شهرها

معرفی دیدنی های شهرستان الیگودرز

آشنایی با جاهای دیدنی الیگودرز

شهر کوهستانی الیگودرز در دامنه رشته‌کوه زاگرس و استان لرستان قرار دارد. اطلاعات دقیقی از پیشینه این شهر در دست نیست اما با توجه به باقی‌مانده برخی از آثار تاریخی قدمت آن نزدیک به ۷۰۰ سال پیش‌بینی می‌شود. نام این شهر از ترکیب دو واژه آل، به معنی خاندان، و گودرز ساخته شده و ساکنانِ این شهر گودرز، یکی از پهوان‌های شاهنامه، را به این شهر نسبت می‌دهند. در هنگام سفر به شهر الیگودرز از خرید سوغاتی‌های معروف آن مانند عسل، سیب، گلابی و گردو غافل نشوید و فراموش نکنید که طعم آش ترخینه معروفش را بچشید. در ادامه از جاهای دیدنی الیگودرز و جاذبه های گردشگری الیگودرز بیشتر می‌گوییم.

الیگودرز
عکس از گوگل

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید، عروس آبشارهای ایران، در دامنه کوه زاگرس و شهر الیگودرز قرار دارد. آب این آبشار بعد از مخلوط شدن با اکسیژن و برخورد با سنگ‌های کوه حباب‌هایی سفید‌رنگ را تشکیل می‌دهد که باعث می‌شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود و همین موضوع دلیل نام‌گذاری آن است. این آبشار، که ۷۰ متر ارتفاع دارد، در فصل‌های پرآب حدود ۸ تا ۱۵ متر عرض دارد و پس از سرازیر شدن از کوه به سمت رودخانه رودبار لرستان حرکت می‌کند و در نهایت به رود دز می‌پیوندد.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در الیگودرز و نزدیک به آبشار آب سفید در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

آبشار آب سفید
عکس از گوگل

شیرهای سنگی

شیرهای سنگی که در گورستان‌های قدیمی شهر الیگودرز قرار دارند بخشی از تاریخ این شهر و نماد ایل بختیاری‌اند. این شیر‌های سنگی، که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارند، در گذشته روی قبر‌های افراد خاصی نصب می‌شدند و بنابر ویژگی هر شخص شیرها متفاوت ساخته می‌شدند، مثلاً  اگر فردی شکارچی بود و فوت می‌کرد روی بدن شیر ابزار شکار را حکاکی می‌کردند. در روایت‌های تاریخی گفته شده است که این شیرها روی قبر مردهای بالای ۴۰ سال که ویژگی کدخدایی، مردم‌ دوستی، مهمان‌نوازی، اخلاق نیکو، رشادت و جنگجویی داشتند قرار می‌گرفت. در ایل بختیاری شیر نماد شجاعت است و در بیشتر قالی‌ها و جاجیم‌هایشان تصویر شیر دیده می‌شود.

شیرهای سنگی
عکس از گوگل

دشت لاله های واژگون

دشت دالانی، که در دامنه کوه زاگرس و ۳۵ کیلومتری شهر الیگودرز قرار دارد، با وسعتی در حدود ۲۹۰۰ هکتار بخشی از منطقه‌حفاظت شده اشترانکوه است. در این منطقه یکی از گل‌های کمیاب دنیا به نام لاله‌ واژگون یا سوسن چلچراغ رشد می‌کند و در فصل بهار یکی از زیباترین منظره‌های طبیعی را به وجود می‌آورد. این گل به اشک مریم نیز معروف است و علت آن باور مردم بومی است که عقیده دارند این گل شاهد مرگ سیاوش بوده و برای مرگ او اشک ریخته و به همین دلیل سرش به پایین خم شده است. به دلیل اهمیت زیست – محیطی نام این گل در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شده است.

دشت لاله های واژگون
عکس از گوگل

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر الیگودرز

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در الیگودرز و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

3.9/5 - (17 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. ببخشید عکس شیرهای سنگی بالای نوشته هم در مطلب شهرکرد اومده و هم در مطلب الیگودرز!
    بالاخره مال کجاست؟

    1. سلام. تشکر. به نویسنده برای اصلاح منتقل شد.

      لطفا در صورت تمایل به همکاری با اتاقک یک ایمیل به بنده ارسال فرمایید یا شماره تماس خود را در همین کامنت قرار دهید.
      reza.riz.zar@gmail.com

  2. سلام به عنوان یه همشهری از الیگودرز خیلی از جاهای قشنگ الیگودرز رو نگفتید

    1. حتما به زودی مکان های گردشگری دیگر الیگودرز رو هم اضافه می کنیم به این موارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *