جاهای دیدنی

جاذبه های تاریخی و گردشگری جلفا

جلفا کجاست؟

جلفا در کدام استان است؟ شهر مرزی جلفا در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این شهر زیبا با کشورهای آذربایجان و ارمنستان هم‌‌مرز است. رود ارس یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان جلفاست. شهر جلفا آثار باستانی زیادی دارد، کلیساهای تاریخی این شهر نشان می‌دهد که بیشتر مردم این منطقه مسیحی بوده‌اند. جلفا از شهرهای منطقه آزاد و بازارهای آن یکی از مقصدهای گردشگران است. برای اینکه در نزدیکی جلفا حضور داشته باشید می‌توانید با اجاره خانه در مرند با خیال راحت از جاذبه‌های منطقه دیدن کنید و لذت ببرید. سفر به شهر جلفا سفری پرخاطره از رود مرزی ارس، کلیساهای تاریخی و مرکزهای تجاری پررونق است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با جلفا؛ عروس دیدنی‌ها برای سفر در خرداد بیشتر آشنا شوید.

جلفا کجاست؟
عکس از گوگل

معرفی جاهای دیدنی جلفا

آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشاری تماشایی بالای کوه کیامکی قرار دارد که به نام آسیابی که در آن نزدیکی بوده است شناخته می‌شود. آسیاب آبی با گذشت زمان تخریب شده اما آب آبشار آن منطقه را به یکی از زیباترین منظره‌های طبیعی جلفا تبدیل کرده است. آبشار آسیاب خرابه از چندین آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده که بلندترین آن‌ها ۱۰ متر ارتفاع دارد و گیاهان آبی که روی صخره‌های آبشارها رشد کرده‌اند محیطی دیدنی را تشکیل داده‌‌اند.

آبشار آسیاب خرابه از جاذبه های دیدنی جلفا
عکس از باشگاه خبرنگاران

کلیسای سنت استپانوس

سنت استپانوس کلیسایی تاریخی است که در قرن نهم میلادی ساخته شده و در شهرستان جلفا قرار دارد. این کلیسا مورد احترام مسیحیان ایران است و برای عبادت به این مکان مقدس مراجعه می‌کنند. مسیحیان کشور ارمنستان نیز برای عبادت و انجام مراسم مذهبی به کلیسای سنت استپانوس می‌آیند. ساختمان کلیسا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، در اثر زلزله بخشی از آن تخریب شده بود که در دوره صفوی بازسازی شد. کلیسای سنت استپانوس در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

کلیسای سنت استپانوس از جاذبه های دیدنی جلفا
عکس از گوگل

مجموعه کردشت از جاذبه های گردشگری جلفا

کردشت روستایی تاریخی است که در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد. این روستای تاریخی در گذشته اهمیت استراتژیک زیادی داشته و در دوره قاجار پایگاه مهمی در هنگام جنگ ایران و روسیه بوده است. کردشت علاوه‌بر خانه‌های روستایی و طبیعت زیبا مکان‌های تاریخی زیادی دارد که مورد توجه گردشگران است. حمام کوچک، حمام بزرگ، دیوان‌خانه، قلعه کردشت، یخچال و مسجد غریب از مهم‌ترین بناهای روستای کردشت‌اند.

اگر دوست دارید از جذابیت‌های شهرهای اطراف جلفا در سفر به آذربایجان شرقی دیدن کنید پیشنهاد می‌کنیم بازدید از جاهای دیدنی مرند را فراموش نکنید.

مجموعه کردشت از مناطق گردشگری جلفا
عکس از گوگل

کاروانسرای خواجه نظر

کاروانسرای تاریخی خواجه نظر در دوران صفویه توسط خواجه نظر ساخته شده است و در ۵ کیلومتری شهر جلفا قرار دارد. این کاروان‌سرا سه ایوان دارد که در سه طرف حیاط مرکزی با سنگ و آجر ساخته شده‌اند. سقف حجره‌ها گنبدی است و دسترسی به اتاق‌ها از طریق راهروی داخلی امکان‌پذیر است. کاروان‌سرای خواجه نظر در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است.

کاروانسرای خواجه نظر از دیدنی های جلفا
عکس از غلامرضا قاسمی

آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی

به احتمال زیاد شما هم تا به حال اسم این شخصیت را نشنیده‌اید. ابولقاسم نباتی سال 1191 شمسی در یکی از روستاهای خوش آب و هوای آذربایجان به نام اشتبین متولد شد. او تا سنین جوانی در همین روستا و همراه با خانواده‌اش زندگی می‌کرد. به شغل آباواجدادی خود یعنی باغبانی و باغداری مشغول بود و روزگار می‌گذراند. اما کم کم متوجه استعدادی که در سرودن شعر داشت شد.

به مرور «عرفان» همان چیزی شد که او را به سمت خود کشاند، تا پا از روستای خود فراتر گذارد و وارد دنیای جدیدی شود. همین بهانه‌ای شد تا به شهر اهر برود و بقعه شیخ شهاب الدین اهری را به عنوان کنج عزلت برای خودش انتخاب کند.

یکی از ویژگی‌های عجیب و غریبی که ابولقاسم نباتی برای اطرافیانش داشت، تبهر او در گذر از رودخانه ارس بود. به گفته آشنایانش، او در روز چندین بار از این رودخانه عبور می‌کرد اما روی لباس او قطره‌ای آب دیده نمی‌شد. خیلی از مردم گمان می‌کردند که او می‌تواند روی آب راه برود!

اشعار نباتی که به زبان ترکی سروده شده بود، از محبوب‌ترین آثار او بین مردم است. نباتی بیشتر از 5 هزار بیت شعر سروده که تقریباً نیمی از آن‌ها به زبان ترکی و نیم دیگر به زبان فارسی است. بعد از 71 سال عمر و باقی گذاشتن چنین یادگاری‌های با ارزشی، سرانجام در سال 1262 ابولقاسم نباتی درگذشت.

آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی از دیدنی های شهر جلفا

مردم روستای اشتبین نقطه‌ای از روستا را که او همیشه در آن اطراف دیده می‌شد، برای آرامگاهش انتخاب کردند. جایی در ارتفاعات، که به روستای اشتبین و رودخانه ارس مشرف بود. مزار نباتی در گذشته، مزاری ساده و از جنس آهن بود. اما سال 1391 آرامگاهی زیبا به عنوان یادبود ابولقاسم نباتی در ارتفاعات کوه زوندول روستای اشتبین به عنوان یادبودی از این عارف بزرگ ساخته شد.

این آرامگاه پله‌هایی از جنس سنگ مرمر و هشت ستون بتنی دارد که در بخش بالایی به هم متصل شده‌اند. تعدادی از اشعار نباتی برای تزئین فضای این بنا در آن حکاکی شده است. برای رسیدن به این آرامگاه باید از مسیر خاکی عبور کنید.

برج دوزال (آستانه امامزاده شعیبب)

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی که در نزدیکی جلفا قرار دارد، برج دوزال است. این برج که از اواخر قرن هفتم هجری تا کنون پابرجاست، اتفاقات تاریخی زیادی را به چشم دیده است. برج دوزال از دوران حکومت ایلخانیان تا جمهوری اسلامی امروزی را به چشم دیده است. یعنی اگر روزی بتواند زبان باز کند و از خاطراتش بگوید، مثل یک مادربزرگ می‌تواند ساعت‌ها در مورد دوره و زمانه های مختلف برای ما خاطره تعریف کند!

برج دوزال از جاذبه های شهر جلفا

ساختمان برج دوزال به صورت یک هشت ضلعی از جنس آجر ساخته شده که روی یک پایه‌ی سنگی تکیه کرده است. قسمت‌های بالایی برج با کاشی‌های آبی فیروزه‌ای تزئین شده‌اند.برج دوزال که آرامگاه امامزاده شعیب هم هست، در یکی از باصفاترین نقاط جلفا، بالای کوهی مشرف به رود ارس بنا شده است.

قلعه کردشت

یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی جلفا قلعه کردشت است. قدمت این بنا به  سده‌های اول اسلام نسبت داده شده و بیشتر از همیشه در دوران حکومت عباس میرزایی قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفت. عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه بود و از این بنا به عنوان جایی امن و خوش آب و هوا استفاده می‌کرد.

این قلعه در گذشته ۶ برج نگهبانی داشته که امروزه تعداد زیادی از آن‌ها از بین رفته‌اند. وجود همین برج‌های نگهبانی، دلیل خوبی برای امنیت و ارزش نظامی آن برای صاحبانش شده بود. قلعه کردشت بالای تپه صخره‌ای ساخته شده و دیوارهای آن از جنس سنگ و آجر می‌باشد.

پل ضیاء الملک

می‌توان گفت اکثر جاذبه‌های تاریخی جلفا در نزدیکی رودخانه ارس قرار دارند. از آن‌جایی که هر کجا آب باشد آبادی هم هست، چنین اتفاقی طبیعی‌ست. در 6 کیلومتری بخش غربی جلفا، پلی به نام ضیاءالملک روی رودخانه ارس می‌بینید. قدمت این پل که در نزدیکی پاسگاه عباسی بنا شده، به دوران شاه عباس صفوی برمی‌گردد.

پل ضیاء الملک از مکان های دیدنی جلفا

این پل را می‌توانیم به عنوان یک پل بین ایران و نخجوان هم بشناسیم! بخشی از پل ضیاءالملک در خاک ایران و بخش دیگرش در خاک نخجوان قرار دارد. پایه‌های این پل از سطح رودخانه حدود 10 متر فاصله دارند. هر کدام از این پایه‌ها حدود 6.5 متر قطر دارند. ساخت چنین سازه‌ای در آن دوره و زمانه، با در نظر گرفتن امکانات کم و محدودیت‌ها خیلی سخت به نظر می‌رسد! امروزه تنها یک دیوار بلند و بخشی از ستون ‌های این پل در ایران سالم باقی مانده است.

کلیسای ننه مریم

در فاصله حدوداً 20 کیلومتری از جلفا به کلیسای ننه می‌رسید. این کلیسا هم در منطقه‌ای ساخته شده که مجاور رودخانه ارس باشد. محل تلاقی دو رودخانه آق چای و ارس همان جایی‌ست که برای ساخت کلیسای ننه مریم انتخاب شده است. از میان طبیعت بکر این محدوده، صدای ناقوس کلیسای ننه مریم را همراه با صدای آواز پرنده‌ها خواهید شنید. آرامشی که این صداها برای شما به ارمغان می‌آورد، وصف‌ناپذیر است.

کلیسای ننه مریم مکان دیدنی شهرستان جلفا

اما این کلیسا چطور از میان این طبیعت سر در آورده است؟ سال 1518 میلادی زمانی که ارامنه در این منطقه زندگی می‌کردند، کلیسای زیبای ننه مریم را به عنوان مکانی برای عبادتشان ساختند. بر خلاف اکثر کلیساها که روی دیوارها و فضای داخلی آن‌ها پر از تراشکاری و حجای است، روی دیوارهای این کلیسا تنها دو سنگ صلیب حجاری شده است.

در نزدیکی این کلیسا بقایایی از خانه‌های روستایی قدیمی دیده می‌شود که نشان می‌دهد حدود 30 خانوار در این محل ساکن بوده‌اند. همچنین در قبرستان ارامنه‌ای که در این حوالی وجود دارد، سنگ قبرهایی می‌بینید که تاریخ‌های مربوط به قرن 11ام را نشان می‌دهد. محراب کلیسای ننه مریم در عین سادگی بسیار زیبا ساخته شده است.

قلعه علی بیگ

یکی دیگر جاهای دیدنی جلفا که در محدوده شهر خاروانا قرار دارد، قلعه تاریخی علی بیگ است. در زمان جکومت فتحهلی شاه قاجار، شهر خاروانا مورد حمله روس‌ها قرار گرفت و اشغال شد. در همین گیر و دار شخصی به نام علی بیگ که یکی از اهالی همین روستا بود، به همراه یارانش در این قلعه به روس‌ها حمله می‌کرد. او و همراهانش توانستند از این طریق ضربات زیادی هم به روس‌ها وارد کردند. به همین دلیل هم مردم این قلعه را با عنوان علی بیگ می‌شناسند.

قلعه علی بیگ در منطقه جلقا

قلعه علی بیگ بالای ارتفاعات کوه‌های کامتال، درست در بلندترین نقطه کوه که به آن بزداش هم می‌گویند، ساخته شده است. این قلعه بیشتر به عنوان محلی امن برای هدف‌های نظامی ارزشمند بوده، اما امروزه به یکی از جاذبه‌های تاریخی تبدیل شده است. برای رسیدن به این بنا باید کوهنورد ماهر باشید یا با ماشین‌های جیپ به ارتفاعات بروید تا قلعه علی بیگ را ببینید.

زیارتگاه بابا یعقوب

بابا یعقوب یکی از مالکان زمین‌های حاشیه رود ارس بود که در اواخر قرن یازدهم هجری شمسی در آن محل زندگی می‌کرد. کشاورزی و تبلیغ دین اسلام کارهایی بود که بابایعقوب به آن‌ها مشغول بود. اما از قرار معلوم این کارها به مذاق افرادی که در آن اطراف زندگی می‌کردند، خوش نیامده بود. بابایعقوب در سن 75 سالگی توسط راهزنانی که به محل زندگی‌اش حمله کرده بودند، کشته شد.

راهزنان در بیرحمانه‌ترین حالت ممکن جسد او را از درخت قره آغاج آویزان کردند و محل را ترک کردند. اهالی سیه رود جسد بابایعقوب را در ملک شخصی او دفن کردند. به خاطر احترامی که مردم برای بابایعقوب قائل بودند، بعدها این محل به زیارتگاهی مقدس تبدیل شد. حالا امروز خانه بابایعقوب به عنوان یکی از جاهای دیدنی جلفا شناخته می‌شود.

در مورد نسب نامه بابایعقوب اطلاعات چندانی وجود ندارد. اما گفته می‌شود که بابایعقوب 120 سال قبل به همراه خواهرش از مدینه به این شهر هجرت کرد. آرامگاه خواهر او هم جایی نزدیک به سیه رود، البته در خاک جمهوری نخجوان قرار دارد.

زیارتگاه بابا یعقوب در شهرستان جلفا آذربایجان

یکی از آداب و رسوم‌های مذهبی جالبی كه در اين مکان برگزار می‌شود، چیزی شبیه به همان نذری دادن خودمان است. اهالی سیه رود و ایری سفلی آخرین پنجشنبه‌ی ماه مهر را دور هم جمع می‌شوند تا این مراسم را به جا بیاورند. در این مراسم نوع خاصی از پلو، با هیزم درخت قره آغاج پخته می‌شود و بین مردم و زائران این زیارتگاه پخش می‌شود. به احترام بابایعقوب از هیزم درخت قره آغاج به غیر از پخت این غذا، برای هیچ کار دیگری استفاده نمی‌شود. مردم این پلو را با نام بابایعقوب پلوسی می‌شناسند.

آبشار ماهاران

ماهاران اسم یکی از بلند قامت‌ترین جاذبه‌های دیدنی جلفاست. آبشاری که بیشتر از ۱۵ متر ارتفاع دارد و در دره ماهاران جلفا متولد شده است. دره ماهان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی جلفاست که در دامنه شمالی کیامکی داغ  و جنوب شرقی لیوارجان قرار گرفته است. زیبایی این محدوده علی الخصوص در فصل بهار وصف ناپذیر است. به خاطر اختلاف ارتفاعی که در این منطقه وجود دارد، منظره‌های جالبی را پیش روی شما قرار می‌دهد. مثلا در اوایل بهار ممکن است در مناطق نزدیک به محوطه رودخانه ارس درختان سبز و پر از شکوفه را ببینید، اما کمی آن طرف‌تر در کیامکی داغ هنوز آثار برف و سرما در همه جا وجود دارد.

آبشار ماهاران از مناطق گردشگری جلفا

از خوبی‌های این منطقه می‌توان به ناشناخته بودن آن اشاره کرد. همین مسئله باعث می‌شود که طبیعت بکر دره ماهاران و آبشار زیبای آن از زباله، هرج و مرج، دود ماشین و سر و صدا دور بماند. اوایل بهار لاله‌های رنگارنگ در دامنه کوه کنتال می‌روید و ترکیب رنگی طبیعی و بینظیر در این فضا می‌سازد. اواخر بهار و اوایل تابستان بهترین فرصت برای سفر به جلفا و بازدید از دره ماهاران است.

بازارچه مرزی جلفا

از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به هر شهری، خرید کردن و سر زدن به بازارها و مراکز خرید آن است. از آن‌جایی که شهر جلفا در نزدیکی مرز قرار دارد، قیمت اجناسی که در این محدوده فروخته می‌شود ارزان‌تر است. طبیعی است وقتی هزینه حمل و نقل وجود نداشته باشد، قیمت‌ها هم کمتر شود. در چنین شرایطی یک جیب پر و یک همراه خوب برای خرید کردن بهترین هدیه خداوند است!

بازارچه‌های مرزی بخشی از شهر هستند که در نقطه صفر مرزی و در مجاورت گمرک قرار دارند. در چنین فضای اهالی هر دو شهر می‌توانند تولیدات کشور خودشان را برای فروش عرضه کنند. به این ترتیب هم فروشنده راضی است و هم خریدار. چون اجناس مورد نظرشان را با کیفیت خوب و قیمت مناسب به چنگ می‌آورند. بازارچه مرزی جلفا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های دیدنی جلفا مورد توجه اکثر گردشگران این شهر قرار گرفته است.

بازارچه مرزی جلفا

یک هکتار زمین زیر پای این بازارچه قرار دارد. از سال 1373 تا کنون این بازار سرپاست و خرید و فروش‌های زیادی را به چشم دیده است.البته به غیر از این بازارچه، مراکز خرید زیادی هم در شهر جلفا ساخته شده‌اند که همیشه پر از هیاهوی خرید و رفت و آمد مشتریان هستند. مجتمع تجاری آراز، بازار روس‌ها، مجتمع تجاری ولی عصر، مرکز خرید نیلوفر آبی، مرکز خرید شمس تبریزی و … از جمله مراکز خرید جلفا هستند.

سد ارس

آب رودخانه ارس که وجه اشتراک ایران و کشورهای همسایه از جمله ارمنستان، جمهوری آذربایجان و نخجوان است، پشت سد بزرگی به نام خودش جمع می‌شود. دریاچه‌ای که از ذخیره آب پشت این سد به وجود آمده، به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی جلفا به شمار می‌رود. از این مکان می‌توانید به عنوان جایی خنک برای یک پیک نیک خانوادگی استفاده کنید.

سد ارس در شهر جلفا آدربایجان

ماهی‌های زیادی در دل این سد زندگی می‌کنند. البته خیلی از آن‌ها هم توسط ماهیگیران صید می‌شوند! ماهیگیری و قایق سواری یکی از تفریحاتی است که می‌توانید در این حوالی امتحان کنید. علاوه بر ماهی، گونه‌های دیگری از حیوانات مثل غاز پیشانی سفید، در این منطقه زندگی می‌کنند. دریاچه سد ارس در فاصله 40 کیلومتری از شهر جلفا قرار دارد و وسعت آن به 145 کیلومترمربع می‌رسد.

منطقه دیزمار جلفا

دیزمار یکی از سرسبزترین و بکرترین مناطق استان آذربایجان شرقی است که به عنوان یکی از جاهای دیدنی جلفا شناخته می‌شود. جایی طراوت و شادابی آن را با هر باز نفس کشیدن می‌توانید حس کنید.  دیزمار با وسعت 68602 هکتاری‌اش از مهرماه سال 1390، به عنوان یکی از محدوده‌های حفاظت شده محیط زیست ثبت شد.

منطقه کوهستانی دیزمار از سمت غرب با مناطق کیامکی، از شرق با جنگل‌های ارسباران، از شمال با پارک ملی زاگاتای جمهوری آذربایجان و جنگل‌های ارمنستان همسایه است. این همسایگی باعث شده که نه تنها به عنوان یک سرمایه ملی بلکه به عنوان حیات وحشی مهم در سطح بین المللی تبدیل شود.

علاوه بر رودخانه ارس 6 رودخانه دیگر به نام‌های الگنه چای، مرداناقم، قولان، ایشتوبین، دلن سرا و مسن چای هم از این جنگل عبور می‌کنند. چند ساعت نشستن در کنار این رودخانه، می‌تواند یکی از بهترین برنامه‌ها برای گذراندن روز تعطیلتان باشد. قدم زدن در فضای سرسبز این جنگل و دیدن پوشش گیاهی فوق‌العاده آن، تمام خستگی‌های روح و جسمتان را از بین خواهد برد.

منطقه دیزمار جلفا

این جنگل به غیر از ما انسان‌ها، خانه‌ی تعداد زیادی از حیوانات مثل خرس سیاه، روباه، شغال، پلنگ، کبک، قرقاول و … هم هست. نگهداری از چنین فضایی ارزش بسیار زیادی دارد. پس اگر توانستید به منطقه دیزمار سر بزنید حتماً مراقب زباله‌ها و آتش باشید.

پارک کوهستانی ارس

پارک کوهستانی ارس، مکانی سرسبز به وسعت 26 هکتار است که در فاصله 5 کیلومتری از بخش غربی شهر جلفا قرار دارد. اگر بخواهیم این پارک را با نمونه‌های مشابهش در تهران به شما معرفی کنیم، باید نام پارک چیتگر را به زبان بیاوریم. از امکانات این پارک می‌توان به شهربازی، سوئیت های اقامت موقت، دریاچه مصنوعی، نمازخانه، رستوران، بوفه و پارک حیات وحش اشاره کرد. بد نیست با وقت گذراندن در این پارک زیبا کمی از فضای شلوغ شهری و هیاهو دور شوید.

پارک کوهستانی ارس از مناطق گردشگری شهرستان جلفا

روستای اشتبین

اگر مقاله را با دقت خوانده باشید، اسم روستای اشتبین برای شما آشناست. این روستا همان زادگاه ابولقاسم نباتی است که آرامگاهش را به عنوان یکی از جاهای دیدنی جلفا به شما معرفی کردیم. به غیر از این آرامگاه، خود روستا به عنوان یکی از دیدنی‌های کل ایران شناخته می‌شود. عکس‌های ماسوله را که حتماً دیده‌اید؟ این روستا هم نمونه‌ای دیگر از همان ماسوله است که در شهر جلفا قرار دارد. اصلاً خیلی‌ها اشتبین را به عنوان ماسوله‌ی آذربایجان شرقی می‌شناسند.

روستای اشتبین در شهرستان جلفا

نام این روستا از ترکیب دو کلمه «اوش» و «تبین» تشکیل شده؛ در زبان ترکی این دو کلمه به ترتیب سه و طایفه معنی می‌شوند. از طرفی هم این روستا بین سه کوه بزرگ قرار دارد و گفته می‌شود که نام آن به خاطر موقعیت مکانی‌اش انتخاب شده است.

گردوی اشتبین یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های این روستاست که خریدن و امتحان کردن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته خوراکی‌های دیگری مثل انار، انجیر، گردو، آلبالو، زردآلو، انگور، سماق، زغال اخته، ازگیل و توت هم از دیگر محصولات این روستا هستند که به صورت خشک شده هم به فروش می‌رسند.

حمام تاریخی جلفا

الان همه ما حتی در کوچک‌ترین خانه‌ها هم یک حمام نقلی داریم. اما در گذشته حمام‌ها عمومی بوده و حداقل هر محله یک حمام عمومی داشته است. اما برای پادشاهان همیشه اوضاع متفاوت بوده و هست! در روستای کردشت شهر جلفا یک حمام عمومی مخصوص پادشاه ساخته شده بود که غیر از شخص پادشاه هیچ کس حق استفاده از آن را نداشت.

این حمام با معماری سنتی فوق‌العاده‌اش در دوران سلطنت شاه عباس صفوی ساخته شد. البته بعدها در دوران سلطنت قاجاریه استفاده از این حمام برای عموم مردم آزاد شد. طبیعی است که چنین حمام قدیمی بعد از چندین سال غیرقابل استفاده شود؛ اما ارزش تاریخی این بنا باعث شد که با کمی بازسازی به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی جلفا تبدیل شود.

حمام تاریخی جلفا

از ویژگی‌های ظاهری جذاب این بنا که ممکن است تا به حال ندیده باشید، می‌توانیم به سکوی رختکن، راهروهای هشت‌ ضلعی منتهی به خزینه، حوضچه‌های مثلثی شکل آب و گرمخانه چهارستونی آن اشاره کنیم. به غیر از این حمام آثار تاریخی دیگری هم در کردشت وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. مثلاً مسجد غریب، دیوان خانه، قلعه عباس میرزا و… . حضور پادشاهان در این مکان‌ها باعث شده این تعداد از جاهای دیدنی جلفا یک جا جمع شوند.

سوغات شهر جلفا

از آن جایی که جلفا یکی از شهرهای نزدیک به مرز در کشورمان است، سوغاتی‌های آن هم ترکیبی از سوغات ایرانی و خارجی است! با این تعاریف حالا از جلفا چی بخریم؟ یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های ارمنستان مربای گردو است که در جلفا هم به وفور پیدا می‌شود. زیتون‌های ترکیه که به خاطر اندازه و طعم خوبشان خیلی طرفدار دارند هم در اکثر فروشگاه‌های شهر جلفا فروخته می‌شوند. یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌هایی که هر ترک زبانی آن را می‌شناسد، باقلواست. باقلواهایی که در شیرینی فروشی‌های جلفا پخته می‌شوند آنقدر خوشبو هستند که مثل کارتن‌ها شما را به دنبال خودشان می‌کشند. اکثر سوغات جلفا خوراکی‌های خوشمزه‌ای هستند که در همه مراکز خرید و فروشگاه‌های این شهر پیدا می‌شوند.

سوغات جلفا

اجاره خانه در جلفا تبریز و راهنمای اجاره سوئیت و آپارتمان برای اقامت

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم. برای اجاره روزانه خانه و سوئیت در جلفا  و یا اجاره سوئیت ارزان و آپارتمان مبله می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید. اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

3.9/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *