جنوب

جاهای دیدنی هرمزگان | معرفی ۶۰ جای تفریحی به‌‌همراه آدرس، لوکیشن و تصاویر واقعی

هرمزگان سال‌هاست که به یکی از مراکز اصلی گردشگری برای مردم ایران و توریست‌ها تبدیل شده است. شهرت این استان به داشتن مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری مهمی مانند چندین جزیره است. بنابراین وقتی به هرمزگان سفر می‌کنید انگار سفری به چند کشور داشته‌اید، چراکه قرار است با لنج و قایق موتوری از این جزیره به آن جزیره بروید و تجربه‌های جدیدی مثل چشیدن غذاهای محلی هرمزگان کسب کنید. با‌ توجه ‌به اینکه هرمزگان وسعت بالایی داشته و تعداد زیادی جزیره را زیر پَروبال خود گرفته است، در این مقاله به معرفی هرمزگان و جاهای دیدنی، تاریخی و تفریحی آن می‌پردازم. همچنین برای تجربه‌ای لذت‌بخش و اقامتی راحت، پیشنهاد می‌کنم از اجاره ویلا استفاده کنید تا سفر بی‌نظیری داشته باشید.

هرمزگان کجاست؟

هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی کشور است که از شمال با سیرجان، از شمال‌شرقی با کهنوج، از شرق با نیک‌شهر، از غرب با لار و از جنوب با دریای عمان و خلیج فارس همسایه است. جالب است بدانید که جزیره‌های زیر جزء استان هرمزگان هستند.

  • جزیره قشم؛
  • جزیره کیش؛
  • جزیره هرمز؛
  • جزیره لارک؛
  • جزیره هنگام؛
  • تنب‌بزرگ؛
  • تنب کوچک؛
  • جزیره ابوموسی؛
  • جزیره لاوان؛
  • جزیره سیری؛
  • جزیره فارور؛
  • جزیره هندورابی.

برای تجربه سفری به‌یادماندنی و اقامتی راحت، می‌توانید از اجاره ویلا در هرمزگان استفاده کنید و از زیبایی‌های این جزیره‌ها لذت ببرید.

هرمزگان کجاست

بهترین گزینه‌های طبیعت‌گردی در هرمزگان کدام است؟

بهترین گزینه‌های طبیعت‌گردی در هرمزگان از نظر گردشگران مراکز زیر است.

  • جزیره قشم؛
  • جزیره هنگام؛
  • جنگل‌های حرا؛
  • جزیره هرمز؛
  • جزیره لارک.

برای لذت بردن از این جاذبه‌های طبیعی و اقامتی راحت، پیشنهاد می‌کنیم از اجاره ویلا در جنوب استفاده کنید تا سفری بی‌نظیر را تجربه کنید.

طبیعت‌گردی در هرمزگان

بهترین مرکز خرید در هرمزگان کجاست؟

باتوجه‌به اینکه کیش و قشم از جمله پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین جزیره‌های استان هرمزگان هستند، به‌همین‌دلیل بهترین مراکز خرید نیز در این ۲ جزیره وجود دارد. البته نباید بندرعباس را نادیده گرفت.

مراکز خرید استان هرمزگان

 معروف‌ترین جاذبه طبیعی هرمزگان کدام است؟

اسم معروف‌ترین جاذبه های طبیعی هرمزگان به شرح زیر است.

  • جزایر ناز؛
  • دره ستارگان؛
  • جزیره هرمز.

جزایر هرمزگان

 بهترین جاهای تاریخی و دیدنی هرمزگان کدام است؟

قلعه‌ پرتغالی‌ها و معبد هندوها از جمله بهترین جاهای تاریخی و دیدنی هرمزگان هستند.

 جاذبه‌های طبیعی هرمزگان

از مقدمه که بگذریم، سخن جاذبه‌های طبیعی هرمزگان از همه خوش‌تر است، پس همراهم باشید.

 ۱. غار خرسین

غار خرسین (Khersin) یکی از جاهای دیدنی بندرعباس در هرمزگان است که در دل طبیعتی به سبک جنوب قرار گرفته و چون آب‌وهوای منطقه گرم است، پس بهترین فصل برای بازدید از خرسین پاییز و زمستان خواهد بود. برای دسترسی به غار از بندرعباس حدود ۲ ساعت در راه هستید. فقط یادتان باشد، با خودتان وسایل کوهنوردی، چراغ قوه و آب آشامیدنی ببرید.

هوای درون غار مطبوع و خیلی خنک است و دیوارهای مرمری آن باعث می‌شود، نور چراغ‌قوه منعکس شده و شاید تصویری از رگه‌های مرمری روی سقف شکل بگیرد.

غار خرسین هرمزگان

 آدرس غار خرسین

هرمزگان، ۱۰ کیلومتر مانده به بندرعباس، روستای خرسین.

 لوکیشن غار خرسین روی گوگل‌مپ

 ۲. چشمه آب گرم گنو

اگر بعد از یک روز طولانی دنبال راهی برای بیرون کردن خستگی از تنتان هستید، آب گرم گنو بهترین انتخاب در سفر به هرمزگان خواهد بود. برای رسیدن به چشمه باید از کوه‌های سرسبز عبور کنید تا به بهشتی برسید که در دل صخره‌های خاکی، آبی گرم در جریان است که املاح آن به مرور روی سنگ‌ها لانه کرده‌اند. چشمه آب گرم گنو خاصیت درمانی دارد و پوستتان را شاداب کرده و دردهای مفاصل را تسکین می‌دهد.

چشمه آب گرم گنو

 آدرس آبگرم گنو

هرمزگان، شمال‌شرقی بندرعباس، جاده بندرعباس به شهر سیرجان.

 لوکیشن آبگرم گنو روی گوگل‌مپ

 ۳. تنگه بنو

تنگه بنو از آن‌ جاهای دیدنی هرمزگان است که بیشتر بین کوه‌نوردها و طبیعت‌گردها محبوبیت دارد. اینجا علاوه‌بر کوهنوردی در فضایی زیبا و جذاب می‌توانید تنگه‌نوردی هم کنید که بیشتر شامل عبور از تنگه و آب‌تنی در حوضچه‌ها و برکه‌های کوچک می‌شود.

به محدوده تنگه بنو که می‌رسید، طبیعتی بکر و رویایی را می‌بینید که در آن تلفیقی از کوه‌ها و صخره‌های خاکی، درخت‌های سبز و آبگیرهایی به رنگ فیروزه‌ای خودنمایی می‌کند. اینجا جای امنی برای کسانی است که یک آسمان آبی می‌خواهند و صخره‌ای برای پریدن میان آبگیر.

تنگه بنو هرمزگان

 آدرس تنگه بنو

هرمزگان، بندرلنگه، شهرستان لمزان.

 لوکیشن تنگه بنو روی گوگل‌مپ

 ۴. گنبدهای نمکی بستک

گنبدهای نمکی بستک مثل یک تابلوی بزرگ نقاشی زیر نور خورشید می‌درخشد. اینجا یکی از جاهای دیدنی هرمزگان است که صخره‌های آهکی آن با رگه‌هایی از نمک‌های رنگی، منظره‌ای را خلق کرده‌‌اند که شاید مثل آن را جای دیگری نبینید.

صخره‌ها، رگه‌هایی از نمک‌هایی به رنگ آبی فیروزه‌ای، بنفش، کرم، صورتی و ترکیبی از این رنگ‌ها دارند که از نوک پای صخره تا آن بالابالاها را رنگین کرده است. فقط حواستان باشد که صخره‌ها تیز هستند و باید احتیاط کنید.

گنبدهای نمکی بستک

آدرس گنبدهای نمکی بستک

هرمزگان، شهرستان بستک، بین روستای شیخ‌حضور و فتویه.

 لوکیشن گنبدهای نمکی بستک روی گوگل‌مپ

 ۵. روستای شمیل

روستای شمیل که در ۷۰ کیلومتری بندرعباس قرار گرفته، دور از هیاهوی شهر و مردمان، میان انبوهی از تپه‌های سرسبز و نخلستان‌ها زندگی می‌کند. اینجا خانه‌های قدیمی زیادی را می‌بینید که فقط چند دیوار و حاشیه‌ای از باغ از آن باقی مانده که با سنگ از محیط اطراف جدا شده‌اند.

آسمان شب روستا، طوری است که انگار با دست دراز کردن می‌شود ستاره‌ها را گرفت، شاید برای همین باشد که گردشگرها به روستای شمیل می‌روند.

روستای شمیل

 آدرس روستای شمیل

هرمزگان، ۷۰ کیلومتر مانده به بندرعباس.

 لوکیشن روستای شمیل روی گوگل‌مپ

 ۶. جزیره هنگام

جزیره هنگام یکی از جاهای دیدنی قشم جزیره هرمزگان است که حدود ۲ کیلومتر با قشم فاصله دارد. چیزی که در این جزیره شما را مجذوب می‌کند بازارهای محلی و ساحلی است که پُر از صدف‌ها و سنگ‌های عجیب‌وغریب است.

سواحل دیدنی هرمزگان در جزیره هنگام در میان آب‌های فیروزه‌ای و شفاف خلیج فارس غوطه‌ور شده و موقع جزر و مد شگفتی‌های زیادی برای نمایش دارد. این جزیره به‌دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد همیشه مورد توجه اجنبی‌ها بوده و حتی در دوره حکومت صفویه به اشغال کشور پرتغال هم درآمده است.

جزیره هنگام

آدرس جزیره هنگام

استان هرمزگان، ۲ کیلومتری جنوب جزیره قشم.

 لوکیشن جزیره هنگام روی گوگل‌مپ

 ۷. دره رنگین کمان

دره رنگین کمان که نیازی به تعریف من ندارد، جایی که صخره‌ها مجموعه‌ای از رنگ‌های طبیعی و زیبا را به نمایش گذاشته‌اند. اگر کمی دقت کنید، آب‌رنگی صخره‌ای می‌بینید که در آن طیفی از رنگ‌های قرمز، بنفش، زرد، فیروزه‌ای و قهوه‌ای و سفید دارد. رنگ این صخره‌ها کار دست مواد معدنی است و کسی با قلمویی بزرگ‌ آن‌ها را رنگ نکرده است.

دره رنگین‌کمان

 آدرس دره رنگین کمان

هرمزگان، جزیره هرمز؛ بلوار خلیج فارس، کنارگذر خلیج‌فارس.

 لوکیشن دره رنگین کمان روی گوگل‌مپ

 ۸. فرش خاکی هرمز

یکی از نمادهای هنرمندی مردم هرمز، همان فرش خاکی است که در کنار ساحل خودنمایی می‌کند. مردم محلی با استفاده از خاک‌های رنگی این منطقه، فرشی دایره‌ای را طراحی کرده‌اند که خودش به‌تنهایی به یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی هرمزگان تبدیل شده است.

فرش خاکی هرمز

 آدرس فرش خاکی هرمز

هرمزگان، جزیره هرمز.

 لوکیشن فرش خاکی هرمز روی گوگل‌مپ

 ۹. غار الهه نمک

آدم که اسم غار الهه نمک را می‌شوند، تصور می‌کند الهه‌ای از درون غار بیرون آمده و یک سینی نمک معدنی اعلا در دست دارد. وقتی وارد غار شوید، دنیایی از بافت‌های نمکی رنگین را می‌بینید که ظاهری متفاوت و خلاقانه به غار داده‌اند.

آب‌های زیرزمینی که از دل کوه بیرون می‌آیند، راه خود را از میان دیوارها باز و به‌مرور غار الهه نمک را خلق کرده‌اند.

غار الهه نمک هرمزگان

آدرس غار الهه نمک

هرمزگان، جزیره هرمز.

 لوکیشن غار الهه نک روی گوگل‌مپ

 ۱۰. ساحل سرخ

ساحل سرخ یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی هرمزگان است که در جزیره زیبای هرمز قرار گرفته و بین گردشگرها محبوبیت بالایی دارد. این ساحل همان‌طور که نامش پیداست، خاک سرخی دارد که در روز در تلاقی با آبی دریا، تصویری زیبا خلق می‌کند. حالا تصور کنید، غروب شده و سرخی خورشید در آب دریا منعکس شده است، شاید در این شرایط به‌سختی بتوان مرز ساحل سرخ با دریا را تفکیک کرد و این‌گونه پدیده‌ای جدید ظهور می‌کند.

ساحل سرخ هرمزگان

 آدرس ساحل سرخ

هرمزگان، جزیره هرمز.

 لوکیشن ساحل سرخ روی گوگل‌مپ

 ۱۱. جزیره هندورابی

اگر دلتان قدم زدن در ساحلی تمیز با آبی شفاف را می‌خواهد، انگار جزیره هندورابی برای شما ساخته شده است. اینجا تجربه‌ای جذاب را با سرانگشتان خود لمس خواهید کرد، تجربه‌ای که شیرینی‌اش زیر زبانتان مانده و بارها شما را به هندورابی می‌خواند.

جزیره هندورابی هرمزگان

 آدرس جزیره هندورابی

هرمزگان، خلیج فارس، ۲۸ کیلومتری جزیره کیش.

 لوکیشن جزیره هندورابی روی گوگل مپ

 ۱۲. کشتی یونانی

کشتی یونانی یکی از جاهای دیدنی هرمزگان است که اهمیت ویژه‌ای برای مردم این خطه دارد. تاریخچه پیچیده و شگفت‌انگیز به‌گِل نشستن این کشتی آن هم در ساحلی دور از کشور مبدا، می‌گوید که اگر کشتی یونانی توان صحبت کردن داشت، داستان‌های زیادی را برای ما تعریف می‌کرد. وقتی غروب می‌شود، چهره کشتی غم‌انگیزتر از قبل به‌نظر می‌رسد چون تا طلوع فردا در تاریکی دریا غوطه‌ور خواهد شد.

کشتی یونانی

 آدرس کشتی یونانی

هرمزگان، جزیره کیش، ساحل جنوبی.

 لوکیشن کشتی یونانی روی گوگل‌مپ

 ۱۳. ساحل نقره‌ای

اگر دنبال یکی از بکرترین جاهای دیدنی هرمزگان هستید، ساحل نقره‌ای جزیره هنگام انتخاب فوق‌العاده‌ای است. اینجا آرامشی دارد که فقط می‌توان در آن صدای باد و موج دریا را شنید. یکی از خوبی‌های این ساحل، امکاناتی است که دارد. اینجا به پارکینگ، سرویس بهداشتی و رستوران دسترسی دارید.

ساحل نقره‌ای هرمزگان

 آدرس ساحل نقره‌ای

هرمزگان، جزیره هنگام.

 لوکیشن ساحل نقره‌ای روی گوگل مپ

 ۱۴. روستای باغو

یکی از جاهای دیدنی جزیره کیش هرمزگان، روستای باغو است. گردشگرها این روستا را با خانه‌هایی دست‌ساز و گِلی و نخل‌های سربه‌فلک‌کشیده‌اش می‌شناسند. بعضی از خانه‌ها تازه بازسازی شده‌اند و دیوارهای آن با گِل تازه پوشیده شده است. دالبرهای بالای دیوار خانه‌ها شما را یاد قطعه‌های تاریخی اما در ابعاد کوچک می‌اندازد.

روستای باغو هرمزگان

 آدرس روستای باغو

هرمزگان، جزیره کیش، خیابان باغو، روستای باغو.

 لوکیشن روستای باغو روی گوگل‌مپ

 ۱۵. ساحل مرجان

ساحل مرجان به شن‌های سفید و نرم شهرت دارد. امواجی که به تنۀ سخت صخره‌ها می‌خورند، صدایی دلنشین را در گوش شما طنین‌انداز خواهند کرد و بارقه‌های نور خورشید صورتتان را نوازش می‌کند. صدای دریا و گرمای دلنشین آفتاب ترکیبی منحصربه‌فرد می‌آفرینند که حس آرامشی وصف‌ناشدنی را به شما هدیه خواهند کرد. روی شن‌های سفید و نرم ساحل قدم بزنید و کم‌کم وارد آب شوید تا خنکای آن را حس کنید.

ساحل مرجان کیش

 آدرس ساحل مرجان

هرمزگان، جزیره کیش، ساحل مرجان.

 لوکیشن ساحل مرجان روی گوگل مپ

 ۱۶. دره ستارگان

دره ستارگان یکی از شاهکارهای طبیعت در جزیره قشم است که مردم محلی به آن «استاله کفته» و «استار افتیده» هم می‌گویند که به‌معنی «ستاره افتاده» است. بومی‌های قشم معتقدند که این دره از برخورد ستاره‌ای (شهاب سنگی) با زمین این منطقه شکل گرفته و برای همین از گذشته‌های دور به آن دره ستارگان می‌گفتند.

اما اصل ماجرا چیز دیگری است. دره ستارگان که یکی از جاهای دیدنی هرمزگان است به‌دلیل عملکرد ناهمگن آب و باد و باران و فشارهای وزنی به‌عنوان عوامل فرسایشی، رفته رفته شکل گرفته است.

دره ستارگان

 آدرس دره ستارگان

هرمزگان، جزیره قشم، شمال‌غربی روستای برکه‌خلف.

 لوکیشن دره ستارگان روی گوگل‌مپ

۱۷. غار خربس

خربس یکی از مشهورترین غارها و جاهای دیدنی هرمزگان است که برای بازدید از آن باید کمی کوهنوردی بلد باشید. در این غار زیبا و منحصربه‌فرد، اشکالی تاریخی و مقبره‌هایی وجود دارد که در گوشه تاریکی نشسته‌اند، پس بهتر است با خودتان چراغ‌قوه ببرید یا از نور موبایل استفاده کنید.

از جذابیت‌های تاریخی خربس، نقاشی‌ها و حکاکی‌های قدیمی است که هنرمندانی از دوران‌های گذشته آن‌ها را در دل غار ترسیم کرده‌اند.

غار خربس

 آدرس غار خربس

هرمزگان، جزیره قشم، ۱۵ کیلومتری جنوب قشم، روستای خربس.

 لوکیشن غار خربس روی گوگل‌مپ

 ۱۸. روستای لافت

روستای تاریخی لافت یکی از جاهای دیدنی هرمزگان در جزیره قشم است که به‌دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان و خانه‌هایی که مانند یزد، بادگیر دارند شهرت دارد. از جمله‌ جاذبه‌های گردشگری روستای لافت می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم.

  • اکو موزه؛
  • اسکله باستانی؛
  • چاه‌های تلا؛
  • ساحل روستای لافت؛
  • نخلستان؛
  • خانه‌هایی با معماری بی‌نظیر.

جالب اینجاست که لافت را با اسم روستای بادگیرهای جنوب ایران هم می‌شناسند. اینجا وقتی بالای پشت‌بام می‌روید، سوسوی نورهای سرخ و بی‌جان غروب خورشید را می‌بینید که از لابلای درزهای بادگیرها عبور می‌کنند تا خودشان را به شما برسانند.

روستای لافت

 آدرس روستای لافت

هرمزگان، بخش مرکزی جزیره قشم، شمالی غربی جزیره، دهستان سلخ.

 لوکیشن روستای لافت روی گوگل‌مپ

 ۱۹. تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه یکی از جاهای دیدنی هرمزگان و بخشی از سایت ژئوپارک قشم است. این تنگه که در بخش شمال غربی سواحل جزیره قشم قرار گرفته جاذبه‌ای زیبا و ساخته دست طبیعت است. تنگه چاهکوه در منطقه شهاب قرار گرفته و در آن صخره‌ها ظاهری متفاوت دارند انگار که دارید میان یک رویا قدم می‌زنید.

فضای تنگه عجیب و متفاوت است و صخره‌هایی که عمق آن‌ها گاهی به ۱۰۰ متر می‌رسد شما را شیفته خود خواهد کرد. زاویه‌های متفاوت و باورنکردنی صخره‌ها و اینکه گاهی به‌هم نزدیک و از هم دور می‌شوند، باعث شده تا آسمان را به دید دیگری نگاه کنید. صخره‌های تنگه در سال‌ها نبرد با آب، باد و باران گاهی پیروز شده و گاهی شکست خورده تا به شکل امروزی درآمده‌اند.

تنگه چاه‌کوه

 آدرس تنگه چاهکوه

هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی.

 لوکیشن تنگه چاهکوه روی گوگل مپ

 ۲۰. دره مجسمه‌ها

بازی مِ‌مِ‌مُجسمانه را یادتان هست؟ هر کسی در هر حالتی بود می‌ایستاد و تکان نمی‌خورد، وگرنه می‌باخت. دره مجسمه‌ها هم انگار تداعی این بازی دوران کودکی است. اینجا سنگ‌هایی را به‌شکل حیوانات و انسان‌ها می‌بینید که روزی بازی ‌مِ‌مِ‌مُجسمانه را انجام داده‌اند اما فراموش کردند از دل بازی بیرون بیایند. دست طبیعت هر روز این مجسمه‌های دره را نوازش می‌کند و به مرور اشکالی را به‌وجود آورده که انگار هنرمندی با ابزار آن‌ها را تراشیده باشد.

دره مجسمه‌‌ها

آدرس دره مجسمه‌ها

هرمزگان، جزیره هرمز، قسمت جنوب‌غربی جزیره.

 لوکیشن دره مجسمه‌ها روی گوگل‌مپ

 ۲۱. جزیره لارک

خلوتی جزیره لارک همان چیزی است که خیلی از گردشگرها دنبالش هستند. اینجا امکانات زیادی ندارد، اما اگر جایی فوق‌العاده ساکت و آرام با صدای باد و موج می‌خواهید تا در ساحل قدم بزنید، لارک به بهترین انتخاب شما تبدیل خواهد شد. این جزیره ساده و آرام در تنگه هرمز و در نزدیکی جزیره قشم قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید سوار بر لنج‌های محلی و قایق‌های موتوری شوید.

جزیره لارک

 آدرس جزیره لارک

هرمزگان، جزیره لارک.

 لوکیشن جزیره لارک روی گوگل‌مپ

 ۲۲. آبشار تزرج

آبشار تزریج یکی از جاهای دیدنی حاجی آباد هرمزگان است که جان می‌دهد برای دست و پا زدن در آبی خنک آن‌هم در هوای داغ و سوزان هرمزگان. اینجا پُر از درخت‌ها و نخل‌هایی است که کم‌کم خودشان را تا پای آبشار کشانده‌اند تا هیچ‌وقت تشنه نمانند. پس می‌توانید زیر سایه درخت‌ها نشسته و پاها را تا زانو در آب آبشار بچرخانید تا جگرتان خنک شود.

آبشار تزرج

 آدرس آبشار تزرج

هرمزگان، ۵۰ کیلومتری شمال‌غربی حاجی‌آباد.

 لوکیشن آبشار تزرج روی گوگل مپ

 ۲۳. چشمه سبزپوشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی حاجی آباد هرمزگان، چشمه سبزپوشان است که واقعا اسمش برازنده این چشمه انتخاب شده است. در میان آب‌وهوای گرم و روزهای سوزان هرمزگان، وجود چشمه‌ای که اطراف را با وجود دلنشین خود سرسبز کرده واقعا نعمتی است. آب چشمه آنقدر زلال است که می‌توانید سنگ‌های کف آن را ببینید.

چشمه سبزپوشان

 آدرس چشمه سبزپوشان

هرمزگان، حاجی‌آباد.

 لوکیشن چشمه سبزپوشان روی گوگل مپ

جاذبه‌های تاریخی هرمزگان

جاذه‌های تاریخی هرمزگان زیاد است و در ادامه به چند تا از معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جاهای تاریخی هرمزگان

 ۱. حمام گله داری

حمام گله‌داری از قدیمی‌ترین حمام‌های ایران است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. معماری سنتی و طاق‌های آجری زیبا که مرمت شده‌اند فضایی خارق‌العاده را به‌وجود آورده‌اند. به‌دلیل سبک معماری، فضای حمام خنک است و در گوشه و کنار آن می‌توانید هنر دست ایرانیان را ببینید.

 آدرس حمام گله داری

هرمزگان، بندرعباس، بلوار ساحلی، جنب هتل امین.

 لوکیشن حمام گله داری روی گوگل‌مپ

 ۲. معبد هندوها

معبد هندوها یکی از جاهای دیدنی بندرعباس در هرمزگان است که به‌عنوان یک جاذبه تاریخی-فرهنگی هم شناخته می‌شود. اینجا دنیایی متفاوت است و می‌تواند در چند قدمی بندرعباس شما را به هند ببرد. تزئینات و مجسمه‌های هندی و نقش‌هایی که روی بدنه معبد و دیوارها شکل بسته همگی نمونه‌ای از هنری قدیمی هستند.

 آدرس معبد هندوها

هرمزگان، بندرعباس، بلوار امام خمینی، روبه‌روی بازار روز.

 لوکیشن معبد هندوها روی گوگل‌مپ

 ۳. قلعه فین

یکی از جاهای دیدنی هرمزگان با عکس هایی خیره‌کننده، قلعه فین است. این قلعه بالای تپه‌ای در شهرستان فین قرار گرفته و نمادی از مقاومت در دوران جنگ‌های کهن و تاریخی است. چیز زیادی از نمای قلعه و دیوارهای آن باقی نمانده اما باز هم ابهت خودش را دارد.

 آدرس قلعه فین

هرمزگان، شهرستان فین.

 لوکیشن قلعه فین روی گوگل‌مپ

 ۴. قلعه جنی

قلعه جنی شاید در گذشته یکی از زیباترین جاهای دیدنی هرمزگان در کیش بود، اما حالا بخش بزرگی از آن تخریب شده و داستان‌ها نیز زیر آوار مدفون شده‌اند. علت نامگذاری قلعه مشخص نیست، شاید روزی کسی در آن‌جا جنی دیده و همین اسم روی قلعه مانده باشد.

آدرس قلعه جنی

هرمزگان، جزیره کیش.

 لوکیشن قلعه جنی روی گوگل‌مپ

 ۵. شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز که در میدان المپیک جزیره کیش قرار گرفته، سفری است به تاریخ و فرهنگ ایران. در این شهر، پیچ‌وخم‌های خیابان‌ها و نمای دیوارهای گِلی باعث شده تا تصویری متفاوت از کیش در ذهن شما نقش ببندد. نحوه ساخت شهر زیرزمینی و دیوارهای گِلی باعث شده تا فضای شهر خنک باشد.

 آدرس شهر زیرزمینی کاریز

هرمزگان، کیش، میدان المپیک، مجموعه فرهنگی شهر زیرزمینی کاریز.

 لوکیشن شهر زیرزمینی کاریز روی گوگل‌مپ

 ۶. عمارت فکری

عمارت فکری یکی از آثار باستانی و نمادی از معماری در جنوب کشور است. این عمارت که در بندرلنگه قرار گرفته، ایوانی بزرگ با درهای ورودی چوبی و شیشه‌های رنگی دارد که در دل دیوارهای گاه‌گِلی مثل نگینی می‌درخشند. می‌توانید در اتاق‌های عمارت قدم بزنید و حال و هوای زندگی در گذشته‌های دور را تجربه کنید.

آدرس عمارت فکری

هرمزگان، بندرلنگه، محله پاکرتی‌ها، بلوار شهید چمران.

 لوکیشن عمارت فکری روی گوگل‌مپ

 ۷. خانه گلبتان

یکی دیگر از جاهای دیدنی هرمزگان که نشان از هنر معماری مردمان گذشته این آبادی دارد، خانه گلبتان است. بادگیرهای بزرگ خانه، باد را اسیر می‌کنند تا میان اتاق‌ها بتازد و ساکنین را خنک کند. اینجا فعلا باد است که حکم‌رانی می‌کند چون اهالی خانه خیلی وقت‌ است که از اینجا رفته‌اند.

 آدرس خانه گلبتان

هرمزگان، بندرکنگ، خیابان اسکله.

 لوکیشن خانه گلبتان روی گوگل‌مپ

 ۸. قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها یادگاری تلخ از زمان استعمار این ناحیه توسط ارتش پرتغال است. دیوارهای قلعه آنقدر ضخیم هستند که نشان می‌دهد سال‌ها برای ساخت آن وقت صرف شده است. پرتغالی‌ها این قلعه را به مرکز تجارت و بازرگانی خودشان تبدیل کرده بودند و آنقدر کسی کاری‌به‌کارشان نداشت که بیشتر از ۱۰۰ سال اینجا خوردند و خوابیدند و چپاول کردند.

 آدرس قلعه پرتغالی

هرمزگان، ضلع شمالی جزیره قشم.

  لوکیشن قلعه پرتغالی روی گوگل مپ

 ۹. موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان یکی دیگر از جاهای دیدنی هرمزگان است که ورودی آن شما را هیجان‌زده می‌کند. دیوارهای ورودی موزه با رنگ‌های طبیعی نقاشی شده‌اند و حس و حالی شاعرانه دارند. وقتی پا از چارچوب در آن‌ورتر می‌گذارید، وارد دنیایی از آثار زیبا می‌شوید.

 آدرس موزه دکتر نادعلیان

هرمزگان، جزیره هرمز.

 لوکیشن موزه دکتر نادعلیان روی گوگل‌مپ

 ۱۰. زیارتگاه خضر

زیارتگاه خواجه خضر کنار جاده‌ای قرار گرفته که از بندرعباس به سورو و به سمت اسکله می‌رود. اینجا یکی از مقاصد معنوی بندرعباس است که کمی غریب افتاده و تنها ۲ نخل تنومند مهمان هر روزه آن هستند.

 آدرس زیارتگاه خضر

هرمزگان، بندرعباس، سورو.

 لوکیشن زیارتگاه خضر روی گوگل مپ

۱۱. مسجد جامع دلگشا

مسجد جامع دلگشا یکی از نمونه‌‌های زیبا و خیره‌کننده معماری در جنوب است. طاق‌هایی بلند و مناره‌ای استوار که در کنار سبک معماری ایرانی-اسلامی خودنمایی می‌کنند. اینجا شاید شباهتی به مسجدهایی که در شهرهای دیگر دیده‌اید نداشته باشد.

 آدرس مسجد دلگشا

هرمزگان، بندرعباس، بلوار طالقانی.

 لوکیشن مسجد دلگشا روی گوگل‌مپ

لوکیشن مسجد دلگشا روی گوگل‌مپ ثبت نشده، اگر روزی به این مسجد رفتید و به اینترنت دسترسی داشتید، حتما لوکیشن آن را ثبت کنید.

 ۱۲. مسجد جامع بستک

مسجد جامع بستک شاهکار معماری ایرانی-اسلامی در هرمزگان است. نمای بیرونی مسجد خارق‌العاده است و ۲ مناره بلند و زیبای آن بی‌شباهت به مناره‌های مسجد دلگشا نیست. جاهای دیدنی هرمزگان با آدرس را می‌توان راحت‌تر پیدا کرد، اما در مورد مسجد جامع بستک قضیه کمی فرق دارد، چون این مسجد آنقدر معروف است که از هر کجای شهر آدرس بپرسید حتما به آنجا می‌رسید.

 آدرس مسجد جامع بستک

هرمزگان، بستک.

 لوکیشن مسجد جامع بستک روی گوگل‌مپ

۱۳. مسجد شیخی

مسجد شیخی هم معماری ایرانی-اسلامی مشابه مسجدهای قدیمی هرمزگان دارد. با این تفاوت که در این مسجد به‌جای مناره، چشمتان به جمال بادگیرهایی زیبا روشن خواهد شد. این برج بلند و بادگیر وظیفه خنک کردن هوای مسجد برای نمازگزارها را بر عهده دارند.

 آدرس مسجد شیحی

هرمزگان، بندرلنگه.

 لوکیشن مسجد شیخی روی گوگل‌مپ

 ۱۴. مسجد جامع ابوموسی

مسجد جامع ابوموسی، معماری متفاوتی با مسجدهایی که در بالا معرفی کردم دارد. به‌نظر می‌رسد که معماری این مسجد بیشتر به دوره اسلامی برمی‌گردد. چون خیلی شبیه به مسجدهای امروزی است. گنبد فیروزه‌ای با ۲ مناره بلند و طراحی متقارن آن باعث شده تا تصویری زیبا در چشمان شما شکل بگیرد.

 آدرس مسجد ابوموسی

هرمزگان، جزیره ابوموسی.

 لوکیشن مسجد جامع ابوموسی روی گوگل‌مپ

 جاذبه‌های تفریحی

بعد از معرفی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی هرمزگان، نوبت به جاذبه‌های تفریحی می‌رسد تا در این سفر خود کمی خستگی هم در کنید.

جاهای تفریحی استان هرمزگان

 ۱. پارک دلفین کیش

پارک دلفین‌ها یکی از جاهای دیدنی هرمزگان است که در بخش شرقی جزیره کیش قرار گرفته و دلفین‌های هنرمند و شاد با حرکات زیبا از شما پذیرایی می‌کنند. بازی هماهنگ، حرکات آکروباتیک و خنده‌ها و صدای بازی دلفین‌ها روز خوبی برای شما می‌سازد. فقط حواستان باشد به آب خیلی نزدیک نشوید، چون دلفین‌های بازیگوش کیش دوست دارن با پرتاب کردن خودشان داخل استخر، روی شما آب بپاشند.

 آدرس پارک دلفین

هرمزگان، بخش شرقی کیش، خیابان جهان.

 لوکیشن پارک دلفین روی گوگل‌مپ

 ۲. اسکله تفریحی کیش

اسکله تفریحی همان‌طور که از نامش پیداست یکی از سواحل دیدنی هرمزگان و از جاهای تفریحی استان است. در این اسکله امکانات خوبی وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌توانید در آب‌های زلال خلیج فارس شنا کنید یا یکی از تفریحات زیر را انجام دهید.

  • جت‌اسکی؛
  • پاراسلینگ؛
  • قایق‌سواری.

  آدرس اسکله تفریحی

هرمزگان، جزیره کیش، بلوار دریایی.

 لوکیشن اسکله تفریحی کیش روی گوگل مپ

 ۳. کلوپ تفریحات دریایی پدیده

کلوپ ۴ ستاره تفریحات دریایی پدیده محلی فوق‌العاده برای کسانی است که به‌دنبال هیجان هستند. اینجا علاوه‌بر بازی و تفریح به امکاناتی مانند رستوران هم دسترسی دارید و می‌توانید غذاهای محلی دریایی جنوب را امتحان کنید.

 آدرس کلوپ تفریحات دریایی پدیده

هرمزگان، جزیره کیش.

 لوکیشن کلوپ تفریحات دریایی پدیده روی گوگل مپ

 ۴. بولینگ مریم کیش

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تفریحی جزیره کیش، بولینگ مریم است. ساختمان شیک و مدرن این بولینگ به شما نوید روزی جذاب و متفاوت را خواهد داد. بازی بولینگ یکی از خواستنی‌ترین بازی‌های جنوبی‌ها است و برای همین غیر از بولینگ مریم، باز هم سالنی مشابه در کیش می‌بینید.

 آدرس بولینگ مریم

هرمزگان، کیش، بلوار دریا.

 لوکیشن بولینگ مریم روی گوگل‌مپ

 ۵. پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل از آن دست جاذبه‌های تفریحی متفاوت و البته برای بعضی از افراد پُراسترس و ترسناک جزیره قشم است. پس اگر دنبال بالا بردن آدرنالین خونتان هستید، باید سری به کروکودیل‌های بزرگ و سرحال پارک بزنید که بعضی‌ها داخل آب غوطه‌ورند و بعضی‌های دیگر هم در سایه با دهان باز استراحت می‌کنند. اگر بخت با شما یار باشد شاید موقع غذا خوردن کروکودیل‌ها برسید و صحنه‌های هیجان‌انگیزی ببینید.

 آدرس پارک کروکودیل

هرمزگان، قشم، جاده ساحلی درگهان، بعد از روستای چاهو.

 لوکیشن پارک کروکودیل روی گوگل‌مپ

 ۶. پارک ساحلی سورو

پارک ساحلی سورو یکی از سواحل دیدنی هرمزگان را دارد که در آن غروب دریا با صدای امواج تلاقی کرده و صحنه‌ای رویایی مانند فیلم‌های هالیوودی قدیمی را تجربه خواهید کرد. این پارک جایی عالی برای استراحت بعد از یک روز خرید و بازی در بندرعباس است و حتی امکانات خوبی برای پیک‌نیک هم دارد.

 آدرس پارک ساحلی سورو

هرمزگان، بندرعباس، بلوار ساحلی سورو.

 لوکیشن پارک ساحلی سورو روی گوگل‌مپ

 ۷. باغ پرندگان کیش

یکی از جاهای دیدنی متفاوت و جذاب هرمزگان که هم فال است و هم تماشا، باغ پرندگان جزیره کیش است. اینجا تنوع بی‌نظیری از گونه‌های مختلف پرنده‌ها دارد که با آن رنگ و لعاب ویژه و خدادادی پرهایشان، پارک را رنگین کرده‌اند. حواستان باشد وقتی پرنده‌های نر برای ماده‌ها رقص‌های زیبا انجام می‌دهند دوربین به دست از آن‌ها فیلم بگیرید.

 آدرس باغ پرندگان

هرمزگان، قسمت جنوبی‌غربی جزیره کیش، پارک دلفین.

 لوکیشن باغ پرندگان روی گوگل مپ

 ۸. پارک زیتون قشم

پارک زیتون قشم یکی از جاهای دیدنی شلوغ هرمزگان است که آخر هفته‌ها میزبان اهالی جزیره و گردشگرها می‌شود. وقتی بهار از راه برسد، شکوفه‌های درخت‌های زیتون پارک را پُر می‌کنند و عطر آن‌ها مشامتان را نوازش خواهد کرد. یادتان باشد که پارک زیتون جای خوبی برای پیک‌نیک آخر هفته است، پس با خودتان وسایل ببرید.

 آدرس پارک زیتون قشم

هرمزگان، جزیره قشم، خیابان زیتون.

 لوکیشن پارک زیتون قشم روی گوگل مپ

 ۹. اوشن پارک کیش

اوشن پارک یکی از پارک‌های محبوب کیشی‌هاست چون امکانات خوب و تفریحات متنوعی دارد. در اینجا به‌انواع وسایل بازی و تفریح مثل استخر دسترسی دارید. حواستان باشد که صف بلیت پارک طولانی است پس بهترین کار رزرو کردن بلیت قبل از ورود به پارک است.

 آدرس اوشن پارک

هرمزگان، کیش، میدان لوکس، جاده جهان.

 لوکیشن اوشن پارک روی گوگل مپ

۱۰. پارس سافاری کیش

پارس سافاری کیش برنامه‌های جذابی را برای گردشگران تدارک دیده که بعضی از آن‌ها به شرح زیر است.

  • تورهای ماجراجویانه در صحرا؛
  • رانندگی با باگی؛
  • مسابقه کارتینگ.

تازه این‌ها فقط بخش کوچکی از برنامه‌های این مرکز است، قطعا بعد از ورود شگفت‌زده می‌شوید.

 آدرس پارس سافاری کیش

هرمزگان، کیش، جاده جهان.

 لوکیشن پارس سافاری کیش روی گوگل مپ

 ۱۱. مجتمع تفریحی هامون قشم

هامون قشم یکی از مجتمع‌های تفریحی بزرگ جزیره است که مطمئنم تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما می‌سازد. اینجا علاوه‌بر بازی و تفریح به امکاناتی مثل فضای استراحت، سرویس بهداشتی و رستوران هم دسترسی دارید.

 آدرس مجتمع تفریحی هامون

هرمزگان، جزیره قشم، فلکه استاد نادری.

 لوکیشن مجتمع تفریحی هامون روی گوگل مپ

 ۱۲. پارک برفی پنگوئن کیش

وقتی پا به پارک برفی پنگوئن می‌گذارید، باورتان نمی‌شود اینجا کیش است و بیرون آفتاب دارد روی سنگ نیمرو درست می‌کند. این پارک زمستان و قطب را برای شما یک‌جا آماده کرده و در کنارش پنگوئن‌هایی را به نمایش گذاشته که خیلی بانمک و مهربان هستند. فقط حواستان باشد بدون هماهنگی به پنگوئن‌ها غذا نداده و آرام راه بروید تا سُر نخورید.

 آدرس پارک برفی پنگوئن

هرمزگان، جزیره کیش.

 لوکیشن پارک برف پنگوئن روی گوگل مپ

 ۱۳. تله کابین میکا مال

یکی از جاذبه‌های تفریحی و دیدنی هرمزگان، تله‌کابین میکا‌مال است. وقتی سوار بر واگن تله‌کابین شوید، زیر پاهای خود ساحلی زیبا را می‌بینید که بوسه بر دستان خلیج فیروزه‌ای می‌زند. شن‌های خاکستری در کنار آبی زلال خلیج، هارمونی زیبایی خلق می‌کنند و بوی دریا مشامتان را پُر خواهد کرد.

 آدرس تله کابین میکا مال

هرمزگان؛ کیش، ضلع شمالی میدان جاسک.

 لوکیشن تله کابین میکا مال روی گوگل مپ

 ۱۴. تم پارک سنتر کیش

تم پارک سنتر از آن جاذبه‌های تفریحی و مدرن کیش است که در آن با شگفتی‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شوید. از جمله جاذبه‌های این تم پارک می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم.

  • خانه‌های جادویی؛
  • لوکیشن‌های جذاب و جدید برای عکاسی؛
  • ترن‌های هیجانی.

 آدرس تم پارک سنتر کیش

هرمزگان، کیش، شهرک دامون.

لوکیشن تم پارک سنتر روی گوگل مپ

مراکز خرید

هرمزگان به‌دلیل نزدیک بودن به بنادر معروفی مثل بندرعباس که محل تخلیه بارهای خارجی است، به مراکز خریدش شهرت پیدا کرده است. در ادامه بعضی از محبو‌ب‌ترین مراکز خرید هرمزگان را به شما معرفی می‌کنیم.

مراکز خرید هرمزگان

1.  مراکز خرید کیش

  • پاساژ ونوس؛
  • رویا مال؛
  • پاساژ پردیس ۱ و ۲؛
  • مرکز تجاری کیش؛
  • بازار مروارید؛
  • بازار دیپلمات؛
  • هوم‌سنتر و سیتی‌سنتر پادنا؛
  • بازار زیتون؛
  • بازار مرجان؛
  • مرکز خرید کوروش.

2.  مراکز خرید قشم

  • سیتی‌سنتر قشم؛
  • پاساژ نخل درگهان؛
  • مرکز خرید درگهان؛
  • بازار قدیم درگهان؛
  • پاساژ دریا؛
  • پاساژ دودلفین؛
  • مرکز خرید الماس‌مال.

3.  مراکز خرید بندرعباس

  • بازار سنتی بندرعباس؛
  • مرکز تجاری ستاره جنوب؛
  • مجتمع تجاری رویال ۱ و ۲؛
  • مرکز خرید زیتون؛
  • بازار اوزی‌ها و لاری‌های بندرعباس؛
  • سیتی‌سنتر بندرعباس.

 ۴. مراکز خرید بندرلنگه

  • بازار مساء؛
  • مرکز خرید یاقوت؛
  • پاساژ مروارید جنوب؛
  • بازار مساح؛
  • مرکز خرید پردیس لنگه.

 ۵. مراکز خرید بندر جاسک

  • مجتمع تجاری جاسک.

 ۶. مراکز خرید ابوموسی

  • پنجشنبه‌ بازار ابوموسی؛
  • بازارچه صیادان ابوموسی.

 ۷. مراکز خرید میناب

  • پاساژ امام جعفر صادق؛
  • مرکز خرید موبایل هرمز؛
  • پاساژ حمید؛
  • پاساژ دانشور؛
  • مرکز خرید حاج یوسف.

 ۸. مراکز خرید بندر خمیر

  • پاساژ طاهری؛
  • مجتمع تجاری ماریز؛
  • پاساژ پارمیس؛
  • بازار سنتی بندر خمیر.

 ۹. مراکز خرید بستک

  • مجتمع تجاری بستک؛
  • پاساژ ستاره پارمیس؛
  • بازار قدیم بستک.

جاهای دیدنی هرمزگان و سفری جانانه با اتاقک

هرمزگان انگار مجموعه‌ای از عجایب و جاهای دیدنی را برای خودش برداشته و در این بین چندین جزیره هم پشت قباله‌اش زده‌اند. حالا که می‌دانید هرمزگان کجاست و با جاهای دیدنی، تفریحی، گردشگری و تاریخی آن هم آشنا شده‌اید، شاید زمان آن رسیده که باروبَندیل سفر را جمع کنید و به دل جاده بزنید. اما بهتر است قبل از خریدن بلیت سفر، جایی مناسب و متفاوت با بافتی گره خورده در فرهنگ و تاریخ هرمزگان رزرو کنید تا از محل اقامت خود مطمئن شوید. نیازی به گفتن نیست، اما اتاقک اقامتگاه‌های جذابی دارد که علاوه‌بر امکانات خوب و مدرن، جایی است که حس زندگی در جنوب را به شما القا خواهد کرد.

Rate this post

فرحناز احمدزاده

گفتن داستان‌ها از زاویه‌ای دیگر، پیشۀ من است. داستان‌هایی که پنجره‌ای رنگی روبه‌روی چشمان شما باز می‌کنند تا در میان ازدحام دنیای بیرون، راه خود را پیدا کنید. می‌نویسم تا با اشتیاق دنبال آرزوها بروید، با آگاهی بخرید، آسان سفر کنید و زندگی را راحت‌تر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا