شهرها

مکان های گردشگری و جاهای دیدنی جهرم

معرفی شهر جهرم

جهرم از شهرهای استان فارس می‌باشد. در گذشته نام این شهر گهرم بوده است. گهرم یا  جهرم به معنای «جای گرم» است. فردوسی شاعر پارسی در شاهنامه از جهرم با عنوان گهرم یاد کرده است. سفر به شهر جهرم فرصت مناسبی برای ثبت خاطره در نخلستان‌های زیبای این شهر گرم و جنوبی است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید اتاقک فرصت اجاره خانه در فسا را برایتان فراهم می‌کند تا با خیال راحت در نزدیکی جهرم اقامت کنید و از سفرتان لذت ببرید. پیشنهادهای اتاقک را در ادامه از دست ندهید.

معرفی شهر جهرم

جاذبه گردشگری خفر جهرم | آبشار مروارید خفر

آبشار مروارید از جاهای دیدنی جهرم است. آب این آبشار شیرین و قابل آشامیدن می‌باشد. دمای آب در زمستان‌ها گرم است و بخار ناشی از آن تصویر زیبایی را به وجود می‌آورد. در راه رسیدن به آبشار گذر از کوچه‌باغ‌ها با درختان میوه بسیار دلنشین است. این آبشار زیستگاه مناسبی برای ماهی‌ها و خرچنگ‌ها می‌باشد و باعث شده این مکان تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری جهرم گردد.

جاذبه گردشگری خفر جهرم

جاذبه توریستی و تفریحی غار سنگ تراشان

غار سنگ‌تراشان از جاهای دیدنی جهرم و مقصد بسیاری از گردشگران است. این غار یکی از بزرگ‌ترین غارهای دست‌ساز جهان است که به دست سنگ‌تراشان جهرمی در دوران صفویه انجام ساخته شده است. هدف آن‌ها از کندن سنگ‌های آهکی غار امرار معاش بوده اما با ایجاد نقش‌های زیبا و ساخت ستون‌ها برای استقامت سقف غار بنایی تاریخی و ارزشمند را به یادگار گذاشته‌اند. حدود صد ستون در طول غار مشاهده می‌شود که زیبایی بیشتری به تالار غار بخشیده‌اند.

در سفرتان به این استان صنایع دستی استان فارس و سوغاتی های معروف آن را فراموش نکنید.

جاذبه توریستی و تفریحی غار سنگ تراشان

جاذبه توریستی آتشکده قدمگاه

آتشکده قدمگاه از آثار تاریخی شهر جهرم می‌باشد که امروزه به جاذبه گردشگری جهرم تبدیل شده است.  آتشکده قدمگاه با طاق‌نما و شبستان‌هاى متعدد در جنوب جهرم قرار گرفته و قدمت آن هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

اما برخی کارشناسان معتقد هستند که بنای آتشکده در دوران ساسانی ساخته شده و این آتشکده یکی از معبدهای آناهیتا ساسانیان بوده است. معبدهای آناهیتا مخصوص زنان بوده‌اند. اما نقش‌های موجود در بنا، نشان می‌دهد، بنا از ابتدا آتشکده بوده ولی بعد از ورود اسلام به ایران در جهرم ساخته شده است. 

آتشکده قدمگاه از مهم ترین جاهای دیدنی جهرم می‌باشد و فضای اطراف آتشکده نیز چشم‌انداز زیبایی دارد. بنا بر بالای یک تپه قرار دارد و از تمام شهر می‌توان طاق‌های زیبایی بنا را دید.

جاذبه توریستی آتشکده قدمگاه

آتشکده قطب آباد

تعداد زیادی از بناهای تاریخی که در جهرم وجود دارند، از نظر تاریخی به دوران ساسانیان بر می‌گردند. در آن دوره زرتشتیان در این محدوده زندگی می کردند و به همین دلیل هم آتشکده های قدیمی در جهرم دیده می شود. آتشکده قطب آباد هم یکی از همین بناهای تاریخی است که در 12 کیلومتری مرکز بخش واقع شده و از جمله جاهای دیدنی جهرم می‌باشد. نزدیکترین روستا به این آتشکده روستای باباعرب است.

آتشکده قطب آباد

غار تادوان

تادوان اسم یکی از روستاهای توابع جهرم است که در مسیر اصلی جاده شیراز – جهرم قرار دارد. ترکیب زیبایی از درختان نخل و مرکبات را در کنار هم در این روستا خواهید دید. در گذشته محصولات حاصل از باغ‌های تادوان را به شهر اصفهان که پایتخت آن دوران بوده می‌بردند. تادوان به علت آب وهوای مطبوعش از قدیم مورد توجه گردشگران و اروپاییان قرار می گرفته؛ افراد زیادی از گرمای بندرعباس به باغستان‌های این روستا پناه می‌برده‌اند. امروزه نیز این روستا از مهم‌ترین جاهای دیدنی جهرم می‌باشد.

روستای تادوان بیشتر از 2500 سال قدمت دارد و آثار تاریخی زیادی در دل آن دیده می شود. اما مشهورترین دیدنی این روستا غار تادوان است. غار تادوان به عنوان یکی از بزرگترین غارهای ایران، یک دهانه ۲۰۰ متری دارد. این غار در مجاورت رودخانه معروف «قره آغاج» واقع شده است.

غار تادوان

داستان ها و افسانه های زیادی در مورد این روستا و غار معروفش گفته و شنیده می شود. مثلا عده ای می گویند که انتهای غار تادوان به خلیج فارس می رسد! روبه روی غار هم آثاری از خانه های قدیمی دیده می شود که به «خانه های گبری» معروف هستند. قدمت این خانه ها به دوران مادها برمی گردد. در گذشته این مکان جنگل های انبوه و پر درختی داشته و حیوانات زیادی در آن زندگی می کردند. مار حیوانی بوده که بیشتر از همه در این منطقه دیده می شده؛ به همین دلیل هم نام قدیم تادوان «ماردان» بوده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با غذاهای محلی استان فارس | تجربه ای خوشمزه

بقعه شیخ خلیفه

بقعه شیخ خلیفه همان جایی است که مدفن 6 نفر از افراد برجسته را در خود جای داده است. قدمت تاریخی بقعه شیخ خلیفه به سده ۷ هجری قمری برمی گردد و به عنوان یکی از آثار ملی هم به ثبت رسیده است. کاشی کاری هایی که روی دیوارهای این بقعه قرار داشتند، ارزش تاریخی زیادی داشتند و این مکان را به یکی از جاذبه های گردشگری جهرم تبدیل کرده‌اند. کاشی های محراب این بقعه گل سرسبد همه کاشی های موجود در این بقعه بود. به همین دلیل هم به دستور اداره فرهنگ شهرستان جهرم، آن را به موزه پارس در شیراز منتقل کردند.

بقعه شیخ خلیفه

ساختمان بقعه شیخ خلیفه مرتفع است و با آجر ساخته شده. سبک معماری این بقعه با کاخ سروستان شباهت دارد. سر در ورودی این بنا حدود ۱۹ متر ارتفاع دارد و بر فراز آن گنبدی آجری با تزئینات زیبا ساخته شده است. کاشی کاری های این بقعه نشان می دهد که کاربری آن در گذشته مذهبی بوده است. نوشته هایی به خط ثلث در این بقعه دیده می شود که مهر تاییدی بر قدمت آن هستند.

در داخل بقعه ۶ سنگ قبر وجود دارد که به صورت موازی قرار گرفته‏‌اند. شیخ زین الدین علی خلیفه یکی از کسانی است که زیر این سنگ قبرها آرمیده. دومین سنگ قبر متعلق به حاجی خلیفه است که در جهت های مختلف آن، بیت های عربی و فارسی نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: تفریح و سرگرمی در شیراز | آشنایی با مکان های تفریحی شیراز

مسجد و مدرسه خان

دو دوره صفویان شخصی به نام حاج محمد حسن خان اقدام به ساخت به مدرسه، در بخش غربی شهر جهرم کرد. مصالح مختلفی از جمله خشت، گل، آجر، سنگ و گچ در ساخت این بنا مورد استفاده قرار گرفتند. بر اساس کتیبه ای که با حروف ابجد در بالای در ورودی مدرسه نوشته شده، این بنا حدودا 200 سال پیش تعمیر شده است. هنوز هم تعدادی از طلبه ها در این مدرسه مشغول تحصیل و تدریس هستند.

مسجد خان هم مثل مدرسه خان از بناهای دوره صفویه است و امروزه یکی از جاهای دیدنی جهرم می‌باشد. ساختمان این مسجد با آجر بنا شده و بانی ساخت آن حاجی سلیمان بیگ ذوالقدر جهرمی بوده است.

مسجد و مدرسه خان

بازار سرپوشیده زندیه جهرم

بازار زندیه، همانطور که از نامش مشخص است، بازمانده دوران زندیه می‌باشد. این بنا که از جاهای دیدنی جهرم استان فارس است، لقب خواهر دوقلوی «بازار وکیل» شیراز را دارد. بازار زندیه جهرم سرپوشیده است و از جمله بازارهای صلیبی ایران به حساب می‌آید. این بازار دارای چندین کاروانسرا، مسجد و حمام است و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری جهرم می‌باشد.

جاده ادویه

سال ها پیش تاجران از کشور هندوستان محصولاتی مثل پارچه و ادویه را وارد کشور می کردند. این افراد برای جابه جایی این محصولات از جاده ادویه استفاده می کردند. در واقع دلیل اصلی نامگذاری این جاده هم همین موضوع بوده است. البته امروز فقط پنج کیلومتر از این جاده در شهرستان جهرم سالم باقی مانده و حدود یک کیلومتر از آن جاده سنگ فرش است و به یکی از جاذبه های گردشگری جهرم تبدیل گردیده است.

شاردن یکی از سیاحان معروف دنیاست که در سال ۱۰۵۹ هجری شمسی از جاده ادویه عبور کرده بود. او در سفرنامه خود نوشته بود که کوه البرز از سخت ترین و خطرناکترین کوه هایی است که در ایران وجود دارد. برای عبور از این کوه تنها یک جاده سنگ فرش شده با عرض بیش از چهار قدم در دسترس است.

جاده ادویه

غار شفق

غار شفق یکی از معروف ترین غارهای ایران و مهم ترین جاهای دیدنی جهرم است که در فاصله 75 کیلومتری از آن قرار دارد. این غار سه دهانه ورودی دارد. شاید باورتان نشود ولی بعضی از سالن های آن آنقدر بزرگ هستند که به اندازه بیشتر از صد نفر انسان طرفیت داشته باشند. غار شفق یک غار پر آب با چاه های متعدد است و به خاطر سنگ های خاصی که در دل خودش دارد از زیباترین غارهای ایران به شمار می رود.

ورودی غار حالت دو طبقه ای دارد و به خاطر رطوبت زیادش خانه تعداد زیادی از خفاش ها شده است. در غار شفق جانداران زیادی مثل خفاش، عنکبوت، سوسک و هزارپا زندگی می کنند. در دالان های این غار که بگردید سفال هایی قدیمی و شکسته می بینید که نشانه هایی از سکونت انسان در آن است. روستای دوزه نزدیکترین روستا به غار شفق در جهرم است.

بیشتر بخوانید: غار کرفتو | بزرگترین غار باستانی ایران

غار شفق

غار وراء

کلمه وراء در فارسی میانه دژ، قلعه، بلندا، کنار، پهلو ترجمه می شود. جهت قرارگیری این غار از لحاظ جغرافیایی طوریست که در مسیر طلوع خورشید قرار دارد. به همین دلیل هم در دوران باستان تا زمان ساسانیان به عنوان مکانی مناسب برای نیایش بامدادی و مراسم قربانی کردن گاو مورد استفاده قرار می‌گرفته است در بعضی از منابع تاریخی این غار را با نام معبد خورشید هم معرفی کرده‌اند.

در دوران معاصر این غار بیشتر مورد استفاده شکارچیان بوده و به همین دلیل متحمل آسیب های جدی شده است. غار وراء اولین بار در سال ۱۳۱۶ مورد مرمت قرار گرفت. بعد از آن هم بار دیگر با همکاری اهالی جهرم و کوهنوردان و علاقمندان مرمت شد. به طور کلی غار وراء از دیرباز یکی از جاذبه های گردشگری جهرم شناخته می‌شود و طبیعت دوستان و کوهنوردان بسیاری به آنجا سفر می‌کردند.

بیشتر بخوانید: غار رودافشان، از مبدا تا مقصد

غار وراء

اجاره خانه در شهرستان فسا و راهنمای اجاره ویلا، سوئیت ارزان و آپارتمان مبله برای اقامت

اگر قصد سفر به فارس و شهرستان های مختلفش را دارید می توانید برای اجاره خانه، سوئیت یا آپارتمان در فارس از اقامتگاه های اتاقک استفاده کنید. انواع مختلف اقامتگاه ها با هزینه ها و امکانات مختلف در سایت اتاقک موجود است. برای رزرو ویلا یا سوئیت به صورت آنلاین می توانید با چند کلیک ساده در صفحه اصلی اتاقک به هدفتان برسید. حتی اگر به دلیل سفرهای کاری یا چیزی شبیه به آن، ناچارید فقط یک روز را در مقصدتان بمانید، می توانید از اجاره روزانه ویلا در فارس استفاده کنید.

به طور مثال برای اجاره خانه در شهرستان فسا یا اجاره آپارتمان مبله، سوئیت ارزان و ویلا، کلمه فسا را در کادر جست و جو صفحه اول سایت وارد کنید و بعد از آن تاریخ رفت و برگشتتان را هم در سایت وارد کنید. با کلیک روی دکمه جستجو تمام اقامتگاه های این شهرستان برای شما نمایش داده می شود.  اقامت دلچسبی را برای شما مسافران عزیز آرزو می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ تا برترین اقامتگاه‌های شیراز

4.5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *