جاهای دیدنی

جاهای دیدنی شیرگاه | جاذبه‌هایی که هیچ‌وقت تکراری نمی‌‌شوند!

شیرگاه یکی از مقصدهای فوق‌العاده مازندران است که در فصل بهار بیشتر از دیگر ایام سال توجه مسافران را به خود جلب می‌کند. مناطق دیدنی شیرگاه فقط محدود به طبیعت سرسبز و باصفای آن نمی‌شوند. این شهر خوش آب‌وهوا دیدنی‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد. در این میان پل‌های شهر، شهرت خاصی به آن بخشیده‌اند تا جایی که خیلی‌ها شیرگاه را با نام شهر پل‌ها می‌شناسند. در ادامه بعد از ارائه پاره‌ای توضیحات درباره شهر شیرگاه به معرفی جاذبه‌های گردشگری آن می‌پردازیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله شیرگاه کجاست؟ را مطالعه کنید.

شیرگاه و جاذبه‌هایش

نمایی از شالیزار و کوه ها و خانه هایی از دور

شیرگاه یکی از شهرهای خوش‌منظره سوادکوه شمالی در استان مازندران است که قدمت آن به دوره صفوی بر می‌گردد و بسیاری از پل‌های دیدنی‌اش یادگار آن دوران از تاریخ هستند. حدود دویست کیلومتر با تهران فاصله دارد. جاده معروف فیروزکوه و بخشی از راه‌آهن تهران- شمال با گذشتن از میان شهر، فرصت خوبی را برای سفر به این مقصد فراهم آورده‌اند. شرق، غرب و جنوب این شهر کوچک با رشته‌کوه‌های البرز مرکزی محافظت می‌شوند. دو رودخانه معروف کلسیان و تلار با گذشتن از وسعت شیرگاه به طراوت و تازگی آن افزوده‌اند.

برخورداری از موهبت‌های طبیعی کوهستان، جلگه و دره‌های کم‌عمق برای این خطه از شمال کشور هوای مطبوع و طبیعت دل‌انگیز را به ارمغان آورده‌اند. با توجه به آب‌وهوای نیمه ییلاقی آن می‌توان گفت که بهترین زمان سفر به شیرگاه، فصل بهار است. جای‌جای این منطقه با طراوت جلوه‌ای بهشت گونه دارد. به هیچ‌عنوان قصد اغراق نداریم، مطمئن هستیم بعد از دیدن مناطق دیدنی شیرگاه با ما هم نظر خواهید شد.

طبیعت شیرگاه مازندران دارای خاک حاصلخیز و مناسب برای کشاورزی است. به همین خاطر بیشتر ساکنین آن به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. با احتساب تعداد نفرات روستاهای آن، جمعیت شیرگاه حدود 30 هزار نفر است. مردم خونگرم آن به زبان مازنی سخن می‌گویند. اکنون که متوجه شدید شیرگاه کجاست، نوبت به معرفی جاذبه‌های آن می‌رسد.

روستای دهکلان

چمد خانه ویلایی با سقف شیروانی و ایوان در دل طبیعت کوه هایی سبز رنگ

گشت‌وگذار در روستاها و فضای آرامش‌بخش آنها می‌تواند لذت‌بخش‌ترین لحظات را برای مسافران ایجاد کند. اگر به دنبال یک روستای سرسبز و دنج با مردمان ساده و مهمان‌نواز هستید، بازدید از روستای دهکلان شیرگاه را پیشنهاد می‌دهیم. آب‌وهوا و بارانی، طبیعت سرسبز، پوشش درختان جنگلی متنوع و رودخانه‌ای پرآب از ویژگی‌های مهم این روستا هستند که با ایجاد منظره‌ای دلفریب سیل عظیمی از مسافران شیرگاه را به سوی خود فرا می‌خواند.

اجاره ویلا و کلبه در شیرگاه بسیار تمیز
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

روستای بورخانی

اتاقکی کوچک در میان جایی پر از درختان بدون برگ

آب‌وهوای خنک و پاکیزه به همراه طبیعت خوش‌رنگ‌ولعاب همان چیزی است که دل کندن از روستای بورخانی را برای گردشگران سخت می‌کند. این روستا در 35 کیلومتری از شیرگاه قرار دارد. مانند بسیاری از روستاها از دو بخش پایین و بالا تشکیل شده است. امام‌زاده بوبر کیا سلطان تنها اثر تاریخی روستا است که سه قبر در کنار آن قرار دارد. وقتی وارد این روستا می‌شوید، خانه‌های کاهگلی و ساده را می‌بینید که در لابه‌لای درختان بلند قامت پراکنده شده‌اند. بی‌شک نظیر آن را در کمتر جایی خواهید دید. جمعیت روستای بورخانی حدود 370 نفر است که از طریق دامداری و کشاورزی زندگی خود را می‌چرخانند.

محله نارنج بن جزء زیباترین مناطق دیدنی شیرگاه در فصل بهار

رودخانه ای که سنگ هایی بزرگ

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهر شیرگاه، محله نارنج بن است. یکی از دلایل اصلی که شهرهای شمال کشور در بین گردشگران خواهان زیادی دارند، جنگل‌های همیشه سبزشان است. عکس‌های جای‌جای نارنج بن مازندران استناد خوبی برای این موضوع است. رد شدن رودخانه کسلیان از کنار این محله باعث رونق و آبادانی بیشتر آن شده است. بهترین زمان بازدید از این طبیعت سرسبز و بکر که در کنار جاده اصلی تهران مازندران واقع شده است، فصل بهار و تابستان است.

چشمه علی شیرگاه

بعد از گذشتن از پل ورسک و حدود نیم ساعت پیاده‌روی، آبشار چشمه علی یا همان آبشار ورسک را خواهید دید. این آبشار از دو قسمت آبشار کوچک و آبشار بزرگ تشکیل شده است و از ارتفاع 20 متری به سوی صخره‌ها سرازیر می‌شود. صدای دلنشین برخورد آب به سنگ‌ها چنان لذت و آرامشی دارد که نمی‌توان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد.

مسیر پیاده‌روی به سمت چشمه علی شیرگاه، راهی هموار و صاف است. بنابراین افراد با هر سن‌وسالی و تنها با پوشیدن کفش مناسب می‌توانند به راحتی خود را به آبشار برسانند و از تماشای طبیعت بکر و چشم‌نواز آن نهایت لذت را ببرند. از آنجایی که چشمه علی یک آبشار فصلی است، پیشنهاد می‌کنیم در نیمه بهار و اوایل تابستان از آن دیدن کنید. زیرا در این ایام، پرآب‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند.

آبشار گزو

آبشاری که از روی سنگ ها جاری شده و سنگ هایی خزه بسته

این آبشار یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های استان مازندران است که در فاصله 15 کیلومتری از شیرگاه قرار دارد. این آبشار از یک آبشار بزرگ با ارتفاع 45 متر و یک آبشار کوچک با ارتفاع پنج متر تشکیل شده است. ویژگی مهم آبشار گزو این است که در دل جنگل معروف لفور قرار دارد. طبیعت بکر و فوق‌العاده اطراف آبشار گزو باعث شده است که به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شیرگاه شناخته شود. در فصل بهار و تابستان خیلی از گردشگران سوادکوه برای بازدید از آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

جنگل و آبشار پلنگ دره

آبشار ی جاری شده در طبیعت و گیاهانی اطراف آن

در میان جاهای دیدنی شیرگاه، آبشار پلنگ دره نیز به تمامی خودنمایی می‌کند. زیباترین جنگل‌های شیرگاه در قسمت شرقی شهر واقع شده‌اند و بهترین مسیر دسترسی به آن جاده فیروزکوه و مسیر جاده فرعی کنار پل آهنی است. این جنگل فقط 13 کیلومتر از شیرگاه فاصله دارد. در جنگل پلنگ دره تا چشم کار می‌کند، سرسبزی و طراوت دیده می‌شود. صدای دلنشین رودخانه‌ای که در امتداد آن واقع شده است به همراه آواز پرندگان، لذت قدم گذاشتن در جنگل پلنگ دره را صد چندان می‌کنند. اگر مسیر این رودخانه طویل را دنبال کنید در انتهای آن منظره‌ای بسیار دل‌انگیز یعنی آبشار پلنگ دره با درازای 8 متری را خواهید دید. قطعاً دیدن آن همه زیبایی در یکجا شما را به شگفتی وا می‌دارد.

بی‌شک یکی از بهترین مسیرهای جنگل‌نوردی در شمال را در این ناحیه تجربه خواهید کرد. اما این تنها تفریح برای مسافران نخواهد بود. رودخانه‌نوردی در روزهای پایانی بهار و تابستان جزء بهترین تفریحات آبی و خنک است. سرانجام با رسیدن به آبشار پلنگ دره و تجربه لذت دوش در طبیعت به این نتیجه خواهید رسید که این لذت خوش‌گذرانی می‌تواند بهترین هدیه طبیعت شیرگاه مازندران به مسافران باشد.

ناگفته نماند که جنگل پلنگ دره در تمام ایام سال چشم‌انداز زیبایی دارد. اما با توجه به اقلیم این منطقه در دو فصل بهار و تابستان بیشتر جلوه‌گری می‌کند.

روستای کلیج خیل

نمایی بالا از یک روستا و خانه و دزختان و طبیعت اطراف آن

تمام روستاها به خاطر ساختار و بافت قدیمی خانه‌هایشان و صفا و صمیمیتی که بین اهالی آن وجود دارد، دیدنی و قابل ارزش هستند. حال اگر از آب‌هوای معتدل و طبیعت فوق‌‌العاده سرسبز هم بهره‌مند باشند، جزء پرطرفدارترین مقاصد گردشگری خواهند بود. روستای کلیج خیل که در چهار کیلومتری شیرگاه واقع شده است، تمام اینها را یکجا با هم دارد. این روستا در فاصله چند متری از یکی از جنگل‌های شیرگاه قرار دارد و یک رودخانه از میان آن می‌گذرد. جمعیت 1526 نفری آن از طریق دامداری و کشاورزی امرارمعاش می‌کنند. روستای کلیج خیل از نظر امکانات رفاهی وضعیت خوبی دارد. علاوه‌بر مسجد، مرکز بهداشت و مرکز مخابرات مجهز به زمین فوتبال و سالن ورزشی سرپوشیده نیز است.

پل شاه‌عباسی

پلی قدیمی و اجری به نام پل شاه عباسی، کوهی پوشیده از درختان و آسمانی آبی

یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی شیرگاه، پل‌های آن هستند. پل شاه‌عباسی با قدمت بیش از 450 سال یکی از قدیمی‌ترین آنها است. این پل آجری با طول حدود 57 متر و عرض 5 متر روی رودخانه کسلیان بنا شده است. ایستادن روی پل و تماشای جریان آب رودخانه کسلیان و چشم‌انداز اطراف آن از جذاب‌ترین تفریحات در شیرگاه محسوب می‌شود.

پل شاهپور

پل آجری با معماری قدیمی بر روی یک رودخانه به نام پل شاهپور

این پل هم مانند بسیاری از جاذبه‌های تاریخی سوادکوه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل شاهپور یا همان شاپور، روی رودخانه اوتجون بنا شده است و زمان احداث آن به دوره صفویان برمی‌گردد. مصالح ساخت پل از سنگ، ملات و ساروج است. دارای یک دهانه بزرگ و یک دهانه فرعی است. علاوه‌بر آن دهانه‌های کوچکی روی پایه‌های پل دیده می‌شود. سطح گذر پل شاهپور از بخش تیز طاق بزرگ به طرفین دارای شیب است. برای دیدن از این اثر تاریخی و تفریح در منظره سرسبز و باطراوت آن می‌توانید به آدرس 50 متری بخش شرقی جاده شیرگاه به قائمشهر مراجعه کنید.

پل راه‌آهن

پلی برای تردد قطار از روی آن در میان منطقه ای کوهستانی و سبز

درست است که هدف اصلی ساخت پل‌ها برقراری اتصال بین دو نقطه و عبورومرور آسان است. اما گاهی آنها به خاطر طراحی خاص و منظره طبیعی زیبایی که دارند، توجه هر بیننده‌ای را می‌توانند به خود جلب کنند. بی‌‌شک پل راه‌آهن که در محله سرتپه قرار دارد، یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی شیرگاه است. ساخت این پل تاریخی به دوره پهلوی بر می‌گردد. همچنین در سال 1384 در لیست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

سد سنبل رود

دریاچه ای پر آب منتهی به سد سنبل رود و طبیعت سبز رنگ اطراف آن

سنبل رود نام یکی از بزرگترین سدهای استان مازندران است که در هشت کیلومتری شیرگاه قرار دارد. این سد خاکی با مشخصات طول تاج 889 متر، ارتفاع 22.5 متر و عرض ده متر حجم زیادی آب را در مخزن خود ذخیره کرده است که جهت کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌شود. در حال صحبت از یک مجموعه تفریحی بکر و خاص هستیم که 40 هکتار از زمین‌های اطراف آن را جنگل فرا گرفته است. امکانات رفاهی و گردشگری سد سنبل رود شمال آلاچیق، سرویس بهداشتی، قایق سواری و سوپری می‌شود. این منطقه دیدنی امن و خوش‌وهوا را به عنوان یک مکان مناسب برای برپایی کمپ در شیرگاه پیشنهاد می‌دهیم.

دریاچه سد لفور شیرگاه

دریاچه ای بزرگ در منطقه ای به نام لفور منتهی به یک سد با پوشش گیاهی گسترده روی کوه و زمین های اطراف

سد خاکی  بزرگ لفور (سد البرز) در دوران بعد از انقلاب روی محل تلاقی رودخانه‌های اسکلیم روهار، کارسنگ‌رود و آذررود بنا شده است. احداث سد، زیبایی خارق‌العاده‌ای را به منطقه اطراف آن هدیه داده است. از مشخصات مهم این سد سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی می‌توان به حجم مخزن 150 میلیون مترمکعب، ارتفاع 78 متر، طول تاج 838 متر و عرض تاج 12 متر اشاره کرد.

در کنار  گشت‌وگذار در طبیعت اطراف سد و جنگل زیبای کنار آن می‌توانید به قایق سواری و ماهیگیری در دریاچه سد بپردازید. مانند بسیاری از مناطق دیدنی شیرگاه، فضای آرام و رویایی سد لفور یکی از بهترین مکان‌ها برای برپایی کمپ در شیرگاه محسوب می‌شود. پس اگر قصد دارید یک شب خاطره‌انگیز را در این منطقه تجربه کنید، تجهیزات مناسب کمپ زدن به همراه خود داشته باشید.

دریاچه سد لفور در 30 کیلومتری شهر شیرگاه واقع شده است و مسیر جاده شیرگاه- بابلکنار شما را به آنجا می‌رساند. اگر بخواهیم آدرس دقیق بدهیم؛ در راه رسیدن به سد البرز مازندران، باید بعد از پشت سر گذاشتن شیرگاه مسیر خود را به سوی جاده شیرگاه- بابلکنار هدایت کرده و کلیج خیل و اسلام‌آباد را هم رد کنید. سپس با دنبال کردن جاده گنج‌افروز به سوی بابلکنار، به سه‌راهی شیردارکلا خواهید رسید که سد لفور در نزدیکی آن قرار دارد. در ضمن بخش اصلی چشم‌انداز عالی و بکر دریاچه لفور در فضای پشت سد قرار دارد که بعد از طی یک مسیر سه کیلومتری به آنجا خواهید رسید.

اقامت در شیرگاه

یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران پیدا کردن محل اقامت مناسب است. خوشبختانه در شهرهای توریستی همچون شیرگاه گزینه‌های متعددی برای رزرو اقامتگاه وجود دارد. در صورت تمایل می‌توانید اقامتگاه‌های داخل شهر را اجاره کنید. اما اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که ترجیح می‌دهید در طول سفر در یک اقامتگاه آرام و باصفا و نزدیک به طبیعت شیرگاه استراحت کنید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق اتاقک برای رزرو ویلاهای جنگلی و اقامتگاه‌های بومگردی شیرگاه اقدام کنید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.1/5 - (35 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *