جاهای دیدنی

جاهای دیدنی شیراز | معرفی ۴۰ جاذبه تاریخی، تفریحی و گردشگری شیراز همراه با آدرس و عکس

شیراز شهر تاریخی و خوش ‌آب‌ و هوای استان فارس است که به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعت چشم‌نوازش، تبدیل به یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری ایران شده است. این شهر دوست‌داشتنی در تمام فصول سال، پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است تا با سفر به شیراز از گنجینه‌های طبیعی و تاریخی آن دیدن کنند و حس عطر خوشایند بهارنارنج را در طبیعت دل‌انگیزش تجربه کنند.

به همین دلیل ما در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم، در این شهر سراسر زیبایی، گشتی بزنیم و جاهای دیدنی آن را با جان و دل در آغوش بکشیم و خاطره‌سازی کنیم، ما را در این سفر همراهی کنید.

درباره شیراز

شهر شیراز مرکز استان فارس، در جنوب‌غربی ایران و در دامنه کوه‌های زاگراس واقع شده است. این شهر پرآوازه با شهرهای مختلف استان فارس مانند کازرون، فیروز آباد، جهرم، فسا، استهبان، ارسنجان، مرودشت، سپندان و ممسنی همسایه است. طبیعت شیراز در تمامی فصول، جلوه باشکوهی را به نمایش می‌گذارد ، در بهار آب و هوای شیراز خنک و مطبوع است، در تابستان هوا رو به گرمی و خشکی می‌رود، در پاییز هوا به نسبت سرد شده و رنگ‌های گرم پاییزی، خیابان‌های این شهر را جلا می‌دهند و در زمستان سرد شیراز هم گاهی شاهد بارش برف خواهیم بود. البته با تمام این شگفتی‌ها، افراد، فصل بهار و به‌ویژه اردیبهشت ماه را برای سفر به شیراز انتخاب می‌کنند. زیرا این ماه، فصل رویش شکوفه‌های بهار‌نارنج است که فضای شهر را عطرآگین می‌کند.

بناهای ارزشمندی مثل تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، حافظیه، باغ‌های ایرانی، حرم شاهچراغ و … از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌روند. اما سفر به این شهر فقط شامل بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نمی‌شود، چون مکان‌های تفریحی شیراز تنوع و تعداد زیادی دارد. صنایع دستی زیبای شیراز هم از طبیعت زیبا و رنگارنگ این شهر و خلق‌و‌خوی مهربان مردمان آن نشأت گرفته است و آثاری چون قالی‌، گبه، ظروف خاتم‌کاری شده، ظروف نقره تا قلم‌زنی، معرق‌کاری، منبت و میناکاری را می‌توانید با خود به یادگار ببرید.

برای آشنایی بیشتر مقاله شیراز کجاست؟ را مطالعه کنید.

جاهای دیدنی شیراز

سفر به این شهر فقط شامل بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نمی‌شود چون مکان های تفریحی شیراز تنوع و تعداد زیادی دارد، در این مطلب می‌خواهیم معروف‌ترین مکان‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و بخش‌های جذاب برای تفریح و سرگرمی در شیراز را معرفی کنیم.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

معرفی مکان‌های تاریخی شیراز

بناهای ارزشمندی مثل تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، حافظیه و… از مهم‌ترین جاهای تاریخی شیراز به شمار می‌روند. در این بخش به معرفی جاهای تاریخی شیراز می‌پردازیم.

دروازه قرآن

سازه ای طاقی مانند در ابتدای شهر شیراز به نام دروازه قرآندروازه قرآن، بنایی طاقی‌شکل است که به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده و علت نام‌گذاری آن، قرآنی است که به دستور امیر، برای تبرک و سلامت مسافران در آن گذاشته شده بود. در زمان کریم‌خان زند هم، دو جلد قرآن بر بالای ستون‌های دروازه قرار داده شد. این قرآن‌ها که به قرآن هفده من معروف هستند، در حال حاضر در موزه پاریس نگهداری می‌شوند. در کنار این دروازه زیبا، جاذبه‌های دیدنی دیگری، چون مقبره خواجوی کرمانی، حافظیه و باغ جهان‌نما هم وجود دارند.

آدرس: دروازه قرآن، در شمال‌شرقی شهر شیراز در تنگه الله‌اکبر میان کوه چهل‌مقام و باباکوهی جای گرفته و در خروجی شیراز به‌سمت شهر مرودشت واقع شده‌ است.

مجموعه تاریخی وکیل

این مجموعه تاریخی متشکل از بازار، حمام، آب انبار و مسجد وکیل است که قدمت آن به دوران زندیه نسبت داده شده و همه به دستور کریم خان زند ساخته شده‌اند. وقتی وارد این مجموعه تاریخی می‌شوید در جای‌جای آن هنر و معماری اصیل ایرانی را مشاهده خواهید کرد. در این قسمت این سه مکان را معرفی می‌کنیم.

بازاری سر پوشیده و ناریخی با حجره های قدیمی به نام بازار وکیل

بازار وکیل در مرکز شیراز و در همسایگی بنای ارگ کریم خان واقع شده است. این بازار، به سبک قدیم دارای حجره‌های متعدد بوده و محل مناسبی برای خرید صنایع دستی شیراز و سوغاتی برای عزیزانتان است.

داخل یک حمام قدیمی به نام حمام وکیل که سقف های آن با گچ بری و نقوشی خاص تزیین شده

حمام وکیل، با استفاده از پیشرفته‌ترین اصول معماری در دوران کریم‌خان زند ساخته شد و در آن سال هنرمندان زیادی از سراسر ایران به شیراز آمدند تا نقش‌ونگارهای زیبایی را بر روی دیوارهای حمام پیاده کنند. در حال حاضر این مکان تاریخی، تبدیل به موزه شده و زمانی که وارد آن می‌شوید، علاوه بر خزینه، گرمابه، ورودی، دیوارهایی پرنقش‌ونگار، شاه‌نشین، حاکم‌نشین، مجسمه‌هایی را مشاهده می‌کنید که لباس‌های آن دوران را بر تن کرده‌اند و روش لباس‌پوشیدن و سبک زندگی دوران زندیه را نشان می‌دهند.

مسجدی با ستون های بلند و سقف شبستان های کاشی کاری شده زیبا

مسجد وکیل با معماری متمایز در مجموعه ارگ شیراز قرار داشته و بخشی از بازار وکیل است. این مسجد تاریخی با مساحت 11000 متر مربع به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مساجد ایران شناخته شده است. کاشی‌کاری‌ها، حجاری‌ها و ستون‌های مسجد باعث شده‌ تا این بنای تاریخی رنگ و نقشی متفاوت داشته باشد.

آب انبار ی قدیمی با ویواره های خشتی

آب‌انبار وکیل امروزه تبدیل به گالری موزه آب شده است و در آن شاهد ماکت‌ سازه‌های آبی متعلق به ادوار مختلف تاریخی هستیم. قسمت فوقانی بادگیر این آب‌انبار، با تزئیناتی شبیه به تزئینات آجر‌کاری برج کریم‌ خان آراسته شده و جلوه خاصی به این بنا بخشیده است.

آدرس حمام، مسجد و آب‌انبار وکیل: شیراز، بلوار طالقانی، ضلع غربی بازار وکیل

آدرس بازار وکیل شیراز: دو راه برای وارد شدن به این بازار بزرگ وجود دارد: خیابان طالقانی و خیابان لطفعلی خان زند

ارگ کریم‌ خان

قلعه ای بزرگ و زیبا و آجری به نام ارگ کریم خانی

ارگ کریم‌ خان، تاریخ مصور شیراز از روزگار زندیه است. این بنای تاریخی که در آثار ملی ثبت شده، روزگاری محل سکونت خانواده سلطنتی در زمان حکومت زندیه بوده است. نکته جالب معماری ارگ کریم‌خان، ترکیب عناصر معماری مسکونی و نظامی است. قسمت مسکونی آن شامل بخش‌هایی چون ایوان‌ها، اتاق‌ها، باغچه و آب‌نماها است و در مقابل آن، چهار برج بلند نگهبانی، در چهار جهت این بنا برای محفاظت از قلعه دیده می‌شود. هم‌چنین دیوارهای بلند آجری که دورتادور این بنا قد علم‌ کرده‌ است، ارگ را به یک پایگاه نظامی تبدیل کرده‌ است.

حمام ارگ هم از دیگر بخش‌های این بنای تاریخی است که، به سبک حمام‌های سنتی ایرانی بناشده و متشکل از بخش‌های مختلفی چون سربینه، سکوها، حوض و خزینه است.

آدرس: شیراز، شمال‌شرق میدان شهدا

تخت جمشید

نمایی از مجسمههای سنگی بزرگ و ستون های باقی مانده از بنای قدیمی به به نام پرسپولیس

تخت جمشید یا پرسپولیس، با قدمتی بیش از 2500 سال، یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز است. این بنای عظیم و تاریخی، به‌دستور داریوش هخامنشی ساخته شد و در آن دوره به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. با سفر به شیراز و بازدید از تخت جمشید می‌توانید کتیبه‌های قدیمی، بناهای باقی‌مانده، مجسمه‌ها و کاخ‌های تاریخی زیبایی را مشاهده کنید.

در کنار تخت جمشید، دو بنای تاریخی دیگر، با ‌نام‌های نقش رستم و نقش رجب بنا شده است. این دو مجموعه یکی از باشکوه‌ترین آرامگاه‌ها و سنگ‌نگاره‌های دنیا هستند. نقش رستم، آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی است در آن قسمت نقوش برجسته‌ای از سه دوره تاریخی عیلامی، هخامنشی و ساسانی را نیز می‌توانید ببینید، در نقش رجب هم نقش‌های برجسته‌ای از زمان ساسانیان را مشاهده خواهید کرد.

آدرس: تخت جمشید در فاصله 63 کیلومتری شیراز، ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهر مرو‌دشت و در منطقه‌ای کوهستانی میان روستاهای فیروزی

حافظیه شیراز

مقبره ای شش ضلعی با سقفی گنبد مانند در مجوطه ای بزرگ و سر سبز

سفر به شیراز با بازدید از حافظیه کامل می‌شود. این بنای تاریخی، یادبودی از حافظ شیرازی ملقب به «لسان الغیب»، شاعر قرن هشتم هجری قمری است. تالار حافظیه، کاشی‌کاری های داخل گنبد، نقوش کهن و غزل‌های دیوان حافظ بر سنگ‌های مرمر از شگفتی‌های این آرامگاه سراسر آرامش است. جالب است بدانید که قدمت تالار به دوران زندیه برمی‌گردد و معماری این مکان دلنشین از زمان هخامنشیان و زندیان بر جای مانده است. درختان زیبای نارنج و دو حوض بسیار بزرگ به همراه مزار جناب حافظ هم که در وسط این Hرامگاه قرار گرفته است، جلوه زیبایی را به حافظیه بخشیده‌اند.

آدرس: منطقه شمالی شهر شیراز، بلوار آزادی، مابین چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

آرامگاه سعدی شیرازی

ساختمانی با گنبدی آبی رنگ و ستون هایی در جلو در میان باغی سر سبز و آرامگاه سعدی

مقبره شاعر و عارف بزرگ، سعدی شیرازی از دیگر جاذبه‌های گردشگری شیراز به‌شمار می‌آید. این آرامگاه که به دست معماران ایرانی ساخته شده، دارای تالار بزرگی است که استاد سخن، سعدی شیرازی در آن دفن شده و دیوارهای تالار هم با شعرهای شیخ اجل زینت یافته است. البته بزرگان دیگری، چون شوریده شیرازی هم در کنار این مقبره آرمیده‌اند. وجود چشمه آب در این آرامگاه و حوض زیبا و پر از سکه و ماهی در وسط آن، از دیگر شگفتی‌های این بنای تاریخی است.

آدرس: چهارراه دلگشا، بلوار بوستان، حوالی باغ دلگشا و پارک کوهستان

شاهچراغ

آستان مقدس حضرت شاهچراغ متعلق به میر سید‌احمد ، فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع)، از مهم‌ترین و وسیع‌ترین اماکن مذهبی شیراز است. در شاهچراغ شاهد معماری اصیل ایرانی و اسلامی هستید. ضریح مقدس با بدنه‌ای از نقره، در زیر گنبد قرار گرفته است و هنر کاشی‌کاری و آینه‌کاری این بنای تاریخی، با ظرافت خاص و انعکاسی چشمگیر، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد کرد.

بقعه سید میرمحمد فرزند کوچک‌تر امام هفتم مسلمانان، در مجموعه شاهچراغ شیراز و در همسایگی آرامگاه برادرشان واقع شده است. معماری ایوان بزرگ این بقعه با چهار ستون زیبا و گنبد کاشی‌کاری شده آن از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است. هم‌چنین این زیارتگاه بزرگ دارای موزه‌ای به نام موزه شاهچراغ با اشیای نفیس، سفالی، نسخ خطی و… است.

آدرس:خیابان لطفعلی‌خان زند، بلوار دستغیب، خیابان ۹ دی

مدرسه خان

مدرسه ای که قدیمی با ساختمانی زیبا و نمایی آبی رنگ و یک حوض بزرگ رو به رویساختمان

مدرسه خان از دیگر مکان‌های تاریخی این شهر است. این بنا به‌عنوان یکی از مراکز علم‌آموزی در زمان شاه عباس صفوی بنا شده است. این مدرسه، در زمان صفویان و به دستور حاکم فارس «الله‌وردی‌خان گرجی» و همراهی پسرش بنا شد. فلسفه و فقه از دروس اصلی این مرکز علمی بودند که البته مباحث علمی دیگری چون ادبیات، ستاره‌شناسی، ریاضی، شیمی، علوم هندسه، زمین‌شناسی و گیاه‌شناسی که در این مدرسه تدریس می‌شد. جالب است بدانید که فیلسوف مسلمان ایرانی «ملاصدرا» به دعوت الله‌وردی‌خان گرجی در این مرکز فعالیت داشته است.

آدرس: خیابان لطفعلی‌ خان زند، جنوب شهدا، نرسیده به خیابان طالقانی

باغ ارم

عمارتی زیبا با ایوانی شاه نشین و که بالای آن با کاشی کاری و آیینه کاری تزیین شده و یک حوض بزرگ روبه رو عمارت

باغ ارم، از باغ‌های باشکوه شهر شیراز است. تاریخ دقیقی از زمان پیدایش این باغ در دست نیست اما طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، می‌توان قدمت آن را حداقل به قرن‌های دهم و یازدهم هجری نسبت داد. در دوران زندیه هم، حدود ۷۵ سال باغ در اختیار سران ایل قشقائی قرار گرفته بود و در آن، برای مقر فرمانروایی خود، عمارتی احداث کرده بودند.

در باغ ارم شیراز می‌توانید کتیبه‌های قدیمی، معماری‌های زیبا، نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های رنگی، عمارت‌های گوناگون و فضای بسیار سرسبز مشاهده کنید و از عطر گل‌های رز سرمست خواهید شد.

موزه سنگ و گوهر دریای نور در عمارت اصلی باغ ارم از دیگر جاذبه‌های گردشگری شیراز است. در این موزه کلکسیونی ارزشمند از انواع سنگ‌های قیمتی جهان به‌نمایش گذاشته شده است.

آدرس: میدان ارم، بلوار ارم

باغ جهان‌نما

ساختمانی آجری و زیبا در میان یک باغ سرسبز

این باغ، از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز به شمار می‌آید که بعد از دروازه‌ قرآن و در همسایگی مقبره حافظ واقع شده است. در این باغ بسیار زیبا، گونه‌های مختلفی از گیاهان، به همراه ابنیه تاریخی، به‌نام کلاه فرنگی وجود دارد. هرچند قدمت این باغ به زمان حکومت سلسله «مظفر» و «اینجو» در قرن هشتم می‌رسد، اما ساختمان و حوض‌های آن در زمان کریم‌خان زند و به دستور وی بنا شده است. عمارت هشت ضلعی کلاه فرنگی، در مرکز باغ قرار گرفته و در اطراف عمارت، چهار خیابان با ردیفی از درختان سبز دیده می‌شود. جاری شدن جوی‌های آب در مسیر این چهار خیابان هم، منظره‌ای چشم‌نواز را خلق کرده است.

البته امروزه، فضای داخلی عمارت اصلی باغ جهان‌نما به موزه تبدیل شده است. در این موزه نقاشی‌های سیاه‌قلم گردشگران اروپایی که در وصف بناهای تاریخی ایران کشیده‌اند، به نمایش گذاشته شده است. کلکسیون تمبر، سکه، قفل‌های دست‌ساز، اسناد تاریخی و… از دیگر اشیای ارزنده در موزه باغ جهان‌نماست.

آدرس: چهارراه حافظیه، خیابان حافظ، بعد از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

مسجد نصیرالملک

ساختمانی با پنجره هایی چوبی و شیشه های رنگی و سقف هایی طاقی مانند که کاشی کاری شدند

مسجد نصیرالملک، شما را وارد دنیایی از رنگ و نور می‌کند و از آن‌جایی‌که در هنر ظریف کاشی‌کاری این مسجد، رنگ صورتی جلوه ویژه‌ای دارد، این بنای تاریخی، با عنوان مسجد صورتی ایران هم شناخته شده است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنا، شبستان آن با شیشه‌های رنگی، کاشی‌های خوش‌رنگ و مقرنس‌کاری ظرافتمندانه‌ است. جالب است بدانید، مسجد نصیرالملک هم مانند مسجد وکیل، فاقد گنبد است.

توصیه می‌کنیم در زمان بازدید از این مسجد تاریخی، دوربین عکاسی همراه داشته باشید و از سوژه‌های ناب آن برای گرفتن عکس‌هایی زیبا و به‌یاد ماندنی استفاده کنید.

آدرس: محله گود عربان (اسحاق بیگ)، جنوب خیابان لطفعلی‌ خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه

باغ عفیف آباد

باغی بزرگ با درختان نخل بلند و زیبا که در میان آن عمارتی بزرگ و باشکوه و حوضی بزرگ است

باغ زیبای عفیف آباد در گذشته، مکان برای گردشگری پادشاهان بوده و از آثار تاریخی مهم شیراز به‌شمار می‌آید. این باغ تاریخی در دوران قاجاریه و توسط «میرزا علی‌محمدخان قوام‌الملک دوم» در یکی از محله‌های اعیان‌نشین شیراز بنا شد. با گردش در باغ عفیف آباد می توانید علاوه بر لذت بردن از فضای زیبای باغ از کاخ سلطنتی و از بزرگ‌ترین موزه‌ اسلحه‌ خاورمیانه هم دیدن کنید. عفیف‌آباد سال‌هاست که در اختیار ارتش است.

آدرس: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

موزه پارس یا باغ موزه نظر 

در سفر به شیراز بازدید از باغ نظر را فراموش نکنید چرا که در این باغ قدیمی‌ترین موزه‌ی استان فارس با نام موزه‌ی پارس قرار گرفته است. بنای این موزه نیز به دستور مستقیم کریم خان زند به صورت هشت ضلعی ساخته شد و در حال حاضر ظروف سفالی، انواع سکه‌های قدیمی، دو قرآن دستنویس دروازه قرآن و… در آن نگهداری می‌شوند.

مهم‌ترین بخش باغ نظر، متعلق به آرامگاه ابدی شاه شیراز، کریم خان زند است. اما قصه به همین جا ختم نمی‌شود. در دوران قاجاریه به دستور آقا محمد خان پیکر کریم خان زند را به کاخ گلستان در تهران منتقل می‌کنند و به دستور او درون پله‌ها می‌گذارند تا هر روز او بتواند پیکر کریم خان را لگدمال کند. اما با روی کار آمدن سلسله پهلوی، دوباره استخوان‌های کریم خان به آرامگاه او در باغ نظر برگردانده شد و آرامگاه او امروزه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز تبدیل شده است.

عمارت شاپوری

عمارتی دو طبقه با نمایی زیبا که با گچ کاری و نقاشی و آیینه کاری تزیین شده عمارت شاپوری از دیگر جاذبه‌های گردشگری مربوط به سال‌های اولیه حکومت پهلوی است و ساخت آن در آن دوران و توسط استاد بزرگ ایرانی، «ابوالقاسم مهندسی» صورت گرفت. این بنای تاریخی به درخواست «عبدالصاحب شاپوری» در بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ ساخته شد و تا سال ۱۳۷۸ به همین خاندان تعلق داشت.

آدرس: خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی

باغ نارنجستان قوام

یک باغ بزرگ و حوضی بزرگ که در اطراف آن گلکاری شده و عمارتی در انتهای باغ یکی دیگر از باغ‌های زیبا و تاریخی شیراز که از دوره قاجاریه به‌جا مانده، باغ نارنجستان قوام است. این باغ در دوران حکومت «قوام السطنه» بنا شد و در آن زمان محل زندگی وی بود. عمارت آینه‌کاری‌ شده داخلی باغ نارنجستان بسیار زیبا و چشم‌نواز است و فضای باز باغ هم پر از درختان میوه و تزیینی‌ست. نارنج‌های این باغ هم که در ورودی باغ از خیابان «لطفعلی‌خان زند» قرار گرفته‌، شهرت خاصی دارند و علت نام‌گذاری این باغ تاریخی هم به همین علت بوده است.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)

خانه زینت الملک

ساختمانی قدیمی با نمایی قهوه ای رنگ و تزیین شده با چوب و ستون های چوبی و درختان تنومند در حیاط سر سبز ان

خانه زینت الملوک از دیگر مکان‌های گردشگری شیراز است که امروزه موزه مشاهیر استان فارس هم در این خانه زیبا بنا شده است. ساخت این خانه تاریخی بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۲ توسط محمد خان قوام الملک دوم صورت گرفت. از زیبایی‌های این بنای تاریخی می‌توان به نقاشی‌های کشیده شده روی سقف اتاق‌ها، شیشه‌های بزرگ قدی و سقف تالار آینه‌کاری شده اشاره کرد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام

باغ دلگشا

باغی بسیار سرسبز و زیبا و ساختمانی در میان آن

باغ دلگشا، مکانی جذاب و بسیار دیدنی است که به دوره‌ ساسانیان تعلق دارد و معماری آن با سبک چهارباغ ایرانی ساخته شده است. جالب است بدانید که درخت‌های این باغ که بیشتر درخت‌های میوه‌اند از آب قنات سعدیه، آبیاری می‌شوند. در وسط باغ هم عمارتی زیبا متعلق به دوره‌ قاجاریه ساخته شده و زیبایی باغ را دوچندان کرده است.

آدرس: شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

باغ پرندگان شیراز

تعدادی پرنده داخل آب و آلاچیق هایی در میان آب و محوطه ای سر سبز

باغ پرندگان شیراز با دو هزار پرنده از ۳۰۰ گونه مختلف و 300 پرنده سخنگو از ۴۲ کشور آفریقایی، اروپایی و آسیایی از دیگر مکان‌های گردشگری شیراز است. محیط این باغ بسیار مفرح و آموزنده به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان است و امکانات متعددی هم برای رفاه حال گردشگران در خود جای داده است.

آدرس: بلوار دکتر حسابی، رو‌به روی گلدشت حافظ، کوچه باغ پرندگان

مسجد جامع عتیق

سازه ای سنگی با کاشی کاری هایی آبی رنگ

مسجد جامع عتیق شیراز از دیگر جاهای دیدنی شیراز است که البته به‌عنوان قدیمی‌ترین مسجد این شهر هم شناخته شده است. طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده، این مسجد به دوران صفویه تعلق دارد و به‌دلیل معماری بی‌نظیر و قدمت تاریخی‌اش در سال ۱۳۱۰ وارد لیست آثار ملی شده و در بین مردم شیراز از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است. از آن‌جایی‌که در روزهای جمعه در این شهر مراسم قرآن‌خوانی برگزار می‌شود، این مسجد با نام‌های دیگر چون مسجد آدینه یا مسجد جمعه هم شهرت یافته است.

آدرس: بیات، خیابان حضرتی، خیابان بین الحرمین (مسجد جامع عتیق در شرق حرم شاهچراغ قرار دارد.)

خانه‌های سنتی شیراز

خانه اب معماری سنتی و در و پنجره هایی چوبی و حوض و درختی بزرگ و سبز رنگ در حیاطشیراز از شهرهای قدیمی و تاریخی ایران است که همواره مورد توجه پادشاهان و اشخاص بزرگ و نامدار بوده است. بنابراین خانه‌های سنتی و تاریخی بسیار زیادی در آن بنا شده که با معماری خاص و قدمت تاریخی‌اش، مهری بر اصالت این شهر شعر و هنر و زیبایی زده است. البته امروزه برخی از این خانه‌های سنتی، به موزه هم تبدیل شده است و گردشگران در زمان بازدید، می‌توانند در کنار لذت بردن از نقاشی‌ها، گچ‌بری‌ها، آینه‌کاری‌های داخل ساختمان، با فرهنگ ایران و اهالی شیراز هم بیشتر آشنا شوند.
در جای‌جای شهر شیراز خانه‌های سنتی زیبایی چون:

  • خانه محتشم (معاونت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس) در خیابان 22 بهمن (شاهپوری سابق)
  • خانه نصیرالملک (پایگاه پژوهش بافت قدیم شیراز) در محله گودعربان، انتهای خیابان لطفعلی خان زند، بین خیابان روزبهان و بلوار دستغیب، کنار مسجد نصیرالملک
  • خانه شوریده شیرازی در خیابان 9 دی، در جوار حرم شاهچراغ، کوچه (گذر) تاریخی هفت ‌پیچ منشعب از بازارچه حاج زینل، محله سرباغ
  • خانه صالحی (موزه لباس) روبروی شاهچراغ، کوچه هفت پیچ، خانه صالحی
  • خانه توکلی در محله قدیمی گودعربان، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه 184، پلاک 8
  • خانه ضیائیان (هنرسرای شیراز) در خیابان قاآنی، کوچه مقنی ها، پلاک ۱۲
  • خانه منطقی نژاد (موزه موسیقی) در خیابان لطفعلی‌خان زند، حدفاصل سه‌راه نمازی و سردزک، خیابان 9 دی، سمت چپ پایانه شهید دستغیب
  • خانه فروغ الملک (موزه هنرهای تجسمی) در لطفعلی خان زند، 65، ایلخانی، باباخان
  • خانه سعادت (موزه خاتم) در دروازه کازرون، بلوار دستغیب، محله سنگ سیاه، گذر سنگ سیاه، کنار آرامگاه سیبویه
  • خانه صابر (خانه هنر شیراز) روبروی شاهچراغ، محله سرباغ، بن بست کدخدا شیراز

معرفی جاذبه های طبیعت گردی شیراز

شیراز در کنار داشتن باغ‌های زیبا، خانه‌های تاریخی و آثار باستانی‌اش، از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار چشم‌نوازی هم برخوردار است که هر کدام از آن‌ها روح تازه‌ای به جان آدمی می‌دمد. در این جا به معرفی برخی از مناظر بکر و طبیعی این شهر شگفت‌انگیز می‌پردازیم.

دشت ار‌ژن

منظره ای زیبا از روستایی سر سبز و کوه های اطراف آن

دشت ارژن که با نام‌های دیگری چون دشت ارزن و دشت ارجن هم شناخته شده است، از دیگر جاذبه‌های طبیعی شیراز است که با سفر به آن می‌توانید از لاله‌های واژگون بهاری، گل‌های نرگس در پاییز و پرواز پرندگان مهاجر در آسمانش لذت ببرید. دشت ارزن تنها یک ساعت از شیراز فاصله داشته و باید از جاده شیراز کازرون خود را به این دشت برسانید. اگر به این منطقه سفر کردید حتما از تالاب ارژن که به دریاچه ارژن نیز مشهور است، دیدن کنید.

آدرس: استان فارس، حدفاصل شیراز و کازرون، دشت ارژن

آبشار مارگون

آبشاری که از روی سنگ های قهوه روان شده

آبشار مارگون واقع در دهستان مارگون در بخش سپیدان، از چشمه‌های کوهستانی منطقه نشات گرفته و این مکان را تبدیل به یکی از جاذبه‌های طبیعی شیراز تبدیل کرده است. از دیگر مزایای این منطقه گردشگری، وجود انواع امکانات رفاهی و خدماتی همانند سرویس بهداشتی، فضایی مسطح برای کمپ و اتراق و هم‌چنین پارکینگ در منطقه است.

آدرس: شیراز، شهرستان سپیدان، جاده مسلم آباد، آبشار مارگون

دریاچه مهارلو

دریاچه ای صورتی رنگ و آسمانی آبی رنگ

دریاچه مهارلو که در میان گردشگران به دریاچه صورتی هم شهرت یافته است، از دیگر جاذبه‌های طبیعی شیراز شناخته شده است. این دریاچه، در ماه‌های بارانی سال بسیار پرآب و شفاف بوده و در تابستان‌ها هم نمک دریاچه برای کاربردهای تجاری و صنعتی بهره‌برداری می‌شود.
جالب است بدانید، رنگ صورتی دریاچه، به‌ علت تولید ماده بتاکارتن تولید شده در اثر فعالیت‌های زیستی جلبک دونالیلا سالینا است.

آدرس: 18 کیلومتری جنوب شیراز، شهرستان سروستان، روستای مهارلو

پیست اسکی سپیدان

پیست اسکی و مردم در حال اسکی بازی

پیست اسکی سپیدان یا پیست اسکی پولادکف، به‌عنوان اولین پیست اسکی در جنوب ایران و دومین پیست بین‌المللی کشور شناخته می‌شود. با سفر به این منطقه در فصل زمستان می توانید از مناظر رویایی و برفی آن بهره‌مند شوید و از امکانات تفریحی آن مانند ماشین سواری در کوهستان و موتور‌سواری در برف، تله‌کابین، تل اسکی و اسکی روی برف و آموزش آن و رستوران‌ها و کافه‌ها استفاده کنید.
نکته قابل توجه این‌جاست که این منطقه گردشگری شیراز در تابستان هم امکانات رفاهی متعددی را برای مسافران در نظر گرفته است. اگر در تابستان به این پیست سفر کردید، می‌توانید از امکانات تفریحی مانند پیست کارتینگ ماشین کوهستان، چادر عشایری، دوچرخه سواری و اسب سواری، اسکی روی چمن، قایق سواری بر روی دریاچه مصنوعی آن بهره‌مند شوید.

آدرس: کیلومتر 15 جاده سپیدان به آبشار مارگون و فاصله ی ۸۸ کیلومتری شمال شیراز

معرفی مکان‌ های تفریحی شیراز

شیراز علاوه بر جاهای تاریخی و طبیعی که زبانزد خاص و عام هستند جاهای تفریحی زیادی دارد و در سفرتان به این شهر حتما به این مراکز تفریحی شیراز بروید و خاطرات خوشی برای خود خلق کنید.

ایران لند شیراز

محوطه ای برای بازی کودکان و بک مجسمه دایناسور در وسط آن

ایران لند یکی از بزرگ‌ترین شهربازی‌های سرپوشیده ایران است که مساحتی نزدیک به ۲۸۸۰۰ متر‌مربع دارد. در این مجموعه دو سالن بزرگ بیلیارد مخصوص خانم‌ها و آقایان وجود دارد و سالنی مجهز برای بلوینگ که ۱۶ خط ( ۲ خط مخصوص کودکان) فعال دارد.

همچنین این مجموعه ۶ سالن سینما دارد که امکاناتی مدرن و پیشرفته مثل صندلی‌‌های مجهز و صدای دالبی دیجیتال دارد.

ماشین برقی،‌ انواع بازی‌های دو نفره، ترن هوایی، فایرفایتر، پلی گراند، مینی میامی، قطار کودکان و گایرولوپ از دیگر وسایل موجود در این شهر بازی‌اند.

آدرس: ورودی شهر جدید صدرا، مجتمع خلیج فارس، طبقه دوم، بلوک ۷

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مجتمع ورزشی تفریحی تپه کاج

پارکی سرسبز با درختان متنوع و گیاهان

این مجتمع ورزشی در فضایی روباز قرار دارد و می‌توانید از وسایل بازی و سرگرمی آن در دل طبیعت استفاده کنید. مجتمع ورزشی تفریحی تپه کاج حدود ۴ هکتار وسعت دارد و اطراف آن پوشیده از درختان کاج و زیتون است. پینت‌بال، کارتینگ و جامپینگ از بازی‌های هیجان‌انگیز این مجموعه‌اند.

آدرس: شهر جدید صدرا، فاز ۲، بلوار ولایت، روبه‌روی نگهبانی

باشگاه پینت بال جنگلی شهید چمران شیراز

فردی در حال بازی با تفنگ پینت بال

اگر دنبال تفریح و هیجان گروهی هستید و می‌خواهید یک بازی واقعی و استراتژیک را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم به باشگاه پینت بال جنگلی شهید چمران شیراز بروید و لحظه‌هایی فراموش نشدنی بسازید. یک جنگ دوستانه در محیطی سرسبز و جنگلی می‌تواند تبدیل به خاطره‌ای زیبا از سفر به شیراز شود. لباس مخصوص، وسایل بازی و پارکینگ اختصاصی از امکانات این مجموعه‌اند.

آدرس: بلوار چمران، جنب هتل چمران

لونا پارک

چرخ و فلک یک شهر بازی در شب لونا پارک یکی از پارک‌های قدیمی شیراز است که نزدیک به ۳۰ سال قدمت دارد. این مجموعه که در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد در محیطی کوهستانی و خوش آب‌و‌هوا ساخته شده. فضای کافی برای استراحت، زمین بازی مخصوص بزرگسالان و کودکان و محوطه مخصوص بانوان از امکانات این پارک است. 

آدرس: بلوار آیت الله ربانی

پارک کوهستانی دراک

مسیری منتهی به یک تپه که در اطراف آن درختان کوچکی هستند

پارک کوهستانی دراک در پای کوهی به همین نام در سال ۱۳۹۶ ساخته شده است. دراک یکی از کوه‌های رشته کوه زاگرس است و در گذشته محل کوهنوردی بوده، در این پارک می‌توانید به تفریحاتی مثل دوچرخه‌‌سواری، زیپ‌ لاین، پیاده‌روی و عبور از پل معلق بپردازید.

آدرس: ابتدای بلوار حسینی الهاشمی (از سمت فرهنگ شهر)

سخن آخر

سفر به شیراز و بازدید از مکان‌های گردشگری این شهر خوش آب‌ورنگ، از آن دسته سفرهایی است که تا سال‌ها در یادتان باقی می‌ماند. در این شهر علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، برای رفاه حال مسافران، اقامتگاه‌های متنوعی نظیر انواع هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی مهیا شده است. اما مطلبی که برای سفر به شیراز باید درنظر گرفت، مشخص کردن محل اقامتتان قبل از سفر است. زیرا شیراز از شهرهای توریستی و پر مسافر در تمامی ایام سال است و چنانچه برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشید، ممکن است برای اقامت چند روزه خود با مشکل مواجه شوید.
توصیه ما به شما، مراجعه به سایت اتاقک است، در اتاقک ‌می‌توانید با اجاره روزانه خانه در شیراز اقامتگاه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی شیراز

معروف‌ترین جاهای تاریخی شیراز کدام‌ند؟

دروازه قرآن، مجموعه تاریخی وکیل، ارگ کریم‌ خان، تخت جمشید، حافظیه شیراز، آرامگاه سعدی شیرازی، باغ نارنجستان قوام، حافظیه شیراز

معروف‌ترین جاهای تفریحی شیراز کدام‌اند؟ 

ایران لند شیراز، مجتمع ورزشی تفریحی تپه کاج، باشگاه پینت بال جنگلی شهید چمران شیراز، لونا پارک

معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز کدام‌اند؟

دشت ار‌ژن، آبشار مارگون، دریاچه مهارلو، پیست اسکی سپیدان

4/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از اطلاع رسانیتون
    اما از مناظر زیبای آبشار دم اسب وآبشار رمغان وجاذبه های طبیعی کوهمره سرخی نامی نبردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *