شهرها

معرفی جاهای دیدنی رزن استان همدان | شهری پر از یادگاری‌های تاریخی و طبیعی

آیا تابه‌حال به استان همدان سفر کرده‌اید؟ قطعا که بله! اما آیا خبر دارید که زیباترین و کمتر شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های دیدنی همدان در شهر زیبای رزن جای خوش کرده‌اند؟ به همان اندازه که از جاهای دیدنی رزن بی‌خبر هستید، در این شهر جاذبه‌ی تاریخی و طبیعی فراوانی چشم انتظار شما هستند. جاهای دیدنی رزن کم نیستند. وجب به وجب این شهر پر از یادگاری‌های طبیعی و داستان‌های تاریخی خوانده‌‌نشده هستند که یک چشم باز و یک گوش شنوا می‌خواهند تا شما را به سفر در تاریخ و طبیعت ایران ببرند.

اگر آماده سفر هستید و چشمتان از دیدن مناظر تکراری خسته شده و دلتان می‌خواهد به جایی متفاوت،‌ خارق‌العاده و منحصربه‌فرد سفر کنید، با من تا آخر این مقاله از اتاق همسفر باشید که می‌خواهم جاهای دیدنی رزن را برای شما معرفی کنم.

اما واقعیت این است که زمانی محدود داریم و جاهای دیدنی نامحدود. پس بیش‌تر از این وقت تلف نکنید و بار سفرتان را ببندید. یک جفت کتانی راحت و دوربین عکاسی با شارژ کامل را هم فراموش نکنید.

آشنایی با جاهای دیدنی رزن

رزن
مردم شهر رزن بسیار مهمان‌نواز و خونگرم هستند – عکس از گوگل

شهر رزن در استان همدان قرار دارد.  رزن شهری بزرگ است که از سه بخش مرکزی، سردرود و قروه‌ در‌جزین تشکیل شده است. در این شهر دهستان‌های زیادی قرار دارد و اکثر ساکنین آن به کشاورزی و دامداری مشغول‌اند. سفر به شهر رزن که مردمی مهمان‌نواز و خونگرم دارد سفری خوشایند خواهد بود. در ادامه از جاذبه های گردشگری رزن و جاهای دیدنی رزن بیشتر می‌گوییم.

اگر دوست دارید با این شهر بیشتر آشنا شوید؛ مقاله رزن کجاست را مطالعه کنید.

روستای خنجرآباد؛ روستایی باصفا با آب‌وهوای عالی

اگر در سفرتان به شهر رزن به دنبال جایی باصفا و دنج می‌گردید، به روستای خنجر آباد سری بزنید. در این روستا درختان متنوع سایه‌بانتان خواهند شد تا در هوایی پاک، سفری به یاد ماندنی را تجربه کنید. مطمئنم در طول قدم زدن در این روستا تماشای زنان و مردان روستایی که در حال کشاورزی، دامداری، باغداری و قالی‌بافی هستند، چیدن گیاهان دارویی مثل گل ختمی، گل گاوزبان، خاکشیر، کاسنی، شیرین بیان و تماشای حیوانات مختلف و درختان پر از میوه و همچنین شنیدن صدای آواز پرندگان روزتان را خواهد ساخت.

روستای خنجرآباد در دهستان سردرود، بخش رزن استان همدان واقع شده و از شرایط دشتی و آب‌وهوای سرد و خشکی برخوردار است. اصلاً به خاطر همین آب‌وهوای سرد و خنک است که بسیاری از افراد در تابستان راهی این روستا می‌شوند.

آدرس روستای خنجر آباد: استان همدان، شهرستان رزن، بخش سردرود، دهستان سردرودسفلی، روستای خنجر آباد

مسجد بابانظر؛ مسجدی با قدمتی 200 ساله

در 50 کیلومتری رزن و در حوالی روستای بابانظر مسجدی به همین نام قرار گرفته است. البته نام اصلی این مسجد، مسجد امام رضا (ع) است، اما روستاییان به آن مسجد بابا نظر می‌گویند. این ابنیه‌ی تاریخی ۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و دارای 12 ستون اصل از جنس چوب است. حتی درب‌های ورودی و پوشش بام این مسجد هم چوبی هستند. اما نمای مسجد بابانظر کاه گلی و مصالح به کار رفته در ساخت آن خشت و گل هستند و سر ستون‌ها نیز گچ‌کاری شده‌اند.

اگر به روستای بابانظر رفتید حتما سری به این مسجد بزنید البته در نظر داشته باشید که ورودی آقایان در قسمت جلو مسجد قرار دارد و یک ورودی نیز برای بانوان در قسمت پشت مسجد تعبیه شده است. قدمت مسجد بابانظر به حدود 200 سال پیش می‌رسد و از آن زمان تاکنون تغییرات خاصی در آن ایجاد نشده است. همین ویژگی‌ها است که آن را به یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی ایران تبدیل کرده است.

آدرس مسجد بابانظر: استان همدان، 50 کیلومتری شهر رزن، روستای بابانظر

خانه ملاعلی معصومی وفسی

در روستای وفس در فاصله ۱۵ کیلومتری از رزن خانه‌ای قرار دارد که کودکی ملاعلی معصومی وفسی را به چشم دیده و درواقع منزل پدری ملاعلی معصومی وفسی بوده است. آیت الله آخوند ملاعلی معصومی وفسی ملقب به ملاعلی معصومی همدانی از بزرگان فقها و مجتهدین عصر بود و در منزلت سیاسی اجتماعی و رتبه علمی و اجتهادی در غرب کشور محوریت داشت. این عالم ربانی شاگردان متعدد و برجسته‌ای همچون آیت الله طالقانی، شهید مفتح، آیت الله نوری همدانی و غیره را تربیت نموده است.

هم اکنون خانه ملاعلی معصومی وفسی به عنوان خانه مشاهیر و مفاخر شهرستان رزن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از جاهای دیدنی رزن به شمار می‌رود. اگر به دیدن این خانه تاریخی رفتید دیوارهای خشتی و سقف تیر پوش اولین چیزی است که نگاه‌ها را به خودش جلب می‌کند و در واقع نشان از قدمت تاریخی این خانه دارد. علاوه بر این یک اطاق اصلی و یک گنجینه (انبار مواد غذایی) که به وسیله درب کوچکی به همدیگر متصل شده اند، هم از دیگر ویژگی‌های این خانه تاریخی است.

آدرس خانه ملاعلی معصومی وفسی: استان همدان، 15 کیلومتری شهر رزن، روستای وفس

مسجد درجزین؛ یادگاری از دوران گذشته

یکی دیگر از مساجد تاریخی رزن به اسم مسجد درجزین است؛ پس بدون معطلی به سراغ این مسجد در روستای درجزین در ۵ کیلومتری رزن می‌رویم. با رفتن به این مسجد می‌توانید به دوره‌های زندیه و قاجاریه برگردید. این مسجد دارای بنای تاریخی است که در قسمت تحتانی مسجد فعلی قرار گرفته و بنای جدید نیز در اوایل سال 70 روی آن احداث شده است. همان‌طور که چشم‌تان نظاره گر معماری و فضای معنوی مسجد است، وجود 16 ستون اصلی از جنس ساروج و ابزارکاری شده توجه شما را جلب خواهد کرد.

اگر بخواهیم معماری این مسجد را دقیق‌تر برای شما شرح دهیم، باید بگوییم مسجد درجزین دارای ۳۰۰ متر مربع مساحت است و به صورت طاق ضربی ساخته شده است. در طول سال‌های اخیر هم اهالی منطقه همت کرده و روی آجرهای این مسجد گچ کاری کرده‌اند که باعث شده همچنان شکل اولیه‌ و ابهت خود را حفظ کند. این بنای تاریخی یکی از مساجد مهم و تاریخی شهرستان رزن به شمار می‌رود و هر ساله گردشگران بسیاری را به چشم خود دیده است.

آدرس مسجد درجزین: استان همدان، ۵ کیلومتری شهر رزن، روستای درجزین، مسجد درجزین

حمام نظام آباد؛ حمامی تاریخی با قدمتی بیش از دو قرن

جاهای دیدنی رزن فقط به چند مورد محدود نمی‌شود. در فاصله ۱۰ کیلومتری از رزن، روستای نظام آباد قرار گرفته که از حمام تاریخی نظام آباد میزبانی می‌کند.

این حمام تاریخی حدود ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و با قدمتی 800 ساله و معماری ساده از آجر، خشت، گل و سيمان ساخته شده است. حمام تاریخی نظام آباد ۴ ستون اصلی از جنس ساروج در رختکن و طاق ضربی دارد و قرینه‌سازی به خوبی در ساخت آن رعایت شده است. این حمام در سال ۸۶ بازسازی شده و اکنون با کاربری حمام مورد استفاده عموم قرار گرفته است.

آدرس حمام نظام آباد: استان همدان، ۱۰ کیلومتری رزن، روستای نظام آباد، حمام نظام آباد

امام‌زاده هود؛ به جای مانده از دوره ایلخانیان

اگر اهل بازدید از مکان‌های مذهبی هستید، انتخاب امام‌زاده هود در رزن گزینه خوبی است. این امام‌زاده در روستای ینگی قلعه از توابع بخش درجزین در ۳ کیلومتری رزن قرار دارد و مربوط به دوره ایلخانیان (قرن هشتم) است. این بقعه متبرکه در گذشته دارای گنبدی مخروطی شکلی بوده که در طول سال‌ها بر اثر حوداث مختلف تخریب شده و هم اکنون بر بالای آن گنبد گردی بنا شده است. بنای امامزاده هود از آجر، خشت، سنگ و گچ ساخته شده و به شکل ۱۲ ضلعی است. کف آن نیز با تیرهای چوبی پوشیده شده و در زیر آن سرداب قرار دارد.

این امامزاده در زمان ساخت دارای کاشی‌کاری‌ها و ظاهری زیبا بوده ولی امروزه متاسفانه بخش عظیمی از تزئینات کاشی‌های لاجوردی آن تخریب شده است. اما با همه این تفاسیر این بقعه متبرکه همچنان به شکل اولیه‌اش حفظ شده و با گذر زمان چیزی از ابهت آن کم نشده است. پیشنهاد می‌کنم در سفرتان به رزن حتما از این جاذبه تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، دیدن کنید.

آدرس امامزاده هود: استان همدان، ۳ کیلومتری رزن، روستای ینگه، امام زاده هود

مسجد شوند از مهم‌ترین جاهای دیدنی رزن

مشاهده آثار و اماکن تاریخی و باستانی آن هم مساجد قدیمی به‌دلیل فضای معنوی و ظاهری سنتی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رزن به شمار می‌روند. مسجد شوند هم از دیگر جاهای دیدنی رزن است که از دوره‌های گذشته به یادگار مانده است. این مسجد ۱۵۰ متر مربع مساحت دارد و روی ۱۹ ستون اصلی قرار گرفته است. طاق‌های ضربی گچ‌کاری شده، ستون‌های متعدد و نمای آجر کاری شده از زیبایی‌های این مسجد هستند. شک ندارم حال‌وهوای قدیمی و معنوی مسجد شوند به وجودتان نفوذ خواهد کرد و تماشای آن به خاطره‌ی به‌یادماندنی برایتان تبدیل خواهد شد.

آدرس مسجد شوند: استان همدان، 32 کیلومتری شهر رزن، مسجد شوند

روستای سلطان آباد یکی از جاذبه های گردشگری رزن

روستای سلطان‌آباد یکی از توابع شهر رزن است. این روستای کوچک مردمی بسیار خونگرم و مهربان دارد که در مهمان‌نوازی کم‌نظیرند و شغل بیشتر آن‌ها کشاورزی و دامداری است. زمین‌های کشاورزی اطراف روستا منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز دارند. باغ‌های میوه، تاکستان‌ها، گل‌های آفتابگردان و عطر رازیانه، که سراسر ده را پر‌کرده است، برای گردشگران جذاب و خاطره‌انگیز است. اگر به سلطان‌آباد سفر کردید حتماً از نان محلی که زنان روستا طبخ می‌کنند و طعم بی‌نظیری دارد میل کنید.

آدرس روستای سلطان آباد: استان همدان، شهرستان رزن، بخش سردرود، دهستان سردرودسفلی، روستای سلطان آباد

امامزاده اظهربن علی

امامزاده اظهربن علی
امام‌زاده اظهربن‌علی یکی از جاذبه‌های تاریخی رزن است که به قرن هشتم هجری قمری تعلق دارد – عکس از گوگل

یکی از دیگر از اماکن تاریخی و مذهبی رزن که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست، بقعه امام‌زاده اظهربن‌علی است. این بقعه متبرکه در دوران مغول ساخته شده و به قرن هشتم هجری تعلق دارد. با توجه به قدیمی بودن، این بنای تاریخی بعدها در دوره‌های مختلف ازجمله  در سال 1056 هجری قمری به فرمان شاه عباس صفوی دوم و در سال  1329 شمسی نیز در زمان پهلوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

هرچند که بقعه امام‌زاده اظهر بن علی در کل ۲۰متر ارتفاع دارد که ۸ متر آن ساختمان بقعه و بقیه‌اش مربوط به گنبد آن است، اما آن‌قدر زیبا و باشکوه ساخته شده که حتی با گذشت سال‌ها، هنوز که هنوز است نمای آجری و گنبد مخروطی شکل آن تماشایی هستند. دیوارهای این امامزاده چند ضلعی است اما در کل معماری بسیار ساده‌ای دارد و به صورت کاملا هنرمندانه با طرحی به شکل ۱۹تَرَک ساخته شده است. بقعه امامزاده اظهر بن علی در سال ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس امام زاده اظهر بن علی: استان همدان، 5 کیلومتری شرق شهررزن، امام زاده اظهر بن علی

منطقه بقراطی؛ پناهگاه حیوانات مختلف

منطقه بقراطی
منطقه بقراطی زیستگاه گیاهان و پناهگاه جانوارن و پرندگان متعددی است – عکس از گوگل

منطقه بقراطی که در میان اهالی این منطقه با نام بوقاطی هم شناخته می‌شود، مکانی با دشت‌های وسیع و دامنه‌های سرسبز کوهستانی است که در فاصله ۵۰ کیلومتری رزن و در جوار روستای بابانظر واقع شده است. در نزدیکی این منطقه گردشگری سد خاکی قرار دارد که گویا خیلی اهل کار گروهی نیست و خودش تنهایی کارهایش را انجام می‌دهد. به همین خاطر آب این منطقه فقط از آب شدن برف‌ها و جاری شدن سیلاب از ارتفاعات تأمین می شود.

این منطقه دیدنی به‌دلیل وجود مناطق سرسبز و آب‌وهوای مطبوعش پناهگاه پرندگان متنوع نظیر باقرقره، تیهو و کبک و حیوانات زیادی از جمله گرگ، کفتار، میش وحشی، قوچ وحشی، روباه، شغال، خرگوش و غیره است. وجود گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی باعث شده منطقه بقراطی به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های طبیعی و پناهگاه‌ حیوانات حیات‌وحش به شمار رود.

ناگفته نماند، که در این منطقه کوه‌ها و قله‌های متعددی هم قرار دارند که ارتفاع بلندترین قله این منطقه به ۲۲۸۸ متر از سطح دریا می‌رسد و در تمام فصول سال در آن‌جا برف دیده می شود. خلاصه اینکه منطقه بقراطی یکی از مناطق طبیعی بکر و با ارزش ایران به شمار می‌رود پس سعی کنید در سفر و بازدید از این منطقه به طبیعت آن آسیب نزنید چراکه هرگونه آسیب و سهل‌انگاری ضررات جبران‌ناپذیری را برای محیط‌زیست به‌همراه دارد.

آدرس منطقه گردشگری بقراطی: استان همدان، ۵۰ کیلومتری رزن، روستای بابانظر، منطقه گردشگری بقراطی (بوقاطی)

سخن آخر

در این مقاله ۱۰ مورد از معروف‌ترین جاهای دیدنی رزن را برایتان معرفی کردیم. جاهایی که بعضی از آن‌ها به خاطر مناظر زیبا و طبیعت بی‌نظیرشان، بعضی‌ها به خاطر فضای معنوی و مذهبی و بعضی دیگر هم به خاطر تاریخچه غنی و قدمت دورودرازشان دیدنی بودند. جاهای دیدنی رزن آنقدری زیاد است که شاید نتوانید در قالب سفر یک روزه از تمامی آن‌ها دیدن کنید؛ بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که برنامه سفرتان را طوری بچینید که بتوانید چند روزی در این شهر بمانید و حسابی رزن و اطراف آن را بگردید.

برای اجاره ویلا همدان کافی است وارد سایت اتاقک شوید و در نوار جستجوی بالا نام شهر همدان را وارد کنید تا تمامی محل‌های اقامت این شهر برای شما نمایش داده شود؛ پس از آن می‌توانید اقامتگاه دلخواه‌تان را رزرو کنید.

راستی تا یادم نرفته بگویم در سفرتان به رزن و در بازدید از هرکدام از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی این شهر جای ما را هم خالی کنید. اتاقک سفر و اقامت دلچسبی را برای شما آرزو می‌کند.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی رزن

معروفترین اماکن تاریخی رزن کدام‌اند؟

خانه ملاعلی معصومی وفسی، حمام نظام آباد

معروفترین اماکن مذهبی رزن کدام‌اند؟

مسجد بابانظر، مسجد درجزین، امامزاده هود، مسجد شوند، امام‌زاده اظهربن‌علی

معروف‌ترین جاهای طبیعی رزن کدام‌اند؟

روستای خنجر آباد، روستای سلطان آباد، منطقه گردشگری بقراطی (بوقاطی)

4/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. با سلام.خدمت هم دهاتی ها ی عزیزم سلطان آباد با این که من بچه بودم از سلطان آباد اومدیم کرج ولی هنوز اونجا رادوست دارم.وبا خودم میگم که حیف شد اونجا یه حمام قدیمی با قدمت چند صدساله بود محرابش کردن.می تونست از آثار قدیمی این روستا که قدمت زیادی هم دا د باشد.باتشکر رضا اصغری

  2. سلام و عرض ادب خانم شریفی عزیز.
    مطالبتون اشتباه هستش خواهشآ اصلاح کنید ممنون.

    1. سلام، ممنون از اینکه نظرتون رو با ما در میون گذاشتین.

      لطف کنید بگید که چه موردی اشتباه هست ؟

        1. امام زاده اظهربن علی در درجزین واقع شده ,ولی شما گفتید در سلطان آباد واقع شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *