شهرها

جاهای دیدنی خرم آباد | سرزمین تاریخ و طبیعت

نام خرم آباد که می‌آید همه یاد قلعه تاریخی فلک‌الافلاک می‌افتیم؛ اما این شهر باستانی چیزی بیشتر از این قلعه تاریخی برای عرضه دارد و در گذشته یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران باستان بوده است. شاهد آن هم بناهای تاریخی متعددی است که از دوره‌های تاریخی مختلف به یادگار نگه داشته است و هر کدام از این بناها، به اندازه چند کتابخانه در دل خود قصه دارند.

سفر به این شهر تاریخی، علاقه‌مندان به طبیعت را هم به‌شدت راضی نگه می‌دارد، چون چندین آبشار و دریاچه در خود خرم آباد و اطراف آن قرار دارد و هر کدام به‌تنهایی می‌توانند یک مقصد سفر جذاب باشند. اگر می‌خواهید هنگام بازدید از خرم آباد یک فهرست کامل از جاهای دیدنی آن داشته باشید و بعد از بازگشت افسوس نخورید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

درباره خرم آباد

خرم آباد
بیشتر بناهای تاریخی خرم‌آباد در دوران ساسانیان ساخته شده‌اند

شهر بزرگ و لرنشین خرم‌آباد مرکز استان لرستان است. این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران-جنوب و آزادراه پنجم ایران، از نظر ارتباطی و راهبردی اهمیت زیادی دارد. بیشتر بناهای تاریخی خرم‌آباد در دوران ساسانیان ساخته شده‌اند؛ اما قدمت این شهر به خیلی پیش‌تر بازمی‌گردد و در تاریخ از آن به‌عنوان یکی از اولین شهرهای مسکونی ایران نام برده شده است.

این شهر کوهستانی آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارد و در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی است و البته در تابستان هم دمای این شهر معتدل است و در این فصل هم می‌تواند گزینه مناسبی برای سفر محسوب شود. سفر به شهر خرم‌آباد فرصت مناسبی برای آشنایی با آداب‌ورسوم این شهر است. نان آردی، شیرینی برساق، صنایع‌دستی از جنس ورشو، جاجیم و گیوه از مشهورترین سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شوند.

در ادامه از جاذبه‌های گردشگری خرم آباد و جاهای دیدنی خرم آباد برایتان بیشتر می‌گوییم. برای دسترسی بهتر به این جاذبه‌ها، می‌توانید نسبت به اجاره سوئیت در خرم آباد اقدام کنید.

دریاچه کیو؛ دریاچه‌ای در دل شهر خرم آباد

دریاچه کیو خرم آباد
در زبان محلی کیو به معنی کبود و نیلی است

دریاچه کیو یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های طبیعی داخل‌شهری ایران است که در قسمت شمالی غربی شهر خرم‌آباد قرار دارد. در زبان محلی کیو به معنی کبود و نیلی است و چون در قسمت‌های عمیق آب این دریاچه به رنگ کبود دیده می‌شود، این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند.

وسعت این دریاچه ۷ هکتار و عمق آن بین ۳ تا ۷ متر است و آب آن از چشمه دائمی گلستان (در زیر قلعه فلک‌الافلاک) و سراب کیو تأمین می‌شود. این دریاچه مکان مناسبی برای استراحت و تفریح است و به همین دلیل امکانات رفاهی و تفریحی گوناگونی مانند محل مناسب برای پیک‌نیک، رستوران، بوفه و سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، قایق‌سواری، جت اسکی، اسکی روی آب، شاتل و شهربازی کودکان دارد.

آدرس دریاچه کیو خرم آباد: استان لرستان، شمال غربی شهر خرم‌آباد، بلوار جام‌جم

برای رزرو ویلا و سوئیت در خرم‌آباد و نزدیک به دریاچه کیو، در صفحه اصلی سایت اتاقک نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

قلعه فلک‌الافلاک؛ یادگاری عظیم دوران ساسانیان

قلعه فلک الافلاک خرم آباد
این دژ تاریخی در گذشته ۱۲ برج داشت که به مرور زمان ۴ عدد از برج‌ها از بین رفتند

فلک‌الافلاک قلعه‌ای قدیمی است که در دوران ساسانیان بالای تپه‌ای در شهر خرم‌آباد ساخته شد و در ابتدا دژ شاپورخواست نام داشت و نام آن در دوره قاجار به فلک‌الافلاک تغییر کرد. این قلعه به‌عنوان نماد استان لرستان و شهر خرم‌آباد شناخته می‌شود و حدود پنج هزار مترمربع وسعت دارد.

این دژ تاریخی در گذشته ۱۲ برج داشت که به مرور زمان ۴ عدد از برج‌ها از بین رفتند و در حال حاضر ۸ برج باقی‌مانده است. دژ شاپورخواست در دوره ساسانیان کاربرد نظامی داشت، در دوره آل حسنویه مقر حکومتی بود و در زمان آل بویه به‌عنوان خزانه استفاده می‌شد. در سال ۱۳۴۹ ارتش ایران این بنا را به وزارت فرهنگ واگذار کرد و در همان سال به‌عنوان آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد: استان لرستان، شهر خرم آباد، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان دوازده‌برجی

آبشار نوژیان؛ بلندترین آبشار لرستان

آبشار نوژیان
این آبشار از بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو سرازیر می‌شود

آبشار نوژیان با ارتفاعی نزدیک به ۹۵ متر یکی از بلندترین آبشارهای ایران و بلندترین آبشار استان لرستان است که در نزدیکی شهر خرم‌آباد قرار دارد. این آبشار از بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو سرازیر می‌شود و در فصل بهار نسبت به تابستان پرآب‌تر است. نزدیک به این منطقه رودخانه‌های کوچکی وجود دارد که بعد از یکی‌شدن با آب این آبشار، به سمت رودخانه سزار حرکت می‌کنند.

حوضچه‌های پرورش ماهی قزل‌آلا و گیاهان دارویی که در اطراف این آبشار رشد می‌کنند، گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کنند.

آدرس آبشار نوژیان خرم آباد: استان لرستان، 38 کیلومتری شهر خرم آباد، جاده کمربندی، بین 2 کوه تاف و هشتاد پهلو

خانه آخوند ابو؛ مَسکن قاضی‌القضات سابق

خانه آخوند ابو
این خانه قبلا متعلق به قاضی شهر بوده است

خانه آخوند ابو متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی (قاضی‌القضات سابق شهر) بود که در اواخر دوران قاجار ساخته شد. این خانه دو قسمت شمالی و جنوبی دارد که بخش شمالی آن در 2 طبقه ساخته شده و 2 ورودی به مهمان‌خانه دارد. این خانه در گذشته کاربرد مسکونی داشت و قاضی شهر در آن به کار قضاوت مشغول بود. بعد از واگذاری به میراث فرهنگی، خانه آخوند ابو به خانه جهانگردی و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر خرم‌آباد تبدیل شد.

آدرس خانه آخوند  ابو خرم آباد: استان لرستان، شهر خرم آباد، خیابان حافظ، خیابان فردوسی

بام لرستان؛ لذت تماشای خرم آباد از دور

بام لرستان 1
مساحت این مجتمع تفریحی بزرگ تقریباً ۸۰۰ هکتار است

بام لرستان یکی از جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده این استان است. لرستان طبیعت زیبا و کوهستانی دارد که هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. وجود کوه‌ها، آبشارها و جویبارها نیز به زیبایی این منطقه دامن زده است و باعث به وجود آمدن مکان‌های تفریحی و گردشگری بسیاری شده که یکی از آن‌ها بام لرستان یا همان بام خرم آباد است.

این مجتمع در بالای کوهی به نام مدبه کوه ساخته شده است. مدبه کوه در شرق شهر خرم آباد قرار دارد و طوری نسبت به شهر قرار گرفته که وقتی به آن جا می‌روید، احساس می‌کنید شهر کاملاً زیر پای شما است و منظرة فوق‌العاده‌ای را در برابر دیدگانتان قرار می‌دهد. این کوه قبلاً خشک و بدون گیاه بود ولی در حال حاضر سرسبز شده و منظره‌ای زیبا را برای شهر رقم زده است. به شما پیشنهاد می‌کنیم هم در شب و هم در روز به این مکان بروید تا شاهد هر دو منظرۀ زیبا از شهر خرم آباد باشید و لذت ببرید.

مساحت این مجتمع تقریباً ۸۰۰ هکتار است که ۵۰۰ هکتار آن به فضای سبز اختصاص یافته دارد و قسمتی از آن نیز مرکزی تحقیقاتی درباره گیاهان دارویی است. ساخت این منطقه از سال ۱۳۸۹ شروع شده و در حال حاضر بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مجتمع علمی تفریحی غرب کشور است.

آدرس بام لرستان: استان لرستان، شرق شهر خرم آباد، کوه مدبه

مناره آجری؛ بام یک پای خرم آباد

نمای مناره آجری خرم آباد از داخل پارک
قدمت این بنا به دوران دیلمیان برمی‌گردد – عکاس: Peter Cheung

این بنای تاریخی، در حقیقت یک استوانه آجری است که 30 متر ارتفاع دارد و روی یک سازه مکعبی شکل قرار گرفته است. کارشناسان تاریخ این بنا را متعلق به دوران دیلمیان می‌دانند و معتقدند که برای نگهبانی و هدایت کاروان‌هایی که از شهر می‌گذرند کاربرد داشته است.

این بنا در گذشته ارتفاع بیشتری داشته که البته کوتاه شدن آن برای آدم‌های تنبل، خبر خوبی است؛ چون برای رسیدن به بالای آن باید 99 پله را طی کرد. بعد از رسیدن به بالای مناره آجری، چشم‌اندازی زیبا از شهر خرم آباد زیر پایتان قرار می‌گیرد.

آدرس مناره آجری لرستان: استان لرستان، جنوب شهر خرم آباد، محله قاضی آباد، پارک شقایق

آرامگاه باباطاهر؛ نه آن باباطاهر معروف!

تصویر سیاه و سفید آرامگاه باباطاهر خرم اباد از نمای نزدیک
باباطاهر خرم‌آباد با باباطاهر همدان فرق دارد – عکاس: سبحان حامد

با شنیدن نام باباطاهر، بسیاری از ما ناخودآگاه یاد شاعر مشهوری می‌افتیم که در همدان به خاک سپرده شده و به باباطاهر عریان معروف است؛ اما لرها برای خودشان یک باباطاهر دیگر دارند که او هم شاعر بوده و به سرودن دوبیتی با اصطلاحات لری و لکی شهرت داشته است. باباطاهر لرستان اهل حق بوده و به همین دلیل به نامش پیشوند بابا اضافه شده است.

قدمت بنای آرامگاه باباطاهر خرم‌آباد به دوران صفویه باز می‌گردد و در حقیقت یک بنای چهارگوش کوچک و باصفا است که معماری ساده‌ای دارد. این آرامگاه در نزدیکی قلعه فلک‌الافلاک، خانه آخوند ابو و پل شاپوری قرار دارد و می‌توانید از همه آن‌ها در یک روز دیدن کنید.

آدرس آرامگاه باباطاهر خرم آباد: استان لرستان، خرم آباد، خیابان امام خمینی، خیابان فردوسی

پل شاپوری؛ یادگاری کوچک ساسانیان در خرم آباد

نمای پل شاپوری خرم اباد از کنار
یکی دیگر از یادگاری‌های ساسانیان در خرم‌آباد – عکاس: کیانا مدنی

پل شاپوری یکی دیگر از بناهای به‌جامانده از دوران ساسانیان در شهر خرم آباد است که لرها به آن «طاقِ پیل اِشکِسّه» می‌گویند. این بنای خشتی در نزدیکی قلعه شاپورخواست یا همان فلک‌الافلاک و بناهایی مثل خانه آخوند ابو و آرامگاه باباطاهر خرم آباد قرار دارد و می‌توانید پس از بازدید از قلعه فلک‌الافلاک، آن را هم ببینید.

این پل قبلاً 19 طاق داشته که در حال حاضر تنها 5 طاق آن باقی مانده است. پل شاپوری در قدیم در مسیر لرستان به غرب امپراطوری ساسانی یعنی شهر تیسفون (پایتخت ساسانیان) قرار داشته و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

آدرس پل شاپوری خرم آباد: استان لرستان، خرم آباد، خیرآباد، میدان باستان، انتهای خیابان تمدن

حمام گپ؛ مقاوم در برابر سرماخوردگی!

نمای داخلی حمام گپ خرم آباد با حوض و طاق‌های ضربی
این حمام در حال حاضر یک مکان فرهنگی است – عکاس: احسان امینی

احتملاً با خواندن عنوان این بخش تعجب می‌کنید، ولی اگر بدانید که این حمام چند بخش با نام حمام گرم، حمام سرد و … دارد و هدف از ساخت این بخش‌ها عبور افراد از فضاهایی با اختلاف دمای کم به منظور سازگاری بدنشان با محیط بیرون بوده، تعجبتان برطرف می‌شود.

این حمام سنتی در دوران صفویه ساخته شده و برای دیدن آن باید چند پله پایین بروید. حمام گپ چند حوض سنتی با کاشی‌های آبی و گچ‌بری‌های زیبایی دارد و تا چند سال پیش متروک بود. بعد از واگذاری به بخش خصوصی، این حمام مرمت و بازگشایی شد و در حال حاضر یکی از اماکن فرهنگی و تاریخی مهم شهر خرم آباد است.

آدرس حمام گپ خرم آباد: استان لرستان، خیابان امام خمینی، خیابان فردوسی، خیابان حافظ

سخن آخر

در این مقاله، با هم به قلعه تاریخی فلک افلاک خرم آباد رفتیم و بعد از آن مهمان یکی دیگر از بناهای تاریخی دوران ساسانی یعنی پل شاپوری شدیم. در کنار لذت بردن از طبیعت و زیبایی دریاچه کیو، آبشار نوژیان و بام لرستان، در طول تاریخ هم سفر کردیم و از بناهای مربوط به دوران دیلمیان و صفویان مثل مناره آجری و حمام گپ هم بازدید کردیم.

برای اجاره ویلا در خرم آباد و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اقامتگاه مناسب را در تاریخ موردنظرتان و با قیمت مناسب، رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی خرم آباد

خرم‌آباد کجاست؟

خرم آباد مرکز استان لرستان است و در جنوب غرب کشور قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی خرم آباد کدامند؟

دریاچه کیو، آبشار نوژیان، قلعه فلک‌الافلاک، حمام گپ، پل شاپوری

بهترین جاهای دیدنی خرم آباد در بهار و تابستان کدامند؟

بام لرستان، قلعه فلک‌الافلاک، آبشار نوژیان، دریاچه کیو

4.2/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. وقتی که درباره چیزی سواد ندارید الکی ننویسید.
    مردم فیلی فقط به مردم کرد گفته نمیشه بلکه اگه کمی تحقیق کنی به مردم لر هم فیلی گفته میشه.
    درضمن لرستان اصلا کرد نداره که جناب تو متن از واژه کرد استفاده کردی.
    لک ها بخشی از مردم لر هستند.چرا که ایل زند یکی ایلات مشهوره لرهست ،که به زبان لکی تکلم می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *