جاهای دیدنیشهرها

معرفی جاهای دیدنی پاوه | جاذبه‌های قلب بهشت غرب ایران

برای این که عاشق هورامان و کردستان شوید، لازم نیست جای دوری بروید. کافی است یکی از فیلم‌های کارگردان شیفته کردستان یعنی بهمن قبادی را ببینید تا به بهشت غرب ایران سفر کنید. بعد از دیدن این فیلم‌ها شما هم دوست دارید مثل ایوب فیلم «زمانی برای مستی اسب‌ها» در کوچه‌های چندطبقه روستاهای زیبای اورامان بدوید یا مثل میرزا و پسرانش در «آوازهای سرزمین مادری‌ام» در کردستان شیدا و سرگشته شوید و به دنبال هناره گم شده خود بگردید.

پاوه قلب و مرکز منطقه هورامان است و جاهای دیدنی پاوه مثل گنج‌هایی هستند که در گوشه‌گوشه کوه‌های شاهو و دشت‌های هورامان پنهان شده‌اند و متأسفانه کمتر کسی از آن‌ها خبر دارد. اگر اهل ماجراجویی هستید و معتقدید رسیدن به هر چیز قشنگ و نابی به زحمتش می‌ارزد، بار سفر را ببندید و با ما همراه شوید تا به دیدن جاهای دیدنی پاوه برویم. فقط برای بیشتر شدن لذت سفر، موسیقی زیبای کامکارها و شهرام ناظری را فراموش نکنید.

درباره پاوه

درباره شهر پاوه
آبشارهای متعددی در اطراف این شهر وجود دارد که هرکدام زیبایی و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

شهر پلکانی و قدیمی پاوه در دامنه کوه شاهو (از ارتفاعات استان کرمانشاه) قرار دارد. در لغت‌نامه دهخدا پاوه به معنی پاکیزه است؛ اما طبق گفته برخی از مردم نام پاوه از پاو، یکی از سرداران ساسانی گرفته شده است. این شهر قدمتی سه‌هزار ساله دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب‌وهوایی طبیعتی سرسبز و کوهستانی دارد.

آبشارهای متعددی در اطراف این شهر وجود دارد که هرکدام زیبایی و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و منظره‌هایی تماشایی را به آن بخشیده‌اند. سفر به شهر پاوه برای علاقه‌مندان به طبیعت سفری پر از شگفتی‌های طبیعی خواهد بود. اگر می‌خواهید از سفر لذت بیشتری ببرید، توصیه می‌کنیم که از اواسط بهار تا اواخر تابستان به این شهر کوهستانی سفر کنید تا هوا هم با شما یاری کند. در بازگشت هم یادتان نرود که کوته (شیرینی مخصوص مردم هورامان)، انجیر خشک و رب انار بخرید.

در ادامه از جاهای دیدنی پاوه و جاذبه‌های گردشگری آن برایتان بیشتر می‌گوییم.

آبشار شولخه؛ آبشار دوقلو

آبشار شولخه پاوه
این آبشار با شهر پاوه ۷ کیلومتر فاصله دارد.

آبشار شولخه یکی از جاهای دیدنی پاوه و چند آبشاری است که در شهر پاوه قرار دارند و این شهر را به بهشتی برای گردشگران و طبیعت‌گردان تبدیل کرده‌اند. آبشار دوقلوی شولخه در دره گنجگاه قرار گرفته است و با شهر پاوه ۷ کیلومتر فاصله دارد. این آبشار بعد از این که از چشمه‌ای با نام چشمه سیلی (در کوه شاهو) سرچشمه می‌گیرد، از ارتفاعی ۳۰ متری سرازیر می‌شود و بعد از طی کردن مسیری ۸۰۰ متری برای بار دوم از ارتفاعی ۵۰ متری به سمت زمین سرازیر می‌شود. برای دسترسی به این آبشار باید مسافتی را از جاده نوسود پیاده‌روی کرد.

آدرس آبشار شولخه پاوه: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، 7 کیلومتری شهر پاوه

برای اجاره خانه روستایی و خانه روزانه در پاوه و نزدیک به آبشار شولخه، می‌توانید در صفحه اصلی اتاقک نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های آن را ببینید.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل؛ سرزمین شوکای رمیده

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل
علاوه بر حیوانات، پوشش گیاهی این منطقه هم ارزشمند است.

منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل یکی از جاهای دیدنی پاوه و منطقه‌ای جنگلی و کوهستانی است که در استان کرمانشاه و نزدیک به مرز کشور عراق قرار دارد. این منطقه به‌منظور محافظت از گونه‌های در حال انقراض شوکای ایرانی و گوزن مینیاتوری از سال ۱۳۷۴ تبدیل به منطقه شکار ممنوع شد و از سال ۱۳۷۸ نیز به عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد. علاوه بر حیوانات، پوشش گیاهی این منطقه هم ارزشمند است و نگهداری از آن اهمیت زیادی دارد.

در این منطقه گیاهانی مانند بلوط ایرانی، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، بنه، زالزالک و زبان‌گنجشک قابل‌مشاهده است و حیواناتی نظیر شوکای ایرانی، گوزن مینیاتوری، پلنگ، سیاه‌گوش و گربه وحشی در آن زندگی می‌کنند.

آدرس منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، مرز ایران و عراق

روستای ساتیاری؛ روستای اصیل جنوب پاوه

روستای ساتیاری
طبیعت این روستا در فصل بهار به اوج شکوفایی و زیبایی خود می‌رسد.

روستای ساتیاری یکی از روستاهای بخش اورامانات است و در ۲۵ کیلومتری شهر کرمانشاه قرار دارد. این روستا کوچه‌هایی سنگ‌فرش شده دارد و همچنان بافت سنتی و پلکانی خود را حفظ کرده است. در چند سال گذشته تنها چند خانه به سبک جدید در روستای ساتیاری ساخته شده است. طبیعت این روستا در فصل بهار به اوج شکوفایی و زیبایی خود می‌رسد، در زمستان سفیدپوش می‌شود و جلوه‌ای دیگر از طبیعت را به گردشگران نشان می‌دهد. این روستای پلکانی در جنوب غربی شهر پاوه قرار دارد.

آدرس روستای ساتیاری پاوه: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، 40 کیلومتری شهر پاوه

غار سنگی حسین کوهکن؛ خانه امن فرهاد قرن بیستم

غار حسین کوهکن پاوه
این غار از چهارخانه مجزا و 9 اتاق تشکیل شده است. – عکاس: امیر حجتی

غار سنگی حسین کوهکن در منطقه میگوره از توابع بانه‌وره قرار دارد. این غار توسط مرد کردی به نام حسین کوهکن احداث شده است. امروزه غار سنگی حسین کوهکن به عنوان یکی از جاهای دیدنی پاوه محسوب می‌شود؛ ولی در گذشته این غار محل زندگی این فرد بوده است. حسین کوهکن که نام اصلی او حسین عثمانی بود، به دلیل فقر و آوارگی و با وجود معلولیت به کوه پناه می‌برد و تنها با یک کلنگ این غار را ایجاد می‌کند.

غار از چهارخانه مجزا و 9 اتاق تشکیل شده که در بعضی قسمت‌ها نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد. ورودی اصلی این سرا در قسمت شمالی و پشت صخره قرار گرفته است. ورودی دیگری که در انتهای یک دالان کوچک قرار دارد، در حقیقت یک دریچه باریک در میان صخره‌های کوه است.

اهالی پاوه و کردها به دلیل شباهت کار حسین کوهکن با فرهاد افسانه‌ای، به او القابی چون فرهاد دوم، فرهاد زمان و فرهاد قرن بیستم داده بودند.

آدرس غار حسین کوهکن پاوه: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، منطقه توریستی میگوره از توابع شهر بانه‌وره

روستای هجیج؛ همسایه رؤیایی کوه‌های شاهو

روستای هجیج پاوه
مسیر دسترسی به روستای هجیج پر از پیچ‌وخم و دشوار است. – عکاس: Michael Chow

روستای هجیج یکی دیگر از روستاهای پلکانی اطراف شهر پاوه است که در مرز استان کرمانشاه و کردستان قرار دارد و از جاهای دیدنی پاوه محسوب می‌شود. این روستا به دلیل نزدیکی به چشمه بل و مسیر قایق‌سواری زیبایی که دارد، شهرت پیدا کرده است. مسیر قایق‌سواری هجیج در حقیقت امتداد رود سیروان است که از میان صخره‌های سرسبز و زیبای کوه‌های شاهو می‌گذرد.

مسیر دسترسی به روستای هجیج پرپیچ‌وخم و دشوار است؛ اما به دلیل زیبایی زیاد آن را در فهرست زیباترین جاده‌های ایران قرار داده‌اند. سد داریان و ارتفاعات سرسبز و زیبای کوه شاهو از دیگر جاهای دیدنی روستای هجیج محسوب می‌شوند.

آدرس روستای هجیج پاوه: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، منطقه توریستی میگوره از توابع شهر بانه‌وره

روستای نسمه؛ همسایه جنوبی زیبای پاوه

روستای نسمه پاوه
این روستا تنها 5 کیلومتر با شهر پاوه فاصله دارد. – عکاس: کیاوش آروین

روستای نسمه هم یکی دیگر از روستاهای کوچک، زیبا و شگفت‌انگیز اطراف شهر پاوه است که تنها 5 کیلومتر با شهر پاوه فاصله دارد. این روستا به دلیل طبیعت زیبا و دشت‌های سرسبز اطرافش به عنوان یکی از جاهای دیدنی پاوه شناخته می‌شود.

قدمت روستای نسمه به اوایل دوران بعد از اسلام می‌رسد و مثل سایر روستاهای اورامان، خانه‌های آن با استفاده از سنگ و به‌صورت طبقاتی ساخته شده‌اند. اگر به استان گیلان و روستای ماسوله سفر کرده باشید، معماری طبقاتی این روستا، مسیرهای کوهستانی و پوشش گیاهی انبوه روستای نسمه شما را به یاد ماسوله می‌اندازد.

آدرس روستای نسمه پاوه: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، ۵ کیلومتری پاوه

چشمه بل؛ یادگار خدای بابل

چشمه بل پاوه
این چشمه در مرز استان کرمانشاه و کردستان قرار دارد. – عکاس: مهیار ثروتی

چشمه بل یکی از جاهای دیدنی پاوه است که نزدیک به روستای هجیج و در مرز استان کرمانشاه و کردستان قرار دارد. این چشمه یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های هورامان و منطقه کردستان محسوب می‌شود. این چشمه در نزدیکی رود شاهو واقع شده است و آب آن پس از خارج شدن از دل کوه به رود شاهو می‌ریزد.

به دلیل عرض مناسب و چشم‌اندازهای زیبا، ناحیه اطراف چشمه بل مکانی مناسب برای قایق‌سواری و تفریحات آبی است و بسیاری از گردشگرانی که به پاوه و روستای هجیج سفر می‌کنند را به سمت خود می‌کشاند. بسیاری بر این عقیده‌اند که چشمه بل نام خود را از «بل»، خدای بابلیان باستان گرفته است.

آدرس چشمه بل پاوه: استان کرمانشاه، بعد از روستای هجیج، ۲۵ کیلومتری پاوه

روستای خانقاه؛ روستای باستانی پاوه

روستای خانقاه پاوه
قدمت این روستا به دوران قبل از اسلام و زمان یزدگرد سوم ساسانی برمی‌گردد. – عکاس: Michael Chow

روستای خانقاه یکی از جاهای دیدنی پاوه است که قدمت آن به دوران قبل از اسلام و زمان یزدگرد سوم ساسانی برمی‌گردد. این روستا در فاصله بسیار کمی از شهر پاوه قرار دارد و توسط درختان باغی بلند و کهنسال احاطه شده است. معماری این روستای کوهستانی هم مثل سایر روستاهای اطراف پاوه پلکانی است و خانه‌های آن را نیز با استفاده از سنگ ساخته‌اند.

اگر به پاوه سفر کردید، بازدید از روستای خانقاه و پارک جنگلی کُمَکال که در ارتفاعات پایین این روستا قرار دارد را از دست ندهید.

آدرس چشمه بل پاوه: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه، 2 کیلومتری جنوب غربی پاوه

بازارچه مرزی پاوه (شماره 2)؛ تنها جاذبه گردشگری غیر طبیعی

بازارچه مرزی پاوه
بازارچه مرزی پاوه در جنوب شهر پاوه و در فاصله کمی از این شهر قرار دارد. – عکاس: زانا کریمی

بازارچه مرزی شماره 2 پاوه تنها مورد از جاهای دیدنی پاوه است که با طبیعت و کوه ارتباطی ندارد. بازارچه مرزی پاوه مرکز خریدی است که در جنوب شهر پاوه و در فاصله کمی از این شهر قرار دارد. این بازارچه یکی از مشهورترین بازارچه‌های مرزی اورامان و کردستان است و در آن می‌توانید انواع لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم صوتی و تصویری، مواد غذایی و محصولات ارگانیک را پیدا کنید.

بیشتر محصولات موجود در بازارچه پاوه وارداتی هستند و با قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر نقاط کشور عرضه می‌شوند.

آدرس بازارچه مرزی شماره 2 پاوه: استان کرمانشاه، پاوه، ورودی شهر و در جوار ترمینال و جایگاه CNG

منطقه گردشگری دالانی؛ دلربای جاده هورامان

منطقه گردشگری دالانی پاوه
این منطقه گردشگری در ابتدای مسیر زیبای جاده هورامان قرار دارد. – عکاس: زانیار رشیدی

منطقه گردشگری، گردشگاه یا پارک دالانی یکی از جاهای دیدنی پاوه و جاذبه‌های طبیعی اطراف آن است که در نزدیکی مرز استان کرمانشاه و کردستان و در ابتدای مسیر زیبای جاده هورامان قرار دارد. مسیر این منطقه گردشگری خود به‌تنهایی یک جاذبه طبیعی است و از زیباترین جاده‌های ایران محسوب می‌شود.

دالانی خانه گونه‌های جانوری متنوعی مثل خرس، خرگوش، روباه، آهو، سیاه‌گوش، میش، بز، بلدرچین، کبک، پرستو و سینه‌سرخ است و این مزیت در کنار پوشش گیاهی غنی این منطقه باعث شده که در این منطق به مکانی مناسب برای تورهای دوچرخه‌سواری کوهستان، تورهای علمی و ستاره‌شناسی تبدیل شود.

آدرس منطقه گردشگری دالانی پاوه: استان کرمانشاه، پاوه، پایین‌دست روستای وراء، در امتداد جاده پاوه به مریوان

ییلاق ویمیر؛ مقصد گردشگری محبوب پاوه‌ای‌ها

ییلاق ویمیر پاوه
ویمیر منطقه‌ای کوهستانی در دامنه کوه‌های شاهو است. – عکاس: مانی پاک

ییلاق ویمیر یا بیمیری یکی از جاهای دیدنی پاوه و جاذبه‌های طبیعی نزدیک شهر پاوه است که در شرق این شهر قرار دارد. ویمیر منطقه‌ای کوهستانی در دامنه کوه‌های شاهو است و به دلیل آب و هوای دلپذیر و مناظر زیبا، نزد مردم پاوه هم محبوبیت زیادی دارد. مردم این شهر برای گذراندن آخر هفته‌ها و تفریح و استراحت به ییلاق ویمیر می‌روند.

آدرس ییلاق ویمیر پاوه: استان کرمانشاه، شرق شهر پاوه، دامنه کوه شاهو

آبشار شیلماو؛ همسایه زیبای روستای خانقاه

آبشار شیلماو پاوه
این آبشار در نزدیکی روستای خانقاه و کوه آتشگاه قرار دارد. – عکاس: مختار غفوری

آبشار شیلماو یکی دیگر از آبشارهای زیبای اطراف شهر و جزء جاهای دیدنی پاوه است که به دلیل مناظر زیبا و پوشش گیاهی چشم‌نواز اطراف خود به عنوان یکی از جاهای دیدنی پاوه هم شناخته می‌شود. این آبشار در نزدیکی روستای خانقاه و کوه آتشگاه قرار دارد و به همین دلیل فاصله آن تا شهر پاوه زیاد نیست.

شیلماوه یا شیلماو در اصل یک جاذبه طبیعی در کوه آتشگاه یا آتشکده است که چشمه‌های آن در فصل بهار پر از آب می‌شوند و پس از سرازیر شدن به سمت پایین، آبشارهای زیبای شیلماو را به وجود می‌آورند. این آبشارها یکی از مناظر زیبای اطراف روستای خانقاه را ایجاد می‌کنند.

آدرس آبشار شیلماو پاوه: استان کرمانشاه، جنوب غربی شهر پاوه

سخن آخر

در این مقاله 12 مورد از جاهای دیدنی پاوه را معرفی کردیم که مانند جواهراتی زیبا در اطراف این شهر و منطقه بهشتی هورامان پراکنده شده‌اند. بسیاری از این جاذبه‌ها مسیر سخت و پر پیج و خمی دارند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً با خودروی مجهز و تجهیزات مناسب به دیدن آن‌ها بروید و حتی الامکان فصل‌های بهار و تابستان را برای دیدن آن‌ها انتخاب کنید.

برای اجاره ویلا و سوئیت در نزدیکی جاهای دیدنی پاوه هم می‌توانید مثل همیشه روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی پاوه

بهترین جاهای دیدنی پاوه کدام‌اند؟

آبشار شولخه، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل، روستای ساتیاری، روستای خانقاه، غار حسین کوهکن.

بازارچه مرزی پاوه کجاست؟

استان کرمانشاه، پاوه، ورودی شهر و در جوار ترمینال و جایگاه CNG.

شهر پاوه کجاست؟

پاوه یکی از شهرهای استان کرمانشاه و منطقه هورامان است.

4.2/5 - (17 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. شنیده بودم شهر هزار ماسوله با محله‌های پلکانی! اما من بجز آپارتمان و آپارتمان سازی. و ویران کردن خانه‌های قدیمی چیزی ندیدم. شهر مرزی نوسود در نزدیکی پاوه را میشود هزار ماسوله نامید.‌ پاوه دیگر آن شهر زیبا و سر سبز قدیمی نیست

  2. ماه قبل به پاوه رفتیم. از آن شهر زیبا با خانه های سنگی سنتی یکدست و پلکانی خبری نبود و آپارتمان سازی بشدت به ظاهر شهر آسیب رسانده.
    اما نوسود در نزدیکی آن هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده. اگر برای گردشگری به آن منطقه میروید حتما به نوسود سری بزنید با اقامتگاه های بسیار ارزانتر و مناظری دیدنی انسان را جادو‌ میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *