تجربه سفرشهرها

همه چیز درباره ترکیه | تاریخچه+ بهترین زمان سفر+ جاذبه های توریستی+ اقامت+ فروشگاه ها+ رستوران ها و…

کمتر کسی است که به ترکیه سفر کرده باشد و خاطراتش را با این جمله تمام نکند: «کاش چند روز بیشتر مانده بودیم»! ترکیه یکی از توریستی‌ترین کشورهای دنیا است. کشوری که در هر گوشه آن جایی برای دیدن و لذتی برای تفریح وجود دارد. این کشور هر سلیقه‌ای را جذب می‌کند، علاقه‌مندان به بازدید از آثار باستانی، عشاق گردش در مراکز خرید و کسانی که به دنبال آرامش هستند، همگی می‌توانند به ترکیه سفر کنند.

اگر به دنبال فرار از شلوغی‌های زندگی و چند روز استراحت باشید، می‌توانید به آنتالیا با سواحل رؤیایی و هتل‌های لوکسش سفر کنید. اگر می‌خواهید از آثار باستانی ترکیه دیدن کنید یا دلتان هوای قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی و رنگی، نشستن در کافه‌های دنج و چشیدن طعم چای ترک اصیل با یک باقلوای ناب را کرده است، استانبول بهترین گزینه است. اگر می‌خواهید در یک شهر مدرن که رد پای تاریخ در همه جای آن وجود دارد سفر کنید، پس به پایتخت این کشور یعنی ترکیه فکر کنید.

این مقاله از مجله گردشگری اتاقک، یک راهنمای کامل برای سفر به ترکیه، معرفی جاهای دیدنی در چند شهر مهم، راه‌های سفر به ترکیه و اقامت در این کشور است. پس تا انتهای این تور مجازی همراه ما باشید تا در مورد ترکیه و سفر به آن سؤال بی‌جوابی در ذهنتان نماند.

ترکیه کجاست؟ | مرز تاریخ در فرهنگ، معماری، گذشته و حال

ترکیه، همسایه شمال غربی ایران است که نام رسمی آن جمهوری ترکیه و کشوری فراقاره‌ای است. بخش اعظم ترکیه در غرب قاره آسیا و بخش کوچک‌تری از آن در جنوب شرقی قاره اروپا قرار دارد. ترکیه از شمال شرق با گرجستان، از شرق با ارمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد. کشور ترکیه از جنوب شرقی به عراق، از جنوب به سوریه و از شمال غربی به یونان و بلغارستان می‌رسد. دریای سیاه از شمال، دریای اژه از غرب و دریای مدیترانه هم از جنوب ترکیه را در بر می‌گیرند. مساحت این کشور ۷۸۳.۳۵۶ کیلومترمربع است، به زبان ساده‌تر این کشور نصف ایران مساحت دارد. در آخرین سرشماری که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، جمعیت کشور ترکیه حدود ۸۴ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر بود.

پایتخت ترکیه و مرکز سیاسی آن شهر آنکارا است. بااین‌حال اکثر مردم دنیا به‌خصوص ایرانیان، بزرگ‌ترین شهر این کشور یعنی استانبول را بیشتر می‌شناسند. لیر ترکیه واحد پول این کشور است و ساعت رسمی آن، یک ساعت و نیم از ایران عقب‌تر است.

تاریخچه کشور ترکیه

کشوری که امروزه به نام ترکیه می‌شناسیم، یکی از اولین مناطقی بوده که انسان‌ها برای سکونت به آن کوچ دائمی‌کردند. این کشور از مکان‌های مهم دوران نوسنگی بود که تمدن‌های باستانی مختلفی مانند فارسی‌زبانان، یونانیان میسنی، آناتولی‌های باستان و هیتی‌ها در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح در آن سکونت داشتند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

کشور ترکیه مدت‌ها بخشی از ایران بود و به‌تدریج بخش‌هایی از آن در زمان صفویه و قاجار از ایران جدا و به امپراطوری عثمانی اضافه شد.

در تاریخ کشور ترکیه امپراطوری‌های مختلفی بر این کشور حکومت ‌کردند. از اسکندر مقدونی و آغاز عصر هلنیستی گرفته تا ترکان سلجوقی و تداوم امپراطوری آن‌ها تا زمان حمله مغول و سلطنت عثمانی‌ها در اواخر قرن سیزدهم، تنها بخشی از این تاریخ است.

در سال ۲۰۱۷ و بعد از یک همه‌پرسی‌، یک جمهوری پارلمانی و یک نظام ریاستی در این کشور بر سر کار آمد.

فرهنگ و آداب‌ورسوم

به خاطر موقعیت جغرافیایی ترکیه و قرار گرفتن آن در دو قاره با فرهنگ‌های مختلف، در بخش‌های مختلف این کشور آداب‌ورسوم متفاوتی وجود دارد. ریشه بسیاری از فرهنگ‌ها و رسوم مردم ترکیه به زمان امپراتوری عثمانی‌ها برمی‌گردد. عثمانی‌ها عاشق ساخت بناهایی با معماری جدید بودند و به همین خاطر مساجد و کاخ‌های زیادی از آن دوران در ترکیه به جا مانده است. در حال حاضر دولت ترکیه با وجود پایبندی به معماری سنتی، علاقه زیادی به مدرن کردن ساختار شهرهای این کشور دارد.

ترک‌ها بیشترین جمعیت را در ترکیه دارند، بعد از آن‌ها، کردها اقلیت قابل‌توجه این کشور را تشکیل می‌دهند. زبان رسمی ترکیه، ترکی استانبولی است و اکثر مردم این کشور مسلمان هستند.

مردم ترکیه خانواده‌دوست و خوش‌مشرب هستند، آن‌ها از صحبت کردن در مورد کشور و پیشینه تاریخی خود لذت زیادی می‌برند. مردم ترکیه به‌شدت مهمان‌نواز هستند تا جایی که اگر مهمان از خانه‌شان زود برود ناراحت می‌شوند و فکر می‌کنند که میزبان خوبی نبوده‌اند.

مشاهیر ترکیه

یکی از مشاهیر ترکیه

ترکیه از ایام قدیم تا امروز، مشاهیر زیادی تربیت کرده است که در ادامه به تعدادی از این افراد اشاره می‌کنیم:

  • بابا الیاس خراسانی، یکی از مشایخ صوفی بود که در تاریخ او را پایه‌گذار جنبش بابایی می‌دانند. کسی که آغازگر بسیاری از قیام‌های سیاسی و اجتماعی علیه حکومت سلجوقی بود.
  • اگر به هر کتاب‌فروشی در ایران سر بزنید، حتماً کتاب‌هایی از عزیز نسین نویسنده و طنزپرداز اهل ترکیه را خواهید دید. آثار این نویسنده مشهور به بیش از 30 زبان ترجمه شده است. ثمین باغچه بان، احمد شاملو و صمد بهرنگی بسیاری از داستان‌های کوتاه او را به فارسی ترجمه کرده‌اند. اورهان پاموک، ناظم حکمت، الیف شافاک و یاشار کمال از دیگر نویسندگان مشهور اهل ترکیه هستند.
  • مصطفی کمال آتاتورک، کسی که تصویر او روی اسکناس‌های ترکیه وجود دارد، یکی دیگر از افراد مشهور این کشور است. او علاوه بر اینکه بنیان‌گذار ترکیه نوین و رهبر این کشور در زمان جنگ استقلال ترکیه بود، به نویسندگی هم علاقه داشت.
  • فاطمه عالیه اولین رمان‌نویس زن کشور ترکیه است. او فعال حقوق زنان و مترجم نیز بود. او تنها زنی است که تصویرش پشت اسکناس ۵۰ لیر ترکیه چاپ شده است.

در سال‌های اخیر، بازیگران زن و مرد ترکیه‌ای نیز برای بسیاری از ایرانیان تبدیل به افراد معروفی شده‌اند. کسانی که در پوشش و آرایش موی دختران و پسران ایران تأثیرگذار هستند.

ورزش‌های ترکیه

مردان ورزشکار ترکی

فوتبال یکی از ورزش‌های پرطرفدار در کشور ترکیه است. باشگاه‌های فنرباغچه، بشیکتاش و گالاتسرای هم از محبوب‌ترین تیم‌های باشگاهی لیگ فوتبال ترکیه است. تیم ملی فوتبال ترکیه در جام جهانی ۲۰۰۲ شگفتی آفرید و به مقام سوم جهان رسید.

بعد از فوتبال، وزنه‌برداری یکی از ورزش‌هایی است که ترکیه توانسته با کسب مدال طلا در المپیک کارنامه قابل قبولی  در آن از خود ارائه کند. ترکیه سابقه میزبانی مسابقات فرمول یک را هم دارد و همین موضوع باعث شده این ورزش بین مردم ترکیه محبوب باشد.

این کشور در سال‌های اخیر در ورزش بسکتبال هم موفق بوده و توانست در سال ۲۰۲۱ با شکست تیم صربستان به فینال برسد. در مرحله نهایی به تیم ملی آمریکا باخت و به مقام نایب‌قهرمانی رسید.

سایر ورزش‌های پرطرفدار در کشور ترکیه، قایقرانی، دوومیدانی و والیبال است.

شهرهای ترکیه

کشور ترکیه ۸۱ استان دارد که نام اکثر آن‌ها با نام مرکز استان یکی است. اطلاعات منتشرشده از سرشماری سال ۲۰۰۹ در کشور ترکیه، نشان داد که این کشور حدود ۶۳۰ شهر با جمعیت بالای ۷ هزار نفر دارد. 10 شهر اول در فهرست پرجمعیت‌ترین شهرهای این کشور، به ترتیب شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا، آدانا، غازی عینتاب، آنتالیا، قونیه، قیصریه و دیار بکر هستند.

اقتصاد کشور ترکیه

اقتصاددانان و سیاستمداران زیادی، ترکیه را در فهرست ۲۰ کشور اول صنعتی جهان قرار می‌دهند. در سال‌های اخیر کشتی‌سازی، خودروسازی و تولید لوازم‌خانگی در این کشور رشد چشمگیری داشته است. کشور ترکیه رقیب اصلی ایران در تولید فولاد در خاورمیانه است تا جایی که برخی از ابزارآلات صنعتی تولیدشده در این کشور به ایران صادر می‌شود.

در سال ۲۰۰۵ کشور ترکیه در زمینه تولید محصولات کشاورزی در رتبه هفتم جهان قرار گرفت. فندق، نخود، انجیر، زردآلو، گیلاس، سیب‌زمینی، بادمجان، چای و تنباکو از مهم‌ترین محصولات کشاورزی ترکیه است.

یکی از مهم‌ترین پایه‌های اقتصاد ترکیه، صنعت گردشگری است. جاذبه‌های گردشگری و تعداد بالای توریست‌هایی که سالانه از کشورهای مختلف جهان به ترکیه سفر می‌کنند، باعث شده است که صنعت گردشگری و حوزه‌های وابسته به آن در این کشور، رونق زیادی پیدا کند.

آب‌وهوای ترکیه

در بخش‌های قبل گفتیم که ترکیه از جهات مختلفی به دریا می‌رسد. همین موضوع باعث شده که آب‌وهوای این کشور در اکثر روزهای سال مرطوب باشد. آب‌وهوای ترکیه ترکیبی از آب‌وهوای مدیترانه‌ای و اقیانوسی است. بهار و پاییز ترکیه، آب‌وهوای مطبوعی دارد، یعنی هوا نه خیلی گرم است که تحمل آن سخت باشد، نه سرد و بارانی که قدم زدن در خیابان‌ها را مشکل کند. به دلیل رطوبتی که در آب‌وهوای این کشور وجود دارد، اکثر روزهای تابستان هوا گرم و شرجی است. این کشور به خاطر وزش بادهای ساحلی و بارش برف و باران، زمستان‌های سردی دارد.

بهترین زمان سفر به ترکیه

شکوفه صورتی در ترکیه

ترکیه برای بیشتر مردم جهان و به‌خصوص ایرانیان، یکی از مقصدهای گردشگری محبوب است. وجود جاذبه‌های گردشگری مختلف باعث شده که این کشور فصلی را بدون توریست پشت سر نگذارد.

بهترین زمان سفر به ترکیه بهار و پاییز است و اگر آب‌وهوا برایتان اهمیت زیادی دارد، بهتر است در این فصل‌ها به ترکیه سفر کنید. اگر دوست دارید از حراج‌های تابستانه و تفریحات ساحلی لذت ببرید، در تابستان به ترکیه سفر کنید؛ البته ممکن است در این فصل گرما و شلوغی خیابان‌ها کمی اذیتتان کند. با این اوصاف، اواخر خرداد تا اوایل مرداد زمان خوبی برای سفر به این کشور است.

ترکیه زمستان‌های سردی دارد، به همین خاطر در این فصل گردشگران کمتری به سفر به این کشور فکر می‌کنند؛ اما همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت اجاره اقامتگاه، بلیط و هزینه‌های سفر کمتر از فصل‌های دیگر سال باشد. پس اگر می‌خواهید با هزینه کمتری به ترکیه سفر کنید، زمستان فصل مناسبی است.

اجاره اقامتگاه در استانبول بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سیستم حمل‌ونقل داخلی ترکیه

قایق مسافرتی

در سفر به ترکیه، نیازی نیست نگران رفت‌وآمد باشید. اگر مقصد شما در سفر ترکیه شهر استانبول است، می‌توانید به‌محض ورود، یک استانبول کارت تهیه کنید و با آن از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. سیستم حمل‌ونقل داخلی این کشور متنوع است و می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

تاکسی: تاکسی یک از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین وسیله‌های حمل‌ونقل در ترکیه است؛ اما مشکل این روش هزینه نسبتاً زیادی است که باید در شهرهای بزرگی مانند استانبول و آنکارا بپردازید؛ بنابراین اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید بهتر است از سایر وسایل حمل‌ونقل مثل ون‌های زردی که به آن‌ها دلموش می‌گویند یا اتوبوس استفاده کنید.

تراموا: تراموا یکی از وسایل نقلیه محبوب بین گردشگران و مسافران ترکیه است. با اینکه این وسیله سرعت کمی دارد، اما زیبایی مسیر حرکت آن که از دل خیابان‌ها می‌گذرد، به شما این فرصت را می‌دهد تا به آن به چشم یک جاذبه توریستی هم نگاه کنید.

مترو: در همه شهرهای ترکیه، خطوط مترو فعال نیست؛ اما اگر مقصد اصلی شما استانبول باشد، می‌توانید به‌راحتی از ۶ خط مترو استفاده کنید و به بخش‌های مختلف شهر دسترسی داشته باشید.

کشتی: یکی از وسایل نقلیه محبوب و کم‌هزینه در شهرهای ساحلی ترکیه، کشتی است. می‌توانید با این کشتی‌ها به جزیره‌های مختلف در ترکیه سفر و از آن‌ها دیدن کنید.

جاهای دیدنی معروف ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که می‌تواند هر مسافری با هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد. تعداد زیاد اماکن تاریخی و باستانی، طبیعت منحصربه‌فرد، انواع تفریح‌های شبانه، تفریح‌های ساحلی، مراکز خرید متنوع، کافه‌ها و رستوران‌هایی با دکوراسیون مختلف و چندین مورد دیگر باعث شده که ترکیه در حوزه گردشگری مصداق ضرب‌المثل «هر چه خوبان دارند، تو یکجا داری» باشد.

میدان تکسیم، خیابان استقلال، مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، جزیره بیوک آدا، کاخ توپکاپی، کاخ دولما باغچه، بازار بزرگ استانبول، برج گالاتا، کلیسای چورا، آکواریوم فلوریا، آب انبار باسیلیکا و بازار مصری‌ها تنها چند مورد از جاذبه‌های دیدنی شهر استانبول است.

از جاذبه‌های شهر آنکارا هم می‌توانیم به محل دفن آتاتورک یعنی آنیت کابیر، موزه تمدن آناتولی، پارک جنگلی آتاتورک، محله تاریخی و سنتی هامامونو، برج آتاکوله، مرکز خرید اوت لت فروم، قلعه آنکارا و مسجد قوجاتپه اشاره کنیم.

چشمه‌های کارست، بندر قدیمی آنتالیا، بازار قدیمی آنتالیا، ساحل لارا، غار کارائین، ساحل کنیالتی، آبشارهای دودن و تونک تپه هم تنها نمونه‌ای از مناطق دیدنی آنتالیا به شمار می‌روند. بالن‌ها و صخره‌های شهر کاپادوکیا هم یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی محبوب در کشور ترکیه است.

در ادامه چند نمونه از این مناطقی که نام بردیم را بیشتر معرفی می‌کنیم:

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

در ذهن بسیاری از مردم، مسجد ایاصوفیه نماد کشور ترکیه است. این بنای زیبا و تاریخی در سال ۵۳۲ میلادی ساخته شد که ابتدا کلیسا بود و در زمان محمد دوم به مسجد تبدیل شد. 4 ستون باشکوه، چهارطاق، چهل پنجره گنبد مسجد و نشانه‌های سبک معماری بیزانس در این بنا، باعث شده که مسجد ایاصوفیه یکی از پربازدید‌ترین اماکن تاریخی در کشور ترکیه باشد. مسجد ایاصوفیه در منطقه سلطان احمد و در یکی از توریستی‌ترین مناطق استانبول قرار دارد.

خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال استانبول

نبض گردشگری کشور ترکیه خیابان استقلال در استانبول است. در این خیابان که با میدان تکسیم فاصله کمی دارد، مراکز خرید مختلف، کافه‌های متنوع و دوست‌داشتنی و جاذبه‌های تاریخی متفاوتی وجود دارد. امکان ندارد کسی به استانبول برود و دلش نخواهد هر شب در خیابان استقلال قدم بزند. انواع کلیساها، برج گالاتا و بناهایی با معماری زمان عثمانی از جاذبه‌های تاریخی این خیابان یک و نیم کیلومتری در بخش اروپایی ترکیه است.

کاخ توپکاپی استانبولکاخ توپکاپی استانبول

بزرگ‌ترین کاخ استانبول و محل سکونت ۴۰۰ ساله حکمرانان عثمانی، کاخ توپکاپی است. در گذشته این کاخ محل برگزاری مهمانی‌های بزرگ و میزبانی از سفرای کشورهای دیگر بود. این کاخ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و نماد تجمل‌گرایی در زمان امپراطوری‌های قدیم ترکیه است. شکوه و هنر معماری در زمان عثمانی را می‌توانید در این کاخ ببینید.

جزیره بیوک آدا استانبولجزیره بیوک آدا استانبول

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در کشور ترکیه، جزیره بیوک آدا استانبول است. این جزیره به دلیل آب‌وهوای مطبوع و طبیعت چشم‌نوازی که دارد، سالانه میزبان گردشگران زیادی است. تردد وسایل نقلیه به‌جز ماشین پلیس و شهرداری در این جزیره ممنوع است. اهالی این جزیره با دوچرخه یا ماشین برقی رفت‌وآمد می‌کنند. همین موضوع هوای پاک و آسمان همیشه آبی را برای این جزیره به ارمغان آورده است.

قدمت بعضی بناهای این جزیره به زمان امپراتوری عثمانی برمی‌گردد. گردشگران در زمان گشت‌وگذار در این جزیره می‌توانند از مناطق تاریخی و آثار باستانی مانند صومعه سنت جورج کودوناس، کلیسای آیا یورگی، مسجد حمیدیه و … دیدن کنند. یکی از جذابیت‌های دیگر این جزیره، استفاده از اتوبوس‌های دریایی یا قایق‌ برای دسترسی به آن است.

بازار ادویه یا بازار مصری‌های استانبولبازار ادویه یا بازار مصری‌های استانبول

بازار ادویه یا بازار مصری‌های استانبول، یکی از مراکز خرید سنتی ترکیه است که برای گردشگران جذابیت‌های زیادی دارد. این بازار که در منطقه امینونو استانبول قرار دارد، در سال ۱۶۶۰ ساخته شده است. کاروان‌هایی که در آن زمان از قاهره می‌آمدند، با خود ادویه زیادی می‌آوردند؛ به همین خاطر این بازار به مرکز اصلی تجارت ادویه در ترکیه تبدیل شد. در بازار مصری‌ها، به‌جز ادویه خوراکی‌های دیگری مانند راحت‌الحلقوم، انواع شیرینی و خشکبار هم فروخته می‌شود. در نزدیکی این بازار، مغازه کورو قهوه‌چی مهمت افندی با قدمت صدساله وجود دارد که می‌توانید از آن قهوه ترک اصیل بخرید.

پارک جنگلی آتاتورک آنکاراپارک جنگلی آتاتورک آنکارا

یکی از مناطق تفریحی پایتخت ترکیه، پارک جنگلی آتاتورک است. در این پارک انواع رستوران‌ها، مزارع، گلخانه‌ها و باغ‌وحش وجود دارد. آب‌وهوا و طبیعت آنکارا باعث شده که در این پارک جنگلی بتوانید منظره‌های طبیعی چشم‌نوازی ببینید و با یک قدم زدن طولانی، خود را مهمان یک وعده آرامش کنید. این پارک به‌ افتخار آتاتورک نام‌گذاری شده است و ساختمانی دارد که بسیار شبیه به محل زندگی آتاتورک در کودکی است. تماشای آکواریوم، انواع گونه‌های گربه‌ها، خزندگان و … را در باغ‌وحش این پارک جنگلی، فراموش نکنید.

کاپادوکیا، شهر بالن‌هاکاپادوکیا، شهر بالن‌ها

حتماً بارها تصویر آسمانی پر از بالن‌های رنگارنگ را از ترکیه دیده‌اید. این تصویر، شهر کاپادوکیا است. شهری که در بدو ورود سرتان را بالا می‌گیرید تا بالن‌ها را پیدا کنید و بعد باید به زیر زمین بروید تا قدیمی‌ترین شهر زیرزمینی ترکیه با قدمت چندین هزارساله را ببینید.

اگر مقصد شما در سفر به ترکیه استانبول است، باید بگوییم که فاصله کاپادوکیا با استانبول کم نیست. مسیر استانبول تا کاپادوکیا با هواپیما حدود 80 دقیقه طول می‌کشد. با اتوبوس، قطار و خودروی شخصی هم می‌توانید از استانبول به شهر بالن‌ها بروید. با اینکه مسافت طولانی است، اما به‌محض ورود به کاپادوکیا، خستگی راه را فراموش خواهید کرد. توصیه می‌کنیم اگر از جاهای دیدنی استانبول، آنکارا و … در سفرهای قبلی دیدن کرده‌اید، در سفر بعدی خود به ترکیه، حتماً از کاپادوکیا و مناطقی مانند پارک ملی گورمه، کلیسای سنت جان باپتیست، قلعه اوچ حیصار و دودکش‌های جن، دیدن کنید.

ساحل لارا آنتالیاساحل لارا آنتالیا

احتمالاً بعد از استانبول، دومین مقصد محبوب در کشور ترکیه شهر آنتالیا است. این شهر برای هتل‌های لوکس و مراکز خریدش معروف است و سالانه میزبان گردشگران زیادی است. گردشگرانی که به‌قدری امکانات هتل و تفریح‌های متنوع آن سرگرمشان می‌کند که از تماشای جاذبه‌های طبیعی غافل می‌شوند.

یکی از معروف‌ترین تفریح‌ها در آنتالیا، گشتن در سواحل آن است. ساحل شنی لارا در مجاورت دریای مدیترانه، یکی از محبوب‌ترین سواحل آنتالیا بین گردشگران است. در این ساحل می‌توانید از قدم زدن روی شن‌ها و تماشای دریای مدیترانه لذت ببرید. بعد به پلاژها و رستوران‌ها بروید و خود را مهمان یک وعده غذای باکیفیت کنید. اگر هم احساس کردید کمی به هیجان نیاز دارید، می‌توانید قایق‌سواری یا والیبال ساحلی را امتحان کنید.

سوغات و صنایع‌ دستیچشم نظرهای آویزان از شاخه

در بسیاری از فرهنگ‌ها و به‌خصوص میان ما ایرانیان، سفر بدون سوغاتی معنایی ندارد. حتی ما ایرانی‌ها عادت داریم قبل از سفر از اطرافیانمان بپرسیم که چه چیزی می‌خواهند تا برایشان تهیه کنیم. ترکیه یکی از کشورهایی است که اگر بخواهید هم نمی‌توانید دست‌خالی از آن برگردید. از مهم‌ترین صنایع‌دستی ترکیه می‌توانیم به ظروف سفالی، ظروف مسی، انواع پوشاک، زیورآلات، کیف، کفش، نمادهای چشم و نظر یا چشم‌زخم، مجسمه‌های گچی، پارچه‌های دست‌بافت، سازهای سنتی و وسایل عتیقه اشاره کنیم.

خوراکی‌های متنوع این کشور هم مجال اینکه به‌راحتی از کنارشان بگذرید را نمی‌دهند. چای، باقلوا، باسلوق، قهوه ترک، دم‌نوش‌های گیاهی سنتی و انواع ادویه به‌خصوص پاپریکا، سماق و فلفل رنگی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های خوراکی ترکیه است.

غذاهای محلی یا معروف ترکیهلاهما جون

همسایگی ترکیه با ایران باعث شده که سلیقه غذایی این کشور به مذاق ایرانی‌ها خوش بیایید. تا جایی که اکثر مسافران بعد از برگشت، به فکر کاهش وزن هستند. دونر از معروف‌ترین غذاهای محلی این کشور است. ایچلی کوفته یا کوفته مغزدار، لاهما جون (شبیه پیتزا)، کوپوگلو، موهامارا، شیش کباب، اسکندر کباب، پیده، کومپیر و نان سیمیت، سایر غذاهای محلی و معروف ترکیه هستند.

رستورانهای معروف ترکیه

از همین ابتدا بگوییم، در کشور ترکیه گرسنه نخواهید ماند که هیچ، تازه باید گاهی جلوی خودتان را بگیرید و از کنار انواع دکه‌هایی که خوراکی‌های خوشمزه می‌فروشند به‌سرعت رد شوید. تنوع رستوران‌های رنگارنگ ترکیه با دکوراسیون‌های مختلف، یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شود.

در استانبول، رستوران‌های لوکس زیادی وجود دارد که توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید، فقط به چند رستوران سر بزنید و بعضی از وعده‌های غذایی را در رستوران‌های دیگر صرف کنید. از لوکس‌ترین رستوران‌های استانبول می‌توانیم رستوران نصرت، رستوران نیکول و رستوران ۳۶۰ استانبول را نام ببریم.

رستوران پهلوان، رستورآن‌هاتای و رستوران پارول از جمله رستوران‌هایی با قیمت متوسط اما با کیفت در استانبول هستند. از دکه‌های استانبول که دیگر نگوییم، می‌توانید خودتان را مهمان صدف، بلوط و خوراکی‌های خوشمزه‌ای کنید که نمونه‌اش را در شهرهای دیگر نمی‌توانید پیدا کنید. رستوران بالیکچیکوی فاهری و رستوران گونایدین کباب هم از رستوران‌های معروف آنکارا هستند.

در ادامه ۴ رستوران‌ معروف ترکیه را معرفی می‌کنیم:

1. رستوران نصرت

امکان ندارد طرفدار استیک باشید و نام نصرت را نشنیده باشید. کسی که با شیوه خاص سرو استیک معروف شد و این روزها تبدیل به یکی از چهره‌های معروف شبکه‌های مجازی شده است. بسیاری از خوانندگان، بازیگران، فوتبالیست‌ها و افراد مشهور در سفر به ترکیه صرف یک وعده غذا در رستوران نصرت را در اولویت‌های برنامه سفرشان می‌گذارند. این رستوران ۵ شعبه در استانبول دارد و در شهرهای دیگری مانند آنکارا، بدروم و کشورهای دیگر هم شعبه دارد.

  • آدرس خانه استیک: ترکیه، استانبول، محله بشیکتاش، خیابان نیسپتیه، پلاک ۸۷
  • آدرس شعبه کانیون: ترکیه، استانبول، محله شیشلی، خیابان بویوک دره، مرکز خرید کانیون

2. رستوران پهلوان استانبولرستوران پهلوان

اگر دوست دارید یک وعده غذا را در یک رستوران با قیمت متوسط و باکیفیت و آن‌هم در خیابان استقلال صرف کنید، رستوران پهلوان انتخاب خوبی است. در این رستوران می‌توانید از قسمت سلف غذاهای مختلفی مانند انواع دلمه، مرغ و ماهی با طبخ‌های مختلف و سالادهای رنگارنگ را امتحان کنید. البته حواستان باشد که هر کدام از غذاهای سلف قیمت متفاوتی دارند.

آدرس: ترکیه، استانبول، خیابان استقلال، پلاک ۵

3. رستوران بالیکچیکوی آنکارا

اگر مقصد شما در سفر به ترکیه، شهر آنکارا است و طرفدار غذاهای دریایی هستید، رستوران بالیکچیکو انتخاب جذابی است. رنگ‌های آبی و سفید فضای داخلی این رستوران، حال و هوای دریا را برای شما تداعی می‌کند. فضای بیرونی رستوران بالیکچیکو با پرچین‌های بلندی تزئین شده و می‌توانید یک وعده غذای دریایی یا مدیترانه‌ای را با چشم‌اندازی زیبای در آن میل کنید. یکی از محبوب‌ترین غذاهای این رستوران میان گردشگران، ماهی ترش است.

آدرس: ترکیه، آنکارا، ینی محله

4. رستوران گونایدین کباب

نمی‌شود به ترکیه سفر کرد و یک وعده کباب نخورد. یکی از بهترین گزینه‌ها برای خوردن کباب‌ترکی، رستوران گونایدین کباب است. این رستوران در ابتدا یک قصابی کوچک در استانبول بود. به‌مرورزمان و با توجه به کیفیت کبابی که طبخ می‌کرد، در شهرهای دیگری مانند آنکارا هم شعبه زد. در حال حاضر این رستوران ۴۰ شعبه مختلف دارد و توصیه می‌کنیم صرف یک وعده کباب‌ترکی اصیل در رستوران گونایدین کباب را از دست ندهید.

آدرس: ترکیه، آنکارا، منطقه قاضی عثمان پاشا، خیابان عطار، پلاک ۶

مراکز خرید مهم ترکیهمرکز خرید در ترکیه

تا چند سال پیش، برای اکثر ایرانیان ترکیه کشوری بود که بسیاری از مردم فقط برای خرید اجناس مختلف به آن سفر می‌کردند. تعداد مراکز خرید ترکیه بسیار زیاد است. از مراکز خرید لوکس که محصولات برندهای معروف را عرضه می‌کنند گرفته تا بازارهای سنتی و محلی که می‌توانید صنایع‌دستی و بومی این کشور را از آن‌ها تهیه کنید. از مهم‌ترین مراکز خرید استانبول می‌توانیم به مرکز خرید لوکس ایستینیه پارک، مراکز خرید اطراف میدان تقسیم، بازار بزرگ استانبول، بازار ادویه، بازار بشکیتاش، شنبه‌بازار باکرکوی و مراکز خرید منطقه عمرانیه اشاره کنیم. مرکز خرید بالکووا در ازمیر، بازار قدیمی در بدروم، مرکز خرید کوش آداسی، مرکز خرید مارک در آنتالیا و مرکز خرید فروم در آنکارا، از مهم‌ترین مراکز خرید شهرهای دیگر ترکیه هستند.

اقامت در ترکیهاقامتگاه صاحلی در ترکیه

برای اقامت در ترکیه، فهرستی طولانی از انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌ها پیش روی شماست، اما این بودجه است که درنهایت اقامتگاه را انتخاب می‌کند. برای رزرو هتل بهتر است ابتدا هدف خود از سفر را مشخص کنید. آیا می‌خواهید از جاهای دیدنی بازدید کنید یا برای خرید به ترکیه بروید؟ آیا می‌خواهید تجربه یک سفر لوکس در یک هتل باشکوه داشته باشید یا می‌خواهید از قدم زدن در کوچه‌های رنگی و نشستن کنار ساحل لذت ببرید؟ با هر نیتی که به ترکیه سفر می‌کنید، بهتر است جایی را رزرو کنید که فاصله آن با مقاصد اصلی گردشگری شما زیاد نباشد. این کار به صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر کمک زیادی می‌کند.

اگر بازدید از اماکن دیدنی در سفر به ترکیه برای شما اهمیت دارد، بهتر است اقامتگاهی در  منطقه سلطان احمد را رزرو کنید. اگر می‌خواهید به خیابان تقسیم دسترسی داشته باشید، می‌توانید از بین هتل‌ها یا اقامتگاههای منطقه بی اغلو یکی را انتخاب کنید. برای تجربه زندگی شبانه، قدم زدن در کوچه‌ها و نشستن در کافه‌های دنج، بهتر است محله گالاتا را برای رزرو هتل و اقامتگاه انتخاب کنید. برای اقامت لوکس در بخش مدرن استانبول هم می‌توانید به رزرو اقامتگاه در محله بشکیتاش، خیابان نیشان تاشی و محله ماسلاک فکر کنید.

در سایر شهرهای ترکیه مانند آنکارا، آنتالیا، بدروم و … هم می‌توانید با هر بودجه‌ای اقامتگاه مناسبی پیدا کنید. البته نیازی به گفتن نیست که اگر مکانی با قیمت پایین‌تر انتخاب کردید، بهتر است سطح انتظارات زیادی نداشته باشید و از بخش‌های دیگر سفر لذت ببرید.

شهر آنتالیا هم بهشت کسانی است که می‌خواهند در هتل‌های لوکس اقامت کنند. هتل‌هایی که برای تکمیل سفر و لذت بردن اصلاً نیازی نیست از آن‌ها خارج شوید. اگر این جمله را باور نمی‌کنید به تصویر زیر که هتل تایتانیک در ساحل لارا آنتالیا است نگاه کنید. آیا دلتان می‌آید لحظه‌ای این هتل را ترک کنید؟

سایت اتاقک نیز در شهرهای مختلف ترکیه اقامتگاه هایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تدارک دیده است که با مراجعه به آنها می‌توانید برای اجاره روزانه خانه در استانبول اقدام کنید.

اجاره اقامتگاه در استانبول بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

راههای دسترسی به ترکیه

سفر هوایی، سفر با قطار و سفر زمینی با خودروی شخصی، ۳ راه سفر به ترکیه از ایران است. در ادامه چگونگی سفر با هر روش، مزایا و معایب و هزینه‌های تقریبی هر کدام را به شما می‌گوییم:

1. سفر هوایی به ترکیه

سفر به ترکیه با هواپیما

یکی از سریع‌ترین و درعین‌حال گران‌ترین روش‌های سفر به هر کشوری، سفر با هواپیما است. اگر از تهران به مقصد استانبول پرواز داشته باشید، حدود ۲ الی ۳ ساعت در آسمان خواهید بود. قیمت بلیط هواپیما با توجه به زمان سفر، ایرلاین، کلاس پرواز و شهر مقصد متفاوت است. تقریباً روزانه پروازهای مختلفی از ایران به شهرهای مختلف ترکیه انجام می‌شود. می‌توانید با خرید بلیط اکونومی یا لحظه آخری هزینه سفر را کاهش دهید. در حال حاضر گران‌ترین قیمت بلیط، بلیط فرست کلاس ترکیش ایر است. فرودگاه بین‌المللی آتاتورک، فرودگاه استانبول و فرودگاه TAV معروف‌ترین فرودگاه‌های ترکیه هستند. حدود قیمت بلیط پرواز مستقیم از تهران به مقصد ترکیه بین ۴ میلیون تا 22 میلیون تومان است. البته بازهم تأکید می‌کنیم که زمان سفر در تغییر این بازه قیمت مؤثر است.

2. سفر با قطار به ترکیه

قطار در ترکیه

در سال ۱۳۹۷ امکان سفر ریلی از تهران به آنکارا فراهم شد. این خبر برای دوستداران سفر با قطار و کسانی که می‌خواهند در هزینه سفر به ترکیه صرفه‌جویی کنند، خبر خوبی است. مدت‌زمان سفر ریلی از سفر هوایی بیشتر است؛ اما شیرینی‌های خاص خودش را دارد. خاطراتی که با دوستان و فامیل در قطار می‌سازید، فصل قشنگی از سفرنامه شما را تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر دو مسیر ریلی برای سفر به ترکیه با قطار وجود دارد. مسیر اول قطار تهران به وان است که ظهر یکشنبه از تهران به مقصد وان حرکت می‌کند. این قطار بعد از توقف در شهر تبریز، در ایستگاه مرزی رازی توقف دارد تا مسافران پیاده شده و گذرنامه و مدارک آن‌ها برای خروج از ایران بررسی شود. بعدازآن قطار توقفی در ایستگاه کاپیکوی ترکیه دارد و مسافران همان مراحل قبل را این بار برای ورود به ترکیه انجام می‌دهند. درنهایت صبح دوشنبه قطار به ایستگاه وان می‌رسد.

در مسیر تهران به آنکارا، همین مسیر وان طی می‌شود با این تفاوت که بعد از رسیدن به ایستگاه وان، باید سوار کشتی شوید تا به ایستگاه تات وان برسید و ازآنجا دوباره سوار قطار دیگری به مقصد آنکارا شوید. سفر با قطار از تهران تا آنکارا، با احتساب زمانی که سوار کشتی هستید و توقف بازرسی مدارک، حدود 60 ساعت زمان می‌برد. قطار تهران-آنکارا هفته‌ای یک‌بار چهارشنبه‌ها حرکت می‌کند.

اگر هم مقصد شما استانبول است، باید بلیط قطار بین‌المللی تهران-آنکارا را تهیه کنید و از آنجا با قطار دیگری به سمت استانبول حرکت کنید.

قیمت بلیط قطار با توجه به فصل سفر متغیر است و شما می‌توانید به‌صورت یک‌طرفه یا رفت‌وبرگشت آن را تهیه کنید. در زمان انتشار این مطلب قیمت بلیط یک‌طرفه تهران-وان ۲۴.۹ یورو و مسیر یک‌طرفه تهران -آنکارا ۵۱.۵ یورو بود. این قیمت در زمان‌های اوج سفر به ترکیه ممکن است تغییر کند.

3. سفر زمینی با خودروی شخصی به ترکیه

سفر به ترکیه با ماشین شخصی

به خاطر 3 مرز زمینی مشترک سرو، رازی و بازرگان بین ایران و ترکیه، خیلی از مسافرین تصمیم می‌گیرند با خودروی شخصی به ترکیه سفر کنند. سفر زمینی با ماشین سختی‌های خود را دارد؛ ولی اگر همسفران خوبی داشته باشید، حتماً صدای خنده‌های شما در جاده‌ها به یادگار می‌ماند.

مهم‌ترین نکته در سفر با خودروی شخصی تهیه گواهینامه بین‌المللی و کاپوتاژ کردن خودرو است. به این معنی که خودروی شما باید در فهرست خودروهایی که اجازه ورود به ترکیه دارند، قرار بگیرد.

پلاک ترانزیت و دفترچه مالکیت، 2 مدرک لازم در طول مراحل کاپوتاژ کردن خودرو است. تهیه دفترچه مالکیت ۱۵۰ هزار تومان و هزینه ترانزیت کردن پلاک (موتور یا خودرو) بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. برای تهیه گواهینامه بین‌المللی باید گواهینامه خود را ترجمه کنید که این کار با توجه به زمان اعتبار و نوع گواهینامه (موتور یا خودرو)، از ۲۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

درنهایت با هزینه بررسی سوابق و کارت عضویت حدود ۳۳۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان دیگر هم به هزینه‌های این روش اضافه می‌شود. البته باید هزینه بنزین را هم به فهرست مخارج سفر با ماشین شخصی اضافه کنید. در سال ۲۰۲۲ هزینه هر لیتر بنزین در ترکیه ۷ لیر بود. از تهران تا یکی از مرزهای مشترک ایران و ترکیه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر راه است و از مرز بازرگان تا استانبول هم باید ۱۵۵۰ کیلومتر رانندگی کنید. پس توصیه می‌کنیم حداقل یکی از همسفران شما هم رانندگی بلد باشد تا بتواند کمک کند و شما بتوانید هر موقع که احساس خواب‌آلودگی داشتید، استراحت کنید. نیازی به تأکید نیست که باید از سلامت فنی خودرو قبل از سفر هم مطمئن شوید.

نکاتی که در سفر به ترکیه لازم است بدانید.

برای اینکه در سفر به ترکیه، مشکلی برای شما پیش نیاید و بتوانید از مدت اقامت خود در این کشور بیشترین لذت را ببرید، توصیه می‌کنیم حواستان به نکات زیر در سفر به ترکیه باشد:

  • قبل از سفر حتما اقامتگاهتان را رزرو کنید.
  • اگر گذرنامه ندارید، حتماً قبل از سفر برای تهیه آن اقدام کنید.
  • برای اقامت بیشتر از 90 روز در این کشور باید برای ویزا اقدام کنید.
  • آب‌وهوای ترکیه در زمان سفر را بررسی کنید تا لباس‌های مناسب همراه داشته باشید.
  • بهتر است ترکیبی از دلار و لیر همراه داشته باشید تا به‌اندازه موردنیاز به لیر تبدیل کنید و اگر برایتان پولی باقی ماند، به دلار باشد.
  • برای تبدیل پول می‌توانید به صرافی‌های ترکیه یا بانک بروید؛ اما بانک‌های این کشور شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و برای تبدیل پول کارمزد می‌گیرند.
  • با سفر در زمان‌های غیر پیک یعنی اواخر آذر تا اواخر اسفند، می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌ها را کاهش دهید.
  • برای کاهش زمان، می‌توانید با تحویل پاسپورت در فرودگاه، سیم‌کارت اعتباری تهیه کنید تا بتوانید هزینه‌های سرویس رومینگ را حذف کنید.
  • اکثر رستوران‌های ترکیه، هزینه زیادی روی دست شما می‌گذارند. پس زیاد به خودتان گرسنگی ندهید تا مجبور نشوید تمام پولتان را در رستوران‌های گران‌قیمت خرج کنید.
  • هزینه ورودی اماکن دیدنی را قبل از سفر بررسی کنید.
  • در فصل‌های گرم پماد دفع‌کننده حشرات و در فصل‌های سرد کرم مرطوب‌کننده همراه داشته باشید.
  • اگر دارویی را مرتب مصرف کنید، آن را فراموش نکنید. بهتر است یک مسکن هم همراه داشته باشید.
  • اپلیکیشن اوبر را نصب کنید تا برای تهیه تاکسی از آن استفاده کنید.
  • جملات پرکاربردی مانند سلام، ممنون، قیمت چقدر است؟ آدرس این منطقه کجاست؟ و … را به ترکی استانبولی یاد بگیرید.
  • با اینکه امنیت ترکیه خوب است اما بهتر است با وسایل خیلی گران‌قیمت و زیورآلاتی مانند طلا سفر نکنید.
  • اگر برای شما مشکلی پیش آمد، می‌توانید با شماره 155 (پلیس) تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره ترکیه

ترکیه کجاست؟

ترکیه در شمال غرب ایران قرار دارد و کشوری فراقاره‌ای است. کشوری که بخشی از آن در آسیا و بخشی از آن در اروپا قرار دارد.

بهترین زمان سفر به ترکیه کی است؟

بهترین زمان سفر به ترکیه برای لذت بردن از آب‌وهوا، بهار تا اوایل مرداد و اواخر شهریور تا اواخر آبان است.

حراجی‌‌های ترکیه چه فصلی است؟

فصل تابستان و تا اواخر مرداد، زمان حراجی‌های ترکیه است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی ترکیه کدام‌اند؟

میدان تکسیم، خیابان استقلال، مسجد ایاصوفیه، موزه تمدن آناتولی، پارک جنگلی آتاتورک، بندر قدیمی آنتالیا، بازار قدیمی آنتالیا، ساحل لارا، غار کارائین، ساحل کنیالتی، آبشارهای دودن

معروف‌ترین رستوران‌های ترکیه کدام‌اند؟

رستوران نصرت، رستوران نیکول و رستوران ۳۶۰ استانبول، رستوران پهلوان، رستوران ‌هاتای و رستوران پارول

چطور به ترکیه برویم؟

برای سفر به ترکیه می‌توانید با توجه به زمان سفر و بودجه‌ای که دارید، سفر هوایی، سفر با قطار یا سفر زمینی را انتخاب کنید.

4.6/5 - (14 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *