شهرها

ورامین کجاست؟ | سفر به یکی از شهرهای کویری تهران

ورامین یکی از شهرهای تاریخی استان تهران است. این شهرستان در 35 کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار دارد و از سه شهر جوادآباد، قرچک و پیشوا تشکیل شده است. کمتر گردشگری به ورامین به عنوان یک مقصد گردشگری فکر می‌کند اما باید گفت که این شهر جزو شهرهای تاریخی تهران محسوب می شود و می‌تواند مقصد مناسبی برای سفرهای یک‌روزه درون استانی باشد. امروزه با هم گشتی کوتاه در این شهرستان خواهیم زد. با ما همراه باشید.

ورامین کجاست؟

سفر به ورامین احتمالا با سوال ورامین کجاست، آغاز می‌شود. برای معرفی ورامین باید به سراغ موقعیت جغرافیایی این شهر برویم. ورامین در جنوب شرقی تهران قرار دارد و از سه شهر جوادآباد، قرچک و پیشوا تشکیل می‌شود. ورامین از شمال شرق با شهرستان‌های پیشوا و پاکدشت، از شمال غرب با شهرستان قرچک، از غرب با شهرستان ری و از جنوب با استان قم و بخش‌هایی از جوادآباد محدود می‌شود. در سال‌های اخیر تعداد ویلاها و خانه‌های اجاره در ورامین به دلیل نزدیکی به استان قم و تهران افزایش یافته است و  بسیاری از گردشگران این مقصد را به عنوان یک مقصد یک‌روزه برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند.

معرفی ورامین
عکس از ویکی‌پدیا فارسی

آب و هوای ورامین

وارمین از جنوب با دریاچه نمک همجوار است و همین امر باعث شده تا اقلیم این شهرستان بیشتر کویری و نیمه‌بیابانی باشد. میزان بارش در این شهرستان به نسبت دیگر شهرهای تهران بسیار کمتر است و تقریبا بارندگی زیادی در وارمین ثبت نمی‌گردد. کمترین دما وارمین در دی‌ماه ثبت شده و بیشتر میزان بارش ورامین نیز متعلق به ماه‌‌های زمستان است.

بهترین فصل سفر به ورامین

بهترین فصل سفر به ورامین با توجه به آب و هوای شهر، فصل پاییز و بهار است. در این فصل‌ها هوای هوا تا حدودی کاهش می‌یابد و خبری از گرمایی خشک ورامین نیست. با توجه به اینکه زمستان‌های ورامین سرد و خشک است، برای سفر توصیه نمی‌شود. با این‌حال اگر اهل آب‌تنی و شنا هستید، با اجاره روزانه خانه در ورامین  و یا اجاره ویلاهای استخردار ورامین می‌تواند برای تابستان مناسب باشد.

بهترین فصل سفر به ورامین
عکس از ویکی‌پدیا فارسی

جاهای دیدنی ورامین

اگر سفری به این شهر داشتید، می‌تواند برای دیدن مکان‌های گردشگری ورامین اقدام کنید. در ادامه به مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر می‌پردازیم.

دشت ورامین

یکی از مکان‌های طبیعی و بکر شهرستان ورامین، دشت ورامین است. این دشت در ناحیه کویر مرکزی ایران و در 40کیلومتری جنوب‌شرقی تهران قرار دارد. دشت ورامین یکی از حاصل‌خیزترین زمین‌های کشاورزی استان تهران به حساب می‌آید و بسترگاه کشت بسیاری از سبزیجات و صیفی‌جات پایتخت است. آب مورد نیاز برای کشاورزی در دشت ورامین از رودخانه‌ جاجرود (یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان تهران) تامین می‌گردد. بازدید از دشت ورامین برای عموم آزاد است و شما می‌توانید در روزهای آخر هفته به این دشت مراجعه کنید و از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

دشت ورامین

تالاب بند علی‌خان

تالاب بند علی‌خان از دیدنی‌های طبیعی ورامین محسوب می‌شود. این تالاب زیبا در 35کیلومتری شهرستان ورامین در دل میان کویری وارمین قرار دارد. تالاب بند علی خان ورامین هرساله مقصد پرندگان مهاجری بسیاری مانند خـوتکا، غاز، دُرنا چنگر و اردک سرسبز است. این تالاب در ماه‌ها گرم سال مانند تیر و مرداد به صورت باتلاق در‌آمده و تقریبا خشک می‌شود؛ اما در سایر ماه‌های سال پرآب شده و میزبان پرندگان مهاجر است.

دیدنی های ورامین

برج علاءالدین

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، ورامین یکی از تاریخی‌ترین شهرستان‌های استان تهران به حساب می‌آید. از این رو آثار تاریخی فراوانی در این شهرستان وجود دارد. معروف‌ترین اثر تاریخی ورامین، برج علاءالدین است. این برج تاریخی در مرکز ورامین و با فاصله‌ کمی در شمال مسجد جامع ورامین دیده می‌شود. ساخت برج علاءالدین به اواخر سده‌ ۷ قمری و به دوره‌ تاریخی ایلخانیان باز می‌گردد. این برج یک برج آرامگاهی است و در آن مقبره حسن علاءالدوله، حاکم ری دیده می‌شود.

سبک معماری برج علاءالدین بسیار خاص و زیبا است و بنای اصلی بسیار مشابه گنبد کاووس می‌باشد. برج در حدود ۱۷ متر ارتفاع دارد و از دو قسمت اصلی (بدنه‌ای مدور با بلندای ۱۲متر) و گنبدی با ارتفاع ۵۴ متر  که بر روی بدنه قرار می‌گیرد، به‌وجود آمده است.

جاهای دیدنی ورامین

روستای خاوه

یکی از روستاهای جذاب و دیدنی شهرستان ورامین، روستای خاوه است. روستای خاوه در 10کیلومتری شرق بخش جواد‌آباد ورامین قرار دارد. درصورتی که در سفر به ورامین به دنبال مکان‌های سرسبز هستید، بازدید از روستای خاوه احتمالا نیاز شما را پوشش می‌دهد. طبیعت بسیار زیبا و آثار تاریخی این روستا، موجب محبوبیت بالای خاوه در بین گردشگران شده است.

روستاهای ورامین

قلعه ایرج

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهرستان ورامین، بنای تاریخی قلعه ایرج است. قلعه ایرج در مجاورت روستای عسگرآباد عباسی و در ضلع شمالی بزرگ‌راه شهدای پرواز شهرستان پیشوا قرار دارد. این قلعه در حقیقت بزرگ‌ترین قلعه‌ خشتی نظامی در ایران محسوب می‌شود. تاریخ ساخت قلعه به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و به دلیل فرسایش در حال نابودی است.

نکته ی مهمی که در رابطه با این بنا وجود دارد‌، نوع معماری و ساخت قلعه ایرج است. در طراحی قلعه به این موضوع توجه شده که با نفوذ دشمن، متوجه حضور سربازان در قلعه نخواهند شد و این به لحاظ امنیتی برای سربازان بسیار مفید بوده است. قلعه ایرج در حدود 15.5 متر دارد و در مساحتی بالغ بر 200 هکتار بنا شده است. علت نامگذاری این بنا، انتساب بنا به ایرج فرزند فریدون در شاهنامه فردوسی می‌باشد.

جاذبه‌های تاریخی ورامین

مسجد جامع ورامین

یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی هر شهری در ایران، مسجد جامع است. مسجد جامع ورامین نیز جزو مساجد تاریخی شهر محسوب می‌گردد. این مسجد جامع جزو قدیمی‌ترین مساجد ایران و یکی از نمونه‌های عالی برای معماری اسلامی است. مسجد جامع در مرکز ورامین قرار دارد و به دستور سلطان محمدخدابنده بنا شده است. این بنا در دوره ایلخانیان با معماری و طراحی این دوره بنا گردیده است. مسجد جامع ورامین را باید جزو مساجد چهار ایوانی دانست. این مسجد پلانی مستطیل شکل با مساحت 66 در 43 متر دارد و در ساحت آن از آجر و کاشی‌های ایرانی اسلامی استفاده‌ شده است‌.

مسجد جامع ورامین

امامزاده جعفر

یکی از امامزاده‌های بسیار معروف و محبوب در بین شهروندان ورامینی، امامزاده جعفر در بخش پیشوای ورامین است. این بنا محل دفن امام‌زاده جعفر الخواری فرزند امام موسی‌کاظم(ع) و برادر امام علی ابن موسی‌الرضا(ع) می‌باشد. بقعه‌ امامزاده جعفر در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی ساخته شد و از زیباترین تزئینات معماری اسلامی برخودار است.

کاروانسرای قصر بهرام ورامین

قصر بهرام ورامین یکی دیگر از بناهای تاریخی معروف ورامین مربوط به دوران صفویه است. این کاروانسرا در ۱۵۴ کیلومتری تهران و سه کیلومتری شمال شرق کارونسرای عین الرشید قرار دارد. قصر بهرام در بین بومیان ورامین در گذشته به عباس‌آباد نیز شناخته می‌شد. پلان این بنا به شکل کاروانسرایی چهار ایوانی، اطاقها در اطراف حیات مرکزی و اسطبلها در پشت آن می باشد.

کارونسرای تاریخی ورامین

صنایع دستی و سوغات ورامین

از مهم‌ترین صنایع دستی ورامین می‌توان به جاجیم و قالی اشاره کرد. زنان و مردان ورامین در گذشته به منظور رفع نیاز خود، قالی می‌بافتند. نقشه و طرح قالی‌ها از فرهنگ مردم ورامین گرفته شده و اغلب ذهنی بافته می‌شوند. در کنار قالی، ظروف سفالی از دیگر صنایع دستی ورامین محسوب می‌شود. برای تهیه سوغات ورامین علاوه بر ظروف سفالی، خشکبار نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

صنایع دستی ورامین

در صورتی که به ورامین سفر کردید پیشنهاد می‌کنیم حتما نان پنجره‌ای و نان کسمه  ورامینی را خریداری کنید. یکی دیگر از سوغاتی‌های ورامین، محصولات کشاورزی  این شهرستان است. از محبوب‌ترین محصولات کشاورزی ورامین می‌توان به خیار گلخانه‌ای، گوجه فرنگی، ملون، خربزه، فلفل و بادمجان اشاره داشت.

سوغات ورامین

مراکز خرید ورامین

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری، مراکز خرید ورامین است. گردشگران در سفرهای خود به خرید کردن علاقه دارند و در سفرهای به سراغ مراکز خرید می‌روند تا علاوه بر تهیه سوغاتی، یادگاری نیز تهیه کنند. از معروف‌ترین مراکز خرید ورامین می‌توان به:پاساژ گل نرگس، خیابان محمدآباد قرچک و میدان امام ورامین اشاره نمود.

مراکز خرید ورامین

غذاهای سنتی ورامین

در شهرستان ورامین مانند تمامی شهرستان‌های ایران غذاهای سنتی بسیار خوشمزه و متفاوتی وجود دارد. از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ورامین می‌توان به این موارد اشاره نمود.

غذاهای محلی ورامین

آش گوجه ی ورامینی

همانطور که می دانید گوجه‌فرنگی یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی شهرستان ورامین است. از این رو یکی از غذاهای محبوب ورامین، آش گوجه ورامینی محسوب می‌شود. این آش از گوجه فرنگی تازه، بلغور گندم و جو، حبوبات، سبزی آش تهیه می‌شود.

اشکنه ورامینی

یکی دیگر از غذاهای سنتی و پرطرفدار شهرستان ورامین، اشکنه ورامینی است. این غذای سنتی توسط مردم محلی برای روزهای سرد زمستان تهیه می‌شود. اشکنه ورامینی از مواد اصلی شامل پیاز، گوجه، سیب‌زمینی، شنبلیله و تخم‌مرغ استفاده می‌گردد.

شیش‌انداز ورامینی

شیش‌انداز ورامینی از مهم‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای ورامین محسوب می‌شود. این غذا برای صبحانه و عصرانه طبخ می‌گردد و مردم برای روزهای پرکار از این غذا میل می‌کردند. این غذای بسیار خوشمزه از موادی شامل پیازداغ فراوان، گردو و تخم‌مرغ تهیه می‌شود.

دسترسی به ورامین

برای دسترسی به ورامین از تهران تنها یک راه ورودی وجود دارد. این میسر برای ماشین‌های سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. راه دیگر برای رسیدن به ورامین، مسیر تهران- شریف‌آباد-پیشوا و وارمین است که به نسبت مسیر اول طولانی‌تر می‌باشد. ورامین از طریق جاده چرمشهر به ازاده راه قم-گرمسار می‌رسد. علاوه بر مسیرهای جاده‌ای، راه‌آهن وارمین نیز فعال است. ایستگاه راه آهن ورامین در مسیر راه‌آهن تهران مشهد قرار دارد.

جاهای تاریخی ورامین

اقامت در ورامین

اقامت در ورامین اغلب به شکل اجاره ویلا، خانه و آپارتمان مبله محسوب می‌شود. این اقامتگاه‌ها تنوع بسیاری برای گردشگران دارد. اجاره این اقامتگاه‌ها از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن‌های مختلف امکان‌پذیر است. یکی از این وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، اتاقک است. برای اجاره ویلا، خانه یا آپارتمان مبله در ورامین می‌توانید به وب‌سایت یا اپلیکیشن اتاقک مراجعه کنید. هر قسمت که نیاز به راهنمایی یا سوال داشتید، کارشناسان پشتیبانی پاسخگوی شما هستند.

.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

.

4.8/5 - (101 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *