شهرها

معرفی دیدنی های مشگین شهر

جاذبه های گردشگری مشگین شهر

در این مطلب از دیدنی های مشگین شهر و جاذبه های گردشگری مشگین شهر برایتان می‌گوییم. مشگین شهر در استان اردبیل قرار دارد و به دلیل طبیعت زیبا و آثار تاریخی متعددی که در آن وجود دارد به یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری استان اردبیل تبدیل شده است. سفر به شهر مشگین شهر سفر به شهر قلعه‌های تاریخی است. کهنه قلعه، دژ قهقهه، قلعه بربر و دیو قالاسی از قلعه‌های معروف مشگین شهرند.

مشگین شهر
عکس از گوگل

پل معلق مشگین شهر

اولین مورد از دیدنی های مشگین شهر ، پل معلق این شهر است. پل معلق مشگین شهر بهترین مکان برای به دست آوردن تجربه‌ای پرهیجان در کنار جاذبه‌های بکر و طبیعی این شهر است. این پل ۳۶۵ متر طول و ۲ متر عرض دارد که در ارتفاع ۸۰ متری از سطح زمین قرار گرفته است. پل معلق مشگین شهر یکی از بلندترین پل‌های معلق خاورمیانه است. این پل از نوع کابلی است اما قسمتی از آن شیشه‌ای است که هیجان عبور از پل را بیشتر می‌کند. زیپ‌لاین هم یکی دیگر از تفریح‌های جالب در کنار این پل است. امکانات رفاهی مانند پارکینگ، رستوران، سرویس بهداشتی و فضای مناسب نشستن برای رفاه حال گردشگران فراهم شده است.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در مشگین شهر و نزدیک به پل معلق در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

پل معلق مشگین شهر
عکس از گوگل

شهریری یکی از آثار باستانی و دیدنی های مشگین شهر

شهر‌یری یکی از مهم‌ترین منطقه‌های باستانی ایران در مشگین شهر است که قدمتی بیش از چهار‌هزار سال دارد. وسعت این منطقه در حدود ۴۰۰ هکتار است. شهر‌یری از سه بخش معبد، قلعه و قوشا‌تپه تشکیل شده است. کارشناسان قدمت قوشا‌تپه را در حدود ۷۰۰۰ سال تخمین زده‌اند. در این منطقه بیش از ۴۵۰ گور کشف شده است که اندازه آن‌ها از سه‌ متر تا هشت‌ متر متغیر است. دیدنی‌ترین جاذبه دیدنی این منطقه سنگ‌افراشته‌هایی‌ شبیه به انسان‌اند. روی این سنگ‌افراشته‌ها انسان‌هایی دست به سینه با صورت‌هایی که دهان ندارند حکاکی شده است. تنها سنگ‌افراشته‌ای که دهان دارد سنگ‌افراشته یک زن است. تعداد این سنگ‌افراشته‌ها ۲۸۰ عدد است و ارتفاع آن‌ها از ۷۰ تا ۳۵۰ سانتی‌متر متفاوت است.

شهریری
عکس از ایرنا

پارک جنگلی مشگین شهر

پارک جنگلی خیاو‌چایی منطقه‌ای زیبا و تماشایی است که برای تفریح و استراحت بسیار مناسب است. درخت‌های کهنسال و سربه‌فلک‌کشیده منظ‌ره‌ای زیبا را خلق کرده‌اند. پارک جنگلی کنار رودخانه خیاو‌چایی قرار دارد و  صدای آب، پرواز پرندگان و عطر خوش طبیعت فضایی فرح‌بخش را در این منطقه به وجود آورده‌اند. پارک جنگلی خیاو‌چایی ۳۰۰ هکتار وسعت دارد و راه دسترسی به آن جاده اردبیل به مشگین شهر است. یادتان باشد حتما از این مورد از دیدنی های مشگین شهر دیدن کنید.

پارک جنگلی مشگین شهر
عکس از مهدی صادقی راد

کوه سبلان؛ از دیدنی های مشگین شهر

یکی از بهترین دیدنی های مشگین شهر کوه سبلان است که با ارتفاع 4811 متری، پس از کوه‌های دماوند و علم‌کوه، بلندترین قله ایران به شمار می‌رود. این کوه در 35 کیلومتری غرب شهر اردبیل و شهرستان مشگین شهر جای گرفته و از گروهی از ارتفاعات گوناگون تشکیل شده است. قله سبلان یکی از دیدنی‌های طبیعی ایران است که در فهرست آثار طبیعی ملی کشور هم به ثبت رسیده و هرساله شمار مردم بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. اگر اهل طبیعت‌گردی، راهپیمایی و کوه‌پیمایی باشید، این قله می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفر کردن باشد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

اگر انگیزه‌ی رفتن به سبلان را دارید، باید بدانید سه مسیر برای صعود به این قله وجود دارد. مورد نخست، مسیر شمال شرقی است که از آب‌گرم واقع در جنوب شهر لاهرود آغاز می‌شود و با گذر از پناه‌گاه به وسیله یال شرقی به قله می‌رسد. مورد دوم، مسیر غربی است که از پای دریاچه قره‌گل آغاز می‌شود و با گذر از هرم چال و یخچال بزرگ آن، به جان‌پناه غربی و سپس به قله سبلان می‌رسد. مورد آخر هم مسیر جنوبی است که از جنوب قله آغاز شده و در نزدیکی قله سبلان به‌دست یال شرقی به قله ختم می‌شود. البته، این مسیر سخت‌ترین راه صعود است و هیچ جان‌پناهی هم در آن وجود ندارد. ولی با این حال، پیست اسکی آلوارس که یکی از بهترین و مجهزترین پیست‌های اسکی ایران به حساب می‌آید هم در این مسیر قرار گرفته است. از بین این سه مسیر، مسیر شمال شرقی رایج‌ترین و ساده‌ترین راه برای صعود به قله سبلان است.

دیدنی های مشگین شهر

کهنه قلعه مشگین‌ شهر

کهنه قلعه یکی از آثار باستانی دوره ساسانیان است که استحکام ویژه‌ای داشته و سالیان سال از آن برای جنگ‌ها و به‌عنوان پناه‌گاه در برابر تهاجم دشمنان استفاده می‌شد. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و کم‌وبیش گستره‌ای برابر با 15 هزار مترمربع دارد. این اثر باستانی در قسمت ورودی مشگین شهر و روی تپه‌ای 50 متری جای گرفته، و با داشتن شش برجک، دیوارهای ضخیم خشتی و حجره‌های کوچک شبیه به آخور، از دیدنی های مشگین شهر به شمار می‌رود. در فاصله 150 متری از قلعه، سنگ نوشته‌ی پرآوازه‌ای به نام «سورو شکن داشی» وجود دارد که نشان‌گر زبان پهلوی است. روی این نوشته از فردی به نام «نرسه هرمزد» نام برده شده که 6 سال برای ساخت آن سپری کرده است.

این کتیبه باستانی مربوط به دوران ساسانی بوده و شوربختانه نویسه‌های آن از بین رفته است. ولی در دهه 40 شمسی ترجمه از آن انجام شده بود که خبر از سخنانی درباره‌ی شاهان ساسانی، سازنده‌ی قلعه، مدت ساخت و همچنین ویژگی‌های این قلعه می‌دهد. اگر به گشت‌وگذار در پیشینه‌ی باستانی ایران علاقه دارید، حتما بازدید از کهنه قلعه مشگین شهر را در برنامه‌های خود قرار دهید.

دیدنی های مشگین شهر

آرام‌گاه شیخ حیدر مشگین شهر

آرام‌گاه یا مقبره شیخ حیدر، بنایی قدیمی و برج‌مانند است که در مجموعه شیخ حیدر و در مرکز شهر مشگین شهر قرار گرفته است. این مجموعه در گذشته قبرستان قدیمی این شهر به حساب می‌آمد و منسوب به شیخ حیدر، پدر شاه اسماعیل نخست، است. این برج ارتفاعی برابر با 18.5 متر دارد و قطر آن هم به 10.5 متر می‌رسد. دیرینه‌ی آرام‌گاه شیخ حیدر به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد و سخنانِ گوناگونی درباره‌ی تاریخ دقیق آن شنیده می‌شود. برخی می‌گویند ساخت آن در قرن هفت یا هشت هجری قمری بوده و در دوره‌ی صفویه بازسازی‌هایی روی آن انجام شده است. شوربختانه، کتیبه باقی‌مانده در مقبره از بین رفته و نمی‌توان سال ساخت و دوره‌ی آن را دقیق پیدا کرد. ولی سازمان میراث فرهنگی کشور در درازای چندین سالِ گذشته، تلاش کرده کتیبه موجود بر سر در ورودی آرام‌گاه را بازخوانی کند و اطلاعاتی درباره‌ی آن به‌دست بیاورد.

گفته می‌شود دیرینه آرام‌گاه شیخ حیدر که یکی دیگر از زیبایی‌ها و دیدنی های مشگین شهر به شمار می‌آید، به سال 731 هجری قمری برمی‌گردد و در دوران حکومت ابوسعید بهادرخان از سلسله‌ی مغول‌ها ساخته شده است. این آرام‌گاه پر از کاشی‌کاری‌ها، نویسه‌ها و معماری‌های باستانی ایران است و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. پس اگر شما هم دیوانه‌ی آثار باستانی کشورمان هستید، حتما گذری به آرام‌گاه شیخ حیدر در مشگین شهر بیندازید و خاطرات خوش و به‌یادماندی برای خودتان به ارمغان بیاورید.

دیدنی های مشگین شهر

دژ قهقهه مشگین شهر

دژ قهقهه در 85 کیلومتری شمال شرقی مشگین شهر قرار دارد. قهقهه یکی از پرآوازه‌ترین دژهای ایران در طول تاریخ بوده و یکی از دلایل آن هم زندانی شدن افراد سیاسی مهم، مانند شاه‌زادگان صفوی، در این دژ است. این بنا که باز هم نشان‌گر آثار باستانی و دیدنی های مشگین شهر است، در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و اکنون مردم بسیاری از سراسر ایران برای دیدن آن راهی مشگین شهر می‌شوند. دژ قهقهه یکی از قدیمی‌ترین دژهای کشورمان است و دیرینه آن به پیش از اسلام باز می‌گردد. در دوران بابک خرمدین و حکومت صفویه، اهمیت ویژه‌ای برای این دژ قایل می‌شدند و سال‌ها از آن به‌عنوان خزانه سلطنتی و مهم‌ترین زندان کشور استفاده می‌کردند.

این قلعه در تپه‌سنگی به ارتفاع کم‌وبیش 300 متر جای گرفته و گستره‌ای برابر با 6 هکتار دارد. برای رفتن به این دژ، باید به بخش ارشق، بین روستاهای گنچویه و قره آغاج کلان، که از روستاهای شهرستان مشگین شهر هستند، سفر کنید. محیط و پیرامون این دژ، به‌ویژه ارتفاعات آن، منظره‌ای چشم‌نواز دارد و می‌تواند پس‌زمینه‌ی خوبی برای عکس‌های شما به وجود بیاورد. اگر دنبال طبیعتی زیبا به همراه اثری تاریخی می‌گردید، بدون‌شک دژ قهقهه بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

دیدنی های مشگین شهر

آبگرم مویل؛ از دیگر دیدنی های مشگین شهر

مویل یکی از روستاهای استان اردبیل و شهرستان مشگین شهر است که در سرشماری سال 1385، جمعیتی برابر با 1400 نفر با 302 خانوار داشت. این روستا کم‌وبیش 14 کیلومتر با مشگین شهر فاصله دارد و دارای چشمه آب‌گرمی است که در گروه آب‌های معدنی کلروسولفاته و بیکربناته کلسیک گرم جای می‌گیرد. این چشمه دارای بیش از 8 دهنه در ارتفاع 2300 متری است و درجه اسیدی آن هم کم‌وبیش حدود 5 و حرارت آن هم تقریبا 45 درجه است. این منطقه‌ی آب‌درمانی شامل چشمه اصلی، و همچنین استخرهای سنتی مردانه و زنانه می‌شود، و همچنین چشمه قوتورسویی هم در نزدیکی آن قرار دارد.

این چشمه‌های آب‌گرم به علت داشتن گوگرد خالص، خاصیت درمانی ویژه‌ای دارند و برای بیماری‌های گوناگون پوستی مناسب هستند. همچنین گرمای این چشمه‌ها هم برای درد مفاصل گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌رود. اگر کارتان با دیدنی‌های طبیعی و آثار باستانی مشگین شهر به پایان رسید، سری به یکی دیگر از دیدنی های مشگین شهر، یعنی چشمه آب‌گرم مویل بزنید، خستگی خود را در این چشمه رفع کرده و مدتی را در آرامش و استراحت سپری کنید!

دیدنی های مشگین شهر

تالاب جیران گلی

یکی دیگر از دیدنی های مشگین شهر تالابی کوچک به نام تالاب جیران گلی است. این تالاب در زیست‌گاه شیروان دره‌سی، یکی از یازده زیست‌گاه وحشی در منطقه ساوالان، و در 20 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر و نزدیک لاهرود قرار دارد. شیروان دره‌سی، منطقه‌ای بکر با طبیعتی زیبا و چشم‌نواز است. صخره‌ها و ارتفاعات آن زیبایی دوچندانی به منطقه بخشیده‌اند که به دامنه شمالی سبلان هم پیوند می‌خورند. تالاب جیران گلی میزبان خوبی برای مهاجرت پرندگان آب‌زی در زمستان به شمار می‌رود، و پرندگانی مانند چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده‌ای و اردک سرسبز همیشه سروکله‌شان در این منطقه پیدا می‌شود.

جدا از پرندگان، جانوران گوناگونی از جمله خوک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، قوچ و میش ارمنی هم در این منطقه پیدا می‌شوند و آن را به یکی از بهترین زیست‌گاه‌های استان اردبیل تبدیل می‌کنند. اگر گذرتان به مشگین شهر افتاد، حتما به این منطقه سفر کنید و پوشش‌های گیاهی، و همچنین صخره‌های باشکوه و خوش‌منظر آن را ببینید تا خاطرات خوشی برای خودتان رقم بزنید.

دیدنی های مشگین شهر

منطقه گردشگری کپز

منطقه گردشگری کپز در مسیر شهرستان اردبیل به مشگین شهر قرار دارد و به‌عنوان یکی از زیباترین دیدنی های مشگین شهر شناخته می‌شود. آب‌وهوای معتدل بهاری و پاییزی به همراه مه رقیق، از زیبایی‌های خیره‌کننده‌ی این منطقه در فصل بهار به شمار می‌رود. منطقه گردشگری کپز زیر نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل قرار داشته و کم‌وبیش 20 کیلومتر با مشگین شهر فاصله دارد. از ویژگی‌های برجسته‌ی این منطقه، می‌توان به پوشش گیاهی و آثار طبیعی آن اشاره کرد.

وجود صخره‌های بزرگ، مرتفع و یکنواختِ کاملا طبیعی، و طبیعت بکر و ویژه که پر از درختان میوه از جمله تمشک و زالزالک است، این منطقه را به جاذبه‌ی گردشگری شگفت‌انگیزی در مشگین شهر تبدیل کرده است. افزون‌بر گیاهان، این منطقه خانه‌ی جانوران نادری مانند خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه و همچنین پرندگان گوناگون محسوب می‌شود. اگر اهل طبیعت‌گردی و به‌ویژه عکاسی هستید، بازدید از منطقه گردشگری کپز را هرگز از یاد نبرید!

دیدنی های مشگین شهر

قلعه بربر مشگین شهر

دژ یا قلعه‌ی بربر، در شهرستان مشگین شهر، بخش لاهرود و روستای انار قرار گرفته و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی و دیدنی های مشگین شهر شناخته می‌شود. این بنا که در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد، دیرینه‌ای بیش از هزار سال دارد و مربوط به قرن 2 و 3 هجری قمری است. از این قلعه بیشتر برای نگه‌داری و حمل آذوقه و وسایل جنگی، و همچنین دفاع در برابر هجوم دشمنان استفاده می‌شده است. قلعه بربر مشگین شهر از منظره‌ی ویژه‌ای بهره برده و دارای شکوه شگفت‌انگیزی است. بخش شمالی آن نمایه‌ای مانند سر انسان دارد و به زیبایی این منطقه افزوده است.

در این قلعه می‌توان معماری صخره‌ای و دست‌ساز انسان‌های گذشته را شاهد بود و وارد دوران اوج ایرانِ کهن شد. روستای انار در 24 کیلومتری مشگین شهر واقع شده در سرشماری سال 1385 جمعیتی برابر با 1786 نفر داشته است. قلعه بربر در این روستا روزگار می‌گذراند و باگستره‌ی کم‌وبیش 4 هکتاری، به مناطق گوناگونی مشرف است که از میان آن‌ها می‌توان کوه کشنه‌ور در شرق، کوه ال‌لور در شمال، و رودخانه اونار چایی در غربِ این قلعه را نام برد.

دیدنی های مشگین شهر

سنگ‌نگاره‌های شیخ مدی

سنگ‌نگاره‌های شیخ مدی یا «نقوش صخره‌ای شیخ مدی» یکی دیگر از آثار باستانی و دیدنی های مشگین شهر است که دیرینه‌اش به پیش از تاریخ ایران باستان، و عصر آهن بازمی‌گردد. این اثر در شهرستان مشگین شهر، بخش مرادلو، دهستان یافت، روستای کنچوبه قرار گرفته و کم‌وبیش 65 کیلومتر با مشگین شهر فاصله دارد. نقش‌های حکاکی شده روی سنگ‌ها بیشتر از بز کوهی تشکیل شده‌اند و همچنین شامل نگاره‌هایی از انسان‌های شکارچی به همراه کمان، سواره و یا در حال اجرای حرکات موزون و جادوگروار هستند. آثار حکاکی و سنگ‌نگاری بسیاری در این منطقه وجود دارد و دیرینه آن را هم به هزاره‌های دوم تا پنجم پیش از میلاد نسبت می‌دهند.

این منطقه می‌تواند بهترین گزینه برای عاشقان تاریخ و انسان‌های نخستین باشد. این طرح‌ها و نگاره‌ها، که همچنین نقوشی با خط ایلامی و نمادهای استیلیزه‌شده از بز کوهی را هم می‌توان میان‌شان پیدا کرد، یادآور دوران کهن و انسان‌های نخستین هستند که با ابزارآلات‌های ابتدایی به شکار و زندگی می‌پرداختند. اگر به مشگین شهر سفر کردید، یادتان باشد گذری به روستای کنچوبه هم بیندازید و از این سنگ‌نگاره‌ها دیدن کنید. همچنین عکس‌های به‌یادماندنی هم از آن‌ها بگیرید و این زیباییِ دوران کهن را با دوستان و نزدیکان خود به اشتراک بگذارید.

دیدنی های مشگین شهر

دیو قالاسی؛ آخرین مورد از دیدنی های مشگین شهر

قلعه دیو، که در ترکی آذربایجانی به آن دیو قالاسی می‌گویند، در شمال شرق مشگین شهر، بخش لاهرود و میان روستاهای قوزلو و کویچ قرار گرفته است. این قلعه در دامنه کوه سبلان، که درباره‌اش حسابی سخن گفتیم، وجود دارد و در مسیر جاده انار و قوزلو به‌راحتی می‌توان آن را با چشم دید. این قلعه با سنگ‌های بزرگی به ابعاد 6 سانتی‌متر در 2 متر و 10 سانتی‌متر، و بدون ملات و به شیوه‌ی قلعه‌های اورارتوها ساخته شده است. این بنا هم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از زیبایی ویژه‌ای برخوردار است. این قلعه دید بسیار خوبی به منطقه دارد و منظره‌ی زیبا و خیره‌کننده‌ای را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار می‌دهد.

اگرچه امروزه بخش‌های بسیاری از این قلعه نابود شده و از بین رفته است، ولی دیو قالاسی همچنان پابرجا ست، و با شکوه و عظمتی که دارد هنوز نظر مسافران گوناگون را به خود جلب می‌کند. جدا از این‌ها، آثاری مانند سفال‌های قدیمی هم در این قلعه کشف شده که دیرینه‌ی آن‌ها به دوران پیش از اسلام نسبت داده شده است. اگر همچنان به دنبال دیدن آثار باستانی ایران هستید و علاقه‌ی زیادی هم به دژها و سازه‌های کهن ایران‌زمین دارید، حتما به دیو قالاسی که یکی دیگر از بهترین دیدنی های مشگین شهر است، سفر کنید. مطمئن باشید ارزش‌اش را خواهد داشت!

دیدنی های مشگین شهر

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر مشگین شهر

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در مشگین شهر و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.7/5 - (55 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *