تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی رودبار | سفر به مهد زیتون ایران

احتمالاً برای شما هم نام رودبار با زیتون مترادف است، درخت زیتونی که شاخه‌های آن نماد صلح و مقاومت است. در سفرهای کودکی‌ام به رشت، همیشه رودبار و منجیل دو نماد رسیدن به رشت بودند. وقتی از کنار بادگیرها رد می‌شدم، می‌فهمیدم فاصله زیادی تا رشت باقی نمانده و بعد که چراغ‌های مغازه‌های زیتون فروشی را می‌دیدم، می‌فهمیدم که واقعا از خانه دور شده‌ایم.

رودبار شهر سرسبز و زیبایی است که ایران و گیلان، به داشتنش افتخار می‌کند. رودبار بسیار مهمان‌نواز و دروازه ورود به رشت است. اگر تابه‌حال فقط برای خرید زیتون در رودبار توقف داشتید، باید بگویم بعد از خواندن این مقاله، خرید زیتون فقط به یکی از دلایل توقف شما در رودبار تبدیل می‌شود.

در ادامه قرار است باهم سری به جاهای دیدنی رودبار بزنیم و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببریم.

درباره رودبار

معرفی شهر رودبار
معرفی جاهای دیدنی رودبار

رودبار در استان گیلان قرار دارد. آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای و کوهستانی رودبار فرصت خوبی را برای کاشت زیتون فراهم کرده است و به همین خاطر این شهر شهرت جهانی دارد. علت نام‌گذاری این شهر، وجود رودهای فراوان به‌خصوص سفید رود است. نامی که واقعاً برازنده این شهر و به معنی سرزمین رودهاست.

مهد زیتون ایران نه‌تنها شهرت جهانی دارد بلکه آب‌وهوای خنک، طبیعت سرسبز و جاهای دیدنی و تاریخی بسیار دارد. فاصله تهران تا رودبار 262 کیلومتر است. اگر هم به رشت سفر کردید و خواستید بازدید از جاهای دیدنی رودبار را به برنامه سفر اضافه کنید، بدانید که فاصله شما تا رودبار نزدیک 80 کیلومتر است. برای اجاره ویلا و سوئیت در رودبار  هم می‌توانید از اتاقک کمک بگیرید.

روستای استخرگاه، سوئیسی‌ترین روستای ایران

روستای استخرگاه
با سفر به روستای استخرگاه، به سوئیس ایران بروید. – عکاس: علی خاکسار

حتماً تابه‌حال بارها تصاویر روستاهای دامنه کوه آلپ در سوئیس را دیده‌اید. روستاهایی که تا چشم کار می‌کند مرز بیکران سبزی دشت و آبی آسمان چشمانمان را جلا می‌دهند. باید بگویم ما در ایران خودمان کم از این مدل روستاها و ییلاق‌ها نداریم. فقط یک نمونه‌اش روستای استخرگاه است. استخرگاه که نامش را وام‌دار دریاچه‌ی زیبایش است، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی رودبار محسوب می‌شود.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

یادم می‌آید من در سفر به استخرگاه، شب به روستا رسیدم. صبح که بیدار شدم و دیدم مه به دیدنم آمده است تا چند ساعت باورم نمی‌شد در خواب و رؤیا نیستم.

باورم نمی‌شد از پنجره چوبی اقامتگاهمان، زیباترین منظره‌های شمال پیش چشمانم است. وقتی تصمیم گرفتم در اطراف دریاچه قدم بزنم و وقتی به دل جنگل رفتم، تازه فهمیدم همه این‌ها واقعی است و از خواب بیدار شده‌ام.

بافت روستایی استخرگاه، طبیعت بی‌نظیر با همراهی کوه درفک، شب‌های پرستاره و مردم مهمان‌نواز این روستا، سفر به استخرگاه را به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای من تبدیل کردند. استخرگاه از آن جاهای دیدنی رودبار است که اگر تا به حال نرفتید، در حق خودتان کوتاهی کرده‌اید.

آدرس روستای استخرگاه: گیلان، رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکات، روستای استخرگاه

اگر این تجربه من باعث شد دلتان بخواهد با این منظره از خواب بیدار شوید، برای اجاره ویلا در شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

دریاچه ویستان، هدیه‌ی خشم زمین

جاذبه گردشگری دریاچه ویستان
دریاچه ویستان بعد از یک زلزله به وجود آمد.

دریاچه‌ ویستان یا بره‌سر، نگین سبز و پنهان رودبار است. زیبایی دریاچه ویستان مثال‌زدنی است. دریاچه‌ای آرام با عمقی زیاد که به خاطر زلزله به‌ وجود آمده است و آرامش و سکوت بی‌نظیری دارد. طبیعت بکر منطقه میزبان گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری است و یکی از قسمت‌های دل‌نشین آن، تماشای شنای ماهی‌ها در دریاچه است. آب دریاچه که در ارتفاع 1250 متری از سطح دریا قرار دارد، از چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. دریاچه‌ای که وسعت آن حدود 4 هکتار است و درختان راش آن را محاصره کرده‌اند.

آدرس دریاچه ویستان: گیلان، رودبار، روستای بره سر، دریاچه ویستان

روستای داماش، دیار سوسن چلچراغ

جاذبه توریستی روستای داماش
یک گیاه شناس آلمانی، گل کم یاب سوسن چلچراغ را در روستای داماش کشف کرد.

روستای داماش در منطقه عمارلو قرار دارد و دیار سوسن چلچراغ است. این روستا به خاطر دشت سوسن چلچراغ که یک گل نایاب است، به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رودبار تبدیل ‌شده است. سوسن چلچراغ را اولین بار یک گیاه‌شناس آلمانی در این منطقه کشف کرد و جشنواره سوسن چلچراغ، یکی از معروف‌ترین مراسمی است که در منطقه برگزار می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این روستا چشمه آب‌معدنی است که گردشگران بسیاری را به ییلاق داماش جذب می‌کند. لذت بردن از هوای خنک در ارتفاع 1800 متری، تماشای مردم محلی با لباس‌های سنتی، خرید صنایع‌دستی و … تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های روستای داماش است.

آدرس روستای داماش: گیلان، رودبار، دهستان جیرنده، روستای داماش

آبشار کلشتر، شکوهمند و باصلابت

آبشار کلشتر
آبشار کلشتر در روبار، خروشان و دیدنی – عکاس: علیرضا همدانی

آبشار‌ها و دریاچه‌های طبیعی هر شهر، از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری به حساب می‌آیند. در سرزمین رودها یعنی رودبار، این جاذبه طبیعی در اوج زیبایی خودش قرار دارد. آبشار زیبای کلشتر که در روستایی با همین نام قرار دارد، از جاهای دیدنی رودبار است که حتماً باید سراغش بروید. ارتفاع آبشار کلشتر حدود 20 متر است و ابهت آن شما را می‌گیرد. تماشای قدرت این آبشار وقتی از صخره‌های سنگی سرازیر می‌شود، منظره‌ای شکوهمند را خلق می‌کند.

آدرس آبشار کلشتر: گیلان، رودبار، روستای کلشتر، آبشار کلشتر

دریاچه حلیمه جان، عروس رؤیایی رودبار

حلیمه‌جان
دریاچه حلیمه جان، دریاچه‌ای سبز رنگ که با وزش آب، رنگ آبی به خود می‌گیرد.

دریاچه حلیمه جان به‌قدری زیبا و چشم‌نواز است که به عروس گیلان شناخته می‌شود. از زیباترین منظره‌‌های این دریاچه جلبک‌های روی آب هستند. این جلبک‌ها سراسر دریاچه را پوشانده‌اند و هنگام ظهر با وزش باد کنار می‌روند و آب دریاچه مشخص می‌شود. دریاچه دورنگ حلیمه جان که اول سبز است و بعد با وزش باد، آبی‌رنگ می‌شود، یکی از زیباترین جاهای دیدنی رودبار است. از این عروس زیبا، کوه‌ها و جنگل‌ها مراقبت می‌کنند و به همین خاطر مناظر رؤیایی و زیبایی را اطراف دریاچه به وجود آورده‌اند. روستای حلیمه جان آب‌و‌هوای مطبوعی دارد و در تابستان‌ها هم بسیار خنک است.

نمی‌شود از کنار این دریاچه با اسم زیبایش به‌راحتی گذشت؛ پس حتماً نام آن را به فهرست جاهای دیدنی رودبار اضافه کنید.

آدرس دریاچه حلیمه جان: گیلان، رودبار، روستای حلیمه جان، دریاچه حلیمه جان

روستای رستم آباد، دروازه ورود به مناطق بهشتی

روستای رستم آباد
روستای رستم آباد یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رودبار است.

روستای رستم آباد، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی رودبار است. جایی که حتماً نام آن را شنیده‌اید یا در سفر به رشت از کنار تابلوی آن رد شدید. روستای رستم آباد، روستایی دیدنی است که به خاطر گذر سفیدرود از آن و کوه‌های اطرافش حسابی معروف است. روستای رستم‌آباد در بهار و پاییز دیدنی است و دروازه ورود به ییلاق‌های زیبای گیلان هم است.

آدرس روستای رستم‌آباد: گیلان، رودبار، روستای رستم آباد

اجاره ویلا در رستم رود با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق سلانسر، پناهگاهی برای فرار از گرمای تابستان

ییلاق سلانسر رودبار
ییلاق سلانسر، یکی از جاهای دیدنی رودبار است. – عکاس: رحیم مولایی

مناطق ییلاقی یکی از مقصدهای محبوب گردشگران و مسافران، به‌خصوص در روزهای گرم سال است. هر چه هوا گرم‌تر باشد، این ییلاق‌ها میزبان مسافران بیشتری هستند که برای فرار از گرما به آن‌ها پناه آورده‌اند.

ییلاق سلانسر یکی از جاهای دیدنی رودبار است که با طبیعت دلنواز، هوای خنک و مه‌آلود صبحگاهی دل مسافران را برده است. این ییلاق محل زندگی گراز، شغال و … است که باید موقع بازدید از ییلاق مراقب آن‌ها باشید. در ییلاق سلانسر، تماشای درختان راش، افرا، توسکا و … به یک تصویر پاک نشدنی در ذهنتان تبدیل می‌شود.

آدرس ییلاق سلانسر: گیلان، رودبار، رستم‌آباد، ییلاق سلانسر

ییلاق سی دشت، دشت توت‌فرنگی

ییلاق سی دشت
ییلاق سی دشت، سفر به منطقه‌ای زیبا و چشم‌نواز – عکاس: سمیه یکتایی

ییلاق سی دشت یکی دیگر از جاهای دیدنی رودبار است که به خاطر توت‌فرنگی‌هایی که دارد، به دشت توت‌فرنگی معروف است. اگر در بهار به این ییلاق بروید، دشتی از توت‌فرنگی پیش چشمان شما است که امکان ندارد، تصویرش از خاطرتان بروید.

طبیعت سرسبز این ییلاق خوش آب‌وهوا در کنار مناظر زیبایی که منتظر دیدار شما هستند، این ییلاق را به یکی از خوش آوازه‌ترین جاهای دیدنی رودبار تبدیل کرده‌اند.

آدرس ییلاق سی دشت: گیلان، رودبار، رستم‌آباد، ییلاق سی دشت

قله درفک، قله‌ای با رازهای سربه‌مهر

قله درفک
بخش‌هایی از قله درفک در اثر زلزله سال 1369 فروریخت.

بدون شک یکی دیگر از معروف‌ترین جاهای دیدنی رودبار به‌خصوص برای کوهنوردان، قله درفک است. قله‌ای که روایت‌ها می‌گویند در اثر زلزله 1369 منجیل، بخش‌هایی از آن فروریخت. ارتفاع قله درفک 2700 متر است و از جنوب به کوه‌های منجیل و از شرق و جنوب شرقی تا رشته‌کوه‌های تخت سلیمان، کوه‌های پیشکوه و دره سه هزار می‌رسد.

غار یخی درفک با طول 100 متر یکی از جاذبه‌های طبیعی این روستا است که به گفته اهالی در تمام طول سال برف در آن وجود دارد و آن‌ها برای تأمین آب گله‌های خود از آن استفاده می‌کنند. این غار دهانه باریکی دارد و فقط غارنوردان حرفه‌ای می‌توانند از آن بازدید کنند.

اگر می‌خواهید جنگل نوردی یا طبیعت‌گردی سبکی داشته باشید، می‌توانید بدون دردسر به قسمت ییلاقی در شمال قله درفک بروید و از تماشای گله‌های گوسفند، طبیعت چشم‌نواز و گیاه گزنه لذت ببرید.

آدرس قله درفک: گیلان، رودبار، دهستان دشتویل، قله درفک

تپه مارلیک، قلمرو فرمانروایان در هزاران سال پیش

تپه باستانی مارلیک
تپه باستانی مارلیک، البته اگر بروید این استخوان‌ها نیستند، خیالتان راحت! – عکاس:حمید رضا محمد اصغری

تپه مارلیک که به آن چراغعلی تپه هم می‌گویند، تپه‌ای باستانی است که یکی از پنج تپه قدیمی دره گوهر رود در رودبار به شمار می‌رود. این تپه باستانی که قدمت آن به هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی رودبار است.

این تپه باستانی تا سال‌های پیش ناشناخته بود. بعد از این‌که باستان شناسان یک جام قدیمی که حدس می‌زنند نماد قومی باستانی است را در تپه مارلیک پیدا کردند، اهمیت این منطقه چند برابر شد. بازدید از این تپه باستانی، برای علاقه‌مندان به تاریخ به یک بازدید رؤیایی تبدیل می‌شود.

آدرس تپه مارلیک: گیلان، رودبار، دره گوهر رود، تپه مارلیک

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

چشمه سنگرود، دو چشمه با ذائقه‌های متفاوت

چشمه سنگرود
چشمه سنگرود، 2 چشمه روبروی هم است که یکی آب سرد و دیگری آب گرم دارد. – عکاس: الوند جنوب

چشمه سنگرود، یکی دیگر از جاهای دیدنی رودبار است که بازدید از آن لذت‌بخش و عجیب است. دلیل عجیب بودن آن‌هم در این است که چشمه سنگرود، درواقع از 2 چشمه با فاصله کم، ولی کاملاً متفاوت تشکیل شده است. آب یک چشمه که به آن چشمه آب گاز میگویند، سرد و گازدار و آب چشمه دیگر با نام کولور، گرم است.

آب چشمه کولور که بخش‌هایی از آن با جلبک پوشیده شده، به شکل آبشار و پلکانی به سمت پایین سرازیر می‌شود. حوضچه‌هایی با اشکال نامنظم و چندضلعی در شمال چشمه از قدمت آن به ما میگویند و املاح فراوان آب، خبر از خاصیت درمانی آن می‌دهند.

آدرس چشمه سنگرود: گیلان، رودبار، روستای سنگرود، چشمه سنگرود

غار دربند شی، غاری که دندان‌های کشف‌شده سنش را لو دادند

غار دربند شی
مسیر رسیدن به غار دربندی شی، مسیر سختی نیست – عکاس: مهدی طالمی

غار دربند شی در نزدیکی روستای استخرگاه، یکی دیگر از جاهای دیدنی رودبار قرار دارد. این غار تنها جایی است که توانست درباره بعضی از جانوران دوران پارینه‌سنگی، اطلاعاتی را به کاوشگران بدهد. قدمت غار را هم چند دندان کشف‌شده لو دادند و گفتند از عمر غار حدود 2000 سال می‌گذرد.

در مسیر رسیدن به این غار که در کوه درفک قرار دارد، مناظر خیره‌کننده‌ای شما را همراهی می‌کنند. بازدید از این غار کار چندان سختی نیست و اگر غارنورد حرفه‌ای هم نباشید، می‌توانید از آن دیدن کنید.

آدرس غار دربند شی: گیلان، رودبار، بخش رحمت آباد، غار دربندشی

سخن آخر

در این مقاله، درباره بیش از 10 مورد از معروف‌ترین جاهای دیدنی رودبار خواندیم. جاهایی که هر خواننده‌ای را ترغیب می‌کند تا در سفر به این شهر از آن‌ها دیدن کند. بازدید از همه این جاهای دیدنی کار یک روز نیست. پس باید اقامتگاهی داشته باشید تا بتوانید سر فرصت از همه آن‌ها دیدن کنید. برای رزرو اقامتگاه از سایت اتاقک کمک بگیرید تا دیگر نگرانی‌ای برای سفر به رودبار باقی نماند.

سؤالات متداول

جاهای دیدنی رودبار کدامند؟

روستای استخرگاه، چشمه سنگده، ییلاق سی دشت، ییلاق سلانسر، روستای داماش، دریاچه حلیمه جان از معروف‌ترین جاهای دیدنی رودبار است.

ییلاقات رودبار کدامند؟

ییلاق سی دشت، ییلاق سلانسر و ییلاق داماش، سه تا از ییلاق‌های محبوب رودبار هستند.

جاهای دیدنی رستم آباد رودبار کدامند؟

روستای استخرگاه، قله درفک، ییلاق سلانس، ییلاق سی دشت از جاهای دیدنی رستم آباد رودبار هستند.

4.3/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *