شهرها

معرفی جاذبه های دیدنی بندر ترکمن

معرفی دیدنی های بندر ترکمن

بندر ترکمن کجاست ؟ شهر بندر ترکمن در استان گلستان قرار دارد. بندر‌ ترکمن از شهرهای ساحلی دریای خزر است. برخلاف بسیاری از شهرهای ایران بندرترکمن سابقه تاریخی چندانی ندارد و در سال ۱۳۰۶ تأسیس شده است. زبان رایج در این شهر ترکمنستانی است و ساکنین آن بسیار مهمان‌نواز و خونگرم‌اند. سفر به شهر زیبای بندر‌ ترکمن مجموعه‌ای از خاطرات و تجربه‌های بی‌نظیر را می‌سازد. اگر قصد سفر به این شهر دوست‌داشتنی را دارید می‌توانید با اجاره روزانه ویلا در گرگان از اتاقک در نزدیکی بندر اقامت کنید. در ادامه از جاذبه های بندر ترکمن و جاذبه‌های گردشگری بندر‌ ترکمن بیشتر می‌گوییم و برایتان پیشنهادهای ویژه‌ای داریم.

بندر ترکمن
عکس از گوگل

جزیره آشوراده یکی از جاهای دیدنی بندر ترکمن

جزیره آشوراده نامی آشنا بین جاذبه‌های گردشگری استان‌های شمالی ایران است. آشوراده در گذشته از مجموع سه جزیره تشکیل شده بود که دو جزیره آن غرق شدند و در حال حاضر فقط یکی از آن‌ها باقی مانده است. آشوراده تنها جزیره ایرانی در دریای خزر است و به این دلیل که ۴۰٪ خاویار ایران را تأمین می‌کند اهمیت زیادی دارد. برای رسیدن به این جزیره باید از قایق‌های محلی بندر‌ترکمن استفاده کنید. بازار محلی نیز از دیگر جذابیت‌های آشوراده است.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در بندر ترکمن و نزدیک به آشوراده در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

جزیره آشوراده
عکس از گوگل

ساحل بندر ترکمن

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری بندر‌ ترکمن اسکله تفریحی است. امکانات تفریحی و رفاهی که در اسکله فراهم شده است می‌تواند اوقات خوشی را برای گردشگران به وجود آورد. قایق‌های موتوری و پدالی از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌های دریایی اسکله است. رستوران، محلی برای پیک‌نیک و سرویس‌های بهداشتی از امکانات رفاهی این اسکله‌اند. چشم‌انداز دریای خزر در کنار این امکانات به جذابیت‌های اسکله می‌افزاید. بازارچه‌های سنتی برای خرید محصول‌های محلی و لباس‌های سنتی و سوغاتی از دیگر جاذبه‌های اسکله تفریحی بند‌رترکمن‌اند.

ساحل بندر ترکمن
عکس از گوگل

روستای قره قاشلی یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر‌ ترکمن

روستای قره‌ قاشلی یکی از روستاهای بندر ترکمن است. این روستا، علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، یکی از مهم‌ترین مکان‌های برگزاری مسابقه‌های اسب‌دوانی داخلی و بین‌المللی است. در تمام روزهای سال علاقه‌مندان به اسب‌سواری می‌توانند به این روستا سفر کنند و لذت اسب‌سواری با اسب‌های اصیل و معروف ترکمن را تجربه کنند.

بعد از گردش در بندر ترکمن نوبت به دیدنی های گرگان می‌رسد که در نزدیکی بندر قرار دارند و بازدید از آن‌ها را نباید به هیچ عنوان از دست داد.

روستای قره قاشلی
عکس از گوگل

منطقه شکار ممنوع صوفیکم

منطقه شکار ممنوع صوفیکم، تالابی‌ در نزدیکی بندر ترکمن و در شمال استان گلستان است. وسعت این تالاب 33 هزار و 370 هکتار است. اهمیت این تالاب به این خاطر است که زیستگاه برخی گونه‌های نادر حیات وحش مانند روباه ترکمن و کوچک‌ترین پستاندار ایران یعنی حشره خوار کوتوله است.

لازم به ذکر است که این منطقه یکی از اقامتگاه‌های زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر است، که هر ساله از ۶ مسیر مهاجرت در جهان به این تالاب وارد می شوند. ۱۳۰ گونه پرنده از جمله ۹ گونه پرنده مهاجر زادآور و ۱۲ گونه پرنده بومی زادآور در این تالاب یافت می شوند. همچنین این تالاب به‌ عنوان زیستگاه پرنده‌های حمایت‌شده و در معرض خطر مانند اردک سرسفید و عقاب دریایی دم‌سفید اهمیت بالایی دارد.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم
منطقه شکار ممنوع صوفیکم

ترکمن صحرا

ترکمن صحرا به لحاظ جغرافیایی بخش وسیعی از شمال شرقی کشور را شامل می شود. این منطقه از شمال با جمهوری ترکمنستان مرز مشترک دارد، و از جنوب به کوهپایه‌های البرز، از غرب به دریای خزر و از شرق به خراسان شمالی و بجنورد می‌رسد. در واقع ترکمن صحرا بخش وسیعی از استان گلستان و خراسان شمالی را در برمی‌گیرد.

شهرهای بندرترکمن، گنبد کاووس، مراوه تپه، آق‌قلا، نگین شهر، کلاله، سیمین شهر و داشلی برون در ترکمن صحرا قرار دارند. شهرهای گنبدکاووس، مراوه تپه، کلاله، ترکمن، گمیشان و آق‌قلا در استان گلستان و بخش‌هایی از شهرهای آرا، درگز و مانه و سملقان در خراسان شمالی  هستند.

منطقه ترکمن صحرا بسیار وسیع است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر‌ به‌ فردی در آن موجود است، که از میان آنها می توان به بلندترین برج آجری جهان، هزار دره‌ ها، گورستان سنگی مرموز، فرهنگ غنی، موسیقی مردم ترکمن صحرا و اسب ‌های اصیل ترکمن را نام برد. هر کدام از زیبایی‌ها به تنهایی می ‌تواند انگیزه ای برای سفر به ترکمن صحرا باشد.

ترکمن صحرا
ترکمن صحرا

تالاب گمیشان

تالاب گميشان نوار نسبتاً باريكي است كه در جهت شمالي- جنوبي در امتداد سواحل جنوب شرقي درياي خزر کشیده شده است. تالاب گميشان در فاصله 24 کیلومتری بندر ترکن قرار دارد، و یکی از تالاب های مورد علاقه پرندگان مهاجر است كه به عنوان یك ذخیره گاه ژنتیكی باارزش شناخته می شود.

تالاب گمیشان
تالاب گمیشان

دوشنبه‌بازار بندر ترکمن

دوشنبه بازار بندر ترکمن یکی از دیدنی های این شهر ترکمن نشین است، که مکان خیلی مناسب برای کسانی که عاشق صنایع دستی هستند، محسوب می شود. در این بازار که در ابتدای ورودی شهر قرار دارد، انواع صنایع دستی ترکمنی مانند پشتی، قالی، محصولات نمدی، سوزن دوزی و جواهرات با قیمت بسیار مناسب عرضه می شود.

دوشنبه بازار در بندر ترکمن
دوشنبه بازار در بندر ترکمن

غذاهای سنتی معروف بندر ترکمن

غذاهای سنتی هر منطقه نماینده فرهنگ و هنر مردم است. مردم بندر ترکمن نیز غذاهای سنتی معروفی دارند که آداب و رسوم خاص خود را برای غذا خوردن رعایت می کنند. از جمله آن که غذا را دور سفره ای موسوم به ثاچاق می خورند. در ادامه شما را با تعدادی از غذاهای سنتی معروف بندر ترکمن آشنا می سازیم.

چکدرمه

چکدرمه بی شک مشهورترین غذای محلی استان گلستان است. این پلو غذای مخصوص مخصوص بندر ترکمن و آق قلا است. چکدرمه غذایی بسیار لذیذ است که در حالت سنتی درون دیگ مخصوصی به نام قازان طبخ می شود. ترکیبات اصلی این غذای سنتی بندر ترکمن را گوشت، برنج، پیاز، رب گوجه فرنگی، روغن، نمک و فلفل تشکیل می دهند.

چکدرمه
چکدرمه

خورشت ساک

این خورشت که با استفاده از نخود، فلفل، گوشت با چربی، آرد، اسفناج، روغن، سیر و پیاز تهیه می شود، به عنوان یکی از غذاهای معروف در مناسبت های مختلف در بندر ترکمن طبخ می شود. وجود اسفناج و گوشت در این خورشت باعث شده که غذای بسیار مقوی باشد.

خورشت ساک ترکمنی
خورشت ساک ترکمنی

اکمک

برای پخت اکمک که در ترکمنستان به آن چلفک می گویند، دیگ چدنی را که کمی چرب کرده اند، روی آتش گرم می‌کنند. خمیر آماده را به ‌صورت لایه‌ای نازک و مدور و با کمک کاردی دسته‌ بلند در داخل دیگ می‌چرخانند و سپس زیر و رو می‌کنند تا طرف دیگر آن نیز پخته شود.

سپس لایه‌ی دیگر بر آن اضافه می‌کنند و باز در داخل دیگ می‌چرخانند. در این مرحله نیز عمل لایه‌گذاری تکرار می‌شود. لایه‌های پخته ‌شده را از دیگ بیرون آورده و مانند شیرینی کاک در هم می‌پیچند و لابه‌لای آن شکر می ریزند. این شیرینی خوشمزه را همراه با چای میل می کنند.

از دیگر غذاهای خوشمزه ترکمن صحرا می توان به بولامه (غذایی شبیه حلیم)، چوروک (نان تنوری)، نان فتیر، کلوچه، بیشمه (نان روغنی شبیه به بامیه)، باسترمه (پلو به همراه ماهی ازون برون)، قاتلاما (نان روغنی شیرین)، بوروک (غذایی شبیه پیراشکی)، ماش پلو و کئی ترشک (خوراک کدو) اشاره کرد.

نان اکمک
نان اکمک

زمان مناسب سفر به بندر ترکمن

در فصل بهار به ویژه در فروردین و نیمه اول اردیبهشت ماه طبیعت ترکمن صحرا بسیار زیبا و چشم نواز است. با توجه به تعطیلات نوروز می توان گفت بهترین زمان برای سفر به ترکمن صحرا و تماشای دشت‌های وسیع و سرسبز و سایر جاذبه‌های آن فروردین ماه است. اما اگر در تعطیلات نوروز موفق به سفر نشدید، نگران نباشید. زیرا همان طور که گفته شد زیبایی خیره کننده ترکمن صحرا تا اردیبهشت ادامه دار است.

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا
بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره روزانه خانه در بندر‌ ترکمن یا اجاره آپارتمان مبله، سوئیت ارزان و ویلا با قیمت مناسب می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

2.3/5 - (12 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. جاذبه گردشگریش فقط اون اسکله وتالاب وجزیره بود که تقریبا همگی درحال نابودیست شهر بدون هیچ امکاناتی بلحاظ جذب گردشگر. دلگیر وتاریک ،…واقعا متاسفم که شهری با این پتانسیل جذب طبیعی اینطور بهحال خود رها شده فقط بخاطر اینکه….

  2. سلام
    اگر مسیرتون حتی از نزدیک بندرترکمن هم رد شد
    حتما تو این شهر رستوران خاویار برین
    ی دلیلش امتحان کردن خاویار دریایی اصل هست که تو دسر و پیش غذاها با قیمت ۱۵ تومن سرو میشه که واقعا عالیه
    غذاهای محلی ترکمنی و ملی و بین المللی ش عالیه
    هم رستورانه هم کافه س جای استراحت و الاچیق داره
    واقعا دستشون درد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *