شهرها

مکان های تفریحی و گردشگری آبادان

آشنایی با جاهای دیدنی آبادان

آبادان شبه‌جزیره‌ای میان دو رودخانه بهمنشیر و اروندرود است که در استان خوزستان قرار دارد و بعد از اهواز پرجمعیت‌ترین شهر استان است. آبادان شهری پیشگام در صنعت و پالایش نفت ایران است و همچنین اولین آتش‌نشانی، اولین خط اتوبوس شهری، اولین سینمای بدون سقف، اولین مهدکودک و اولین پیتزا فروشی در ایران همگی در این شهر قرار داشتند. قدیمی‌ترین نام این شهر اوپاتان بود که مشتق از دو کلمه او و پاتان است؛ او به معنی آب و پاتان به معنی نگهبان است و به جایی گفته می‌شد که در آن  از آب و رودخانه محافظت می‌کردند.

آب‌و‌هوای این شهر مانند مردم خونگرم و صمیمی‌اش گرم است و فصل‌های پاییز، زمستان و روزهای نخستین بهار بهترین زمان برای سفر به شهر آبادان به شمار می‌آیند. در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آبادان غذاهای محلی با عطر و طعم تند از جذابیت‌های این سفر است و گردش در بازارهای محلی این شهر اوقاتی خوش را برای گردشگران به‌ وجود خواهد آورد. در ادامه از مناطق گردشگری شهر آبادان بیشتر می‌گوییم و یک برنامه آبادان گردی ارائه خواهیم داد.

آشنایی با جاهای دیدنی آبادان

جاهای دیدنی جزیره مینو

در سفر به آبادان احتمالا با رودها و جزیره‌های زیادی روبه رو خواهید شد که هر کدام شگفتی خاص خود را دارند. در برنامه آبادان گردی خود بهتر است در ابتدا به سراغ جزیزه‌ای زیبا  در میان اروندرود بروید.

جزیره مینو نگین درخشان آبادان است که در وسط اروندرود قرار گرفته است ساکنان این جزیره در محلی به نام مینو شهر زندگی می‌کنند و به کشاورزی و دامداری مشغول‌اند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کشاورزی این جزیره آبیاری به‌وسیله جزر و مد است و نیازی به ابزار خاصی برای آبرسانی به زمین‌های زیر کشت ندارد. در سطح جزیره پنج نهر جریان دارد که دو تا از آن‌ها از شاخه‌های رود جرف و باقی از شاخه‌های اروندرود هستند. نیزارهای این جزیره زیستگاه مناسبی برای گرازها‌ست و نخلستان‌های آن محل زندگی پرندگان بومی و مهاجر است.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در آبادان و نزدیک به جزیره مینو در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

جاهای دیدنی جزیره مینو

مسجد رنگونی‌ ها یکی از جاهای دیدنی آبادان

سفر به آبادان بدون دیدن آثار تاریخی این شهر کامل نخواهد شد. آبادان مناطق گردشگری بسیاری دارد اما در میان آنها آثار تاریخی آبادان می‌توانند روایی خوبی برای ما از تاریخ این شهر باشند.

مسجد رنگونی‌های بنایی تاریخی است که در سال ۱۲۹۹ توسط معماری هندی به سبک معماری کشور هند و با کمک رنگونی‌های برمه ساخته شده است. این مسجد که یکی از زیباترین مناطق گردشگری آبادان می‌باشد، هنر و معماری هندیان آبادان را به تصور می‌کشند. 

این بنا دارای تزییناتی رنگارنگ است و دیوارهای بیرون نما با سیمان و نقش‌ و طرح‌های برجسته تزیین شده‌اند. مسجد رنگونی‌ها دارای چهار گنبد کوچک و دو گلدسته است و داخل آن شبستانی رنگارنگ و محرابی زیبا وجود دارد که این محراب با نقاشی‌های زیبا و خوش‌رنگ تداعی کننده نقش‌ونگارهای بهشتی است. این مسجد در سال ۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

مسجد رنگونی‌ ها
عکس از گوگل

رودخانه بهمنشیر

رودخانه‌های آبادان مهم‌ترین بخش آبادان گردی شما خواهد بود. یکی از رودخانه‌های مهم آبادان، رودخانه بهمنشیر است. رودخانه بهمنشیر یکی از شاخه‌های اصلی رود کارون است که پس از جدا شدن از این رود به سمت اروندرود در جریان می‌باشد و در نهایت به خلیج فارس می‌پیوندد.

این رود ۹۰ کیلومتر طول، ۶۰۰ متر عرض و۴ متر عمق دارد. نام این رود برگرفته از نام اردشیر بابکان، سر‌سلسله پادشاهی ساسانیان، است. ساحل بهمنشیر به دلیل خاک حاصلخیزی که دارد محل مناسبی برای کشت و پرورش خرماست و در نخلستان‌های این منطقه مرغوب‌ترین نوع خرما کشت می‌شود.

رودخانه بهمنشیر
عکس از گوگل

کلیسای سورت قاراپت آبادان

یکی از عجیب‌ترین مناطق گردشگری آبادان، مسجد و کلیسای است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. اغلب افرادی که برنامه آبادان گردی دارند از وجود این کلیسا آگاه هستند. اما شاید کمتر کسی بداند که آبادان تنها شهر ایران است که در آن کلیسا و مسجد به‌واسطه دیوار از یکدیگر جدا شده‌اند.

کلیسای سورت قاراپت با مسجد بهبهانی‌های آبادان همسایه است و این همسایگی باعث نزدیکی و احترام بیشتر بین دین اسلام و مسیحیت در این منطقه شده و در روزهای آغاز سال میلادی برخی از مردم آبادان در این کلیسا جمع می‌شوند و سال جدید را به هم‌وطن‌های مسیحی خود تبریک می‌گویند. بیش از نیم قرن از عمر کلیسای سورت گاراپت می‌گذرد و این کلیسا در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

کلیسای سورت قاراپت آبادان
عکس از گوگل

موزه آبادان

آبادان گردی بدون دیدن موزه آبادان کامل نخواهد شد. موزه آبادان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که در سال 1338 شمسی افتتاح شد. این موزه از مجموعه آثاری از دوره‌های قبل از تاریخ، دوره‌های تاریخی و آثاری از دوران قاجار و معاصر در خود نگاه می‌دارد.

معماری موزه آبادان از معماری سنتی ایران الهام گرفته است. ساختمان موزه گنبدی به ارتفاع 22.5 متر می‌باشد که از گنبد مقبره دانیال نبی شوش تاثیر گرفته است. گنبد موزه از هشت ستون تشکیل شده و این ستون‌ها در رأس به هم متصل می‌شوند. موزه آبادان بهترین مکان گردشگری برای دیدن تاریخ این شهر زیباست.

پارک های آبادان

اغلب افراد نام آبادان را با جنگ و مناطق جنگی گره می‌زنند. کمتر کسی پارک های آبادان را برای برنامه آبادان گردی در نظر می‌گردد. پارک های آبادان جزو مناطق گردشگری آبادان هستند و بهترین مکان برای استراحت و گذران وقت می‌باشد.

محبوب‌ترین پارک های آبادان در محله‌های کارگر، فرهنگیان و دریا واقع شده است. از مهم‌ترین پارک های آبادان می‌توان به پارک فردوس، پارک معلم، پارم شهرداری، پارک شاپور، پارک ساحلی و پارک بازسازی اشاره کرد. پارک ساحلی یکی از بهترین پارک های آبادان برای قدم زدن در حاشیه رودخانه بهمنشیر است.

 

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر آبادان

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در آبادان و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *