تجربه سفرجاهای دیدنی

جاذبه‌های دیدنی مشهد اردهال | دیار باصفای کاشان

مشهد اردهال ییلاقی بهشتی در نزدیکی کاشان است و به دلیل آب‌و‌هوای مطلوب و پاکیزه‌اش به یکی از پربازدید‌ترین مکان‌های گردشگری اطراف اصفهان و کاشان تبدیل شده است. طبیعت کوهستانی، بافت تاریخی و قدیمی روستا، جاذبه‌های گردشگری و اماکن زیارتی همه و همه جاذبه‌هایی هستند که در سفر به مشهد اردهال خواهید دید. در کنار جاذبه‌های دیدنی، تماشای مراسمات بومی و محلی متعددی نظیر مراسم قالی‌شویان که همه ساله در این روستا برگزار می‌شود و شهرت جهانی دارد، بخشی دیگر از شگفتی‌های این روستا است که تجربه‌ی سفری لذت‌بخش را در ذهنتان باقی خواهد گذاشت. اگر شما هم قصد سفر به این روستا را دارید، با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قرار است شما را با جاذبه‌های دیدنی مشهد اردهال آشنا کنیم.

درباره مشهد اردهال

مشهد اردهال روستایی زیبا از توابع بخش نیاسر شهرستان کاشان است که در فاصله 42 کیلومتری شمال غربی کاشان واقع شده است. قدمت این روستا به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال 1396 برابر 2000 نفر تخمین زده شده است. مردم روستای اردهال تابع دین اسلام هستند و به زبان فارسی سخن می‌گویند. ارتفاع روستای مشهد اردهال از سطح دریا به 1840 متر می‌رسد و به علت قرار گرفتن در محدوده‌ی کوهستانی از آب‌وهوای معتدل و کوهستانی برخوردار است.

معرفی جاهای دیدنی مشهد اردهال

مشهد اردهال یکی از مناطق زیبا و خوش آب‌وهوای ایران است که در فصل بهار و تابستان میزبان جمعیت بسیاری از اقصی نقاط جهان است. این دهستان به واسطه داشتن باغ‌های سرسبز، روستاهای دیدنی، جاذبه‌های طبیعی و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده به یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری در ایران تبدیل شده است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، وجود اماکن زیارتی و مقدسی از دیگر دلایل محبوبیت این روستا در بین گردشگران به شمار می‌رود. ازجمله جاهای دیدنی مشهد اردهال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

امامزاده سلطان علی

عکس از سایت: شبکه الکوثر

آرامگاه امامزاده سلطان علی بن محمد باقر (ع) که در بین مردم محلی با نام امامزاده سلطان علی شناخته می‌شود، یکی از اماکن زیارتی و دیدنی مشهور روستای مشهد اردهال است. بنای اصلی این امامزاده در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع ساخته شده و به دوره آل بویه تعلق دارد اما در طی دوران متمادی ایوان، صحن، گلدسته‌ها، سردر و آب انبار نیز به آن اضافه شده است. مرقد امامزاده سلطان علی از سه صحن جنوبی (صحن صفا)، صحن شرقی (صحن فینی‌ها) و صحن غربی (صحن قمی‌ها) تشکیل شده است و دارای دو ضریح چوبی مشبک است. صحن جنوبی به‌صورت ایوانی است و روی آن با کتیبه‌های گچی نگاشته شده با خط نستعلیق مزین شده است. گنبد مرقد نیز به‌صورت مدور است و بر روی آن پوششی از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ و زرد رنگ قرار گرفته که در نوع خود دیدنی است.

آدرس امامزاده سلطان علی: ایران، استان اصفهان، غرب کاشان، روستای مشهد اردهال

مقبره سهراب سپهری

عکاس: مصطفی پروین

سهراب سپهری نقاش، نویسنده و شاعر معاصر ایران است که در کاشان متولد شده. این شاعر پرآوازه اشعار زیبایی را از خود به جای گذاشته و آثارش به زبان‌ها مختلفی ازجمله اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی ترجمه شده است. آرامگاه این شاعر نام‌آشنا در صحن امامزاده سلطان علی واقع شده و جزو جاذبه‌های دیدنی روستای مشهد اردهال به شمار می‌رود و سالانه گردشگران و دوست‌داران این شاعر گران‌قدر برای زیارت مزار آن راهی مشهد اردهال می‌شوند.

آدرس مقبره سهراب سپهری: ایران، استان اصفهان، مشهد اردهال، صحن امامزاده سلطان علی بن محمد باقر

روستای نشلج

عکاس: عادل محمدی

روستای نشلج روستای ییلاقی و خوش آب‌وهوای مشهد اردهال است که در میان کوه‌های بسیار بلند و سربه‌فلک کشیده واقع شده است. طبیعت محصور شده در دامان این منطقه، زیبایی و چشم‌نوازی طبیعت آن، نوع چیدمان و ترکیب پلکانی خانه‌ها و همچنین وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخ متنوع نظیر چهارطاق نشلج، آسیاب آبی و غیره سبب شده تا این روستا به یکی از قطب‌های گردشگری در ایران تبدیل شود. این روستا در میان یک دره بنا شده و دورتادور آن را کوه‌هایی سربه‌فلک کشیده حصار کرده‌اند. همین موقعیت جغرافیایی و کوهستانی این روستا باعث شده که در زمستان‌ها آب‌وهوای این روستا سرد و کوهستانی و در تابستان‌ها نیز معتدل و مطلوب باشد. دیدن روستای کوهستانی نشلج، بافت پلکانی و زیبایی خانه‌های آن و شرکت در مراسمات متعدد ازجمله مراسم گلاب‌گیری و مراسم نخل گردانی این روستا بدون شک آرامش‌بخش و دلخواه بیشتر گردشگران خواهد بود.

آدرس روستای نشلج: ایران، استان اصفهان، 42 کیلومتری جنوب غربی شهرستان کاشان، پنج کیلومتری عمق شمالی جاده دلیجان-کاشان، مشهد اردهال.

کوه اردهال

عکاس: محمد حسین رنجبری

کوه اردهال یکی از کوه‌های معروف و شناخته شده اصفهان به‌شمار می‌رود که در جنوب مشهد اردهال واقع شده است. ارتفاع این کوه از سطح زمین به 3463 متر می‌رسد و در اطراف آن نیز روستاها و باغ‌های زیادی قرار گرفته‌اند که از چشمه‌های حاصل از ذوب برف‌های این کوه سیراب می‌شوند. کوه اردهال جزو رشته کوه‌های فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود و سالانه کوهنوردان بسیاری برای صعود به این کوه و تماشای طبیعت و مناظر نزدیک آن، راهی مشهد اردهال می‌شوند. برای دسترسی به کوه اردهال می‌توانید با عبور از جاده دلیجان- نراق به مشهد اردهال برسید.

آدرس کوه اردهال: ایران، استان اصفهان، جاده دلیجان- نراق، مشهد اردهال

امامزاده سلطان حسین

عکاس: مصطفی معراجی

آرامگاه امامزاده سلطان حسین یکی از اماکن تاریخی و مذهبی مشهد اردهال است که در نزدیکی روستای باریکرسف قرار دارد. این مکان مقدس، منسوب به سلطان حسین از نوادگان امام سجاد (ع) است. قدمت بنای این امامزاده به دوره صفویه بازمی‌گردد و دارای رواق، بقعه، گنبد و صحن است. بنای بقعه به شکل مرقع ساخته شده و بدون صفه و شاه‌نشین است که ارتفاع هر ضلع آن به 9 متر و طول آن نیز به 6 متر می‌رسد. مرقدی ساده و ضریح چوبی مشبک این امامزاده نیز در وسط بقعه قرار گرفته و گنبد آن نیز با کاشی‌های دوالی فیروزه‌فام به زیبایی هر چه تمام تزیین شده‌اند. تزئینات داخلی بنا دارای گچ‌بری‌های طلایی رنگ است و در مرکز آن نیز ترنجی فلکه‌ای با گل‌ها و بوته‌های نقاشی شده به چشم می‌خورد. چشمه سلطان حسین از وسط صحن این امامزاده می‌گذرد و در اطراف صحن نیز درختان سرسبز چنار قرار گرفته‌اند که مکان مناسبی را برای استراحت زائران به وجود آورده‌اند.

آدرس امامزاده سلطان حسین: ایران، استان اصفهان، مشهد اردهال، جاده مشهد اردهال از علوی

امامزاده سلطان محمود (ع)

عکاس: محمد حسین قدامی

آستان مقدس امامزاده سلطان محمود (ع) یکی دیگر از اماکن مذهبی و دیدنی مشهد اردهال است که در 3 کیلومتری مشهد اردهال و در روستای علوی واقع شده است. این مکان متعلق به سلطان محمود (ع) برادر سلطان علی و فرزند امام محمد باقر (ع) است. قدمت این امامزاده به دوران صفویه بازمی‌گردد و از یک ساختمان هشت‌ضلعی که بالای آن کتیبه‌های هشت ضلعی مزین شده به اشعار محتشم قرار دارد و همچنین یک گنبدی هرمی شکل با شانزده ضلع تشکیل شده است. روی گنبد نیز کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ و کتیبه‌هایی که روی آن‌ها نام چهارده معصوم به زیبایی هرچه تمام نوشته شده‌اند، قرار دارد. طاق این امامزاده نیز به صورت ضربی ساخته شده که جلوه‌ای جذاب و خاص به این بنا بخشیده و نشان دهنده هنر و معماری ایرانیان به جهانیان است.

آدرس امامزاده سلطان محمود (ع): ایران، استان اصفهان، 3 مشهد اردهال، روستای علوی

قلعه‌های قدیمی مشهد اردهال

عکس از سایت: ویکی شیعه

مشهد اردهال به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، در طی ادوار متعدد بسیار مورد توجه حاکمان مختلف بوده است؛ به همین منظور برای حافظت از این روستا و مردم، قلعه‌های متعددی با اهداف نظامی و کارکرد دفاعی در دوران مختلف ساخته شده‌اند. این قلعه‌ها که قدمت بیشتر آن‌ها به دوران قاجاریه بازمی‌گردد، حاکی از پیشینه دور و دراز مشهد اردهال دارند. قلعه‌های تاریخی مشهد اردهال دارای دیواره‌هایی با ارتفاعی بلند هستند و معمولا از خشت و گل ساخته شده‌اند. از مهم‌ترین قلعه‌های مشهد اردهال می‌توان به قلعه آل یاسین، قلعه محسنی لرهانی، قلعه آسید خدابخش و غیره اشاره کرد.

روستای بهار اردهال

عکس از سایت: ره بال آسمان

در جای‌جای مشهد اردهال می‌توان جاذبه‌های دیدنی و طبیعی بسیاری را مشاهده کرد. یکی از این مناطق دیدنی روستای بهار اردهال هست که در نزدیکی مشهد اردهال واقع شده است. این روستا دارای مناطقی سرسبز، دشت‌های شقایق، قله‌های سربه‌فلک کشیده و چشمه‌ای زیبا است. روستای بهار اردهال در کنار جاذبه‌های گردشگری در تمام ایام سال به‌ویژه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت که فصل گلاب‌گیری به‌شمار می‌رود، به یکی از مکان‌های جذاب گردشگری تبدیل شده است. برای دسترسی به این روستا بعد از حرکت از کاشان به سمت اردهال به یک سه‌راهی خواهید رسید. به سمت چپ سه‌راهی تغییر مسیر دهید و بعد از طی مسافت حدود 3 کیلومتر به روستای بهار اردهال خواهید رسید.

آدرس روستای بهار اردهال: ایران، استان اصفهان، کاشان، مشهد اردهال

سخن آخر

مشهد اردهال با داشتن آب‌وهوای معتدل و کوهستانی و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی متنوع که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره شد، گردشگران و مسافران بسیاری را جذب خود کرده است. اگر برای تجربه یک سفر عالی مشهد اردهال را انتخاب کرده‌اید، این شهر مهمان‌نواز با برخورداری از امکانات اقامتی متنوع در همه ایام سال آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران است. برای اقامت در مشهد اردهال گزینه‌های زیادی وجود دارد از سوئیت‌ها گرفته تا ویلاها و اقامتگاه‌های بوم گردی متعدد در جای‌جای مشهد اردهال قرار گرفته‌اند. کافی است برای رزرو اقامتگاه به سایت اتاقک مراجعه کنید و از میان گزینه‌های موجود اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و  با خیالی آسوده سفر خود را آغاز کنید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *