار دهید.

مسجد جامع طرق رود

مسجد جامع طرق رود متعلق به دوره ایلخانی است و قدمتی 700 ساله دارد. نام این مسجد در لیست آثار باستانی ایران ثبت شده است. در راهروی ورودی مسجد، یک درب ورودی برای ورود به شبستان مسجد وجود دارد. معماری حیاط مسجد جامع طرق رود از سبک معماری اسلامی پیروی می‌کند. در حیاط این مسجد از حوض‌های فیروزه‌ای و کاشی‌کاری استفاده شده که زیبایی چشم‌نوازی به آن بخشیده است. در ورودی اصلی این مسجد، چوبی و با نقوش برجسته است که دستگیره‌هایی بر روی آن قرار گرفته‌اند.

منطقه شکار ممنوع کرکس

قله های متعدد کوهستان که کمی برف روی آن باقی مانده است

سازمان حفاظت محیط زیست، طبق وظایف قانونی خود در کنار پارک ملی، پناهگاه‌های حفاظت‌شده‌ای برای تعادل بوم‌شناختی و جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری ایجاد کرده است. منطقه شکار ممنوع کرکس یکی از این مناطق حفاظت‌شده است. در این منطقه کوه‌های مرتفع و تودرتو، دره‌های پر پیچ‌وخم و چشم‌اندازهای سرسبز مجموعه‌ای دیدنی به وجود آورده‌اند که در مجاورت با کویر قرار گرفته‌اند.

كوهستان كركس

کوه هایی پوشیده از برف

رشته کوه‌هایی که در مرکز کشور قرار گرفته‌اند، یکی از مهم‌ترین اجزای طبیعت ناهموار کشور به شمار می‌روند که طول آن‌ها به اندازه‌ی صدها کیلومتر است. کوهستان کرکس طرق رود، بخشی از نیمه شمالی این رشته کوه‌ها است. این کوهستان بلند و پرآوازه حاصل گدازه‌های راه یافته از شکاف‌های موجود بر سطح زمین است و امروزه به یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه طرق رود تبدیل شده است.

قلعه طرق

قله ای سنگی و باستانی در کوهستان به نان قلعه طرق

قلعه طرق یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی طرق رود است که دیوارهایی مرتفع و باشکوه دارد. عظمت و شکوه این قلعه چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. سازندگان قلعه طرق هنوز شناسایی نشده‌اند اما یکپارچگی و شکل ساختمانی شگفت‌انگیزی برای این بنا به وجود آورده‌اند. از این قلعه بیشتر برای انبار کردن محصولات کشاورزی و محافظت از آن‌ها استفاده می‎‌شود. این قلعه در گذشته یک اتاق نگهبانی داشته که اخیرا بازسازی شده است. نگهبان این اتاق، وظیفه داشته که هویت افراد مراجعه کننده را شناسایی کند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی طرق رود را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی طرق رود

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر خرید سوغات و صنایع دستی محلی است که به آن سفر می‌کنید. گیوه‌ چینی و تخت کشی از مهم‌ترین صنایع دستی طرق رود به شمار می‌روند. می‌گویند اهالی شهر طرق رود مهارت بسیار بالایی در ساخت ظروفی از آبنوس و عاج دارند، به همین دلیل بسیاری از مسافران و گردشگران هنگام سفر به طرق رود، این ظروف را تهیه می‌کنند. مهم‌ترین محصولات طرق رود، انواع غلات، میوه، حبوبات و انگور هستند که این موارد به عنوان سوغات طرق رود نیز شناخته می‌شوند.

 رستوران‌های طرق رود

هنگام سفر بهتر است زمان خود را برای آشپزی هدر ندهید و به جای آن سعی کنید از دیدنی‌های محل سفر لذت ببرید و سپس غذای خود را در یک رستوران خوب نوش جان کنید. در این قسمت از مطلب سعی کردیم یکی  از رستوران‌های خوب طرق رود را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی وعده‌ی غذایی خود را میل کنید.

سفره خانه چارسامون

سفره خانه چارسامون یک مکان کوچک با تزئینات سنتی و بامزه است که غذا خوردن در چنین فضایی می‌تواند حال‌وهوای جالبی برایتان رقم بزند. فضای بیرونی این سفره‌خانه مزین شده با حوضچه و درختان و گلدان‌های بسیار زیبا است و داخل آن میز و صندلی‌های سنتی به چشم می‌خورند.

آدرس سفره خانه چارسامون: استان اصفهان، شهرستان نطنز، شهر طرق رود، ضلع شرقی قلعه تاریخیريال محله پائین، ابتدای آبگیر چارسامون.

شماره تلفن: ۰۳۱۵۴۳۳۳۲۶۰

اقامت در طرق رود

هنگامی که به طرق رود سفر می‌کنید، لازم نیست به هیچ عنوان نگران اقامت در این منطقه باشید. انواع اقامتگاه‌های بومگردی سنتی، ویلا و سوییت در این منطقه وجود دارند که با بستری امن و مطمعا، امکان اقامت مسافران و گردشگران را فراهم می‌کنند. اتاقک با فراهم کردن تصاویر و امکان رزرو اقامتگاه در طرق رود، فرآیند اقامت در طرق رود را برای شما ساده‌تر کرده است.

راه‌های دسترسی به طرق رود

اگر از شهرهای دور به طرق رود سفر می‌کنید، می‌توانید ابتدا خود را با هواپیما یا قطار به اصفهان برسانید و سپس با استفاده از اتوبوس به طرق رود سفر کنید. امکان رزرو بلیط قطار برای شهرستان نطنز نیز وجود دارد. اگر از تهران با ماشین شخصی به طرق رود سفر می‌کنید باید وارد جاده تهران-قم و سپس کاشان شوید و خود را به طرق رود برسانید، برای طی کردن این مسیر باید 353 کیلومتر را بپیمایید.

سوالات متداول درباره طرق رود

بهترین زمان سفر به طرق رود کی است؟

بهترین زمان سفر به طرق رود فصل‌های بهار و تابستان است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی طرق رود کدام‌اند؟

معروف‌ترین و بهترین جاهای دیدنی طرق رود قلعه طرق، کوهستان کرکس، دریاچه طرق، منطقه شکار ممنوع کرکس و مسجد جامع طرق هستند.

معروف‌ترین رستوران‌های طرق رود کدام‌اند؟

یکی از معروف‌ترین رستوران‌های طرق رود، سفره خانه چارسامون است.

چطور به طرق رود برویم؟

برای سفر به طرق رود از تهران، باید ابتدا وارد جاده تهران-قم شوید و پس از گذراندن شهر کاشان، خود را به شهر طرق رود برسانید.

4.9/5 - (55 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام
    من غفاری طرقی ام
    طرق قبلا روستا بود و جدیدا چندسالی هست که شهر شده
    خیلی جای قشنگیه
    برای اونایی که دنبال آرامش و سکوت میگردن
    فصلای تابستون یه جاهای خاصش مثل دشت یا همون کوئن که خود طرقی ها میدونن آسمون شبهاش با کهکشان راه شیری هیچ فرقی نداره پر از ستارس🤩
    یه منطقه ی خیلی جالب داره به اسم آب چیک چیک که میگن آرزوهات برآورده میشه
    مردم میرن اونجا و توی اون هجم از شلوغی با سکوت شمع روشن میکنن و دعا میکنن
    یه جای قشنگ دیگش چال صابون هستش
    البته من هیچ وقت دلیل نامگذاریه این جاها رو نفهمیدم چون اکثر آدمهای قدیمیه اون منطقه یا مرده بودن یا مهاجرت کرده بودن
    تلوگره یه جای دیگه است که تصور کنین بالای یه تپه ی بلند فقط یه تک درخت که زیر سایه اش دوتا چاله ی پر از آب خنک وجود داره و توی تابستون و هوای گرم ما میرفتیم بالا و توی اون چاله ها آب بازی میکردیم بعدش با سرعت از بالای تپه ها مسابقه دوییدن به سمت پایین میذاشتیم😅😅
    حمام قدیمی طرق که هنوزم وقتی میری داخلش حس حمام های قدیمو داره با همون آب داغ همیشگی درخت قشنگ و قدیمیه جلوی حسینه ی طرق اگه زبون داشت خیلی بیشتر از من خاطره واسه تعریف کردن داشت
    خیلی قشنگه خیلی
    لب بند،پله های بلند دوطرفه ی بانک صادرات که همیشه برای بالا و پایین رفتن ازش با هم مسابقه میذاشتیم،قلعه ای که همیشه توش دنبال گنج خانوادگی بودیم😂
    قدیما میگفتن یه خان به این منطقه تبعید شده و نسل‌هایی از این شخص ادامه دار شده
    چون توی این منطقه غفاری،رفیعی،جلالی، شکوهی، باقری،و فامیلهای زیادی هستن که هنوزم نسل هاشون توی این منطقه ساکن هستن
    ای کاش پیرمردای آفتاب نشین طرق هنوزم زنده بودن که وقتی پا به ورودی محله بالای طرق میذاشتی باهاشون روبرو میشدی
    مشدعباس ازون آدم قدیمیاس که وجودش برکته و هنوزم توی طرق زندگی میکنه
    راسی اگه خواستین برین طرق نیاز نیست سشوار یا اتو مو با خودتون ببرین☺️ ولی حتما کرم و بالم لب ببرین😗
    امیدوارم انرژی طرق رو بگیرین و بهتون خوش بگذره☺️

  2. سلام طرقرودانواع میوه هاازقبیل زردالوتوت الوقیصی هلواابالووگیلاس دارد انارداردگردوی بسیارباکیفیت داردباغهای به بسیارباکیفیت داردوازهمه مهمترزعفران باکیفیت داردوبعدازخراسان دومین منطقه کشت زعفران ایران است تانیمه دوم تابستان هوامعتدل است درپاییزبادداردوواخرپاییزشروع سرماوبرف میباشد

    1. سلام طرقرودانواع میوه هاازقبیل زردالوتوت الوقیصی هلواابالووگیلاس دارد انارداردگردوی بسیارباکیفیت داردباغهای به بسیارباکیفیت داردوازهمه مهمترزعفران باکیفیت داردوبعدازخراسان دومین منطقه کشت زعفران ایران است تانیمه دوم تابستان هوامعتدل است درپاییزبادداردوواخرپاییزشروع سرماوبرف میباشد

      1. باسلام،تعطیلات بهمن ۱۴۰۲رودراین شهرزیبا دراقامتگاه باصفای معلم بودیم،مردمان بسیارخونگرم وخوش برخوردی دارن،خداروشکر همچین شهرهای زیبا وخوش آب وهوایی درکشورمون هست

  3. درود و سپاس از فعالیت شما در دهستان طرق رود
    چند نکته
    به نظر بنده بهتر است درخصوص معرفی به ترتیب در دو بخش و اول شهرستان و بخش و دهستان و دوم شهر ها نوشته شود
    بهتر است معرفی فرهنگی – گردشگری منطقه ای و سپس موردی باشد
    در معرفی روستاها نامی از روستای تاریخی آبسنجد با جاذبه های فرهنگی و طبیعی آن گفته نشده
    مخصوصا چاه دیو که در این روستا قرار دارد.
    از تمام روستاها عکسهای کلی و مناظر بیرونی و داخلی روستاها بگذارید
    از نیه چیزی وجود ندارد
    مزده و ورگون و آبکشه و باغستان بالا و باغستان پیایین و اکبرآباد و پاتخت و . . . معرفی کاملی نیست
    سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *