تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی جواهرده | طبیعت سبز رامسر

کمتر کسی پیدا می‌شود که نام روستای زیبای جواهرده را نشنیده باشد. جواهرده یکی از مناطق ییلاقی شمال ایران است که طبیعت و چشم اندازهای فوق‌العاده‌ آن نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. این منطقه در نزدیکی و ضلع جنوب غربی رامسر قرار گرفته و حدود 27 کیلومتر از آن فاصله دارد. جواهرده آب و هوای نسبتا سردی دارد، به همین دلیل بهترین زمان سفر به آن فصل تابستان یا بهار است. در فصل تابستان که به دلیل گرمای شدید و شرجی بودن هوا سفر به بسیاری از شهرهای شمال غیرممکن می‌شود، می‌توانید با سفر به جواهرده حال و هوای خود را عوض کنید. دمای هوای جواهرده در فصل بهار و تابستان معمولا بین 10 تا 12 درجه است، این بدین معنی است که پاییز جواهرده و به خصوص زمستان‌های آن، هوا بسیار سرد است. در ادامه این مقاله به شما می‌گوییم که جاهای دیدنی جواهرده کجاست و راه دسترسی به آن‌ها چگونه است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جواهرده کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی جاهای دیدنی جواهرده

جواهرده مکانی است که به محض اینکه در آن قدم می‌زنید، دنیا برایتان رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. این روستا که حدود 2000 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته، منظره‌هایی زیبا، چشم‌اندازهایی مسحور کننده، خانه‌هایی رنگارنگ و آب و هوایی دلچسب و فرح‌بخش دارد. مسیر رسیدن به جواهرده نیز جاده‌ای جنگلی است و سرسبزی آن چشم بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. علاوه بر جاده زیبای جنگلی، رودخانه‌ها و آبشارهای جواهرده باعث جذب گردشگران زیادی به این منطقه می‌شوند. در جواهرده، طبیعت حرف اول را می‌زند و به هر نقطه‌ای خیره شوید، تا چشمتان کار می‌کند سرسبزی و زیبایی می‌بینید. جواهرده، جواهری در قلب استان مازندران است که با سفر به آن می‌توانید عکاسی، جنگل‌نوردی و پیک‌نیک در دل طبیعت را تجربه کنید. با ما همراه باشید تا آدرس جاهای دیدنی جواهرده را به شما بدهیم.

بوستان جنگلی صفارود

آبشار پلکانی بوستان جنگلی صفاروداگر می‌خواهید اوقاتی از سفر خود را در یک مکان دنج و با صفا و در آرامش بگذرانید، از بوستان جنگلی صفارود دیدن کنید. این بوستان در 9 کیلومتری جاده جواهرده قرار دارد. گذراندن زمان در دل جنگلی با صفا، شنیدن صدای آبشار و تماشای درختان انبوه و سرسبز، آرامشی غیرقابل وصف برای شما ایجاد خواهد کرد. نوشیدن یک چای آتشی در دل این طبیعت دلچسب، آرامش و لذت سفر شما را چند برابر خواهد کرد. بوستان جنگلی صفارود، چشمه‌های آب معدنی زیادی دارد که توصیه می‌کنیم حتما آب گوارای آن را بنوشید. ساکنین این منطقه آب مورد نیاز خود را از چشمه‌ها تامین می‌کنند.

آبشارهای جواهرده

آبشار میان دو کوهمگر می‌توان هنگام معرفی جاهای دیدنی شمال، از آبشارهای زیبای آن غافل شد؟ آبشارهای فراوان در منطقه جواهرده بخش مهمی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه را تشکیل می‌دهند. یکی از مهم‌ترین آبشارهای این منطقه آبشار صفارود نام دارد که جای مناسبی برای تفریح و استراحت است. اگر به عکاسی از طبیعت علاقه دارید، این آبشار زیبا و مسیر رسیدن به آن را از دست ندهید.

دریاچه قو

دریاچه قو و آلونک های تفریحی کنار آندریاچه قو در دل طبیعت چشم نواز جواهرده، مانند نگینی می‌درخشد. آلاچیق‌های چوبی در دور تا دور این دریاچه قرار دارند که باعث می‌شوند مسافران با آسودگی خاطر در این مکان استراحت کرده و از زیبایی‌های آن لذت ببرند. پس از کمی استراحت می‌توانید سوار قایق‌های پدالی دریاچه قو شده و از همه قسمت‌های دریاچه دیدن کنید. دریاچه قو یک دریاچه مصنوعی است که از یک برکه کوچک ساخته شده و گسترش پیدا کرده است. برای رسیدن به این دریاچه باید یک مسیر فرعی را بپیمایید که حدود 2.5 کیلومتر آن جاده‌ای خاکی است. کافیست یک بار از این دریاچه زیبا دیدن کنید، پس از آن با هر بار سفر به رامسر، نمی‌توانید از بازدید دریاچه قو غافل شوید.

چشمه‌های جواهرده

چشمه‌های جواهرده، منبع تامین آب آشامیدنی اهالی روستا هستند. چشمه‌هایی به نام سلیمان، برشی و کوه کنین در جواهرده وجود دارند که بسیاری از مسافران و گردشگران به شوق دیدن آن‌ها به جواهرده سفر می‌کنند. این چشمه‌ها در گذشته تا نزدیکی روستا به منظور استفاده شرب و کشاورزی مردم هدایت می‌شدند، اما امروزه به عنوان جاذبه گردشگری روستای جواهرده به شمار می‌روند. اگر به قصد دیدن این چشمه‌های زیبا به جواهرده سفر می‌کنید، بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید، زیرا این چشمه‌ها در بهار پر آب‌تر و خروشان‌تر از همیشه هستند.

مسجد آدینه

مسجد سفید آدینه که قبلا معبد زرتشتیان بودهجواهرده علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی هم دارد. یکی از جاذبه‌های تاریخی جواهرده، مسجد آدینه نام دارد که با قدمت 700 ساله یکی از جاذبه‌های اصلی روستای جواهرده به شمار می‌رود. در زمان‌های گذشته این مسجد به عنوان آتشکده و معبد آیین زرتشتیان به شمار می‌رفت، اما شخصی به نام «شل شریف» تلاش کرد تا این مسجد را مطابق فرهنگ و معماری مردم شمال احداث کند. متاسفانه مسجد آدینه طی سال‌های متمادی در معرض بلایای طبیعی زیادی قرار گرفت. یکی از این بلایا که بیشترین آسیب را به مسجد زد، برخورد یک صاعقه با درخت کنار آن بود که باعث آتش سوزی کل مسجد شد، ولی پس از بازسازی آن دوباره اهالی روستا و گردشگران از این مسجد بازدید می‌کنند.

مقبره شاه یحیی

محل دفن شاه سید یحیی در منطقه جواهرده قرار داشته و یکی دیگر از بناهای تاریخی آن به شمار می‌رود. مردم منطقه جواهرده برای گرفتن هاجات خود به زیارت این مقبره می‌روند. این مقبره بر روی قله‌ای اسرار آمیز به نام سماموس قرار داشته و هنگام بازدید از آن می‌توانید چشم اندازهای شگفت انگیزی از کوهستان‌ را مشاهده کنید.

گورهای تاریخی گبری

گورهای تاریخی جواهرده یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این منطقه هستند که تصاویر تاریخی حیرت‌انگیزی را خلق کردند. این گورها از دوران هخامنشیان و زرتشتیان در این روستای سرسبز به جا مانده‌اند که قدمتی دو تا سه هزار ساله دارند. دلیل نامگذاری گورهای گبری این است که در گذشته مردم به افراد غیر مسلمان گبر می‌گفتند. به اعتقاد گبریان، تمام جواهرات و اشیای گران قیمت به همراه اجساد دفن می‌شدند، به همین دلیل آثار ارزشمندی متعلق به 3 یا 5 هزار سال پیش از میلاد مسیح از این گورستان به دست آمده است. در دوران هخامنشیان مردها را در بالادست و زن‌ها را در کنار آب و چشمه‌ها به خاک می‌سپردند. بازدید از گورهای تاریخی گبری می‌تواند تجربه‌ای جالب و به یاد ماندنی برایتان رقم بزند.

دشت لپاسر

دشت لپاسر در کوهپایههرچقدر مسیر زیبا و جنگلی جواهرده را بگذرانید و به روستا نزدیک‌تر شوید، چمنزارها و مراتع بیشتری را مشاهده می‌کنید. دشت لپاسر مرتعی بسیار زیبا است که در بین مناطق جنت رودبار و اشکور واقع شده است. اوج زیبایی دست لپاسر در ماه خرداد است که می‌توان از هوای مطبوع و گلستان‌های زرد رنگ آن لذت برد، به همین دلیل کوهنوردان زیادی در این ماه به دشت لپاسر سفر می‌کنند. برکه‌های آبگیر کوچک، دشت‌های سرسبز، گل‌های زرد رنگ و مراتع فراوان این منطقه را به یکی از بهترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی شمال تبدیل کرده‌اند. برای اقامت در دشت لپاسر نیاز به بردن چادر و کیسه خواب نیست، زیرا در این منطقه کلبه‌های سنگی اجاره داده می‌شوند. برای رسیدن به این مرتع می‌توانید از دهستان‌های اشکور، جواهرده، جواهردشت و جنت رودبار عبور کنید و از طبیعت زیبا و مسحور کننده آن لذت ببرید.

جنگل‌های هیرکانی

ویلاهای ساخته شده در جنگل‌های هیرکانیجنگل‌های هیرکانی، طبیعتی وصف ناپذیر در منطقه جواهرده هستند و بافت متفاوت آن‌ها، این جنگل‌ها را از دیگر جاهای دیدنی شمال متمایز می‌کند.  قدمت برخی از جنگل‌های هیرکانی به زمانی برمی‌گردد که دایناسورها روی زمین زندگی می‌کردند! درخت‌های جنگل‌های هیرکانی پهن برگ هستند. جانوران و پرندگان زیادی در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گربه وحشی، سنجاب، روباه، گرگ و گراز اشاره کرد.

سخن آخر

جواهرده جواهری است که در بین جاهای دیدنی شمال کشور می‌درخشد. هرچقدر از زیبایی‌های روستای زیبای جواهرده و دیدنی‌های آن بگوییم، کم است. کافیست برای یک بار هم که شده کوله بار خود را برای سفر به این منطقه ببندید تا یک دل نه صد دل عاشق جاذبه‌های دیدنی آن شوید. هنگام سفر به رامسر نیز می‌توانید از منطقه زیبای جواهرده دیدن کنید، زیرا فاصله بسیار کمی با رامسر دارد. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، چشمه‌ها و آبشارهای فراوان و همچنین آب و هوای خنک منطقه جواهرده، آن را به یک مکان بسیار مناسب برای سفر در فصل تابستان تبدیل کرده‌اند.

4.1/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *