جاهای دیدنیشهرها

جاهای دیدنی کاشان | گلاب ناب کویر

شهر خانه‌های تاریخی و گلاب ناب، در جوار کویر آرام خفته است و خود را به رنگ کویر درآورده تا زیبایی‌های خود را استتار کند. بعد از سفر به کاشان و اکتشاف این زیبایی‌ها، می‌توانیم حسابی چشم و ذهنمان را به یک ضیافت مفصل ببریم؛ چون در کمتر جایی می‌توانیم آن‌ها را از معماری زیبای ایرانی سیراب کنیم. در هر گوشه از جاهای دیدنی کاشان که چشم بگردانید تزیینات، کاشی‌کاری، مقرنس‌ها و کنگره‌های ظریفی می‌بینید که استادان معمار ایرانی در طول چند قرن اخیر آن‌ها را با حوصله و در نهایت ذوق و سلیقه طراحی کرده‌اند.

کاشان از معدود مقاصدی است که سفر یک‌روزه به آن آنچه از سفر به یک شهر تاریخی انتظار دارید را به شما می‌دهد و در صورت تمدید روزهای اقامت، باز هم چیزی برای عرضه و سیراب‌کردن چشم و ذهن شما دارد.

در این مقاله با تعدادی از مشهورترین جاهای دیدنی کاشان آشنا می‌شوید که می‌توانید تعدادی از آن‌ها را برای کاشان گردی در یک روز انتخاب کنید و اگر زمان بیشتری داشتید، می‌توانید همه آن‌ها را در چند روز و سر فرصت ببینید.

کاشان کجاست؟

کاشان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان اصفهان است که در شمال آن قرار دارد و نزدیک بودن آن به شهرهای قم و تهران باعث شده که گردشگران بسیاری از هر 2 شهر داشته باشد. البته زیبایی جاهای دیدنی کاشان آنقدر زیاد است که به جز قم و تهران، از شهرهای دورتر و حتی خارج از کشور نیز گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

کاشان شهر خانه‌های تاریخی و بازارهای سنتی است، شهری با داستان‌های عاشقانه که بر تن خانه‌های قدیمی مانده‌اند و باعث رونق گردشگری در این شهر شده‌اند. همان‌طور که گفتیم این شهر در مجاورت کویر قرار دارد و به همین دلیل بهتر است اوایل بهار، پاییز و اواخر زمستان را برای بازدید از جاهای دیدنی کاشان انتخاب کنید. گلاب و عرقیجات سنتی، فرش، گلیم، جاجیم و گیوه از مشهورترین سوغاتی‌های کاشان محسوب می‌شوند.

در ادامه بهترین جاهای دیدنی کاشان را به شما معرفی می‌کنیم تا با تاریخ و فرهنگ این شهر بیشتر آشنا شوید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

برای آشنایی بیشتر مقاله‌ی کاشان کجاست؟ را مطالعه کنید.

باغ و حمام فین کاشان؛ قتلگاه امیرکبیر

حوضی بلند که از میان باغ رد شده و به ساختمان دو طبقه انتهای آن می رسد. ساختمانی با یک شاه نشین . د. ایوان کوچک در کنار
باغ و حمام فین کاشان یکی از میراث جهانی یونسکو در ایران است.

حتی اگر باغ و حمام فین کاشان را از نزدیک ندیده باشید، نام  آن را در کتاب‌ها خوانده‌اید و تصویرش را در فیلم‌های تاریخی دیده‌اید. مجموعه‌ای که به دلیل معماری اصیل و واقعه مهمی که در آن اتفاق افتاده به یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران و جاهای دیدنی کاشان تبدیل شده و یکی از میراث جهانی یونسکو در ایران است.

درباره قدمت این باغ داستان‌ها و سندهای متفاوتی وجود دارد؛ عده‌ای آن را متعلق به دوران ساسانی و عده‌ای مربوط به سلسله صفاری می‌دانند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های باغ فین کاشان حمام فین است که در قسمت جنوبی آن قرار گرفته و محل به قتل رسیدن امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار است.

شما می‌توانید برای اجاره سوئیت در کاشان و نزدیک به باغ فین، در صفحه اصلی سایت اتاقک نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های آن را ببینید.

آدرس حمام فین کاشان: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان امیرکبیر

ساعات بازدید: 9 صبح تا 6:30 عصر

خانه عباسیان؛ خانه‌ای که از عمق زمین می‌آید

خانه ای بزرگ با در و گنجره های بلند چوبی ريا، طراح های زیبای گچ بری و نره های آجری به نام خانه عباسیان
تفاوت عمده خانه عباسیان با سایر خانه‌های تاریخی کاشان، عمق زیاد حیاط اول آن است.

خانه تاریخی عباسیان یکی از زیباترین دیدنی‌های شهر کاشان است که باید بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهید. این خانه تاریخی هم‌زمان با دوره قاجار و به درخواست حاج محمدابراهیم تاجر بین سال‌های ۱۲۴۵ تا ۱۲۴۸ هجری قمری ساخته شد. معماران هنرمند ایرانی 20 سال برای ساخت خانه عباسیان زمان صرف کردند. این خانه تاریخی در مساحتی حدود ۵۰۰۰ مترمربع با ۵ طبقه و ۵ حیاط ساخته شده است.

از جمله شاخصه‌های بارز معماری در این بنا می‌توان به قرینه‌سازی، ساخت فضاهای فصلی، معماری درون‌گرا و اسلامی (ورودی ساده و اندرونی پر از تزیینات) و استفاده از سبک گودال باغچه اشاره کرد. تفاوت عمده خانه عباسیان با سایر خانه‌های تاریخی کاشان، عمق زیاد حیاط اول آن است که انگار آن را از دل زمین بیرون آورده‌اند.

بدون شک خانه عباسیان کاشان یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین جاهای دیدنی کاشان است که بازدید از گچ‌بری‌ها، آینه‌کاری‌ها و مقرنس‌کاری‌های دیدنی آن تجربه لذت‌بخشی خواهد بود.

آدرس خانه عباسیان کاشان: استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

ساعات بازدید: 8 صبح تا 8 شب

اجاره سوئیت در کاشان با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بازار سنتی کاشان؛ گنجینه آثار تاریخی کاشان

سقف بسیار زیبای بازار کاشان که با کاشی کاری های مدل دار و حجم های منظم ساخته شده
این بازار در سال ۱۳۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

بازار سنتی کاشان قلب تپنده این شهر و یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان است. این بازار از اواسط خیابان بابا افضل شروع شده و تا خیابان دروازه‌دولت ادامه پیدا می‌کند. هرچند که بازار به‌تنهایی معماری بی‌نظیری دارد؛ اما قرار داشتن بناهای تاریخی مانند مسجد میدان میرعماد و کاروان‌سراهای غفارپور، رباط، بروجردی‌ها، نراقی‌ها و میرپنج و تیمچه‌های معروفی مانند امین‌الدوله، بخشی و سیدآقا باعث شده است تا این بازار در سال ۱۳۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شود.

بدون شک بازار سنتی کاشان بهترین انتخاب برای گشت‌وگذار، آشنایی با فرهنگ مردم کاشان و خرید سوغات است.

آدرس بازار سنتی کاشان: استان اصفهان، کاشان، خیابان بابا افضل، بازار کاشان

ساعات بازدید: 9:30 صبح تا 12 ظهر، 5 عصر تا 8:30 شب

مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان؛ معبد نور، رنگ و زیبایی

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان با کنبد و گل دسته کاشی کاری های زیبا
معماری این بنا ساده و منحصربه‌فرد است و نشان از ذوق و سلیقه معماران ایرانی دارد.

مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مسجدهای ایران است. این مسجد در دوره قاجار به درخواست و با سرمایه شخصی حاج محمدتقی خانبان ساخته شد. مسجد آقابزرگ از نظر تاریخی و معنوی برای مردم کاشان بسیار مهم است و از ابتدا با هدف کاربری مذهبی و آموزشی مثل برگزاری نماز جماعت، مراسم مذهبی و آموزش قرآن و درس و بحث بنا شده بود.

معماری این بنا ساده و منحصربه‌فرد است و نشان از ذوق و سلیقه معماران ایرانی دارد. برخلاف سایر مسجدها، گنبدخانه این مسجد روی ۸ پایه عظیم ساخته شده است. این نوع طراحی که مجرای چرخش هوای آن از زیر پایه‌های اصلی بنا شروع می‌شود، به پایین آمدن دمای محوطه در روزهای گرم تابستانی کمک بسیاری می‌کند. مسجد و مدرسه آقابزرگ به دلیل معماری زیبایش، یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان است که نباید در سفرتان به این شهر بازدید از آن را از قلم بیندازید.

آدرس مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان: استان اصفهان، کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقابزرگ

ساعات بازدید: 9:30 صبح تا 7 عصر

خانه طباطبایی‌های کاشان؛ عروس خانه‌های تاریخی ایران

خانه ای بزرگ با نمایی سفید که روی آن گچ کاری های ظریف انجام شده، حوضی کشیده در میان حیاط با چند فواره به نامخانه طباطبایی‌ها کاشان
خانه طباطبایی‌های کاشان در خیابان علوی این شهر قرار دارد.

خانه‌های تاریخی کاشان جزء زیباترین عمارت‌های تاریخی در کشور هستند. یکی از این عمارت‌های زیبا، خانه طباطبایی‌های کاشان است. به خانه تاریخی طباطبایی‌ها لقب عروس خانه‌های ایران را داده‌اند.

در سال 1250 هجری قمری، صاحب‌خانه طباطبایی‌ها یعنی حاج سید جعفر طباطبایی تصمیم به ساخت این خانه گرفت و از معماران و هنرمندان سرشناس آن زمان برای ساخت بنایی باشکوه دعوت به همکاری کرد. هرچند در مدت ۱۰ سال افراد بسیاری برای کامل شدن این خانه و تزئینات بی‌نظیر آن وقت و انرژی صرف کردند؛ اما استاد علی مریم (به‌عنوان مامور طراحی و ساخت) مهم‌ترین نقش را در این میان برعهده داشت.

خانه طباطبایی‌ها دارای 3 بخش مجزا، ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب و ۳ بادگیر است. اگر به خانه‌های تاریخی و معماری سنتی علاقه دارید به اقامتگاه سرای سایه کاشان هم سری بزنید. خانه طباطبایی‌ها یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان به حساب می‌آید.

آدرس خانه طباطبایی‌های کاشان: استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی

ساعات بازدید: 9 صبح تا 4:30 عصر

خانه بروجردی‌ها؛ نماد عاشقی در دوران قاجار

خانه بروجردی های کاشان
مساحت این خانه در حدود 1700 مترمربع و زیربنای آن 1000 مترمربع است. – عکاس: گودرز طالبی

خانه بروجردی‌ها یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است. این بنا به دستور حاج سید حسن نطنزی در نیمه دوم قرن 13 و در زمان قاجار ساخت شد. بادگیرهای قرینه هلالی‌شکل بر بام تالار و کلاه‌فرنگی این عمارت از جمله مهم‌ترین و زیباترین جلوه‌های معماری ایرانی محسوب می‌شود.

مساحت  این خانه در حدود 1700 مترمربع و زیربنای آن 1000 مترمربع است. خانه طباطبایی‌ها از بخش‌های مختلفی مثل بیرونی، اندرونی، راهروها، هشتی، حیاط تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، آشپزخانه، سرداب و 2 ورودی مختلف تشکیل شده است. خانة بروجردی‌ها در 2 طبقه ساخته شده است که اگر سرداب قسمت جنوبی را هم حساب کنیم، تعداد طبقات آن به 3 می‌رسد.

نقاشی‌های این خانه زیر نظر صنیع‌الملک (عموی کمال‌الملک) انجام شده است. صاحب‌خانه بازرگانی نطنزی بود که سفرهای زیادی به بروجرد داشته است و به همین دلیل، به بروجردی مشهور شده بود. پسر صاحب‌خانه، شیفته دختر سید جعفر طباطبایی (تاجر بزرگ فرش کاشانی) شد و طباطبایی‌ها شرط ازدواج را بخشیدن خانه‌ای زیبا در حد و اندازه خانه خود گذاشتند. به همین دلیل، خانه بروجردی‌ها را نمادی از عشق دوران قاجار می‌دانند.

آدرس خانه بروجردی‌های کاشان: استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوچه باستان

ساعات بازدید: 9 صبح تا 4:30 عصر

تپه سیلک؛ بنایی با 8 هزار سال تاریخ

تپه سیلک کاشان
باستان‌شناسان قدمت این تپه تاریخی را 8 هزار سال تخمین زده‌اند. – عکاس: امیر حسینی

تپه سیلک از معدود جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام می‌رسد. باستان‌شناسان قدمت این تپه تاریخی را 8 هزار سال تخمین زده‌اند و پیدا شدن خرده سفال‌های چند هزار ساله و دوک‌های نخ ریسی در این منطقه این ادعا را ثابت می‌کند.

تپه سیلک در اصل ویرانه‌های قدیمی‌ترین زیگورات (معبد) ایران است که یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های شهرنشینی ایران باستان در اطراف آن شکل گرفته بود. در موزه این مجموعه سفال‌ها، دفینه‌ها، سایر یافته‌های تاریخی و اسکلت‌های کشف شده از آن دوران به نمایش گذاشته شده است. به جز این موزه، امکان بازدید از کارگاه‌های پروفسور گریشمن هم وجود دارد. پروفسور گریشمن نخستین باستان‌شناسی بود که اکتشاف در تپه سیلک را در سال 1311 شمسی آغاز کرد.

آدرس خانه تپه سیلک کاشان: استان اصفهان، کاشان، خیابان امیرکبیر، خیابان امیرالمؤمنین، انتهای ذوالفقار دهم، پایگاه میراث‌فرهنگی سیلک

ساعات بازدید: 9 صبح تا 4 عصر

مسجد جامع کاشان؛ یادگار دختر مالک‌اشتر

مسجد جامع کاشان
در دوران قبل از اسلام این بنا آتشکده بوده است. – عکاس: امیرحسین مقتدایی

مسجد جامع کاشان یکی از زیباترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی کاشان است که متأسفانه رسیدگی زیادی به آن نمی‌شود. این بنا با شکل و شمایل فعلی در دوران سلجوقیان ساخته شده است. در دوران قبل از اسلام این بنا آتشکده بوده و بعد از اسلام تغییر کاربری داده و به مسجد تبدیل شده است.

این مسجد در نزدیکی میدان کمال‌الملک و بسیاری از خانه‌های تاریخی، بوتیک هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی کاشان قرار دارد و به همین دلیل دسترسی به آن بسیار راحت است. بنیان‌گذار این مسجد را صفیه خاتون دختر مالک‌اشتر می‌دانند و در دوره‌های مختلف تاریخی توسط کریمخان زند و حاکمان قاجاری کاشان مرمت شده است.

این مسجد در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و از جاذبه‌های آن می‌توان به گچ‌بری‌ها، کاشی‌کاری‌ها، شبستان‌ها بزرگ و مناره آجری آن اشاره کرد.

آدرس مسجد جامع کاشان: استان اصفهان، کاشان، خیابان بابا افضل، محله میدان کهنه

حمام سلطان امیراحمد؛ خانه کاشی‌های فیروزه‌ای و زرفام

حمام سلطان امیراحمد کاشان
نام این حمام را از امامزاده مجاور خود یعنی سلطان امیراحمد گرفته‌اند. – عکاس: Can Baysal

حمام سلطان امیراحمد یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است که در خیابان علوی قرار دارد و به دلیل کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و زرفام خود شهرت پیدا کرده است. این حمام در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است و قدمت آن به دوران سلجوقیه و قاجار باز می‌گردد.

نام این حمام را از امامزاده مجاور خود یعنی سلطان امیراحمد گرفته‌اند که نوه امام نهم شیعیان است. این حمام در سال 1375 بازسازی شده و دارای بخش‌هایی مثل حمام بزرگ، سربینه، میان در، گرمخانه، خزینه، گلخن، حمام کوچک و بام است که هر کدام از این قسمت‌ها تزیینات و کاشی‌کاری‌های زیبا و منحصر به فردی دارد.

آدرس حمام سلطان امیراحمد کاشان: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد

ساعات بازدید: 9 صبح تا 4:30 عصر

موزه اسباب‌بازی و خیمه‌شب‌بازی؛ خانه عروسک‌های تاریخی

خانه موزه اسباب بازی کاشان
در این جاذبه تاریخی کارگاه آموزش و ساخت عروسک و فروشگاه عروسک‌های سنتی هم وجود دارد. – عکاس: Lima Titas

موزه اسباب‌بازی و خیمه‌شب‌بازی کاشان در اصل یکی از خانه‌های تاریخی کاشان است که در سال‌های اخیر چند بار بازسازی شده است و به جز موزه، کاربری اقامتگاه را هم دارد. خانه‌ای که در محل همین بنا قرار داشت، متعلق به جعفر علامه فیضی از روحانیون و شعرای اواخر دوران قاجار بود.

در این موزه می‌توانید عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی با قدمت 150 سال، عروسک‌های محلی نواحی مختلف ایران، اسباب بازی‌هایی 100 ساله و نمونه‌هایی از اسباب‌بازی ملل دیگر را مشاهده کنید. همچنین در خانه و موزه اسباب‌بازی و خیمه‌شب‌بازی کارگاه آموزش و ساخت عروسک و فروشگاه عروسک‌های سنتی هم وجود دارد.

آدرس موزه اسباب‌بازی و خیمه‌شب‌بازی کاشان: استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، باستان ششم، بن‌بست علامه، شماره ۴۳

سخن آخر

در این مقاله 10 مورد از جاهای دیدنی کاشان را معرفی کردیم که گل سرسبد آن‌ها هم محسوب می‌شود و معرفی تمامی خانه‌ها و اماکن تاریخی این شهر در حوصله این مقاله نمی‌گنجد. برای دسترسی بهتر به این اماکن تاریخی و مذهبی، می‌توانید روی اتاقک حساب کنید و با اجاره ویلا و سوئیت از این سایت اقامت دلپذیر و به صرفه ای در شهر تاریخی کاشان داشته باشد.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی کاشان بهترین جاهای دیدنی کاشان کدامند؟

حمام فین، خانه بروجردی‌ها، خانه طباطبایی‌ها، تپه سیلک، مسجد جامع کاشان

بهترین جاهای دیدنی برای کاشان گردی در یک روز کدامند؟

حمام و باغ فین، خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها

حمام و باغ فین کاشان کجاست؟

استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان امیرکبیر

4/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *