جاهای دیدنی

جاهای دیدنی خمین | شهر قلعه‌های باستانی

ایران پر است از شهرهای دیدنی و جذابی که هر کدام زیبایی منحصربه‌فرد خودشان را دارند. مکان‌هایی که اگر یک بار به تماشای آن‌ها بروید، از حجم جذابیت آن‌ها به وجد می‌آیید. خمین یکی از همین شهرهای تماشایی است که با جاذبه‌های گردشگری متنوع و زیبا هر مسافری را به سمت خودش می‌خواند. در این مطلب از وبلاگ اتاقک قصد داریم جاهای دیدنی خمین را به شما معرفی کنیم تا برای یک سفر خاطره‌انگیز به این شهر آماده شوید. اگر دوست دارید با این شهر و دیدنی‌های تاریخی و طبیعی آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله خمین کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی خمین

خمین یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در استان مرزی اراک قرار دارد و پس از ساوه و اراک، مهم‌ترین شهر این استان به‌شمار می‌رود. خمین به‌عنوان شهر قلعه‌های باستانی و شهرهای زیرزمینی شناخته می‌شود و زیبایی‌های پر رمز و رازی را درون خودش پنهان کرده است. اگر به این شهر زیبا سفر کنید، راهروهای تودرتو و دالان‌های عجیب و جذابی را می‌بینید که از دیدن آن‌ها حیرت خواهید کرد. فاصله خمین از پایتخت در حدود 330 کیلومتر است و پس از طی 4 ساعت به آنجا خواهید رسید.

از آنجایی که آب‌وهوای این شهر نیمه‌خشک است، بهترین زمان سفر به خمین فصل بهار و اواخر تابستان است که دمای هوا در مطلوب‌ترین حالت خودش قرار می‌گیرد و می‌توانید از خنکای هوای این شهر استفاده کنید.

جاهای دیدنی خمین

جاذبه‌های دیدنی هر شهر نقطه قوت هر شهری است که گردشگران را به سمت خودش جذب می‌کند. خمین نیز از جمله شهرهایی به شمار می‌رود که جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد و در سفر به این شهر می‌توانید از تماشای آن‌ها غرق در لذت شوید. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی خمین می‌پردازیم.

پارک جنگلی و کوه بوجه خمین

نمای یک پارک در یک روز پاییزی از بالای تعداد زیادی پله به محوطه آن با درختان نارنجی رنگ منتهی می شود.یکی از زیباترین مناطق دیدنی و گردشگری خمین، پارک جنگلی و کوه بوجه است که با نام کوه بوجه سلطان نیز شناخته می‌شود. این منطقه ازجمله پرطرفدارترین تفرجگاه‌های شهر به شمار می‌رود که محل رویش لاله‌های واژگون است. اگر در بهار به این شهر سفر کرده از کوه بوجه دیدن کنید، منظره‌ای رویایی از دشت، آسمان آبی و لاله‌های واژگون را خواهید دید که نظیر آن را در هیچ منطقه‌ای ندیده‌اید!
از دیگر گل و گیاهان زیبا و خاص این منطقه می‌توان به گل حسرت، لاله‌های کوچک قهوه‌ای، گل خواجه باشی و کلاغک اشاره کرد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

قلعه سالار محتشم

یک عمارت سفید و کرم رنگ زیبا با ایوان و ستون هایی زیاد به نام قلعه سالار محشتمقلعه سالار محتشم یکی از جاذبه های تاریخی خمین است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این قلعه به دستور میرزا علی خان کمره‌ای، یکی از سران دولت احمد شاه ساخته شده است که در آن دوران با نا سالار محتشم شناخته می‌شد. این قلعه تاریخی در آن دوران پناهگاه مردم شهر به شمار می‌رفت که در هنگام حمله‌ی دشمنان به آنجا پناه می‌بردند.

اجاره اقامتگاه در خمین با کیفیت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

موزه مردم‌شناسی

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی هر شهر برای گردشگران، موزه‌های مردم‌شناسی است که اطلاعات جذاب و مفیدی را درباره‌ی خصوصیات، ویژگی‌ها و سبک زندگی مردم منطقه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. موزه مردم‌شناسی خمین که در داخل قلعه سالار محتشم قرار دارد، پر از بخش‌های جالب مانند پیکره‌های زیبا،  کوسه نقالدی، مراسم سنتی و قدیمی شب یلدا و … است.

شهرهای زیرزمینی

رواهرویی باریک با دیوار ها گلی که داخل شهر زیر زمینی خمین استهمانطور که اشاره کردیم، خمین شهرهای زیرزمینی زیادی را درون خودش جای داده است که تماشای آن‌ها شگفتی‌آفرین است. شهرهای زیرزمینی از جمله جاذبه های دیدنی خمین به شمار می‌رود که از دوران تاریخی سلجوقیان و ایلخانیان به جای مانده است. این شهرهای زیرزمینی از دالان‌ها و راهروهای تودرتوی عجیب و جذابی تشکیل شده که راه رفتن در میان آن‌ها هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد است.

بازار سرپوشیده خمین

بازاری قدیمی و با دیوار های آجری و قدیمیبازارها یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی در شهرها هستند که به مناطق مختلف جان می‌بخشند و سبک زندگی، شیوه زیست و روابط مردم هر شهر را به تصویر می‌کشند. از دیگر جاذبه های دیدنی خمین باید به بازار سرپوشیده این منطقه اشاره کرد که هسته‌ی اولیه و ابتدایی آن در دوران ساسانیان تشکیل شده است. امروزه آنچه از بازار قدیمی و سنتی خمین بر جای مانده، بخش‌هایی است که به دوران پس از قاجاریه تعلق دارد و تنها بخش باقی‌مانده از این دوران تیمچه‌ی بازار است.

دریاچه خان آباد

دریاچه ای در میان چند موه و تعدادی قایث و یک اسکله که از دور پیدا هستند. به نام دریاچه خان آباددریاچه خان آباد از دیگر جاذبه های گردشگری خمین است که در فاصله‌ی 27 کیلومتری از شهر قرار دارد. این دریاچه یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی منطقه است که در میان گردشگران و مسافران محبوبیت زیادی دارد. باغ‌های اطراف این منطقه، امکان قایق‌سواری و امکانات رفاهی در اطراف دریاچه باعث شده تا این منطقه در میان جاهای دیدنی خمین بسیار پرطرفدار باشد.

ارگ تاریخی میشیجان

ساختمان عمارت سفید با ایوانی بزرگ در طبقه دوم و در های چوبی به نام ارگ تمیشیجاناگر قرار باشد یکی از جاذبه های تاریخی خمین را ببینید و از تماشای آن غرق در لذت شوید، بی‌شک ارگ تاریخی میشیجان بهترین گزینه برای شماست. برای رسیدن به این منطقه گردشگری و تفریحی می‌بایست به روستای میشیجا در 5 کیلومتری خمین به سمت تهران حرکت کنید. این ارگ تماشایی در باغی قدیمی و داخل روستا قرار گرفته و از جمله آثار برجای مانده از دوران قاجار است. این ارگ تاریخی توسط فردی به نام امیر حشمت خان از مالکان روستاهای اطراف میشیجان ساخته شد است و تاکنون مالکانن بسیاری داشته است. امروزه این ارگ دیدنی، توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی شده است و می‌توان از آن دیدن کنید.

سنگ‌نگاره‌های تیمره

خانه ای خشتی و گلی به رنگ خاکی و دو درخت نزدیک خانهاز دیگر جاهای دیدنی خمین باید به سنگ‌نگاره‌ها تیمره اشاره کرد. این سنگ‌نگاره‌ها آنقدر ساده و ابتدایی هستند که قدمت آن را به دوران انسان‌های اولیه نسبت داده‌اند. در این مکان تاریخی و باستانی می‌توانید از 21 هزار نقش عجیب و زیبا دیدن کنید و از تماشای آن شگفت‌زده شوید.

بیت قدیمی روح‌الله خمینی

خانه ای خشتی و گلی به رنگ خاکی با پنجره هایی چوبی و دو درخت نزدیک خانهخانه پدری آیت‌الله خمینی (ره) از دیگر جاذبه های توریستی خمین به شمار می‌رود که با قدمتی 175 ساله در این شهر جا خوش کرده است. این خانه در شمال رودخانه خمین قرار دارد و آن را به‌یادگار مانده از دوران قاجاریان دانسته‌اند. امروزه می‌توانید به این شهر سفر کرده و از خانه تاریخی روح‌الله خمینی دیدن کنید.

شبستان مسجد جامع

شبستان مسجدی که نمای آن با کاشی هایی آبی رنگ و هنر کاشی کاری تزیین شده یکی دیگر از جاذبه های دیدنی خمین که در سفر به این شهر می‌توانید از آن بازدید کنید، شبستان مسجد جامع است. این شبستان بیش از یکصد سال قدمت دارد و در مجاورت بازار شهر قرار گرفته است. طاق‌های ضربی‌شکل و ستون‌های زیبای این شبستان چشم هر گردشگری را از زیبایی پر می‌کند و می‌توانید از بودن در آنجا لذت ببرید.

کبوترخانه رازان

برجهی خشتی و گلی و دارای حفره های فراوان در وسط زمینی خشک به نام کبوتر خانه رازاناگر درباره‌ی رونق کشاورزی در شهرها مطالبی را خوانده باشید، قطعا می‌دانید که در گذشته، از کود کبوتر برای کشاورزی و رشد محصولات استفاده می‌کردند. بنابراین در خمین نیز کبوترخانه‌های بسیاری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و مشهورترین‌های آن، کبوترخانه‌ی رازان است. این کبوترخانه‌ها به صورت منحنی ساخته می‌شد که از ورود مار به داخل آن و آسیب دیدن کبوترها جلوگیری شود. حفره‌های موجود داخل این کبوترخانه‌ها محل نشستن کبوترها بوده است و تماشای زیبایی و نظم آن شما را به وجد می‌آورد.

قلعه باستانی روستای چنار

قلعه ای قدیمی در میان زمینی خشک به نام قلعه باستانی روستای چنارسفر به خمین با تماشای روستاهای زیبای این شهر همراه است که بخشی از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی خمین را در خود جای داده‌اند. روستای چنار از جمله روستاهای شهر است که با جای دادن قلعه باستانی درو خود به شهرت رسیده‌است. اگر از تماشای جاذبه‌های تاریخی لذت می‌برید، حتما از این قلعه قدیمی زیبا دیدن کنید.

سخن آخر

سفر به خمین و بازدید از جاذبه‌های گردشگری این شهر، به یکی از خاظره‌انگیزترین سفرهای شما تبدیل خواهد شد. همراه با اتاقک می‌توانید این سفر بی‌نظیر را در بهترین شرایط تجربه کنید و از بودن در این شهر لذت ببرید.

سوالات متداول

بهترین زمان سفر به خمین چه فصلی است؟

خمین آب و هوای نیمه‌خشکی دارد و بهترین فصل سفر به این منطقه، بهار و اواخر فصل تابستان است.

فاصله خمین از تهران چقدر است؟

خمین از تهران حدود 330 کیلومتر، نزدیک به 4 ساعت فاصله دارد.

جاذبه های دیدنی خمین کدام‌اند؟

از مشهورترین جاهای دیدنی خمین می‌توان به دریاچه سد خان آباد، قلعه سالار محتشم، بیت آیت‌الله خمینی، ارگ میشیجان و ... اشاره کرد.

4.7/5 - (64 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *