جاهای دیدنی

جاهای دیدنی ماسوله | بهشت پلکانی گیلان

هرکسی که یک‌بار تجربه سفر به ماسوله را داشته باشد، امکان ندارد خاطره سفر را فراموش کند. سفر به ماسوله مثل سفر به جهانی دیگر است. جهانی که در آن خانه‌ها باهم دوست هستند و هیچ‌چیز را از هم دیگر مخفی نمی‌کنند.

ماسوله با خانه‌های پلکانی، شمعدانی‌ها، بازارچه‌های محلی، هوای خنک، بوی خوش غذاهای محلی و سوغاتی‌های رنگارنگ برای مسافران جذابیت‌های منحصربه‌فردی دارد.

این مقاله از مجله گردشگری اتاقک، به معرفی جاهای دیدنی ماسوله اختصاص دارد. ماسوله‌ای که هر خانه، هر کوچه و هر گوشه از طبیعتش دیدنی و بی‌رقیب است.

درباره ماسوله

ماسوله روستایی گردشگری در قلب گیلان است که خانه‌های پلکانی آن بر فراز کوهی سرتاسر سبز و خرّم، جلوه‌گری می‌کنند. این معماری پلکانی در کنار پارک جنگلی ماسوله قابی زیبا از سرزمین‌های شمالی ساخته است و گردشگران بسیاری را به این نقطه از گیلان جذب می‌کند. برای کشف پله به پله این سرزمین همیشه‌سبز، همراه ما باشید تا به جاهای دیدنی ماسوله سر بزنیم و به گشت‌وگذار در طبیعت بهشتی آن بپردازیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله ماسوله کجاست؟ را مطالعه کنید.

معماری ماسوله؛ عجیب و چشم‌نواز!

معماری عجیب و کم‌نظیر خانه‌های ماسوله در پناه کوهستانی مه‌گرفته، بسیار زیبا و تماشایی است. در این روستا حیاط هر خانه، پشت‌بام خانه‌ای دیگر محسوب می‌شود و به‌واسطه این نوع معماری، رابطه اهالی روستا بسیار صمیمی و گرم است. از سوی دیگر به لطف طبیعت این منطقه، فضایی شاعرانه و رمانتیک در کوچه و پس‌کوچه‌های روستا جریان دارد. به‌طوری‌که اغلب خانه‌ها پنجره‌هایشان را با یک گلدان شمعدانی سرخ و سبز مزین کرده‌اند و این گلدان‌ها از دور همانند گردنبندی زیبارخ کوهستان را رنگ بخشیده‌اند. در میان این خانه‌ها و خیابان‌های پلکانی اقامتگاه‌هایی نیز برای گردشگران وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای بودن در سرزمینی رؤیایی استفاده کنید. ماسوله جز شهرهای خنک برای مسافرت در تابستان محسوب می‌شود.

موزه مردم شناسی ماسوله؛ فرهنگ و تاریخ روستا!

حتماً برایتان جالب خواهد بود که بدانید این معماری پلکانی و شیوه تفکر اهالی ماسوله برای زندگی در چنین بافتی چگونه شکل گرفته است. در موزه مردم شناسی ماسوله می‌توانید با تاریخ زندگی روستایی در ماسوله آشنا شوید. در این موزه اشیای کاربردی برای زندگی و زراعت روستاییان از قرن‌ها پیش تا به حال جمع‌آوری و نگهداری می‌شوند. برای افرادی که طرفدار فرهنگ و تاریخ هستند، سه بخش از این موزه بسیار جذاب خواهد بود. در بخش اول با لوازم مربوط به کار و زندگی مردم روستا آشنا خواهید شد. در بخش دوم اسناد و اشیای قدیمی مربوط به دو قرن گذشته نمایش داده می‌شوند و در بخش آخر می‌توانید با تاریخ و فرهنگ روستاییان در چهار قرن گذشته آشنا شوید. این وسایل و اشیای قدیمی هر کدامشان حکایت از شیوه زندگی مردم در یک بازه زمانی خاص دارند. کتیبه‌ها، اسناد قدیمی، سکه‌های کهنه، گهواره‌های چوبی، کفش‌های سنتی، کوزه و داس و کلی اشیای قدیمی دیگر که زندگی ماسوله‌ای را تعریف می‌کنند و پرده از تاریخ چند قرن گذشته‌ی این روستا برمی‌دارند.

آدرس موزه مردم شناسی ماسوله: گیلان، فومن، ماسوله، موزه مردم شناسی ماسوله

بازار سنتی ماسوله؛ شور و شوق زندگی!

نبض زندگی در بازار ماسوله می‌زند! بازار خوش‌رنگ و لعاب ماسوله جایی است که شور و شوق زندگی را به اوج می‌رساند. همه‌چیز در این بازار سنتی رنگارنگ و خواستنی است، از خوراکی‌های خوشمزه گیلانی و ماسوله‌ای گرفته تا صنایع‌دستی رنگی آن‌همه و همه شما را محو تماشا می‌کنند. بافت مغازه‌ها نیز از دیگر جاذبه‌های آن است، همه‌چیز از چوب است و گلدان‌ها در هر گوشه و کنار دیده می‌شوند. از این مغازه‌ها ترشی، نان محلی، مربا و رب انار بخرید و کیف‌های سنتی و گلیم و جاجیم رنگی رنگی را برای عزیزانتان هدیه ببرید. در این بازار ساکتان را پر از خوراکی و دست سازه‌های اهالی روستا کنید تا در هنگام بازگشت به خانه، بهانه‌ای برای خوشحال بودن داشته باشید!

برای دسترسی بهتر به بازار سنتی ماسوله و سایر جاهای دیدنی آن هم می‌توانید با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا در ماسوله | اجاره اقامتگاه بوم گردی و خانه روستایی در ماسوله اقدام کنید.

آدرس بازار سنتی ماسوله: گیلان، فومن، ماسوله، بازار سنتی ماسوله

اجاره اقامتگاه در ماسوله با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

امامزاده عون‌بن‌علی ماسوله؛ تلفیق طبیعت و عرفان!

امامزاده عون‌بن‌علی، طبیعت سرسبز ماسوله را به فضایی عرفانی و مذهبی گره می‌زند. بنای این امامزاده که رنگ و بویی ویژه به روستا بخشیده، به صورت هشت‌ضلعی ساخته شده است و درست در وسط روستا قرار دارد. این مکان عرفانی با گنبدی سبز رنگ و کنده‌کاری‌های زیبا از جاهای دیدنی ماسوله محسوب می‌شود. سادگی و اتمسفر آرامش‌بخش این مکان مذهبی، دو ویژگی بارز آن است که گردشگران را مجذوب خود می‌کند. جالب است بدانید که قدمت آثار هنری و تزئینات این امامزاده به سال ۹۶۹ هجری قمری باز می‌گردد.

آدرس امامزاده عون‌بن‌علی: گیلان، فومن، ماسوله، امامزاده عون‌بن‌علی

قله شاه معلم؛ دومین کوه بلند گیلان!

قله شاه معلم از مرتفع‌ترین مناطق ماسوله و حتی استان گیلان است. این قله کوهستانی حدود ۳ هزار متر ارتفاع دارد و برای عاشقان کوه و کوهنوردی بسیار مناسب است. از آن بالا می‌توانید بخش بزرگی از گیلان سرسبز و طبیعت حیرت‌انگیز آن را تماشا کنید. بسیاری از کوهنوردان به قصد فتح قله شاه معلم راهی ماسوله زیبا می‌شوند و از طبیعت بکر این کوهستان جانی دوباره می‌گیرند. این قله با نام «ماسوله داغ» نیز شناخته می‌شود و دومین کوه مرتفع استان گیلان است.

آدرس قله شاه معلم: گیلان، فومن، جاده ماسوله به خلخال، قله شاه معلم

پارک جنگلی ماسوله؛ سرسبز و زیبا!

سفر به ماسوله بدون گشت‌وگذار در پارک جنگلی سرسبز و بی‌نظیر آن تکمیل نمی‌شود. این پارک یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های ماسوله است که تنوع گیاهی و آب‌وهوای کوهستانی و خنک آن روحتان را جلا می‌دهد. درختان راش، توسکا، فندق و گیاهان دارویی در کنار موسیقی گوش‌نواز پرندگان پارک جنگلی ماسوله را به قطعه‌ای جامانده از بهشت بر روی زمین تبدیل می‌کند‌. در سفر به ماسوله فرصت گشت‌وگذار در این پارک جنگلی سرسبز و پر از اکسیژن را مغتنم بشمارید و دل به دلِ جنگلی انبوه و پرانرژی بدهید!

آدرس پارک جنگلی ماسوله: گیلان، فومن، 36 کیلومتری غرب شهرستان فومن، پارک جنگلی ماسوله

ییلاق کوربار ماسوله؛ بر فراز روستا!

پس از پارک جنگلی ماسوله نوبت به معرفی ییلاقات سرسبز آن می‌رسد. ییلاق کوربار قسمتی از کوهستان این روستا است که در اغلب اوقات مه‌آلود می‌شود و حالتی رؤیایی به خود می‌گیرد. این ییلاق بهشتی همان‌جایی است که شما را به آرامشی ژرف دعوت می‌کند تا به دور از شلوغی‌ها، با طبیعت کوهستان خلوت کنید. کوربار برای مشتاقان کوهنوردی نیز انتخاب ایدئالی است، چراکه با گردش در آن‌هم کوهنوردی می‌کنید و هم خاطراتی خوش از گردش در سبزترین نقطه گیلان به ثبت خواهید رساند.

آدرس ییلاق کوربار: گیلان، ماسوله، روستای ماسوله

ییلاق للندیز و آندره؛ جایی دنج برای اقامت در طبیعت بکر!

ییلاق زیبای للندیز از بهترین جاذبه‌های گردشگری ماسوله است که در ۴۰۰ متری ییلاقات این روستا قرار دارد. برای رسیدن به این ییلاق رؤیایی که شما را به یاد کارتون‌های دهه شصتی می‌اندازد، حدود ۲ ساعت باید پیاده‌روی کنید. در این ییلاق سرسبز چشمه‌ای با آب زلال، دشتی وسیع و جنگلی پر دار و درخت را خواهید دید. از سوی دیگر در للندیز کلبه‌هایی چوبی ساخته شده‌اند که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. به این ترتیب صبح را با موسیقی و آوای پرندگان شروع خواهید کرد و در طول روز نیز می‌توانید به تابلوی نقاشی خالق چشم بدوزید.

چوپانان و گله‌های گوسفند و بز نیز حال و هوای زندگی ساده و روستایی در ییلاق للندیز را تکمیل می‌کنند. علاوه بر این ییلاق دیگری با نام آندره در ۵ کیلومتری ماسوله قرار دارد که در مسیر ماسوله به خلخال است. در این ییلاق نیز گوشه‌ای دنج برای خلوت کردن با طبیعت بکر خواهید یافت، به‌طوری‌که مناظر شگفت‌انگیز آن فکر بازگشت به خانه را از ذهنتان پاک می‌کنند!

آدرس ییلاق آندره: گیلان، فومن، ماسوله، ییلاق آندره

آبشار و رودخانه ماسوله رودخان؛ جریان زندگی در روستا!

مگر می‌شود این همه سرسبزی و تازگی در ماسوله بدون حضور رودخانه‌ای پرآب و خروشان باشد؟! در سفر به ماسوله در حاشیه رودخانه ماسوله رودخان اتراق کنید و از خنکای آن لذت ببرید. در میانه‌ی این رود آبشار زیبایی به همین نام و ارتفاع ۲۰ متری وجود دارد که گردشگران بسیاری را برای آب‌تنی و خوش‌گذرانی به خود جذب می‌کند. در یکی از روزهای تابستانی دل به جاده بزنید و از گرمای سوزان آفتاب به کنار رودخانه ماسوله پناهنده شوید تا از طراوت آن جانی دوباره بگیرید!

آدرس آبشار و رودخانه ماسوله: گیلان، ماسوله، روستای ماسوله، آبشار و رودخانه ماسوله

موزه حیات وحش ماسوله؛ تاکسیدرمی حیوانات گیلانی!

موزه حیات وحش در یکی از همان خانه‌های پلکانی ماسوله قرار دارد. همه حیوانات نمایش داده شده در این موزه در اثر سانحه‌ای طبیعی مثل سرمای زمستان جان خود را از دست داده‌اند. فکرش را بکنید! در ورودی موزه خرسی بزرگ قرار دارد که با دهان باز به شما خوش‌آمد می‌گوید. در این موزه حیوانات تاکسیدرمی شده در محفظه‌های شیشه‌ای قرار دارند و در کنار آن‌ها در مورد زیستگاه، نوع غذا و زندگی آن‌ها نوشته‌ای مختصر وجود دارد. تمام حیوانات این موزه مختص به گیلان و ماسوله هستند که شامل غاز، عقاب، حواصیل، مرغابی، بوتیمار، شغال، قوی سفید، لاکپشت، مار و جوجه تیغی و… می‌شوند.

آدرس موزه حیات وحش ماسوله: گیلان، ماسوله، روستای ماسوله، موزه حیات وحش ماسوله

برای اجاره ویلا در شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

آبشار کوشم ماسوله؛ آبشاری پنهان در دل جنگل انبوه!

آبشار کوشم ماسوله از دل صخره‌های سنگی پدید آمده است. این آبشار در انتهای دره جنگلی ماسوله قرار دارد و ارتفاع آن به ۳۰ متر می‌رسد. در زمستان که بارش برف‌ شروع به سفید کردن کوهستان می‌کند، آب کافی برای سرازیر شدن آبشار خروشان کوشم فراهم می‌شود. برای رسیدن به این جاذبه گردشگری ماسوله باید در جهت مخالف جریان رودخانه رودخان پیاده‌‌روی کنید تا با عبور از چند آبشار کوچک و بزرگ به انتهای تنگه و آبشار کوشم برسید.

آدرس آبشار کوشم ماسوله: گیلان، ماسوله، روستای ماسوله، آبشار کوشم ماسوله

خانه تاریخی درزی؛ موزه فرهنگی ماسوله!

خانه درزی یک بنای تاریخی و کهن در  شهر ماسوله است که قدمت آن به دوره پهلوی می‌رسد. در این خانه آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار و اسناد متعلق به نهضت جنگل نگهداری می‌شوند و قابل بازدید هستند. خانه درزی در حقیقت موزه فرهنگی ماسوله محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

آدرس خانه تاریخی درزی: گیلان، ماسوله، روستای ماسوله، خانه تاریخی درزی

آبشار خره بو؛ خرم و خروشان!

آبشار خره بو یا خرم بو یکی دیگر از آبشارهای زیبای ماسوله است که ۲۰ متر ارتفاع دارد. برای دیدن این آبشار پرآب و شگفت‌انگیز باید کوهپیمایی کنید و در ییلاقات ماسوله آن را بیابید. پس از رسیدن به مقصد، از آب گوارای این آبشار بنوشید و از طبیعت بکر اطراف که دست‌نخورده باقی مانده‌ است، لذت ببرید.

آدرس آبشار خره بو ماسوله: گیلان، ماسوله، روستای ماسوله، جاده ماسوله-ماجلان، آبشار خره بو ماسوله

چشمه آب معدنی زمزمه؛ چشمه‌‌‌‌‌‌ای جوشان با خواص درمانی!

چشمه آب معدنی زمزمه یا علی زاخونی یکی از پدیده‌های طبیعی استان گیلان است. آب این چشمه به‌واسطه نزدیکی به معدن آهن نارنجی‌رنگ است و خواص درمانی فوق‌العاده‌ای نیز دارد؛ اما به دلیل وجود مقدار زیاد مواد معدنی، آب آن طعم خوبی ندارد. به همین علت مردم محلی آن را با شکر مخلوط کرده و آن را قابل خوردن می‌کنند. این چشمه با نام زمزمه فومن نیز شناخته می‌شود اما به ماسوله نزدیک‌تر است و در مسیر ماجولان به ماسوله قرار دارد.

آدرس چشمه آب معدنی زمزمه: گیلان، فومن، ماسوله، جاده ماجولان به ماسوله، چشمه علی زاخونی یا زمزمه

آبشار لارچشمه؛ جایی برای اتراق کردن در ماسوله!

آبشار لارچشمه یکی دیگر از دیدنی‌های ماسوله است که ارتفاع آن به ۶ متر می‌رسد. این آبشار زیبا و تماشایی در جاده فومن به ماسوله قرار دارد و در میان دارودرختان جنگلی انبوه متولد شده است. در اطراف این آبشار رستوران و اقامتگاه نیز وجود دارد که اسباب راحتی و آسایش گردشگران را به وجود می‌آورند.

آدرس آبشار لار چشمه: گیلان، فومن، جاده فومن-ماسوله، آبشار لار چشمه

سخن آخر

ماسوله یکی از 10 مورد از زیباترین جاهای دیدنی ایران بشمار می‌آید؛ بنابراین باید گفت که در سفر به ماسوله باید مراقب باشید که محو معماری پلکانی سحرانگیز خانه‌ها نشوید تا بتوانید از جاهای دیدنی جذاب دیگری مثل پارک جنگلی ماسوله، ییلاقات، آبشارها و موزه‌های آن نیز بازدید کنید. ماسوله یکی از بهترین روستاهای سرزمین شمالی است که هنر و طبیعت و تاریخ را در هم آمیخته تا سفری خاطره‌انگیز را برای شما بسازد! برای اجاره ویلا شمال و دسترسی بهتر به جاهای دیدنی ماسوله هم می‌توانید روی کمک اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول

جاهای دیدنی ماسوله کدامند؟

موزه مردم ‌شناسی، بازار سنتی، پارک جنگلی، موزه حیات وحش، خانه تاریخی درزی، آبشار کوشم، ییلاق کول بار

پارک جنگلی ماسوله کجاست؟

آدرس پارک جنگلی ماسوله: گیلان، فومن، 36 کیلومتری غرب شهرستان فومن، پارک جنگلی ماسوله

فاصله ماسوله تا دریا چقدر است؟

فاصله ماسوله تا دریا حدود 419 کیلومتر است.

4/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *