جاهای دیدنی

جاهای دیدنی کوهرنگ | معرفی ۱۱ جای دیدنی و جذاب گردشگری کوهرنگ

شهرستان کوهرنگ یکی از زیباترین شهرهای استان چهار محال و بختیاری است که با داشتن جاذبه‌های گردشگری و طبیعی فراوان هر مسافر و گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند. جاهای دیدنی کوهرنگ و چشمه‌های آن به قدری متعدد است که بی‌اغراق بهشت سفید ایران لقبی شایسته و برازنده برای این شهر است. این شهرستان علاوه بر چشمه‌های آب معدنی از جاذبه‌های گردشگری، مناظر طبیعی و اماکن تاریخی و باستانی متعددی که نشان از قدمت و دیرینه کوهرنگ دارد، نیز برخوردار است. از این رو شهرستان کوهرنگ هر ساله میزبان حضور گردشگران و مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور است. اگر می‌خواهید با این جاذبه‌های دیدنی آشنا شوید با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قرار است سفری کوتاه و به‌یادماندنی به کوهرنگ داشته باشیم.

درباره کوهرنگ

شهرستان کوهرنگ یکی از شهرستان‌های استان چهار محال و بختیاری است که در جنوب غربی ایران واقع شده است. آب‌وهوای این شهرستان معتدل و سرد بوده و به سبب موقعیت جغرافیایی آن، تابستان‌های معتدل و مرطوب و زمستان‌های سرد و پربارشی را تجربه می‌کند؛ بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و تابستان است که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

این شهرستان که مرکز آن شهر چلگرد است، از غرب به استان خوزستان از شرق به شهرستان فارسان، از جنوب به شهرستان اردل و از شمال به استان‌های لرستان و اصفهان منتهی می‌شود. در این شهرستان اقوام متعددی ازجمله لر و بختیاری ساکن هستند و به گویش لری و بختیاری سخن می‌گویند.

برای آشنایی بیشتر مقاله کوهرنگ کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی جاذبه‌های دیدنی کوهرنگ

کوهرنگ یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین مقاصد گردشگری جنوب غربی ایران به شمار می‌رود و سالانه میزبان مسافران و گردشگران بسیاری از سراسر ایران است. این شهر جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بی‌شماری دارد که همگی در دل طبیعتی زیبا جای گرفته‌اند. کافیست فقط یکبار کوهرنگ را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید تا چشمانتان از زیبایی‌های آن پر شده و خاطره سفر به این شهرستان برای همیشه در ذهنتان باقی بماند.

غار یخی چماداخل غاری یخی که سقف آن پوشیده از یخ و قندیل های مختلف است و مردی با یم چراغ قوه وارد فار شده

چما به غاری در شهرستان کوهرنگ می‌گویند که از جنس برف است. این غار یخی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوهرنگ به شمار می‌رود که در 25 کیلومتری شهر چلگرد و بعد از روستای شیخ علیخان واقع شده است. غار یخی چما مانند انباری پر از برف و تنگه‌ای بزرگ است که از انباشته شدن برف و یخ در طول سال‌های مختلف ایجاد شده. در هر فصلی از سال که برای بازدید به این غار بروید می‌توانید قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف را که ارتفاع هرکدام به 50 متر می‌رسد را مشاهده کنید. البته ضخامت این لایه‌های یخی در فصل گرم سال بسیار نازک و سست می‌شود. علاوه بر این یک چشمه آب سرد نیز که حاصل از ذوب برف‌های این غار است از داخل آن سرچشمه می‌گیرد و به سد کوهرنگ می‌ریزد که در نوع خود دیدنی است.

آدرس غار یخی چما: ایران، استان چهار محال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، 25 کیلومتری شهر چلگرد.

چشمه دیمهدریاچه ای که ای که در اطراف آن چند آلاچیق هست

چشمه دیمه از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان کوهرنگ است که از ارتفاعات زردکوه سرچشمه می‌گیرد. این گوهر ناب و ارزشمند در 10 کیلومتری شهر چلگرد و در روستای دیمه واقع شده است و دارای آب گوارا و سرشار از املاح معدنی است. در اطراف چشمه نیز طبیعتی بی‌نظیر، فضایی سرسبز و درختان سر به فلک کشیده‌ای همچون بلوط به چشم می‌خورد که بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است. همچنین در کنار این چشمه امکانات رفاهی همچون فروشگاه، آلاچیق و سکوهای نشیمن نیز جهت اسکان مسافران و گردشگران مهیا شده است. اگر قصد بازدید از این چشمه را دارید بهترین زمان فصل بهار و تابستان است که هوا در معتدل‌ترین حال خود قرار دارد و فضای اطراف نیز بسیار دیدنی است.

آدرس چشمه دیمه: ایران، استان چهار محال و بختیاری، 10 کیلومتری شهر چلگرد، روستای دیمه

اجاره سوئیت در کوهرنگ بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

رودخانه بازفترودخانه ای در میان کوهی که چند درخت روی آن روییده اند.

بازفت نام رودی در شهرستان کوهرنگ است که از کوه‌های تورک، منار و زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذشتن از منطقه بازفت به رود کارون می‌ریزد. این رودخانه از اصلی‌ترین سرچشمه‌های رود کارون است و با طول 95 کیلومتر از مسیر جنگل‌های بلوط زاگرس عبور می‌کند. رودخانه بازفت در تمام فصول سال پرآب است و با داشتن چشم‌اندازی زیبا و قرار گرفتن در مجاورت بکرترین محدوده جنگلی از اهمیت بالایی در میان گردشگران برخوردار است.

آدرس رودخانه بازفت: ایران، استان چهار محال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ

تونل کوهرنگرودی که از زیر زمین و از تونلی زیر زمین جاری می شود

رود کوهرنگ که محلی‌ها به آن آب کوهرنگ نیز می‌گویند از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از سرشاخه‌های اصلی رودخانه زاینده رود و کارون است. جهت انتقال آب این رود به رودخانه زاینده رود، سه تونل با فواصل زمانی طولانی ساخته شده‌اند. ساخت تونل اول در زمان صفویان آغاز شده بود اما با مرگ شاه عباس صفوی ساخت آن نیمه کاره مانده بود که مجدد در سال 1332 آغاز و به بهره برداری رسید. طول تونل اول به 2900 متر می‌رسد، تونل‌های دوم و سوم نیز به ترتیب در سال‌های 1364 و 1377 آغاز و به بهره برداری رسیدند. تونل کوهرنگ که به آبشار تونل آب کوهرنگ نیز معروف است در نزدیکی شهر چلگرد و در کنار جاذبه‌های گردشگری فراوانی قرار گرفته است و در اطراف آن نیز آلاچیق‌هایی جهت اسکان مسافران و گردشگران مهیا شده است. این تونل با داشتن چشم‌اندازی زیبا و قرارگیری در یک منطقه خوش آب و هوا سالانه مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران است.

آدرس تونل کوهرنگ: ایران، استان چهار محال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، نزدیکی شهر چلگرد.

آبشار شیخ علیخانآشاری که از روی کوه سرازیر می شود و سنگ های کوهی بسته است

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کوهرنگ، آبشار شیخ علیخان است که در فاصله 12 کیلومتری مرکز شهرستان کوهرنگ و در روستای شیخ علیخان واقع شده است. این آبشار در یک منطقه خوش آب و هوا و در داخل یک دره عریض پوشیده از گیاهان قرار گرفته و از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می‌گیرد. سرازیر شدن آب از میان یک تنگه پرشیب و از لابه‌لای گیاهان و خزه‌ها و متصل شدن به رودی که ته دره قرار دارد، منظره‌ای شگفت‌انگیزی را به وجود آورده که در نوع خود دیدنی است.

آبشار شیخ علیخان در اردیبهشت ماه بسیار پر آب بوده و فضای اطراف آن نیز سرسبز و دیدنی است بنابراین در فصل بهار و تابستان برای ثبت یک خاطره خوش مقصدی بسیار مناسب به شمار می‌رود. بااین‌حال، در فصل زمستان نیز این آبشار با سرد شدن هوا و تبدیل شدن به مجموعه‌ای از قندیل‌های یخی، منظره‌ای فوق‌العاده چشم‌نواز و دیدنی را پدید می‌آورد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس آبشار شیخ علیخان: ایران، استان چهار محال و بختیاری، 12 کیلومتری شهر چلگرد، ورودی روستای شیخ علی خان.

پیست اسکی چلگرد کوهرنگپیست اسکی در کوهستان و مردم در حال ورزش اسکی

پیست اسکی چلگرد یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی واقع در زاگرس است که در شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ واقع شده است. این پیست با داشتن 800 متر طول و شیبی 20 درصدی و همچنین امکاناتی نظیر دستگاه‌های بالابر، پارکینگ، نزدیکی به هتل کوهرنگ و محوطه تفکیک شده برای آقایان و بانوان به یکی از منحصربه‌فردترین تفرجگاه‌های مردم تبدیل شده است. پیست اسکی چلگرد دومین پیست اسکی کشور است که در سال 1354 تأسیس شده و از اواخر آذرماه تا پایان زمستان پوشیده از برف است. این پیست یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی کوهرنگ است و در فصل سرد سال و برای تجربه یک سفر به یاد ماندنی مکان مناسبی به شمار می‌رود.

آدرس پیست اسکی چلگرد کوهرنگ: ایران، استان چهار محال و بختیاری، چلگرد، 85 کیلومتری شهرکرد.

منطقه حفاظت شده قیصرییک بز کوهی با شاخ های بلند در منطقه کوهستانی

منطقه حفاظت شده قیصری با چشم‌انداز طبیعی و بی‌نظیری که دارد به یکی از مناطق پرتردد و محبوب شهرستان کوهرنگ تبدیل شده است. این منطقه 10 هزار هکتار مساحت دارد و رودخانه شهریار با طول 16 کیلومتر این منطقه را به دو قسمت تبدیل کرده است. منطقه حفاظت شده قیصری صرف نظر از جاذبه‌های گردشگری دارای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری هست از گیاهان ماهور، کنگر، گون، گل حسرت، زالزالک و غیره گرفته تا انواع جانوران شامل پستانداران، دوزیستان، خزندگان ازجمله خرس، روباه، پلنگ، انواع مارهای افعی و آبی و تعداد بی‌شماری پرندگان همچون سارگپه، کبک، عقاب طلایی و انواع مختلف ماهی در این منطقه به چشم می‌خورد. این منطقه کوهستانی دارای اقلیم سرد و خشک است و شکار در آنجا ممنوع می‌باشد.

آدرس منطقه حفاظت شده قیصری: ایران، استان چهار محال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ

قلعه باردهبنایی یک طبقه قدیمی و آجری با در های چوبی بلند

قلعه بارده یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کوهرنگ است که در روستای بارده واقع شده است. قلعه بارده متعلق به خوانین ایل چهارلنگ است و در سال 1278 به همت محمد حسن خان و محمد خان دارابی ساخته شده است. معماری این قلعه توسط استاد اسماعیل ترکان ساخته شده و دارای دو یخش اندرونی و بیرونی است. بخش اندرونی از زیرزمین و طبقه همکف تشکیل شده است و در قسمت‌های شمالی و جنوبی آن نیز اتاق‌های نشیمن قرار گرفته‌اند. در بخش بیرونی این برج نیز قسمت اعیانی با راه ورودی جداگانه بر بالای سر طویله و اصطبل ساخته شده است. این قلعه ساخته شده از آجر، سنگ و خشت همچنین دارای چهار برج مدور است که در چهار گوشه بیرونی بنا قرار گرفته‌اند. برج‌های غربی مسکونی هستند و برج‌های شرقی جنبه دفاعی دارند. در این بنای تاریخی به جای مانده از دوره قاجار، نوادگان محمد حسن خان و داراب خان ساکن هستند و بازدید از آن برای عموم گردشگران و علاقه مندان به تاریخ امکان‌پذیر است.

آدرس قلعه بارده: ایران، استان چهار محال و بختیاری، 40 کیلومتری شهرکرد، روستای بارده

سد کوهرنگدبوار یک سد که مقداری زیادی آب پشت آن جمع شده

سد کوهرنگ یکی از جاهای دیدنی شهرستان کوهرنگ است که در فاصله 120 کیلومتری شهرکرد و در نزدیکی روستای بیرگان واقع شده است. این سازه ارزشمند بتنی قوسی شکل برای انتقال آب رودخانه بیرگان به زاینده رود در سال 1389 احداث شده است و علاوه بر تأمین آب آشامیدن مناطق اطراف، برای گشت‌وگذار و برگزاری کمپ نیز محل مناسبی به شمار می‌رود.

آدرس سد کوهرنگ: ایران، استان چهار محال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، نزدیکی روستای بیرگان

دشت لاله‌های واژگوندشتی زیبا که در آن تعداد زیادی لاله واژگون قرمز رنگ، قله کوه ها و خورشید در حال طلوع دیده می شود

دشت لاله‌های واژگون یکی از مقاصد دیدنی شهرستان کوهرنگ است که به بهشت چهار محال و بختیاری مشهور است. این دشت که بزرگترین دشت لاله‌های واژگون جهان است، در 12 کیلومتری شهر چلگرد واقع شده. دشت لاله‌های واژگون رویشگاه زیباترین و کمیاب‌ترین گل‌های جهان است و نزدیک به چهار هزار هکتار وسعت دارد. لاله‌های واژگون که محلی‌ها به آن گل بگریو، گل قلندری و اشک مریم میگویند در فصل بهار به ویژه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در این منطقه به گل می‌نشینند، بنابراین اگر در فصل بهار مسافر شهرستان کوهرنگ شدید حتماً بازدید از این دشت پر از لاله‌های واژگون که منظره‌ای بی‌نظیری را پیش چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد را نیز در لیست برنامه‌های سفر خود قرار دهید.

آدرس دشت لاله‌های واژگون: ایران، استان چهار محال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، 12 کیلومتری شهر چلگرد، روستای بنواستکی.

روستای سر آقا سیدروستایی با خانه های قدیمی و پلکانی به نام سر آقا سید

روستای سر آقا سید روستایی زیبا و توریستی است که در میان کوه‌های سرسبز زاگرس واقع شده است. طبیعت محصور شده در دامان این منطقه، پوشش سنتی و اصیل مردمان آن و نوع چیدمان و ترکیب خانه‌ها که آن را شبیه ماسوله کرده سبب شده تا لقب ماسوله زاگرس به این روستا اطلاق شود. این روستا در میان یک دره بنا شده و دورتادور آن را کوه‌هایی مرتفع احاطه کرده‌اند. همین موقعیت جغرافیایی و کوهستانی روستای سرآقا سید باعث شده است که این روستا در فصل زمستان در میان حصاری از برف قرار گرفته و هیچ‌گونه راه ارتباطی با دنیای بیرون نداشته باشد. به همین دلیل بهترین زمان سفر به این روستا نیمه اول سال است. تماشای مناطق سرسبز این روستا، بافت تاریخی و زیبایی خانه‌های آن و جاذبه‌های گردشگری متنوعی که در دل خود جای داده، آرامش‌بخش و دلخواه گردشگران بسیاری است.

آدرس روستای سر آقا سید: ایران، استان چهار محال و بختیاری، بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ، روستای سر آقا سید

سخن آخر

اگر به دنبال تجربه سفری زیبا و به یاد ماندنی در دل طبیعت هستید سفر به کوهرنگ بهترین انتخاب برای شماست. اگر قصد سفر به شهرستان کوهرنگ را دارید با توجه متنوع بودن جاذبه‌های گردشگری این شهرستان، بهتر است قبل از سفر لیستی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این شهر را تهیه کنید تا با برنامه‌ریزی بتوانید از همه این مکان‌ها دیدن کنید. برای اقامت در کوهرنگ نیز می‌توانید با اجاره سوئیت‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی و اکو کمپ‌های گردشگری از طریق سایت اتاقک، اقامتی آسوده و راحتی را تجربه کنید و بعد از استراحت به دل طبیعت رفته و نهایت لذت را از سفرتان ببرید.

4.7/5 - (109 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *