تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی شهرضا | سرزمینی کهن در قلب ایران

شهرضا، یکی از شهرستان‌های استان اصفهان و از زیباترین و کهن‌ترین شهرهای ایران است. این شهر با جاهای دیدنی متنوع، جاذبه‌های گردشگری فراوان، چشم‌اندازهای طبیعی، آثار باستانی، اماکن تاریخی و چشمه‌های جاری خود، فروتنانه در دل ایران جا خوش کرده است و سالانه میزبان مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران است. تاریخچه این دیار کهن به دوران اسلام باستان بازمی‌گردد، اما اوج شکوفایی و رونق آن را می‌توان به دوران صفویه و قاجار نسبت داد. وجود کاروانسراها، مساجد و دیگر اماکن متعددی که از این دوران به‌یادگار مانده‌اند، مهر تأییدی بر این ادعا می‌زنند. آتار تاریخی و جاذبه‌هایی که همچون دُری گران‌بها در جای‌جای این شهر قرار گرفته‌اند، نهایت زیبایی و معماری ایرانی را به رخ جهانیان می‌کشند.

درباره شهرضا

شهرضا یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران است که در جنوب غربی اصفهان واقع شده است. این شهرستان دارای اقلیم نیمه‌خشک است و به سبب قرار گرفتن در نواحی کوهستانی و کویری، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و کوهستانی را تجربه می‌کند؛ بنابراین بهترین زمان سفر به این شهرستان فصل بهار است که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

این شهرستان با مرکزیت شهر شهرضا، از شمال به اصفهان، از غرب به شهرستان سمیرم، از شرق به شهرستان جرقویه و استان یزد، از جنوب شرقی به استان فارس، از جنوب به شهرستان سمیرم و از جنوب غربی به استان چهار محال و بختیاری منتهی می‌شود. زبان مردم این شهر فارسی با لهجه شهرضایی است و توسعه اقتصادی آنان نیز مبتنی بر کشاورزی، باغداری و دامداری است. مساحت این شهرستان به 2820 کیلومتر مربع می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری حدود 159 هزار نفر تخمین زده شده است.

برای اقامت در شهرضا می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید، البته می‌توانید اقامتگاهتان را در اصفهان هم انتخاب کنید تا از این طریق گشتی هم در اصفهان بزنید.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

معرفی جاهای دیدنی شهرضا

شهرستان شهرضا در فلات مرکزی ایران واقع شده و همچون بهشتی بی‌مانند مسافران و گردشگران را مجذوب خود کرده است. آنچه این شهر را محبوب مسافران کرده، آثار باستانی متعدد آن است که هر کدام در گوشه گوشه این شهر جای گرفته‌اند و تاریخ را به رخ گردشگران می‌کشند. باید بدانید که جاذبه‌های این سرزمین کهن تنها به آثار تاریخی آن محدود نمی‌شود بلکه در مواهب طبیعی و اماکن مذهبی نیز حرف اول را میزند. اگر می‌خواهید با این جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شهرضا آشنا شوید، با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قرار است سفری کوتاه به تمامی این جاهای دیدنی داشته باشیم.

بازار تاریخی شهرضا

بازار تاریخی و چهارسوق شهرضا یکی از بازارهای سنتی و قدیمی این شهر به‌شمار می‌رود که از دوران سلجوقیان به‌جای مانده است. این بازار در مرکز بازار چهار سوقی واقع شده و بر فراز آن گنبدی آجری قرار دارد. بازار تاریخی شهرضا دارای نمای گنبدی شکل و معماری زیبا برگرفته از معماری دوران سلجوقیان است. وجود بناهای متعدد ازجمله راسته‌ها، تیمچه‌ها، حمام‌ها، کاروانسراها و سقاخانه‌ها نیز در این بازار بر زیبایی هرچه بیشتر آن افزوده است. قدم زدن و تماشای تیمچه‌ها و سراهای قدیمی این بازار در کنار خریدن سوغاتی‌ها و محصولات مختلف و متنوع، تجربه‌ای متفاوت از خرید کردن را برای گردشگران رقم می‌زند. اگر به شهرضا سفر کردید، بازدید و خرید کردن از این بازار بزرگ و تاریخی را از دست ندهید.

آدرس بازار تاریخی شهرضا: ایران، استان اصفهان، شهرستان شهرضا، مرکز بازار چهار سوقی

روستای اسفرجان

اسفرجان روستایی زیبا و خوش آب‌وهوا از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرضا است. این روستا قدمتی طولانی دارد و دارای پوشش گیاهی منحصربه‌فرد، چشمه‌هایی جوشان، باغ‌های میوه، رودها و طبیعتی زیبا و دست نخورده‌ است. خانه‌های این روستا نیز دارای بافت قدیمی متمرکزی هستند و بیشتر از خشت و گل ساخته شده‌اند. روستای اسفرجان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی است و همه ساله گردشگران زیادی در تابستان‌ها برای دیدن جاذبه‌های این روستا و برپایی کمپ به شهرضا سفر می‌کنند. دره هونجان یکی از جاذبه‌های معروف و تاریخی روستای اسفرجان است؛ در سفر به این روستا از بازدید آن غافل نشوید.

آدرس روستای اسفرجان: ایران، 120 کیلومتری اصفهان، 50 کیلومتری شهرستان شهرضا.

زر چشمه

زر چشمه یا زرین چشمه یکی از جاذبه‌های دیدنی و معروف شهرضا است که در روستای هونجان از توابع شهرستان شهرضا واقع شده است. این چشمه دارای آبی زلال و شفاف است که از دل کوه می‌جوشد و به دلیل برخورداری از پتانسیل طبیعی، مناظر چشم‌نواز و شگفت‌انگیز، پوشش گیاهی کمیاب و انبوه درختان وحشی در اطراف این چشمه، به پارک جنگلی طبیعی و تفرجگاه گردشگری تبدیل شده است. این چشمه یکی از پررفت‌وآمدترین جاهای دیدنی شهرضا است و هرساله بسیاری از مسافران و گردشگران برای تفریح راهی این منطقه زیبا و دیدنی می‌شوند.

آدرس زر چشمه: ایران، اتان اصفهان، شهرستان شهرضا، روستای هونجان

پارک آبشار

پارک آبشار شهرضا یکی از دیدنی‌ترین و محبوب‌ترین پارک‌های این شهر است. این پارک مجموعه‌ای 500 هزار متری است که در حاشیه ضلع غربی جاده شهرضا به اصفهان قرار گرفته و هرساله میزبان مسافران و گردشگران بسیاری از داخل کشور است. در وسط این پارک دریاچه مصنوعی زیبایی قرار گرفته که می‌توان علاوه بر تماشای این دریاچه و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی، قایق‌سواری نیز انجام داد. پیست دوچرخه‌سواری، آلاچیق‌های متعدد، پارکینگ، مجموعه بازی برای کودکان و نوجوانان و غیره را نیز می‌توان از دیگر جاذبه‌های دیدنی پارک آبشار شهرضا برشمرد.

آدرس پارک آبشار: ایران، استان اصفهان، شمال شهرستان شهرضا.

کبوترخانه

کبوترخانه‌ها، بناهای خشتی بزرگ و استوانه‌ای شکل هستند که در جای‌جای شهرستان شهرضا قرار دارند. بیشتر این کبوترخانه‌ها در حدود 400 سال پیش و در دوران صفویه برای جمع‌آوری کودهای پرندگان ساخته شده‌اند. از کود پرندگان برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. این کبوترخانه‌ها از خشت، آجر و سنگ ساخته شده‌اند و قسمت داخلی آن‌ها نیز به شکل لانه‌زنبوری است. این کبوترخانه‌ها از حیث شکوه، گستردگی و تنوع در شکل و ساختار نیز از عجایب هفتگانه به شمار می‌روند.

مسجد جامع شهرضا

مسجد جامع شهرضا در مرکز شهرضا و در ورودی بازار قدیمی این شهر واقع شده است و قدمت آن به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. این بنای مقدس ساخته شده از آجر دارای گنبدی آجری به ارتفاع 10 متر با سبک معماری ضربی، مناره‌ای به ارتفاع 15 متر، شبستانی گسترده، منبری سنگی و محرابی مقرنس‌کاری شده که زیبایی و صفای بیشتری به این مسجد ساده عهد سلجوقی بخشیده است. تاریخ ساخت این بنای ارزشمند بر طبق لوحی که در این مسجد قرار دارد به سال 739 هجری بازمی‌گردد و جزئی از آثار قرن هشتم به شمار می‌رود.

آدرس مسجد جامع شهرضا: ایران، استان اصفهان، شهرستان شهرضا

امام‌زاده سید محمد و ابراهیم (ع)

آستان مقدس شاهزاده محمد و شاهزاده ابراهیم در شهرستان شهرضا و در روستای زیارتگاه واقع شده است. این مکان مقدس متعلق به دو امام‌زاده به نام‌های سیدابراهیم و سیدمحمد از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است. سبک معماری این امام‌زاده به دوران سلجوقیان تعلق دارد و دارای گنبد زیبای آجری است که بر روی آن با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ اشکال زیبا و نام ائمه اطهار به خط کوفی و به زیبایی هرچه تمام نوشته شده است.

آدرس امام‌زاده سید محمد و ابراهیم (ع): ایران، استان اصفهان، 10 کیلومتری شهرستان شهرضا، روستای زیارتگاه

کاروانسرای ملک

کاروانسرای ملک یکی از آثار تاریخی و دیدنی شهرضا است که در شمال این شهرستان و در جوار امامزاده شاه‌رضا واقع شده است. این کاروانسرا به صورت چهار ایوانه در زمینی مستطیلی شکل ساخته شده و در اطراف آن ایوان‌ها و اتاق‌هایی قرار دارند. اتاق‌های این کاروانسرا دارای یک درب و دو پنجره چوبی رو به سمت بیرون هستند و بالای این اتاق‌ها نیز طاق‌هایی به صورت گنبد جناقی قرار گرفته‌اند که بر زیبایی هرچه بیشتر این بنا افزوده‌اند. این کاروانسرا در دوره صفویان جهت اقامت و استراحت کاروانیان، زائران امام‌زاده شاه‌رضا و عبادت بزرگان ساخته شده بود و هم اکنون نیز به یک اثر تاریخی ارزشمند و دیدنی در شهرضا تبدیل شده که بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

آدرس کاروانسرای ملک: ایران، استان اصفهان، شمال شهرستان شهرضا، جوار امام‌زاده شاه رضا

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا یکی از اماکن مقدس و تاریخی شهرضا به‌شمار می‌رود که در خیابان حکیم فرزانه واقع شده است. این مسجد قدیمی و باارزش با قدمتی 700 ساله در دوره صفویان ساخته شده و دارای معماری بی‌نظیر، مناره‌ای بلند ساخته شده از آجر، شبستان‌هایی گسترده با طاق‌های ضربی و محراب مقرنس‌کاری شده است. داخل مسجد نیز نه ستون سنگی با سرستون‌هایی به صورت هشت‌گوش قرار دارند که در نوع خود دیدنی هستند.

آدرس مسجد نو شهرضا: ایران، استان اصفهان، شهرستان شهرضا، خیابان حکیم فرزانه

امام‌زاده شاه‌رضا

آستان مقدس امام‌زاده شاه‌رضا در شهرستان شهرضا و در کنار کوه سفید واقع شده است. درباره شخصیت مدفون در این بقعه نقل‌قول‌های متعددی روایت می‌شوند اما به اعتقاد محلی‌ها این مکان مقدس متعلق به امامزاده جعفربن موسی کاظم (ع) برادر امام رضا (ع) است. قدمت این بنای مقدس به چندین هزار سال می‌رسد و از دوران صفویان به یادگار مانده است. مساحت این امام‌زاده به 540 متر می‌رسد و دارای سه صحن شمالی، جنوبی و مرکزی است. در صحن شمالی کتابخانه و موزه حرم قرار گرفته و در ضلع جنوبی و غربی آن نیز در مجموع 20 باب برای رفاه حال مسافران و زائران ساخته شده است. زیبایی، شکوه و گرد بودن گنبد این بنا در دنیا کم‌نظیر است و از حیث معماری، آینه‌کاری، کاشی‌کاری فیروزه‌ای رنگ و تزئینات داخلی اثری ارزشمند و دیدنی محسوب می‌شود که همگی حاکی از منزلت والای این مکان مقدس در میان مردم دارد.

آدرس امامزاده شاه رضا: ایران، استان اصفهان، شهرستان شهرضا، بلوار شهید مدرس

کاروانسرای امین آباد

کاروانسرای امین آباد از دیگر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهرضا است که در 38 کیلومتری جنوب این شهر واقع شده است. این بنا در زمان صفویان و در دوره شاه‌عباس اول جهت اقامت و استراحت کاروانیان ساخته شده بود؛ اما اکنون این کاروانسرا بازسازی و مرمت شده و با ساخت بناهای متعدد ازجمله هتل، قهوه‌خانه سنتی، کافی‌شاپ و رستوران در آن، تبدیل به یک مکان تفریحی و گردشگری شده است. این بنا که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده دارای معماری متفاوتی از دیگر کاروانسراها است و به شکل هشت ضلعی ساخته شده که در نوع خود دیدنی است.

آدرس کاروانسرای امین آباد: ایران، استان اصفهان، شهرستان شهرضا، روستای امین آباد

سخن آخر

شهرستان شهرضا با قدمتی 3 هزارساله بیش از 81 آثار و جاذبه گردشگری را در خود جای داده است. تنوع جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این شهر به اندازه‌ای است که هر فرد با هر سلیقه‌ای را مجذوب خود می‌کند. از این رو گردشگران و مسافران بسیاری سالانه برای تماشای این جاذبه‌ها راهی شهرستان شهرضا می‌شوند. اگر شما هم قصد سفر به شهرضا و تجربه سفری به یاد ماندنی را دارید بهتر است قبل از سفر اقامتگاه خود را در این شهر رزرو کنید تا با خیال آسوده سفرتان را آغاز و برای بازدید از این جاذبه‌ها برنامه‌ریزی کنید. البته می‌توانید در اصفهان هم اقامتگاه رزرو کنید و گشتی هم در اصفهان بزنید، برای رزرو اقامتگاه نیز کافی است به سایت اتاقک مراجعه و تمامی محل‌های اقامت از سوئیت‌ها گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی را همراه با تصاویر و جزئیات کامل مشاهده کنید. متناسب با بودجه و نیازی که دارید ازجمله تعداد اتاق‌خواب، تعداد شب اقامت و غیره، اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید و از سفرتان لذت ببرید.

3.8/5 - (61 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. عاچه از وِلاتا قمشه مَثَن : ولندون، عَمرِباد، باباکون،سیب سَلّار، وَصّف،موسیِه باد،سولار، قووَمباد،مَحَمِدیه،یَحیِه باد،بون،مِسینه،دَک، خِشاره،مخصودبیگ،باغسرخ، اِمیرِباد، عا مَثن شهر تاقون هوچی نَنِوشتی؟
    عَیب نداره، طویری نیس، بازوم دَسود درد نکونِه کا زَحمِد کشیدی عا انذه قشنگ و مقبول از شهرضا چیز ناویشتی. اِلای خودا عُمرُ سَلومِدی بِد بَِدَد کا بازوم داوارِه از قمشه چیز بِنوسی.عاما اَگ یِه کِش دیگه چیز نوشتی اِس وِلاتامونام بنوس.

  2. در قوانین جمهوری اسلامی ایران به شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت کلانشهر گفته میشود. پس شهرضا کلانشهر نیست.
    دوما قدمت بالای سه هزار بر اساس کدام آثار تاریخی، یا تحقیقات باستان شناسی و… هست؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *