جاهای دیدنی

جاهای دیدنی شهر میگون | طبیعت زیبا

در شهرستان شمیرانات با عبور از اوشان و فشم به منطقه‌ای سرسبز و ییلاقی به نام میگون می‌رسید که طبیعت بکر آن گردشگران زیادی را به خصوص از پایتخت روانه این منطقه از استان تهران می‌کند. در این مطلب از اتاقک با ما همراه باشید تا دیدنی‌های میگون را مرور کنیم.

جاهای دیدنی میگون

همانطور که می‌دانید شمال تهران پیوندی عمیق با رشته کوه‌های البرز و استان مازندارن دارد. در شمال شرقی پایتخت ییلاقاتی قرار دارند که آوازه‌ی هوای خنک و کوهستانی آن‌ها در تهران و شهرهای اطراف پیچیده است. نام میگون برای بسیاری از تهرانی‌ها آشنا است. این دیار از خوش آب و هواترین مناطق ییلاقی پایتخت محسوب می‌شود که جان‌پناهی برای دوری از شلوغی‌های شهر است.

زیبایی های میگون

نوشته های مشابه

اگر در فصل گرما هوس هوای خنک و مطبوع کوهستانی کردید، با عبور از اوشان و فشم به میگون سرسبز برسید و هوایی تازه کنید. برای آشنایی بیشتر با این آبادی، دیدنی‌های میگون را در ادامه معرفی می‌کنیم.

هفت چشمه، آب گوارا از دلِ کوه

هفت چشمه اولین جایی است که در سفر به میگون باید از آن دیدن کنید. این چشمه پرآب و خروشان در تالار سر میگون قرار دارد و در تعطیلات آخر هفته پاتوق اصلی طبیعت‌گردان منطقه و پایتخت محسوب می‌شود. هفت چشمه شامل چند چشمه‌‌ای است که از دل کوه بیرون می‌آیند و همانند چند آبشار سرازیر می‌شوند تا در نهایت در حوضچه‌ای به یکدیگر بپیوندند. پس از آن آب این حوضچه جاری شده و به سمت باغ‌های میگون سرازیر می‌شود تا درختان را تر و تازه نگه دارد.

هفت چشمه کرج

رودخانه‌های میگون، پر آب و تماشایی در بهار

رودخانه میگون اصلی‌ترین رودخانه منطقه است که از ارتفاعات دربندسر و شمشک سرچشمه می‌گیرد و در راه با رودهای دیگر یکی شده و به میگون می‌رسد. آب این رودخانه حاصل ذوب شدن برف‌ها در کوه‌های اطراف است و به همین خاطر بیشترین مقدار آب را در ابتدای اردیبهشت دارد. این رودخانه از سمت جنوب میگون به فشم و از آن‌ جا به اوشان می‌رسد و در نهایت به سد لتیان می‌ریزد.

رودخانه هملون، رودخانه خرمدره و رود آهنگرک که در نقاط مختلف میگون جاری هستند نیز به رودخانه اصلی می‌ریزند. به این ترتیب در هر گوشه و کنار میگون که اقامت کنید، صدای پای آب در گوشتان خواهد پیچید و تماشای آب زلال رودها روح‌تان را جلا می‌دهد!

رودخانه میگون

دره هملون، سرسبز و تماشایی

دره هملون در میان دو محله میگون و شمشک واقع شده است و برای گشت و گذار در آن باید حدود 2 ساعت پیاده‌روی کنید. آن طور که می‌گویند، در سالیان گذشته نام این دره به علت وجود غارها و لانه‌های حیوانات مختلف “همه جا لانه” یا “همه لانه” بوده که با گذشت زمان به هملون تبدیل شده است. هملون دارای دو غار اصلی با نام‌های هملون کوچک و هملون بزرگ است که بازدید از آن‌ها سفرتان را ماجراجویانه‌تر خواهد کرد!

دره میگون

غار کوچک‌تر حدود ۵۰ متر طول دارد و طول غار بزرگ‌تر به ۱۰۰ متر می‌رسد. هملون کوچک کمی بالاتر از رودخانه قرار گرفته و  فضایی مرطوب و لغزنده دارد. برای رسیدن به هملون بزرگ نیز باید حدود چند دقیقه از دامنه‌ای پر شیب بالا بروید. ابتدای مسیر ورود به این غارها باریک و کم ارتفاع است اما هر چه که جلوتر بروید، فضای آن بزرگتر می‌شود و به راحتی می‌توانید پیاده‌روی کنید. اما جنس کف غارها که جنس آن از گل و سنگ است احتمالا لغزنده باشد. در نتیجه پیش از پیمایش، کفش مناسب بپوشید. هر دو غار دربی آهنی دارند و تشخیص آن‌ها کار ساده‌ای است. در اطراف دره هملون نیز می‌توانید از چشم‌انداز طبیعت بکر لذت ببرید و در کنار رودخانه دمی را به شادمانی بگذرانید.

از سوی دیگر دره هملون پر از دار و درخت پر بار است. در راه می‌توانید باغ‌های فراوانی را مشاهده کنید که درختان سیب، آلبالو، گیلاس در آن‌ها پرورش داده می‌شود. در این دره گیاهان دارویی مختلفی نظیر آویش و گون نیز می‌رویند.

آبشار یخی هملون، پدیده‌ای بی‌نظیر در کشور

گردشگران معمولا برای پیک نیک به دره هملون می‌آیند. اما گردشگران زیادی در همان اطراف اقدام به اجاره ویلا در میگون می‌کنند و به جای چند ساعت، چند روز در این منطقه ییلاقی بکر می‌مانند. با دو ساعت پیاده‌روی روی دامنه کم‌شیب به آبشار هملون می‌رسید که یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های میگون است.

آبشار یخی میگون

آبشار هملون در مسیر میگون به شمشک قرار دارد. این آبشار و طبیعت اطراف آن محلی برای عاشقان برف و یخ‌نوردی است. در زمستان قندیل‌های این آبشار بسیار تماشایی و حیرت‌انگیز هستند و گردشگران بسیاری را برای برف بازی و انجام ورزش‌های یخ‌نوردی به این منطقه می‌‌کشاند. یک مدرسه یخ‌نوردی نیز در همان حوالی تاسیس شده که در صورت ابراز تمایل شما، تفریحی سالم و روح‌افزا را به شما آموزش می‌دهند. آبشار هملون از زیباترین جاذبه‌های گردشگری میگون است که در کشور نظیر ندارد. بهترین زمان سفر به این آبشار روزهای سرد سال است چراکه در این موقع از سال قندیل‌های یخ در بهترین شکل ممکن هستند.

قُله کوه آبک، یخ در تابستان

آبک یکی از قله‌های رشته کوه البرز در نزدیکی میگون است. این کوه در شمال شرقی آبادی واقع شده و طبیعت بکر آن بسیار چشم‌نواز و تماشایی است.

دیدنی های میگون

در گشت و گذار خود در میگون به کوه آبک بروید و در ارتفاعات آن از یک چشمه و غار کوچک که در تابستان نیز مملو از یخ هستند، سر بزنید. جالب است بدانید که در زمان‌های دور که یخچال‌ها به وفور در خانه‌ها نبودند، اهالی محله از یخ این کوه به جای یخچال استفاده می‌کردند. از طرفی چشمه‌ی کوه، محلی برای آب خوردن گوسفندان است که توسط چوپانان به این قسمت آورده می‌شوند. کوه آبک در گذشته بز کوهی و قوچ نیز داشته اما با شکارهای غیر اصولی امروزه این جانوران از بین رفته‌اند.

قله آبک میگون

قله آبک ۳۴۸۸ متر ارتفاع دارد و علاقه‌مندان به کوهنوردی می‌توانند از ۴ مسیر این قله را فتح کنند. در طول مسیر موبایل آنتن می‌دهد و از این بابت لازم نیست نگرانی داشته باشید. اما مهم است که کفش مناسب و آب کافی به همراه داشته باشید. همچنین اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، می‌توانید خودرو را تا پای کوه آبک ببرید و همان‌جا پارک کنید.

مدرسه بین‌المللی یخ‌نوردی میگون

مدرسه بین‌المللی یخ‌نوردی میگون یک جاذبه درخشان در فصل زمستان است که سرگرمی و ورزش را با هوای خنک در هم می‌آمیزد و معجونی متفاوت به علاقه‌مندان ورزش‌های برفی ارائه می‌کند. این مدرسه در ابتدای دره هملون و در نزدیکی آبشار آن قرار گرفته است و سالانه ورزشکاران بسیاری را آموزش می‌دهد. شاید باورتان نشود اما نه فقط از شهرهای مختلف کشور بلکه از تمام دنیا برای شرکت در مسابقات جهانی یخ‌نوردی به این مدرسه می‌آیند تا سطح خودشان را محک بزنند. اگر به ورزش‌های یخی علاقه دارید می‌توانید در سفر به میگون از این مدرسه و امکاناتش بازدید کنید. در این مدرسه آموزش مبتدی تا پیشرفته یخ‌نوردی برای متقاضیان ۸ سال به بالا ارائه می‌شود.

مدرسه یخ‌نوردی میگون

هتل جهانگردی میگون

در میگون و اطراف آن پر از ویلاها و سوئیت‌هایی است که برای اقامت یکی دو روزه می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. اما هتل جهانگردی این منطقه نه فقط جایی برای اقامت، بلکه یکی از دیدنی‌های میگون به حساب می‌آید. این هتل در میان رشته کوه‌های البرز ساخته شده است تا نمایی زیبا از میگون را به مسافران هدیه ‌دهد.

هتل جهانگردی میگون

با اقامت در این هتل می‌توانید روزتان را با کوهنوردی آغاز کنید و به غارهای متعدد اطراف سرک بکشید. پس از آن در خانه تاریخی هومن سری به تاریخ محله بزنید و در هنگام ظهر در یکی از رستوران‌های منطقه، غذایی درست و حسابی نوش جان کنید. در میان کوه و دشت لذت غذا خوردن دو چندان می‌شود پس فرصت سفر به میگون و اقامت در اتاق، سوئیت یا ویلاهای این آبادی جذاب را به راحتی از دست ندهید. از سوی دیگر برای راحتی گردشگران و جهانگردانی که اغلب برای مسابقات یخ‌نوردی و اسکی در هتل جهانگردی اقامت می‌کنند، امکانات مختلفی شامل اتاق ماساژ و سالن بیلیارد و رستوران‌های سنتی نیز مهیا شده است.

دره آهنگرک، هوای پاک در کنار طبیعت شگفت‌انگیز

دره آهنگرک یا الله بند که یکی از دیدنی‌های میگون است، در شمال غربی آبادی قرار دارد. این دره سرسبز و خرم از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها برای تفریح و سفر به حساب می‌آید تا برای چند ساعت هم شده، شما را از دود و دم شهر خلاص کند.

دره های زیبای میگون

دور تا دور این جاذبه گردشگری میگون را کوه‌های زیبا و سر به فلک کشیده‌ای احاطه کرده‌اند که قله‌های قلعه دختر، الله بند (آهنگرک)، توچال، میگون نو و آبک از جمله آن‌ها هستند. بسیاری از کوهنوردان برای فتح یکی از این قله‌ها به سمت و سوی میگون رهسپار می‌شوند تا علاوه بر استفاده از آب و هوای شگفت‌انگیز منطقه ورزش و تفریح سالمی هم داشته باشند. این کوهنوردان مسیر خود را از دره هملون و مدرسه یخ‌نوردی آغاز می‌کنند و در ادامه مسیرشان به دره آهنگرک می‌رسند. پس از آن اقدام به فتح قله‌های آن می‌کنند. همچنین بسیاری از گردشگران که قصد کوهنوردی ندارند در همان دره آهنگرک می‌مانند و از زیبایی‌های طبیعت اطراف لذت می‌برند. در مسیر این دره که پیمایش آن برای خردسالان و سالمندان توصیه نمی‌شود، ویلاها و خانه‌های اجاره‌ای وجود دارند که می‌توانید برخی از آن‌ها را برای یکی دو روزی اجاره کنید. اردیبهشت و خرداد دره آهنگرک سرسبزتر از همیشه است و این موقع از سال بهترین زمان برای مسافرت به این منطقه محسوب می‌شود.

خانه تاریخی هومن، سفر به تاریخ محله

خانه تاریخی هومن از اصلی‌ترین دیدنی‌های شهر میگون محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی تنها خانه‌ای می‌باشد که در این محله از دوران پهلوی باقی مانده و تخریب نشده است. همانطور که پیش‌تر گفته شد، میگون منطقه‌ای ییلاقی و سردسیر به حساب می‌آید. به همین علت معمار این خانه، دیوارهای خارجی بنا را دو لایه ساخته‌ و فضای بین دو لایه را خالی گذاشته است تا سازه در برابر سرمای سخت منطقه قابل استفاده باشد. خانه تاریخی هومن روی یک تپه‌ای به نام تالار سر احداث شده است و از آن جا می‌توانید کل منطقه میگون را تماشا کنید. این خانه که در غرب میگون واقع شده و متعلق به دکتر احمد هومن بوده است. بازدید از بنای دو طبقه هومن شما را با تاریخ محله آشنا می‌کند و هر طبقه‌ی آن از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده است که به وسیله راه‌پله‌ای چوبی به هم مرتبط می‌شوند.

قلعه استوار، دژ محکم شهر

یکی دیگر از دیدنی‌های میگون که قدمت آن به قرن ۴ تا ۵ هجری می‌رسد، قلعه استوار است. این قلعه یا دژ تاریخی رو به روی غار بزرگ هملون واقع شده و در طول زمان آسیب‌های فراوانی دیده است. اما بقایای آن قابل بازدید بوده و قدمت شهر را نشان گردشگران می‌دهد.

 

4.9/5 - (220 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *