جاهای دیدنی

جاهای دیدنی استانبول | تلفیق حیرت‌آور تاریخ و طبیعت

استانبول از آن شهرهایی است که اگر یکبار به آنجا سفر کنید، قطعا به شهر محبوب شما تبدیل خواهد شد. شهری در میانه‌ی دریای سیاه و دریای مرمره که مانند پلی دو قاره‌ی آسیا و اروپا را به یکدیگر پیوند می‌دهد.
شهر استانبول، به‌عنوان مرکز اقتصادی و فرهنگی کشور ترکیه و هفتمین شهر پرجمعیت جهان معرفی می‌شود که شبیه به نگینی در مرکز ترکیه می‌درخشد. جاهای دیدنی استانبول و مراکز گردشگری این شهر در میان گردشگران سراسر دنیا مشهور است و تماشای آن‌ها چشم هر بیننده‌ای را به خودش خیره می‌کند.
در این مقاله از سایت گردشگری اتاقک، قصد داریم کامل‌ترین لیست از جاهای دیدنی استاتبول را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید به این شهر سفر کنید و در میان زیبایی‌های آن غرق شوید، ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.

فهرست مطلب

استانبول کجاست؟

منظره ای از دریای و شهر استانبول
عکاس: Ms Tanze

پیش از آنکه جاهای دیدنی استانبول را معرفی کنیم و بخشی از زیبایی و جذابیت این شهر را ببینیم، بهتر است بدانیم استانبول کجاست. استانبول مرکز کشور ترکیه و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیاست که ازجمله زیباترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود. این شهر که با لقب پلی میان دو قاره نیز نامیده می‌شود، در منطقه‌ی اوراسیا میان قاره‌ی اروپا و آسیا قرار گرفته و علت این نامگذاری نیز همین است. در گذشته این شهر با نام کنستانتین یا قسطنطنیه شناخته می‌شد و مرکز امپراطوری روم شرقی بود.
معماری این شهر وام‌گرفته از معماری یونانی و همچنین معماری اسلامی حکومت عثمانی است.

اجاره اقامتگاه در استانبول بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بهترین جاهای دیدنی تاریخی استانبول

استانبول در تنوع جاهای دیدنی و مکان‌های گردشگری نظیر ندارد و هرساله عده‌ی زیادی از گردشگران برای تماشای این شکوه و زیبایی به این شهر سفر می‌کنند. در ادامه بهترین مکان‌های گردشگری استانبول را به شما معرفی می‌کنیم. این لیست را برای خودتان ذخیره کنید تا در سفر به این شهر توریستی، به تماشای همه‌ی آن‌ها بروید.

آب انبار تاریخی باسیلیکا؛ عجیب و منحصربه‌فرد

آب انبار تاریخی باسیلیکا
عکاس: Gonzalo Velasco

تصور کنید به یکی از زیباترین شهرهای جهان سفر کرده‌اید و حالا در میان این زیبایی، به قصری زیرزمینی می‌رسید! قطعا جذابیت سفرتان چندین برابر خواهد شد.
آب انبار تاریخی باسیلیکا یکی از مشهورترین، عجیب‌ترین و اغراق نیست اگر بگوییم خیره‌کننده‌ترین آب‌انبار تاریخی شهر استانبول است! این آب انبار که به قصر وارونه یا قصر زیرزمینی نیز شهرت دارد، یادگار دوران امپراتوری جاستینیان اول است. در آن زمان که مصادف است با سال ۵۲۲، برای تامین آب مورد نیاز قصر، این منبع آب زیرزمینی را ایجاد کردند. شکوه و عظمت و همچنین مهندسی خارق‌العاده‌ی آب‌انبار، از یک امپراتوری پرقدرت و شکوهمند خبر می‌دهد. قصر زیرزمینی، حدود ۶۵ متر عرض و ۱۴۳ متر طول دارد. در ساخت بنای آب‌انبار از ۳۳۶ ستون مرمری به طول ۹ متر استفاده شده که در حکم پایه‌های نگهدارنده‌ی ساختمان است.
محیط آب‌انبار جان می‌دهد برای قدم زدن و چرخیدن به دور ستون‌های زیبای مرمری. هوای خنک زیرزمین حالتان را عوض می‌کند و نورپردازی‌های ملایم و زیبای آن، تصاویر و عکس‌های بی‌نظیری را از لحظات خوش شما در آنجا به‌ثبت می‌رساند.
اطلاعات بازدید از آب انبار تاریخی باسیلیکا:
برای بازدید از این آب‌انبار زیبا، باید ابتدا خودتان را به منطقه‌ی فاتح در شهر استانبول برسانید. سپس با رسیدن به خیابان یرتابان به مقصد می‌رسید.
ساعت بازدید: از ۹ صبح تا ۱۸:۳۰ عصر
هزینه بازدید: ۳۰ لیر (بازدید برای کودکان زیر ۸ سال رایگان است)

قصر توپ کاپی؛ مرکز امپراتوری عثمانی

قصر توپ کاپی
عکاس: Tibbiphuri

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی استانبول که میان گردشگران بسیار محبوبیت دارد، قصر توپ کاپی است. این قصر از یادگارهای دوران عثمانی به‌شمار می‌رود که در طی سال‌های ۱۴۶۶ تا ۱۴۷۸ به دستور سلطان محمد ساخته شد.
این کاخ تماشایی که در گذشته مرکز امپراتوری عثمانی بوده، در نزدیکی آب‌انبار تاریخی باسیلیکا قرارگرفته، به‌این‌صورت می‌توانید هر دو جاذبه را در یک زمان و مکان مشترک ببینید.
شکل بنا، ساختار عجیبی دارد و با ورود به آن احساس می‌کنید که به یک هزارتوی پیچیده وارد شده‌اید. در مرکز، یک حیاط بزرگ وجود دارد و ساختمان به دور آن گسترش یافته است و متناسب با نیاز آن دوران، بخش‌های متعددی دارد.
معماری بنا شامل سه بخش کاخ درونی، کاخ بیرونی و حرمسراست که در هر یک از آن‌ها، سبک معماری منحصربه‌فردی را به‌نمایش گذاشته است.
گچبری‌های هنرمندانه، سقف گنبدی شکل، ستون‌های غول‌پیکر، آب‌نماهای خیره‌کننده، حوض و … تنها بخش کوچکی از زیبایی هنر و معماری این جاذبه‌ی دیدنی هستند.
به‌گفته‌ی کسانی که تابه‌حال این مکان گردشگری را از نزدیک دیده‌اند، قصر توپکاپی شبیه به شهری است که در دل شهر دیگری قرار گرفته و همین ویژگی، آن را به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاخ آن دوران تبدیل کرده بود.
چشم‌انداز زیبای کاخ که منظره‌ی دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی را نشانه می‌رود، چشم هر بیننده‌ای را به خودش می‌کند.
یادتان باشد اگر به کشور ترکیه و شهر استانبول سفر کردید، حتما یک بار از این قصر کهن و تاریخی با معماری خاص اسلامی دیدن کنید و از بودن در آنجا لذت ببرید.
اطلاعات بازدید از قصر توپکاپی:
برای رفتن به این جاذبه‌ی دیدنی در استانبول خودتان را به منطقه‌ی سلطان احمد برسانید و در مجاورت مسجد ایاصوفیه، آب‌انبار باسیلیکا و … از آن دیدن کنید.
ساعت بازدید: از ۳۰ اکتبر تا ۱۵ آوریل از ساعت ۹ صبح تا ۱۶:۴۵ عصر. از ۱۵ آوریل تا ۳۰ اکتبر از ساعت ۹ صبح تا ۱۸:۳۰ عصر.
هزینه بازدید: ۱۰۰ لیر(برای بازدید از حرمسرا می‌بایست بلیط جداگانه تهیه کنید)

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

برج گالاتا؛ تماشای شکوه غروب آفتاب

برج گالات
عکاس: Sinan Arıktekin

اگر قرار باشد به یکی از جاهای دیدنی تاریخی در ترکیه بروید، برج گالاتا قطعا بهترین انتخاب است. این برج تاریخی و باشکوه با قدمتی ۷۰۰ ساله، در استانبول جا خوش کرده و به یکی از نمادهای شهر معروف شده است. این برج در ابتدا یک برج نظارتی برای کنترل کشتی‌ها و شناسایی متجاوزان شهر بود. بعدها به زندان تغییر کاربری داد و درنهایت به برج دیده‌بانی تبدیل شد.
گالاتا حدود ۶۷ متر ارتفاع دارد و با ایستادن بر فراز برج، شهر را زیر پایتان احساس می‌کنید. مکانی مرتفع، که همه‌چیز را به‌صورت کوچک‌شده و وسیع، پیش چشمانتان به‌نمایش می‌گذارد. تماشای غروب آفتاب در آسمان استانبول از بالای این برج تاریخی بسیار تماشایی است و چشمتان را به خود خیره خواهد کرد.
سقف مخروطی‌شکل برج تاریخی گالاتا، نمای آن را منحصربه‌فرد و زیبا کرده است. با ورود به طبقه‌ی اول، با پله‌های مارپیچی روبه‌رو می‌شوید که شما را به یاد ساختمان‌های هری‌پاتر می‌اندازد و این مکان را رازآلود می‌کند. البته دو آسانسور بزرگ نیز در این مکان وجود دارد که شما را تا طبقه‌ی آخر برج می‌برد.
در آخرین طبقه، یک رستوران جذاب با انواع غذاهای خوشمزه و عطر و طعم‌های بی‌نظیر وجود دارد که لذت بازدید از این مکان را دوچندان می‌کند. برای شنیدن آواز مرغان دریایی، تماشای موج دریا و ترکیب آن با منظره‌ی غروب، حتما از این جاذبه‌ی گردشگری دیدن کنید.
اطلاعات بازدید از برج گالاتا:
برای رفتن به برج زیبای گالاتا خودتان را به محله‌ی برکتزاده استانبول برسانید تا شکوه و جلال این برج را ببینید.
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب
هزینه بازدید: رایگان

کلیسای چورا؛ موزه‌ی تماشایی استانبول

کلیسای چورا
عکاس: LDGPJCSF

کلیسایی با چند کاربری در طول تاریخ! کلیسای چورا یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استانبول است که در دوران بیزانس ساخته شد و بنای آن از نظر تاریخی بسیار اهمیت دارد. این کلیسا پس از مدتی، به مسجد تغییر کاربری داد و امروزه از آن به‌عنوان موزه استفاده می‌شود.
با ورود به کلیسای تاریخی چورا انگار به قرن‌ها پیش قدم می‌گذارید و خودتان را در میان کاشی‌کاری‌های زیبا، موزاییک‌های مرمرین بی‌نظیر و براق و تعداد زیادی نقاشی قدیمی و هنرمندانه از شمایل حضرت عیسی، حضرت مریم و صلیب می‌بینید.
معماری بنا، زیبایی و جذابیت فضا، قدمت فراوان و اهمیت تاریخی این کلیسا، همه چیز را برای یک تفریح و گردش حسابی فراهم کرده است؛ بنابراین یادتان باشد اگر به استانبول سفر کردید، حتما از این بنای تاریخی هم دیدن کنید.
اطلاعات بازدید از کلیسای چورا:
برای رسیدن به این کلیسای تماشایی باید خودتان را به استانبول و فاصله‌ی ۳ مایلی در شمال غربی منطقه‌ی سلطان احمد برسانید.
ساعت بازدید: همه روزه، ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر.
هزینه بازدید: ۳۰ لیر

کاخ دلما باغچه؛ منحصربه‌فرد و خیره‌کننده

کاخ دلما باغچه
عکاس: mostafa mosavi

اگر دوست دارید از یک مکان تاریخی با ویژگی‌های کاملا منحصربه‌فرد و خاص دیدن کنید، کاخ زیبای دلما باغچه بهترین گزینه برای شماست. این کاخ جذاب از جمله جاهای دیدنی استانبول به‌شمار می‌رود که محبوبیت بسیاری میان گردشگران دارد و روزانه میزبان تعداد زیادی از بازدیدکنندگان است.
این کاخ با قدمتی ۶۰۰ ساله از یادگاری‌های دوران پادشاهی عثمانی است و در گذشته ۶ تن از شاهان این سلسله در آنجا زندگی می‌کردند.
وسعت قصر آنچنان زیاد است که ۴۴ تالار و ۲۸۵ اتاق را در خودش جای داده و تعداد سرویس‌های بهداشتی موجود در آن به ۶۸ عدد می‌رسد!
اولین چیزی که در بدو ورود به کاخ دلما باغچه توجه شما را به خودش جلب می‌کند، عظمت لوسترهای تعبیه شده در قصر و آینه‌کاری‌های خاص و هنرمندانه است، گویی به یک جشن حقیقی در قصری رویایی دعوت شده‌اید. سقف طلای کاخ، ورقه‌های طلای به‌کار رفته در آن که وزن آن‌ها به ۱۴ تن می‌رسد، ۱۳۱ فرش ابریشمین دستبافت که در جای‌جای قصر وجود دارد،کاملا شما را حیرت‌زده‌ خواهد کرد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید آتاتورک، آخرین روزهای حیات خود را در این کاخ گذراند و در همانجا آرام گرفت. اگر اتاق اقامتی آتاتورک در این کاخ سلطنتی را ببینید، از سادگی آن میان شکوه و جلال بنا و دیگر اتاق‌ها حیرت زده خواهید شد. آنطور که گفته‌اند سادگی اتاق را خود او انتخاب کرده بود.
در این کاخ هدایای ارزشمندی از ملکه‌ی ویکتوریا، تزار روس و دیگر مقامات جهان وجود دارد که با رفتن به آنجا می‌توانید تمامی آن‌ها را ببینید.
اطلاعات بازدید از کاخ دلما باغچه:
برای رفتن به این کاخ زیبا، خودتان را به محله‌ی بشیکتاش و خیابان دلما باغچه برسانید. کاخ زیبای دلما باغچه را خواهید دید.
ساعت بازدید: همه‌روزه به جز پنجشنبه‌ها و دوشنبه‌ها، ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر
هزینه بازدید: ۹۰ لیر

حمام خرم سلطان؛ یادگار ملکه

حمام خرم سلطان
عکاس: İsmet CERİT

در میان جاهای دیدنی تاریخی استانبول نام حمام خرم سلطان همیشه می‌درخشد. حمامی بزرگ، باشکوه و زیبا، به‌یادگارمانده از دوران حکومت سلسله‌ی عثمانی.
حمان خرم سلطان در قرن شانزدهم و در زمان سلطنت سلطان سلیمان ساخته شده‌است. ماجرای ساخت این حمام از این قرار است که خرم سلطان یکی از زنان سطان سلیمان، دستور می‌دهد تا در نزدیکی مسجد ایاصوفیه برای عموم مردم، یک حمام ساخته شود. بنابراین بنای این حمام تاریخی قابل استفاده برای همه‌ی مردم شهر بوده است. معماری ساختمان حمام برگرفته از ترکیب معماری اسلامی و امپراتوری روم است و زیبایی و شکوه خاصی را به نمایش می‌گذارد.
این حمام از بخش‌های مختلف و به‌صورت قرینه ساخته شده که بر زیبایی آن افزوده است. از قسمت‌های مختلف این مکان گردشگری می‌توان به اتاق‌ آب سرد، اتاق آب گرم، آب‌نما و فواره‌ها اشاره کرد. سنگ‌های مرمرین به‌کار رفته در ساخت آن همراه با تزیینات بسیار زیبا و حوض‌های طلایی‌رنگ در میان آن، همه‌چیز را برای زیباتر دیده‌شدن و خاطره‌انگیزی این جای دیدنی فراهم می‌کند.
اگر دوست دارید با یکی از حمام‌های تاریخی جهان و ترکیبی از دو معماری زیبا آشنا شوید،حتما در سفر به استانبول از این حمام جذاب دیدن کنید.
نکته‌ی جالب درباره‌ی حمام خرم سلطان این است که می‌توانید تجربه‌ی حمام کردن و ماساژ را در آنجا داشته باشید! پس خودتان را آماده کنید تا علاوه‌بر تماشای زیبایی یک بنای تاریخی، با سبک سنتی و آداب حمام کردن ترک‌ها نیز آشنا شوید. البته یادتان باشد برای رفتن به حمام و استفاده از خدمات ماساژ و … باید هزینه‌ی جداگانه بپردازید.
اطلاعات بازدید از حمام خرم سلطان:
برای رسیدن به حمام خرم سلطان ابتدا به استانبول و محله‌ی فاتح بروید. سپس خودتان را به محله‌ی جانکورتاران و درنهایت میدان ایاصوفیه برسانید‌. این حمام در نزدیکی مسجد ایاصوفیه قرار دارد.
ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ شب.

قلعه یدیکوله یا هفت برج؛ تماشایی و خاص

قلعه یدیکوله یا هفت برج
عکاس: ahmet güven

از دیگر جاهای دیدنی در استانبول که قدمتی تاریخی دارد، باید به قلعه یدیکوله اشاره کرد. قلعه‌ی سحرآمیز، زیبا و شکوهمند که شما را به دل یک سفر هیجان‌انگیز می‌برد. این قلعه‌ی تاریخی در سال ۳۹۰ میلادی ساخته شد. ماجرای ساخت آن شنیدنی است. در آن زمان یکی از امپراتوران رومی دستور داد تا یک پل قوسی‌شکل و بدون دیوار بنا کنند تا پس از هر بار پیروزی در جنگ‌ها، بتواند با سرفرازی از این دروازه بگذرد و به سمت سرزمین خود روانه شود و نام آن را قوس پیروزی گذاشت. سال‌ها بعد دیوارهای مرزی به دور این دروازه بنا شدند و این منطقه در حکم ورودی قسطنطنیه یا همان استانبول امروزی قرار گرفت.
مدت‌ها بعد که رومیان از این منطقه خارج شدند، این دروازه به قلعه‌ای تبدیل شد که امور رصد در آن انجام می‌گرفت و کاربری مهم‌تر آن، نگهداری از زندانیان بود. زمانی که سلطان محمد فاتح، شهر را فتح کرد، در این منطقه چند برج ساخت و از آن زمان به قلعه‌ هفت برج مشهور شد.
این قلعه‌ی تاریخی تاکنون حوادث، زندانیان و فریادهای پیروزی و شکست زیادی را به خود دیده است که تنها شاهدانش، مردمان آن دوران بودند.
یادتان باشد در سفر به شهر استانبول حتما این جاذبه‌ی دیدنی را در لیست مکان‌های گردشگری سفر خود قرار دهید.
اطلاعات بازدید از قلعه هفت برج:
بهترین راه برای رسیدن به قلعه یدیکوله این است که از میدان تکسیم، خودتان را به محله‌ی یدیکوله برسانید و عظمت این قلعه را از نزدیک ببینید.
ساعت بازدید: همه‌روزه به‌جز دوشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر.

کاخ بیلبریی؛ جشن رنگ و زیبایی

کاخ بیلبریی
عکاس: Özkan Ak

کاخ بیلبریی بدون اغراق یکی از زیباترین جاهای دیرنی استانبول است که حسابی شما را سر کیف می‌آورد! این کاخ جذاب و تماشایی، به‌یادگارمانده از دوران عثمانی است که بسیاری از بزرگان و شاهان عثمانی نیز در بخشی از آن به خاک سپرده شده‌اند.
کاخ زیبای بیلبریی با ساختمانی عظیم‌الجثه و بسیار زیبا در مجاورت آب دریا قرار گرفته و منظره‌ی تماشای آن را بیش‌از‌پیش خاص کرده است. تزیینات گلدان‌ها و عتیقه‌های چینی، ساعت‌های فرانسوی اصل، گل‌های خیره‌کننده‌ی مگنولیا، زمین پوشیده از سنگ مرمری، میزهای بزرگ چوبی با تراش‌های خاص و خیره‌کننده، تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های به‌کاررفته در این کاخ هستند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از بزرگان و مقامات کشورهای جهان نیز در این کاخ اقامت داشته‌اند‌ از جمله‌ی آن‌ها می‌بایست به امپراتوری اوژنی فرانسه، شاهزاده اسکار سوئد و ناصرالدین‌شاه قاجار، پادشاه ایران اشاره کرد.
محوطه‌ی باغ‌مانند اطراف کاخ جان می‌دهد برای قدم زدن، لذت بردن از زیبایی فضا و ثبت عکس‌های یادگاری از سفر به استانبول.
در سفر به شهر استانبول، فرصت تماشای این کاخ تاریخی چشم‌نواز را از خودتان دریغ نکنید!
اطلاعات بازدید از کاخ بیلبریی:
برای رفتن به این بنای تاریخی باید به محله‌ی بیلبریی و همچنین منطقه‌ی اسکدار بروید. این کاخ در نزدیکی تنگه‌ی بسفر قرار دارد.
ساعت بازدید: همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر.
هزینه بازدید: ۶۰ لیر (هزینه‌ی بازدید برای کودکان زیر ۷ سال رایگان است)

اجاره اقامتگاه در استانبول بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی مذهبی استانبول

استانبول به سبب استقرار حکومت اسلامی در آن، مکان‌های مذهبی مشهوری، همچون مساجد خاص خودش را دارد. بنابراین اگر دوست دارید با سبک معماری خاص اسلامی، ویژگی‌ها و ظرافت‌های آن و مساجد مشهور استانبول آشنا شوید، حتما بازدید از مکان‌های گردشگری مذهبی را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه
عکاس: Kicheon Ahn

مشهورترین مکان دیدنی در شهر استانبول، مسجد ایاصوفیه است. این مسجد زیبا و تماشایی، در بخش اروپایی شهر قرار گرفته و آنطور که گفته‌اند به‌مدت هزارسال به‌عنوان کلیسای امپراطوری روم شرقی شناخته می‌شد.
بنای اولیه‌ی این کلیسا در زمان امپراطور کنستانتین اول ساخته شد و مدت‌ها بعد، جاستیانوس، کار مرمت و بازسازی آن را پیگیری کرد. سال‌ها پس از آنکه استانبول به دست مسلمانان افتاد، محمد دوم دستور داد این کلیسا را به مسجد تبدیل کنند. پس از آنکه کلیسای هزارساله‌ی استانبول به مسجد تغییر پیدا کرد، سلطان سلیمان امر کرد تا نقاشی و نگارگری‌های هنرمندانه در آنجا حک کنند تا در آنجا نماز جمعه برگزار شود.
معماری خاص این مسجد، با گنبدها و گلدسته‌های چشم‌نواز در شهر خودنمایی می‌کند و هر گردشگری از دیدن آن به‌وجد می‌آید.
این مسجد در زبان ترکی استانبولی با اسامی مسجد حاجیا صوفیه یا هاگیا صوفیه نیز شناخته می‌شود. معماری بنای مسجد، بسیار خاص و تماشایی است و طاق و ستون‌ها، اولین چیزهایی هستند که به چشم می‌آیند. مسجد از چهار ستون بسیار بزرگ تشکیل شده که پایه‌ی چهار طاق گنبد باشکوه آن هستند. عمق این گنبد چیزی حدود ۱۸ متر است و ۵۶ متر از سطح زمین فاصله دارد. اگر به ساقه‌ی گنبد مسجد ایاصوفیه نگاه کنید، ۴۰ پنجره‌ی زیبا را خواهید دید که ردیف و با نظم چشم‌نوازی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. همین ویژگی در معماری بنا باعث شده هنگام بالا آمدن خورشید در آسمان، نوز از پنجره‌ها عبور کند و محیط مسجد را به‌شکل طبیعی روشن کند.
از دیگر هنرهای معماری که در ساخت ساختمان این مسجد تاریخی به کار رفته می‌توان از سبک معماری دوران بیزانس یاد کرد. معماری زیبایی که شامل ستون‌ها و سرستون‌های حجاری شده، راهروهایی با سنگ‌های مرمری، دیوارهای آجری طرح‌دار و مشبک، قرار گرفتن گنبد بزرگ روی نیم‌گنبدهای کوچک و … است.
اطلاعات بازدید از مسجد ایاصوفیه:
مسجد ایاصوفیه در شهر استانبول و بخش اروپایی شهر واقع شده. اگر در استانبول به محله‌ی سلطان احمد بروید، می‌توانید به‌راحتی بنای مسجد را ببینید.
بازدید از مسجد رایگان است و همه‌روزه و به‌صورت ۲۴ ساعته می‌توانید از آنجا دیدن کنید.

مسجد سلیمانیه؛ آرامگاه خرم سلطان

مسجد سلیمانیه
عکاس: Yücel Yilmaz

یکی دیگر از مساجد و جاهای دیدنی استانبول که از تماشای آن‌ها در حیرت فرو می‌روید، مسجد سلیمانیه است. قدمت این بنا به سال ۱۵۵۶ میلادی باز می‌گردد و دستور ساخت آن را سلطان سلیمان عثمانی صادر کرده است. آنطور که گفته‌اند، شاه عثمانی برای نشان دادن و به‌یادگار گذاشتن دوران سلطنت خود، به‌عنوان چهارمین شاه عثمانی، دستور ساخت ۴ مناره را برای مسجد می‌دهد. تزئینات به‌کاررفته در ساخت مسجد، بسیار چشم‌نواز است و از دیدن آن غرق در لذت می‌شوید.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که برای رفاه حال گردشگران در محیط مسجد رستورانی بنا شده که می‌توانید انواع غذاهای سنتی را در آن‌جا نوش‌جان کنید. مدرسه‌ی طب و دبستان، حمام، بیمارستان، مدارس فقه اسلامی و مهمان‌خانه از دیگر امکانات این مسجد زیبا هستند.
همچنین آرامگاه سلطان سلیمان عثمانی و همسرش خرم سلطان با بنایی زیبا و شکوهمند در این مسجد قرار دارد.
اطلاعات بازدید از مسجد سلیمانیه:
اگر خودتان را به محله‌ی فاتح استانبول برسانید، می‌توانید به‌راحتی این مسجد را پیدا کنید.
ساعت بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته
هزینه: رایگان

مسجد سلطان احمد؛ مسجد آبی

مسجد سلطان احمد
عکاس: عبدالفتاح الجماعي

مسجد سلطان احمد که در میان بسیاری از گردشگران به مسجد آبی نیز مشهور است، از دیگر جاهای دیدنی استانبول به‌شمار می‌رود.
کاشی‌کاری‌ها و تزئینات زیبای آبی‌رنگ در این مسجد، باعث شده بسیاری از افراد آن را با نام مسجد آبی بشناسند. گنبدهای تماشایی این مسجد به‌صورت آبشاری قرار گرفته و شش مناره‌ی زیبا و تماشایی با معماری هنرمندانه و خاص دارد.
نکته‌ی جالب و البته کمی خنده‌دار که درباره‌ی ساخت مناره‌های این بنا وجود دارد، به یک اشتباه شنیداری باز می‌گردد!
داستان از این قرار است که تا آن زمان فقط مسجدالحرام دارای شش مناره بوده و سایر مساجد بین دو تا چهار مناره داشتند. زمانی که سلطان احمد دستور ساخت را به معمار می‌دهد، به او می‌گوید که مناره‌هایی طلایی‌رنگ می‌خواهد که در زبان ترکی آلتین تلفظ می‌شود. اما معمار، این عبارت را آلتی، به معنای شش می‌شود و درنهایت مسجدی با شش مناره می‌سازد که شاهکاری در میان سازه‌های جهان به‌شمار می‌رود و البته به دلیل تعداد مناره‌هایش جنجال زیادی به‌پا می‌کند! تا جایی‌که سلطان، برای ختم غائله، معمارش را به مکه می‌فرستد تا مناره‌ی هفتم مسجدالحرام را در آنجا بنا کند.
اگرچه این مسجد به‌سبب تزیینات آبی‌رنگ در آن به مسجد آبی مشهور شده، اما از آنجایی که دستور ساخت آن را سلطان احمد صادر کرده بود، به مسجد سلطان احمد نیز معروف است. هدف ساخت او از این مسجد، ساختن بنایی بود که با مسجد ایاصوفیه رقابت کند و باید گفت که در این رقابت تقریبا موفق عمل کرده است.
اطلاعات بازدید از مسجد آبی:
برای رسیدن به این مسجد تماشایی به محله‌ی فاتح، محله‌ی سلطان احمد، خیابان ات میدانی بروید.
ساعت بازدید: همه‌روزه از اذان صبح تا اذان مغرب.
هزینه بازدید: رایگان

مسجد عزیز محمد؛ مامنِ امنِ حیوانات

مسجد عزیز محمد
عکاس: Cem Vargun

یکی از خاص‌ترین مساجد و جاهای دیدنی مذهبی استانبول، مسجد عزیز محمد است. این مسجد زیبا و تماشایی با بنای جذاب و خیره‌کننده‌اش، به‌دلیل حضور امام جماعت مهربان مسجد در جهان مشهور شده است. مصطفی افه امام جماعت مسجد عزیز محمد است که در روزهای سرد سال‌، در مسجد را به روی گربه‌ها باز کرد تا از سرمای سخت در امان بمانند. از ان زمان تاکنون، گربه‌ها جزئی از جاذبه‌ی تماشایی این مسجد به شمار می‌روند که در میان نمازگزاران در رفت‌وآمدند.
اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و هم یکی از بناهای مذهبی شهر را ببینید و هم به تماشای گربه‌های متنوع مسجد بروید، حتما مسجد عزیز محمد را به خاطر داشته باشید.
اطلاعات بازدید از مسجد عزیز محمد:
برای رفتن به این مسجد، فقط کافیست به محله‌ی اسکودار بروید.
ساعت بازدید: همه‌روزه
هزینه بازدید: رایگان

مسجد رستم پاشا، جواهر پنهان استانبول

اگر قرار باشد نام یکی از خاص‌ترین مساجد استانبول و جاهای دیدنی مذهبی این شهر را بگوییم، قطعا مسجد رستم پاشا اولین گزینه است. این مسجد به‌سبب زیبایی هنر معماری و ساختمان آن بسیار مشهور شده و با نام جواهر یا گوهر پنهان استانبول نیز شناخته می‌شود. هنرمندی در ساخت بنا، تزیینات زیبای داخلی و طرح گل‌های زنبق، میخک، لاله، رز و مینا و همچنین قرار گرفتن در منطقه‌ی شلوغ شهر، این مکان را خاص و پرطرفدار کرده است. بنای مسجد در سال ۱۵۶۱ به دستور رستم پاشا ساخته شد.
اطلاعات بازدید از مسجد رستم پاشا:
برای رسیدن به این مسجد تاریخی باید محله‌ی فاتح، محله‌ی رستم پاشا و خیابان هسیرجیلار بروید.
ساعت بازدید: همه‌روزه
هزینه بازدید: رایگان

جاهای دیدنی طبیعی در استانبول

بیشتر گردشگران، استانبول را مکان‌های تاریخی و مساجد معروف آن می‌شناسند؛ حال آنکه طبیعت این شهر زیبا جای خودش را میان جاذبه‌های گردشگری شهر باز کرده است. استانبول دیدنی‌ترین مناطق طبیعی را دارد که از گردش در آنجا غرق لذت خواهید شد.

تنگه بسفر

تنگه بسفر
عکاس: Osman

اولین جاذبه طبیعی مشهور و تماشایی در استانبول، تنگه بسفر است. این تنگه دو دریای سیاه و مرمره را به یکدیگر متصل می‌کند و در حکم پلی میان قاره‌ی اروپا و آسیاست. طبیعت زیبای اطراف تنگه، سرسبزی مجاور آن و آب‌وهوای خاص تنگه، گردش در آنجا را دوست‌داشتنی و متفاوت کرده است. همچنین وجود رستوران‌ها، کافه‌ها و امکانات گردشگری در این تنگه، تفریح در آنجا را منحصربه‌فرد کرده است. اگر دوست دارید یکی از مناطق استراتژیک دنیا را ببینید و در مرز میان دو قاره‌ی جهان حرکت کنید، حتما به تنگه‌ی بسفر بروید.
اطلاعات بازدید از تنگه بسفر:
ساعت بازدید: همه‌روزه، ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان

جزایر پرنس

جزایر پرنس
عکاس: خليفة بن القاسمي

بسیاری از گردشگران، طبیعت استانبول را با جزایر مشهور پرنس در آن می‌شناسند. این جزایر که ۹ عدد هستند، در اطراف شهر قرار گرفته‌اند و بهترین مکان طبیعی برای تفریح و گردش به‌شمار می‌روند. این مکان برای همه‌ی کسانی که به‌دنبال جایی پر از سکوت و آرامش، برای استراحت می‌گردند بسیار مناسب است. از میان این ۹ جزیره، فقط ۴ جزیره‌ی آن قابل گردش و بازدید است که جزیره بویوک آدا، بورگاز آدا، هیبلی آدا و کینالی آدا نام دارند.
اطلاعات بازدید از جزایر پرنس:
ساعت بازدید: همه‌روزه، ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان

چشمه سلطان احمد سوم

چشمه سلطان احمد سوم
عکاس: Orhan Yunus

چشمه‌های طبیعی یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی در دنیا هستند که یکی از آن‌ها در شهر استانبول جا خوش کرده است. این چشمه‌ی طبیعی آب دقیقا روبه‌روی قصر زیبای توپکاپی قرار گرفته و قدمت آن به سال ۱۷۲۸ باز می‌گردد. آنطور که در تاریخ نوشته‌اند، سلطان احمد این چشمه را در محل چشمه‌ی بیزانسی بنا کرده است.
محیط زیبای اطراف چشمه، آب‌وهوای بی‌نظیر و بکر بودن فضا، محیط مناسبی را برای گردش و عکاسی فراهم کرده است که از آن لذت خواهید برد.
اطلاعات بازدید از چشمه سلطان احمد سوم:
ساعت بازدید: همه‌روزه، ۲۴ ساعته

پارک گلخانه

پارک گلخانه
عکاس: ihsan aykın

اگر در سفر به استانبول، به دنبال یک پارک با قدمت فراوان، زیبایی چشم‌نواز و امکانات رفاهی می‌گردید، پیشنهاد ما به شما، پارک گلخانه است. این پارک در مجاورت کاخ توپکاپی قرار گرفته، به‌طوری‌که دروازه‌ی این کاخ به‌عنوان ورودی پارک قابل استفاده است.
وجود زمین بازی کودکان، قهوه‌خانه ترکی و امکانات رفاهی، از جمله ویژگی‌های پارک برای تفریح گردشگران به‌شمار می‌رود.
اطلاعات بازدید از پارک گلخانه:
ساعت بازدید: همه‌روزه، ۲۴ ساعته
هزینه بازدید رایگان

جنگل بلگراد

جنگل بلگراد
عکاس: hilal kalaycı

اگر می‌خواهید تجربه گردش در یک جنگل رازآلود، بکر و تماشایی را داشته باشید، حتما سری به جنگل بلگراد بزنید. این جنگل پرطرفدار با پوشش گیاهی خاص و منحصربه‌فرد، یکی از بهترین دیدنی‌های طبیعی در استانبول است. وجود درختان سرسبزی همچون راش، بلوط و ممرز و حیواناتی همچون راسو و گراز وحشی، حیات وحش این منطقه را متفاوت کرده است. آب‌وهوای خنک این منطقه جان می‌دهد برای تفریح و پیاده‌روی در فصل تابستان؛ پس اگر به استانبول سفر می‌کنید، حتما یک برنامه‌ی تفریحی حسابی را برای گردش در این منطقه‌ی تماشایی ترتیب دهید.
اطلاعات بازدید از جنگل بلگراد:
ساعت بازدید: همه‌روزه، ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان

روستای کانلیکا

روستای کانلیکا

از جمله جاهای دیدنی استانبول باید به روستای کانلیکا اشاره کرد. روستایی تاریخی با فضایی قدیمی، آب‌وهوایی بی‌نظیر و مناظری که شما را به تماشای زیبایی می‌برند. این روستا که در سمت شمال دومین پل بسفر قرار گرفته، ظاهر سنتی خودش را حفظ کرده و همین ویژگی، باعث محبوبیت فراوان آن میان گردشگران شده است.
در این روستای چشم‌نواز می‌توانید بهترین مناظر طبیعی، انواع خانه‌های چوبی، کافه‌های جذاب ساحلی و همچنین مغازه‌های محلی و کوچک را ببینید. قدم زدن در کوچه‌باغ‌های این روستا، حال بسیار خوبی را به شما می‌بخشد و سفرتان را به سفری ماندگار تبدیل خواهد کرد.
اطلاعات بازدید از روستای کانلیکا:
ساعت بازدید: همه‌روزه، ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان

پارک امیرگان

پارک امیرگان
عکاس: Lucy S

از دیگر جاهای دیدنی طبیعی در شهر استانبول باید به پارک زیبای امیران اشاره کنیم. این پارک گردشگری زیبا، در قسمت اروپایی استانبول قرار گرفته و منظره‌ای بکر و زیبا را پیش چشم مسافران قرار می‌دهد. پارک امیرگان به داشتن باغچه‌های گل رنگارنگ و خاص مشهور است. علاوه‌بر آن هرساله جشنواره‌ها، مراسم‌های ملی و جشن‌های محلی در این پارک برگزار می‌شود.
اطلاعات بازدید از پارک امیرگان:
ساعت بازدید: همه‌روزه، ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان

محله بالات

محله بالات
عکاس: Sergej Grivcov

اگر دوست دارید در میان انبوهی از ساختمان‌های بلند و رنگارنگ حرکت کنید و از زیبایی آن‌ها به حیرت بیفتید، حتما سری به محله بالات بزنید. این محله از مشهورترین محلات در شهر استانبول است که به‌سبب داشتن ساختمان‌های رنگارنگ و زیبا مشهور شده است. قدم زدن در این محله، شبیه به راه رفتن در یک آتلیه‌ی عکاسی است که می‌توانید در هر نقطه‌ی آن تصاویر زیبا و ماندگاری را به ثبت برسانید.
منظره‌ی این محله، رو به دریاست و وجود کافه و رستوران‌های محلی در آن، هر گردشگری را به خودش جذب می‌کند.
اطلاعات بازدید از محله بالات:
ساعت بازدید: همه‌روزه، ۲۴ ساعته
هزینه بازدید: رایگان

اجاره اقامتگاه در استانبول بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای تفریحی استانبول

جاهای تفریحی استانبول
عکاس: Ahmed Hajjaj

از هر چیزی که بگذریم، از جاهای تفریحی استانبول نمی‌توان گذشت. شهر استانبول یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری است که با انواع تفریحات آبی و تفریحی پر شده است. در این شهر می‌توانید جذاب‌ترین تفریحات را تجربه کنید و از آن‌ها لذت ببرید.
دلفیناریوم استانبول
دلفیناریوم یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تفریحی در استانبول است که می‌توانید زیبا خوش‌رقصی دلفین‌ها را در آب ببینید و عکس‌های یادگاری زیبایی را در آنجا به ثبت برسانید. محیط دلفیناریوم بسیار شاد، متفاوت و جذاب است و از بودن در آنجا پشیمان نخواهید شد.

پارک وایلند استانبول

پارک وایلند استانبول
عکاس: JALAL JALAL

یکی دیگر از بهترین مکان‌های تفریحی استانبول پارک وایلند است. این پارک هیجان‌انگیز، برای همه‌ی سنین و هر سلیقه‌ای جذاب و دوست‌داشتنی است و همه نوع تجربه‌ی تفریحی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
ترن هوایی، سافاری وحشت، چرخ‌وفلک، جت اسکی و … از‌جمله وسایل جذاب در این پارک محبوب است. وجود انواع رستوران‌ها در این پارک فرصت نوش جان کردن انواع غذاهای ترکی را در اختیار شما می‌گذارد. پاک پرطرفدار وایلند، بهترین مکان تفریحی در استانبول است که می‌توانید از بودن در آنجا کیف کنید.
اطلاعات بازدید از پارک وایلند:
برای رفتن به این پارک خودتان را به محله یسیلپینار برسانید.
ساعت بازدید: همه روزه، از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و آخر هفته‌ها از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۲۰ شب.

پارک آبی آکوآمارین

پارک آبی آکوآمارین
عکاس: Marina Aquapark Waterland

اگر دلتان برای یک آب‌بازی جذاب، حسابی لک زده و دوست دارید در یکی از بزرگترین پارک‌های آبی ترکیه، روزی پرهیجان را پشت‌سر بگذارید، حتما به پارک آبی آکوآمارین سر بزنید.
وجود سرسره‌های آبی غول‌پیکر و طولانی، چاله‌ی سیاه و … تجربه‌ای متفاوت و بی‌نظیر از تفریح آبی را به شما می‌بخشد. استخر المپیک و استخر موج از دیگر امکانات جذاب پارک آبی آکوآمارین است.
از آنجایی که استخر آکوآمارین یک استخر روباز است، در هر فصل از سال ساعت کاری مخصوص به خود را دارد. از ماه اردیبهشت تا شهریور، به‌دلیل آب‌وهوای مناسب در استانبول، تعداد بازدیدکنندگان آن نیز افزایش می‌یابد.

غواصی در آب

غواصی در آب
عکاس: guided istanbul tours

تجربه‌ی شنا در اعماق دریا با غواصی در اگاب‌های استانبول! اگر به‌دنبال یک تجربه‌ی متفاوت و منحصربه‌فرد در سفر به شهر استانبول هستید، غواصی در آب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
با مراجعه به کلوب‌های ساحلی استانبول مانند ایسپرمچت یا کلوب گرو می‌توانید این تفریح متفاوت و بی‌نظیر را امتحان کنید. انواع وسایل غواصی، شیوه‌ی استفاده از آن‌ها و نحوه‌ی صحیح شنا در آب، توسط کلوب‌ها به شما آموزش داده می‌شود.
این موضوع را در نظر داشته باشید که غواصی یک تفریح پرهزینه است و قیمتی در میان ۷۰۰ تا ۲۵۰۰ لیر دارد.

فارستانبول

فارستانبول
عکس: Harun Cevik

فارستانبول یک مجموعه‌ی تفریحی فوق‌العاده و کامل برای همه نوع هیجان است! در فارستانبول می‌توانید هیجان‌انگیزترین تفریحات مانند زیپ‌لاین، سقوط آزاد، دیوارنوردی، جنگل‌پیمایی و سوار شدن بر تاب غول‌آسا را تجربه کنید.
این مجموعه‌ی تفریحی و گردشگری، فضایی جذاب و خانوادگی دارد و همه‌ی افراد را در سنین مختلف، با سلیقه‌های متفاوت به خوش جذب می‌کند.
اگر دوست دارید در سفر استانبول روزهایی پرهیجان و خاطره‌انگیز را پشت‌سر بگذارید، حتما به فارستانبول سر بزنید.
اطلاعات بازدید از فارستانبول:
برای رفتن به این مجموعه، خودتان را به استانبول و جنگل کمربورگاز برسانید.
ساعت بازدید: همه‌روزه، ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ عصر.
هزینه بازدید: بین ۳۰ تا ۹۰ لیر

سواحل استانبول

سواحل استانبول
عکاس: Bülent Akten

در سواحل تماشایی ترکیه می‌توانید تنی به آب بزنید و از برخورد خنکای دریا روی پوست بدنتان لذت ببرید. بدون‌شک هرکدام از سواحل استانبول را که انتخاب کنید، تجربه‌ای جذاب و عالی را از تفریح ساحلی به شما هدیه می‌کند.
آب‌تنی، قدم زدن در طول ساحل و راه‌رفتن روی شن‌های نرم، تماشای غروب باشکوه خورشید و پیوند آن با دریای آبی‌رنگ، دوچرخه‌سواری در اطراف ساحل، قایق‌سواری،جت اسکی، اسکی روی آب و … از بهترین تفریحات ساحلی در استانبول هستند.
برای کسب این تجربه‌ی بی‌نظیر و ماندگار می‌توانید ساحل مودا، ساحل امیرگان، ساحل اوچکودار و ساحل تارابیا را در استانبول انتخاب کنید.

سخن آخر

استانبول از آن دسته شهرهای پرطرفدار با زیبایی‌های بی‌شمار و خیره‌کننده است که چشم هر بیننده‌ای را به خودش خیره می‌کند. جاهای دیدنی استانبول آنقدر زیاد هستند که با یک سفر چند روزه نمی‌توانید یک دل سیر از همه‌ی آن‌ها دیدن کنید. البته شاید چندان هم بد نباشد و تصمیم سفر دوباره به این شهر توریستی را در برنامه‌های سفر خودتان جای دهید.
در این مقاله از مجله‌ی گردشگری اتاقک تلاش کردیم کامل‌ترین لیست را از جاهای دیدنی و مکان‌های گردشگری استانبول در اختیارتان قرار دهیم. این دیدنی‌ها را به خاطر بسپارید و در سفر به شهر زیبای استانبول با توجه به سلیقه، علاقه و اولویت خود، از آن‌ها دیدن کنید.

سوالات متداول درباره استانبول

استانبول کجاست؟

استانبول مرکز فرهنگی و اقتصادی کشور ترکیه و هفتمین شهر پرجمعیت جهان است که در میان دو دریای مرمره و سیاه در منطقه‌ی اوراسیا قرار گرفته است.

زیباترین جاهای دیدنی تاریخی استانبول کدامند؟

برج گالاتا، قصر توپکاپی، آب‌انبار تاریخی باسیلیکا، کاخ دلما باغچه و حمام خرم سلطان از زیباترین مکان‌های تاریخی در استانبول هستند.

کدام یک از جاهای دیدنی ترکیه در نزدیکی هم قرار دارند؟

مسجد ایاصوفیه، حمام خرم سلطان، کاخ توپکاپی و چشمه سلطان در نزدیکی یکدیگیر قرار گرفته‌اند.

4.4/5 - (13 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *