جاهای دیدنی

جاهای دیدنی طرقبه | جاذبه‌های زیباترین ییلاق خراسان رضوی

تنها مشهد، شهر مسافرپذیر استان خراسان رضوی نیست. آیا تاحالا از خود پرسیده‌اید مشهدی‌ها به کجا مسافرت می‌کنند؟ در پاسخ باید گفت یکی از اولین مقاصد این مردم، منطقه‌ی کوهپایه‌ای طرقبه است؛ ناحیه‌ای با باغات فراوان، آب‌وهوای معتدل و دیدنی‌های فراوان. در مقایسه شاندیز با طرقبه، این منطقه به دلیل بکر بودن برای طبیعت‌گردان و جمع‌ها و گروه‌های گردشگری جذاب‌تر است. همچنین سوغات طرقبه نیز می‌تواند سفر پرثمرتری برای شما بسازد. اگر شما جزوه عاشقان طبیعت و تاریخ هستید، پس بازدید از طرقبه را از دست ندهید. برای پربارتر کردن برنامه سفرتان نیز با معرفی جاهای دیدنی طرقبه در وبلاگ اتاق همراه باشید.

جاذبه‌های تاریخی طرقبه

برای معرفی دیدنی‌های طرقبه، بهتر است با جنبه‌ی کم‌تر مشهور این منطقه شروع کنیم. با وجود تاریخ طولانی این منطقه و معرفی آن در آثار سده‌ی اول اسلامی، هنگام معرفی جاذبه‌های گردشگری طرقبه، اکثر تمرکز روی طبیعت این ناحیه است. اما بیایید ما این بار ساختارشکنی کنیم و از جنبه‌ی دیگری پا در سفر مجازی‌مان بگذاریم.

روستای تاریخی کنگ

روستای تاریخی گنگ طرقبه

اگر راهی مشهد شدید و دل‌تان هوس ماسوله کرد، نیاز نیست مسیرتان را تا شمال کشور کج کنید. تنها با رفتن به روستای کنگ می‌توانید همان حس و حال ماسوله را بسازید. در بین دیدنی‌های طرقبه، این روستا یکی از شگفت‌انگیزترین معماری‌ها را دارد. اما این تنها لذتی نیست که در روستای تاریخی کنگ نصیب شما خواهد شد. فرصت نشستن در کنار رودخانه و آبشار یا قدم زدن در باغ‌های گیلاس و گردوی روستا، به شما حس زندگانی تزریق می‌کند. در اطراف این ناحیه نیز تکیه، حسینه‌ی تاریخی کنگ و آرامگاه پیر عبدالله انصاری (شاگر پیرِ خرقان) قرار دارند. اگر هم اهل کوه‌نوردی باشید، یکی از مسیرهای صعود به قله فلسکه از روستای کنگ می‌گذرد.

روستای مایان؛ گورهایی از جنس تاریخ

روستای مایان از دیدنی های طرقبه

یکی دیگر از جاهای دیدنی طرقبه روستای مایان است که اگر از دور به آن نگاه کنیم، ترکیب شیروانی‌ خانه‌های روستا با درختان سبز منظره‌ی بی‌نظیری می‌سازد. درون این منظره اما گنج‌های دیگری نیز نهفته شده است. اولین مورد از این دیدنی‌ها، قبرهایی با چندصد سال تاریخ است. اگر هم در محیط روستای مایان گردش کنید، با درختان ارس تنومند و قدیمی مواجه خواهید شد. همچنین آب‌انبارهای این روستا نیز می‌تواند برای بازدید مناسب باشند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

روستای ازغذ

روستای ازغذ دیدنی طرقبه

از دیگر جاذبه های گردشگری طرقبه روستای تاریخی ازغذ است که در فاصله‌ی ۲۰ کیلومتر این بخش قرار دارد. این تصمیم با خودتان است که اول سراغ طبیعت ازغد بروید یا مکان‌های تاریخی آن‌جا. البته می‌توانید هردوی این موارد را با هم ترکیب کنید؛ بالا رفتن از پله‌های سنگی در بین کوچه باغ‌هایی با خانه‌های قدیمی، هرسلیقه‌ای را راضی خواهد کرد. در مسیر بازدید از روستای ازغذ به قبرهایی با چندهزار سال قدمت برمی‌خورید که روی آن‌ها با زبان عبری چیزی حک شده است. همچنین به مدرسه‌ی علمیه‌ این روستا می‌رسید که چهار قرن پیش ساخته شده است. از دیگر جاهای دیدنی ازغذ مسجد این روستا محسوب می‌شود که بیش از سیزده قرن قدمت دارد.

پارک سنگی کمر مقبولا

پارک سنگی کمر مقبولا طرقبه

اگر برای دیدن دیدنی‌های طرقبه نمی‌خواهید از شهر دور شوید، در سه کیلومتری سمت شمال شهر جاذبه‌ای مخصوص شما قرار دارد. بوستان سنگی کمر مقبولا با داشتن بیش از ۱۵٬۰۰۰ نگاره‌ی سنگی، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های طبیعی کشور است. احتمالا بازدید از این جاذبه تاریخی طرقبه، باعث می‌شود تعریف پارک در ذهن شما تغییر کند. زیرا در آن‌جا به‌جای چمن شاهد حکاکی نقوش مختلفی روی سنگ‌ها خواهید بود.

جاذبه‌های طبیعی طرقبه
S

جاذبه‌های طبیعی طرقبه

از مهم‌ترین دلایل شهرت طرقبه و جذب گردشگران، طبیعت خاص و آب‌وهوای مناسب این منطقه است. این مسأله باعث شده در این بخش بتوانید از مناظر زیبا و دل‌انگیز لذت ببرید. در ادامه نیز به سراغ معرفی برخی از این جاهای دیدنی طرقبه می‌رویم.

پارک جنگلی بهمن طرقبه

پارک بهمن دیدنی طرقبه

برای کسانی که می‌خواهند یک روز تعطیل را در کنار خانواده بگذارند، در دسترس‌ترین مکان پارک جنگلی بهمن است. این بوستان که در ادامه‌ی ورودی شهر طرقبه قرار دارد، از مساحتی ۸.۵ هکتاری بهره می‌برد. وجود انواع درختان سرسبز و بلند، چمن‌کاری، محوطه‌ی بازی کودکان، سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه آن را به پاتوق خانواده‌های بومی و مسافر تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید زیر سایه درختان بنشینید و در کنار خانواده عصر آخر هفته را کباب نوش جان کنید، پس این‌جا انتظار شما را می‌کشد.

دره ارغوان

دره ارغوان از جاذبه های طرقبه

چشمانتان را ببندید. فضایی را متصور شوید که اطراف آن را تپه‌هایی سبز احاطه کرده و در این مسیر، گل‌های ارغوان روییده‌اند. آیا میل سفر به این چنین جایی را پیدا نکردید؟ باید گفت از جاذبه‌های گردشگری طرقبه همین دره ارغوان است که تنها با شهر چهار کیلومتر فاصله دارد. اگر در اردیبهشت ماه به سراغ این‌جا بیایید، فرصت دیدن گل‌های تازه شکفته‌ی ارغوان را خواهید داشت. در آن ایام دره‌ ارغوان طرقبه به بهشتی زمینی تبدیل می‌شود.

رودخانه پنج دره طرقبه

رودخانه پنج دره طرقبه

منطقه‌ی بینالود (که طرقبه نیز در آن‌جا قرار دارد) توسط کوه‌هایی استوار احاطه گشته است. در بین این کوه‌ها روستای کلاته آهن قرار دارد و این روستا یک گنج طبیعی درون خود برای ما امانت گذاشته است؛ رودخانه پنج دره. این رودخانه برکت خود را به باغ‌های اطراف نیز می‌بخشد و در نهایت هم، به بند گلستان می‌پیوندد. در بین دیدنی‌های طرقبه، این رودخانه زمستان زیبایی هم دارد و برف اطراف آن را می‌پوشاند.

مجموعه گردشگری چالیدره

مجموعه گردشگری چالیدره طرقبه

اگر از سمت طرقبه به طرف جاده‌ی نغدر بیایید، پس از سه کیلومتر رانندگی به این مجموعه خواهید رسید. در بین جاهای دیدنی طرقبه، مجموعه تفریحی چالیدره منحصر‌به‌فرد است. زیرا امکاناتی که در آن‌جا وجود دارد، کم‌تر جایی پیدا خواهد شد. بسته به ذائقه علاقه‌ی خود می‌توانید سراغ ماهیگیری، غواصی، قایق سواری، لنج سواری یا حتی اسکی روی آب و شاتل بروید. اگر هم به تجربه‌ی تله‌کابین سواری علاقه‌مندید، مجموعه چالیدره چنین امکانی را برای شما فراهم کرده است. اما این تنها امکانات آن‌جا نیست. شهربازی چالیدره بازی‌هایی چون بانجی جامپینگ، سافاری، موتور چهار چرخ و توپ حبابی را برای گردشگران ارمغان آورده است.

همچنین می‌توانید برای ثبت این روز خوب، به عکاس‌خانه سنتی آن‌جا بروید و عکس بگیرید. برای رفاه حال بازدیدکنندگان پارکینگی نیز ساخته شده تا آن‌ها با خیال راحت خودروی خود را در جایی امن قرار دهند. در ضمن این منطقه رستوران‌ و کافی‌شاپ نیز دارد تا وقتی که تفریح‌تان تمام شد، یک غذای خوشمزه نوش جان کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی جاهای دیدنی طرقبه پرداختیم. اگر زمانی قصد سفر به طرقبه و بازدید از این جاذبه‌های گردشگری را داشتید، نگران اقامتگاه خود نباشید. وب‌سایت اتاقک در کنار شماست تا در کم‌ترین زمان بتوانید یک اقامتگاه مناسب در طرقبه پیدا کنید. بعد از آن باید چمدان را بست و آماده‌ی ماجراجویی شد.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *