تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی فریدون ‌شهر | تلفیق روح‌نواز چشمه‌سارها و کوه‌ها

زیبایی‌ها و شگفتی‌های شهر تاریخی و دیدنی فریدون‌شهر را نمی‌توان با هیچ کلمه‌ای توصیف کرد. به هر گوشه و کنار این شهر نگاه کنید می‌توانید آثار باستانی متعدد و حکایت‌های تاریخی فراوان آن‌ها را نظاره‌گر باشید. با اینکه این شهر گردشگرپذیر گنجینه‌های تاریخی باارزشی را با خود به یدک می‌کشد؛ جاذبه‌های طبیعی دیدنی و منحصربه‌فرد و فرهنگ و آداب‌ورسوم مردمانش نیز در جذب گردشگران بی‌تاثیر نبوده است. اگر قصد سفر به فریدون‌شهر را دارید، در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک با ما همراه باشید که قصد داریم شما را با جاهای معروف و دیدنی این شهر آشنا کنیم.

درباره فریدون ‌شهر

شهرستان فریدون‌شهر با وسعت 2235 کیلومترمربع در دل دامنه‌های زاگرس و در 187 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار گرفته است. این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی که در آن واقع شده، در تابستان‌ها آب‌وهوای خنک و معتدل و در زمستان‌ها هوای سرد و پربارشی دارد.

شهرستان فریدون‌شهر حدود چهارصدسال پیش توسط مهاجران گرجی تبار پایه‌گذاری شده است و اقوام مختلفی ازجمله فارس، بختیاری، قشقایی، ارمنی، ترک و گرجی در این منطقه ساکن هستند که هرکدام آداب‌ورسوم مخصوص خود را دارند و هر قوم به زبان‌ محلی و قومی خود صحبت می‌کند.

معرفی جاهای دیدنی فریدون ‌شهر

فریدون‌شهر با تمدنی به قدمت چهارصدساله یکی از پرطرف‌دارترین و دیدنی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. این شهر سرشار از شگفتی‌های بی‌نظیر و جاذبه‌های دیدنی است که قطعا با یک‌بار سفر کردن نمی‌توانید از همه آن‌ها دیدن کنید. در واقع این شهر را باید در هر فصلی گشت. این شهر در فصل بهار، تابستان و پاییز برای طبیعت‌گردی و ماجراجویی‌های تاریخی و در فصل زمستان نیز برای تفریحات زمستانی و اسکی‌سواری مقصد مناسبی به شمار می‌رود. ازجمله جاهای دیدنی فریدون‌شهر عبارت‌اند از:

غار کلبیس کب

اگر تاریخ فریدون‌شهر را ورق بزنید، آثار تاریخی و باستانی متعددی نظرتان را جلب خواهد کرد. غار کلبیس کب نیز یکی از این اماکن تاریخی زیبا و دیدنی این مکان به‌شمار می‌رود و در یک کیلومتری شهرستان فریدون‌شهر واقع شده است. نام این غار از واژه کالبیس کوبی که در زبان گرجی به معنی غارزن‌ها است، برگرفته شده و ازآنجایی‌که زنان و دختران به هنگام حمله افغان‌ها در زمان سقوط سلسله صفویان از این غار به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند، به کلبیس کب معروف است. طول غار 25 متر و عرض آن نیز بین 3 تا 7 متر در جاهای مختلف متغیر است. ارتفاع غار نیز به 2 تا 6 متر می‌رسد و دارای کفی مسطح است. در انتهای غار نیز یک راه خروجی باریک قرار دارد که از آن در گذشته به‌عنوان راه فرار استفاده می‌کردند.

آدرس غار کلبیس کب: ایران، استان اصفهان، یک کیلومتری شهرستان فریدون‌شهر

دشت لاله‌های واژگون فریدون‌ شهر

یکی از منحصربه‌فردترین دشت‌های ایران که در شهرستان فریدون‌شهر واقع شده، می‌توان به دشت لاله‌های واژگون اشاره کرد. این دشت که وسعت آن به سی‌هزار هکتار می‌رسد یکی از بیست اثر طبیعی ملی ایران و ازجمله جاذبه‌های طبیعی و دیدنی فریدون‌شهر به شمار می‌رود. دشت لاله‌های واژگون را می‌توانید در مجاورت کوه‌های زاگرس، اطراف چشمه لنگان، دامنه‌های شاهان کوه، دره شادی و اکثر مناطق دهستان‌های شهرستان فریدون‌شهر ببینید که با شروع فصل بهار تابلوی زیبایی از نقاشی طبیعت را به نمایش می‌گذارند. این دشت‌های پر از لاله‌های واژگون با رنگ‌های زرد و قرمزشان،  به دلیل قرارگرفتن در منطقه خوش آب‌وهوای فریدون‌شهر در فصل بهار دارای هوایی مطبوعی هستند و مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردی به شمار می‌روند.

آدرس دشت لاله‌های واژگون: ایران، استان اصفهان، شهرستان فریدون‌شهر

آبشار پونه‌زار

در 25 کیلومتری فریدون‌شهر و بعد از گذر از روستاهای پشت کوه و دربند، آبشار زیبا و دیدنی پونه‌زار با شکوهی وصف‌نشدنی جلوه‌گری می‌کند. این آبشار پرآب و عظیم که ششمین آبشار مرتفع ایران است، مابین صخره‌ها و دره‌ها قرار گرفته و از دل کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد. در اطراف این آبشار نیز درختچه‌های زرشک وحشی و پونه‌های خوشبو قرار گرفته‌اند که نام این آبشار نیز برگرفته از وجود همین پونه‌ها است. دیواره‌های این آبشار نیز پوشیده از گیاهان خزه سنگ است که به سبب وجود این خزه‌ها، آبشار پونه‌زار به سرسبز بودن در چهارفصل مشهور است. جذابیت ظاهری آبشار پونه‌زار و مناظر دلنواز و سرسبز اطراف آن سبب شده تا این آبشار به یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان تبدیل شود.

آدرس آبشار پونه بازار: ایران، استان اصفهان، 25 کیلومتری شهرستان فریدون‌شهر

امامزاده سید محمد مکه دین

آستان مقدس امامزاده سید محمد مکه دین یکی از اماکن مذهبی و تاریخی ایران است که در روستای مکه دین از توابع شهرستان فریدون‌شهر واقع شده است. این مکان مقدس در زمینی به مساحت 5000 مترمربع قرار دارد و متعلق به امامزاده محمد، نوه بلافصل امام کاظم (ع) است. زیبایی، شکوه و گرد بودن گنبد طلایی این بنا دیدنی است و به سبب واقع‌شدن در مسیر زیارت دیگر امام‌زادگان و همچنین قرارگیری آن در منطقه‌ای کوهستانی و در یک روستای خوش آب‌وهوا، بسیار مورد توجه گردشگران مذهبی قرار گرفته است.

آدرس امامزاده سید محمد مکه دین: ایران، استان اصفهان، شهرستان فریدون‌شهر، روستای مکه دین

روستای بنه کمر

روستای بنه کمر در 23 کیلومتری مرکز شهرستان فریدون‌شهر و در منطقه پیشکوه واقع شده است. آب‌وهوای این روستا به سبب قرارگرفتن در یک منطقه کوهستانی، در بهار و تابستان معتدل و ییلاقی و در نیمه دوم سال سرد و کوهستانی همراه با بارش فراوان برف است. در زمستان برف چند متری این منطقه را احاطه می‌کند و بیشتر راه ارتباطی این روستا نیز مسدود می‌شود، به همین جهت بهترین زمان سفر به این روستا فصل بهار و تابستان است. علاوه بر آب‌وهوای خوش روستای بنه کمر، وجود مناظر بکر روستایی و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آن ازجمله آبشار دربند و دره تنگوله نیز از دیگر دلایل محبوبیت این روستا در بین طبیعت‌دوستان به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که روستای بنه کمر امکانات رفاهی مثل هتل و مهمان‌سرا ندارد؛ اما برخی از اهالی این روستا خانه خود را جهت امرارمعاش به گردشگران کرایه می‌دهند.

آدرس روستای بنه کمر: ایران، استان اصفهان، 23 کیلومتری مرکز شهرستان فریدون‌شهر، روستای بنه کمر

پیست اسکی فریدون ‌شهر

شهرستان فریدون‌شهر به لطف بارش فراوان برف در فصل زمستان نیز میزبان مسافران بسیاری است. یکی از مکان‌های دیدنی و تفریحی این شهر که می‌تواند تجربه سفری خاطره‌انگیز را در فصل زمستان برایتان میسر سازد، پیست اسکی فریدون‌شهر است. این پیست مرتفع‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پیست‌ اسکی استان اصفهان و متأسفانه تنها پیست مجهز و استاندارد این استان است که در ارتفاعات کوه تسیخه روستای چُغُیورت واقع شده است. ارتفاع این پیست به 2630 متر می‌رسد و دارای شیب 35 درصدی است و با داشتن امکاناتی نظیر تله سیژ، بالابرهای بشقابی، تله‌اسکی، سورتمه سواری، زیپ لاین، مدرسه اسکی، پارکینگ و رستوران، گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران به سمت خود جذب می‌کند.

آدرس پیست اسکی فریدون‌شهر: ایران، 180 کیلومتری غرب اصفهان، 6 کیلومتری شهرستان فریدون‌شهر، دامنه کوه تسیخه

چشمه لنگان

چشمه لنگان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان فریدون‌شهر است که در روستای سیبک قرار دارد. این چشمه که آب آن از زیر تخته‌سنگ‌های بزرگ با فشار زیاد خارج می‌شود، بسیار پر آب است و علاوه بر تأمین‌ آب آشامیدنی روستاها، باعث سرسبز شدن مزارع اطراف نیز شده که دیدن آن خالی از لطف نیست. آب خنک این چشمه، آب‌وهوای دلپذیر و مناظر چشم‌نواز اطراف آن به یکی از پرطرف‌دارترین تفرجگاه‌های مردم فریدون‌شهر تبدیل شده است. سالانه گردشگران بسیاری برای طبیعت‌گردی و تفریح این مکان را انتخاب می‌کنند.

آدرس چشمه لنگان: ایران، فریدون شهر، روستای سیبک

آبشار پشندگان

شهرستان فریدون‌شهر به لطف بارندگی‌های فراوان، دارای چشمه‌سارها و آبشارهای فراوانی است که در هر گوشه و کنار این منطقه خودنمایی می‌کنند. آبشار پشندگان نیز یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی فریدون‌شهر است که در روستای پشندگان قرار دارد. این آبشار در ارتفاع 45 متری از سطح زمین و در یک منطقه خوش آب‌وهوا و خنک قرار گرفته و در اطراف آن نیز انواع درختان و پرندگان وحشی وجود دارند که بر زیبایی و دل‌نشینی این منطقه افزوده‌اند. سرازیر شدن آب این آبشار که از بالای کوه به سمت صخره‌های پایین‌دست در جریان است، منظره‌ای شگفت‌انگیزی را به وجود آورده که در نوع خود دیدنی است.

آدرس آبشار پشندگان: ایران، استان اصفهان، 75 کیلومتری جنوب فریدون‌شهر، دهستان پشتکوه، روستای پشندگان

چشمه دره سپستان

چشمه دره سپستان از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان فریدون‌شهر به‌شمار می‌رود که در دهستان پشتکوه و در روستای پشندگان واقع شده است. این چشمه آبی گوارا و زلال دارد و به سبب وجود آب روان آن، در اطراف چشمه طبیعتی بی‌نظیر، فضایی سرسبز و درختان سر به فلک کشیده‌ به‌وجود آمده‌اند. تماشای طبیعت زیبا و سرسبز و گذر آب روان همراه با گوش دادن به صدای پرندگان که با صدای آب هم‌نوا شده، لذتی وصف‌نشدنی دارد.

آدرس چشمه دره سپستان: ایران، استان اصفهان، شهرستان فریدون‌شهر، روستای پشندگان

تنگ حنا

تنگ حنا در یک کیلومتری قریه گوگان از توابع شهرستان فریدون‌شهر واقع شده است. این تنگه زیبا و دیدنی درواقع کانال آبی است که در اثر فرسایش کوه حاصل از جریان مدام آب چندین چشمه به وجود آمده است. تنگه حنا دارای دو دیواره به ارتفاع 20 تا 30 متری است که به فاصله 8 تا 12 متری از یکدیگر قرار گرفته‌اند. در دو طرف دیواره نیز کلنی‌های زنبورعسل و لانه‌های کبوتران قرار دارند که بر زیبایی‌های هر چه بیشتر این منطقه افزوده‌اند.

آدرس تنگ حنا: ایران، استان اصفهان، 65 کیلومتری جنوب شهرستان فریدون‌شهر، قریه گوگان

چشمه بابا احمد

در روستای سرداب و در دامنه رشته‌کوه شاهان کوه، چشمه‌ای زیبا و دیدنی بابا احمد قرار دارد. آب خنک و گوارای این چشمه، طبیعت زیبا و دل‌انگیز اطراف آن و وجود امکانات رفاهی و سکوهای نشیمن در کنار چشمه برای گذراندن یک روز تفریحی هیجان‌انگیز مقصد مناسبی به شمار می‌رود.

آدرس چشمه بابا احمد: ایران، استان اصفهان، 18 کیلومتری مرکز شهرستان فریدون‌شهر، دهستان چشمه لنگان، روستای سرداب.

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس با قدمتی 450 ساله یکی از اماکن تاریخی و دیدنی فریدون‌شهر محسوب می‌شود که در روستای خویگان واقع شده است. پیشینه این بنای مقدس به دوره قاجار بازمی‌گردد و بنیان‌گذاران آن مهاجران ارامنه بودند که حدود 450 سال پیش توسط شاه‌عباس اول تبعید و به ایران مهاجرت کردند.

مساحت این کلیسا به حدود 900 مترمربع می‌رسد و دارای یک حیاط بزرگ به همراه یک باغچه در وسط آن است. در بخش غربی حیاط نمازخانه، در بخش شمالی انبار و بناهای نوساز و در بخش جنوبی ساختمانی دوطبقه به چشم می‌خورد. داخل کلیسا نیز نیمکت‌ها و سقف چوبی به همراه 12 ستون چوبی قرار دارند که به قبله‌گاه بیت‌المقدس منتهی می‌شوند.

آدرس کلیسای مریم مقدس: ایران، استان اصفهان، شهرستان فریدون‌شهر، دهستان برف انبار، روستای خویگان علیا.

پارک معلم (سراب)

اگر در سفر به فریدون‌شهر به دنبال مکانی تفریحی با مناظر و چشم‌اندازهای زیبا هستید، پارک معلم گزینه خوبی به شمار می‌رود. این پارک در شمال شهرستان فریدون‌شهر و در دامنه کوه‌های سربه‌فلک کشیده‌ی این شهر قرار دارد. این مکان دارای طبیعت زیبا، امکانات رفاهی و تفریحی متنوع، حوضچه‌ها، غرفه‌های فروش صنایع‌دستی، سوغات و نمایی کوهستانی زیبا است. داخل این پارک نیز چشمه‌ی فصلی زیبا و پرآبی به نام چشمه سراب قرار دارد که از دامنه کوه‌های اطراف می‌جوشد و از حوض‌های پلکانی پارک به سمت پایین سرازیر می‌شود که در نوع خود دیدنی است.

آدرس پارک معلم: ایران، استان اصفهان، سمت غربی فریدون‌شهر، انتهای خیابان شهید مدنی

سخن آخر

فریدون‌شهر سرزمینی تاریخی است که به سبب تنوع جاذبه‌های دیدنی، لقب سوئیس ایران را به خود اختصاص داده است. سفر به این دیار نام‌آشنا و تماشای چشمه‌سارها و دشت‌های پر از لاله‌های واژگون آن در فصل بهار، درختان هزار رنگش در فصل پاییز و زمستان‌های سفیدپوش و حیرت‌آورش چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

اگر قصد سفر به شهرستان فریدون‌شهر و تجربه سفری زیبا و به‌یادماندنی در دل طبیعت را دارید، خیالتان از بابت اقامتگاه نیز راحت باشد؛ چراکه در این شهر برای اقامت گزینه‌های متعددی از هتل‌ها گرفته تا سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی وجود دارد. کافی است جهت رزرو اقامتگاه به سایت اتاقک مراجعه و محل اقامت خود را متناسب با بودجه و نیازی که دارید انتخاب کنید و نهایت لذت را از سفرتان ببرید.

4.8/5 - (125 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام
    اقای بی سواد در گذشته های دور فریدون شهر کلانشهر بوده برای همین نوشتند کلان شهر تاریخی – نه معاصر

    1. بعله فقط از کرج تا نرسیده به ورامین کلانشهره ، اون هم به مناسبت ۱۰۷ سااااااااااال قدمت تاریخی تهران …
      شاد باشی

      به ریش نیست … به ریشه است …

    2. ممنون از اینکه مطلب رو خوندید و ما رو برای اطلاعات درست و صحیح‌تر کمک‌ کردید. اصلاح شد ✔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *