جاهای دیدنی

جاهای دیدنی کندوان | روستای صخره‌ای ایران

یکی از جاذبه‌های فوق العاده در شمال غربی کشور ایران، روستای زیبا و حیرت‌انگیز کندوان است. معماری و طبیعت کندوان از مهم‌ترین دیدنی‌های این روستا می‌باشد. امروز در این مطلب از مجله گردشگری اتاقک به معرفی مهم‌ترین و البته دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای کندوان پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

درباره روستای کندوان

روستای کندوان در پای دامنه‌های کوه آتشفشانی سهند
عکس از ایرنا

روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این روستای یکی از اعجاب‌آورترین روستاهای صخره‌ای دنیا و ایران است که در صخره‌های کله قندی قرار دارد و در بین اهالی آذربایجان به روستای کله قندی شناخته می‌شود. روستای کندوان در پای دامنه‌های کوه آتشفشانی سهند قرار دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله روستای کندوان کجاست؟ را مطالعه کنید.

جاهای دیدنی روستای کندوان

روستای کندوان یکی از روستاهای ییلاقی آذربایجان شرقی است و آب‌وهوای آن در تابستان بسیار خنک و مطبوع می‌شود. اقلیم کوهستانی روستای کندوان، منجر به تشکیل جویبارهایی در سطح مناطق شیب‌دار روستا شده این جویبارها معمولا به‌سمت دره‌ها حرکت می‌کنند و سرشاخه‌های اصلی رودخانه‌های مهم منطقه را تشکیل می‌دهند. در اطراف روستای کندوان نیز مراتع سرسبز فوق العاده و حیرت‌انگیزی قرار دارد که معمولا روستاییان دام‌های خود را برای چرا به این مراتع می‌برند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کندوان می‌پردازیم.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/kandovan” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در کندوان کلیک کنید.[/button]

 

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

معماری خانه‌های روستای کندوان

معماری صخره‌ای و منازل روستایی کندوانیکی از علل اصلی شهرت روستای کندوان در ایران و حتی در دنیا، معماری صخره‌ای و منازل روستایی کندوان است. خانه‌ها با حفره‌هایی در کالبد سنگ‌های کله‌قندی با نام کران تشکیل شده‌اند. این صخره‌های کله‌قندی یا کران‌های روستای کندوان به صورت کاملا طبیعی و در اثر فعل و انفعالات آتش‌فشانی کوه‌های سهند به‌وجود آمده‌اند. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به‌وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال طولانی ایجاد شده و به شکل کران‌های امروزی کندوان درآمده و چنین منظره اعجا‌ب‌آوری در یکی از خوش آب‌وهواترین نقاط ایران ایجاد شده است.

داخل کران‌های روستا

فضای داخلی کران‌های روستا
امیر ثناجو

یکی از جاذبه‌های اصلی روستای کندوان فضای داخلی کران‌هاست. مردم روستا هنوز هم از کران‌ها برای زندگی استفاده می‌کنند، به‌همین منظور نوع معماری داخلی کران‌ها از دیدنی‌های عجیب این روستا محسوب می‌شود. فضای اصلی کران به عنوان فضای نشیمن استفاده می‌شود و در برخی کران‌ها فضای مخصوص خواب با یک سکو از فضای نشیمن جدا شده است. مردم روستا داخل کران‌ها طاقچه‌هایی کنده‌اند که به یوک‌یری مشهور است. اکثر مردم از این مکان برای قراردادن لحاف و تشک استفاده می‌کنند.

بخش جالب دیگر در معماری داخلی، آشپزخانه کران‌هاست. آشپرخانه‌ها در خارج از بخش اصلی قرار دارد و تنور خانه در کنار فضای اصلی قرار گرفته است. علت این امر، استفاده از گرمای تنور برای گرمایش اتاق نشیمن می‌باشد. تنور‌ها در دل کوه حفر شده‌اند اما سیستم تهویه مطبوعی دارند. برای نور داخل کران‌ها از پنجره استفاده شده که عمدتا پنجره‌ها چوبی و چهارگوش هستند.

آبریزگاه در میانه کوچه‌های کندوان

آبریزگاه‌ها که همان سرویس بهداشتی عمومیمردم روستا با طبیعت بسیار مسالمت‌آمیز رفتار می‌کنند. با توجه به اینکه خاک منطقه کندوان آهکی بوده، دفع فاضلاب یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم روستا بوده است. برای همین مردم در خارج از کران‌ها و در میانه کوچه، آبریزگاه‌های ساخته بودند. آبریزگاه‌ها که همان سرویس بهداشتی عمومی هستند، در دو طبقه بنا شده‌اند. زمانی که فضولات در یک طبقه جمع می‌شد، از طبقه دیگر برای خشک‌کردن فضولات و استفاده از آن به عنوان کود بهره می‌بردند. آبریزگاه‌ها امروز دیگر کاربرد ندارند اما هنوز بقایایی آن‌ها در کوچه‌های کندوان دیده می‌شود.

کوچه‌های سنگی کندوان

کوچه های سنگی کندوان

یکی از دیدنی‌های روستای کندوان، کوچه‌های سنگی و پرشیب روستاست. کوچه‌های روستا در میان کران‌ها ایجاد شده و در میان کوچه نهر کوچکی دیده می‌شود. نهر در روزهای بارانی و در زمان آب‌شدن برف‌ها به کمک مردم روستا می‌آید و آب در آن جاری می‌شود. در برخی از کوچه‌ها پله‌های سنگی دیده می‌شود که این پله‌ها در گذشته برای کاهش شیب‌ و راحتی رفت‌وآمد تعبیه شده بودند.

طبیعت روستای کندوان

طبیعت کندوان
عکس از Khadije mahdikhanlou

به غیر از معماری زیبای روستای کندوان، طبیعت سرسبز و زیبا با مناظر فوق العاده  این روستا باعث شده تا روستای کندوان یکی از مقاصد زیبای گردشگری استان آذربایجان به حساب بیاید. کندوان در روزهای اول بهار به رنگ سبز روشن در می‌آید و کران‌های قهوه‌ای رنگ در میان آن سربرآورده است و در روزهای آخر پاییز و زمستان روستا به رنگ سفید در می‌آید. باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی روستا در اطراف کران‌ها قرار گرفته و در روزهای برداشت محصول زیبایی خاصی به منطقه می‌دهد. کندوان جز شهرهای خنک برای سفر در تابستان محسوب می‌شود.

همچینن در میان دامنه کوه‌ سهند، گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که مردم روستا از آن‌ها برای تهیه غذا و داروهای خانگی استفاده می‌کنند.

رودخانه کندوان

بخشی از طبیعت زیبای کندوان مدیون رودخانه پرآب خود است. رودخانه در حاشیه روستا قرار دارد و مناطق ییلاقی و باغات سرسبز منطقه نیز در حاشیه این رود قرار گرفته‌اند.

چشمه‌های آب معدنی کندوان

جاهای دیدنی کندوانچشمه آب‌معدنی کندوان یکی دیگر از جاذهای دیدنی کندوان است که دارای خواص درمانی بسیاری است و از دیگر بهانه‌های مسافران برای سفر به این روستای فوق العاده است. آب این چشمه‌ها، جزو آب‌های کربنات کلسیم سرد با دمای ۱۰ درجه است و کمترین میزان آهک را دارد. آب چشمه‌های آب معدنی کندوان برای بیماران کلیوی بسیار مفید است.

بازارچه صنایع دستی کندوان

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های روستا بازارچه صنایع دستی کندوان است. در بازارچه صنایع دستی، محصولات خانگی و محصولاتی که توسط روستاییان تهیه شده، به فروش می‌رسد. مهم‌ترین محصول روستای کندوان عسل کوهستان است. از سایر محصولات روستای کندوان می‌توان به لبنیات، آب‌معدنی، گردو، گیاهان دارویی، دوشاب یا شیره انگور، عسل و بادام اشاره کرد. از صنایع دستی روستای کندوان که در بازارچه به‌فروش می‌رسد می‌توان به گلیم، جاجیم و روسری‌های کلاقه‌ای اشاره کرد. یکی دیگر از محصولات اصلی روستای کندوان و روستاهای خطه آذربایجان، خشکبار است که به برکت آب‌و‌هوای مناسب در اکثر مناطق استان، محصولات خشکبار با کیفیت عالی عرضه می‌شود.

سخن آخر

کندوان جاهای دیدنی زیادی دارد و یکی از آثار مهم باستانی کشور به حساب می‌آید جالب است بدانید فقط سه روستای صخره‌ای در جهان وجود دارند. کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا دو روستای صخره‌ای دیگری هستند که در کنار کندوان سه روستای صخره‌ای در جهان را تشکیل می‌دهند. بنابراین حتما به دیدن این روستای شاخص و قدیمی بروید. برای اقامت نیز نگران نباشد می توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

سفر خوش

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.2/5 - (13 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *