تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی برزک | تاریخی و ماجراجویانه

شهر بزرک یکی از شهرهای دیدنی و زیبای شهرستان کاشان است که با طبیعت بکر و عطر مدهوش‌کننده گل‌های محمدی‌اش نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد کرد. سالانه شمار زیادی از گردشگران برای مسافرت و تفریح به این خطه سرسبز و زیبا سفر می‌کنند و از دیدن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آن لذت می‌برند؛ البته برای به‌یاد ماندنی‌تر شدن این سفر، بهتر است در یکی از اقامتگاه‌های اتاقک اقامتی چند روزه داشته باشید و از مشاهده جای جای برزک لذت ببرید.

در این مقاله با هم سفری کوتاه به این سرزمین سراسر زیبایی می‌رویم تا با جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا شویم.

درباره برزک

بزرک از شهرهای زیبای شهرستان کاشان و از توابع استان اصفهان است. این شهر که در فاصله 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع شده دارای جمعیتی برابر با ۴۵۸۸ نفر است. در این شهر زیبا و خوش آب‌وهوا محصولات کشاورزی و مزرعه‌ای مانند گردو، بادام و شاه‌توت تولید می‌شوند و جالب است بدانید که 70 درصد از سهم گل محمدی شهرستان کاشان در برزک تولید می‌شود. برزک با وسعت کم، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است و برای دسترسی به آن هم می‌توانید از دو اتوبان قم-کاشان یا تهران-اصفهان عبور کنید.

به‌یاد داشته باشید که موقعیت جغرافیایی برزک باعث شده تا زمستان‌هایی سرد داشته باشد، بنابراین اگر تحمل سرما را ندارید، بهتر است در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید و از آب‌وهوای مطبوع و طبیعت زیبای آن بهره ببرید.

هم‌چنین با سفر به این شهر زیبای تاریخی می‌توانید صنایع دستی ارزشمند برزک را که شامل گلیم‌بافی، جوال، گاله، پارچه‌بافی، گلدوزی، نخ‌ریسی، گیوه‌بافی و قالی‌بافی است، تهیه کنید و یا خوراکی‌هایی نظیر گلاب، شاتوت، گردو و انواع عرقیجات را خریداری کنید. در شهر برزک غذاهای لذیذ و خوش‌طعم محلی مانند کالجوش، نان پیازی، خورشت نخودآله، اشکنه تخم مرغ، آش سیرابی، دیزی با سیب خشک و اشکنه با سیب‌زمینی طبخ می‌شوند که نباید خوردنشان را در سفر به این دیار از دست داد.

برای آشنایی بیشتر با این شهر مقاله برزک کجاست را مطالعه نمایید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره اقامتگاه در برزک کاملا تمیز
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاذبه‌های ‌تاریخی و طبیعی برزرک

برزک شهری کوهستانی، خوش آب‌وهوا با قدمتی 5000 ساله است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. در این بخش، شما را با طبیعت زیبا و ابنیه‌های تاریخی برزک آشنا می‌کنیم تا در زمان سفر به این خطه، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و از تمام جاذبه‌های آن دیدن کنید.

تپه تاریخی قلعه

تپه تاریخی قلعه

در مرکز شهر برزک تپه‌ای تاریخی با فضا و نمایی بسیار زیبا قرار گرفته است که قدمت آن به دوره سلجوقیان و حتی قبل از آن می‌رسد. تپه تاریخی قلعه، به‌عنوان اولین سکونتگاه مردم برزک شناخته شده است. بر سطح این تپه، حفره‌هایی دیده می‌شود که بنابر اعتقاد اهالی بومی برزک، محل قرارگیری استخوان‌های به‌جا مانده از انسان‌هایی است که روزگاری در آن زندگی می‌کردند.

ارتفاع این تپه حدود 20 متر است و با صعود به بالای آن می‌توانید از چهار طرف تپه، سرسبزی و شادابی درختان، دشت و کوه‏های سر‌به‌فلک کشیده و خانه‏‌های کاه‌گلی را نظاره کنید. امروزه این قلعه تماشایی برای رفاه حال گردشگران به صورت یک تفرجگاه عمومی و زیبا درآمده است و گردشگران می‌توانند ضمن بازدید از این قلعه از امکانات رفاهی متعدد آن جهت اسکان و استراحت، مانند صندلی و نیمکت، آلاچیق و … استفاده کنند.

غار کشف شده در این تپه به همراه وسایلی نظیر تنور گلی، ظروف سفالی و گلی، سرکو و … حکایت از سکونت و زندگی بسیار دور در این محل دارد.

آدرس: شهرستان کاشان، شهر برزک، خیابان اصلی،خیابان مصلی

غار کشف شده در تپه تاریخی قلعهغار کشف شده در تپه تاریخی قلعه

در دل تپه قلعه، یک غار تاریخی کشف شده که طبق نظر باستان‌شناسان، قدمت آن به زمان سلجوقیان برمی‌گردد. به گفته‌ی اهالی این منطقه، این غار روزگاری محل سکونت مردان و زنان بوده است. در آن وسایلی نظیر تنور گلی، ظروف سفالی و گلی، سرکو و …دیده شده است. از دیگر شگفتی‌های این غار می‏توان به کانال‌های کوچک حفاری شده در دل سنگ، جهت دفن یا نگهداری استخوان‌های گذشتگان خود و یا سقف زیبای آن اشاره کرد.

شهرداری با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری به دنبال ثبت ملی این اثر تاریخی است و هم‌اکنون برای انجام تحقیقات بیشتر، اقدام به آزادسازی راه‌های مسدود شده این غار در اثر ریزش‏های سالیان متوالی است. قرار است غار تپه قلعه در آینده‌ای نه‌چندان دور، پس از مرمت و بازسازی، برای بازدید گردشگران آماده‌سازی شود.

آدرس: شهرستان کاشان، شهر برزک، خیابان اصلی،خیابان مصلی

جاده تفریحی توریستی سعدآبادجاده تفریحی توریستی سعدآباد

یکی از زیباترین جاده‌های طبیعی و بکر، جاده تفریحی و توریستی سعدآباد است. این جاده از مرکز شهر آغاز شده و به مسیر اصلی جاده برزک ـ کاشان ختم می‌شود. با حرکت در این جاده می‌توانید از طبیعت بکر و چشم‌نواز آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید نظاره‌گر تفرجگاه‌ها، کوه‌ها، آبشارها، آب‌های همیشه خروشان و طبیعت سرسبز آن باشید.

این جاده که در قسمت شمال شرقی شهر واقع شده، طولی برابر با 4 کیلومتر دارد و گردشگران با گذر از این جاده، جلوه‌ای وصف ناشدنی از طبیعت زیبای خداوند را مشاهده و در تفرجگاه‌ها اوقات خوشی را سپری می‌کنند.

آدرس: شهرستان کاشان، جاده برزک ـ کاشان

تفرجگاه چشمه احمدآبادتفرجگاه چشمه احمدآباد

این رودخانه با چندین چشمه جوشان در کنار رودخانه فصلی برزک و در بخش شمال شرقی آن قرار گرفته است. حاشیه جنوب شرقی این تفرجگاه پرطرفدار، در مجاورت کوه واقع شده و در قسمت بالا دست آن هم دیواره سدی است که در اثر تجمع رسوبات، طی سالیان متوالی پر شده است. در بستر بنا شده بر روی چشمه احمدآباد، درختان بید و درختچه‌های گز روییده و باعث سرسبزی این خطه شده است.

حال اگر می‌خواهید لحظاتی به دور از هیاهوی شهر باشید و در یک آب‌وهوای مطبوع نفس بکشید، گشت‌وگذار در تفرجگاه چشمه احمدآباد بهترین انتخاب است. حتی افراد علاقه‌مند به کوهنوردی، می‌توانند در کنار استفاده از مناظر بکر و طبیعی این تفرجگاه ورزش کوهنوردی را هم انجام دهند.

آدرس: شهرستان کاشان، شهر برزک، خیابان اصلی (این تفرجگاه در ۱۰۰ متری خیابان اصلی واقع شده است)

حمام دوره صفویهحمام دوره صفویه

این حمام ابنیه‌ای تاریخی است که از دوران صفویه به‌جا مانده و امروزه از میراث‌های فرهنگی شهر برزک به‌شمار می‌آید.

بنای اصلی حمام را شخصی به‌نام سیدحسن کاشانی ساخته است. جالب است بدانید که در آن زمان برای ساخت این حمام به مدت یک سال، 10 متر گودبرداری می‌کردند و هفت سال طول کشید تا ساخت آن تمام شود. در بنای حمام ستون‌های سنگی خوش‌تراشی به‌کار برده شده که برای استحکام آن‌ها، از سرب و مخلوطی بنام ساروج که به صورت سنتی درست می‏شده، استفاده کرده‌اند. جالب این‌جاست که بنای حمام به‌قدری محکم است که حتی سیل عظیم چند سال پیش در برزک به حمام آسیبی وارد نکرد.

حمام از بخش‌های مختلفی مانند دو خزینه، دو حوضچه به‌نام استک و دو تخته سنگ برای نماز خواندن تشکیل شده است و سوخت آن هم، از نفت سیاه تامین می‌شود.

آدرس: شهرستان کاشان، شهر برزک، خیابان اصلی، شهید رجایی برزک، زاینده رود

 امامزاده سراج‌ الدین ‌ابن‌ موسی بن جعفر (ع) امامزاده سراج‌ الدین ‌ابن‌ موسی بن جعفر (ع)

بقعه متبرکه سراج‌الدین ابن موسی ابن جعفر، قدمتی ۵۰۰ ساله دارد. بنای اصلی این بقعه توسط هنرمندان دوره صفوی ساخته شده و در حال حاضر به‌عنوان بزرگترین امامزاده این شهر شناخته می‌شود.

بنای این امامزاده از دو بخش تشکیل شده است.

  • بخش اول: هسته اصلی آن شامل فضای دور مقبره امامزاده همراه با یک بنای هشت ضلعی با ضریح در مرکز آن و یک گنبد خشتی است که در بخش داخلی آن آئینه کاری شده است.
  • بخش دوم: در فضای بیرونی امامزاده هم قبرستان شهر با سنگ‏ قبرهای بسیار قدیمی که قدمت این مکان را نشان می‌دهد، قرار گرفته است.

آدرس: شهرستان کاشان، شهر برزک، سراج

موزه مردم شناسی برزکموزه مردم شناسی برزک

موزه مردم‌شناسی برزک به‌عنوان تنها موزه این شهرستان شناخته شده و به معرفی آداب‌ورسوم و آلات و ادوات مربوط به زندگی مردم منطقه می‌پردازد. این موزه در خانه‌ای قدیمی متعلق به دوران زندیه و در بافت قدیمی شهر واقع شده است و به‌دلیل بافت قدیمی و معماری سنتی‌اش، توسط شهرداری شهر برزک خریداری شد و پس از مرمت و بازسازی در سال 1387، به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری یافت. مساحت کل این موزه تاریخی حدود ۱۸۹ متر مربع است و در گذشته متعلق به خانه تاریخی قادری بود. گفتنی است، خانه تاریخی قادری یکی از ۷ اثر تاریخی به ثبت رسیده در شهر برزک است.

موزه مردم شناسی برزک، بنایی دو طبقه دارد و حیاط طویل و باریک آن، دارای شیبی ملایم از شمال به جنوب است. در این موزه، دستگاه‌های بافندگی قدیمی مانند دستگاه گلیم بافی، دستگاه چادرشب بافی، دستگاه قالی‌بافی، درب چوبی مسجد جامع و بیش از ۴۵۰ اثر باقی‌مانده از گذشتگان دیده می‌شود.

آدرس: شهرستان كاشان، شهر برزک، محله درب مسجد جامع

آب انبار سردلآب انبار سردل

یکی دیگر از ابنیه‌های تاریخی این شهر، متعلق به دوران پهلوی، آب انبار سردُل است. این آب انبار توسط معماران برزکی به‌نام شیخ میرزا جلال مصطفوی و کربلایی حسینعلی و به سفارش ساکنین محله ساخته و نام آن هم برگفته از نام محله‌ای است که در آن ساخته شده است.

این آب انبار با معماری سنتی در محوطه کوچک شیب‌داری بنا شده و ورودی و سقف راهروی آن با طاق ضربی پوشانیده شده، گنبد و نورگیر بالای محوطه آب انبار و بادگیر آن هم آجری است.

آدرس: شهرستان کاشان، برزک، محله سردل (شهید رجائی)، کوچه جنب مسجد الرضا

خانه های قدیمی کاردان و موسویخانه های قدیمی کاردان و موسوی

یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی بزرک که متعلق به دوران زندیه است، خانه قدیمی کاردان نام دارد. این خانه زیبای تاریخی با معماری استاد کربلایی عبداله عظیمی معروف به معمار عظیم بنا شده است. از زمان ساخت این بنا تاکنون متعلق به خاندان کاردان بوده و بین اهالی هم با همین نام شهرت یافته است. این بنای تاریخی در بافت قدیم شهر واقع شده و درحال حاضر، به بنایی مسکونی تبدیل شده است.

یکی دیگر از خانه‌های قدیمی این شهر، خانه تاریخی موسوی متعلق به خاندان موسوی است. این خانه تاریخی با خانه کاردان همسایه است و در ساخت آن از معماری سنتی محلی الهام گرفته شده است. خانه تاریخی کاردان در حال حاضر به نام منزل امام جمعه شهر برزک معروف شده است.

آسیاب خاتونی برزک

آسیاب خاتونی برزک

آسیاب خاتونی از جمله مکان‌های تاریخی و قدیمی برزک است که با وجود دستگاه‌های پیشرفته برای آسیاب کردن غلات، قرار داشتن آن در موقعیت شهری و دسترسی آسان، هنوز هم کاربری خود را حفظ کرده است. در بنای این آسیاب از سنگ، خشت و آجر استفاده شده و سقف فضاهای آسیاب تیرپوش است. روند کار آسیاب، به این‌گونه است که آب قنات علیای برزک به وسیله کانالی به تنوره وارد شده و پس از آن، آب انباشته شده در این مخزن توسط روزنه قیف مانندی به سوی پره‌های چرخ آسیاب هدایت و باعث به گردش درآمدن سنگ‌های آسیاب می‌شود.

آدرس: جنوب شرقی شهر برزک، محله باغستان، روبروی مسجد خاتم‌ النبیین

آسیاب آبی سعد آباد

آسیاب آبی سعد آباد

آسیاب آبی سعد آباد با قدمتی 200 ساله، از دیگر آثار باستانی شهر برزک است. این آسیاب برای خرد کردن گندم و تهیه آرد کاربرد دارد و عملکرد آن به‌ این‌گونه است که آب از بالا داخل تنوره آسیاب ریخته می‌شود تا با فشار آب این تنوره، سنگ‌های آسیاب ۵۰۰ کیلوگرمی آن را به حرکت درآورد و گندم را که بین دو سنگ قرار می‌گیرد خرد و آرد خواهد کرد.

امروزه شهرداری برزک این بنا را مرمت و بازسازی کرده و برای رفاه حال گردشگران اقدام به ساخت تفرجگاهی در کنار آن کرده است. لازم به ذکر است، این اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

آدرس: برزک، قسمت جنوبی جاده سعد آباد

بافت قدیم برزکبافت قدیم برزک

محله مصلی برزک، بافت قدیمی این شهر را شامل می‌شود. در این بافت قدیمی کوچه‌های تنگ و باریک و پر پیچ‌وخم، معروف به کوچه‌های آشتی، ساختمان‌های خشت و گلی، با تیرهای چوبی را مشاهده می‌کنیم. این بافت با خانه‌های پلکانی‌اش از چشم‌انداز جالبی برخوردار است و کوچه‌های باریک و یک متری آن به‌صورت مارپیچ در اطراف ساختمان‌ها قرار گرفته و همین امر باعث شده تا تمامی منازل به آسانی به یکدیگر دسترسی داشته باشند. جالب این‌جاست که در بافت قدیمی برزک با هیچ کوچه بن‌بستی مواجه نخواهید شد.

آدرس: شهر برزک، خیابان مصلی

اقامتگاه بوم‌گردی روحانی برزکاقامتگاه بوم‌گردی روحانی برزک

اقامتگاه بوم‌گردی خانه روحانی در شهر برزک، بنایی قدیمی است که به دوره صفویان تعلق دارد. این بنا به وسیله مصالح بومی و سنتی ساخته شده و طاق‌‌های قدیمی و دیوارهای خشتی و کاهگلی آن بر زیبایی‌های این بنا افزوده‌اند. این اقامتگاه بوم‌گردی دارای 3 واحد اقامتی و 9 باب اتاق سنتی است که البته 4 باب از اتاق‌ها در حیاط خانه جدید قرار گرفته‌اند و 5 باب نیز در حیاط و پشت بام خانه قدیم وجود دارند.

اتاق‌های این اقامتگاه با وسایل زندگی روستا چیده شده است تا گردشگران بتوانند حال‌وهوای زندگی در خانه‌های روستایی را به صورت واقعی و از نزدیک لمس کنند. لازم به ذکر است حمام و سرویس‌های بهداشتی در محوطه اقامتگاه و به‌صورت مشترک قابل استفاده است. چند سال پیش این خانه قدیمی، تبدیل به ویرانه‌ای شده بود، اما پس از مرمت و بازسازی اکنون به اقامتگاهی برای مسافران عاشق طبیعت و تاریخ تبدیل شده تا گردشگران با اقامت در آن لحظات خوشی را سپری کنند.

آدرس: شهر برزک، محله مصلی

مراسم گلاب‌گیری در برزکمراسم گلاب‌گیری در برزک

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری برزک، مراسم گلاب‌گیری در فصل بهار است که همراه با برگزاری جشنواره‌ها و پراکنده شدن عطر گل محمدی، شهر شور و حال خاصی پیدا می‌کند.

این مراسم از صبح زود و با چیدن گل‌های محمدی در مزارع آغاز می‌شود. پس از چیده شدن گل‌ها، نوبت به گلاب‌گیری در کارگاه‌های کوچک و به روش سنتی فرا می‌رسد. جالب است بدانید، به علت وجود مزارع گل محمدی موجود در برزک، حدود 60 تا 70 درصد از گلاب کاشان از این منطقه تامین می‌شود و حتی بخش مهمی از اقتصاد برزک از طریق گلابگیری تامین خواهد شد.

سخن آخر

در برزک جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی وجود دارند که در کنار آب‌وهوای خوش و باغ‌های گل محمدی که فضای شهر را عطرآگین کرده‌اند، لذتی وصف‌ناپذیر را نصیب گردشگران خواهند کرد. گردشگران تمایل دارند تا در این شهر سراسر زیبایی، اقامتی چندروزه داشته باشند تا چندروزی هم که شده فارغ از شلوغی شهر و زندگی شهرنشینی، در هوایی مطبوع و طبیعتی بکر وقت بگذرانند و با قوایی تازه راهی دیار خود شوند.

حال برای این‌که آسوده خاطر سفر کنید، پیشنهاد ما مراجعه به سایت اتاقک و اجاره آنلاین یکی از اقامتگاه‌های آن در این شهر است. برای این کار، کافی است از صفحه مربوط به برزک در سایت اتاقک یکی از اقامتگاه‌های بومگردی آن را متناسب با بودجه و شرایط خود انتخاب کنید و بدون نگرانی از محل اسکان، سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید.

4/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *