جاهای دیدنیشهرها

جاهای دیدنی راین کرمان | شهر چنارهای 1000 ساله

به نظر من دوره‌های تاریخی مختلف پشت‌سرهم دیگر قرار ندارند و سیر زمانی آن‌ها خطی نیست. یعنی خیلی راحت نمی‌توانیم بگوییم سلسله قاجار پس از زندیه آمده و بعد از قاجارها هم شاهان پهلوی به تخت نشسته‌اند. یکی از نمونه‌های زنده‌ای که ادعای من را ثابت می‌کند، همین جاهای دیدنی راین کرمان است.

برای زنده شدن هم‌زمان چند دوره تاریخی، کافی است به مسجد جامع این شهر بروید و دستی به چنارهای هزار‌ساله اطراف آن بکشید تا وارد دوران سلجوقیان شوید. مسجد این شهر متعلق به دوران حمله مغول است و احتمالاً پناهگاه مردمی بوده که از دست مهاجمان خونخوار مغول فرار می‌کردند. در همین یک تکه از زمین، چند دوره تاریخی مختلف در کنار هم زنده‌اند و اگر تا ارگ راین بروید، اوضاع جالب‌تر هم می‌شود؛ چون این مکان تاریخی شما را به دوران قبل از اسلام می‌برد.

راین تکه کوچکی از ایران‌زمین است که قدمت زیادی دارد و سفر به آن شما را در گهواره تاریخ حسابی تاب می‌دهد و به عقب و جلو می‌برد. اگر می‌خواهید با جاهای دیدنی راین بیشتر آشنا شوید و بدانید که در سفر به این شهر باید کجاها را بگردید، این مقاله را حتماً بخوانید.

راین کجاست؟

راین
قدمت این شهر به دوران ساسانیان برمی‌گردد

شهر رایِن در دامنه کوه هِزار و در 100 کیلومتری جنوب شرقی کرمان قرار دارد. قدمت این شهر به دوران ساسانیان برمی‌گردد که در آن زمان با نام رائین، یکی از سرداران اردشیر ساسانی شناخته می‌شد. این شهر در گذشته به دلیل تولید پارچه‌های ارزشمند و قرارگرفتن در مسیر کرمان به جیرفت و بندرعباس، از لحاظ اقتصادی رونق خوبی داشته است.

راین جاذبه‌های طبیعی گوناگونی مانند آبشارها، کوه‌های مرتفع، روستاهای خوش‌آب‌وهوا و چشمه‌های آب‌معدنی دارد و سفر به آن مانند سفر به بهشتی در دل کویر است. راین به دلیل آب و هوای مطبوعش به پردیس کویر مشهور شده و در تابستان‌ها و اوایل پاییز آب و هوای خنک و دلپذیری دارد. انار، سیب، پسته، قالی و کلمپه هم از بهترین سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شود.

در ادامه از جاهای دیدنی راین برایتان بیشتر می‌گوییم.

ارگ راین؛ دومین بنای خشتی جهان از نظر وسعت

ارگ راین
بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان از نظر وسعت بعد از ارگ بم – عکاس: آرمان گوهری نسب

ارگ تاریخی راین یکی از بزرگ‌ترین ارگ‌های خشت و گلی ایران و بعد از ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان از نظر وسعت است و یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی راین محسوب می‌شود. این ارگ تاریخی تا ۱۵۰ سال پیش هم مورد استفاده قرار می‌گرفت و قدمت آن به زمان حکومت ساسانیان برمی‌گردد. دور این قلعه حصاری بلند به ارتفاع ۱۰ متر قرار دارد و تنها راه ورود به آن از طریق در قسمت شرقی است که سردر باشکوهی هم دارد. شاه‌نشین، بازار، آتشکده، اعیان‌نشین، رعیت‌نشین و انبار از بخش‌های داخلی این ارگ هستند.

این ارگ در دوره‌های مختلف تاریخی محل زندگی حاکم راین، اقوام و نزدیکان حکومتی، تاجران، کشاورزان و همچنین محل دادوستد کاروان‌هایی بوده است که از شاه‌راه ارتباطی خراسان به بندرعباس و فارس به سیستان عبور می‌کرده‌اند. در اسناد تاریخی آمده که اعراب در زمان حمله به ایران نتوانستند وارد این ارگ مستحکم شوند.

برای دسترسی بهتر به ارگ راین، وارد سایت اتاقک و سپس صفحه اجاره روزانه خانه و سوئیت در کرمان شوید و اقامتگاهی که با سلیقه و بودجه شما تناسب دارد را انتخاب کنید.

آدرس ارگ راین: استان کرمان، جنوب غربی شهر راین، خیابان امام، خیابان بیمارستان

ساعات کاری: 8 صبح تا 5 عصر، جمعه‌ها تا 1 ظهر

دهانه‌های آتشفشانی؛ یادگاری‌های 10 هزار سال پیش

آتشفشان
این دهانه‌ها آثار باقیمانده از آتشفشان‌هایی هستند که بین 5 تا 10 هزار سال پیش در این منطقه فعال بوده‌اند.

دهانه‌های آتشفشانی در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر راین و در نزدیکی آبشار راین قرار دارند. ۱۴ دهانه آتشفشانی در حوالی روستاهای قلعه حیدر، توتک و قلعه حسنعلی راین وجود دارند که قطر بزرگ‌ترین آن‌ها 1200 متر و عمق آن ۳۰۰ متر است. کارشناسان در ابتدا حدس می‌زدند این گودال‌ها بر اثر برخورد شهاب‌سنگ به وجود آمده‌اند؛ اما با انجام تحقیقات بیشتر مشخص شد که این دهانه‌های انفجاری آثار باقیمانده از آتشفشان‌هایی هستند که بین 5 تا 10 هزار سال پیش در این منطقه فعال بوده‌اند.

این دهانه‌های آتشفشانی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی راین و کرمان هستند که درک حس و حال آن‌ها از نزدیک با دیدن عکس‌هایشان تفاوت زیادی دارد.

آدرس دهانه‌های آتشفشانی راین: استان کرمان، شهرستان کرمان، شهر راین، دامنه شمالی کوه‌های هزار، انتهای جاده آبشار راین

اجاره اقامتگاه کرمان با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آبشار گیشیگان؛ از زیبایی‌های جنوب راین

آبشار گیشیگان راین
این آبشار از میان صخره‌ای ۷ متری سرازیر می‌شود. – عکاس: حمیدرضا فاتحی

آبشار گیشیگان یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای گیشیگان، از توابع راین است. این روستا منطقه‌ای ییلاقی و سرسبز است که به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی متعددی مانند رودخانه، چشمه آب دائمی، باغ‌های میوه، کوهستان و آبشار، خود به‌تنهایی یکی از جاهای دیدنی راین محسوب می‌شود.

آبشار گیشیگان از رودخانه‌ای به همین نام در ارتفاعات قله سرمشک سرچشمه می‌گیرد و از میان صخره‌ای ۷ متری سرازیر می‌شود. این آبشار از طریق جاده کرمان، راین به در بهشت، سه‌راهی عنبرونک و روستای گیشیگان در دسترس است.

آدرس آبشار گیشیگان راین: استان کرمان، راین، روستای گیشیگان

مسجد جامع راین، میزبان چنارهای 1000 ساله

مسجد جامع راین
این مسجد در نزدیکی ارگ راین و مرکز این شهر قرار دارد. – عکاس: مهران شش‌برادران

مسجد جامع راین یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی راین است که در نزدیکی ارگ راین و مرکز این شهر قرار دارد. بنا بر اسناد تاریخی و ادعای اهالی، قدمت این مسجد به 800 سال قبل می‌رسد. این مسجد کوچک مثل بسیاری از مساجد قدیمی دیگر کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای‌رنگ و تزیینات جالب و دیدنی دارد و حیف است که پس از دیدن ارگ راین به مسجد جامع این شهر سر نزنید.

آدرس مسجد جامع راین: استان کرمان، راین، میدان اصلی شهر

امامزاده شیرخدا؛ از کوچک‌ترین امامزاده‌های ایران

امامزاده شیرخدا راین
این امامزاده ساختمانی منحصربه‌فرد و چندضلعی دارد. – عکاس: مهران شش‌برادران

امامزاده شیرخدا یکی از کوچک‌ترین امامزاده‌های ایران است؛ آن‌قدر کوچک که در وسط یکی از میادین راین با نام میدان شیرخدا قرار دارد. این مورد از جاهای دیدنی راین ساختمانی منحصربه‌فرد و چندضلعی با یک گنبد کشیده و نقلی دارد و کاشی‌کاری‌های زیبای فیروزه‌ای هم نمای بیرون و هم نمای داخلی امامزاده را تزیین کرده‌اند.

امامزاده شیرخدا ضریحی چندگوشه با تاج طلایی هم دارد.

آدرس امامزاده شیرخدا راین: استان کرمان، راین، خیابان امام (میدان شیرخدا)

کوه هزار؛ چهارمین کوه بلند ایران

کوه هزار راین
در این کوه بیش از 1000 نوع گیاه گوناگون وجود دارد. – عکاس: هادی کریمی

جاهای دیدنی راین القاب سنگینی را یدک می‌کشند. مثلاً کوه هزار که در 50 کیلومتری این شهر واقع شده عناوینی مثل بلندترین کوه نیمه جنوبی و چهارمین کوه بلند ایران را به خود اختصاص داده است. می‌گویند در این کوه بیش از 1000 نوع گیاه گوناگون وجود دارد و به همین دلیل نام آن را هزار گذاشته‌اند. این کوه میزبان آبشار راین یکی از زیباترین آبشارهای ایران هم هست و عاشقان طبیعت و سنگ‌نوردی را به خود جذب می‌کند.

چشمه‌های آب‌معدنی طبیعی، روستای باب زنگی، دره آویشن و آب و هوای مطبوع در میانه کویر، از جاذبه‌های کوه هزار هستند.

 آدرس کوه هزار راین: استان کرمان، راین، جنوب راین

روستای باب زنگی؛ مرتفع‌ترین روستای ایران

روستای باب زنگی راین
این روستای شگفت‌انگیز تنها 10 خانوار جمعیت دارد.

روستای باب زنگی یکی از جاهای دیدنی راین و از جاذبه‌های کوه هزار است که در دامنه جنوبی این کوه قرار دارد. این روستا با ارتفاع 3250 متری از سطح دریا، به عنوان بلندترین منطقه مسکونی ایران شناخته می‌شود. این روستای شگفت‌انگیز تنها 10 خانوار جمعیت دارد و خانه‌های آن با سنگ و کاهگل ساخته شده‌اند.

این روستا ییلاق مردم راین هم هست و در فصل زمستان به دلیل بارش برف، ارتباط آن با راین و مناطق اطراف به‌صورت موقت قطع می‌شود.

آدرس روستای باب زنگی راین: استان کرمان، شهرستان راین، جنوب کوه هزار

آبشار راین یا زررود؛ فرزند کوه هزار

آبشار راین
در فصل زمستان دسترسی به آبشار راین کمی سخت می‌شود. – عکاس: Job Han

آبشار راین یا زررود یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی راین است که در دامنه شمالی آن قرار دارد. فاصله این آبشار تا مرکز شهر راین حدود 15 کیلومتر است. منبع آب این آبشار رودخانه‌ای است که از ارتفاعات کوه هزار سرچشمه می‌گیرد و آب شدن برف قله‌هایی مثل تاج خروس منشأ پیدایش آن است.

این آبشار در فهرست میراث طبیعی کشور قرار دارد و در اطراف آن چند چایخانه و رستوران هم ساخته شده که می‌توانید در مسیر کوه‌پیمایی در آن‌ها استراحت کنید. در فصل بهار و تابستان این آبشار و مناظر اطراف آن بسیار تماشایی است و شما را انگشت به دهان می‌گذارد.

در فصل زمستان دسترسی به آبشار راین کمی سخت می‌شود.

آدرس آبشار راین: استان کرمان، شهرستان راین، دامنه شمالی کوه‌های هزار، انتهای جاده آبشار راین

سخن آخر

در این مقاله 8 مورد از جاهای دیدنی راین را به شما معرفی کردیم که تعدادی از آن‌ها مثل ارگ راین، کوه هزار و روستای باب زنگی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شوند.

برای اجاره ویلا و سوئیت در راین می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده، اقامتگاه مناسب را در تاریخ موردنظرتان و با قیمتی مناسب رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی راین

بهترین جاهای دیدنی راین کدامند؟

ارگ راین، کوه هزار، روستای باب زنگی، مسجد جامع راین، امام زاده شیرخدا

فاصله راین تا کرمان چقدر است؟

این شهر تا کرمان 100 کیلومتر فاصله دارد.

گیشیگان راین کجاست؟

روستای گیشگان از روستاهای راین کرمان است که در 30 کیلومتری جنوب غرب آن قرار دارد.

4.4/5 - (70 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *