جاهای دیدنی

معرفی جاهای دیدنی دلیجان

دلیجان کجاست؟

شهرستان دلیجان در استان مرکزی قرار دارد و از دو بخش دلیجان و نراق تشکیل شده است. این شهر به دلیل اینکه در مسیر راه‌های مهم و ارتباطی ایران، به‌خصوص شهرهای مرکزی و جنوبی، قرار گرفته اهمیت فراوانی دارد و به یکی از شهرهای مهاجر‌پذیر و صنعتی تبدیل شده است.

دلیجان کجاست؟ جاهای دیدنی دلیجان
عکس از گوگل

دلیجان در گذشته چهار دروازه به نام‌های قلیان، آتشکده، شاه‌ ولی و گندم‌کاه داشت که در چهار طرف آن قرار گرفته بودند. طبق اسناد تاریخی این شهر دلیرگان نام داشت و بعد از حمله اعراب به دلیرجان تغییر کرد که به دلیل تلفظ سخت به دلیجان تبدیل شده است. سفر به شهر دلیجان و آشنایی با آداب‌و‌رسوم ساکنان این شهر تجربه‌ای ارزشمند است. در ادامه از جاذبه های گردشگری دلیجان و جاهای دیدنی دلیجان بیشتر می‌گوییم.

نوشته های مشابه

دهستان جاسب یکی از جاهای دیدنی دلیجان

دیدنی های شهر دلیجان
عکس از گوگل

دهستان جاسب در شمال شرقی شهر دلیجان و نزدیک به سد پانزده خرداد قرار گرفته که شامل ۷ آبادی به نام‌های واران، هرازجان، کروگان، وشتکان، زر، وسقونقان و بیژگان می‌شود. این دهستان منطقه‌ای ییلاقی است که در فصل تابستان دمای هوا در آن معتدل و دلچسب است و به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی مانند کوه‌ها، درختان گردو ، بادام و چنار، چشمه‌ها، باغ‌های میوه و مراتع سرسبز به تفرجگاهی مناسب برای گردشگران تبدیل شده است. در این منطقه آثار تاریخی متعددی مانند قبرستان واران، تپه قلعه سرخ، تپه قلعه وشتگان و غار سیجان وجود دارد که علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی را به خود جذب می‌کند.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/delijan?aroundlocations=true” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در دلیجان کلیک کنید.[/button]

 

مسجد مس سر

مسجد مس سر
عکس از گوگل

مسجد مس‌سر بنایی تاریخی است که از قدمت آن اطلاعات دقیقی در دست نیست اما با توجه به سبک معماری و طراحی‌های داخل مسجد آن را به دوران سلجوقیان نسبت می‌دهند. این بنا در گذشته ۱۳ گنبد داشت که در طول زمان از بین رفتند و فقط یک گنبد از آن و از زیر بنای ۵۰۰ متری فقط ۱۲۴ متر باقی‌مانده است. به دو دلیل این مسجد مس‌سر نامیده می‌شود، دلیل اول اینکه در گویش دلیجانی مس‌سر به معنی بزرگ است و دلیل دوم این است که قسمت بالای مسجد از مس بود و مردم با دیدن این قسمت به آن مس‌سر، به معنی سر مسی، می‌گفتند. در سال‌های اخیر این مسجد تاریخی مرمت شده و نام آن به مسجدالنبی (صلوات‌الله علیه) تغییر یافته اما همچنان بین مردم به مسجد مس‌سر معروف است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

غار چال نخجیر

غار چال نخجیر
عکس از گوگل

غار چال‌نخجیر از غارهای آهکی است که در شهر دلیجان قرار دارد. این غار در سال ۱۳۶۷ بر اثر یک انفجار که نزدیک به دهانه آن رخ داد کشف شد و تا قبل از آن کسی از وجود آن اطلاعی نداشت. قدمت این غار متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی است و از عمر آن نزدیک به ۷۰ میلیون سال می‌گذرد. این غار در سه طبقه بنا شده و یک دهانه اصلی، یک شاخه اصلی و چندین شاخه فرعی دارد و عمق آن بین ۸ تا ۱۲ کیلومتر تخمین زده شده است. غار چال‌نخجیر از تالارهای متعددی مانند چهل‌ستون، دریاچه، چهل‌چراغ، زیبایی‌ها، سفره‌عروس، برزخ و باغ وحش تشکیل شده و تالار چهل‌ستون از بقیه تالارها زیباتر است. این غار در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر دلیجان

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در دلیجان و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.7/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *