جاهای دیدنی

جاهای دیدنی باغ بهادران | شمال اصفهانی‌ها!

اگر در اصفهان حال و هوای شمال به سرتان زد، شهر باغ بهادران را برای اقامت و گشت‌و‌گذار انتخاب کنید. شاید نام باغ بهادران کمتر به گوشتان خورده باشد، در این مقاله قصد داریم شما را با جاهای دیدنی باغ بهادران بیشتر آشنا کنیم.

معرفی باغ بهادران

برای رسیدن به این شهر از اصفهان به بزرگراه آقارب‌پرست بروید و با گذر از زندان مرکزی اصفهان،‌ وارد بزرگراه ذوب‌آهن شده و با عبور از شهرهای فلاورجان، فولادشهر و شهر رزین به باغ بهادران برسید.

برای آشنایی بیشتر مقاله باغ بهادران کجاست؟ را مطالعه کنید.

جاهای دیدنی باغ بهادران

در باغ بهادران تا دلتان بخواهد روستاهای باصفا و سرسبز وجود دارد که باغ و بستان‌های زیبایی را در دل خود جای داده‌اند. از هر کدام از این روستاها رودخانه‌ای جریان می‌یابند که طراوت و عطر گل‌و‌گیاهان تازه را در فضا پراکنده می‌کنند. گذشته از این روستاها، باغ بهادران دارای جاهای دیدنی تاریخی فراوانی است و تفرجگاه‌های هیجان‌انگیزی هم دارد. در این نوشتار می‌خواهیم شما را به جاهای دیدنی باغ بهادران دعوت کنیم تا بیشتر با این شهر جذاب و رویایی اصفهان آشنا شوید!

تفریحات هیجان‌انگیز در باغ بهادران

چندین نفر داخل دو قایق رفتینگ میان روخانه ای که دو طرف آن درختان سرسبز است.باغ بهادران شهری است که گردشگران برای قدم زدن در کنار رودخانه، اتراق کردن زیر سایه درختان و استشمام هوای پاک به سمت آن می‌آیند. اما این شهر تفریحات هیجان‌انگیزی را ترتیب داده است تا به گردشگران بیش از آن چه انتظار دارند، خوش بگذرد!

در این شهر می‌توانید آفرودسواری را تجربه کنید و آدرنالین خونتان را افزایش دهید. همچنین امکان اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری وجود دارد تا یک خوشگذرانی تمام‌عیار را تجربه کنید.

رفتینگ و قایق‌سواری در رودخانه هم از دیگر تفریحات جذاب و سرگرم‌کننده برای خانواده‌ها به شمار می‌رود تا خاطرات خوشی از سفر به باغ بهادران برای خود بسازند.

قلعه چهار برج

ساختمان گلی و آجری قدیمی یا پلکان گلی که آسمان آب خوشرنگ پشت آن مشخص است.اگر اهل تاریخ و آثار به‌جا‌مانده از روزگاران قدیم باشید، باغ بهادران شما را ناامید نخواهد کرد‌. چراکه در این شهر جاهای تاریخی بسیاری وجود دارد که یکی از آن‌ها، قلعه چهار برج است. این چهار برج محوطه حیاط قلعه را احاطه کرده‌اند و نشان‌دهنده ساختار نظامی این قلعه در دوران گذشته هستند.

این قلعه همان‌طور که از نام آن مشخص است، چهار برج استوانه‌ای و بزرگ دارد و جنس آن از گِل است.

قلعه تاریخی چهار برج در دوره صفویه و افشاریه ساخته شده و در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه را در جنوب شهر باغ بهادران پیدا خواهید کرد.

پارک طبیعی ساحل زاینده رود

یک پل بر روی رودخانه ای آرام با درختان رنگارنگ پاییزی و آسمان ابیدر جوار زاینده رود یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی باغ بهادران قرار گرفته است که برای گردش و تفریح حرف ندارد. یک پارک ساحلی که پر از درختان سر به‌ فلک کشیده است و هوایی پاک و تمیز دارد. در این پارک می‌توانید کنار رود قدم بزنید، اتراق کنید و به قایق‌سواری و ماهیگیری بپردازید.

علاوه بر گردشگران، مردم محلی و اهالی شهرهای اطراف هم آخر هفته‌ها بساط ناهار و عصرانه خود را به این پارک ساحلی می‌آورند و چند ساعتی را به‌دور از مشغله‌های روزانه به گردش و تفریح می‌پردازند.

شما هم در سفر به باغ بهادران، سری به این پارک ساحلی بزنید و یک عصرانه اصفهانی، مثل چای و پولکی، نوش‌جان کنید تا لذت سفر به شمالِ اصفهانی‌ها به جانتان بنشیند!

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/baghbahadoran” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در باغ بهادران کلیک کنید.[/button]

روستای مورکان

نمای بالا از یک روستا که در آن خانه ها، رودخانه ای در میان روستا، پل بر روی رودخانه و درختان سبز روستا مشخص هستند.اگر آرزوی سفر در زمان را دارید یا در انتظار اختراع ماشین زمان هستید، دست نگه دارید. چراکه روستای مورکان، شما را به سفر در زمان دعوت می‌کند! ا

این روستای باصفا بسیار قدیمی بوده و خوشبختانه هنوز هم حالت سنتی خود را حفظ کرده است. در روستای مورکان خانه‌ها بافتی سنتی و کهن دارند و کوچه‌پس‌کوچه‌های آن، شکل و شمایل صدها سال قبل باغ بهادران را به شما نشان می‌دهند.

در یکی از این خانه‌های روستایی اقامت کنید تا صبح‌ها با صدای بلبل و نسیم خنک از خواب بیدار شوید. جالب است بدانید که زنان این روستا، بسیار هنرمند هستند و قالی‌های دست‌بافت‌شان به شهرهای دیگر صادر می‌شود. روستای مورکان تا سال ۱۳۸۵ برج و بارو داشته است و مردم برای ورود به این روستا از دروازه‌های تاریخی آن گذر می‌کردند!

روستای کرچگان

منظره ای از خانه ها، درختان، کوه ها و آسمان آبی یک روستااگر تنها ۸ کیلومتر از شهر باغ بهادران فاصله بگیرید، به روستای دیگری که بسیار خوش آب‌و‌هوا است، برمی‌خورید. نام این روستا، کرچگان است و در کوهپایه زاگرس قرار دارد. موقعیت ویژه این روستا در پایِ کوه باعث به‌وجود آمدن مزارع سرسبزی شده است که شما را محو تماشا خواهند کرد.

این روستا نیز همانند شهر باغ بهادران بسیار قدیمی است. در کرچگان برجی با قدمت هزار سال وجود دارد که با نام برج کبوترخانه شهرت دارد. این برج محل زندگی پرندگان بسیاری است و هر ۱۵ سال یک بار قفل آن باز می‌شود تا حدود ۱۵ تن فضله کبوتر از آن جمع‌آوری شود!

روستای برنجگان

یکی دیگر از روستاهای خوش آب‌و‌هوای باغ بهادران، روستای برنجگان است که درست کنار زاینده رود قرار دارد. در این روستا هم می‌توانید اقامت کنید و از صدای رودخانه و نسیم خنک لذت ببرید.

در این روستا با وجود آب رودخانه، برنج کشت می‌شود. برای همین طی ۳۰۰ سال آن را با نام برنجگان می‌شناسند. خوب است بدانید که در دل این روستا، چشمه‌ای به نام کبکی وجود دارد که بازدید از آن را هم می‌توانید در برنامه سفر خود قرار دهید.

زیارتگاه قرآن

یک کتاب قران بزرگ که باز شده است و صفحات داخلی آن دارای نقش های رنگی هستند.شهر باغ بهادران برای آرامش معنوی و روحانی گردشگران هم جاذبه دارد. یکی از جاذبه‌های مذهبی این شهر، زیارتگاه قرآن است که در روستای سعیدآباد قرار دارد.

در این زیارتگاه، قرآنی خطی منسوب به حضرت علی (ع) وجود دارد که این مکان را به جایی برای زیارت این قرآن مبدل کرده است. اگر به باغ بهادران سفر کردید، بازدید از این زیارتگاه و این قرآن خطی مقدس را از دست ندهید!

امام‌زاده شاهزاده ابوالقاسم

گنبد نقره ای و دو گل دسته که از پشت درختان سبز روستا نمایان هستند.یکی دیگر از مکان‌های مذهبی شهر باغ بهادران، امام‌زاده شاهزاده ابوالقاسم است. این آرامگاه بنایی تاریخی نیز محسوب می‌شود و قدمت آن به ۴۰۰ سال پیش می‌رسد. امامزاده ابوالقاسم در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. مقبره امامزاده ابوالقاسم از گل ساخته شده است و یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی باغ بهادران به شمار می‌رود. این آرامگاه متعلق به یکی از نوادگان امام سجاد (ع) است.

این امامزاده در روستای سهروفیزان قرار دارد.  قدمت این روستا به دو هزار سال قبل از اسلام برمی‌گردد. بنای امامزاده مربوط به دوره ایلخانیان بوده و در گذشته این بنای تاریخی دارای حمام، بازار و… نیز بوده است.

قلعه ترکی

قلعه ای خشتی و گلی قدیمی با دو برج دیدبانی اگر به سمت شمال باغ بهادران بروید، در دهستان چم‌رود به قلعه‌ای باستانی به نام قلعه ترکی برخواهید خورد. این قلعه تاریخی از دوران حکومت مغول‌ها در ایران به جا مانده است. برای تماشای بقایای این قلعه تاریخی باید به دهستان چم‌رود و سپس روستای قلعه ترکی سر بزنید.

قلعه ترکی در روزگاران گذشته به عنوان دروازه روستا بوده و نقشی نظامی داشته است.. صحرای نزدیک این قلعه را با نام صحرای طرابلس می‌شناسند. شب‌ها در این صحرا، آسمان بسیار دیدنی می‌شود و شمار ستاره‌ها از دست‌تان درخواهد رفت!

مجموعه فرهنگی و تفریحی باغ بهادران

منظره برفی درختان و میز و صندلی های رستوران پوشیده شده از برف در کنار ودخانهیکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی باغ بهادران، مجموعه فرهنگی و تفریحی شهر است که در جوار زاینده رود قرار دارد. در این مجموعه امکانات بسیاری برای برگزاری کنسرت، جشن، مهمانی، کنفرانس و… وجود دارد و دارای سالن‌های غذاخوری و رستوران‌های مناسبی است.

علاوه بر این، مجموعه فرهنگی و تفریحی باغ بهادران سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های مناسبی دارد و به برگزاری تورهای گردشگری با تعداد بالا هم می‌تواند کمک کند. این مجموعه چشم‌انداز بسیار زیبایی از باغ‌ها و رودخانه دارد و از واجبات گردشگری شهر باغ بهادران، به شمار می‌رود.

قلعه کافر

دیوار و دو برج دیدبانی قلعه ای گلی و قدیمی که در بالای آن آسمان آبی خوشرنگی مشخص است.در باغ بهادران، اثری تاریخی از دوره ساسانیان به جا مانده است تا قدمت این شهر را بیش از پیش نشان بدهد. در یک کیلومتری این شهر، بقایای سازه‌ای مرتفع و زیبا را خواهید دید که در روزگاران گذشته به عنوان آتشکده و محلی برای عبادت به شمار می‌رفته است.

سخن آخر

در این مقاله درباره باغ بهادران صحبت کردیم و جاهای دیدنی آن را به شما معرفی کردیم، بهتر است هروقت گذرتان به اصفهان می‌رسد حتما به باغ بهادران هم سری بزنید. و از دیدن طبیعت زیبای آن لذت ببرید. یا اگر هم ساکن اصفهان هستید حتما برای رفتن به باغ بهادران برنامه‌ر‌ٰیزی کنید. و قبل از رفتن حتما این مقاله را مطالعه کنید.

3.2/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *