شهرهاجاهای دیدنی

جاهای دیدنی لنگرود | جاذبه‌های بهشت سرسبز گیلان

لنگرود از آن شهرهای کوچکی است که نباید آن را بر اساس جثه‌اش قضاوت کنید و تصور کنید تاریخچه‌ای ندارد. بر عکس اگر در مورد تاریخچه این شهر بارانی تحقیق کنید، به توماری بلندبالا می‌رسید که از دوران سلجوقیان شروع می‌شود و می‌بینید که در هر دوره تاریخی، نقشی مهم و تأثیرگذار داشته است. خواندن داستان خاندان منجم‌باشی در مین مقاله، اهمیت این شهر زیبا و ریزنقش را مشخص می‌کند.

خواندن تاریخچه طولانی و پی‌بردن به وجود بناهای باقدمتی مثل پل خشتی، خانه‌هایی با سقف سفالی و دیدن تصاویر کارت‌پستالی، برای گردشگر عشق تاریخی مثل من کافی بود که به این شهر سفر کنم. آنچه در ادامه می‌خوانید، توصیه‌نامه من برای سر زدن به بهترین جاهای دیدنی لنگرود است.

معرفی شهر لنگرود

نمای بالای شهر لنگرود خانه های محصور در درختان و فضای سبز شهر
در قدیم کشتی‌ها در ابتدای رودی که از میان این شهر می‌گذرد، لنگر می‌انداختند

لنگرود یکی از شهرهای زیبای استان گیلان است که رودسر و لاهیجان همسایه‌های شرقی و غربی آن و املش هم همسایه جنوبی این شهر است. این شهر از شمال به چمخاله محدود شده که تا سال 88 بخشی از شهرستان لنگرود بود و در این سال تبدیل به شهر شد. ساحل چمخاله یکی از مشهورترین و زیباترین سواحل شمال ایران است.

نام لنگرود از تلفیق دو کلمه لنگر و رود به وجود آمده  است. در قدیم کشتی‌ها در ابتدای رودی که از میان این شهر می‌گذرد، لنگر می‌انداختند و بارگیری می‌کردند و به همین دلیل این نام را برای لنگرود انتخاب کردند.

مثل بسیاری از شهرهای نزدیک به ساحل، آب‌وهوای لنگرود هم در اواخر بهار و تابستان گرم و شرجی است و از اواسط پاییز و زمستان سرد و بارانی می‌شود. به همین دلیل بهترین زمان سفر به این شهر از اواخر اسفند تا اواسط بهار و شهریورماه تا اواسط پاییز است. این شهر یکی از پربارش‌ترین شهرهای ایران است و به همین دلیل هر خانه‌ای که در لنگرود می‌بینید سقفی سفالی و شیروانی دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله لنگرود کجاست؟ را مطالعه کنید.

دریاچه کومله؛ زیستگاه پرندگان خانه‌به‌دوش

دریاچه کومله یا استخر طبیعی کومله
طبیعت زیبا و دل‌فریب این دریاچه، عطر شالیزارها و باغ‌های چای، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد

طبیعت همیشه سرشار از جاذبه‌های آرام‌بخش و دلنشین است. دریاچه کومله که به استخر طبیعی کومله نیز شهرت دارد، از 3 آبگیر مجزا تشکیل شده و یکی از جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز شهر لنگرود است. طبیعت زیبا و دل‌فریب این دریاچه عطر شالیزارها و باغ‌های چای، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد.

بام کومله نیز که یکی از ارتفاعات سرسبز لاهیجان است در اطراف این دریاچه واقع شده و با رفتن به این منطقه می‌توانید از تفریحاتی مثل قایق‌سواری لذت ببرید. همچنین دریاچه کومله رستوران هم دارد و اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید پرندگان مهاجر را هم در این دریاچه ببینید.

آدرس دریاچه کومله: استان گیلان، شهرستان لنگرود، جنوب روستای کومله

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در لنگرود و نزدیک به دریاچه کومله در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و وارد اجاره خانه روستایی و سوئیت در لنگرود شوید.

پل خشتی؛ راوی قصه‌های خاندان منجم‌باشی

جاذبه توریستی پل خشتی
پل خشتی لنگرود به واسطه قدمت و مصالح به کار برده شده در آن موردتوجه بازدیدکنندگان است

یکی از بناهای خشتی زیبای ایران، این پل خشتی است که از جاهای دیدنی شهر لنگرود محسوب می‌شود. بنا بر روایت‌های بسیار، ساخت این پل خشتی به دوران صفویان بازمی‌گردد. رودخانه لنگرود که از سفیدرود سرچشمه می‌گیرد و به لاهیجان می‌رود، از زیر این پل می‌گذرد. پل خشتی لنگرود به واسطه قدمت و مصالح به کار برده شده در آن موردتوجه بازدیدکنندگان است.

این پل در دوره‌های تاریخی مختلف مرمت شده که نخستین مرمت آن، در زمان فتحعلی‌شاه و به دستور حاجی‌آقا بزرگ منجم‌باشی انجام شد. خانه آباواجدادی این خاندان، یکی از جاهای دیدنی محبوب لنگرود است.

آدرس پل خشتی لنگرود: استان گیلان، شهر لنگرود، مسیر قدیم لاهیجان به لنگرود

ساحل چمخاله؛ قهرمان ساحل‌های استان گیلان

نقطه بهم رسیدن ساحل شنی به دریای خزر
اگر هوا ابری باشد، زیبایی این ساحل دوبرابر می‌شود

ساحل چمخاله یکی از معروف‌ترین سواحل ماسه‌ای شمال ایران است و از گذشته دور تا امروز گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند. چمخاله در کنار بندر انزلی، یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود. در سال 1390، ابن ساحل زیبا به عنوان بهترین ساحل استان گیلان انتخاب شد.

ساحل چمخاله امکانات رفاهی مختلفی مثل رستوران و آلاچیق و سرگرمی‌های آبی دارد و اگر هوا ابری باشد، زیبایی آن دوبرابر می‌شود.

آدرس ساحل چمخاله: استان گیلان، شهرستان لنگرود، شمال شهر لنگرود، شهر چاف و چمخاله

روستای بلوردکان؛ بهشت سرسبز لنگرود

جاده سرسبز بلوردکان
این منطقه بهشتی در کوه‌های اطراف لنگرود قرار دارد

از طبیعت بلوردکان و زیبایی‌هایش می‌توان به‌عنوان شاهکار خلقت نام برد. این منطقه بهشتی در کوه‌های اطراف لنگرود قرار دارد و با جاذبه‌های گردشگری و دیدنی فراوان، مقصد بسیاری از گردشگران است. این منطقه جاذبه‌های دیدنی بی‌شماری مثل پارک جنگلی استخرهای طبیعی، مراتع هلودشت، آبشارهای چشم‌نواز و کاروانسراهای تاریخی دارد.

آدرس روستای بلوردکان: استان گیلان، شهرستان لنگرود، ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر املش

خانه منجم‌باشی؛ قهرمانان لنگرود

نمایی از فضای داخلی خانه منجم باشی لنگرود
خانه منجم‌باشی در سبک معماری قاجاری و سنتی ساخته شده است – عکاس: احمد کریمی

خاندان منجم‌باشی یکی از خانواده‌های بانفوذ و محبوب شهر لنگرود در دوران قاجاریه بودند که آقا محمدخان قاجار به دلیل تخصص بعضی از آن‌ها در علم نجوم، به آن‌ها لقب منجم‌باشی داده بود. نقش مهم این خاندان در شکست دادن روس‌ها در نزدیکی روستای پیله داربن رشت، باعث شده که محبوبیت آن‌ها تا امروز هم ادامه داشته باشد.

خانه منجم‌باشی یکی از جاهای دیدنی زیبای لنگرود است که در سبک معماری قاجاری و سنتی ساخته شده و مثل بسیاری از خانه‌های آن دوران، اندرونی، بیرونی، خلوت‌خانه و … دارد.

آدرس خانه منجم‌باشی لنگرود: استان گیلان، شهر لنگرود، فشکالی محله، روبروی اداره برق

تالاب کیاکلایه؛ سرزمین نیلوفرهای آبی

نمایی از نیلوفرهای آبی تالاب کیاکلایه
این تالاب آب موردنیاز برای زمین‌های اطراف را تامین می‌کند –عکاس: محمرضا یعقوبی

این تالاب یکی از غنی‌ترین تالاب‌ها از نظر تنوع جانوری و گیاهی است و در این زمینه رقیب قدرتمندی برای تالاب‌های مشهوری مثل تالاب انزلی و … محسوب می‌شود. کشاورزانی که در مجاورت این تالاب زندگی می‌کنند، به آن لقب استخر کیاکلایه داده‌اند؛ چون آب موردنیاز برای کار آن‌ها را تأمین می‌کند. این جاذبه طبیعی لنگرود، در ابتدا 300 هکتار بود، اما توسعه شهرنشینی در استان گیلان باعث شد که مساحت آن به 150 هکتار کاهش پیدا کند.

اگر به تالاب کیاکلایه رفتید و فصلش بود، عکس گرفتن از نیلوفرهای آبی را فراموش نکنید!

آدرس تالاب کیاکلایه: استان گیلان، شهرستان لنگرود، شرق شهر املش

تالاب کیاکال تنها یکی از تالاب‌های زیبای شمال است. با اجاره ویلا شمال از اتاقک، می‌توانید سایر تالاب‌های زیبای شمال را هم ببینید.

آبشار ماهی مشو؛ جایی که ماهی‌ها از آن فراری‌اند

نمایی از آبشاز ماهی مشو که به حوضچه پایین آن می‌ریزد
سنگ‌های قرمزرنگ حوضچه این آبشار در کمتر جایی دیده می‌شوند – عکاس: احسان قاف

در مورد علت نام‌گذاری آبشار ماهی مشو دو روایت متفاوت وجود دارد، برخی معتقدند که چون در این آبشار و آبگیر پایین آن ماهی وجود ندارد، به آن ماهی مشو می‌گویند و برخی دیگر معتقدند چون ماهی‌ها نمی‌توانند به قسمت بالایی این آبشار برسند این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند.

این آبشار 10 متری از زیباترین جاهای دیدنی لنگرود است که سنگ‌های قرمزرنگ حوضچه آن در کمتر جایی دیده می‌شوند.

آدرس آبشار ماهی مشو: استان گیلان، شهرستان لاهیجان، اتاقور

روستای لیسه رود؛ مستی بوی پرتقال، چای و برنج

نمای لنگرود از روستای لیسه رود
این روستای کوچک و مهمان‌نواز در جنوب لنگرود است و فاصله چندانی با آن ندارد –عکاس: سعید مرادی

اگر بخواهیم سه محصول و سوغاتی اصلی خطه شمال را نام ببریم، به مرکبات، برنج و چای می‌رسیم که عطر و بوی هر کدام ما را مدهوش می‌کند. در روستای لیسه رود تمامی این محصولات کشت می‌شوند و اگر می‌خواهید از هر کدام تازه‌ترینشان را بچشید، در سفر به لنگرود بازدید از روستای لیسه رود، رفتن به رستوران‌های محلی این روستا و خریدن مرکبات آن را فراموش نکنید. این روستای کوچک و مهمان‌نواز در جنوب لنگرود است و فاصله چندانی با آن ندارد.

آدرس روستای لیسه رود: استان گیلان، شهرستان لنگرود، جنوب شهر لنگرود

لیلاکوه؛ مهد قلیان لنگرود

نمای شهر لنگرود از لیلاکوه
قطب قلیان سراهای گیلان! – عکاس: فاطمه احسانی

لیلا کوه یکی از جاهای دیدنی  اطراف لنگرود است که در جنوب غربی آن قرار دارد  و از آنجا می‌توانید چشم‌اندازی زیبا به جنگل‌های اطراف و شهر لنگرود داشته باشید. در این منطقه قلیان سراهای متعددی وجود دارد که آن را به بهشت طرفداران قلیان تبدیل کرده است. زیاد بودن تعداد زیاد این قلیان سراها، حتی لقب قطب قلیان سراهای گیلان را هم برای لیلاکوه به ارمغان آورده است.

آدرس لیلاکوه: استان گیلان، شهرستان لنگرود، جنوب غربی شهر لنگرود

سخن آخر

احتمالاً اگر تا اینجای مقاله با من آمده باشید، الان عطر چای، کلوچه، برنج و پرتقال را در مشامتان حس می‌کنید و برای بوییدن و خوردن این خوراکی‌های خوشمزه و سفر به شهر زیبای لنگرود لحظه‌شماری می‌کنید. یادتان نرود که در سفر حتماً از زیبایی‌های لنگرود عکس بگیرید و هر وقت دلتان تنگ شد، آن‌ها را مرور کنید و آرامش بگیرید. اجاره ویلا از اتاقک هم به شما کمک می‌کند تا از سفرتان بیشتر لذت ببرید.

سؤالات متداول در مورد جاهای دیدنی لنگرود

لنگرود کجاست؟

لنگرود در استان گیلان قرار دارد و مرکز شهرستان لنگرود است.

بهترین جاهای دیدنی لنگرود کدامند؟

دریاچه کومله، پل خشتی، خانه منجم‌باشی، لیلاکوه، روستای لیسه رود

خانه منجم‌باشی لنگرود کجاست؟

استان گیلان، شهر لنگرود، فشکالی محله، روبروی اداره برق

3.6/5 - (14 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. ایرانی جماعت دنبال ان داستانه اون همه تعریفو نمیبینه اون‌ ی متن‌ فوکوس میکنه یجوریم‌فاز میگیری انگار هرویین‌سراس مگه‌قلیون‌ با تاریخ ما و عربا گره نخورده که‌ادای تعجبیارو در میاری؟باز الان میری پای منبر ادای عالمارو‌در میاری بس کن بابا از مغزت درست کار بکش چل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *