جاهای دیدنی

جاهای دیدنی دیلمان | معرفی 14 تا از جاهای دیدنی دیلمان

اگر هوای سفر به سرزمینی با طبیعت بکر و دست‌نخورده، آبشارهای زیبا، کوه‌هایی سر به فلک کشیده و دشت‌های رنگارنگ را کردید، دیلمان بهترین گزینه است. سفر به این منطقه شما را برای چند روز از دنیا و دغدغه‌هایش دور می‌کند و تماشای زیبایی‌های منحصربه‌فردش، جان دوباره‌ای به شما می‌بخشد.

همراه ما باشید تا باهم در این منطقه زیبا گشتی بزنیم و جاهای دیدنی دیلمان را بشناسیم.

درباره دیلمان

ییلاق دیلمان یکی از شهرهای سیاهکل در استان گیلان است. این شهر در ۱۵ کیلومتری لاهیجان واقع شده و از شمال و شمال شرق به لاهیجان و از شرق به لنگرود متصل می‌شود. سیاهکل در واقع سرزمین قوم باستانی دیلم‌ها است که پس از عبور از این شهر در امتداد مسیر شیم‌رود تا ارتفاعات کوهستانی دیلمان یکجا‌نشین شدند و سیاهکل را به وجود آوردند.

اگر بگوییم که قدمت دیلمان به دوهزارسال پیش از میلاد می‌رسد، بدون معطلی تردید را کنار می‌گذارید و عازم دیلمان می‌شوید! آثار کشف‌شده در این منطقه حکایت از زندگی غارنشینی می‌دهد و به گواه محققان، این شهر یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های بشر محسوب می‌شود. شهری با چنین قدمتی حتماً جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد.

با ما همراه باشید تا مهم‌ترین جاهای دیدنی دیلمان را معرفی کنیم.

آبشار لونک، غرق شدن در صدای آبشار با همراهی درختان سرسبز

آبشار لونک دیلمان
آبشار لونک در جاده کوهستانی سیاهکل به سمت دیلمان قرار دارد

معرفی دیدنی‌های سیاهکل دیلمان را با آبشار زیبای لونک شروع می‌کنیم. این آبشار در جاده کوهستانی و پرپیچ‌وخم سیاهکل به سمت دیلمان قرار دارد و نگاه هر مسافری را به سمت خود می‌کشاند. تصور نوشیدن یک فنجان چای در حالی که صدای آبشار هوش از سرتان برده و رنگ سبز درختان چشم‌هایتان را نوازش می‌کند، قابل وصف نیست!

می‌توانید از غرفه‌های فروش صنایع‌دستی و سوغات گیلان هم کلوچه و شیرینی محلی و محصولات حصیری خریداری کنید و به‌عنوان یادگاری از جاهای دیدنی دیلمان برای عزیزانتان هدیه ببرید. یادتان نرود که بهترین زمان بازدید از این آبشار، اردیبهشت است.

آدرس آبشار لونک: گیلان، سیاهکل، دیلمان، جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان، آبشار لونک

کوه دُرفَک، محل عبور فرشتگان

کوه درفک دیلمان
کوه درفک محل عبور فرشتگان است!

 این کوه در غرب دیلمان و در روستایی به همین نام قرار دارد. درفک با  ۲۷۰۰ متر فاصله از دریا، از نوع کوه‌های آتشفشانی محسوب می‌شد. البته این کوه سال‌هاست که غیرفعال شده است. دهانه آتشفشانی این قله به عنوان بزرگ‌ترین دهانه آتشفشانی کشور شناخته می‌شود. اگر به کوهنوردی علاقه‌مندید، کوه درفک همه آن چیزی است که از کوهپیمایی انتظار دارید. در ارتفاعات این کوه تابلویی به چشم می‌خورد که روی آن نوشته‌شده «اینجا محل عبور فرشتگان است

این منطقه را سرزمین مه و خورشید هم می‌نامند. برای جواب چرایی این نام‌گذاری، لازم است که به بالای قله بروید. به آنجا که برسید، منظره پیش رویتان حیرت‌آور است! درختان تنومند و سر به فلک کشیده‌ای را می‌بینید که در مه غلیظی فرو رفته‌اند و یکی از شاهکارهای خلقت را به تصویر کشیده‌اند.

از طبیعت اطراف کوه هم غافل نشوید. این منطقه یکی از مکان‌های بکر دیلمان است. اگر هوس یک شب هیجان‌انگیز را کرده‌اید، اتراق کردن در این منطقه را از دست ندهید. البته که دیلمان حتی در فصل تابستان هم ممکن است سرد باشد، بنابراین قبل از کمپ زدن از وجود وسایل گرمایشی و لباس گرم مطمئن شوید.

آدرس کوه درفک: گیلان، سیاهکل، غرب دیلمان، کوه درفک

غار یخی، یک یخچال طبیعی

غار یخی از جاهای دیدنی دیلمان
این غار در گذشته، مقدس بوده است.

این غار یخی در دیواره کوه درفک واقع شده و به عنوان یک یخچال طبیعی شناخته می‌شود. در تابستان گرم و شرجی گیلان هم که به این غار بروید، درونش پر از برف و یخ است. اهالی روستا و حیوانات از برف و یخ‌های غار برای آب آشامیدنی استفاده می‌کنند.

در نزدیکی این غار، غاری به اسم نوچاه هم وجود دارد که در اثر زلزله در سال 69 دهانه آن از بین رفته و عملاً چیزی از آن باقی نمانده است. این غار در گذشته، مقدس شناخته می‌شد، چون مردم اعتقاد داشتند این غار محل دفن چهار امام‌زاده است و به همین دلیل در اطراف غار شمع روشن می‌کردند.

آدرس غار یخی دیلمان: گیلان، سیاهکل، دیلمان، کوه درفک، غار یخی دیلمان

دشت سوسن چلچراغ، جایی که ضربان قلبتان تندتر خواهد زد

دشت سوسن چلچراغ دیدنی‌های دیلمان
یک دشت دشت پهناور و رنگارنگ پوشیده از سوسن چراغ!

تا به حال برایتان پیش آمده که  از دیدن یک منظره بکر و رؤیایی هیجان‌زده شوید و قلبتان تندتر از همیشه بتپد؟! دشت سوسن چلچراغ از آن مناظر فراموش‌نشدنی است. در ماه خرداد از دیلمان یک ساعت به سمت جنوب رانندگی کنید تا به روستای داماش برسید و با زیباترین تصویر عمرتان روبرو شوید! در آنجا دشت پهناور و رنگارنگی را می‌بینید که پوشیده از گل‌های زیبای سوسن چلچراغ است.

آدرس دشت سوسن چلچراغ: گیلان، سیاهکل، دیلمان، داماش، دشت سوسن چلچراغ

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

دشت شقایق، تماشای طبیعت در لباسی سرخ

دشت شقایق دیدنی دیلمان
دشتی که انگار لباس سرخی از جنس مخمل به تن کرده است

جاهای دیدنی دیلمان بی‌شمار است. در شش کیلومتری شرق دیلمان، دشتی را می‌بینید که انگار لباس سرخی از جنس مخمل به تن کرده است. دشت وسیعی که سرتاسر آن را گل‌های شقایق پر کرده و از دور دل هر مسافری می‌برد. یادتان نرود که قبل از سفر حتماً حافظه دوربین و موبایل خود را خالی کنید، چون قرار است به یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی بروید! فصل بهار بهترین زمان بازدید از این دشت زیباست.

آدرس دشت شقایق: گیلان، سیاهکل، شش کیلومتری شرق دیلمان، دشت شقایق

روستای اسپیلی، بکر و مهربان

روستای اسپیلی دیلمان
ریه‌ها را از هوای پاک پر کنید!

مناطق دیدنی دیلمان و اسپیلی هوش از سرتان می‌برد. ییلاق اسپیلی از توابع دیلمان است. برای رسیدن به آن باید سیاهکل را به سمت جاده کوهستانی ترک کنید. جاده‌ای که پیش روی شماست، جذاب‌ترین بخش سفر خواهد بود. منطقه ییلاقی اسپیلی، بهشت روی زمین و یکی از جاهای بکر دیلمان است. هر تصوری که درباره کشورهای اروپایی و زیبایی‌های آن در ذهن دارید، دور بریزید! شما اکنون در یکی از بکرترین مناطق ایران قرار دارید. تا می‌توانید ریه‌تان را از هوای پاک پر کنید و برای روزهای پرمشغله، آرامش ذخیره کنید!

آدرس روستای اسپیلی: گیلان، سیاهکل، دیلمان، روستای اسپیلی

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جنگل و چشمه لاریخانی، گردهمایی چشمه‌ها

جنگل لاریخانی دیلمان
چشمه لاریخانی، آب حیات!

جاهای دیدنی دیلمان به همین‌جا ختم نمی‌شود. اگر قصد سفر به منطقه ییلاقی دیلمان را کرده‌اید، کفش و لباس مناسب پیاده‌روی یادتان نرود، چون این منطقه با طبیعت زیبا و جنگل‌های انبوهش، ایدئال‌ترین مکان برای پیاده‌روی است. در جنگل لاریخانی که قدم بزنید به چشمه آن می‌رسید. آب این چشمه بسیار گوارا و خنک است و نوشیدنش خستگی راه را از وجودتان برطرف می‌کند. دیلمان به دلیل شرایط آب‌وهوایی و بارش‌های فراوان، سرزمین چشمه‌های کوچک و بزرگ است.

آدرس چشمه جنگل و چشمه لاریخانی: گیلان، سیاهکل، دیلمان، جنگل لاریخانی

کاروانسرای تی تی، یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای ایران

کاروانسرای تی تی دیلمان
بازدید از این بنای تاریخی یکی از بخش‌های جذاب سفر شما خواهد بود

این کاروانسرا یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای ایران است. در زمانی که در ایران کاروانسرا به معنای عامش وجود نداشت، کاروانسرای تی تی در قلب گیلان زیبا می‌درخشید. این کاروانسرا در ۱۵ کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان واقع‌شده و حکایت از موقعیت استراتژیک این منطقه دارد. ایران در ۶۰۰ سال پیش مهد تولید ابریشم اعلا بوده و آن‌ها را از این جاده به شهرهای مرکزی ایران می‌فرستادند؛ بنابراین وجود یک کاروانسرا در این جاده ضروری به نظر می‌رسیده است. کاروانسرا با استفاده از سنگ‌های رودخانه‌ای و ساروج بناشده و همچنان هم بعد از گذشت سال‌ها پابرجا مانده است. به شما قول می‌دهیم بازدید از این بنای تاریخی یکی از بخش‌های جذاب سفر شما خواهد بود.

آدرس کاروانسرای تی تی: گیلان، سیاهکل، دیلمان، 15 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان، کاروانسرای تی تی

 قلعه گرماور، حتی زلزله نتوانست آن را کامل از بین ببرد

قلعه گرماور دیلمان
یک قلعه تاریخی اسرار آمیز و مقاوم در برابر زلزله!

یکی از جاهای دیدنی دیلمان قلعه گرماور است. این قلعه در ۵۸ کیلومتری سیاهکل و بر روی کوهی بلند و صخره‌ای قرار دارد. قدمت قلعه گرماور به پیش از اسلام می‌رسد و در اثر زلزله سال ۶۹ فقط برج دیده‌بانی آن سالم مانده است. بازدید از بناهای تاریخی دیلمان، شما را نسبت به تاریخ غنی این منطقه و بناهای به جا‌مانده از آن دوران، آگاه می‌کند.

برای دسترسی بهتر به این جای دیدنی، می‌توانید وارد سایت اتاقک شوید و نسبت به اجاره ویلا در دیلمان اقدام کنید.

آدرس قلعه گرماور: گیلان، سیاهکل، 58 کیلومتری سیاهکل، قلعه گرماور

قلعه کوتی، کهن‌ترین بنای دیلمان

منطقه کوتی دیلمان
کهن‌ترین بنای دیلمان

آثار تاریخی دیلمان به همین‌جا ختم نمی‌شود. قلعه کوتی کهن‌ترین بنای دیلمان به حساب می‌آید که قدمت آن به عصر آهن و سلسله ساسانی می‌رسد. به شش کیلومتری شرق دیلمان که بروید ویرانه‌هایی را می‌بینید که زمانی گورستان بوده‌اند. حتماً تعجب می‌کنید اگر بگوییم آثار کشف‌شده از قلعه کوتی شباهت عجیبی به آثار تاریخی ژاپن دارند و محققان علت این تشابه را تبادل فرهنگ بین ایران و ژاپن در دوران باستان می‌دانند.

آدرس قلعه کوتی: گیلان، سیاهکل، دیلمان، 6 کیلومتری شرق دیلمان، قلعه کوتی

قلعه کوتول شاه، قلعه پادشاهی قدرتمند و بانفوذ

قلعه کوتول شاه دژی باستانی است و در مسیر لاهیجان-سیاهکل و در روستای موشا قرار دارد. این بنا در زمان تیموریان و به دستور کوتول شاه که حاکم پرقدرت و بانفوذ ساخته شده است. هدف او از ساخت این قلعه، تسلط بیشتر و اشراف به منطقه بود. به همین دلیل، قلعه روی تپه‌ای ۳۰ متری بنا کرده است.

آدرس قلعه کوتول شاه: گیلان، سیاهکل، جاده سیاهکل-لاهیجان، قلعه کوتول شاه

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

حمام تاریخی دیلمان، یادگاری دوران ایلخانی

حمام تاریخی دیلمان
حمامی که در گذشته عایق گرما داشت!

در ادامه گشت‌وگذار در آثار تاریخی دیلمان، به حمام تاریخی آن می‌رسیم. این حمام یادگار دوران ایلخانی است. این بنا سال‌ها در زیر انبوهی از گل‌ولای مدفون بوده و بعدها به دستور میرزاعلی میر بلوک از زیر خاک بیرون آمده و ترمیم و بازسازی شد. توصیه می‌کنیم حین بازدید از این حمام، حتماً به نورگیرهای آن توجه کنید. چیزی که می‌بینید بسیار خاص و منحصربه‌فرد است. معماران دانا و خوش‌ذوق دیلمی، به دلیل در دسترس نبودن شیشه، نورگیرهای حمام را با مرمر شفاف ساخته بودند تا نور به‌راحتی از آن عبور کند. از آنجایی که دیلمان منطقه‌ای سرد و کوهستانی است، طراحی و ساخت حمام به‌گونه‌ای انجام‌شده که نسبت به سرما و هدر رفتن انرژی مقاوم باشد.

آدرس حمام دیلمان: گیلان، سیاهکل، دیلمان، حمام دیلمان

روستای شاه شهیدان

روستای شاه شهیدان
بازدید از غار اسپهدان در روستای شاه شهیدان را فراموش نکنید

روستای شاه شهیدان یکی دیگر از زیباترین روستاها در غرب دیلمان است. اگر به این روستا رفتید، حتماً از غار اسپهبدان دیدن کنید. این غار کوچک و رازآلود در دل کوه‌های اسپهبدان قرار دارد و دهانه بلندبالای آن از دور توجهتان را جلب خواهد کرد.

آدرس روستای شاه شهیدان: گیلان، سیاهکل، غرب دیلمان، روستای شاه شهیدان

آرامگاه باباولی

آرانگاه باباولی
در این آرامگاه کوچک دو صندوقچه عتیقه وجود دارد که قدمت آن‌ها به سال‌های ۹۹۵ و ۹۹۹ هجری قمری می‌رسد

آرامگاه بابا ولی یا پیر پیغمبر، یکی از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی دیلمان است. در این آرامگاه کوچک دو صندوقچه عتیقه وجود دارد که قدمت آن‌ها به سال‌های ۹۹۵ و ۹۹۹ هجری قمری می‌رسد. اگر به آرامگاه باباولی رفتید، دیوارهای آن‌که با نقاشی‌های مذهبی مزین شده‌اند را حتماً تماشا کنید.

آدرس آرامگاه باباولی: گیلان، سیاهکل، دیلمان، آرامگاه باباولی

سخن آخر

در این مطلب از وبلاگ اتاقک باهم گشتی در دیلمان تاریخی و زیبا زدیم. در جنگل لاریخانی پیاده‌روی کردیم، از آب چشمه آن نوشیدیم. آبشار لونک را دیدیم، هوای کوهنوردی به سرمان زد، از قله درفک بالا رفتیم. غار یخی را دیدیم. از تماشای دشت‌های زیبای سوسن و شقایق حیرت کردیم. دلمان هوای گشت‌وگذار در میان آثار تاریخی دیلمان را کرد، پس سری به کاروانسرای تی تی، قلعه گرماور و حمام تاریخی زدیم. در آخر برای وداع از این منطقه رؤیایی در روستای اسپیلی قدم زدیم، هوای پاک تنفس کردیم. جاهای دیدنی دیلمان هوش از سرمان برد و غرق در لذت شدیم.

می‌دانیم که شما هم مثل ما دلتان پیش دیلمان و جاذبه‌های منحصربه‌فردش مانده است، حق دارید! ما مشکل اقامت را برایتان حل و سفر را برایتان آسان کرده‌ایم. کافی است نگاهی به صفحه اجاره روزانه خانه و ویلا در دیلمان بیندازید و کوله‌بار خود را برای دیدن زیباترین مناظر و کسب تجربه‌های نو ببندید!

سؤالات متداول

جاهای دیدنی دیلمان کدامند؟

آبشار لونک، کوه درفک، کاروانسرای تی تی، حمام تاریخی دیلمان، دشت شقایق، دشت سوسن چلچراغ، روستای شاه شهیدان، آرامگاه باباولی، قلعه کوتول شاه، قلعه کوتی، قلعه گرماور، جنگل و چشمه لاریخانی

دشت شقایق دیلمان کجاست؟

آدرس دشت شقایق: گیلان، سیاهکل، شش کیلومتری شرق دیلمان، دشت شقایق

کاروانسرای تی تی کجاست؟

آدرس کاروانسرای تی تی: گیلان، سیاهکل، دیلمان، 15 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان، کاروانسرای تی تی

2.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام، بهترین جای دیلمان، قله شاه نشین و دریای ابر هست. عکسهاش در اینترنت هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *