جاهای دیدنی

مکان های تفریحی و گردشگری مهاباد | سفر به تاریخی

مهاباد یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است. این شهر دیدنی‌های بسیار در خود نهان کرده که اغلب جاهای دیدنی آن با طبیعت گره خورده است. امروزه در این مطلب از اتاقک به سراغ دیدنی‌های مهاباد رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی مهاباد

مهاباد در فاصله 120 کیلومتری ارومیه، در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. این شهر در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد و یکی از شهرهای کردنشین این استان می‌باشد. مهاباد در دوران قبل از پهلوی به نام ساجبلاغ مشهور بود اما در دوران حکومت رضاشاه، به مهاباد تغییر نام داد.

تاریخچه مهاباد بسیار غنی است و در اغلب دوران تاریخی حضور پررنگ داشته است. شهر مهاباد در میان کوه‌های بلند رشته کوه زاگرس قرار گرفته و در کنار دیدنی‌های تاریخی، طبیعت بی‌نظیری نیز دارد.

جاهای دیدنی مهاباد

حمام میرزا رسول

حمام میرزا رسول از سال ۱۳۸۰ به موزه مردم شناسی تبدیل شد. این حمام در مرکز شهر و نزدیک بازار واقع شده است. کارشناسان از سبک معماری این بنا تشخیص داده‌اند که ساخت حمام به دوره صفویان و یا قاجار بازمی‌گردد. حمام میرزا رسول از بخش‌هایی مانند سربینه، گرم‌خانه و فضای انتقالی تشکیل شده است. حمام میرزا رسول دو گنبد دارد که هرکدام از آن‌ها شامل ۴ نورگیر می‌شود. در این موزه، لباس‌های محلی مردان و زنان کُرد به نمایش گذاشته شده است.

حمام میرزا رسول مهاباد

غار سهولان

یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری مهاباد، غار سهولان است. به گفته کارشناسان قدمت این غار به ۷۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد. در غار سهولان هم مثل غار علیصدر برای دیدن جاذبه‌های غار باید قایق‌سواری کنید. در این غار، نور و روشنایی قرار داده‌اند و اصلا نگران گم شدن در آن نباشید. تنها باید در مسیرهای مشخص حرکت کنید. در غار سهولان لانه تعداد زیادی کبوتر دیده می‌شود و قندیل‌ها و سنگ‌های آهکی زیبایی آن را دو چندان کرده است. هوا داخل غار از هوای بیرون خنک‌تر می‌باشد بنابریان قبل از ورود به غار بهتر است که لباس گرم همراه خود داشته باشید. غار سهولان در جاده مهاباد به بوکان و بعد از روستای عیسی‌کند واقع شده است.

غار سهولان مهاباد

پارک ملت مهاباد

پارک ملت مهاباد یکی از پارک‌های قدیمی مهاباد است. نام قدیمی پارک، باغ میکائیل است. در دوران صفویان خاندان میکائلی به مهاباد تبعید شدند و گفته می‌شود که این باغ به این خاندان تعلق داشته است. اکنون بخشی از این باغ به پارک تبدیل شده که بازدیدکنندگان می‌توانند در استخر پارک قایق‌سواری کنند. این پارک در ابتدای جاده مهاباد به پیرانشهر قرار دارد.

پارک ملت مهاباد
عکس از لست‌سکند

 آرامگاه بداق سلطان

مقبره بداق سلطان در جنوب‌غربی شهر مهاباد قرار دارد. این آرامگاه مربوط به یکی از سرداران شاه عباس صفوی است. آرامگاه بداق سلطان دو قسمت اصلی دارد. یک قسمت فضای ورودی و قسمت دیگر، اتاق اصلی است که قبر بداق سلطان در اتاق اصلی قرار دارد. بر روی هر کدام از دو قسمت مقبره، گنبدی قرار گرفته است. در اطراف آرامگاه، قبرستان قدیمی مهاباد دیده می‌شود.

دیدنی های مهاباد
عکس از کجارو

تالاب کانی برازان

دریاچه سد یکی از دیدنی‌های مهاباد است که در ادامه آن تالاب بین المللی کانی برازان به‌وجود آمده است. این تالاب در ۳۰ کیلومتری شهر قرار دارد و محلی مناسب برای دیدن پرندگان مهاجر و بومی است. اگر در زمان اول دی تا نیمه بهمن به این تالاب بروید، می‌توانید پرندگان مهاجر را مشاهده کنید. در فصول دیگر هم طبیعت تالاب کانی برازان بسیار باصفا و زیباست.

تالاب بین المللی کانی برازان
عکس از ایرنا

موزه سرای استاد هیمن

موزه سرای استاد هیمن در واقع خانه استاد هیمن، یکی از شاعران معروف مهابادی است. این خانه تاریخی روزگاری نچندان دور محل زندگی هنرمند کردزبان به نام محمدامین شیخ‌الاسلامی معروف به هیمن بود. موزه استاد هیمن جزو موزه‌های خصوصی است و در آن دست‌نوشته‌ها، لوازم شخصی، سازهای نوازندگی استاد، تابلوهای نقاشی و آلبوم تصاویر وی به نمایش گذاشته شده است. موزه سرای استاد هیمن در میان بیست موزه برتر کشور قرار دارد.

مسجد جامع سرخ

مسجد جامع سرخ مربوط به دوران صفوی است. این مسجد در مرکز شهر مهاباد قرار دارد و جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید. مسجد جامع مهاباد دو ایوانه و از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی دوران اسلام در غرب کشور به شمار می‌رود. در این مسجد، توزان شکل طاق، گنبد و شبستان به خوبی رعایت شده و باعث استحکام بنا تا به امروز گردیده است. مصالح مورد استفاده در مسجد جامع سرخ، آجر و سنگ بوده و اطراف مسجد حجره‌های قرار دارد که سادگی خاصی در آن‌ها دیده می‌شود.

مسجد جامع مهاباد
عکس از کجارو

گور دخمه فخریگاه

گور دخمه فخریگاه یا فخریکا از دیگر جاهای دیدنی مهاباد است. این گوردخمه‌ها متعلق به زمان مادها می‌باشد. گور دخمه فخریگاه در نزدیکی روستای اگریقاش قرار دارد. این گور دخمه‌ها در دو طبقه ساخته شده‌اند و چهار ستون سنگی و سه گور داخل آن وجود دارد. گور دخمه‌ها فخریگاه از نظر حجاری و ستون‌بندی به مقبره‌های دوره ماد شباهت دارد. برخی از مورخان معتقدند که این گور دخمه‌ها متعلق به فروتیش پدر دیاکو است.

گور دخمه های مهاباد
عکس از ویکی‌پدیا

محوطه تاریخی برده کنته

یکی دیگر از مهم‌ترین دیدنی‌های مهاباد، محوطه تاریخی برده منته است. این محوطه باستانی در 7 کیلومتری شهر مهاباد قرار دارد. برده کنته در زبان کردی به معنای سنگ حفره‌دار است. از نظر کارشناسان باستان‌شناسی، قدمت محوطه تاریخی برده کنته به دوره مانائی‌ها باز می‌گردد.

حمام لج

حمام لج یکی دیگر از دیدنی‌های مهاباد است که از دوران صفویی در مهاباد باقی مانده است. این حمام جزو زیباترین آثار تاریخی دوران صفوی محسوب می‌شود. قدمت آن به سال‌های 1050 هجری قمری الی 1100 هجری باز می‌گردد. مصالح اصلی ساخت حمام لج، سنگ، آجر و گچ بوده است. حمام در روستای به نام لج قرار دارد.

مراکز خرید مهاباد

یکی از جاذبه‌های اصلی مهاباد، خرید است. اغلب گردشگران برای خرید از بازارهای مرزی به مهاباد سفر می‌کنند. در میان این بازارها، بازار تاناکورا نیز در مهاباد بسیار محبوب است. در ادامه برخی از مهم‌ترین بازارهای مهاباد معرفی شده است.

  • بازار اصغری مهاباد: بازار اصغری یکی از بازارچه‌های مرزی مهاباد است.  این بازار چهار طبقه دارد که در آن لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، لوازم برقی و انواع پوشاک زنانه و مردانه به‌فروش می‌رسد.
  • بازار تاناکورای مهاباد: این بازار یکی از جالب‌ترین مراکز خرید مهاباد است. در این بازار انواع اجناس با‌کیفیت و خارجی دست دوم عرضه می‌شود.
بازار تاناکورای مهاباد
عکس از لست‌سکند

سخن نهایی

مهاباد شهری با آب‌و‌هوای معتدل، دلچسب و محلی مناسب برای طبیعت‌گردی است. مردم مهاباد کُرد و  بسیار مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند. برای اقامت در مهاباد می‌توانید در هتل‌های شهر ساکن شوید اما اگر قصد دارید در سوئیت و اقامتگاه‌های بوم‌گردی ساکن شوید، اتاقک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *