جاهای دیدنی

جاهای دیدنی سوادکوه | معرفی ۲۰ مورد از جاهای دیدنی سوادکوه

سفر به مازندران یکی از گزینه‌های همیشه روی میز برای سفر به شمال است. تا دلمان هوای دریا و جنگل کند، اولین مقصدی که به ذهنمان می‌رسد شمال، جاده چالوس و شهرهای استان مازندران است؛ ولی در این مقاله می‌خواهیم به‌جای جاده چالوس، از جاده فیروزکوه و به مقصد سوادکوه سفر کنیم. همه کارهای قبل از سفر را هم انجام دادیم و فقط یک کار یعنی تهیه فهرستی از جاهای دیدنی سوادکوه باقی مانده است. پس در ادامه همراه مجله اتاقک باشید تا با معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه آشنا شوید.

سوادکوه کجاست؟

سوادکوه یکی از شهرهای قدیمی استان مازندران است که در نزدیکی استان سمنان قرار گرفته است. مورخین درباره قدمت سوادکوه نوشته‌اند که محل جنگ قهرمان شاهنامه (رستم) با دیو مازندران در این منطقه بوده است. سوادکوه مانند دیگر شهرهای مازندران جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. سفر به سوادکوه و بازدید از مناظر طبیعی آن، یعنی تجربه یک سفر بی‌نظیر و فوق‌العاده دل‌چسب. اگر دوست دارید با اجاره سوئیت ارزان در سوادکوه راهی یک سفر لذت‌بخش به این شهر فوق‌العاده شوید ما به شما اجاره سوئیت در سوادکوه را به صورت روزانه پیشنهاد می‌کنیم و می‌دانیم که یک تجربه مثال‌زدنی در انتظار شماست. در ادامه با معرفی جاهای دیدنی سوادکوه همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوادکوه کجاست؟ را مطالعه کنید.

دریاچه شورمست، دریاچه‌ای کوچک ولی قدرتمند برای خلق یک خاطره بی‌نظیر

دریاچه ای در میان طبیعت زیبا و درختان پاییزی
دریاچه شورمست تنها دریاچه طبیعی در سوادکوه است.

دریاچه شورمست دریاچه‌ای چهارفصل در شهر سوادکوه است که به دلیل زیبایی‌های بکر و مناظر چشم‌نوازش مقصد گردشگران از شهرهای نزدیک شده است. شورمست تنها دریاچه طبیعی در سوادکوه است. این دریاچه آب‌و‌هوایی دل‌چسب در بهار و تابستان دارد. در طبیعت دریاچه سوادکوه یا شورمست سوادکوه شاهد مناظری رنگارنگ خواهید بود. این دریاچه در زمستان نیز مناظر بکر و جذابی دارد، اما هوای منطقه بسیار سرد است.

قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری و پیاده‌روی در طبیعت از جمله تفریحات اطراف دریاچه شورمست است. اگر هوس جنگل نوردی در اطراف دریاچه کردید، از جنگل راش که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری سوادکوه است غافل نشوید.

آدرس دریاچه شورمست: مازندران، جنوب غربی سوادکوه، دریاچه شورمست

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آبشار گزو، بکر و دیدنی

آبشاری بلند در خال جاری شدن از روی سنگ هایی خزه بسته در جنگل
دیواره‌های آبشار گزو، محل مناسبی برای کوه‌نوردان و صخره‌نوردان است.

آبشار گزو در سوادکوه قرار دارد که به دلیل دشوار بودن و طولانی بودن مسیر، جزو مناطق بکر و کمتر شناخته شده به حساب می‌آید. این آبشار ارتفاعی حدود 70 متر دارد و زیبایی این محل بسیار دل‌فریب و چشم‌نواز است. دیواره‌های آبشار گزو، از سنگ است و علاوه بر جاذبه‌های دیدنی، محل مناسبی برای کوه‌نوردان و صخره‌نوردان است. در پایین آبشار هم حوضچه‌ای قرار دارد که برای شنا کردن مناسب است.

آدرس آبشار گزو: مازندران، سوادکوه، روستای زیرآب، آبشار گزو

پل ورسک، فتح قله‌های مهندسی در سال 1315

پلی قدیمی و محکم و معروف برای عبور فطار به نام ورسک
پل ورسک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه است.

پل ورسک 2 کوه بزرگ و صعب‌العبور عباس‌آباد را به یکدیگر وصل می‌کند. ساختار زیبا و منحصربه‌فرد پل ورسک باعث شهرت جهانی این پل در سراسر جهان شده است. پل ورسک یکی از بی‌نظیرترین بناهای مهندسی و فنی در تاریخ ایران است. زیبایی و اهمیت موقعیت پل باعث شده است که روستای ورسک و پل ورسک جزو معروف‌ترین و پربازدیدترین مکان‌های گردشگری و توریستی سوادکوه شوند.

آدرس پل ورسک: مازندران، سوادکوه، روستای ورسک، پل ورسک

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

روستای ارفع ده، مقصد محبوب گردشگران

منطقه ای زیبا و کوهستانی به ام ارفع ده
روستای ارفع ده، بهشت طبیعت گردان و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه است.

منطقه ارفع‌ده یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که هرسال طبیعت گردان بسیاری برای کوه‌پیمایی، جنگل نوردی و  گذراندن شب در دل طبیعت راهی آن می‌شوند.

روستای ارفع کوه در 30 کیلومتری پل سفید در شهرستان سوادکوه قرار گرفته است. این منطقه با آب‌وهوای کوهستانی بهترین انتخاب برای گشت‌وگذار در تابستان، بهار و پاییز است؛ با این حال زمستان‌های سخت و در عین حال زیبایی دارد. جنگل ارفع ده با داشتن درختان سردار یا سرخدار، توسکا، ملچ، راش و افرا دارای یکی از با ارزش‌ترین پوشش‌های گیاهی ایران است.

آدرس روستای ارفع ده: مازندران، سوادکوه، 30 کیلومتری پل سفید، روستای ارفع ده

سد لفور، بی‌رقیب و تماشایی

احتمالاً نام سد لفور را در برنامه تورهای طبیعت‌گردی بسیاری شنیده‌اید. این سد در شهرستان سوادکوه و در دهستان لفور قرار گرفته است. اطراف دریاچه سد خاکی لفور می‌تواند منطقه مناسبی برای کمپ زدن باشد؛ البته به شرطی که حواسمان به طبیعت باشد، زباله‌ای در آن رها نکنیم و برای افروختن آتش نکته‌های ایمنی را رعایت کنیم. شنا در سد به‌شدت خطرناک است و برای قایق‌سواری فقط باید از قایق‌های موتوری و مطمئن استفاده کنیم.

آدرس سد لفور: مازندران، سوادکوه، جاده شیرگاه-بابل کنار، سد لفور

دریاچه لفور، زیبا با آب‌وهوایی مطبوع

دریاچه ای در میان کوه های سرسبز پوشیده ار درختان
طبیعت دریاچه لفور، در اردیبهشت و شهریور بسیار سرسبز و دیدنی است.

دریاچه لفور سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و از معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه محسوب می‌شود. طبیعت زیبا، آب‌وهوای معتدل و پوشش گیاهی انبوه، این منطقه را به یک بهشت برای طبیعت گردان ایرانی تبدیل کرده است. این دریاچه در کنار نقشی که در صنعت گردشگری ایفا می‌کند، تأمین آب روستاهای شهرهایی از جمله بابل، بابلسر، قائم‌شهر، امیرکلا، جویبار، خزرشهر و فریدون‌کنار را نیز بر عهده دارد. طبیعت این منطقه در اردیبهشت و شهریور بسیار سرسبز و دیدنی است و فصل پاییز با آن برگ‌های زرد و نارنجی هم زیبایی‌های خودش را دارد. پس با توجه به چشم‌اندازی که دنبالش هستید، زمان سفر به این دریاچه را انتخاب کنید.

آدرس دریاچه لفور: مازندران، سوادکوه، دهستان لفور، دریاچه لفور

جنگل لفور، حیرت‌انگیز و سرسبز

یکی دیگر از جاهای دیدنی سوادکوه جنگل لفور است که در دل دهستان لفور جای گرفته است امکانات رفاهی و گردشگری متعددی دارد. جدا از درختان و طبیعت سرسبز، این جنگل دارای روستاهای دیدنی نیز هست. روستاهایی همچون بورخانی، گشنیان، نفت‌چال، چاکسر، اسبوکلا، گالش‌کلا، میرارکلا، غوزک‌رودبار از جذاب‌ترین نقاط این منطقه هستند. پس یادتان باشد حتماً سری به آن‌ها بزنید.

آدرس جنگل لفور: مازندران، سوادکوه، دهستان لفور، جنگل لفور

جنگل راش، خوش آوازه‌ترین جنگل سوادکوه

از دیگر جنگل‌ها و جاهای دیدنی سوادکوه باید جنگل راش را نام ببریم. وجود درختان راش موجب پیدایش نام این جنگل و آوازه‌ی آن شده است. طبیعت سرسبز و باشکوه جنگل راش می‌تواند آرامش و اوقات خوبی برای شما و خانواده‌تان به وجود بیاورد. وجود درختان، آبشارها و ارتفاعات چشم‌نواز، جنگل راش را به یکی از بهترین نقاط گردشگری سوادکوه تبدیل کرده است.

بهترین زمان برای سفر به این جنگل، ماه‌های اردیبهشت تا آذر است. در این بازه، آب‌وهوای جنگل کوهستانی است و در مقابل در زمستان بسیار سرد می‌شود. هنگام سفر به این منطقه دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید!

آدرس جنگل راش: مازندران، سوادکوه، روستای سنگده، جنگل راش

آبشار ورسک، آبشاری فصلی و مرتفع

آبشاری درحال جاری شدن از سنگ و صخره
نام دیگر آبشار ورسک، چشمه‌علی است.

آبشار دیدنی و خروشان چشمه‌علی که با نام آبشار فصلی ورسک نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی سوادکوه است. این آبشار با بلندی 20 متر، به‌سوی روستای ورسک جریان دارد و از چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای بهره‌مند است. طبیعت گردان زیادی سالانه به این منطقه سفر می‌کنند تا این آبشار باصفا و زیبا را ببینند.

رودخانه‌ای که موجب پیدایش این آبشار شده، فصلی است و در فصل‌های گوناگون حجم آب مختلفی دارد، ولی درهرصورت همواره موجب جذب گردشگران بسیاری می‌شود. مردم از سراسر ایران برای آب‌وهوای معتدل، مرطوب و کوهستانی آبشار ورسک به سوادکوه می‌روند تا اوقات خوشی برای خودشان رقم بزنند.

آدرس آبشار ورسک: مازندران، سوادکوه، روستای ورسک، آبشار ورسک

برای اجاره ویلا، اجاره خانه، اجاره آپارتمان و اجاره سوئیت در شهر فیروزکوه، از شهرهای نزدیک سوادکوه، به این بخش از سایت بروید.

غار زنگیان، یکی از زیباترین غارهای سوادکوه

از غارهای طبیعی و زیبای سوادکوه بی‌شک باید غار زنگیان را نام ببریم که در بخش پایینی روستای زنگیان و بخش غربی روستای ارات بن قرار گرفته است.

طبیعت بکر، صخره‌های باشکوه و دهلیزهای دیدنیِ غار زنگیان از ویژگی‌های برجسته‌ی این منطقه هستند و هیچ جای تعجبی ندارد که در فهرست جاهای دیدنی سوادکوه قرار بگیرند.

آدرس غار زنگیان: مازندران، سوادکوه، روستای زنگیان، غار زنگیان

پل شاپور، پل گنبدی شکل سوادکوه

پلی قدیمی و آجری روی یک رودخاه به نام پل شاپور
پل شاپور یکی از جاهای دیدنی سوادکوه و یادگاری دوران صفویه است.

پل‌ها و رودخانه‌های ایران همیشه دیدنی بوده‌اند و نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کنند. پل شاپور بر فراز رودخانه‌ی اونجون در اراضی چای قرار گرفته و زیبایی باشکوهی به منطقه داده است. دهانه‌ بزرگ و میانی این پل که ظاهری شبیه به گنبد دارد، همیشه در پس‌زمینه‌ی عکس‌های کسانی که به سوادکوه سفر می‌کنند، دیده می‌شود. این پل در دوران صفویه ساخته شده و یادآور معماری بی‌نظیر این پادشاهی است.

آدرس پل شاپور سوادکوه: مازندران، سوادکوه، اراضی چای، رودخانه اونجون، پل شاپور سوادکوه

آلاشت، شهر همیشه خنک سوادکوه

در شهرستان سوادکوه شهرها و روستاهای زیبای بسیاری وجود دارد. یکی از زیباترین شهرهای سوادکوه، شهر آلاشت است. آلاشت کم‌وبیش 3-4 ساعت با تهران فاصله دارد و آب‌وهوای آن مردم زیادی را برای سفر وسوسه می‌کند. آلاشت در زبان بومی به معنای آشیانه عقاب است که وجود عقاب‌های فراوان در این منطقه می‌تواند توجیهی برای انتخاب این نام باشد.

طبیعت بکر و سرسبز این روستا، بارش باران، جانوران شگفت‌انگیز و چشم‌اندازهایی که بی‌شک نفس در سینه‌تان حبس خواهد کرد، از دلایل اصلی سفر به سوادکوه و دیدن این آلاشت به شمار می‌رود.

آدرس شهر آلاشت: مازندران، سوادکوه، آلاشت

غار کیجاک چال، غاری با ظاهری شگفت‌انگیز

دهانه ورودی غاری در میان کوهستان
ظاهر و نمای غار کیجاک بسیار شگفت‌آور است.

سوادکوه غارهای طبیعی فراوانی دارد و غار کیجاک چال یکی دیگر از آن‌ها است. این غار در 10 کیلومتری بخش جنوبی شهر پل سفید قرار گرفته و در میان ارتفاعات جنگلی خیره‌کننده‌ جا خوش کرده است.ظاهر و نمای این غار بسیار شگفت‌آور است و از عجایب طبیعت به شمار می‌رود. همچنین رفتن به درون آن بسیار سخت بوده و تنها با کمک ابزار و تجهیزات کامل شدنی است.

این منطقه چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد که عکس‌های خوبی می‌توان از آن ثبت کرد. افزون بر همه‌ی این‌ها، در نزدیکی این غاز بقایای دژی به نام دژ باجیگران نیز وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم از این دژ هم دیدن کنید.

آدرس غار کیجاک: مازندران، سوادکوه، جنوب پل سفید، غار کیجاک

جنگل اوریم، مه‌آلود و خنک

کوه هایی پوشده شذه از درخت که مقدار زیادی آب به شکل دریاچه در میان آنها وجود دارد.
جنگل و روستای اوریم، مقصد محبوب مسافران در تابستان است.

روستای اوریم در دهستان راستوپی و شهرستان سوادکوه جای گرفته است. این روستا یکی از زیباترین روستاهای سوادکوه است که آب‌وهوایی دل‌چسبی، خنک، مه‌آلود و معتدل دارد. همین موضوع باعث شده است که بسیاری از مسافران، تابستان خود را در این روستا و طبیعت ویژه‌اش سپری کنند. روستای اوریمی یکی از مهم‌ترین ییلاق‌های سوادکوه است.

گام برداشتن در جنگل اوریم و کوهستان‌های آن بسیار لذت‌بخش است و اوقات خوشی برای شما و نزدیکانتان به ارمغان خواهد آورد. این روستا دیدنی‌های طبیعی و سازه‌های گوناگونی دارد که حسابی ارزش دیدن دارند. اگر به این روستا رفتید و مناطق جنگلی و طبیعی آن را دیدید، یادتان باشد سری به پل راه‌آهن اوریم هم بزنید. دیرینه‌ی این راه‌آهن به 70 سال پیش و دوره‌ی پهلوی برمی‌گردد و همچنین در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

آدرس روستای اوریم: مازندران، سوادکوه، روستای اوریم

جنگل هلی‌دار، یکی دیگر از جنگل‌های زیبای سوادکوه

جنگل‌های سوادکوه تمامی ندارند. این جنگل‌ها از بهترین نقاط گردشگری استان مازندران محسوب می‌شوند و سوادکوه را به مقصدی مناسب برای طبیعت گردان تبدیل می‌کند. جنگل هلی‌دار، پوشش گیاهی باشکوه و سرسبز به همراه آب‌وهوای دل‌انگیز و مه‌آلود دارد، یعنی همان چیزی که هر گردشگری به دنبالش است. اگر همچنان به دنبال جنگل‌های زیبا و بکر سوادکوه در مازندران می‌گردید، حتماً جنگل هلی‌دار را نیز در نظر داشته باشید.

آدرس جنگل هلی دار: مازندران، سوادکوه، جنگل هلی دار

ارفع کوه، خیره‌کننده و دل‌چسب

کوه هایی بلند که قله آنها تا بالای ابرها هم رفته است
جنگل ارفع کوه که در منطقه‌ی البرز جای گرفته، از جمله جاهای دیدنی سوادکوه است.

یکی دیگر از این جنگل‌های زیبا، جنگل ارفع کوه است که در منطقه‌ی البرز جای گرفته و از جمله جاهای دیدنی سوادکوه با چشم‌اندازهای زیبا به شمار می‌رود. ارفع کوه از آب‌وهوای دل‌چسب و منظره‌های خیره‌کننده‌ای بهره برده است و سالانه مسافران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند.

آبشارها، قله‌ها و جانورانی مانند گرگ، خرس، گراز و پلنگ اهمیت ویژه‌ای به این منطقه داده است و آن را به یکی از مهم‌ترین زیست‌گاه‌های سوادکوه و حتی ایران تبدیل کرده است.

آدرس ارفع کوه: مازندران، سوادکوه، ارفع کوه

قلعه کنگلو، عقاب مازندران

دژ یا قلعه کنگلو در بالای صخره‌ای بزرگ جای گرفته است و با نام «عقاب مازندران» شناخته می‌شود. این قلعه در 9 کیلومتری شهر پل سفید و در روستای کنگلو قرار گرفته است و ارتفاعی برابر با 1811 متر از سطح دریا دارد. قلعه کنگلو از کهن‌ترین قلعه‌های ایران است و در سال 1379 نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. در گذشته این قلعه را به‌عنوان نیایشگاه مهر و همچنین کاربردهای نظامی و دفاعی در برابر دشمنان به کار می‌گرفتند.

دیدن این سازه‌ی باشکوه بی‌شک یادآور جلال و افتخار ایران کهن است. پس در سفرتان به سوادکوه یادتان باشد از این قلعه‌ی مستحکم دیدن کنید.

آدرس قلعه کنگلو: مازندران، سوادکوه، روستای کنگلو، قلعه کنگلو

برج لاجیم، برجی که طبیعت مراقب آن است

برج بلند آجری با سقفی گنبدی مانند و طرح و ها و نوشته هایی برجسته روی آن
برج لاجیم به دست طبیعت سرسبز و پوشش گیاهی بی‌نظیری احاطه شده است

سازه‌ای کهن که در سال‌های 316 تا 443 هجری قمری هجری، با گچ‌بری‌های شگفت‌انگیز و گنبدی مخروطی شکل ساخته شد و در سال 1311 نیز به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست این آثار به ثبت رسید.
برج لاجیم به دست طبیعت سرسبز و پوشش گیاهی بی‌نظیری احاطه شده است. سفر به این منطقه می‌تواند هم برای عاشقانِ طبیعت و هم کسانی که شیفته‌ی تاریخ ایران هستند، مناسب باشد.

آدرس برج لاجیم: مازندران، سوادکوه، برج لاجیم

کلیسای سرخ‌آباد، کوچک‌ترین کلیسای جهان

ساختمان کلیسایی سفیدرنگ با در چوبی
این کلیسا نقش عبادتگاه را برای مسیحیانی که ساخت راه‌آهن سوادکوه را بر عهده داشتند ایفا می‌کرد.

در کنار جاذبه‌های طبیعی و بناهای کهن، کلیساهای ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. کلیسای سرخ‌آباد در سوادکوه به‌عنوان کوچک‌ترین کلیسای جهان شناخته می‌شود و دیرینه‌‌ی آن هم به دوران پهلوی برمی‌گردد.
این کلیسا با اندازه سه در سه و به همراه چند در و پنجره ساخته شده است و نقش عبادتگاه را برای مسیحیانی که ساخت راه‌آهن سوادکوه را بر عهده داشتند ایفا می‌کرد.
معماری و حال‌وهوای این کلیسای کوچک بی‌شک آن را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه تبدیل می‌کند.

آدرس کلیسای سرخ‌آباد: مازندران، سوادکوه، روستای سرخ‌آباد، کلیسای سرخ‌آباد

قلعه اولاد، میعادگاه عشاق تاریخ و طبیعت

برای آخرین مورد از جاهای دیدنی سوادکوه، دوباره به سراغ بناهای تاریخی می‌رویم. یکی دیگر از سازه‌های کهن و دژ‌های با ارزش سوادکوه، قلعه اولاد است که در میان یک جنگل بزرگ قرار گرفته است و افزون بر علاقه‌مندان به تاریخ، شیفتگان طبیعت را هم سرگرم می‌کند.

این قلعه در قسمت شرقی جاده فیروزکوه به سوادکوه و در ارتفاعات شهر پل سفید و ورسک قرار دارد و در دوران ساسانی تا صفویان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آدرس قلعه اولاد: مازندران، سوادکوه، ارتفاعات پل سفید و ورسک، قلعه اولاد

سخن آخر

سوادکوه به دلیل طبیعت زیبا و سبزی که دارد، همیشه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. برای اجاره ویلا و سوئیت سوادکوه و اجاره ویلا شمال می‌توانید به سراغ اجاره ویلا، سوئیت یا بومگردی بروید. اتاقک سامانه مناسبی برای انتخاب ویلا، سوئیت و اقامتگاه بومگردی است که براساس نیاز خود می‌توانید اقامتگاه مناسبی انتخاب کنید.

سؤالات متداول

سوادکوه کجاست؟

شهرستان سوادکوه در شرق استان مازندران و در کوهپایه‌های البرز مرکزی قرار دارد.

جاهای دیدنی سوادکوه کدامند؟

آبشار گزو، پل ورسک، کلیسای سرخ‌آباد، شهر آلاشت، جنگل راش، جنگل لفور، دریاچه شورمست، قلعه اولاد و پل شاپور چند نمونه از معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه است.

روستاهای ییلاقی سوادکوه کدامند؟

آلاشت، ارفع ده و اوریم 3 تا از معروف‌ترین شهرها و روستاهای ییلاقی سوادکوه است.

4.5/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سوادکوه واقعا شهرستان فوق العاده ای است
    من هفته گذشته اونجا بودم هوای بسیار خنک و عالی داره
    مخصوصا مناطق جنگلی مثل جوارم و جمشیداباد
    ممنونم از اتاقک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *