شهرها

جاهای دیدنی آستارا | سفر به شهر بام‌های سفالین

می‌خواهیم به شمالی‌ترین نقطه گیلان سفر کنیم. شهری مرزی و بزرگ که سقف بعضی از خانه‌های قدیمی‌اش سفالی است، طوری که اگر عکس‌هایش را ببینید باور نمی‌کنید شهری در ایران است. شهری که بین اردبیل، تالش، جمهوری آذربایجان و دریای خزر جا خوش کرده است. این شهر که هم لطف طبیعت مثل کوه، دریا، جنگل و طبیعت زیبا شامل حالش شده است و هم ساختمان‌هایی با معماری خاص، بازار مرزی و سوغاتی‌های مختلف دارد، شهری نیست جز آستارا.

آستارای یکی از زیباترین شهرهای مرزی کشور است که مانند میزبانی آراسته، به‌تنهایی حق میزبانی را برای مسافران خارجی ادا می‌کند و زیبایی‌های ایران را به رخشان می‌کشد. در این مقاله قرار است سراغ جاهای دیدنی آستارا برویم، شهری ساحلی که با طبیعت بکر، بازارهای رنگارنگ و سوغاتی‌های متنوع در انتظار مشتاقان و گردشگران است.

جاهای دیدنی شهر آستارا

درباره آستارا

آستارا یکی از شهرهای بزرگ گیلان است که در شمالی‌ترین بخش این استان قرار دارد. این شهر از شرق با دریای خزر، از غرب با اردبیل، از جنوب با شهرستان تالش و از شمال با جمهوری آذربایجان همسایه است. آستارا یکی از شهرهای مهم توریستی و گردشگری ایران است که سالانه حدود 800 هزار مسافر خارجی و 6 میلیون مسافر ایرانی به آن سفر می‌کنند. این شهر در زمینه‌های مختلفی در کشور رتبه دار است از جمله:

  • یکی از قدیمی‌ترین گمرک‌های کشور با قدمت بیشتر از 200 سال در آستارا است.
  • آستارا دروازه ورود به منطقه قفقاز و اروپا است.
  • مرز آستارا یکی از پرترددترین و امن‌ترین مرزهای زمینی کشور است.
  • اولین بندر خصوصی ایران در آستاراست.
  • بزرگ‌ترین گمرک زمینی کشور در این شهر است.

خب دیگر، بیشتر از این از محاسن این شهر نمی‌گویم و دلتان را آب نمی‌کنم. برویم سراغ اصل مطلب، یعنی معرفی جاهای دیدنی آستارا

گردنه حیران، جایی که زیبایی تمامی ندارد

جاذبه گردشگری گردنه حیران
گردنه حیران یکی از زیباترین جاده‌های بین‌شهری ایران

گردنه حیران جاده‌ای حیرت‌انگیز و پوشیده از مناظر زیباست که در مسیر شهر آستارا قرار دارد. به راحتی می‌توان گفت گردنه حیران یکی از زیباترین جاده‌های بین‌شهری ایران است. پیچ‌و‌خم‌های جاده، پوشش گیاهی سرسبز و درختان جنگلی همگی از جاذبه‌های دیدنی این گذرگاه چشم‌نواز است و دره رود ارس هم از کنار گردنه حیران می‌گذرد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

اصلاً گذر از گردنه حیران و تماشای جاهای دیدنی آن، یکی از واجبات زندگی هر ایرانی و هر مسافری است که به ایران سفر می‌کند. توصیه می‌کنم حتماً در سفر به آستارا از این گردنه دیدن کنید، عکس‌های زیبا بگیرید و گوشه‌ای از حافظه ذهنتان را برای همیشه به زیبایی‌های این گردنه اختصاص بدهید. راستش را بگویم اگر بخواهید هم نمی‌توانید لذت تماشای گردنه حیران را از ذهنتان پاک کنید. گردنه حیران همان‌جایی است که وقتی مسافران از تماشای زیبایی‌های آن حیرت‌زده شده‌اند، گاوها در سکون و آرامش دره در حال چرا و زنبورها مشغول انجام فعالیت‌های روزمره‌شان هستند. بازیگوشی‌ها و رفت‌وآمد مه در گردنه هم که تمامی ندارد.

آدرس گردنه حیران: گیلان، آستارا، حدفاصل خروجی اردبیل تا آستارا، گردنه حیران

تالاب استیل، تالابی که درختانش یکجا بند نمی‌شوند!

تالاب استیل
تالاب استیل با درختان متحرک، یکی از جاهای دیدنی آستاراست. – عکاس: علیم محمدی

اگر از غرب آستارا وارد این شهر شوید، گردنه حیران اولین جای دیدنی آستارا به حساب می‌آید؛ اما اگر از شرق و کنار خط ساحلی وارد آستارا شده باشید، در مسیر رشت به تالش و فقط 7 کیلومتر مانده به آستارا، تالاب استیل میزبان شما است. تالاب استیل را واقعاً باید خودتان بروید و از نزدیک ببینید. هرچه از زیبایی‌های این تالاب بگویم، باز احساس می‌کنم در حقش کم‌لطفی کرده‌ام.

تالابی را تصور کنید که سر به یک سمت بچرخانید، مزارع کشاورزی را می‌بینید. کوهستان و جنگل که دیگر جزء چشم‌اندازهای ثابت شما هستند. تازه دلبری اصلی تالاب را نگفته‌ام. در تالاب استیل درختان توسکا تصمیم گرفته‌اند ریشه‌هایشان به‌جای این‌که در خاک باشد، در تالاب رشد کند. حالا همین موضوع باعث شده که با جریان آب این درختان حرکت کنند و آرام و قرار نداشته باشند. به هر حال این خواسته درختان توسکا، باعث شد که تالاب استیل زیبایی دوچندان که هیچ، صدچندانی داشته باشد. راستی تالاب استیل سالانه میزبان گونه‌های کم یابی از پرندگان مهاجر هم است.

آدرس تالاب استیل: گیلان، آستارا، 7 کیلومتری جنوب آستارا، جاده تالش، تالاب استیل

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

رود آستارا چای، مرزی که طبیعت بین ایران و جمهوری آذربایجان کشید

آستارا چای، یک رودخانه کوچک ولی زیبا است که آستارای ایران را از جمهوری آذربایجان جدا می‌کند. آب این رودخانه از ارتفاعات آق مسجد، گردنه حیران و قله شیندان تأمین می‌شود. این رودخانه محل زندگی انواع ماهی مثل ماهی سفید، ماهی آزاد، سیاه کولی و … است. اگر ماهیگیری بلدید این رودخانه همان جایی است که می‌توانید ماهی تازه صید کنید و در یک عصر خوش و آب‌وهوا، با منظره درختان و صدای رود، یک خاطره خوب و خوشمزه بسازید.

آدرس رود آستارا چای: گیلان، آستارا، رود آستارا چای

چشمه آب‌ گرم علی داشی، جایی برای جلای روح و سلامت جسم

جاذبه توریستی چشمه آب‌ گرم علی داشی
آب چشمه آب گرم علی داشی، خاصیت درمانی دارد.

یکی از جاهای دیدنی آستارا، چشمه‌ آب‌گرم «علی داشی» است که شهرت آن به خاطر خاصیت درمانی‌اش است. این چشمه در ییلاقی باصفا به نام گیلده قرار دارد. زیبایی منطقه، به‌علاوه خاصیت درمانی آب چشمه، این مکان را به مقصد بسیاری از گردشگران تبدیل کرده است. گردشگران برای درمان بیماری‌هایی مانند قولنج، دردهای مفصلی و روماتیسمی، دل‌درد و تقویت اعصاب، از حوضچه‌های مخصوص شنا چشمه استفاده می‌کنند.

آدرس چشمه آب گرم علی داشی: گیلان، آستارا، 57 کیلومتری روستای گیلده، چشمه آب گرم علی داشی

آبشار لاتون، ملاقات با بلندترین آبشار ایران

جاذبه توریستی و تفریحی آبشار لاتون
ارتفاع آبشار لاتون 105 متر است.

آبشار لاتون یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آستاراست. این آبشار با ارتفاع ۱۰۵ متر به‌عنوان مرتفع‌ترین آبشار ایران شناخته شده است. برای تماشای این آبشار باید به دل جنگل بروید، درختان و فضایی مه‌آلود را کنار بزنید، دشت‌های سرسبز را زیر پا بگذارید تا به آن برسید. اصلاً یکی از دلایل بکر بودن این جنگل و آبشار دسترسی سخت آن است. برای تماشای آبشار باید حدود ۴ ساعت پیاده‌روی کرد. البته طبیعت‌گردی و تنفس در هوایی پاک برای گردشگران و طبیعت دوستان خسته‌کننده نیست. پس اگر می‌خواهید در فهرست سفرنامه‌های خود، آبشار لاتون را هم داشته باشید، راهی آستارا شوید و با اجاره ویلا از اتاقک خیالتان را از بابت اقامتگاه راحت کنید.

آدرس آبشار لاتون: گیلان، آستارا، 6 کیلومتری روستای کوته کومه، آبشار لاتون

پارک جنگلی بی‌ بی یانلو،‌ بهشت آستارا

پارک جنگلی بی‌ بی یانلو
پارک جنگلی بی‌ بی یانلو، یکی از جاهای دیدنی شهر آستارا

پارک جنگلی بی‌بی یانلو با وسعت ۱۵۱۲ هکتار، بهشتی زیبا در آستارا خلق کرده است. دره‌های عمیق، کوه‌های بلند، جنگل‌های سرسبز، پوشش گیاهی خاص و گونه‌های جانوری مختلفی که ساکن این پارک جنگلی هستند، دست‌به‌دست هم دادند و این پارک جنگلی زیبا را به وجود آورده‌اند. درختان راش، توسکا، فندق و … هم که دیگر خودشان صاحب اصلی پارک هستند.

آدرس پارک جنگلی بی بی یانلو: گیلان، آستارا، 5 کیلومتری جاده آستارا-اردبیل، پارک جنگلی بی بی یانلو

ساحل صدف، یکی از تمیزترین ساحل‌های شمالی

ساحل صدف آستارا
ساحل صدف آستارا در 10 کیلومتری جاده آستارا به رشت قرار دارد. – عکاس: امیر زارعی

خب دیگر نوبتی هم باشد، نوبت رفتن به دریا و معرفی یکی از زیباترین ساحل‌های شمالی است. ساحل صدف آستارا را می‌توان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی آستارا دانست. جایی که هم به وصال دریا می‌رسید، هم اگر هوا مساعد بود و غریق نجات اجازه داد، تنی به آب می‌زنید و هم می‌توانید صدف جمع کنید. جمع‌کردن صدف یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به آستاراست چون همه ما در کودکی با پیدا کردن صدف خوشحال می‌شدیم و منتظر بودیم تا صدف‌ها را به گوشمان بچسبانیم و صدای آب را بشنویم.

آدرس ساحل صدف: گیلان، آستارا، 10 کیلومتری جاده آستارا-رشت

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

روستای کوته کومه، روستایی با گنجینه‌ای از معجزه‌های طبیعت

روستای کوته کومه
روستای کوته کومه، یکی از جاهای دیدنی آستاراست که آبشار لاتون در آن مخفی شده است. – عکاس: فاطمه نورانی

روستای کوته کومه، یکی از جاهای دیدنی آستارا و محبوب دل کسانی است که دنبال آرامش هستند. در این روستا جمعیت کمی ساکن هستند و میزبانان اصلی شما درختان، چشمه‌ها و یک آبشار در مرتفع‌ترین قسمت روستا است. این آبشار همان آبشار لاتون است که در بخش قبل گفتیم. با اینکه گوهر اصلی روستا، آبشار لاتون است اما اگر نخواهید زیاد به خودتان فشار بیاورید و تا ارتفاع 700 متری بالا بروید، می‌توانید در همان ابتدای راه از طبیعت زیبا، درختان گلابی و آلو، هوای مطبوع و سکوت روستا حسابی کیف کنید.

آدرس روستای کوته کومه: گیلان، آستارا، 9 کیلومتری شهر لوندویل، روستای کوته کومه

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

کوه اسپیناس، بلندترین کوه منطقه آستارا

علاقه‌مندان به کوه‌نوردی، بشتابید بشتابید که قرار است در این بخش از سفر به آستارا و معرفی جاهای دیدنی آستارا به کوه اسپیناس برویم. کوه اسپیناس در ارتفاع 2105 متری از سطح دریا قرار دارد و بلندترین کوه منطقه آستارا به حساب می‌آید. این کوه همان کوهی است که آب آبشار لاتون از آن سرچشمه می‌گیرد. اگر هم اهل کوه‌نوردی نیستید، نگران نباشید پوشش گیاهی این کوه که هر فصل از سال به یک رنگ است و ارتفاع آن، باعث می‌شود تماشای آن حتی از دور و بدون کوه‌نوردی هم زیبا و منحصربه‌فرد باشد.

آدرس کوه اسپیناس: گیلان، آستارا، 17 کیلومتری شرق شهر لوندویل، کوه اسپیناس

پناهگاه حیات وحش لوندویل، منطقه حفاظت‌شده آستارا

پناهگاه حیات وحش لوندویل
پناهگاه حیات وحش لوندویل، بین بخش مرکزی شهرستان آستارا و لوندویل قرار دارد. – عکاس: رامتین رادفر

اگر از اردوهای دوران کودکی و سر زدن به باغ‌وحش خاطرات خوبی ندارید و دوست دارید زندگی حیوانات به شکل طبیعی آن را ببینید، در سفر به آستارا به پناهگاه حیات وحش لوندویل بروید. این منطقه که جزو مناطق حفاظت‌شده آستاراست از نظر پوشش گیاهی در دسته جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی قرار می‌گیرد. اینجا محل زندگی گونه‌های مختلف جانوران مثل سمور آبی، قوی فریاد کش، حواصیل، گورکن، پرستوهای دریایی و … است.

آدرس پناهگاه حیات وحش لوندویل: گیلان، آستارا، بین لوندویل و بخش مرکزی شهرستان آستارا، پناهگاه حیات‌وحش لوندویل

بازار ساحلی آستارا، لذت گشت‌وگذار در بازاری محلی

بازار ساحلی آستارا
بازار ساحلی آستارا در خیابان ملت شرقی این شهر واقع است. – عکاس: نوید صامری

آستارا یک شهر مرزی است و به همین خاطر، جای تعجب نیست که مسافران به این شهر دلشان بخواهد از بازارها و مراکز خرید آن دیدن کنید. اگر دلتان خواست به یک بازار سنتی که پر از غرفه‌های مختلف اجناس ایرانی، ترکی و روسی است بروید، بازار ساحلی آستارا انتخاب خوبی است. بعد از اینکه حسابی در بازار گشتید و خرید کردید، می‌توانید به ساحل بروید و کنار دریا قدم بزنید. اینجا همان جایی است که اگر خریدهای هیجانی و زیاد داشتید، می‌توانید سر فرصت دلیل خرید و نیازتان به محصولی که خریدید را با بقیه در میان بگذارید!

آدرس بازار ساحلی آستارا: گیلان، آستارا، میدان ملت، خیابان ملت شرقی، بازار ساحلی آستارا

سخن آخر

در این مقاله به شمالی‌ترین نقطه گیلان، یعنی آستارا سفر کردیم. اول کمی با شهر آشنا شدیم و بعد از شرق وارد آستارا شدیم. گردنه حیران به‌واقع ما را حیران کرد، بعد به ساحل صدف، آبشار لاتون، روستای کوته کومه و … سر زدیم.

 فهرست جاهای دیدنی آستارا همین‌جا تمام نمی‌شود. این شهر با داشتن جنگل، کوه، دریا، آبشار، چشمه، رود و … پر از جاذبه‌های طبیعی است که شاید منتظرند تا شما در سفرتان به آستارا آن‌ها را کشف کنید.

برای سفر به این شهر، نگران اقامتگاه نباشید. از اتاقک کمک بگیرید و قبل از سفر نسبت به اجاره روزانه خانه و ویلا در آستارا اقدام کنید.

سؤالات متداول

جاهای دیدنی آستارا کدامند؟

گردنه حیران، آبشار لاتون، روستای کوته کومه، پناه گاه حیات وحش لوندویل، کوه اسپیناس، ساحل صدف، پارک جنگلی بی بی یانل و ... چند مورد از معروف‌ترین جاهای دیدنی آستارا هستند.

ساحل صدف آستارا کجاست؟

آدرس ساحل صدف آستارا: گیلان، آستارا، 10 کیلومتری جاده آستارا-رشت

بازار آستارا کجاست؟

بازار ساحلی آستارا در میدان ملت، خیابان ملت شرقی این شهر قرار دارد.

3/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من فقط یک بار آستارا را دیدم و لذت بردم اما متاسفانه توی بازارش فقط پر بود از اجناس چینی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *