جاهای دیدنیآبشار هاباغ‌هاتجربه سفردریاچه‌هاشهرها

معرفی جاهای دیدنی کرمانشاه | بیش از 20 جاذبه تاریخی و طبیعی

اگر قدمت و تنوع آثار باستانی یک شهر در دوره‌های مختلف شما را برای انتخاب آن به عنوان مقصد سفر متقاعد می‌کند، باید بگویم که مقاله درستی را باز کرده‌اید. تاریخ، فرهنگ و تنوع جاهای دیدنی کرمانشاه که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده، کلی بهانه برای سفر به شما می‌دهد.

چرا آن‌قدر روی قدمت کرمانشاه مانور می‌دهیم؟ چون بنا بر اسناد تاریخی، زمانی که اجداد غارنشین ما تصمیم گرفتند از منطقه امن خود خارج شوند، کرمانشاه را به عنوان یکی از اولین سکونتگاه‌های خود انتخاب کردند. بعد از آن این شهر همیشه مهد تمدن بوده و وجود آثار باستانی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی، این موضوع را ثابت می‌کند. بوی نان برنجی، مردم بافرهنگ و مهمان‌نواز و آب‌وهوای معتدل کوهستانی باعث می‌شود که این شهر کوهستانی، در وسوسه‌کردن شما برای سفر چیزی کم نگذارد.

در ادامه با بیش از 20 مورد از جاهای دیدنی کرمانشاه آشنا می‌شوید.

فهرست مطلب

کرمانشاه کجاست؟

کرمانشاه شهری تاریخی با آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی است که مرکز استان کرمانشاه محسوب می‌شود. اوج شکوفایی و آبادانی این شهر مربوط به دوران ساسانیان اتفاق است و در آن زمان به‌عنوان دومین پایتخت این سلسله انتخاب شد. همچنین برخی از اسناد تاریخی و آثار باستانی کشف شده نشان می‌دهد که قدمت سکونت انسان در این شهر به دوران پارینه‌سنگی (700 هزار سال پیش) می‌رسد.

البته این شهر در دوران صفویه، زندیه، قاجار و پهلوی نیز یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور بوده و آثار تاریخی متعددی از این دوره‌ها را در دل خود دارد.

در حال حاضر کرمانشاه یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کردنشین در غرب ایران است و مردم آن به گویش‌های مختلف زبان کردی صحبت می‌کنند. بیشتر اهالی کرمانشاه شیعه، سنی یا اهل حق هستند و در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی می‌کنند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

برای لذت بردن از جاهای دیدنی کرمانشاه، بهتر است از اوایل بهار تا اواسط تابستان به این شهر سفر کنید و هنگام بازگشت هم یادتان نرود که با خودتان نان برنجی، نان خرمایی و کاک به خانه ببرید.

برای آشنایی بیشتر با این شهر، مقاله کرمانشاه کجاست را بخوانید.

بیستون؛ کوه تاریخی کرمانشاه

بیستون | کوه تاریخی کرمانشاه
همان بیستون مقدس که «نظامی» در «خسرو و شیرین» به آن اشاره کرده است.

در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و جنوب غربی شهر بیستون، کوهی به همین نام در مسیر همدان به کرمانشاه  قرار دارد. این همان بیستون مقدس است که «نظامی» در «خسرو و شیرین» به آن اشاره کرده است. این مورد از جاهای دیدنی کرمانشاه، در مسیر جاده ابریشم  قرار داشته و پادشاهان و فرمانروایان به آن توجه زیادی داشته‌اند. این مجموعه ۲۸ اثر ملی ثبت شده دارد که در اطراف آن ۱۵۰ اثر تاریخی دیگر نیز شناسایی شده است. کتیبه و نقش‌برجستة داریوش نیز در بیستون قرار دارد که متعلق به دورة هخامنشیان است که داستان بردیای دروغین یا همان گئومات مغ را به تصویر کشیده است. این کتیبه در سال ۱۳۸۵ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آدرس بیستون کرمانشاه: استان کرمانشاه، 30 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، شهر بیستون، محوطه تاریخی بیستون

معبد آناهیتا؛ آرامگاه ایران باستان کرمانشاه

معبد آناهیتا | آرامگاه ایران باستان کرمانشاه
معبد آناهیتا دومین اثر سنگی ایران بعد از تخت جمشید است.

معبد آناهیتا یکی از بزرگ‌ترین بناهای سنگی ایران و یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است که در شهر کنگاور کرمانشاه قرار دارد. معبد آناهیتا دومین اثر سنگی ایران بعد از تخت جمشید است که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.  این معبد به‌منظور محلی برای عبادت و آتشکده‌ای برای احترام به مقام الهه نگهبان آب ساخته شده بود که بعد از ورود اسلام به ایران در شکل ظاهری آن تغییرات عمده‌ای ایجاد شد. معبد آناهیتا به دوره اشکانی یا ساسانی مربوط است و مانند دیگر آرامگاه‌های آن زمان بر بلندی قرار دارد. معبد آناهیتا در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس معبد آناهیتا کرمانشاه: استان کرمانشاه، کنگاور، بلوار انقلاب، خیابان شهدا

طاق بستان؛ معروف‌ترین بنای گردشگری کرمانشاه

طاق بستان | معروف‌ترین بنای گردشگری کرمانشاه
در این مجموعه ارزشمند تصاویری از تاج‌گذاری خسروپرویز، اردشیر دوم و اردشیر سوم وجود دارد.

طاق بستان مجموعه‌ای تاریخی از سنگ‌نوشته‌ها و سنگ‌نگاره‌هایی است که در بخش شمال غربی کرمانشاه قرار گرفته‌اند و به دوران ساسانیان تعلق دارند. این مجموعه نیز از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است.

پس از حکومت اردشیر دوم ساسانی، طاق بستان را به دلیل وجود کوه‌های مرتفع برای حکاکی تصویر رخدادهای تاریخی انتخاب کردند. در این مجموعه ارزشمند تصاویری از تاج‌گذاری خسروپرویز، اردشیر دوم و اردشیر سوم حکاکی شده است. همچنین در آن سنگ‌نگاره‌ای وجود دارد که در آن مراسم شکار گراز را به تصویر کشیده‌اند. این اثر در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس طاق بستان کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان پدر، خیابان طاق بستان

برای اجاره سوئیت و خانه روزانه در کرمانشاه و نزدیک به طاق بستان، می‌توانید در صفحه اصلی سایت اتاقک نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های آن را ببینید.

گوردخمه صحنه؛ آرامگاه اسطوره‌های کرمانشاه

گوردخمه صحنه
دسترسی به این گوردخمه‌ها فقط با ابزار سنگ‌نوری امکان‌پذیر است.

گوردخمه صحنه که در شهر صحنه قرار دارد به گوردخمه دربند نیز شهرت دارد و سمت راست آن رود دربند جاری است. این گوردخمه‌ها در میان محلی‌های آن منطقه به قبر کیکاووس، فرهاد کوه‌کن و گور شیرین و فرهاد معروف است. قرار گرفتن موقعیت گوردخمه‌ها در میان درختان وحشی و باغ‌های میوه، زیبایی چشم‌نوازی ایجاد کرده است.

برای دسترسی به داخل این گوردخمه‌ها، باید ابزار سنگ‌نوردی داشته باشید و بتوانید از صخره‌های کوه شوق علی بالا بروید.

آدرس گوردخمه صحنه کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهرستان صحنه، بدنه کوه شوق علی

گوردخمه اسحاق وند؛ قدیمی‌ترین گوردخمه کرمانشاه

گوردخمه اسحاق وند
این گوردخمه‌ها به دوران مادها تعلق دارند.

گوردخمه‌های اسحاق وند یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه هستند که شامل 3  قبرهای صخره‌ای مربوط به دوران مادها می‌شود. این گوردخمه‌ها را با نام سکاوند هم می‌شناسند و در ۲۵ کیلومتری شهرستان هرسین و نزدیک روستای اسحاق وند قرار دارند.

آدرس گوردخمه اسحاق وند کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهرستان هرسین، ۲۵ کیلومتری هرسین

تکیه بیگلربیگی؛ زیباترین تکیه کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی
هم موزه و هم اثر تاریخی!

یکی از زیباترین تکیه‌ها و جاهای دیدنی کرمانشاه، تکیه بیگلربیگی است. تکیه بیگلربیگی آینه‌کاری فوق‌العاده و چشم‌انداز بی‌نظیری در میان تکیه‌های کرمانشاه دارد. این تکیه در محله قدیمی فیض‌آباد واقع شده و قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. در سمت غربی حیاط تالار آن آینه‌کاری بزرگی دیده می‌شود که به حسینیه معروف است. این تکیه به عنوان موزه خط و کتابت و موزه پارینه‌سنگی کرمانشاه نیز پذیرای بازدیدکنندگان است.

آدرس تکیه بیگلربیگی کرمانشاه: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان مدرس، روبه‌روی مسجد جامع

تکیه معاون الملک؛ قدیمی‌ترین تکیه کرمانشاه

تکیه معاون الملک
این تکیه 114 سال پیش ساخته شده است.

قدیمی‌ترین تکیه کرمانشاه، تکیه معاون الملک است. ۱۱۴ سال پیش حسین‌خان معین الرعایا این تکیه را بنا کرد و بعدها به دست حسن خان معین الملک تکمیل شد. تکیه معاون الملک کاشی‌کاری‌های بسیار زیبایی دارد و رنگ‌های به‌کاررفته در کاشی‌های آن طبیعی است. این تکیه از 3 بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است و در قدیم میزبان عزاداری‌های مردم بوده است. در قسمت جنوبی عباسیه نیز تالاری به عنوان «موزه مردم‌شناسی کرمانشاه» قرار دارد که بازدید از آن برای عموم آزاد است.

آدرس تکیه معاون الملک کرمانشاه: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان حداد عادل

غار قوری قلعه؛ پدیده سنگی کرمانشاه

غار قوری قلعه
یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد کرمانشاه

غار قوری قلعه که زیباترین پدیده‌های سنگی را در دل خود جای داده، یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که فاصله زیادی با این شهر دارد. این غار در دامنه رشته‌کوه شاهو، در فاصله ۸۷ کیلومتری شهر کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری پاوه، در میان کانی‌های آهکی واقع شده است. این غار از سطح دریا حدود ۱۲۰۰ ارتفاع دارد و این غار از ۲ بخش تشکیل شده است. بخش اول که ۵۰۰ متر طول دارد و بخش دوم هم گردشگری آن است. این بخش چندبرابر بخش اول وسعت دارد و مهم‌ترین جاذبه آن تالار بتهوون، یکی از سحرانگیزترین تالارهای قندیلی جهان است که هر کدام از قندیل‌های آن صدای متفاوتی می‌دهند.

آدرس غار قوری قلعه کرمانشاه: استان کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری شهر روانسر

تالاب هشیلان؛ خانه ماران کرمانشاه

تالاب هشیلان
تالاب هشیلان در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد.

تالاب هشیلان که در گویش کردی به معنای خانه ماران است، از دو بخش «هشی» به معنای مار و «لان» به معنی خانه تشکیل شده است. در این تالاب ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ قرار دارد. افزایش سطح آب تالاب باعث می‌شود که این جزیره‌ها در روزهای زمستانی و پر باران در زیر آب پنهان شوند. تالاب هشیلان در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی کرمانشاه است که دسترسی راحتی دارد.

آدرس تالاب هشیلان کرمانشاه: استان کرمانشاه، 26 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، جاده کرمانشاه به روانسر، دهستان الهیار خانی

غار پرآو؛ دومین اثر طبیعی کرمانشاه

غار پراو
غار پرآو یعنی غار پر آب!

غار پراو در زبان کردی به معنای غار پرآب است. این غار ۴۰ سال پیش کشف شد و به دلیل عمودی بودن غار، به آن لقب اورست غارهای جهان را داده‌اند. این غار دومین اثر طبیعی کرمانشاه است که در سال ۱۳۸۸ در لیست آثار سازمان حفاظت از محیط‌زیست ثبت شده است. این غار در ۱۲ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه و بین کوه‌های طاق‌بستان و کوه بیستون قرار دارد.

آدرس غار پرآو کرمانشاه: استان کرمانشاه، 12 کیلومتری شمال شرق شهر کرمانشاه، روستای چالابه، کوه پرآو

گوردخمه دکان داوود؛ آرامگاهی در ارتفاع

گوردخمه کل داوود | آرامگاهی در ارتفاع
قدمت مقبره‌های سنگی این گوردخمه به دوران مادها و هخامنشیان بر می‌گردد.

شهرستان سر پل ذهاب یکی از مناطق استان کرمانشاه است که تعداد زیادی از جاهای دیدنی کرمانشاه در دل آن قرار دارد. گوردخمه دکان داوود هم یکی دیگر از این جاذبه‌ها است که در فاصله ۳ کیلومتری از جنوب شرقی سرپل ذهاب و در ابتدای جاده انزل قرار دارد.

بومی‌های این منطقه گوردخمه دکان داوود را به نام که‌ل داوود یا که‌ل داو هم می‌شناسند. این اثر تاریخی از سال ۱۳۱۰ تاکنون به عنوان آثار ملی ایران به ثبت سیده است. قدمت مقبره‌های سنگی این گوردخمه به دوران مادها و هخامنشیان بر می‌گردد.

دسترسی به داخل دخمه در واقع امکان‌پذیر نیست؛ چون از سطح زمین ارتفاع زیادی دارد. بر اساس تصاویری که روی دیوار ایوان‌های این گوردخمه حجاری شده، تصور می‌شود که این مقبره متعلق به ایشتوویگو (آخرین پادشاه مادها) باشد.

آدرس گوردخمه دکان داوود کرمانشاه: استان کرمانشاه، ۳ کیلومتری جنوب شرق سرپل ذهاب

سرآب نیلوفر؛ دریایی از نیلوفرهای آبی

سر‌آب نیلوفر
دریاچه سرآب در فصل‌های گرم سال حسابی دیدنی می‌شود.

سرآب نیلوفر که معمولاً به‌صورت اشتباه سراب نیلوفر نوشته می‌شود، یکی از باارزش‌ترین میراث طبیعی کشورمان و از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. دریاچه سرآب نیلوفر یکی از پدیده‌های طبیعی شهر کرمانشاه است که در دامنه کوه کماجار قرار گرفته است. این دریاچه به دلیل وجود نیلوفرهای آبی به سرآب نیلوفر معروف شده و بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از آن است. در فصل‌های پاییز و زمستان نیز محیط اطراف دریاچه جلوه‌ای زیبا و طبیعت بی‌نظیری دارد. آب سرآب نیلوفر از چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و مکان مناسبی برای قایق‌سواری است.

این دریاچه کوچک که در فاصله ۲۰ کیلومتری از شمال غربی شهر کرمانشاه جا خوش کرده، به عنوان پنجاه و پنجمین میراث طبیعی ایران در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسیده است.

البته سرآب نیلوفر امروزی با چیزی که آن سال‌ها دیده می‌شد تفاوت زیادی دارد! متأسفانه به دلیل خشکسالی‌هایی که در چند سال اخیر دامنگیر طبیعت کشورمان شد، تعداد زیادی از گل‌های نیلوفر آبی این دریاچه از بین رفتند. البته برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی هم اثر بسزایی در خشک شدن دریاچه سرآب و از بین رفتن نیلوفرهایش داشته است.

خوشبختانه در سال ۱۳۹۵ با تلاش عوامل دانشگاه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه، تعدادی بوته نیلوفر آبی در این دریاچه کاشته شد. این کار از نابودی کامل دریاچه سرآب نیلوفر جلوگیری کرد و این جاذبه گردشگری کرمانشاه را برای ایران حفظ کرد.

دریاچه سرآب در فصل‌های گرم سال حسابی دیدنی می‌شود. یعنی زمانی که شکوفه‌های نیلوفر باز شده و گل می‌دهند. تصور کنید با قایقی روی آب، آرام‌آرام از میان گل‌های صورتی رنگ نیلوفر عبور می‌کنید.

آدرس سرآب نیلوفر کرمانشاه: استان کرمانشاه، 20 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، روستای سرآب نیلوفر

سرآب صحنه؛ منبع سرسبزی و تازگی در کرمانشاه

سرآب صحنه | منبع سرسبزی و تازگی در کرمانشاه
این سرآب و محوطه اطرافش در گذشته محل تفریح شاهان و بزرگان زیادی بوده است.

شهرستان صحنه یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه را در دل خودش دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، بعد از سرآب نیلوفر، سرآب صحنه بهترین جاذبه دیدنی کرمانشاه برای شما خواهد بود. اگر در سفر به کرمانشاه به شهرستان صحنه هم سر زدید، برای گردش یک‌راست سراغ محدوده دربند بروید.

حتی اگر دوست دارید یک روز هم در  این محدوده بمانید، نگران محل اقامتتان نباشید. با اجاره ویلا و سوئیت در کرمانشاه، می‌توانید از چند روز قبل برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید تا خیالتان را از بابت اقامتگاه راحت شود.

در دربند صحنه هر چیزی که یک جاذبه دیدنی طبیعی باید داشته باشد را به چشم می‌بینید. از انواع و اقسام درخت‌های وحشی و درخت‌های میوه بگیرید تا صخره و دره و آبشار! در فصل‌های پاییز و بهار جلوه‌ای از بهشت را در دربند صحنه خواهید دید. سکوت آرامش بخشی که در این محدوده حاکم است، می‌تواند خستگی تمام روزهای شلوغ و پرسروصدایی که پشت سر گذاشته‌اید را از یادتان ببرد.

سرچشمه آب‌هایی که به سرآب صحنه وارد می‌شوند، خود یک جاذبه دیدنی جداگانه هستند! 4 چشمه (چوار کینی) نام سرچشمه‌های آب دربند است که در مسیر رسیدن به سرآب، آبشاری زیبا را هم می‌سازد. گفته می‌شود که این آبشار و محوطه اطرافش در گذشته محل تفریح شاهان و بزرگان زیادی بوده است.

آدرس سرآب صحنه کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهرستان صحنه

طاق گرا یا طاق شیرین؛ یادگار دوران ساسانی

طاق گرا یا طاق شیرین
ارتفاع این بنای تاریخی از سطح زمین حدود 11.7 متر است.

طاق گرا هم یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد. باستان‌شناسان این طاق را مانند یک ایستگاه مرزی تشخیص داده‌اند؛ چون طاق گرا در مسیری قرار دارد که فلات ایران را به بین‌النهرین ارتباط می‌دهند و به همین دلیل هم به عنوان مرز بین این پل ارتباطی دیده می‌شود.

طاق گرا به طور کامل از سنگ ساخته شده است و این موضوع باعث شده که بعد از چندین سال سالم باقی بماند. شاید در تصاویر موجود این بنا خیلی بزرگ و بلند به نظر نرسد؛ اما باید بدانید که ارتفاع این بنای تاریخی از سطح زمین حدود 11.7 متر است.

برای رسیدن به طاق گرا باید ۲۰۰ متر بعد از ایست بازرسی پاتاق، وارد جاده فرعی سمت چپ شوید و آن را تا انتها ادامه دهید تا به طاق گرا برسید.

آدرس طاق گرا کرمانشاه: استان کرمانشاه، حدفاصل جاده کرمانشاه به سرپل ذهاب، ۱۵ کیلومتری سرپل ذهاب، گردنه پاتا

باغ گل‌های کرمانشاه؛ دومین باغ گل معروف ایران

باغ گل های کرمانشاه | دومین باغ گل معروف ایران
از بیشتر از  ۴ هزار نوع گل‌وگیاه در این باغ نگهداری می‌شود.

هر کسی از دیدن انبوه گل‌های خوش‌عطر و رنگ به وجد می‌آید. باغ گل کرمانشاه یکی از جاذبه‌های جدید شهر کرمانشاه است که در سال ۱۳۹۳ و در زمینی به بزرگی ۵ هکتار، روبروی بیمارستان سینای کرمانشاه احداث شده است. بیشتر از  ۴ هزار نوع گل‌وگیاه در این باغ کاشته و نگهداری می‌شود. این گیاهان در ۴ باغ مختلف یعنی باغ گل‌های ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی دسته‌بندی شده‌اند.

باغ گل‌های کرمانشاه بعد از باغ گل اصفهان در رتبه دوم بهترین باغ گل کشور قرار دارد. این باغ فضایی بسیار عالی برای یک گردش خانوادگی به شمار می‌رود. باغ گل کرمانشاه به باغ پرندگان این شهر نزدیک است و می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و این جاهای دیدنی کرمانشاه را در یک روز ببینید. برای ورود به این باغ نیازی به پرداخت هزینه نیست.

آدرس باغ گل کرمانشاه: استان کرمانشاه، کرمانشاه، کمربندی غربی، روبه‌روی بیمارستان سینا

پارک کوهستان؛ ایستاده بر فراز کرمانشاه

نمای شهر کرمانشاه از پارک کوهستان
به خاطر نورپردازی‌های زیبا، این پارک در طول شب هم مکان مناسبی برای تفریح است.

پارک کوهستان یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک‌های کوهستانی ایران است که در کرمانشاه قرار دارد. زیباترین و بهترین مناظر شهر کرمانشاه را از محوطه این پارک کوهستانی می‌توانید ببینید. اکثر مسافرانی که از مجموعه تاریخی طاق بستان بازدید می‌کنند، سری هم به این پارک کوهستانی می‌زنند و از این جاهای دیدنی کرمانشاه در یک روز بازدید می‌کنند.

پارک کوهستان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و چشم‌انداز زیبایی که از شهر به نمایش می‌گذارد، به نام بام کرمانشاه هم معروف است. این پارک به خاطر نورپردازی زیبایی که دارد، در طول شب هم مکان مناسبی برای تفریح است.

در این پارک برخی امکانات تفریحی مثل دوچرخه‌سواری وجود دارد. اگر به بادبادک‌بازی هم علاقه مند باشید، می‌توانید در محوطه این پارک بادبادکتان را به آسمان برسانید. فصل بهار و تابستان، یعنی زمانی که هوا سرد نیست، بهترین زمان برای وقت‌گذرانی در این محدوده از شهر است.

آدرس پارک کوهستان کرمانشاه: استان کرمانشاه، بلوار شیرودی، بعد از طاق بستان، میدان کوهنورد

غار دو اَشکَفت؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان‌ها

غار دو اَشکَفت | قدیمی ترین سکونتگاه انسان ها
حدود ۴۰ تا ۱۲۰ هزار سال پیش این غار محل سکونت انسان بوده است.

کوه میوله یا فرخشاد همان کوهی است که پارک کوهستان و طاق بستان در دامنه‌های آن قرار گرفته‌اند. غار دو اشکفت هم از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه است که در دامنه این کوه قرار دارد. اشکفت کلمه‌ای به معنای غار است و ازآنجایی‌که این غار دو ورودی بزرگ دارد نامش را دو اشکفت گذاشته‌اند.

گفته می‌شود که حدود ۴۰ تا ۱۲۰ هزار سال پیش این غار محل سکونت انسان بوده است؛ اما با توجه به این که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، سکونت در آن برای ما عجیب به نظر می‌رسد. البته دلیل اصلی زندگی در این ارتفاع دسترسی راحت‌تر برای شکار حیواناتی مثل بز کوهی، گورخر، میش، آهو و گراز بوده که خوراک انسان‌ها می‌شدند.

اشیا تاریخی با ارزشی از آن دوران در غار دو اشکفت پیدا شده که امروزه در موزه پارینه‌سنگی کرمانشاه نگهداری می‌شوند.

آدرس غار دو اشکفت کرمانشاه: استان کرمانشاه، شمال شهر کرمانشاه، در دامنه کوه میوله

آبشار پیران؛ آبشاری سه‌طبقه

آبشار پیران | آبشاری سه طبقه
ارتفاع آبشار پیران از سطح زمین  حدوداً ۱۵۰ متر است.

آبشار پیران که با نام آبشار ریجاب هم شناخته می‌شود، یکی از عجیب‌ترین آبشارها و مناطق دیدنی کرمانشاه است. نام دیگر آبشار پیران یعنی ریجاب ریشه در زبان کردی کرمانشاهی دارد و به واژه «ریژآوو» بر می‌گردد و به‌مرور به ریجاب تبدیل شده است. کردها در زبان خود آب را «آوو» صدا می‌زنند و بخش دوم واژه یعنی «ریژ» نیز به معنی ریختن است.

حالا چرا این آبشار عجیب‌وغریب است؟ صخره‌هایی که منجر به وجود آمدن این آبشار شده‌اند، طوری کنار هم قرار گرفته‌اند که آبشار پیران سه‌طبقه به نظر می‌رسد! ارتفاع آبشار پیران از سطح زمین  حدوداً ۱۵۰ متر است. اگر از علاقه‌مندان به ورزش صخره‌نوردی هستید، با دیدن سنگ‌ها و صخره‌های اطراف این آبشار حتماً به وجد خواهید آمد.

آدرس آبشار پیران کرمانشاه: استان کرمانشاه، شمال غرب شهر ریژآو، روستای ژالکه

نقش‌برجسته هرکول؛ خفته در دل کوه‌ها

نقش برجسته هرکول | خفته در دل کوه ها
اثر باستانی شگفت‌انگیزی که بر اثر یک اتفاق کشف شد.

اگر از نحوه پیدا شدن این اثر باستانی اگر باخبر شوید حتماً حسابی تعجب می‌کنید! احتمالاً بیستون کرمانشاه را به عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه می‌شناسید؛ حالا در اطراف این جاذبه تاریخی به‌صورت کاملاً اتفاقی نقش‌برجسته هرکول پیدا شده است. اما چطور؟

در سال ۱۳۳۵ زمانی که کارگران شرکت جاده‌سازی، در حال ساخت جاده کرمانشاه – همدان بودند، متوجه سنگی غیرعادی روی کوه می‌شوند. کارگران پروژه ساخت‌وساز را چند روزی تعطیل می‌کنند تا این مجسمه را صحیح و سالم از دل کوه و از زیر سنگ‌های کوچکی که اطرافش را پر کرده بودند، نجات دهند.

به این ترتیب یک جاذبه تاریخی ارزشمند در اثر یک اتفاق، از زیر سنگ‌ها سر بیرون می‌آورد و بعد از سال‌ها خودنمایی می‌کند. گفته می‌شوند که مجسمه هرکول تنها اثر تاریخی به‌جامانده از دوران سلوکیان در ایران است.

مجسمه هرکول ۱۴۷ متر طول دارد و از جنس سنگ‌های خود کوه است. نوشته‌های یونانی موجود در کتیبه پشت این مجسمه، قدمت آن را تا ۱۵۳ سال قبل از میلاد تخمین می‌زند.

آدرس مجسمه هرکول کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهر بیستون، غرب جاده خراسان و ۳۵۰ متری مجموعه تاریخی بیستون

مسجد جامع شافعی؛ شکوه معماری عثمانی

نمایی از معماری داخلی مسجد جامع شافعی کرمانشاه
برادرخوانده مساجد عثمانی – عکاس: حسین محمدی

مسجد جامع شافعی یکی از بزرگ‌ترین مساجد جامع اهل سنت ایران و از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه است که در مجاورت تاریکه بازار (بازار سنتی) این شهر قرار دارد. این مسجد با معماری منحصربه‌فرد و به سبک مساجد کلاسیک عثمانی ساخته شده است و تماشای شکوه معماری داخلی آن هر کسی را به وجد می‌آورد.

این بنای زیبا در سال 1324 به همت اهل تسنن و روحانیون سنی کرمانشاه ساخته شده و حدود 1000 مترمربع وسعت دارد. در حال حاضر تنها در بخش‌های تازه ساخت این مسجد نماز جماعت برگزار می‌شود و بخش‌های قدیمی‌تر برای بازدید عموم آزاد است.

آدرس مسجد جامع شافعی کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان طالقانی (جوانشیر)، بلوار جوانشیر، راسته تاریکه بازار

مسجد و حمام شهباز خان؛ یادگار دوران قاجار

نمایی از معماری داخلی مسجد حاج شهبازخان کرمانشاه
این مسجذ مدرسه علوم دینی هم هست – عکاس: حسین محمدی

مسجد حاج شهباز خان کلهر یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در دوران قاجار (سال 1235 هجری قمری) ساخته شده و سالیان متمادی است که از آن به عنوان مدرسه علوم دینی استفاده می‌شود. حاج شهباز خان به همراه 6 برادرش بنیان گذار خاندان حاجی زادگان محسوب می‌شوند و از بزرگ‌ترین ملاکین این شهر بوده اند.

حمام حاج شهباز خان نیز در مجاورت مسجد قرار دارد و تقریباً همزمان با مسجد ساخته شده است. به همین دلیل معماری مسجد و حمام شباهت زیادی دارد. البته بخش‌هایی از این 2 بنا بارها بازسازی شده و ممکن است شبیه به حالت اولیه خود نباشند. هر 2 بنا مقرنس‌کاری‌های زیبایی دارند و در داخل حمام نقاشی دیواری هم دیده می‌شود. اگر با معماری سنتی ایرانی ارتباط برقرار می‌کنید، بازدید از این 2 بنا می‌تواند شما را به وجد بیاورد.

آدرس مسجد و حمام حاج شهباز خان کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، بافت تاریخی، خیابان مدرس

مسجد عمادالدوله؛ یک بنای تاریخی نوستالژیک

این مسجد یکی دیگر از آثار تاریخی متعلق به دوره قاجار در کرمانشاه است – عکاس: امیر یکتا

هر آنچه از یک مسجد سنتی و قدیمی انتظار دارید را می‌توانید در مسجد عمادالدوله پیدا کنید. منظورمان معماری چهارایوانی، طاق‌های خشتی رنگی، حوض آبی‌رنگ بزرگ و انعکاس تصویر مسجد در آب حوض است که با تصور ذهنی بسیاری از ما هماهنگی دارد. برگ برنده این مسجد، یکی از درهای آن است که به بازار زرگرهای کرمانشاه باز می‌شود و متعلق به حرم امام علی در نجف بوده است. این در هنگام ساخت مسجد از نجف به کرمانشاه منتقل و در این مسجد نصب می‌شود.

این بنا هم از جمله جاهای دیدنی کرمانشاه است که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. در اواخر این دوره یک برج ساعت هم به این مسجد اضافه شد که معماری آن به برج ساعت مسجد شاه تهران شباهت زیادی دارد.

آدرس مسجد عمادالدوله کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، محله فیض‌آباد، خیابان مدرس، تاریکه بازار

سخن آخر

در این مقاله از 22 جاذبه گردشگری کرمانشاه بازدید کردیم که شامل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی می‌شدند. البته ممکن است تعدادی از جاهای دیدنی کرمانشاه از قلم افتاده باشند؛ چون در هر گوشه از این شهر باستانی یک اثر تاریخی وجود دارد و قرارگرفتن آن در دامنه کوه‌های زاگرس باعث شده تا جاذبه‌های طبیعی متعددی داشته باشد.

برای اجاره ویلا و سوئیت در کرمانشاه می‌توانید روی اتاقک حساب کنید؛ چون تنوع اقامتگاه‌های کرمانشاه در این سایت زیاد است و به شما این امکان را می‌دهد که نزدیک‌ترین گزینه به بودجه و سلیقه خود را انتخاب کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی کرمانشاه

بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه کدامند؟

طاق بستان، کوه بیستون، معبد آناهیتا، غار قوری قلعه، مسجد جامع شافعی

طاق بستان کرمانشاه کجاست؟

استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان پدر، خیابان طاق بستان

معبد آناهیتا کرمانشاه کجاست؟

استان کرمانشاه، کنگاور، بلوار انقلاب، خیابان شهدا

4.7/5 - (115 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *