شهرها

معرفی جاهای گردشگری و تاریخی زنجان

آشنایی با جاذبه های گردشگری زنجان

شهر زنجان که در زبان پارسی میانه زنگان نامیده‌ می‌شد در استان زنجان قرار دارد و مرکز این استان است. این شهر تاریخی در دوران ساسانی و به‌ دستور اردشیر بابکان، سرسلسله ساسانیان، بنا شد؛  اولین نام این شهر شهین بود. زنجان شهری کوهستانی است که زمستان‌هایی سرد و برفی‌ و تابستان‌هایی گرم‌و‌خشک دارد. در سفر به شهر زنجان جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی منحصر‌به‌فردی پذیرای گردشگران‌اند و ما در این مطلب قصد داریم که شما را با تعدادی از جاذبه های گردشگری زنجان و جاهای دیدنی زنجان آشنا کنیم.

حکیم زجاجی درباره شهر زنجان این چنین سروده است:

ز زنگان بدان مرد روشن ضمیر        دبیری سرافراز بد تیزویر

آشنایی با جاهای دیدنی زنجان
عکس از گوگل

رخت شوی خانه یکی از جاهای دیدنی زنجان

بنای تاریخی رخت‌شوی‌خانه در بافت قدیمی شهر زنجان قرار دارد که مکانی سرپوشیده بود و برای آسایش زنان در فصل زمستان ساخته شده بود. این بنا در همه ایران تنها بنایی‌ است که با این کاربری ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته و تقریباً نظیر آن دیده نشده است. رخت‌شوی‌خانه در دوره قاجار توسط دو برادر به نام‌های مشهدی اکبر و مشهدی اسماعیل ساخته شد و  چند سال قبل شهرداری زنجان آن را خرید و تبدیل به موزه مردم‌شناسی کرد.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در زنجان و نزدیک به رخت‌شوی‌خانه در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

رخت شوی خانه یکی از جاهای دیدنی زنجان
عکس از گوگل

بازار زنجان

زنجان یکی از شهرهای زیبای ایران است که در آن مراکز خرید زیادی وجود دارد. از مهم‌ترین مراکز خرید زنجان می‌توان به بازار زنجان، مجتمع خرید پردیس، پاساژ مروارید، پاساژ تهران و مجتمع تجاری نور اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین مراکز خرید زنجان بازار قدیمی و سرپوشیده زنجان است. بازار زنجان علاوه بر مرکز خرید یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آيد که در مرکز بافت قدیمی زنجان قرار دارد. بازار قدیمی زنجان به صورت یک خط مستقیم به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. بازار زنجان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران می‌باشد.

گستردگی جغرافیایی بازار زنجان و تنوع راسته‌ها، تعداد زیاد سراها و کاوانسراهای درون شهری در راسته‌های فرعی که هر کدام به نام و فعالیت خاص مربوط می‌شوند و وجود مساجد فراوان نشان از پویایی بازار زنجان در طول تاریخ داشته است.

پل میربهاءالدین

پل قدیمی میر‌بهاءالدین در مسیر زنجان‌رود و شهر زنجان قرار دارد و بزرگ‌ترین پل این شهر است. قدمت این بنا متعلق به دوران حکومت ناصرالدین شاه است و توسط فردی به نام حاج میر‌بهاءالدین بنا شده. برای ساخت این پل از آجر استفاده کردند و سه دهانه طاقی‌شکل بزرگ و دو دهانه کوچک‌تر دارد. پل میر‌بهاء‌الدین در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

پل میربهاءالدین
عکس از گوگل

دریاچه پری زنجان

دریاچه پری یا خندقلو تنها مناطق طبیعی زنجان است که در حوالی شهرستان ماه‌نشان قرار دارد. این دریاچه با مساحتی در حدود ۵۰۰ متر مربع در دشت همواری با مساحت ۴۰ هکتار قرار دارد و از دور شبیه به سراب است. این جاذبه طبیعی در بین علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگران کمتر‌ شناخته شده است و بیشتر اهالی شهرهای نزدیک در فصل‌های بهار و تابستان از آن بازدید می‌کنند.

دریاچه پری زنجان
عکس از گوگل

کوه های آلاداغ لار، کوه‌ های رنگین کمانی

یکی دیگر از مناطق طبیعی زنجان، کوه‌های رنگی آلاداغلار‌ند که در شهر ماه‌نشان و زنجان قرار دارند. در زبان ترکی آلا به معنی رنگی و داغ به معنی کوه است و آلا‌داغلار یعنی کوه‌های رنگی. خاک این کوه‌ها از رنگ‌های گوناگونی مانند زرد، نارنجی، قرمز، قهوه‌ای و سبز تشکیل شده است و پس از بارش باران و مرطوب شدن نمای جذاب‌تری پیدا می‌کنند. طبق بررسی‌های کارشناسان و با توجه به آثاری که از زندگی قوم ماد در این منطقه به‌ دست آمده احتمالاً نام قبلی آن ماد‌نشان بوده و به مرور زمان تغییر یافته است. کوه‌های الاداغ لار جزو زیباترین مناطق طبیعی زنجان به حساب می‌آيد.

کوه های آلاداغ لار
عکس از گوگل

موزه زنجان یا موزه مردان نمکی

یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران، موزه زنجان یا موزه مردان نمکی است. موزه زنجان از سه بخش مختلف پیش از تاریخ، بخش تاریخی و بخش تاریخ اسلام تشکیل شده است. در این بخش‌ها آثار کشف شده در استان زنجان شامل کاسه‌های سفالی، خمره‌های نگه‌داری آرد، کاشی‌های زرین‌فام و ظروف مسی نگهداری می‌شود.

اما مهم‌ترین قسمت موزه زنجان، بخش نگهداری مومیایی‌های به نام مردان نمکی است. معادن نمک چهرآباد در شهر زنجان شش مومیایی در خود داشته که این مومیایی‌ها در زمان حفاری و استخراج نمک کشف شدند. این مومیایی‌ها مهم‌ترین و باارزش‌ترین اشیا کشف شده در دنیا محسوب می‌شوند. در میان مردان نمکی کشف شده، سه مرد نمکی مربوط به دوران هخامنشیان و دو مرد نمکی متعلق به دوران ساسانی است.

آبشار شارشار زنجان

یکی از زیباترین مناطق طبیعی زنجان، آبشار شارشار زنجان است. آبشار شارشار یا آبشار زنجان در شمال شرق زنجان قرار گرفته و با دریاچه سد تهم پنج کیلومتر فاصله دارد. از این آبشار به عنوان تنها آبشار زنجان یاد می‌شود که هر سال گردشگران زیادی از اطراف زنجان و دیگر استان‌ها به آنجا سفر می‌کنند.

چشمه‌های زنجان

چشمه‌های اب معدنی یکی از مهم‌ترین مناطق طبیعی ایران هستند که به لحاظ گردشگری و درمانی اهمیت دارند. زنجان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، چشمه‌های آب معدنی بسیاری در خود نگاه داشته است. چشمه آبگرم روستای ابدال یکی از این چشمه‌های زنجان می‌باشد. این چشمه در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی جاده زنجان به تبریز و در ارتفاعات ابدال واقع شده است.

علاوه بر این، چشمه آبگرم وننق نیز یکی دیگر از چشمه‌های زنجان می‌باشد. این چشمه در میان دو روستای وننق و لگاهی قرار دارد. چشمه ونتق دارای خاصیت درمانی است و جزو آبگرم‌های گوگودی ایران به حساب می‌آيد.

روستاهای زیبای زنجان

روستاهای زیبای زنجان جزو زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران به حساب می‌آیند. بسیاری از روستاهای زنجان علاوه بر طبیعت زیبا و بکر، آثار و بناهای تاریخی بسیاری در خود پنهان کرده‌اند.

زنجان در حدود ۴۳ روستای هدف گردشگری دارد که هر کدام از آنها می‌تواند یک جاذبه گردشگری به حساب بیاید. روستاهای مانند روستای سهرورد، روستای گلابر و روستا ده‌بهار که از مهم‌ترین و زیباترین روستاهای استان زنجان شمرده می‌شوند.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر زنجان

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در زنجان و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.8/5 - (31 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *