شهرها

معرفی جاهای دیدنی و تاریخی کوهدشت

کوهدشت کجاست؟ مکان های دیدنی کوهدشت لرستان

شهر کوهدشت در شمال غربی استان لرستان قرار دارد و آب‌و‌هوای آن کوهستانی و معتدل است اما تابستان‌هایی گرم دارد. شغل بیشتر مردم این شهر کشاورزی و دامداری است و به زبان لری و لکی صحبت می‌کنند. بنابر تحقیق‌های انجام شده و بررسی نقش‌و‌نگارهای درون غارها تاریخ آغاز زندگی در این منطقه دوازده‌هزار سال قبل پیش‌بینی شده است. تا قبل از سال ۱۳۱۲ هجری‌ شمسی زندگی در این منطقه به‌صورت عشایری بود اما با گذشت زمان به زندگی شهری تغییر یافت. سفر به شهرستان کوهدشت و آشنایی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش سفری جذاب با کسب تجربه‌هایی جدید است. در این مطلب از جاذبه های گردشگری کوهدشت و جاهای دیدنی کوهدشت برایتان گفته ایم. با ما همراه باشید.

 کوهدشت
عکس از گوگل

تنگه شیرز یکی از جاهای دیدنی کوهدشت

تنگه شیرز جاذبه‌ای طبیعی است که در ۵۰ کیلومتری شهر کوهدشت و بین استان‌های لرستان، کرمانشاه و ایلام قرار دارد. طول این تنگه ۵ کیلومتر است و بین دیوارهای صخره‌ای با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر قرار گرفته. این دیواره‌ها شیبی نزدیک به ۱۰ متر دارند و بر اثر فرسایش شکل‌هایی عجیب و جالب پیدا کرده‌اند. رودخانه‌ سیمره، که از کنار این دره می‌گذرد، طراوت و سرسبزی منطقه را چندین برابر کرده است. در طول این تنگه آبشار، درختان جنگلی، چشمه‌های آب و میوه‌های وحشی متنوعی قرار دارد.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در کوهدشت و نزدیک به تنگه شیرز در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

تنگه شیرز
عکس از گوگل

دره سرطرهان

ادر غرب کوهدشت، دره‌ای زبا به نام دره سرطرهان قرار دارد. این دره که قرن‌های متمادی محل زندگی اقوام مختلف بوده، امروزه به یکی از جاهای دیدنی کوهدشت تبدیل شده است. در اینجا دشت های وسیع، مراتعی سرسبز، گل های وحشی، گیاهان مختلف و دارویی و درختانی همانند پسته وحشی، زالزالک، انجیر وحشی را شاهده خواهید بود.

هوای دره سرطرهان بسیار مطبوع است. انتهای دره کوه‌های مرتفع گوهرکوه دیده می‌شود. گوهرکوه از مهم‌ترین ارتفاعات منطقه کوهدشت است که نام خود را از همسر تیمورلنگ به یادگار گرفته است. سرطرهان علاوه بر طبیعتی بی‌نظیر و چشم‌نواز و آب‌وهوایی مطبوع از قدمت بالایی برخوردار است بر طبق یافته باستان‌شناسان چند تپه باستانی ارزشمند متعلق به هزاره‌های قبل از میلاد در این منطقه واقع شده و آثاری مانند یک بت ایلامی و تعدادی آثار سفالی کشف شده است.

قلعه کوهزاد شهرستان کوهدشت

بنای تاریخی قلعه کوهزاد، که متعلق به دوران اشکانی است، در شهرستان کوهدشت و در بخش رومشگان قرار دارد. در ساخت این قلعه از سنگ و ملات استفاده شده و متأسفانه بیشتر قسمت‌های آن، به غیر از قسمت شمالی، بر اثر فرسایش از بین رفته‌اند. طول این قلعه ۶۰ متر و عرض آن ۲۴ متر است و با توجه به آثار باقی‌مانده ۸ اتاق در آن قرار داشته و همچنین ورودی آن در قسمت شرقی است.

غار بتخانه

غار بتخانه یکی از جاهای دیدنی کوهدشت است که در 21 کیلومتری شهر کوهدشت قرار دارد. برای رفتن به غار بتخانه باید به روستای قرعلیوند رفته و از آنجا به غار دسترسی خواهید داشت. در غار به دلیل رسوبی بودن کمی تنگ است. برای غارنوردی نیاز به تجهیزات اولی مانند عصا و هدلامپ دارید.
طول غار 200 متر و بسیار عریض است. با پیش رفتن در غار، سقف غار نیز بلندتر می‌شود. غار بتخانه از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است. غار  بتخانه چکنده‌ها و چکیده‌های ده متری و  قطوری دارد که از مهم‌ترین جاذبه آن به حساب می‌آید. این چکیده‌ها و چکنده‌ها به شکل و شمایل بت‌هایی هستند که در تمدن‌های باستانی پرسیده می‌شدند، به همین دلیل به این غار، غار بتخانه گفته می‌شود. این غار محل زندگی انسان‌های اولیه نیز بوده است و آثار مکشوفه از این غارها و گاه نقاشی‌ها و نگاره‌های بدست آمده نشان از قدمت ده‌ها هزار ساله اقامت بشر در این منطقه بوده است.

پل سی پله

پل سی پله در بخش طرهان، از توابع کوهدشت، قرار دارد و یکی دیگر از جاهای دیدنی کوهدشت است. این پل در دوران ساسانیان روی تنگ‌ترین قسمت رودخانه سیمره ساخته شد و به این دلیل که راه ارتباطی بین ایران و بین‌النهرین بود اهمیت زیادی داشت. این پل در گذشته ۴ دهانه گنبدی داشت که در حال حاضر تنها ۲ دهانه از آن باقی‌مانده است. پل سی پله در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

قلعه کوهزاد
عکس از گوگل

پارک جنگلی بلوران

یکی دیگر از جاهای دیدنی کوهدشت، پارک جنگلی بلوران است. این پارک جنگلی در دامنه‌های زاگرس و در میان جاده کوهدشت به اسلام‌آباد غرب قرار دارد. درختان بلوط این پارک جنگلی بسیار کهنسان هستند. آب و هوای این منطقه برای گذران روزهای گرم تابستان بسیار مطبوع می‌باشد و اغلب مردم محلی برای تفریح به این پارک جنگلی سر می‌زنند.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر کوهدشت

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در کوهدشت و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

3.6/5 - (12 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *